Yeterlilik Kodu

TR0020002359

Yeterlilik Adı
Saraciye Üretim Elemanı Kurs Bitirme Belgesi 
Sorumlu KurumHayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiEmniyet Mahallesi Boğaziçi Sokak No:23 Teknikokullar Yenimahalle / ANKARA
Sorumlu Kurum URLhttps://hbogm.meb.gov.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi4
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 4
Sınıflandırma (Tematik Alan)Tekstil (kıyafetler, ayakkabı ve deri)
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: 7536.26 Saraciye Üretim Elemanı

KategoriAna
Kredi Değeri40
Programın Normal Süresi 992 Saat
Program Profili (Amaç)

Kurs programını bitiren bireyin,

  • İş sağlığı ve güvenliğinin önemini kavraması,
  • Resim kâğıtları üzerinde yazı, çizgi ve geometrik şekillerle ilgili çalışmalar yapması,
  • Standart resim kâğıtlarına çeşitli iş parçalarının görünüşlerini ve kesit görünüşlerini çizmesi,
  • Uluslararası temel ölçü sistemlerini kullanarak ölçü alması,
  • Elde ve preste kesim yapması,
  • Yarma ve tıraş işlemlerini yapması,
  • Yakma, kıvırma ve regola işlemlerini yapması,
  • Dikiş makinesini makine kullanım kılavuzuna uygun hazırlayarak makinenin bakımını ve dikiş işlemlerini yapması,
  • Standart kemer ölçü sistemine göre kemer kalıbını çıkararak prototip ürün yapması,
  • Model kalıbından prototip çanta yapması,
  • Model kalıbından prototip cüzdan yapması,
  • Saraciye alanında ölçü alma modülünü başarmış olması,
  • Elde süsleme yapması,
  • Makinede süsleme yapması,
  • Elde birleştirme yapması,
  • Makinede çeşitli dikiş teknikleri uygulayarak birleştirme yapması,
  • Saraciye astarlama tekniklerini kullanması,
  • Saraciye besleme ve sertleştirme tekniklerini uygulaması,
  • Malzeme kontrolünü yapması,
  • Üretim kontrolü yapması,
  • Standartlarına göre kösele kemer yapması,
  • Klasik kemer yapması,
  • Parçalı kemeri standart kemer ölçüsüne uygun olarak yapması,
  • Ölçüsüne göre kancalı anahtarlık yapması,
  • Cep telefonunun kılıfını modellerine göre yapması,
  • Modaya, modeline ve ölçüsüne uygun olarak kadın çantası yapması,
  • Fantezi çantayı modeline ve ölçüsüne uygun yapması,
  • Sırt çantası yapması,
  • Modele uygun ölçülendirerek bozuk para cüzdanı yapması,
  • Modele uygun kalıp çıkararak cüzdan yapması,
  • Maliyet hesabı yapması,
  • Saraciye alanında model araştırması, hazırlaması ve prototip ürün yapması

amaçlanmaktadır.

Öğrenme Ortamları
  1. Program, Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğüne bağlı eğitim kurumlarında veya diğer kurumlarca açılan ve eğitim öğretime uygun ortamlarda uygulanır.
  2. Programın uygulanmasında   gerektiğinde   iş   piyasasının   eğitim olanaklarından faydalanılabilir.
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • İş sağlığı ve güvenliğinin önemini kavrar.
  • Resim kâğıtları üzerinde yazı, çizgi ve geometrik şekillerle ilgili çalışmalar yapar.
  • Standart resim kâğıtlarına çeşitli iş parçalarının görünüşlerini ve kesit görünüşlerini çizer.
  • Uluslararası temel ölçü sistemlerini kullanarak ölçü alır.
  • Elde ve preste kesim yapar.
  • Yarma ve tıraş işlemlerini yapar.
  • Yakma, kıvırma ve regola işlemlerini yapar.
  • Dikiş makinesini makine kullanım kılavuzuna uygun hazırlayarak makinenin bakımını ve dikiş işlemlerini yapar.
  • Standart kemer ölçü sistemine göre kemer kalıbını çıkararak prototip ürün yapar.
  • Model kalıbından prototip çanta yapar.
  • Model kalıbından prototip cüzdan yapar.
  • Küçük ürün kalıplarından prototip ürün yapar.
  • Elde süsleme yapar.
  • Makinede süsleme yapar.
  • Elde birleştirme yapar.
  • Makinede çeşitli dikiş teknikleri uygulayarak birleştirme yapar.
  • Saraciye astarlama tekniklerini kullanır.
  • Saraciyede besleme ve sertleştirme tekniklerini uygular.
  • Malzeme kontrolünü yapar.
  • Üretim kontrolü yapar.
  • Standartlarına göre kösele kemer yapar.
  • Klasik kemer yapar.
  • Parçalı kemeri standart kemer ölçüsüne uygun olarak yapar.
  • Ölçüsüne göre kancalı anahtarlık yapar.
  • Cep telefonunun kılıfını modellerine göre yapar.
  • Modaya, modeline ve ölçüsüne uygun olarak kadın çantası yapar.
  • Fantezi çantayı modeline ve ölçüsüne uygun yapar.
  • Sırt çantası yapar.
  • Modele uygun ölçülendirerek bozuk para cüzdanı yapar.
  • Modele uygun kalıp çıkararak cüzdan yapar.
  • Maliyet hesabı yapar.
  • Saraciye alanında model araştırır, hazırlar ve prototip ürün yapar.
Anahtar Yetkinlikler

4. Seviye meslekî ve teknik Yaygın Eğitim Kurs Programları aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere orta-iyi düzeyde sahiptir.

