Yeterlilik Kodu

TR0030014107

Yeterlilik Adı
Okul Öncesi Eğitimi Tezsiz Yüksek Lisans Diploması
Sorumlu KurumBolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiBAİBÜ Gölköy Yerleşkesi, 14030 Merkez/Bolu
Sorumlu Kurum URLhttp://www.ibu.edu.tr/tr
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 7
Sınıflandırma (Tematik Alan)Okul öncesi öğretmenleri için eğitim
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri90
Programın Normal Süresi 1
Program Profili (Amaç)

Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Okul Öncesi Öğretmenliği tezli yüksek lisans programı ile programa kabul edilen yüksek lisans öğrencilerine okul öncesi öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamalı uzmanlık bilgisini kazandırmak amaçlanmaktadır.

Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Konu alan ve pedagojik alan bilgisi açısından temel bilgiye sahip olabilme.
  • Okul öncesi öğretmenliği alanıyla ilgili problemleri tanıyabilme ve bunların çözümüne yönelik öneriler ve bakış açıları geliştirebilme.
  • Okul öncesi öğretmenliği alanında yürütülen yurt içi ve yurt dışı çalışmaları yakından takip edebilme ve karşılaştırmalı çalışmalar yürütebilme.
  • Etkili iletişim becerilerine sahip olabilme.
  • Bilimsel ve mesleki etik değerlerine ve bilincine sahip olabilme.
  • Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini bir süreç olarak uygulayabilme.
  • Okul öncesi öğretmenliği ile ilgili alanlarda (Matematik, Fen ve Teknoloji, Dil, Sosyal ve duygusal gelişim, özbakım becerileri, aile, öğretmen, kurum vb.) nicel ve nitel araştırmalar yürütebilme.
  • Yaşam boyu öğrenme davranışı ve anlayışı kazanabilme.
  • Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı özelliğini geliştirme bilinci.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri -
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı-
Başarma ŞartlarıYüksek Lisans Programı öğrencileri toplam 120 AKTS kredilik dersi başarıyla tamamlamak zorundadırlar. Anabilim Dalı tarafından atanan bir danışmanın yönetiminde bir yüksek lisans tezi hazırlayıp tez sınavında başarılı olmaları gerekir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Okul Öncesi Öğretmenliği Bilim Dalı tezli yüksek lisans Mezunlarımız MEB'e bağlı kurum ve kuruluşlarda öğretmenlik, müdürlük yapabilirler bununla birlikte, yükseköğretim kurumlarında istihdam olanakları bulunmaktadır.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030014107


Yeterlilik Adı
Okul Öncesi Eğitimi Tezsiz Yüksek Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
BAİBÜ Gölköy Yerleşkesi, 14030 Merkez/Bolu

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
7

TYÇ Seviyesi
7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
90

Programın Normal Süresi
1

Program Profili (Amaç)

Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Okul Öncesi Öğretmenliği tezli yüksek lisans programı ile programa kabul edilen yüksek lisans öğrencilerine okul öncesi öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamalı uzmanlık bilgisini kazandırmak amaçlanmaktadır.


Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Konu alan ve pedagojik alan bilgisi açısından temel bilgiye sahip olabilme.
  • Okul öncesi öğretmenliği alanıyla ilgili problemleri tanıyabilme ve bunların çözümüne yönelik öneriler ve bakış açıları geliştirebilme.
  • Okul öncesi öğretmenliği alanında yürütülen yurt içi ve yurt dışı çalışmaları yakından takip edebilme ve karşılaştırmalı çalışmalar yürütebilme.
  • Etkili iletişim becerilerine sahip olabilme.
  • Bilimsel ve mesleki etik değerlerine ve bilincine sahip olabilme.
  • Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini bir süreç olarak uygulayabilme.
  • Okul öncesi öğretmenliği ile ilgili alanlarda (Matematik, Fen ve Teknoloji, Dil, Sosyal ve duygusal gelişim, özbakım becerileri, aile, öğretmen, kurum vb.) nicel ve nitel araştırmalar yürütebilme.
  • Yaşam boyu öğrenme davranışı ve anlayışı kazanabilme.
  • Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı özelliğini geliştirme bilinci.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
-

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı
-

Başarma Şartları
Yüksek Lisans Programı öğrencileri toplam 120 AKTS kredilik dersi başarıyla tamamlamak zorundadırlar. Anabilim Dalı tarafından atanan bir danışmanın yönetiminde bir yüksek lisans tezi hazırlayıp tez sınavında başarılı olmaları gerekir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Okul Öncesi Öğretmenliği Bilim Dalı tezli yüksek lisans Mezunlarımız MEB'e bağlı kurum ve kuruluşlarda öğretmenlik, müdürlük yapabilirler bununla birlikte, yükseköğretim kurumlarında istihdam olanakları bulunmaktadır.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030014107

