Yeterlilik Kodu | TR0030024486 | |||||||||||||||||||||
Yeterlilik Adı | Turist Rehberliği (KAPADOKYA MYO) Ön Lisans Diploması | |||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum | Kapadokya Üniversitesi | |||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Mustafapaşa Yerleşkesi 50420 - Mustafapaşa, Ürgüp / Nevşehir T: (384) 353 5009 pbx F: (384) 353 5125 info@kapadokya.edu.tr | |||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum URL | https://www.kapadokya.edu.tr | |||||||||||||||||||||
Yönelim | Mesleki | |||||||||||||||||||||
AYÇ Seviyesi | 5 | 5 Yeterlilik TYÇ’ye 25/03/2025 tarihinde yerleştirildi | ||||||||||||||||||||
TYÇ Seviyesi | 5 | |||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Seyahat, turizm ve boş zaman | |||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |||||||||||||||||||||
Kategori | Ana | |||||||||||||||||||||
Kredi Değeri | 120 | |||||||||||||||||||||
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |||||||||||||||||||||
Program Profili (Amaç) |
| |||||||||||||||||||||
Öğrenme Ortamları |
| |||||||||||||||||||||
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |||||||||||||||||||||
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |||||||||||||||||||||
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
| |||||||||||||||||||||
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; · YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur. · YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. · YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. TURAK: Turizm Eğitimi Değerlendirme ve Akreditasyon Kurulu Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 01.01.2024-31.12.2025 | |||||||||||||||||||||
Giriş Şartı |
| |||||||||||||||||||||
Başarma Şartları | Öğrencilerin mezun olabilmeleri için genel not ortalamasının 2.00 ve daha yukarı olması, en az 80 lokal/120 AKTS kredilik eğitim öğretim faaliyetini başarı ile tamamlamış olmaları gerekir. | |||||||||||||||||||||
İlerleme Yolları (İlişki Türü) |
| |||||||||||||||||||||
Yasal Dayanağı | 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |||||||||||||||||||||
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |||||||||||||||||||||
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |||||||||||||||||||||
QrCode | ![]() |
TR0030024486
ISCO 08
ISCO 08
- Programın amacı, ülkemizin tabiat ve kültür varlıkları hakkında yerli ve yabancı ziyaretçilere tanıtımını yapabilecek düzeyde bilgi birikimine sahip olan, iyi derecede yabancı dil bilen; ülkemizi, tarihi, kültürü ve coğrafyasıyla en iyi şekilde tanıyan ve aktarabilen, insan ilişkileri kuvvetli, analitik düşünebilen nitelikli turist rehberleri yetiştirmektir.
- Kapadokya Meslek Yüksekokulu, Üniversitenin Mustafapaşa yerleşkesinde bulunmakta olup öğrenciler açık kampüs uygulaması ile farklı binalarda eğitim almaktadırlar. Bu kapsamda Turist Rehberliği Programına özel derslikler ayrılmamakta farklı binalarda öğrencilerin ders almaları sağlanmaktadır. Bilgisayar laboratuvarı temel bilgi teknolojilerinin öğrenilmesi ve pekiştirilmesi amacıyla kullanılmaktadır.
- Turizm ve turist rehberliği ile ilgili kuramlar, olgular kavramlar ve ilkeler hakkında temel düzeyde bilgi sahibidir.
- Profesyonel turist rehberliği ile ilgili yasal düzenlemeleri, mesleki standartları ve uygulamaları bilir, gelişmeleri takip eder, sorunları tespit eder ve çözümler üretir.
- Turizm sektöründe faaliyet gösteren örgütlerin iç ve dış çevreleri hakkında bilgi sahibidir, koşullardaki değişimleri takip eder, akılcı analizler yapar ve değişimlere uyum sağlar.
- Turizm ve turist rehberliğinde faaliyet gösteren örgütlerin iç ve dış çevrelerindeki değişimleri takip eder, akılcı analizler yapar, yorumlar, karar verir ve değişimlere uyum sağlar.
- Profesyonel turist rehberlik mesleği hizmet süreçlerini, tüketici ihtiyaç ve istekleri doğrultusunda ve tüketiciyi tatmin edecek biçimde yerine getirir, değerlendirir, geliştirir ve hizmet sürecini etkileyecek sorunlara çözüm önerir.
- Turizm ve turist rehberliği ile ilgili sorunları tespit eder, çözümler üretir ve sunar.