  1. Okuma yazma yetkinliği,
  2. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik,
  3. Dijital yetkinlik,
  4. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği,
  5. Vatandaşlık yetkinliği,
  6. Girişimcilik yetkinliği,
  7. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği.
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Değerlendirme, “Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Kurumları   Yönetmeliği” esaslarına göre yapılmalıdır. 

  1. Kurslarda başarı, programın özelliğine göre eğitimci tarafından değerlendirilir.
  2. Değerlendirme; yazılı sınav, uygulamalı sınav varsa ödev ya da projelere göre yapılır. Birden fazla sınav şekli ile sınavı yapılan kursun puanı, bu sınavların aritmetik ortalaması ile belirlenir. Bu puan, kursun başarı puanı olarak değerlendirilir.
  3. Kursiyerlerin kendi kendine yaptıkları tüm öğrenme faaliyetleri de değerlendirme kapsamına alınabilir. 
  4. Her modülün sonunda başarı değerlendirmesi yapılır. Bireyin modüldeki başarısı, öğrenme çıktılarının başarı oranları dikkate alınarak bütüncül biçimde değerlendirilir.
  5. Ölçme araçlarında kullanılacak kriterler başarım ölçütlerinden oluşturulur. Öğrenme kazanımlarına ait başarım ölçütlerine modül bilgi sayfasında yer verilmiştir.
  6. Programların özelliğine göre sınavlar ve başarı değerlendirmesi bilişim teknolojisi kullanılarak da yapılabilir. 
  7. Kursiyerlerin sağlık durumları veya bedensel engelleri nedeniyle bazı derslerdeki sınavı, durumlarına uygun sınav yöntemiyle yapılır.
  8. Kursiyerlerin kendi kendine yaptığı tüm öğrenme faaliyetleri ile kursiyere kurs sonunda yapılan yazılı, sözlü ve performansa dayalı (uygulamalı) tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir.
Kalite Güvencesi

Öğretim Programlarının Hazırlanması ve Onaylanması:

Hayat boyu öğrenme kurumları ile kamu ve özel kurum ve kuruluşları tarafından teklif ve talep edilen taslak öğretim programları Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi ve Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından onaylanan Yaygın Eğitim Kurumları Çerçeve Kurs Programı esasları doğrultusunda incelenir, gerekli görülmesi durumunda ilgili kurum ve kuruluşların da görüş ve önerileri alınarak son hali verilir.

Hazırlanan kurs programı Genel Müdürlük Makam onayına sunulur ve onaylanması sonrasında hayat boyu öğrenme kurumlarında uygulama başlanır.

Ölçme-Değerlendirme:

Ölçme ve değerlendirme, Hayat Boyu Kurumları Yönetmeliğinin 72, 73 ve 74. Maddelerinde yer alan hükümler doğrultusunda ve öğretim programında yer alan öğrenme kazanımları dikkate alınarak yapılmaktadır. Değerlendirme süreçleri ile kursiyer başarılarının kanıtları güvenli biçimde saklanmaktadır.

Belgelendirme:

Kurs programını başarı ile tamamlayanlara Kurs Bitirme Belgesi verilir. Belgelere e-devlet kapısında ”Yaygın Eğitim Sertifika Belgesi Sorgulama” ekranından da ulaşılabilir ya da doğruluğu sorgulanabilir.

Genel kurslarda kursu başarıyla bitirenlere kurs bitirme belgesi verilir.

Öz Değerlendirme:

  • Halk Eğitimi Merkezi Müdürleri kurumlarındaki eğitimi faaliyetlerini denetlemekte ve denetim sonuçlarını değerlendirerek bağlı bulunduğu millî eğitim müdürlüğüne rapor etmektedir.
  • Eğitim, öğretim ve yönetim etkinliklerinin verimliliğinin sağlanması amacıyla halk eğitimi merkezlerinde; öğretmenler kurulu, sınıf/şube öğretmenler kurulu ve zümre öğretmenler kurulu kurulur. Öğretmenler Kurulu ve Sınıf/Şube Öğretmenler Kurullar sene başında ve sene sonunda düzenli olarak toplanır.
  • Gerekli görüldüğü diğer zamanlarda daha önce belirlenen gündemle toplanır.
  • Zümre Öğretmenler Kurulu ise eğitim öğretim yılı başlamadan önce, ikinci dönem başında ve ders yılı sonunda olmak üzere yılda en az üç defa toplanır.
  • Daha önce eğitim öğretimle ilgili alınan karaların uygulama sonuçları değerlendirilir ve yeni kararlar alınır.
  • Yapılan kurul toplantılarında öğretim programları ve öğrenme etkinlikleri değerlendirilir, uygulama süreçleri izlenir, ortak kullanılacak ölçme-değerlendirme araçları belirlenir.
  • Halk eğitimi merkezlerinde;  eğitim öğretim, yönetim ve üretim etkinliklerinin verimliliğini sağlamak, kurum, çevre, sektör iş birliğini gerçekleştirmek, yerel yönetimler ve sivil toplum örgütlerinin her türlü desteğini almak ve iş birliği yapmak amacıyla İl/İlçe Hayat Boyu Öğrenme Komisyonları kurulur.
  • Komisyon, ildeki resmî, özel kurumlar ve sivil toplum kuruluşları ile hayat boyu öğrenmede iş birliği ve koordinasyonu sağlamak, etkinlikleri birlikte planlamak ve uygulamaya koymak, hizmet tekrarı ve kaynak israfını önlemek, verimliliği artırmak amacıyla vali yardımcısının başkanlığında her yıl ağustos ayı içerisinde toplanır.
  • Komisyonda önceki döneme ait hayat boyu öğrenme faaliyetleri değerlendirilir ve o yılın eğitim öğretim faaliyetleri planlanır.

