Yeterlilik Kodu

TR0030032807

Yeterlilik Adı
Türk Dili ve Edebiyatı Lisans Diploması
Sorumlu KurumAvrasya Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiAvrasya Üniversitesi Rektörlüğü Pelitli Mahallesi Rize caddesi, No:226 TRABZON / TURKEY
Sorumlu Kurum URLhttps://avrasya.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Edebiyat ve dilbilim
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

PÖA1: Türk dilinin yazı dili olarak ortaya çıktığı ilk yazıtlardan itibaren gelişim ve değişimi hakkında bilgi sahibi olan,
PÖA2: Tarihî ve çağdaş Türkiye Türkçesinin gelişim evreleri, yazı geleneği, ses, biçim bilimi, söz dizimi, söz varlığı ve ağızları konularında bilgi sahibi olan,
PÖA3: Türk edebiyatının tarihî dönemleri hakkında bilgi sahibi olan ve bunların ayırt edici edebî ve biçimsel özelliklerini tanıyan,
PÖA4: Türk edebiyatına ait metinlerin çözümleme yöntemleri ve uygulamaları hakkında bilgi sahibi olan,
PÖA5: Türk dilinin tarihsel gelişimini metinler çerçevesinde inceleyen,
PÖA6: Okuduğu edebi metinlerin içerik, biçim ve dilsel özelliklerini tespit eden,
PÖA7: Türk dilbilgisinin temel özelliklerini kavrayan ve uygulayan,
PÖA8: Örnek metinler üzerinde roman, hikâye ve şiir çözümlemeleri yapan,
PÖA9: Birey olarak mesleği ile ilgili görev ve sorumluluklarına, bilimsel ve etik ilkelere uygun davranan,
PÖA10: Aruz vezni, nazım şekilleri ve türleri, kafiye ve redif gibi Divan şiirine dair temel bilgilere hâkim olan,
PÖA11: Türk edebiyatının tarihî dönemleri hakkında bilgi sahibi olan ve bunların ayırt edici edebî ve biçimsel özelliklerini tanıyan,
PÖA12: Türk Halk Edebiyatı “Sözlü Edebiyat” ve “Popüler Edebiyat” genel başlıkları altında halk şiiri, halk anlatılarının günümüz yöntem ve kuramları doğrultusunda bilgi sahibi olan,
PÖA13: Yaşam boyu öğrenme becerilerini kullanarak, bilgi ve becerilerini sürekli geliştiren Türkologlar yetiştirmektir.

Öğrenme Ortamları

Türk Dili ve Edebiyatı programı öğrencilerinin öğrenme süreçleri, geleneksel derslikler ve amfilerde gerçekleşen teorik eğitimle birlikte, dil laboratuvarları ve bilgisayar destekli multimedya ortamları aracılığıyla da desteklenmektedir. Üniversite kütüphanemizin sunduğu hem basılı hem dijital kaynaklar araştırma ve inceleme faaliyetlerinin temelini oluşturmalarına katkı sağlamaktadır. Ayrıca, atölye çalışmaları ve seminer salonları, metin analizi ve edebi eleştiri becerilerinin uygulamalı olarak geliştirilmesi için önemli alanlar sağlamaktadır. Bunun yanı sıra, online öğrenme platformları sayesinde öğrenciler, zamandan ve mekândan bağımsız olarak ders materyallerine erişebilmekte ve etkileşimli öğrenme imkânı bulmaktadır. Okul dışı öğrenme ortamları da eğitimin bütünselliğini artırmakta; müzeler, kültürel merkezler, edebiyat kulüpleri ve öğrenci toplulukları aracılığıyla öğrenciler, edebiyatın somut kültürel bağlamlarını deneyimleyebilmektedir. Ayrıca, farklı yörelerde gerçekleştirilen saha çalışmaları ve alan gezileri, halk edebiyatı ve ağız araştırmaları için önemli veri toplama ve yerinde gözlem fırsatları sunmaktadır. Bu çok boyutlu öğrenme ortamları, Türk Dili ve Edebiyatı öğrencilerinin hem teorik hem de uygulamalı bilgi ve becerilerini geliştirmelerine olanak sağlamaktadır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Dil ve edebiyata ilişkin temel terimleri tanımak, tanımlamak ve araştırmalarda kullanır.
  • Dil ve edebiyat araştırmalarına ilişkin bilimsel yöntemleri bilir. 
  • Dil ve edebiyat ürünlerini, dil ve edebiyat biliminin yöntemleri doğrultusunda çözümler. 
  • Dil ve edebiyat ürünlerini karşılaştırarak, aralarındaki fark ve benzerlikleri tespit etme bilgi ve becerisini kazanır. 
  • Türk dili ve edebiyatının tarih içindeki gelişimi ve değişimi hakkında bilgi sahibi olmak ve bunu metinlerle açıklar. 
  • Türk dili ve edebiyatına ilişkin temel eserleri ve edebî şahsiyetleri tanımak, birbiriyle karşılaştırır. 
  • Dil ve edebiyat ürünlerini eleştirel bir bakışla çözümleme ve değerlendirme bilgi ve becerisini kazanır. 
  • Türk dili ve edebiyatı ürünlerini diğer ulusların dil ve edebiyat ürünleriyle karşılaştırmak, aralarındaki benzer ve farklı yönleri açıklar.
  • Türk dili ve edebiyatı alanına ilişkin gerekli kaynakları bilmek ve araştırmalarda bu kaynakları kullanarak etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme becerisini kazanır. 
  • Kültürel olgu ve değişimleri dil ve edebiyat ürünleri yoluyla çözümleyip açıklar.
  • Türk dilini doğru, güzel ve etkili bir biçimde kullanma bilgi ve becerisini kazanır. 
  • Dil ve edebiyat ürünlerini tarih, psikoloji, felsefe, sosyoloji vb. gibi alanların gerektirdiği farklı bilimsel yöntemlerle çözümler. 
  • Dil ve edebiyata ilişkin kuramsal/bilimsel yöntemleri eser üzerinde uygulayarak alanla ilgili popüler konuları topluma iletebilme ve toplumu bilgilendirme yetkinliğine sahip olur.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • 1. Okuma yazma yetkinliği

