Yeterlilik Kodu | TR0030012947 | |
Yeterlilik Adı | Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Bardakçı, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Kampüsü, 65090 Tuşba/Van | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.yyu.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | Bu programın amacı Sosyal Bilgiler eğitiminde bilgi ve beceri bakımından yüksek sorumluluk sahibi öğretmenler yetiştirmek. Ana bilim dalının lisans programı; alan bilgisi, genel kültür ve pedagojik formasyona ilişkin derslerden oluşmaktadır. Eğitim ve öğretim 4 yıl süreli olup dersler teorik ve uygulamalı olarak yapılmaktadır. Ana Bilim Dalı ayrıca Eğitim Bilimleri Enstitüsü bünyesinde yüksek lisans ve doktora programlarını da yürütmektedir. | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | - | |
Başarma Şartları | Van YYÜ senatosu hükümlerine göre başarıyla tamamlayan ve genel akademik not ortalaması (GANO) 2,00 veya daha yüksek olan öğrenciler Sosyal Bilgiler Öğretmenliği lisans diploması almaya hak kazanırlar. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Bu programdan mezun olan öğrenciler MEB'e bağlı devlet ve özel okullarda Sosyal Bilgiler Öğretmenliği yapabilir. Ayrıca isteyen öğrenciler yüksek lisans ve doktora çalışmalarına devam ederek akademisyenlik yapabilirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Belge sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030012947
Bu programın amacı Sosyal Bilgiler eğitiminde bilgi ve beceri bakımından yüksek sorumluluk sahibi öğretmenler yetiştirmek. Ana bilim dalının lisans programı; alan bilgisi, genel kültür ve pedagojik formasyona ilişkin derslerden oluşmaktadır. Eğitim ve öğretim 4 yıl süreli olup dersler teorik ve uygulamalı olarak yapılmaktadır. Ana Bilim Dalı ayrıca Eğitim Bilimleri Enstitüsü bünyesinde yüksek lisans ve doktora programlarını da yürütmektedir.
- Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
- Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
- Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
- Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme.
- Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
- Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
- Mezunlar, bu disiplini/disiplin kısmını profesyonel olarak eğitim-öğretim kuruluşlarında öğretebilirler.
- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
- Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
- Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
- Mezunlar, Sosyal Bilgilerin ve araştırmalarının problemlerini tanımlayabilir ve anlatabilirler.
- Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.
- Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
- Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
- Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
Bu programdan mezun olan öğrenciler MEB'e bağlı devlet ve özel okullarda Sosyal Bilgiler Öğretmenliği yapabilir. Ayrıca isteyen öğrenciler yüksek lisans ve doktora çalışmalarına devam ederek akademisyenlik yapabilirler.
Belge sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030012947 | |
Qualification Title | SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ PROGRAMI SOCIAL STUDIES TEACHING PR. | |
Awarding Body | University of Van Yuzuncu Yil | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | ||
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Teacher training with subject specialization | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Possess advanced level theoretical and practical knowledge supported by textbooks with updated information, practice equipments and other resources. Graduates are able to teach part of this dicipline as professional lecturers at educational foundations Graduates are able to recognize and explain the problems of Social Sciences. Use of advanced theoretical and practical knowledge within the field. Interpret and evaluate data, define and analyze problems, develop solutions based on research and proofs by using acquired advanced knowledge and skills within the field. Conduct studies at an advanced level in the field independently. Evaluate the knowledge and skills acquired at an advanced level in the field with a critical approach. Inform people and institutions, transfer ideas and solution proposals to problems in written and orally on issues in the field. Act in accordance with social, scientific, cultural and ethic values on the stages of gathering, implementation and release of the results of data related to the field. Take responsibility both as a team member and individually in order to solve unexpected complex problems faced within the implementations in the field. Determine learning needs and direct the learning. Share the ideas and solution proposals to problems on issues in the field with professionals and non-professionals by the support of qualitative and quantitative data. Possess sufficient consciousness about the issues of universality of social rights, social justice, quality, cultural values and also, environmental protection, worker's health and security. Planning and managing activities towards the development of subordinates in the framework of a project. Develop positive attitude towards lifelong learning. Organize and implement project and activities for social environment with a sense of social responsibility. Monitor the developments in the field and communicate with peers by using a foreign language at least at a level of European Language Portfolio B1 General Level Use informatics and communication technologies with at least a minimum level of European Computer Driving License Advanced Level software knowledge. