Yeterlilik Kodu | TR0030018544 | |
Yeterlilik Adı | Mimari Restorasyon Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Zeyrek Mah. Büyükkaraman Cad. No:53 Fatih /İSTANBUL | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.fsm.edu.tr/ | |
Yönelim | Mesleki | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Mimarlık ve şehir planlama | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Öğrenciler, daha önce aldıkları sınavların ya da yaptıkları çalışmaların dışında bir final sınavına tabi tutulurlar. Her dönem, öğrencilere en az bir ara sınav yapılır. Ara sınavların dışında, tarih belirtilmeden küçük sınavlar (quiz) yapılabilir. Derslere ait başarı değerlendirmesinde dikkate alınacak olan kriterler (ara sınav, ödev, final sınavı vb.) ve bunlara ait oranlar, dönem başında öğrencilere dağıtılan ya da web sitesinde yayınlanan müfredat programlarında belirtilir.Teorik sınavlarda ders içeriğine uygun olarak çoktan seçmeli,boşluk doldurma,doğru yanlış ifadeli,karşılaştırmalı ve açık uçlu olacak şekilde yapılmaktadır. Uygulamalı dersler ise uygulama sınavı ile değerlendirilmektedir.Mimari Restorasyon Programında mevcut olan tüm derslerin tümünü, toplam 120 AKTS karşılığı, başarıyla tamamlamak, 30 işgünü zorunlu stajını yapmış olmak, Genel not ortalamasında 4,00 üzerinden 2,00 ortalamaya sahip olmak | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Bu programa 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu, Yükseköğretim Kurulu ve Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Yükseköğretim Kurumları Sınavı(YKS) sonucuna göre belirlenen koşullar çerçevesinde TYT puan türünden öğrenci alınır. | |
Başarma Şartları | Mimari Restorasyon Programında mevcut olan tüm derslerin tümünü, toplam 120 AKTS karşılığı, başarıyla tamamlamak, 30 işgünü zorunlu stajını yapmış olmak, Genel not ortalamasında 4,00 üzerinden 2,00 ortalamaya sahip olmakGenel not ortalaması 4.00 üzerinden en az 2.00 olan, program kapsamında verilen tüm derslerden başarılı olan, program kapsamında yer alan derslerde beklenen uygulama süreçlerine katılım gösterip başarı sağlayan, toplam 120 AKTS kredi yükünü tamamlayan ve zorunlu yaz stajını tamamlamış olan öğrenciler mezuniyete hak kazanır. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Bu programdan mezun olanlar; mimar ve restoratör uzmanları arasında bir teknik eleman olarak görevlendirilir. Kültür Bakanlığının ilgili müdürlüklerinde, Vakıflar Genel ve Bölge Müdürlüklerinde, Belediyelerin ilgili müdürlük ve birimlerinde, İl Özel İdaresinde, kurumların ve özel şirketlerin atölye, laboratuvar, şantiye ve bürolarında, müzelerde, arkeolojik kazı ve tarihi çevre korumasına dayalı projelerde tekniker olarak çalışabilmektedirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030018544
- Alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak büro, atölye, şantiye, arkeolojik kazılarda sorunları belirleyebilme, bilgi toplama, yorumlama, çözüm önerileri geliştirebilme, üretim ve onarım yapabilme becerisine sahip olmak.
- Teknik resim, bilgisayar destekli çizim ve çeşitli yazılımları kullanarak alanı ile ilgili her türlü çizimi ve projeleri yapabilme becerisini kazanmak.
- Geleneksel yapı türlerinin ve yapı elemanlarının işlev, malzeme, biçim, yapım sistemlerini bilmek ve onarımlarını yapabilme becerisine sahip olmak.
- Geleneksel yapılardaki bezeme ve desen tekniklerini, malzeme ve biçim özelliklerini bilmek ve onarımlarını yapabilme becerisine sahip olmak.
- Geleneksel yapılarda kullanılan malzemelerin özelliklerini, bozulma nedenlerini, koruma yöntemlerini ve onarımında kullanılan kimyasal maddeleri ve kullanımını bilmek.