Dış Değerlendirme:

  • Halk eğitimi merkezleri, müfettiş ve müfettiş yardımcıları veya il millî eğitim müdürlüğünce görevlendirilen şube müdürü/eğitim uzmanı/araştırmacı ile diğer denetim yetkisi bulunanlarca denetlenir.
  • Halk eğitimi merkezlerinin faaliyet ve işlemlerinde yolsuzluk riski olan alanlar tespit edilerek, yolsuzluk ve usulsüzlükleri önleyici bir anlayışla denetim, inceleme ve soruşturma yapılır
  • Denetim faaliyetlerinde yolsuzluk ve usulsüzlükleri önleyici, öğretim programlarında yer alan kazanımlara ulaşma düzeyini saptayıcı, iyileştirici ve geliştirici yönde katkı sağlamaktadır.
  • Denetimlerde, Bakanlıkça hazırlanan modüller ile diğer elektronik araç gereçlerden yararlanılır.
  • Bakanlık tarafından sunulan hizmetlerin süreç ve sonuçlarının, ilgili birimlerle iş birliği içinde, mevzuata, önceden belirlenmiş amaç ve hedeflere, performans kriterlerine ve kalite standartlarına göre analiz edilmesi, karşılaştırılması ve kanıtlara dayalı olarak değerlendirilmesi yapılır.
  • Kurum için hazırlanan raporlar MEBBİS ve DYS üzerinden yazı ile üst birimlere iletilir.
  • Millî Eğitim Bakanlığı İç Denetim Birimi Başkanlığı tarafından ülke genelindeki halk eğitimi merkezlerinde denetlenmekte ve denetim sonuçları rapor haline getirilerek nihai değerlendirme görüşü Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü ile paylaşılmaktadır.
  • Hazırlanan raporlar Genel Müdürlükçe değerlendirerek düzeltici önleyici faaliyetler başlatılmaktadır.

Düzenli Gözden Geçirme:

  • Halk eğitimi merkezi personelinin idari, mali ve hukuki işlemleri, plan ve programlar doğrultusunda kurum gelişimi ön planda tutularak sistematik ve sürekli bir yaklaşımla denetlenir.
  • Halk eğitimi merkezlerinin denetiminin üç yılda bir kez periyodik olarak yapılması esastır.
  • Denetimlerde yetersiz oldukları tespit edilen halk eğitimi merkezleri denetim bulgularına göre bir yıl sonra tekrar denetim kapsamına alınırlar.
  • Eğitim öğretim açısından riskli olduğu belirlenen halk eğitimi merkezlerinin gelişim süreci izlemeye alınır, riskler ortadan kalkana kadar sık aralıklarla gerekli rehberlik yapılır ve gerektiğinde yaptırımlar uygulanır.

Bilgi Yönetim Sistemleri: Doküman Yönetim Sistemi, MEB web sayfası, e-Yaygın, MEBBİS.

Geri Bildirim Mekanizmaları: Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi (CİMER), MEBİM İletişim Merkezi, Çalıştaylar, Seminerler, Öneri, İtiraz ve Şikâyetler, Denetimler, İdari Faaliyet Raporları, Performans Programı.

Giriş Şartı
  1. Okuryazar olmak.
  2. 14 yaşını tamamlamış olmak.
  3. 18 yaşından küçük kursiyerler için "Veli/Vasi İzin Belgesi"ne sahip olmak.
  4. Kurs programının öngördüğü temel becerileri gerçekleştirebilecek yeterliliğe (fiziksel, psiko-motor) sahip olmak.
Başarma ŞartlarıKursiyerlerin başarıları 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Puanlara göre başarı derecesi: 85,00 – 100-Pekiyi; 70,00 - 84,99-İyi; 60,00 - 69,99-Orta; 50,00 - 59,99-Geçer; 0 - 49,99- Geçmez olarak değerlendirilir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Eğitimi başarı ile tamamlayan kursiyer; 3308 sayılı Meslekî Eğitim Kanununun 35. maddesi ile MEB Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği 63/a maddesi hükümlerine göre hazırlanan 02/10/2017 tarihli ve 1557502 resmi sayılı Önceki Öğrenmelerin Tanınması ve Denklik Yönergesi kapsamında  gerekli şartları sağlaması durumunda, Meslekî Eğitim Merkezlerinde gerçekleştirilecek kalfalık veya ustalık beceri sınavlarına katılabilir.

