Yeterlilik Kodu

TR0030222397

Yeterlilik Adı
Kök Hücre ve Doku Mühendisliği Doktora Diploması
Sorumlu Kurumİstinye Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisiİstinye Üniversitesi Vadi Kampüsü, Ayazağa Mah. Azerbaycan Cad. (Vadi İstanbul 4A) Blok No: 3H Sarıyer/İSTANBUL
Sorumlu Kurum URLhttp://www.istinye.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 8
Sınıflandırma (Tematik Alan)Tıp
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO-08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Kök Hücre ve Doku Mühendisliği Doktora programında ülke ekonomisine katkıda bulunabilecek, laboratuvarda üretilen bilgileri güncel hayatta kullanıma sunabilecek ve bu amaçla projeler tamamlayabilecek öğrenciler yetiştirilmesi amaçlanmıştır.

Öğrenme Ortamları

Enstitü; tasarladıkları lisansüstü çalışmalarını; tezli yüksek lisans, tezsiz yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik programlarını örgün eğitim ve/veya uzaktan eğitim modeli ile gerçekleştirir.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)

1 - Bilgi

Kuramsal - Olgusal

1) Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme.

2) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme.

2 - Beceriler

Bilişsel - Uygulamalı

1) Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme.

2) Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilme ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilme, özgün bir konuyu araştırabilme, kavrayabilme, tasarlayabilme, uyarlayabilme ve uygulayabilme.

3) Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilme.

4) Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olma.

Anahtar Yetkinlikler

İletişim ve Sosyal Yetkinlik

1) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilme.

2) Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunabilme ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilme.

3) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilme ve tartışabilme.

Öğrenme Yetkinliği

1) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme.

Alana Özgü Yetkinlik

1) Alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunabilme.

2) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurabilme.

3) Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme

Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

1) Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme.

2) Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme.

3) Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Öğrencilere aldıkları her ders için dersi veren öğretim üyesi tarafından aşağıdaki tabloda yer alan harf notlarından biri başarı notu olarak verilir. Kredili derslerde verilen harf notlarının not ortalaması hesaplarında kullanılmak üzere 0,00 ile 4,00 arasında rakamsal katsayı karşılıkları vardır.

Harf Notu

Katsayı

AA

4,00

BA

3,50

BB

3,00

CB

2,50

F

00

DZ

Devamsız

DE

Devam Ediyor

BI

Kredisiz dersler için başarılı

BZ

Kredisiz dersler için başarısız

F

Derse devam ettiği halde dersten başarısız olma

(2) Lisansüstü programlarında bir dersten başarılı sayılmak için en az CB notu alınması gerekmektedir.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisansüstü programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisansüstü bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisansüstü programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisansüstü programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisansüstü programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisansüstü diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı

Yaşam Bilimleri ile ilgili en az dört yıl eğitim veren Tıp Fakültesi, Diş Hekimliği Fakültesi, Veterinerlik Fakültesi, Eczacılık Fakültesi ve ilgili diğer Fen/Fen-Edebiyat ve Mühendislik Fakültelerinde yer alan Moleküler Biyoloji, Biyoloji, Genetik, Tıbbi Biyoloji, Kimya, Biyokimya, Kimya Mühendisliği, Biyoteknoloji, Biyomühendislik, Biyomedikal Mühendislik, Nanotıp/Nanoteknoloji, vb. gibi yaşam bilimleri bölümlerden mezun olunması gerekmektedir. Yüksek lisanslarını yukarıda belirtilen dallarından birinde alan adaylar, Kök Hücre ve Doku Mühendisliği Doktora Programı’na başvurabilirler. 

SAY≥ 55 Dil belgesi istenmemektedir

Başarma ŞartlarıDoktora programı, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın 8 yarıyıl olup azami tamamlama süresi 12 yarıyıl; lisans derecesi ile kabul edilenler için 10 yarıyıl olup azami tamamlama süresi 14 yarıyıldır. Doktora programı, en az 3 yarıyıl teze kayıtlı olmak ve tüm yükümlülükleri yerine getirmek koşuluyla 8 yarıyıldan daha kısa sürede tamamlanabilir. (2) Doktora programı için gerekli dersleri başarıyla tamamlamanın azami süresi; yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için dört yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için altı yarıyıldır. (3) Kredili derslerini başarıyla bitiren, yeterlik sınavında başarılı bulunan ve tez önerisi kabul edilen, ancak tez çalışmasını birinci fıkrada belirtilen 12 veya 14 yarıyıl sonuna kadar tamamlayamayan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. (4) Doktora programı için gerekli kredili dersleri başarıyla tamamlamanın azami süresi tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için dört yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için altı yarıyıldır. Bu süre içinde kredili derslerini başarıyla tamamlayamayan veya Üniversitenin öngördüğü en az genel not ortalamasını sağlayamayan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. (5) Lisans derecesi ile doktora programına başvurmuş öğrencilerden, kredili derslerini ve/veya azami süresi içinde tez çalışmasını tamamlayamayanlara, doktora tezinde başarılı olamayanlara tezsiz yüksek lisans için gerekli kredi yükü, proje ve benzeri diğer şartları yerine getirmiş olmaları kaydıyla talepleri halinde tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bu programdan mezun öğrenciler, TÜBİTAK’tan üniversitelere, hastanelerden biyomedikal firmalara kadar çok çeşitli sektörlerde iş olanaklarına sahip olacaklardır. Ayrıca mezunlarımızın büyük çoğunluğu üniversitelerde ve bir kısmı yurt dışındaki üniversitelerde öğretim üyesi olarak görev yapabilirler.