- Mesleği ile ilgili yönetmelikler, teknik şartnameler, metraj, keşif, hakediş konularında yeterli teorik ve pratik bilgi düzeyine sahip olmak.
- Restorasyon ve konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri, ulusal ve uluslararası koruma kuramlarını bilmek ve mesleki etik bilinci içinde uygulamak.
- Uygarlık, sanat ve mimarlık tarihini bilmek, bu bilgileri uygulamalarda doğru olarak kullanmak ve yorumlayabilme becerisine sahip olmak.
- Yeterli düzeyde bilgisayar kullanımı bilgisi ile birlikte, mesleğinin gerektirdiği yazılım ve donanımları kullanabilme becerisini kazanmak.
- Mesleği ile ilgili uluslararası gelişmeleri takip edebilecek yeterli düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmak.
Öğrenciler, daha önce aldıkları sınavların ya da yaptıkları çalışmaların dışında bir final sınavına tabi tutulurlar. Her dönem, öğrencilere en az bir ara sınav yapılır. Ara sınavların dışında, tarih belirtilmeden küçük sınavlar (quiz) yapılabilir. Derslere ait başarı değerlendirmesinde dikkate alınacak olan kriterler (ara sınav, ödev, final sınavı vb.) ve bunlara ait oranlar, dönem başında öğrencilere dağıtılan ya da web sitesinde yayınlanan müfredat programlarında belirtilir.Teorik sınavlarda ders içeriğine uygun olarak çoktan seçmeli,boşluk doldurma,doğru yanlış ifadeli,karşılaştırmalı ve açık uçlu olacak şekilde yapılmaktadır. Uygulamalı dersler ise uygulama sınavı ile değerlendirilmektedir.Mimari Restorasyon Programında mevcut olan tüm derslerin tümünü, toplam 120 AKTS karşılığı, başarıyla tamamlamak, 30 işgünü zorunlu stajını yapmış olmak, Genel not ortalamasında 4,00 üzerinden 2,00 ortalamaya sahip olmak
Bu programa 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu, Yükseköğretim Kurulu ve Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Yükseköğretim Kurumları Sınavı(YKS) sonucuna göre belirlenen koşullar çerçevesinde TYT puan türünden öğrenci alınır.
Bu programdan mezun olanlar; mimar ve restoratör uzmanları arasında bir teknik eleman olarak görevlendirilir. Kültür Bakanlığının ilgili müdürlüklerinde, Vakıflar Genel ve Bölge Müdürlüklerinde, Belediyelerin ilgili müdürlük ve birimlerinde, İl Özel İdaresinde, kurumların ve özel şirketlerin atölye, laboratuvar, şantiye ve bürolarında, müzelerde, arkeolojik kazı ve tarihi çevre korumasına dayalı projelerde tekniker olarak çalışabilmektedirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030018544 | |
Qualification Title | Mimari Restorasyon Associate | |
Awarding Body | Fatih Sultan Mehmet Vakif University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | ||
Orientation | Occupational | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Architecture and town planning | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Using the knowledge and skills acquired in the field, to be able to identify, to gather information, to analyze and synthesize and to solve problems related to bureau, workshop, construction site and archeological operationsTo acquire the skill of creating the design and project related to the field by using drafting, computer supported drawing and different softwares To have the knowledge of the functions, materials, procedures, construction systems and technologies of conventional buildings’ types and element, and to be able to do their restorationTo have the knowledge of design and ornamentation techniques, materials, building techniques in conventional buildings and to be able to do their restorationTo have the knowledge of materials and their applications, the reasons of deterioration, preservation techniques in traditional buildings, and of how the chemical materials are used and their features in the restoration processesTo have the necessary theoretical and practical knowledge of regulations, technical specifications, the length, survey and paymentTo have the knowledge of basic principals and techniques in restoration and preservation, to know the national and international preservation theories and to be able to apply them considering ethical issuesTo know about civilization, art and history of architecture, and to use this information appropriatelyTo have the necessary computer skills related to the field so as to use the softwares required for the occupationto have the necessary content and foreign language knowledge, to improve yourself continuously | |
Key Competencies | - | |
Further Info | In addition to midterm examinations and other work, students are required to take a final examination. At least one midterm examination is given during each semester. Dates of midterm examinations are announced by the Departments concerned in the first month of the semester. Changes in the dates of midterms are possible through the approval of the Chairman of the Department. Final examinations are held at the appropriate place and hour as decided and announced by the University. The student is given a grade by the course instructor by taking into account the midterm examinations, final examinations, the semesters work and attendance.Theoretical examinations in accordance with course content, multiple choice, fill in the blanks, true false worded, to be carried out comparative and open-ended. Applied courses are evaluated by practice examsIn order to graduate, students have; a) To complete totally 120 ECTS , b) To complete 30 days (1 month) compulsory trainings successfully, c) To complete successfully all program courses, d) To have at least 2,00 general grade point average over 4,00. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | This program is taken from students with TYT score type within the framework of the conditions determined according to the results of Higher Education Law , Higher Education Institutions Exam (YKS) conducted by Higher Education Council and Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM). | |