Yasal Dayanağı
  1. 10.07.2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi (Kararname Numarası: 1).
  2. 24.06.1973 tarihli ve 14574 sayılı Resmi Gazete'de yayınlanan 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu.
  3. 11.04.2018 tarihli ve 30388 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Kurumları Yönetmeliği.
  4. Talim ve Terbiye Kurulunun 20.04.2016 tarih ve 19 sayılı kararı ile kabul edilen, Yaygın Eğitim Kurumları Çerçeve Kurs Programı.
  5. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın 17.07.2017 tarihli ve 104 sayılı “ Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinin 53 Alanına Ait Haftalık Ders Çizelgeleri ile Çerçeve Öğretim Programları” konulu kararı.
  6. 24.05.2018 tarihli ve 30430 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çalışanların İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimlerinin Usul ve Esasları Hakkında Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik.
  7. 13.07.2013 tarihli ve 28706 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tehlikeli ve Çok Tehlikeli Sınıfta Yer Alan İşlerde Çalıştırılacakların Meslekî Eğitimlerine Dair Yönetmelik.
  8. 07.05.2019 tarihli ve 30767 mükerrer sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan 13UMS0349-4 referans kodlu "Saraciye İmalatçısı" 4. Seviye Ulusal Meslek Standardı.
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0020002359


Yeterlilik Adı
Saraciye Üretim Elemanı Kurs Bitirme Belgesi 

Sorumlu Kurum
Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Emniyet Mahallesi Boğaziçi Sokak No:23 Teknikokullar Yenimahalle / ANKARA

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: 7536.26 Saraciye Üretim Elemanı


AYÇ Seviyesi
4

TYÇ Seviyesi
4
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: 7536.26 Saraciye Üretim Elemanı


Kategori
Ana

Kredi Değeri
40

Programın Normal Süresi
992 Saat

Program Profili (Amaç)

Kurs programını bitiren bireyin,

  • İş sağlığı ve güvenliğinin önemini kavraması,
  • Resim kâğıtları üzerinde yazı, çizgi ve geometrik şekillerle ilgili çalışmalar yapması,
  • Standart resim kâğıtlarına çeşitli iş parçalarının görünüşlerini ve kesit görünüşlerini çizmesi,
  • Uluslararası temel ölçü sistemlerini kullanarak ölçü alması,
  • Elde ve preste kesim yapması,
  • Yarma ve tıraş işlemlerini yapması,
  • Yakma, kıvırma ve regola işlemlerini yapması,
  • Dikiş makinesini makine kullanım kılavuzuna uygun hazırlayarak makinenin bakımını ve dikiş işlemlerini yapması,
  • Standart kemer ölçü sistemine göre kemer kalıbını çıkararak prototip ürün yapması,
  • Model kalıbından prototip çanta yapması,
  • Model kalıbından prototip cüzdan yapması,
  • Saraciye alanında ölçü alma modülünü başarmış olması,
  • Elde süsleme yapması,
  • Makinede süsleme yapması,
  • Elde birleştirme yapması,
  • Makinede çeşitli dikiş teknikleri uygulayarak birleştirme yapması,
  • Saraciye astarlama tekniklerini kullanması,
  • Saraciye besleme ve sertleştirme tekniklerini uygulaması,
  • Malzeme kontrolünü yapması,
  • Üretim kontrolü yapması,
  • Standartlarına göre kösele kemer yapması,
  • Klasik kemer yapması,
  • Parçalı kemeri standart kemer ölçüsüne uygun olarak yapması,
  • Ölçüsüne göre kancalı anahtarlık yapması,
  • Cep telefonunun kılıfını modellerine göre yapması,
  • Modaya, modeline ve ölçüsüne uygun olarak kadın çantası yapması,
  • Fantezi çantayı modeline ve ölçüsüne uygun yapması,
  • Sırt çantası yapması,
  • Modele uygun ölçülendirerek bozuk para cüzdanı yapması,
  • Modele uygun kalıp çıkararak cüzdan yapması,
  • Maliyet hesabı yapması,
  • Saraciye alanında model araştırması, hazırlaması ve prototip ürün yapması

amaçlanmaktadır.