Yasal Dayanağı
  • 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
  • İSÜ Ön Lisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği
  • Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Süresizdir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030222397


Yeterlilik Adı
Kök Hücre ve Doku Mühendisliği Doktora Diploması

Sorumlu Kurum
İstinye Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
İstinye Üniversitesi Vadi Kampüsü, Ayazağa Mah. Azerbaycan Cad. (Vadi İstanbul 4A) Blok No: 3H Sarıyer/İSTANBUL

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO-08


AYÇ Seviyesi
8

TYÇ Seviyesi
8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO-08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Kök Hücre ve Doku Mühendisliği Doktora programında ülke ekonomisine katkıda bulunabilecek, laboratuvarda üretilen bilgileri güncel hayatta kullanıma sunabilecek ve bu amaçla projeler tamamlayabilecek öğrenciler yetiştirilmesi amaçlanmıştır.


Öğrenme Ortamları

Enstitü; tasarladıkları lisansüstü çalışmalarını; tezli yüksek lisans, tezsiz yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik programlarını örgün eğitim ve/veya uzaktan eğitim modeli ile gerçekleştirir.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)

1 - Bilgi

Kuramsal - Olgusal

1) Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme.

2) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme.

2 - Beceriler

Bilişsel - Uygulamalı

1) Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme.

2) Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilme ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilme, özgün bir konuyu araştırabilme, kavrayabilme, tasarlayabilme, uyarlayabilme ve uygulayabilme.

3) Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilme.

4) Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olma.


Anahtar Yetkinlikler

İletişim ve Sosyal Yetkinlik

1) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilme.

2) Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunabilme ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilme.

3) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilme ve tartışabilme.

Öğrenme Yetkinliği

1) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme.

Alana Özgü Yetkinlik

1) Alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunabilme.

2) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurabilme.

3) Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme

Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

1) Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme.

2) Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme.

3) Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Öğrencilere aldıkları her ders için dersi veren öğretim üyesi tarafından aşağıdaki tabloda yer alan harf notlarından biri başarı notu olarak verilir. Kredili derslerde verilen harf notlarının not ortalaması hesaplarında kullanılmak üzere 0,00 ile 4,00 arasında rakamsal katsayı karşılıkları vardır.

Harf Notu

Katsayı

AA

4,00

BA

3,50

BB

3,00

CB

2,50

F

00

DZ

Devamsız

DE

Devam Ediyor

BI

Kredisiz dersler için başarılı

BZ

Kredisiz dersler için başarısız

F

Derse devam ettiği halde dersten başarısız olma

(2) Lisansüstü programlarında bir dersten başarılı sayılmak için en az CB notu alınması gerekmektedir.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisansüstü programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisansüstü bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisansüstü programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisansüstü programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisansüstü programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisansüstü diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.


Giriş Şartı

Yaşam Bilimleri ile ilgili en az dört yıl eğitim veren Tıp Fakültesi, Diş Hekimliği Fakültesi, Veterinerlik Fakültesi, Eczacılık Fakültesi ve ilgili diğer Fen/Fen-Edebiyat ve Mühendislik Fakültelerinde yer alan Moleküler Biyoloji, Biyoloji, Genetik, Tıbbi Biyoloji, Kimya, Biyokimya, Kimya Mühendisliği, Biyoteknoloji, Biyomühendislik, Biyomedikal Mühendislik, Nanotıp/Nanoteknoloji, vb. gibi yaşam bilimleri bölümlerden mezun olunması gerekmektedir. Yüksek lisanslarını yukarıda belirtilen dallarından birinde alan adaylar, Kök Hücre ve Doku Mühendisliği Doktora Programı’na başvurabilirler. 