    2. Çoklu dil yetkinliği

    3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

    4. Dijital yetkinlik

    5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

    6. Vatandaşlık yetkinliği

    7. Girişimcilik yetkinliği

    8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
  • Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.
  • Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve/veya rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır.
    • Bir öğrencinin mutlak başarı puanı, o derse ait dönem içi notu ile yarıyıl sonu puanının, belirli oranlarda katkısından oluşur. Yarıyıl içi notunun ağırlığı %40 ve yarıyıl sonu sınavının ağırlığı %60’tır. Uygulamalı ve teorik ağırlık taşıyan derslerde sınavlar %50 teori ve %50 uygulama olacak şekilde yapılabilir.

    • Yarıyıl içi notu tespitinde en az %20 ağırlığa sahip sınav ara sınav haftasında yapılır. Öğretim elemanı gerekli görürse diğer %20’lik değerlendirme için önceden ilan edilmiş takvim doğrultusunda ödev, proje, kısa sınav, seminer, sunum, laboratuvar uygulaması, arazi çalışması, eskiz, rapor ve benzeri çalışmalar yaptırabilir. Bu değerlendirmeler ders saatinde yapılır. Bu tür çalışmalar yaptırılmadığında ara sınav %40 ağırlığa sahip olur.

    • Harf notları, öğretim elemanı tarafından öğrenci işleri daire başkanlığına verildiği anda kesinleşir. Bundan sonra notlar ilan edilir. Dönem sonu sınavlarını izleyen haftanın son iş gününe kadar harf notları ile ilgili işlemlerin tamamlanması gerekir.

    • Başarı notlarının ifade ettikleri başarı dereceleri ve katsayıları, 4.00 üzerinden hesaplanır. Bu değerlendirme sonunda, her öğrenciye dersi veren öğretim elemanı tarafından aşağıdaki tabloda açılımı ve kat sayıları belirtilen harf notlarından biri başarı notu olarak takdir olunur:

      • Başarı Notu

        Katsayıları

        Harf Notu

        Karşılığı

         

        Sayısal Not

        Aralıkları

        AKTS Notu

        Sözel Anlamı

         

        4.00

        AA

        90-100

        A

        Mükemmel

        3.50

        BA

        85-89

        B

        Pekiyi

        3.00

        BB

        80-84

        C

        İyi

        2.50

        CB

        70-79

        D

        Orta

        2.00

        CC

        60-69

        E

        Geçer

        1.50

        DC

        55-59

        -

        Koşullu Başarılı

        1.00

        DD

        50-54

        -

        Koşullu Başarılı

        0.00

        FF

        0-49

        FX

        Başarısız

        0.00

        FD

        0

        F

        Devamsız Başarısız

        -

        M

        -

         

        Muaf

        -

        T

        -

         

        Transfer

        -

        B

        -

         

        Başarılı

        -

        K

        -

         

        Kalır

         

        S

         

         

        Süren Çalışma

         

        Ç

         

         

        Çekildi

         

        GM

         

         

        Girmedi

         

        SD

         

         

        Sorumlu Değil

 

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

· YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

· YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

· YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Fen Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği  (FEDEK)

    Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 21 Mart 2025- 30 Eylül 2030

Giriş Şartı

Bölüme kayıt yaptırmak isteyen öğrenciler, üniversitenin akademik ve yasal mevzuatı doğrultusunda, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından belirlenen tüm süreçleri tamamlamak ve ilgili sınavları başarıyla geçmekle yükümlüdür. Yurtiçi veya yurtdışında eşdeğer bir programda öğrenim görmekte olan öğrenciler, yatay geçiş başvurusunda bulunma hakkına sahiptir. Öğrenci kabulü, her akademik dönem başlamadan önce, başvuru yapılan program ve öğrencinin bireysel koşulları dikkate alınarak titizlikle incelenmekte ve yürürlükteki yasal mevzuatlara uygun olarak değerlendirilmektedir.