- Profesyonel turist rehberlik hizmeti verirken insan sağlığını, sosyal ve doğal çevreyi dikkate alır ve yasalar ve meslek standartları çerçevesinde etik değerlere bağlı ve mahremiyet ve gizliliğe önem vererek yerine getirir.
- Kendi dilinde ve yabancı dillerde konuşma, yorum yapabilme, anlama ve uygulama becerisine sahip olur; bireylerarası ve kültürlerarası etkin iletişim kurar.
- Takım ruhuna ve sorumluluk duygusuna sahiptir, turizm ve turist rehbeliği ile ilgili gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, birlikte çalıştığı insanların mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir.
- Kendi kendine öğrenir, kendini ve zamanı yönetir ve kendi başarısını değerlendirir.
- Turizm ve profesyonel turist rehberliği mesleği ile ilgili güncel gelişmeleri takip eder.
- Turizm ve profesyonel turist rehberliğinde kullanılan bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle sürekli günceller ve geliştirir.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Kuramsal Bilgi, Uygulamalı Beceri,
- Alana Özgü Yetkinlik,
- Olgusal Bilgi ve İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Numara |
Yöntem |
1 |
Ara Sınav (Vize) |
2 |
Devam / Katılım |
3 |
Küçük Sınav (Kuiz) |
4 |
Ödev / Sözlü Sınav |
5 |
Proje / Çizim |
6 |
Sunum / Seminer |
7 |
Uygulama Çalışmaları (Performans Ölçümü) |
8 |
Diğer (Staj vb.) |
9 |
Dönem Sonu Sınavı (Final) |
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
· YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
· YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
· YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
TURAK: Turizm Eğitimi Değerlendirme ve Akreditasyon Kurulu
Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 01.01.2024-31.12.2025
- Herhangi bir yükseköğretim kurumundan daha önce alınıp başarılı olunan ders, staj vb.nin transfer başvuruları Kapadokya MYO Yönetim Kurulu tarafından değerlendirilerek karara bağlanır. Talep edilen ders, staj vb.nin transfer edilebilmesi için, daha önce alınan ders ile transfer edilecek Kapadokya MYO dersi kredilerinin eşit veya Kapadokya MYO dersi kredisinden yüksek olması; dersten başarılı olması ve devam koşulunu yerine getirmesi şartı aranır.
- Program mezunları, seyahat acentelerinde rehber, tur organizasyonu yöneticisi ve acente yöneticisi olarak çalışabilmekte olup bireysel olarak da çalışma imkânlarına sahiptirler.
2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030024486 | |
Qualification Title | Tourist Guiding Associate Degree | |
Awarding Body | ||
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | ||
Orientation | Occupational | |
EQF Level | 5 | 5 The Qualification has been included in TQF on 25/03/2025 |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Travel, tourism and leisure | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 Yıl | |
Program Profile | The aim of the program is to train qualified tourist guides who have sufficient knowledge to promote our country's natural and cultural assets to local and foreign visitors, who are fluent in a foreign language, who know and convey our country's history, culture and geography in the best way possible, who have strong human relations and who can think analytically. | |
Learning Environments | Cappadocia Vocational School is located in the Mustafapaşa campus of the University and students receive education in different buildings with the open campus application. In this context, special classrooms are not allocated for the Tourist Guide Program and students are provided with courses in different buildings. The computer laboratory is used for the purpose of learning and reinforcing basic information technologies. | |
Description |
| |
Key Competencies | Has advanced level of the following key competencies:
| |
Further Info | Measurement and Evaluation Methods Number Method 1 Midterm Exam (Midterm) 2 Attendance / Participation 3 Quiz (Quiz) 4 Homework / Oral Exam 5 Project / Drawing 6 Presentation / Seminar 7 Application Studies (Performance Measurement) 8 Other (Internship etc.) 9 End of Term Exam (Final) | |
Quality Assurance | In order to monitor the quality of higher education programs; · The Council of Higher Education is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education and training and other activities carried out in higher education institutions. · The “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by the Council of Higher Education are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by the Council of Higher Education. · The “Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by the Council of Higher Education. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by the Council of Higher Education. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”: 1. Creation and Approval of Curriculum: 1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being approved by the relevant Deans' Council. 2. Measurement-Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students will be carried out is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions. 4. Self-Assessment-External Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Assessment Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation. TURAK: Tourism Education Assessment and Accreditation Board Accreditation Start/End Date: 01.01.2024-31.12.2025 | |
Access Requirements | Transfer applications for previously taken and successfully completed courses, internships, etc. from any higher education institution are evaluated and decided by the Cappadocia Vocational School Board of Directors. In order for the requested course, internship, etc. to be transferred, the credits of the previously taken course and the Cappadocia Vocational School course to be transferred must be equal or higher than the credits of the Cappadocia Vocational School course; the student must be successful in the course and must meet the attendance requirement. | |
Conditions for Success | In order for students to graduate, they must have a GPA of 2.00 or higher and successfully complete at least 80 local/120 ECTS credits of education and training activities. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of the program can work as guides, tour organization managers and agency managers in travel agencies, and they also have the opportunity to work individually. | |
Legal Basis | Law No. 2547 on Higher Education 1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Program Graduates 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times. | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030024486
ISCO 08
ISCO 08
The aim of the program is to train qualified tourist guides who have sufficient knowledge to promote our country's natural and cultural assets to local and foreign visitors, who are fluent in a foreign language, who know and convey our country's history, culture and geography in the best way possible, who have strong human relations and who can think analytically.