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | According to the examination, assessment and grading regulations each course is assessed via at least one midterm exam (composed of quizzes, homeworks and assignments) and a final end-of-term exam, with contributions of 40%, and 60% respectively. The AA is the highest grade and has a grade credit of 4.00, BA 3.5, BB 3.0, CB 2.5, CC 2.0, DC 1.5, DD 1.0, FD 0.5 and FF 0.0. Grades of AA to CC are pass, FF and FD fail, DD and DC is conditional pass. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Students enrolled in a previous formal learning is recognized. The students who completed any of the courses in the program as special students or the transfer students do not take the same course again. If the students, coming from abroad, have enough points from VAN YYÜYÖS (Van YYU Foreign Student Selection Examination) Turkish test or Turkish test of TÖMER (Turkish Language Center) depending on the university in Turkey, they exempted from Turkish preparatory education for a year | |
Conditions for Success | OSYM Qualification Requirements and Regulations | |
Progression Paths (Relationship Type) | Students who were graduated from the program can be a teacher of Social sciences in state or private schools in Turkey. In addition to that students can apply to master of arts programs and positions of research assisstantship in the universities. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | The document is valid continuously. | |
Url | Open Address |
TR0030012947
Possess advanced level theoretical and practical knowledge supported by textbooks with updated information, practice equipments and other resources. Graduates are able to teach part of this dicipline as professional lecturers at educational foundations Graduates are able to recognize and explain the problems of Social Sciences. Use of advanced theoretical and practical knowledge within the field. Interpret and evaluate data, define and analyze problems, develop solutions based on research and proofs by using acquired advanced knowledge and skills within the field. Conduct studies at an advanced level in the field independently. Evaluate the knowledge and skills acquired at an advanced level in the field with a critical approach. Inform people and institutions, transfer ideas and solution proposals to problems in written and orally on issues in the field. Act in accordance with social, scientific, cultural and ethic values on the stages of gathering, implementation and release of the results of data related to the field. Take responsibility both as a team member and individually in order to solve unexpected complex problems faced within the implementations in the field. Determine learning needs and direct the learning. Share the ideas and solution proposals to problems on issues in the field with professionals and non-professionals by the support of qualitative and quantitative data. Possess sufficient consciousness about the issues of universality of social rights, social justice, quality, cultural values and also, environmental protection, worker's health and security. Planning and managing activities towards the development of subordinates in the framework of a project. Develop positive attitude towards lifelong learning. Organize and implement project and activities for social environment with a sense of social responsibility. Monitor the developments in the field and communicate with peers by using a foreign language at least at a level of European Language Portfolio B1 General Level Use informatics and communication technologies with at least a minimum level of European Computer Driving License Advanced Level software knowledge.
According to the examination, assessment and grading regulations each course is assessed via at least one midterm exam (composed of quizzes, homeworks and assignments) and a final end-of-term exam, with contributions of 40%, and 60% respectively. The AA is the highest grade and has a grade credit of 4.00, BA 3.5, BB 3.0, CB 2.5, CC 2.0, DC 1.5, DD 1.0, FD 0.5 and FF 0.0. Grades of AA to CC are pass, FF and FD fail, DD and DC is conditional pass.
Students enrolled in a previous formal learning is recognized. The students who completed any of the courses in the program as special students or the transfer students do not take the same course again. If the students, coming from abroad, have enough points from VAN YYÜYÖS (Van YYU Foreign Student Selection Examination) Turkish test or Turkish test of TÖMER (Turkish Language Center) depending on the university in Turkey, they exempted from Turkish preparatory education for a year
Students who were graduated from the program can be a teacher of Social sciences in state or private schools in Turkey. In addition to that students can apply to master of arts programs and positions of research assisstantship in the universities.
The document is valid continuously.