Başarma ŞartlarıÖğrencinin bölümdeki tüm derslerini başarmış olması, FF, FD ya da K notunun olmaması gerekir. Bu bölümde öğrencinin asgari 240 AKTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlar, lisansüstü öğrenim görerek üniversitelerde öğretim elemanı olabilecekleri gibi Millî Eğitim Bakanlığının öngördüğü diğer koşulları yerine getirerek ilk ve ortaöğretimde öğretmen de olabilirler. Ayrıca kütüphanelerde, arşivlerde, alanla ilgili bakanlıklarda ve kurumlarda çalışabilirler. Özel yeteneğe sahip mezunlar çeşitli yayın kuruluşlarında da görev alabilmektedir.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030032807


Yeterlilik Adı
Türk Dili ve Edebiyatı Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Avrasya Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Avrasya Üniversitesi Rektörlüğü Pelitli Mahallesi Rize caddesi, No:226 TRABZON / TURKEY

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

PÖA1: Türk dilinin yazı dili olarak ortaya çıktığı ilk yazıtlardan itibaren gelişim ve değişimi hakkında bilgi sahibi olan,
PÖA2: Tarihî ve çağdaş Türkiye Türkçesinin gelişim evreleri, yazı geleneği, ses, biçim bilimi, söz dizimi, söz varlığı ve ağızları konularında bilgi sahibi olan,
PÖA3: Türk edebiyatının tarihî dönemleri hakkında bilgi sahibi olan ve bunların ayırt edici edebî ve biçimsel özelliklerini tanıyan,
PÖA4: Türk edebiyatına ait metinlerin çözümleme yöntemleri ve uygulamaları hakkında bilgi sahibi olan,
PÖA5: Türk dilinin tarihsel gelişimini metinler çerçevesinde inceleyen,
PÖA6: Okuduğu edebi metinlerin içerik, biçim ve dilsel özelliklerini tespit eden,
PÖA7: Türk dilbilgisinin temel özelliklerini kavrayan ve uygulayan,
PÖA8: Örnek metinler üzerinde roman, hikâye ve şiir çözümlemeleri yapan,
PÖA9: Birey olarak mesleği ile ilgili görev ve sorumluluklarına, bilimsel ve etik ilkelere uygun davranan,
PÖA10: Aruz vezni, nazım şekilleri ve türleri, kafiye ve redif gibi Divan şiirine dair temel bilgilere hâkim olan,
PÖA11: Türk edebiyatının tarihî dönemleri hakkında bilgi sahibi olan ve bunların ayırt edici edebî ve biçimsel özelliklerini tanıyan,
PÖA12: Türk Halk Edebiyatı “Sözlü Edebiyat” ve “Popüler Edebiyat” genel başlıkları altında halk şiiri, halk anlatılarının günümüz yöntem ve kuramları doğrultusunda bilgi sahibi olan,
PÖA13: Yaşam boyu öğrenme becerilerini kullanarak, bilgi ve becerilerini sürekli geliştiren Türkologlar yetiştirmektir.


Öğrenme Ortamları

Türk Dili ve Edebiyatı programı öğrencilerinin öğrenme süreçleri, geleneksel derslikler ve amfilerde gerçekleşen teorik eğitimle birlikte, dil laboratuvarları ve bilgisayar destekli multimedya ortamları aracılığıyla da desteklenmektedir. Üniversite kütüphanemizin sunduğu hem basılı hem dijital kaynaklar araştırma ve inceleme faaliyetlerinin temelini oluşturmalarına katkı sağlamaktadır. Ayrıca, atölye çalışmaları ve seminer salonları, metin analizi ve edebi eleştiri becerilerinin uygulamalı olarak geliştirilmesi için önemli alanlar sağlamaktadır. Bunun yanı sıra, online öğrenme platformları sayesinde öğrenciler, zamandan ve mekândan bağımsız olarak ders materyallerine erişebilmekte ve etkileşimli öğrenme imkânı bulmaktadır. Okul dışı öğrenme ortamları da eğitimin bütünselliğini artırmakta; müzeler, kültürel merkezler, edebiyat kulüpleri ve öğrenci toplulukları aracılığıyla öğrenciler, edebiyatın somut kültürel bağlamlarını deneyimleyebilmektedir. Ayrıca, farklı yörelerde gerçekleştirilen saha çalışmaları ve alan gezileri, halk edebiyatı ve ağız araştırmaları için önemli veri toplama ve yerinde gözlem fırsatları sunmaktadır. Bu çok boyutlu öğrenme ortamları, Türk Dili ve Edebiyatı öğrencilerinin hem teorik hem de uygulamalı bilgi ve becerilerini geliştirmelerine olanak sağlamaktadır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Dil ve edebiyata ilişkin temel terimleri tanımak, tanımlamak ve araştırmalarda kullanır.
  • Dil ve edebiyat araştırmalarına ilişkin bilimsel yöntemleri bilir. 
  • Dil ve edebiyat ürünlerini, dil ve edebiyat biliminin yöntemleri doğrultusunda çözümler. 
  • Dil ve edebiyat ürünlerini karşılaştırarak, aralarındaki fark ve benzerlikleri tespit etme bilgi ve becerisini kazanır. 
  • Türk dili ve edebiyatının tarih içindeki gelişimi ve değişimi hakkında bilgi sahibi olmak ve bunu metinlerle açıklar. 
  • Türk dili ve edebiyatına ilişkin temel eserleri ve edebî şahsiyetleri tanımak, birbiriyle karşılaştırır. 
  • Dil ve edebiyat ürünlerini eleştirel bir bakışla çözümleme ve değerlendirme bilgi ve becerisini kazanır. 
  • Türk dili ve edebiyatı ürünlerini diğer ulusların dil ve edebiyat ürünleriyle karşılaştırmak, aralarındaki benzer ve farklı yönleri açıklar.
  • Türk dili ve edebiyatı alanına ilişkin gerekli kaynakları bilmek ve araştırmalarda bu kaynakları kullanarak etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme becerisini kazanır. 
  • Kültürel olgu ve değişimleri dil ve edebiyat ürünleri yoluyla çözümleyip açıklar.
  • Türk dilini doğru, güzel ve etkili bir biçimde kullanma bilgi ve becerisini kazanır. 
  • Dil ve edebiyat ürünlerini tarih, psikoloji, felsefe, sosyoloji vb. gibi alanların gerektirdiği farklı bilimsel yöntemlerle çözümler. 
  • Dil ve edebiyata ilişkin kuramsal/bilimsel yöntemleri eser üzerinde uygulayarak alanla ilgili popüler konuları topluma iletebilme ve toplumu bilgilendirme yetkinliğine sahip olur.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • 1. Okuma yazma yetkinliği