Conditions for Success | In order to graduate, students have; a) To complete totally 120 ECTS , b) To complete 30 days (1 month) compulsory trainings successfully, c) To complete successfully all program courses, d) To have at least 2,00 general grade point average over 4,00.In order to graduate, students have; a) To complete totally 120 ECTS , b) To complete 30 days (1 month) compulsory trainings successfully, c) To complete successfully all program courses, d) To have at least 2,00 general grade point average over 4,00. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of this program are assigned as a technical staff between architects and restorer experts. They can work as technicians in the relevant directorates of the Ministry of Culture, General and Regional Directorates of Foundations, relevant directorates and units of Municipalities, Special Provincial Administrations of the Municipalities, workshops, laboratories, construction sites and offices of institutions and private companies, archaeological excavations in museums and historical environmental protection projects. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030018544
Using the knowledge and skills acquired in the field, to be able to identify, to gather information, to analyze and synthesize and to solve problems related to bureau, workshop, construction site and archeological operationsTo acquire the skill of creating the design and project related to the field by using drafting, computer supported drawing and different softwares To have the knowledge of the functions, materials, procedures, construction systems and technologies of conventional buildings’ types and element, and to be able to do their restorationTo have the knowledge of design and ornamentation techniques, materials, building techniques in conventional buildings and to be able to do their restorationTo have the knowledge of materials and their applications, the reasons of deterioration, preservation techniques in traditional buildings, and of how the chemical materials are used and their features in the restoration processesTo have the necessary theoretical and practical knowledge of regulations, technical specifications, the length, survey and paymentTo have the knowledge of basic principals and techniques in restoration and preservation, to know the national and international preservation theories and to be able to apply them considering ethical issuesTo know about civilization, art and history of architecture, and to use this information appropriatelyTo have the necessary computer skills related to the field so as to use the softwares required for the occupationto have the necessary content and foreign language knowledge, to improve yourself continuously
In addition to midterm examinations and other work, students are required to take a final examination. At least one midterm examination is given during each semester. Dates of midterm examinations are announced by the Departments concerned in the first month of the semester. Changes in the dates of midterms are possible through the approval of the Chairman of the Department. Final examinations are held at the appropriate place and hour as decided and announced by the University. The student is given a grade by the course instructor by taking into account the midterm examinations, final examinations, the semesters work and attendance.Theoretical examinations in accordance with course content, multiple choice, fill in the blanks, true false worded, to be carried out comparative and open-ended. Applied courses are evaluated by practice examsIn order to graduate, students have; a) To complete totally 120 ECTS , b) To complete 30 days (1 month) compulsory trainings successfully, c) To complete successfully all program courses, d) To have at least 2,00 general grade point average over 4,00.
This program is taken from students with TYT score type within the framework of the conditions determined according to the results of Higher Education Law , Higher Education Institutions Exam (YKS) conducted by Higher Education Council and Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM).
Graduates of this program are assigned as a technical staff between architects and restorer experts. They can work as technicians in the relevant directorates of the Ministry of Culture, General and Regional Directorates of Foundations, relevant directorates and units of Municipalities, Special Provincial Administrations of the Municipalities, workshops, laboratories, construction sites and offices of institutions and private companies, archaeological excavations in museums and historical environmental protection projects.
Qualification is continuous