Yeterlilik Kodu | TR0030014107 | |
Yeterlilik Adı | Okul Öncesi Eğitimi Tezsiz Yüksek Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | BAİBÜ Gölköy Yerleşkesi, 14030 Merkez/Bolu | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.ibu.edu.tr/tr | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 7 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 7 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Okul öncesi öğretmenleri için eğitim | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 90 | |
Programın Normal Süresi | 1 | |
Program Profili (Amaç) | Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Okul Öncesi Öğretmenliği tezli yüksek lisans programı ile programa kabul edilen yüksek lisans öğrencilerine okul öncesi öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamalı uzmanlık bilgisini kazandırmak amaçlanmaktadır. | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | - | |
Başarma Şartları | Yüksek Lisans Programı öğrencileri toplam 120 AKTS kredilik dersi başarıyla tamamlamak zorundadırlar. Anabilim Dalı tarafından atanan bir danışmanın yönetiminde bir yüksek lisans tezi hazırlayıp tez sınavında başarılı olmaları gerekir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Okul Öncesi Öğretmenliği Bilim Dalı tezli yüksek lisans Mezunlarımız MEB'e bağlı kurum ve kuruluşlarda öğretmenlik, müdürlük yapabilirler bununla birlikte, yükseköğretim kurumlarında istihdam olanakları bulunmaktadır. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030014107
Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Okul Öncesi Öğretmenliği tezli yüksek lisans programı ile programa kabul edilen yüksek lisans öğrencilerine okul öncesi öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamalı uzmanlık bilgisini kazandırmak amaçlanmaktadır.
- Konu alan ve pedagojik alan bilgisi açısından temel bilgiye sahip olabilme.
- Okul öncesi öğretmenliği alanıyla ilgili problemleri tanıyabilme ve bunların çözümüne yönelik öneriler ve bakış açıları geliştirebilme.
- Okul öncesi öğretmenliği alanında yürütülen yurt içi ve yurt dışı çalışmaları yakından takip edebilme ve karşılaştırmalı çalışmalar yürütebilme.
- Etkili iletişim becerilerine sahip olabilme.
- Bilimsel ve mesleki etik değerlerine ve bilincine sahip olabilme.
- Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini bir süreç olarak uygulayabilme.
- Okul öncesi öğretmenliği ile ilgili alanlarda (Matematik, Fen ve Teknoloji, Dil, Sosyal ve duygusal gelişim, özbakım becerileri, aile, öğretmen, kurum vb.) nicel ve nitel araştırmalar yürütebilme.
- Yaşam boyu öğrenme davranışı ve anlayışı kazanabilme.
- Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı özelliğini geliştirme bilinci.
Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Okul Öncesi Öğretmenliği Bilim Dalı tezli yüksek lisans Mezunlarımız MEB'e bağlı kurum ve kuruluşlarda öğretmenlik, müdürlük yapabilirler bununla birlikte, yükseköğretim kurumlarında istihdam olanakları bulunmaktadır.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030014107 | |
Qualification Title | ||
Awarding Body | Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | ||
Orientation | Academic | |
EQF Level | 7 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 7 | |
Thematic Areas | Training for pre-school teachers | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 90 | |
Program Duration | 1 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description |
| |
Key Competencies | - | |
Further Info | Assessment and evaluation methods for each course is prepared by the responsible faculty member. Detailed information about the assessment and grading requirements for a specific course can be found in that course's syllabus under the section titled “Evaluation and Grading”. Detailed information regarding University assessment, grading and evaluation regulations can be found in Abant Izzet Baysal University Institute of Educational Sciences web site | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | • To be admitted to the Early Childhood Education program candidates must: • have a valid bachelor's degree from a 4-year university; • fulfill the requirements stated in the Abant Izzet Baysal University, Graduate Studies Instruction and Evaluation Codebook ; • successfully pass the interview | |
Conditions for Success | • Students who attend the program must complete 120 ECTS credits in order to graduate. Students also must complete and successfully defend a master's thesis under the supervision of their academic advisors. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Abant İzzet Baysal University, Institute of Education Sciences, Elementary Education, Early Childhood Education MA Alumni affiliated teaching institutions and organizations, however, can directorate, there are employment opportunities in higher education institutions. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | The document is valid continuously. | |
Url | Open Address |
TR0030014107
- The ability of having basic theoretical knowledge regarding subject matter and pedagogical content knowledge.
- The ability of having basic skills regarding subject matter and pedagogical content knowledge.
- Being able to recognize problems related to preschool teacher education field and develop suggestions and aspects intended for solution of these problems .
- Being able to follow recent national and international studies in this field and to conduct comparative studies.
- The ability of having effective communication skills.
- Being conscious of scientific and ethical values.
- Being able to apply scientific research methods and techniques as a process.
- Being able to conduct qualitative and quantitative studies related to preschool teacher education field (eg. Mathematics, Science and Technology, Language development, social emotional development, self care skills, parent, teacher and institution etc.).
- Being able to achieve the perception and development of attitudes for lifelong learning.
- To adapt to evolving technology and innovation, awareness of self-renewal developmenting researcher personality.
Assessment and evaluation methods for each course is prepared by the responsible faculty member. Detailed information about the assessment and grading requirements for a specific course can be found in that course's syllabus under the section titled “Evaluation and Grading”. Detailed information regarding University assessment, grading and evaluation regulations can be found in Abant Izzet Baysal University Institute of Educational Sciences web site
• To be admitted to the Early Childhood Education program candidates must: • have a valid bachelor's degree from a 4-year university; • fulfill the requirements stated in the Abant Izzet Baysal University, Graduate Studies Instruction and Evaluation Codebook ; • successfully pass the interview
Abant İzzet Baysal University, Institute of Education Sciences, Elementary Education, Early Childhood Education MA Alumni affiliated teaching institutions and organizations, however, can directorate, there are employment opportunities in higher education institutions.
The document is valid continuously.