    2. Çoklu dil yetkinliği

    3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

    4. Dijital yetkinlik

    5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

    6. Vatandaşlık yetkinliği

    7. Girişimcilik yetkinliği

    8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
  • Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.
  • Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve/veya rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır.
    • Bir öğrencinin mutlak başarı puanı, o derse ait dönem içi notu ile yarıyıl sonu puanının, belirli oranlarda katkısından oluşur. Yarıyıl içi notunun ağırlığı %40 ve yarıyıl sonu sınavının ağırlığı %60’tır. Uygulamalı ve teorik ağırlık taşıyan derslerde sınavlar %50 teori ve %50 uygulama olacak şekilde yapılabilir.

    • Yarıyıl içi notu tespitinde en az %20 ağırlığa sahip sınav ara sınav haftasında yapılır. Öğretim elemanı gerekli görürse diğer %20’lik değerlendirme için önceden ilan edilmiş takvim doğrultusunda ödev, proje, kısa sınav, seminer, sunum, laboratuvar uygulaması, arazi çalışması, eskiz, rapor ve benzeri çalışmalar yaptırabilir. Bu değerlendirmeler ders saatinde yapılır. Bu tür çalışmalar yaptırılmadığında ara sınav %40 ağırlığa sahip olur.

    • Harf notları, öğretim elemanı tarafından öğrenci işleri daire başkanlığına verildiği anda kesinleşir. Bundan sonra notlar ilan edilir. Dönem sonu sınavlarını izleyen haftanın son iş gününe kadar harf notları ile ilgili işlemlerin tamamlanması gerekir.

    • Başarı notlarının ifade ettikleri başarı dereceleri ve katsayıları, 4.00 üzerinden hesaplanır. Bu değerlendirme sonunda, her öğrenciye dersi veren öğretim elemanı tarafından aşağıdaki tabloda açılımı ve kat sayıları belirtilen harf notlarından biri başarı notu olarak takdir olunur:

      • Başarı Notu

        Katsayıları

        Harf Notu

        Karşılığı

         

        Sayısal Not

        Aralıkları

        AKTS Notu

        Sözel Anlamı

         

        4.00

        AA

        90-100

        A

        Mükemmel

        3.50

        BA

        85-89

        B

        Pekiyi

        3.00

        BB

        80-84

        C

        İyi

        2.50

        CB

        70-79

        D

        Orta

        2.00

        CC

        60-69

        E

        Geçer

        1.50

        DC

        55-59

        -

        Koşullu Başarılı

        1.00

        DD

        50-54

        -

        Koşullu Başarılı

        0.00

        FF

        0-49

        FX

        Başarısız

        0.00

        FD

        0

        F

        Devamsız Başarısız

        -

        M

        -

         

        Muaf

        -

        T

        -

         

        Transfer

        -

        B

        -

         

        Başarılı

        -

        K

        -

         

        Kalır

         

        S

         

         

        Süren Çalışma

         

        Ç

         

         

        Çekildi

         

        GM

         

         

        Girmedi

         

        SD

         

         

        Sorumlu Değil

 


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

· YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

· YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

· YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Fen Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği  (FEDEK)

    Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 21 Mart 2025- 30 Eylül 2030


Giriş Şartı

Bölüme kayıt yaptırmak isteyen öğrenciler, üniversitenin akademik ve yasal mevzuatı doğrultusunda, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından belirlenen tüm süreçleri tamamlamak ve ilgili sınavları başarıyla geçmekle yükümlüdür. Yurtiçi veya yurtdışında eşdeğer bir programda öğrenim görmekte olan öğrenciler, yatay geçiş başvurusunda bulunma hakkına sahiptir. Öğrenci kabulü, her akademik dönem başlamadan önce, başvuru yapılan program ve öğrencinin bireysel koşulları dikkate alınarak titizlikle incelenmekte ve yürürlükteki yasal mevzuatlara uygun olarak değerlendirilmektedir.