Qualification Title
Awarding BodyBolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi
Awarding Body Contact
Awarding Body Url
OrientationAcademic
EQF Level7
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 7
Thematic AreasTraining for pre-school teachers
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value90
Program Duration1
Program Profile-
Learning Environments-
Description
  • The ability of having basic theoretical knowledge regarding subject matter and pedagogical content knowledge.
  • The ability of having basic skills regarding subject matter and pedagogical content knowledge.
  • Being able to recognize problems related to preschool teacher education field and develop suggestions and aspects intended for solution of these problems .
  • Being able to follow recent national and international studies in this field and to conduct comparative studies.
  • The ability of having effective communication skills.
  • Being conscious of scientific and ethical values.
  • Being able to apply scientific research methods and techniques as a process.
  • Being able to conduct qualitative and quantitative studies related to preschool teacher education field (eg. Mathematics, Science and Technology, Language development, social emotional development, self care skills, parent, teacher and institution etc.).
  • Being able to achieve the perception and development of attitudes for lifelong learning.
  • To adapt to evolving technology and innovation, awareness of self-renewal developmenting researcher personality.

 

Key Competencies-
Further Info

Assessment and evaluation methods for each course is prepared by the responsible faculty member. Detailed information about the assessment and grading requirements for a specific course can be found in that course's syllabus under the section titled “Evaluation and Grading”. Detailed information regarding University assessment, grading and evaluation regulations can be found in Abant Izzet Baysal University Institute of Educational Sciences web site

Quality Assurance-
Access Requirements

• To be admitted to the Early Childhood Education program candidates must: • have a valid bachelor's degree from a 4-year university; • fulfill the requirements stated in the Abant Izzet Baysal University, Graduate Studies Instruction and Evaluation Codebook ; • successfully pass the interview

Conditions for Success• Students who attend the program must complete 120 ECTS credits in order to graduate. Students also must complete and successfully defend a master's thesis under the supervision of their academic advisors.
Progression Paths (Relationship Type)

Abant İzzet Baysal University, Institute of Education Sciences, Elementary Education, Early Childhood Education MA Alumni affiliated teaching institutions and organizations, however, can directorate, there are employment opportunities in higher education institutions.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

The document is valid continuously.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030014107


Qualification Title

Awarding Body
Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
7

TQF Level
7
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
90

Program Duration
1

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
  • The ability of having basic theoretical knowledge regarding subject matter and pedagogical content knowledge.
  • The ability of having basic skills regarding subject matter and pedagogical content knowledge.
  • Being able to recognize problems related to preschool teacher education field and develop suggestions and aspects intended for solution of these problems .
  • Being able to follow recent national and international studies in this field and to conduct comparative studies.
  • The ability of having effective communication skills.
  • Being conscious of scientific and ethical values.
  • Being able to apply scientific research methods and techniques as a process.
  • Being able to conduct qualitative and quantitative studies related to preschool teacher education field (eg. Mathematics, Science and Technology, Language development, social emotional development, self care skills, parent, teacher and institution etc.).
  • Being able to achieve the perception and development of attitudes for lifelong learning.
  • To adapt to evolving technology and innovation, awareness of self-renewal developmenting researcher personality.

 


Key Competencies
-

Further Info

Assessment and evaluation methods for each course is prepared by the responsible faculty member. Detailed information about the assessment and grading requirements for a specific course can be found in that course's syllabus under the section titled “Evaluation and Grading”. Detailed information regarding University assessment, grading and evaluation regulations can be found in Abant Izzet Baysal University Institute of Educational Sciences web site


Quality Assurance
-

Access Requirements

• To be admitted to the Early Childhood Education program candidates must: • have a valid bachelor's degree from a 4-year university; • fulfill the requirements stated in the Abant Izzet Baysal University, Graduate Studies Instruction and Evaluation Codebook ; • successfully pass the interview


Conditions for Success
• Students who attend the program must complete 120 ECTS credits in order to graduate. Students also must complete and successfully defend a master's thesis under the supervision of their academic advisors.

Progression Paths (Relationship Type)

Abant İzzet Baysal University, Institute of Education Sciences, Elementary Education, Early Childhood Education MA Alumni affiliated teaching institutions and organizations, however, can directorate, there are employment opportunities in higher education institutions.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

The document is valid continuously.


Url
Open Address