Yeterlilik Kodu | TR0030001577 | |
Yeterlilik Adı | Türk Dili ve Edebiyatı Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Anadolu Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Anadolu Üniversitesi Yunus Emre Kampüsü 26470 Tepebaşı / ESKİŞEHİR | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.anadolu.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Edebiyat ve dilbilim | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO:08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı, sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır. | |
Öğrenme Ortamları | Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur. • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. • YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
| |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | Öğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması, FF, DZ ya da YZ notunun olmaması gerekir. Bu programda öğrencinin asgari 240 ECTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir.Bu yeterliliği hem örgün hem de açık öğretim yoluyla ulaşmak mümkündür. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü mezunları; özel alanlarda (kütüphane, arşiv, müze, vb.) araştırmacı sıfatıyla memur olabilecekleri gibi, formasyonlarını tamamladıkları takdirde öğretmenlik de yapabilmektedirler. | |
Yasal Dayanağı |
| |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030001577
ISCO:08
ISCO:08
Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı, sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.
Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır.
- Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme.
- Türk dili ve edebiyatı programında kazanılan yeterliliklere dayalı olarak güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma yöntem ve tekniklerine, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olabilme.
- Türk dili ve edebiyatı programında edindiği ileri düzeydeki , geleneksel ve çağdaş kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
- Edindiği bilgileri eğitim öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanabilme.
- Türk dili ve edebiyatı programında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışabilme veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
- Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
- Türk dili ve edebiyatı programının ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyebilme ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşabilme.
- Türk dili ve edebiyatı alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekleyebilme, sosyal adalet bilinci kazanabilme, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkabilme.
- Disiplinlerarası araştırma ve inceleme yapabilme.
- Türk dili ve edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanıyabilme; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden tipik metinleri okuyabilme ve transkripsiyon yapabilme.
- Türk dilinin farklı tarihsel aşamalarında üretilmiş bir metni dil ve söylem özellikleri, gönderimde bulunduğu tarihsel olaylar, yazma ve basılma biçimi, kullanılan kâğıt ve mürekkebin nitelikleri gibi özellikleri temel olarak çözümleyebilme ve metnin tarihsel, edebî, dilsel niteliklerini betimleyebilme.
- Türk dili ve edebiyatı programındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılabilme.
- Bir yabancı dili kullanarak Türk dili ve edebiyatı programında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izleyebilme ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşabilme (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). Türk dili ve edebiyatı programının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme.
- Türk dili ve edebiyatı ile ilgili bilgileri çözümleyebilme, yorumlayabilme.
- Türk dili ve edebiyatı alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetebilme.
- Tarihsel bir edebî metni metnin üretildiği döneme özgü sanat anlayışı ve edebi söylemi çerçevesinde anlamsal ve biçimsel olarak çözümleyebilme, diğer eserlerle karşılaştırabilme.
- Geleneksel ve çağdaş edebiyat ve dil kuramlarını ileri düzeyde bilme.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
- Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
- Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf’e veya not’a dayalı sistemler kullanılır.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
- Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
- Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
- Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
- Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
- Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
- Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
- Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.
- Usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak.
- Usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen, yükseköğretim kurumlarının özel yetenek sınavıyla öğrenci kabul eden programları için ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yeterli puanı almış ve özel yetenek sınavını başarmış olmak.
- Usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda önlisans mezunları için yükseköğretim kurumlarında bitirdikleri alanların devamı niteliğindeki lisans programlarına yerleştirilmiş olmak.
Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü mezunları; özel alanlarda (kütüphane, arşiv, müze, vb.) araştırmacı sıfatıyla memur olabilecekleri gibi, formasyonlarını tamamladıkları takdirde öğretmenlik de yapabilmektedirler.
- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
- Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
- Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
- Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030001577 | |
Qualification Title | Bachelor's Diploma in Turkish Language and Literature | |
Awarding Body | Council Of Higher Education | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | ||
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Literature and linguistics | |
National Occupation Classification |
ISCO: 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description |
| |
Key Competencies | - | |
Further Info | A variety of assessment methods such as mid-term(s), assignment(s), exercise(s), project(s), practice(s), and a final exam are implemented in the programme. Assessment methods may include classical test(s), multiple-choice test(s), homework(s), performance evaluation(s), and product evaluation(s). In order to graduate from the programme, cumulative GPA must be minimum 2.00. A course grade is constituted by evaluating the above stated elements and given by using letters. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | - | |
Conditions for Success | A student is required to successfully complete the designated program of courses meet a minimum of 240 ECTS credit requirement and have a minimum GPA of 2.00/4.00 and no FF, DZ or YZ grades.This qualification can be obtained by either formal education or open education. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of Turkish Language and Literature Department may work as state employees in specific fields (libraries, archives, museums, etc.), and also as teachers providing that they receive the required formation. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is valid indefinetely. | |
Url | Open Address |
TR0030001577
ISCO: 08
ISCO: 08
- Critically evaluate knowledge and skills they acquire.
- Have advanced the oretical and practical knowledge that is supported by course materials, applied instruments, research methods and techniques used in field studies and other resources, including up-to-date information based on the competences acquired in the programme of Turkish language and literature.
- Use traditional and contemporary advanced the oretical and practical knowledge they acquire in the programme of Turkish language and literature.
- Use knowledge they acquire in humanities for education, research and social service purposes.
- Work independently or assume responsibility as a team member to solve unpredicted and complex problems encountered in the programme of Turkish language and literature.
- Adopt a positive approach to lifelong learning.
- Support their solution proposals to problems concerning programme of Turkish language and literature with qualitative and quantitative data and communicate these data through various media to specialist and non-specialist individuals and institutions.
- Consider the universality of social, cultural and artistic rights in the programme of Turkish language and literature; have an awareness of social justice; protect historical and cultural heritage; and give importance to social and cultural values.
- Carry out interdisciplinary research.
- Recognize pioneering researchers and most cited literature related to Turkish language and literature; analyze typical historical texts from various periods of Turkish language and transcribe them into latin alphabet.
- Analyze texts produced in various periods of history in terms of language and discourse, their reference tohistorical events and type of printing and describe the paleographic, linguistic and literary qualities of such historical texts.
- Participate in various social, cultural and artistic events held in the programme of Turkish language and literature.
- Follow the knowledge in the programme of Turkish language and literature and communicate this knowledge to specialist and non-specialist individuals and institutions, speaking at least one foreign language at B1 level, as defined by the european language portfolio.
- Use computer software and information and communication technologies required by the programme of Turkish Language and Literature at the advanced level.
- Interpret knowledge in the programme of Turkish language and literature.
- Comply with ethical values in practices related with humanities.
- Acquire knowledge of traditional and contemporary theories of linguistics and literature and evaluate and appraise historical and contemporary literary texts.
- Know traditional and contemporary theories of literature and language.
A variety of assessment methods such as mid-term(s), assignment(s), exercise(s), project(s), practice(s), and a final exam are implemented in the programme. Assessment methods may include classical test(s), multiple-choice test(s), homework(s), performance evaluation(s), and product evaluation(s). In order to graduate from the programme, cumulative GPA must be minimum 2.00. A course grade is constituted by evaluating the above stated elements and given by using letters.
Graduates of Turkish Language and Literature Department may work as state employees in specific fields (libraries, archives, museums, etc.), and also as teachers providing that they receive the required formation.
Qualification is valid indefinetely.