Başarma Şartları
Öğrencinin bölümdeki tüm derslerini başarmış olması, FF, FD ya da K notunun olmaması gerekir. Bu bölümde öğrencinin asgari 240 AKTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlar, lisansüstü öğrenim görerek üniversitelerde öğretim elemanı olabilecekleri gibi Millî Eğitim Bakanlığının öngördüğü diğer koşulları yerine getirerek ilk ve ortaöğretimde öğretmen de olabilirler. Ayrıca kütüphanelerde, arşivlerde, alanla ilgili bakanlıklarda ve kurumlarda çalışabilirler. Özel yeteneğe sahip mezunlar çeşitli yayın kuruluşlarında da görev alabilmektedir.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030032807

Qualification Title
Turkish Language And Literature
Awarding BodyAvrasya University
Awarding Body Contact
Awarding Body Url
OrientationAcademic
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasLiterature and linguistics
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

PLO1: Possesses knowledge about the development and transformation of the Turkish language from the earliest inscriptions where it emerged as a written language.
PLO2: Has knowledge of the historical and contemporary stages of the development of Turkish in Turkey, including its writing tradition, phonology, morphology, syntax, vocabulary, and dialects.
PLO3: Possesses knowledge of the historical periods of Turkish literature and recognizes their distinctive literary and formal characteristics.
PLO4: Has knowledge of the methods and applications of analyzing texts related to Turkish literature.
PLO5: Examines the historical development of the Turkish language through texts.
PLO6: Identifies the content, form, and linguistic features of the literary texts they read.
PLO7: Understands and applies the fundamental aspects of Turkish grammar.
PLO8: Performs analyses of novels, stories, and poems based on sample texts.
PLO9: Acts as an individual who fulfills professional duties and responsibilities in accordance with scientific and ethical principles.
PLO10: Is proficient in fundamental knowledge of Divan poetry, including aruz meter, poetic forms and types, rhyme, and refrain.
PLO11: Has knowledge of the historical periods of Turkish literature and recognizes their distinctive literary and formal characteristics.
PLO12: Possesses knowledge of Turkish Folk Literature under the general categories of “Oral Literature” and “Popular Literature,” including folk poetry and folk narratives, based on contemporary methods and theories.
PLO13: Aims to train Turkologists who use lifelong learning skills to continuously develop their knowledge and abilities.

Learning Environments

The learning processes of students in the Turkish Language and Literature program are supported not only by theoretical education conducted in traditional classrooms and lecture halls but also through language laboratories and computer-assisted multimedia environments. The university library’s provision of both printed and digital resources contributes significantly to the foundation of their research and study activities. Additionally, workshops and seminar rooms offer important spaces for the practical development of skills in text analysis and literary criticism. Furthermore, online learning platforms enable students to access course materials and engage in interactive learning regardless of time and place. Out-of-school learning environments also enhance the comprehensiveness of education; through museums, cultural centers, literature clubs, and student organizations, students can experience the tangible cultural contexts of literature. Moreover, field studies and excursions conducted in various regions provide valuable opportunities for data collection and on-site observation, especially in folk literature and dialect research. These multifaceted learning environments facilitate the development of both theoretical knowledge and practical skills for students of Turkish Language and Literature.

Description
  • To recognize, define, and utilize fundamental terms related to language and literature in research.

  • To understand the scientific methods relevant to language and literature studies.

  • To analyze language and literature products according to the methods of language and literature sciences.

  • To acquire the knowledge and skills to compare language and literature products and identify their similarities and differences.

  • To have knowledge about the historical development and transformation of the Turkish language and literature, and to explain these through texts.

  • To recognize and compare key works and literary figures related to Turkish language and literature.

  • To gain the ability to analyze and evaluate language and literature products with a critical perspective.

  • To compare Turkish language and literature products with those of other nations, explaining their similarities and differences.

  • To know the necessary resources related to the field of Turkish language and literature and to acquire the skills to plan and manage activities using these resources in research.

  • To analyze and explain cultural phenomena and changes through language and literature products.

  • To acquire the knowledge and skills to use the Turkish language correctly, beautifully, and effectively.

  • To analyze language and literature products using different scientific methods required by fields such as history, psychology, philosophy, sociology, etc.

  • To apply theoretical/scientific methods related to language and literature on works, and to possess the competence to convey popular topics in the field to society and inform the public.

Key Competencies

Possesses the following key competencies at an advanced level.