Cappadocia Vocational School is located in the Mustafapaşa campus of the University and students receive education in different buildings with the open campus application. In this context, special classrooms are not allocated for the Tourist Guide Program and students are provided with courses in different buildings. The computer laboratory is used for the purpose of learning and reinforcing basic information technologies.
- Has basic knowledge about theories, facts, concepts and principles related to tourism and tourist guiding.
- Knows the legal regulations, professional standards and practices related to professional tourist guiding, follows the developments, identifies the problems and produces solutions.
- Has knowledge about the internal and external environments of organizations operating in the tourism sector, follows the changes in the conditions, makes rational analyzes and adapts to the changes.
- Follows the changes in the internal and external environments of organizations operating in tourism and tourist guiding, makes rational analyzes, comments, makes decisions and adapts to the changes.
- Professional tourist guiding profession carries out, evaluates and develops the service processes in line with the needs and demands of the consumer and in a way that satisfies the consumer and suggests solutions to the problems that will affect the service process.
- Detects the problems related to tourism and tourist guiding, produces solutions and presents them.
- While providing professional tourist guiding services, it takes into account human health, social and natural environment and performs its services within the framework of laws and professional standards, adhering to ethical values and giving importance to privacy and confidentiality.
- Has the ability to speak, comment, understand and apply in its own language and foreign languages; establishes effective interpersonal and intercultural communication.
- Has team spirit and sense of responsibility, follows developments and practices related to tourism and tourist guiding, improves the professional knowledge and skills of the people he works with.
- Learns on his own, manages himself and his time, and evaluates his own success.
- Follows current developments related to tourism and professional tourist guiding profession.
- Continuously updates and develops the knowledge, skills and competencies used in tourism and professional tourist guiding with the awareness of lifelong learning.
Has advanced level of the following key competencies:
- Theoretical Knowledge,
- Applied Skills,
- Field Specific Competence,
- Factual Knowledge and Communication and Social Competence
Measurement and Evaluation Methods
Number Method
1 Midterm Exam (Midterm)
2 Attendance / Participation
3 Quiz (Quiz)
4 Homework / Oral Exam
5 Project / Drawing
6 Presentation / Seminar
7 Application Studies (Performance Measurement)
8 Other (Internship etc.)
9 End of Term Exam (Final)
In order to monitor the quality of higher education programs;
· The Council of Higher Education is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education and training and other activities carried out in higher education institutions.
· The “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by the Council of Higher Education are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by the Council of Higher Education.
· The “Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by the Council of Higher Education. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by the Council of Higher Education. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:
1. Creation and Approval of Curriculum:
1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being approved by the relevant Deans' Council.
2. Measurement-Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students will be carried out is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.
4. Self-Assessment-External Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Assessment Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.
TURAK: Tourism Education Assessment and Accreditation Board
Accreditation Start/End Date: 01.01.2024-31.12.2025
Transfer applications for previously taken and successfully completed courses, internships, etc. from any higher education institution are evaluated and decided by the Cappadocia Vocational School Board of Directors. In order for the requested course, internship, etc. to be transferred, the credits of the previously taken course and the Cappadocia Vocational School course to be transferred must be equal or higher than the credits of the Cappadocia Vocational School course; the student must be successful in the course and must meet the attendance requirement.
Graduates of the program can work as guides, tour organization managers and agency managers in travel agencies, and they also have the opportunity to work individually.
Law No. 2547 on Higher Education
1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Program Graduates
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
The qualification is valid at all times.