Öğrenme Ortamları
  1. Program, Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğüne bağlı eğitim kurumlarında veya diğer kurumlarca açılan ve eğitim öğretime uygun ortamlarda uygulanır.
  2. Programın uygulanmasında   gerektiğinde   iş   piyasasının   eğitim olanaklarından faydalanılabilir.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • İş sağlığı ve güvenliğinin önemini kavrar.
  • Resim kâğıtları üzerinde yazı, çizgi ve geometrik şekillerle ilgili çalışmalar yapar.
  • Standart resim kâğıtlarına çeşitli iş parçalarının görünüşlerini ve kesit görünüşlerini çizer.
  • Uluslararası temel ölçü sistemlerini kullanarak ölçü alır.
  • Elde ve preste kesim yapar.
  • Yarma ve tıraş işlemlerini yapar.
  • Yakma, kıvırma ve regola işlemlerini yapar.
  • Dikiş makinesini makine kullanım kılavuzuna uygun hazırlayarak makinenin bakımını ve dikiş işlemlerini yapar.
  • Standart kemer ölçü sistemine göre kemer kalıbını çıkararak prototip ürün yapar.
  • Model kalıbından prototip çanta yapar.
  • Model kalıbından prototip cüzdan yapar.
  • Küçük ürün kalıplarından prototip ürün yapar.
  • Elde süsleme yapar.
  • Makinede süsleme yapar.
  • Elde birleştirme yapar.
  • Makinede çeşitli dikiş teknikleri uygulayarak birleştirme yapar.
  • Saraciye astarlama tekniklerini kullanır.
  • Saraciyede besleme ve sertleştirme tekniklerini uygular.
  • Malzeme kontrolünü yapar.
  • Üretim kontrolü yapar.
  • Standartlarına göre kösele kemer yapar.
  • Klasik kemer yapar.
  • Parçalı kemeri standart kemer ölçüsüne uygun olarak yapar.
  • Ölçüsüne göre kancalı anahtarlık yapar.
  • Cep telefonunun kılıfını modellerine göre yapar.
  • Modaya, modeline ve ölçüsüne uygun olarak kadın çantası yapar.
  • Fantezi çantayı modeline ve ölçüsüne uygun yapar.
  • Sırt çantası yapar.
  • Modele uygun ölçülendirerek bozuk para cüzdanı yapar.
  • Modele uygun kalıp çıkararak cüzdan yapar.
  • Maliyet hesabı yapar.
  • Saraciye alanında model araştırır, hazırlar ve prototip ürün yapar.

Anahtar Yetkinlikler

4. Seviye meslekî ve teknik Yaygın Eğitim Kurs Programları aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere orta-iyi düzeyde sahiptir.

  1. Okuma yazma yetkinliği,
  2. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik,
  3. Dijital yetkinlik,
  4. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği,
  5. Vatandaşlık yetkinliği,
  6. Girişimcilik yetkinliği,
  7. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği.

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Değerlendirme, “Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Kurumları   Yönetmeliği” esaslarına göre yapılmalıdır. 

  1. Kurslarda başarı, programın özelliğine göre eğitimci tarafından değerlendirilir.
  2. Değerlendirme; yazılı sınav, uygulamalı sınav varsa ödev ya da projelere göre yapılır. Birden fazla sınav şekli ile sınavı yapılan kursun puanı, bu sınavların aritmetik ortalaması ile belirlenir. Bu puan, kursun başarı puanı olarak değerlendirilir.
  3. Kursiyerlerin kendi kendine yaptıkları tüm öğrenme faaliyetleri de değerlendirme kapsamına alınabilir. 
  4. Her modülün sonunda başarı değerlendirmesi yapılır. Bireyin modüldeki başarısı, öğrenme çıktılarının başarı oranları dikkate alınarak bütüncül biçimde değerlendirilir.
  5. Ölçme araçlarında kullanılacak kriterler başarım ölçütlerinden oluşturulur. Öğrenme kazanımlarına ait başarım ölçütlerine modül bilgi sayfasında yer verilmiştir.
  6. Programların özelliğine göre sınavlar ve başarı değerlendirmesi bilişim teknolojisi kullanılarak da yapılabilir. 
  7. Kursiyerlerin sağlık durumları veya bedensel engelleri nedeniyle bazı derslerdeki sınavı, durumlarına uygun sınav yöntemiyle yapılır.
  8. Kursiyerlerin kendi kendine yaptığı tüm öğrenme faaliyetleri ile kursiyere kurs sonunda yapılan yazılı, sözlü ve performansa dayalı (uygulamalı) tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir.

Kalite Güvencesi

Öğretim Programlarının Hazırlanması ve Onaylanması:

Hayat boyu öğrenme kurumları ile kamu ve özel kurum ve kuruluşları tarafından teklif ve talep edilen taslak öğretim programları Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi ve Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından onaylanan Yaygın Eğitim Kurumları Çerçeve Kurs Programı esasları doğrultusunda incelenir, gerekli görülmesi durumunda ilgili kurum ve kuruluşların da görüş ve önerileri alınarak son hali verilir.

Hazırlanan kurs programı Genel Müdürlük Makam onayına sunulur ve onaylanması sonrasında hayat boyu öğrenme kurumlarında uygulama başlanır.

Ölçme-Değerlendirme:

Ölçme ve değerlendirme, Hayat Boyu Kurumları Yönetmeliğinin 72, 73 ve 74. Maddelerinde yer alan hükümler doğrultusunda ve öğretim programında yer alan öğrenme kazanımları dikkate alınarak yapılmaktadır. Değerlendirme süreçleri ile kursiyer başarılarının kanıtları güvenli biçimde saklanmaktadır.