1. Literacy competence

2. Multilingual competence

3. Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering

4. Digital competence

5. Personal, social, and learning-to-learn competence

6. Citizenship competence

7. Entrepreneurial competence

8. Cultural awareness and expression competence

Further Info
  • Measurement and evaluation methods, exam types and their contribution to the course grade are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Higher Education Council (YÖK).
  • Various methods are used for the purposes of measurement and evaluation, such as homework, projects, practice sessions, midterm and final exams.
  • Letter- and/ or number-based grading systems are used to evaluate student success.
    • A student's final grade in a course is determined by a weighted average of the semester work and the end-of-semester exam. The semester work contributes 40%, while the end-of-semester exam accounts for 60% of the final grade. In courses that include both theoretical and practical components, examinations may be structured to comprise 50% theoretical and 50% practical content.

    • As part of the semester grade assessment, an exam accounting for at least 20% of the total must be administered during the midterm examination week. If deemed necessary by the course instructor, the remaining 20% of the semester grade may be based on assignments, projects, quizzes, seminars, presentations, laboratory work, fieldwork, sketches, reports, or similar activities, in accordance with a previously announced schedule. These activities must be conducted during scheduled class hours. If no such activities are assigned, the midterm exam will constitute 40% of the semester grade.

    • Letter grades become final once they are submitted to the Registrar's Office by the course instructor. Grades are officially announced thereafter. All procedures related to letter grades must be completed by the end of the last business day of the week following the final examinations.

    • The academic achievement levels and corresponding grade point values are calculated on a 4.00 scale. Based on this evaluation, each student is assigned one of the letter grades listed in the table below by the course instructor, with each grade corresponding to a specific grade point value.

      • Grade Point

        Letter Grade

        Numerical Score Range

        ECTS Grade

        Verbal Description

        4.00

        AA

        90–100

        A

        Excellent

        3.50

        BA

        85–89

        B

        Very Good

        3.00

        BB

        80–84

        C

        Good

        2.50

        CB

        70–79

        D

        Satisfactory

        2.00

        CC

        60–69

        E

        Pass

        1.50

        DC

        55–59

        Conditionally Passed

        1.00

        DD

        50–54

        Conditionally Passed

        0.00

        FF

        0–49

        FX

        Fail

        0.00

        FD

        0

        F

        Fail (Due to Absenteeism)

        M

        Exempt

        T

        Transfer

        B

        Successful

        K

        Unsuccessful

        S

        Ongoing Work

        Ç

        Withdrawn

        GM

        Did Not Attend

        SD

        Not Responsible

Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

· YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and other activities at higher education institutions.

· “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions are prepared and published every year within the framework of the criteria determined by YÖK. Reports prepared on these documents, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are publicized by YÖK.

· The “Report on Foundation Higher Education Institutions” which includes academic, administrative and financial data regarding foundation higher education institutions is published annually by YÖK. These reports including quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions are publicized by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles on Quality Assurance regarding the Diploma Programs in Higher Education”:

 1. Creation and Authorization of Education Programs:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required to initiate undergraduate degree departments and programs at higher education institutions.

1.2. The curricula of undergraduate degree programs at higher education institutions, as well as the learning outcomes to be expected in relation to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the relevant basic principles determined by YÖK.

1.3. The curricula of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK, upon their acceptance by the relevant Council of Deans.

 2. Measurement and Evaluation: The  measurement and evaluation processes on the learning outcomes to be expected for each undergraduate degree program in relation to students are undertaken in accordance with the regulations on education and examination prepared by higher education institutions in accordance with the relevant basic principles determined by YÖK.

3. Documentation: Upon successful completion of their course credits, as well as other obligations determined by higher education institutions, students enrolled in undergraduate degree programs receive a bachelor’s degree.

4. Self-Evaluation - External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions upload their “Institution Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (THEQC) at the beginning of each year. The “Institutional Feedback Report” by THEQC regarding the external evaluation of higher education institutions is then publicized. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by THEQC also show that the quality assurance is ensured for the qualifications of these programs. THEQC undertakes regular reviews on the qualifications determined in accordance with their legislation.

The Association For Evaluation And Accreditation Of University Programs In Mathematical, Natural And Social Sciences (FEDEK)

Accreditation Start/ End Date: 21 March 2025- 30 September 2030

Access Requirements

Students wishing to enroll in the department are required to complete all procedures determined by the Assessment, Selection, and Placement Center (ÖSYM) and successfully pass the relevant examinations, in accordance with the university’s academic and legal regulations. Students currently studying in an equivalent program domestically or abroad have the right to apply for lateral transfer. Student admissions are carefully reviewed and evaluated prior to the start of each academic term, taking into account the program applied for and the individual circumstances of the student, in compliance with the applicable legal regulations.

Conditions for SuccessThe student must have successfully completed all courses within the department, with no grades of FF, FD, or K. In this program, the student is required to earn a minimum of 240 ECTS credits and maintain a cumulative grade point average (GPA) of at least 2.00 on a 4.00 scale.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates can be a lecturer in universities by postgraduate education or they can be a teacher in primary and secondary education by fulfilling the other conditions stipulated by the Ministry of National Education. They can also work in libraries, archives, ministries and institutions related to the field. Graduates with special skills can also work in various publishing organizations.