Belgelendirme:

Kurs programını başarı ile tamamlayanlara Kurs Bitirme Belgesi verilir. Belgelere e-devlet kapısında ”Yaygın Eğitim Sertifika Belgesi Sorgulama” ekranından da ulaşılabilir ya da doğruluğu sorgulanabilir.

Genel kurslarda kursu başarıyla bitirenlere kurs bitirme belgesi verilir.

Öz Değerlendirme:

  • Halk Eğitimi Merkezi Müdürleri kurumlarındaki eğitimi faaliyetlerini denetlemekte ve denetim sonuçlarını değerlendirerek bağlı bulunduğu millî eğitim müdürlüğüne rapor etmektedir.
  • Eğitim, öğretim ve yönetim etkinliklerinin verimliliğinin sağlanması amacıyla halk eğitimi merkezlerinde; öğretmenler kurulu, sınıf/şube öğretmenler kurulu ve zümre öğretmenler kurulu kurulur. Öğretmenler Kurulu ve Sınıf/Şube Öğretmenler Kurullar sene başında ve sene sonunda düzenli olarak toplanır.
  • Gerekli görüldüğü diğer zamanlarda daha önce belirlenen gündemle toplanır.
  • Zümre Öğretmenler Kurulu ise eğitim öğretim yılı başlamadan önce, ikinci dönem başında ve ders yılı sonunda olmak üzere yılda en az üç defa toplanır.
  • Daha önce eğitim öğretimle ilgili alınan karaların uygulama sonuçları değerlendirilir ve yeni kararlar alınır.
  • Yapılan kurul toplantılarında öğretim programları ve öğrenme etkinlikleri değerlendirilir, uygulama süreçleri izlenir, ortak kullanılacak ölçme-değerlendirme araçları belirlenir.
  • Halk eğitimi merkezlerinde;  eğitim öğretim, yönetim ve üretim etkinliklerinin verimliliğini sağlamak, kurum, çevre, sektör iş birliğini gerçekleştirmek, yerel yönetimler ve sivil toplum örgütlerinin her türlü desteğini almak ve iş birliği yapmak amacıyla İl/İlçe Hayat Boyu Öğrenme Komisyonları kurulur.
  • Komisyon, ildeki resmî, özel kurumlar ve sivil toplum kuruluşları ile hayat boyu öğrenmede iş birliği ve koordinasyonu sağlamak, etkinlikleri birlikte planlamak ve uygulamaya koymak, hizmet tekrarı ve kaynak israfını önlemek, verimliliği artırmak amacıyla vali yardımcısının başkanlığında her yıl ağustos ayı içerisinde toplanır.
  • Komisyonda önceki döneme ait hayat boyu öğrenme faaliyetleri değerlendirilir ve o yılın eğitim öğretim faaliyetleri planlanır.

Dış Değerlendirme:

  • Halk eğitimi merkezleri, müfettiş ve müfettiş yardımcıları veya il millî eğitim müdürlüğünce görevlendirilen şube müdürü/eğitim uzmanı/araştırmacı ile diğer denetim yetkisi bulunanlarca denetlenir.
  • Halk eğitimi merkezlerinin faaliyet ve işlemlerinde yolsuzluk riski olan alanlar tespit edilerek, yolsuzluk ve usulsüzlükleri önleyici bir anlayışla denetim, inceleme ve soruşturma yapılır
  • Denetim faaliyetlerinde yolsuzluk ve usulsüzlükleri önleyici, öğretim programlarında yer alan kazanımlara ulaşma düzeyini saptayıcı, iyileştirici ve geliştirici yönde katkı sağlamaktadır.
  • Denetimlerde, Bakanlıkça hazırlanan modüller ile diğer elektronik araç gereçlerden yararlanılır.
  • Bakanlık tarafından sunulan hizmetlerin süreç ve sonuçlarının, ilgili birimlerle iş birliği içinde, mevzuata, önceden belirlenmiş amaç ve hedeflere, performans kriterlerine ve kalite standartlarına göre analiz edilmesi, karşılaştırılması ve kanıtlara dayalı olarak değerlendirilmesi yapılır.
  • Kurum için hazırlanan raporlar MEBBİS ve DYS üzerinden yazı ile üst birimlere iletilir.
  • Millî Eğitim Bakanlığı İç Denetim Birimi Başkanlığı tarafından ülke genelindeki halk eğitimi merkezlerinde denetlenmekte ve denetim sonuçları rapor haline getirilerek nihai değerlendirme görüşü Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü ile paylaşılmaktadır.
  • Hazırlanan raporlar Genel Müdürlükçe değerlendirerek düzeltici önleyici faaliyetler başlatılmaktadır.

Düzenli Gözden Geçirme:

  • Halk eğitimi merkezi personelinin idari, mali ve hukuki işlemleri, plan ve programlar doğrultusunda kurum gelişimi ön planda tutularak sistematik ve sürekli bir yaklaşımla denetlenir.
  • Halk eğitimi merkezlerinin denetiminin üç yılda bir kez periyodik olarak yapılması esastır.
  • Denetimlerde yetersiz oldukları tespit edilen halk eğitimi merkezleri denetim bulgularına göre bir yıl sonra tekrar denetim kapsamına alınırlar.
  • Eğitim öğretim açısından riskli olduğu belirlenen halk eğitimi merkezlerinin gelişim süreci izlemeye alınır, riskler ortadan kalkana kadar sık aralıklarla gerekli rehberlik yapılır ve gerektiğinde yaptırımlar uygulanır.