Legal Basis

1. Higher Education Law no. 2547

    1.1. Regulations on the Principles of Transfers between Associate Degree and Undergraduate Degree Programs; Double Major, Minor Programs and Inter-Institutional Credit Transfer for Higher Education Institutions

    1.2. Regulations on Continuation with Undergraduate Degree Programs for Graduates of Vocational Schools and Open-Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law no. 2547 (Additional Article-35)

    2.1. Regulations on Quality Assurance in Higher Education and the Higher Education Quality Council

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030032807


Qualification Title
Turkish Language And Literature

Awarding Body
Avrasya University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

PLO1: Possesses knowledge about the development and transformation of the Turkish language from the earliest inscriptions where it emerged as a written language.
PLO2: Has knowledge of the historical and contemporary stages of the development of Turkish in Turkey, including its writing tradition, phonology, morphology, syntax, vocabulary, and dialects.
PLO3: Possesses knowledge of the historical periods of Turkish literature and recognizes their distinctive literary and formal characteristics.
PLO4: Has knowledge of the methods and applications of analyzing texts related to Turkish literature.
PLO5: Examines the historical development of the Turkish language through texts.
PLO6: Identifies the content, form, and linguistic features of the literary texts they read.
PLO7: Understands and applies the fundamental aspects of Turkish grammar.
PLO8: Performs analyses of novels, stories, and poems based on sample texts.
PLO9: Acts as an individual who fulfills professional duties and responsibilities in accordance with scientific and ethical principles.
PLO10: Is proficient in fundamental knowledge of Divan poetry, including aruz meter, poetic forms and types, rhyme, and refrain.
PLO11: Has knowledge of the historical periods of Turkish literature and recognizes their distinctive literary and formal characteristics.
PLO12: Possesses knowledge of Turkish Folk Literature under the general categories of “Oral Literature” and “Popular Literature,” including folk poetry and folk narratives, based on contemporary methods and theories.
PLO13: Aims to train Turkologists who use lifelong learning skills to continuously develop their knowledge and abilities.


Learning Environments

The learning processes of students in the Turkish Language and Literature program are supported not only by theoretical education conducted in traditional classrooms and lecture halls but also through language laboratories and computer-assisted multimedia environments. The university library’s provision of both printed and digital resources contributes significantly to the foundation of their research and study activities. Additionally, workshops and seminar rooms offer important spaces for the practical development of skills in text analysis and literary criticism. Furthermore, online learning platforms enable students to access course materials and engage in interactive learning regardless of time and place. Out-of-school learning environments also enhance the comprehensiveness of education; through museums, cultural centers, literature clubs, and student organizations, students can experience the tangible cultural contexts of literature. Moreover, field studies and excursions conducted in various regions provide valuable opportunities for data collection and on-site observation, especially in folk literature and dialect research. These multifaceted learning environments facilitate the development of both theoretical knowledge and practical skills for students of Turkish Language and Literature.


Description
  • To recognize, define, and utilize fundamental terms related to language and literature in research.

  • To understand the scientific methods relevant to language and literature studies.

  • To analyze language and literature products according to the methods of language and literature sciences.

  • To acquire the knowledge and skills to compare language and literature products and identify their similarities and differences.

  • To have knowledge about the historical development and transformation of the Turkish language and literature, and to explain these through texts.

  • To recognize and compare key works and literary figures related to Turkish language and literature.

  • To gain the ability to analyze and evaluate language and literature products with a critical perspective.

  • To compare Turkish language and literature products with those of other nations, explaining their similarities and differences.

  • To know the necessary resources related to the field of Turkish language and literature and to acquire the skills to plan and manage activities using these resources in research.

  • To analyze and explain cultural phenomena and changes through language and literature products.

  • To acquire the knowledge and skills to use the Turkish language correctly, beautifully, and effectively.

  • To analyze language and literature products using different scientific methods required by fields such as history, psychology, philosophy, sociology, etc.

  • To apply theoretical/scientific methods related to language and literature on works, and to possess the competence to convey popular topics in the field to society and inform the public.


Key Competencies

Possesses the following key competencies at an advanced level.

1. Literacy competence

2. Multilingual competence

3. Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering

4. Digital competence

5. Personal, social, and learning-to-learn competence

6. Citizenship competence

7. Entrepreneurial competence

8. Cultural awareness and expression competence


Further Info
  • Measurement and evaluation methods, exam types and their contribution to the course grade are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Higher Education Council (YÖK).
  • Various methods are used for the purposes of measurement and evaluation, such as homework, projects, practice sessions, midterm and final exams.
  • Letter- and/ or number-based grading systems are used to evaluate student success.
    • A student's final grade in a course is determined by a weighted average of the semester work and the end-of-semester exam. The semester work contributes 40%, while the end-of-semester exam accounts for 60% of the final grade. In courses that include both theoretical and practical components, examinations may be structured to comprise 50% theoretical and 50% practical content.