Bilgi Yönetim Sistemleri: Doküman Yönetim Sistemi, MEB web sayfası, e-Yaygın, MEBBİS.

Geri Bildirim Mekanizmaları: Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi (CİMER), MEBİM İletişim Merkezi, Çalıştaylar, Seminerler, Öneri, İtiraz ve Şikâyetler, Denetimler, İdari Faaliyet Raporları, Performans Programı.


Giriş Şartı
  1. Okuryazar olmak.
  2. 14 yaşını tamamlamış olmak.
  3. 18 yaşından küçük kursiyerler için "Veli/Vasi İzin Belgesi"ne sahip olmak.
  4. Kurs programının öngördüğü temel becerileri gerçekleştirebilecek yeterliliğe (fiziksel, psiko-motor) sahip olmak.

Başarma Şartları
Kursiyerlerin başarıları 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Puanlara göre başarı derecesi: 85,00 – 100-Pekiyi; 70,00 - 84,99-İyi; 60,00 - 69,99-Orta; 50,00 - 59,99-Geçer; 0 - 49,99- Geçmez olarak değerlendirilir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Eğitimi başarı ile tamamlayan kursiyer; 3308 sayılı Meslekî Eğitim Kanununun 35. maddesi ile MEB Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği 63/a maddesi hükümlerine göre hazırlanan 02/10/2017 tarihli ve 1557502 resmi sayılı Önceki Öğrenmelerin Tanınması ve Denklik Yönergesi kapsamında  gerekli şartları sağlaması durumunda, Meslekî Eğitim Merkezlerinde gerçekleştirilecek kalfalık veya ustalık beceri sınavlarına katılabilir.


Yasal Dayanağı
  1. 10.07.2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi (Kararname Numarası: 1).
  2. 24.06.1973 tarihli ve 14574 sayılı Resmi Gazete'de yayınlanan 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu.
  3. 11.04.2018 tarihli ve 30388 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Kurumları Yönetmeliği.
  4. Talim ve Terbiye Kurulunun 20.04.2016 tarih ve 19 sayılı kararı ile kabul edilen, Yaygın Eğitim Kurumları Çerçeve Kurs Programı.
  5. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın 17.07.2017 tarihli ve 104 sayılı “ Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinin 53 Alanına Ait Haftalık Ders Çizelgeleri ile Çerçeve Öğretim Programları” konulu kararı.
  6. 24.05.2018 tarihli ve 30430 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çalışanların İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimlerinin Usul ve Esasları Hakkında Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik.
  7. 13.07.2013 tarihli ve 28706 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tehlikeli ve Çok Tehlikeli Sınıfta Yer Alan İşlerde Çalıştırılacakların Meslekî Eğitimlerine Dair Yönetmelik.
  8. 07.05.2019 tarihli ve 30767 mükerrer sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan 13UMS0349-4 referans kodlu "Saraciye İmalatçısı" 4. Seviye Ulusal Meslek Standardı.

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0020002359

Qualification Title
Leathercraft Production Personnel Course Completion Certificate 
Awarding BodyMinistry of National Education
Awarding Body Contact
Awarding Body Url
OrientationGeneral
EQF Level4
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 4
Thematic AreasTextiles (clothes, footwear and leather)
National Occupation Classification

ISCO 08: 7536- 8156

CategoryMain
Credit Value40
Program Duration992 Saat
Program Profile-
Learning Environments-
Description

Leathercraft Production Personnel Course Completion Certificate involves knowledge and skills related to performing cutting, sewing, assembling, quality control and maintenance operations.Outcomes:1. Performs healthy and effective communication at social life.2. Performs healthy and effective communication at business life.3. Speaks Turkish correctly.4. Tracks developments related to his/her occupation and improves oneself continuously.5. Becomes skilful at administration, finance, marketing advertisement, selling, business law, career development and business establishment.6. Is sensitive to the environment and has knowledge about environmental protection measures.7. Has requirements of occupational ethics.8. Makes plan, program and work organization related to the work.9. Learns worker health legislation and takes occupational safety precautions.10. Uses computer, its basic hardware and programs.11. Prepares documents on computer.12. Makes geometrical drawings.13. Makes outlook.14. Measures size on shoe.15. Develops basic shoe profile.16. Makes women’s bag model.17. Makes belt.17. Makes women’s bag.18. Measures size on shoe.19. Develops basic shoe profile.20. Develops closed gova model.21. Develops molier model without toecap.22. Performs basic cutting.23. Performs thinning operations on leather.24. Performs workbench operations.25. Sews on basic sewing machines.26. Makes gova shoe-upper.27. Makes molier shoe-upper.28. Makes gova assembly by hand.29. Makes mollier assembly by hand.30. Makes hand ornaments.31. Makes ornament on machine.32. Performs assembly manually.33. Performs assembly on machine.34. Makes lining.35. Makes feeding-hardening.36. Performs leathercraft material control.37. Produces classical men’s belt.38. Produces knitted belt.39. Produces crooked keyholder.40. Produces women’s bag.41. Produces women’s wallet.42. Produces sport belt.43. Produces hand knot belt.44. Produces mobile phone case.45. Produces coin purse.46. Produces fancy bag.47. Produces men’s wallet.48. Searches for leathercraft models.49. Develops leathercraft models.50. Makes pattern of belt.51. Makes pattern of bag.52. Makes pattern of wallet.53. Makes pattern of small product.54. Produces stout leather belt.55. Performs control at production.56. Tests materials.57. Makes finishing on leathercraft.58. Produces partial belt.59. Makes cost calculation and packaging.60. Produces passport case.61. Produces school bag.62. Produces briefcase.63. Produces briefcase.64. Produces framed attache case.65. Performs the tests of auxiliary materials.66. Performs basic electrical operations.67. Maintains hydraulic-circuit machines.

Key Competencies-
Further Info

Orientation: Vocational

Duration of Vocational Programme: The total duration of the vocational program has been planned as 2360/1540 hours. The Vocational Development Modules of 440/224 hours and the Vocational Applications of 840 hours will be added to this duration.

Quality Assurance-
Access Requirements-
Conditions for Success-
Progression Paths (Relationship Type)

The course attendee who completes the training successfully can participate in the skill assessments of journeyman or mastership to be realised at Vocational Training Centers within the context of Directive No.1557502 of 02/10/2017 on Validation and Accrediation of Former Learnings prepared according to the provisions of Law No. 3308 on Vocational Education Article No. 35 and Regulation on MoNE Secondary Education Institutions Article No. 63/a.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Indefinite

Url Open Address
Qualification Code

TR0020002359


Qualification Title
Leathercraft Production Personnel Course Completion Certificate 

Awarding Body
Ministry of National Education

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08: 7536- 8156


EQF Level
4

TQF Level
4
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO 08: 7536- 8156


Category
Main

Credit Value
40

Program Duration
992 Saat

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description

Leathercraft Production Personnel Course Completion Certificate involves knowledge and skills related to performing cutting, sewing, assembling, quality control and maintenance operations.Outcomes:1. Performs healthy and effective communication at social life.2. Performs healthy and effective communication at business life.3. Speaks Turkish correctly.4. Tracks developments related to his/her occupation and improves oneself continuously.5. Becomes skilful at administration, finance, marketing advertisement, selling, business law, career development and business establishment.6. Is sensitive to the environment and has knowledge about environmental protection measures.7. Has requirements of occupational ethics.8. Makes plan, program and work organization related to the work.9. Learns worker health legislation and takes occupational safety precautions.10. Uses computer, its basic hardware and programs.11. Prepares documents on computer.12. Makes geometrical drawings.13. Makes outlook.14. Measures size on shoe.15. Develops basic shoe profile.16. Makes women’s bag model.17. Makes belt.17. Makes women’s bag.18. Measures size on shoe.19. Develops basic shoe profile.20. Develops closed gova model.21. Develops molier model without toecap.22. Performs basic cutting.23. Performs thinning operations on leather.24. Performs workbench operations.25. Sews on basic sewing machines.26. Makes gova shoe-upper.27. Makes molier shoe-upper.28. Makes gova assembly by hand.29. Makes mollier assembly by hand.30. Makes hand ornaments.31. Makes ornament on machine.32. Performs assembly manually.33. Performs assembly on machine.34. Makes lining.35. Makes feeding-hardening.36. Performs leathercraft material control.37. Produces classical men’s belt.38. Produces knitted belt.39. Produces crooked keyholder.40. Produces women’s bag.41. Produces women’s wallet.42. Produces sport belt.43. Produces hand knot belt.44. Produces mobile phone case.45. Produces coin purse.46. Produces fancy bag.47. Produces men’s wallet.48. Searches for leathercraft models.49. Develops leathercraft models.50. Makes pattern of belt.51. Makes pattern of bag.52. Makes pattern of wallet.53. Makes pattern of small product.54. Produces stout leather belt.55. Performs control at production.56. Tests materials.57. Makes finishing on leathercraft.58. Produces partial belt.59. Makes cost calculation and packaging.60. Produces passport case.61. Produces school bag.62. Produces briefcase.63. Produces briefcase.64. Produces framed attache case.65. Performs the tests of auxiliary materials.66. Performs basic electrical operations.67. Maintains hydraulic-circuit machines.


Key Competencies
-

Further Info

Orientation: Vocational

Duration of Vocational Programme: The total duration of the vocational program has been planned as 2360/1540 hours. The Vocational Development Modules of 440/224 hours and the Vocational Applications of 840 hours will be added to this duration.


Quality Assurance
-

Access Requirements
-

Conditions for Success
-

Progression Paths (Relationship Type)

The course attendee who completes the training successfully can participate in the skill assessments of journeyman or mastership to be realised at Vocational Training Centers within the context of Directive No.1557502 of 02/10/2017 on Validation and Accrediation of Former Learnings prepared according to the provisions of Law No. 3308 on Vocational Education Article No. 35 and Regulation on MoNE Secondary Education Institutions Article No. 63/a.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Indefinite


Url
Open Address