    • As part of the semester grade assessment, an exam accounting for at least 20% of the total must be administered during the midterm examination week. If deemed necessary by the course instructor, the remaining 20% of the semester grade may be based on assignments, projects, quizzes, seminars, presentations, laboratory work, fieldwork, sketches, reports, or similar activities, in accordance with a previously announced schedule. These activities must be conducted during scheduled class hours. If no such activities are assigned, the midterm exam will constitute 40% of the semester grade.

    • Letter grades become final once they are submitted to the Registrar's Office by the course instructor. Grades are officially announced thereafter. All procedures related to letter grades must be completed by the end of the last business day of the week following the final examinations.

    • The academic achievement levels and corresponding grade point values are calculated on a 4.00 scale. Based on this evaluation, each student is assigned one of the letter grades listed in the table below by the course instructor, with each grade corresponding to a specific grade point value.

      • Grade Point

        Letter Grade

        Numerical Score Range

        ECTS Grade

        Verbal Description

        4.00

        AA

        90–100

        A

        Excellent

        3.50

        BA

        85–89

        B

        Very Good

        3.00

        BB

        80–84

        C

        Good

        2.50

        CB

        70–79

        D

        Satisfactory

        2.00

        CC

        60–69

        E

        Pass

        1.50

        DC

        55–59

        Conditionally Passed

        1.00

        DD

        50–54

        Conditionally Passed

        0.00

        FF

        0–49

        FX

        Fail

        0.00

        FD

        0

        F

        Fail (Due to Absenteeism)

        M

        Exempt

        T

        Transfer

        B

        Successful

        K

        Unsuccessful

        S

        Ongoing Work

        Ç

        Withdrawn

        GM

        Did Not Attend

        SD

        Not Responsible


Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

· YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and other activities at higher education institutions.

· “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions are prepared and published every year within the framework of the criteria determined by YÖK. Reports prepared on these documents, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are publicized by YÖK.

· The “Report on Foundation Higher Education Institutions” which includes academic, administrative and financial data regarding foundation higher education institutions is published annually by YÖK. These reports including quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions are publicized by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles on Quality Assurance regarding the Diploma Programs in Higher Education”:

 1. Creation and Authorization of Education Programs:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required to initiate undergraduate degree departments and programs at higher education institutions.

1.2. The curricula of undergraduate degree programs at higher education institutions, as well as the learning outcomes to be expected in relation to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the relevant basic principles determined by YÖK.

1.3. The curricula of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK, upon their acceptance by the relevant Council of Deans.

 2. Measurement and Evaluation: The  measurement and evaluation processes on the learning outcomes to be expected for each undergraduate degree program in relation to students are undertaken in accordance with the regulations on education and examination prepared by higher education institutions in accordance with the relevant basic principles determined by YÖK.

3. Documentation: Upon successful completion of their course credits, as well as other obligations determined by higher education institutions, students enrolled in undergraduate degree programs receive a bachelor’s degree.

4. Self-Evaluation - External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions upload their “Institution Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (THEQC) at the beginning of each year. The “Institutional Feedback Report” by THEQC regarding the external evaluation of higher education institutions is then publicized. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by THEQC also show that the quality assurance is ensured for the qualifications of these programs. THEQC undertakes regular reviews on the qualifications determined in accordance with their legislation.

The Association For Evaluation And Accreditation Of University Programs In Mathematical, Natural And Social Sciences (FEDEK)

Accreditation Start/ End Date: 21 March 2025- 30 September 2030


Access Requirements

Students wishing to enroll in the department are required to complete all procedures determined by the Assessment, Selection, and Placement Center (ÖSYM) and successfully pass the relevant examinations, in accordance with the university’s academic and legal regulations. Students currently studying in an equivalent program domestically or abroad have the right to apply for lateral transfer. Student admissions are carefully reviewed and evaluated prior to the start of each academic term, taking into account the program applied for and the individual circumstances of the student, in compliance with the applicable legal regulations.


Conditions for Success
The student must have successfully completed all courses within the department, with no grades of FF, FD, or K. In this program, the student is required to earn a minimum of 240 ECTS credits and maintain a cumulative grade point average (GPA) of at least 2.00 on a 4.00 scale.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates can be a lecturer in universities by postgraduate education or they can be a teacher in primary and secondary education by fulfilling the other conditions stipulated by the Ministry of National Education. They can also work in libraries, archives, ministries and institutions related to the field. Graduates with special skills can also work in various publishing organizations.


Legal Basis

1. Higher Education Law no. 2547

    1.1. Regulations on the Principles of Transfers between Associate Degree and Undergraduate Degree Programs; Double Major, Minor Programs and Inter-Institutional Credit Transfer for Higher Education Institutions

    1.2. Regulations on Continuation with Undergraduate Degree Programs for Graduates of Vocational Schools and Open-Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law no. 2547 (Additional Article-35)

    2.1. Regulations on Quality Assurance in Higher Education and the Higher Education Quality Council


Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address