SAY≥ 55 Dil belgesi istenmemektedir


Başarma Şartları
Doktora programı, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın 8 yarıyıl olup azami tamamlama süresi 12 yarıyıl; lisans derecesi ile kabul edilenler için 10 yarıyıl olup azami tamamlama süresi 14 yarıyıldır. Doktora programı, en az 3 yarıyıl teze kayıtlı olmak ve tüm yükümlülükleri yerine getirmek koşuluyla 8 yarıyıldan daha kısa sürede tamamlanabilir. (2) Doktora programı için gerekli dersleri başarıyla tamamlamanın azami süresi; yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için dört yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için altı yarıyıldır. (3) Kredili derslerini başarıyla bitiren, yeterlik sınavında başarılı bulunan ve tez önerisi kabul edilen, ancak tez çalışmasını birinci fıkrada belirtilen 12 veya 14 yarıyıl sonuna kadar tamamlayamayan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. (4) Doktora programı için gerekli kredili dersleri başarıyla tamamlamanın azami süresi tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için dört yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için altı yarıyıldır. Bu süre içinde kredili derslerini başarıyla tamamlayamayan veya Üniversitenin öngördüğü en az genel not ortalamasını sağlayamayan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. (5) Lisans derecesi ile doktora programına başvurmuş öğrencilerden, kredili derslerini ve/veya azami süresi içinde tez çalışmasını tamamlayamayanlara, doktora tezinde başarılı olamayanlara tezsiz yüksek lisans için gerekli kredi yükü, proje ve benzeri diğer şartları yerine getirmiş olmaları kaydıyla talepleri halinde tezsiz yüksek lisans diploması verilir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bu programdan mezun öğrenciler, TÜBİTAK’tan üniversitelere, hastanelerden biyomedikal firmalara kadar çok çeşitli sektörlerde iş olanaklarına sahip olacaklardır. Ayrıca mezunlarımızın büyük çoğunluğu üniversitelerde ve bir kısmı yurt dışındaki üniversitelerde öğretim üyesi olarak görev yapabilirler.


Yasal Dayanağı
  • 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
  • İSÜ Ön Lisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği
  • Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Süresizdir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030222397

Qualification Title
Doctoral Diploma in Stem Cell and Tissue Engineering
Awarding Bodyİstinye University
Awarding Body Contactİstinye University Vadi Campus, Ayazağa Mah. Azerbaijan Cad. (Vadi İstanbul 4A) Block No: 3H Sarıyer/İSTANBUL
Awarding Body Url
OrientationAcademic
EQF Level8
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 8
Thematic AreasMedicine
National Occupation Classification

ISCO-08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

In the Stem Cell and Tissue Engineering PhD programme, it is aimed to educate students who can contribute to the national economy, present the knowledge produced in the laboratory for use in current life and complete projects for this purpose.

Learning Environments

The Graduate School carries out its designed graduate studies; master's degree with thesis, master's degree without thesis, doctorate and proficiency in art programs with formal education and / or distance education model.

Description
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) To be able to develop and deepen current and advanced knowledge in the field with original thought and / or research at the level of expertise based on master's qualifications and to reach original definitions that will bring innovation to the field.
2) To be able to comprehend the interdisciplinary interaction that the field is related to; Ability to reach original results by using knowledge that requires expertise in analyzing, synthesizing and evaluating new and complex ideas.
2 - Skills
Cognitive - Practical
1) To be able to evaluate and use new knowledge in the field with a systematic approach.
2) To be able to develop a new idea, method, design and/or application that brings innovation to the field, or to apply a known idea, method, design and/or application to a different field, to research, comprehend, design, adapt and apply an original subject.
3) To be able to critically analyze, synthesize and evaluate new and complex ideas.
4) Gaining high-level skills in using research methods in studies related to the field.
Key Competencies
Communication and Social Competence
1) To be able to critically examine and develop social relations and the norms that guide these relations, and to manage actions to change them when necessary.
2) To be able to defend their original views in the discussion of the issues in the field with experts and to establish an effective communication showing their competence in the field.
3) To be able to communicate and discuss at an advanced level in written, oral and visual using a foreign language at least at the C1 General Level of the European Language Portfolio.
Learning Competence
1) To be able to develop new thoughts and methods in the field by using high-level mental processes such as creative and critical thinking, problem solving and decision making.
Field Specific Competence
1) To be able to contribute to the process of becoming an information society and maintaining it by introducing scientific, technological, social or cultural advances in the field.
2) To be able to interact functionally by using strategic decision-making processes in solving the problems encountered in the field.
3) To be able to contribute to the solution of social, scientific, cultural and ethical problems encountered in the fields related to the field and to support the development of these values.
Competence to Work Independently and Take Responsibility
1) Being able to contribute to the progress in the field by independently carrying out an original work that brings innovations to the field, develops a new idea, method, design and / or application or applies a known idea, method, design and / or application to a different field.
2) To be able to expand the limits of knowledge in the field by publishing at least one scientific article related to the field in national and/or international refereed journals and/or by producing or interpreting an original work.
3) Ability to lead in environments that require the resolution of unique and interdisciplinary problems.
Further Info

Students are given one of the letter grades in the table below by the instructor for each course they take. The letter grades given in credit courses have numerical coefficients between 0.00 and 4.00 to be used in grade point average calculations.

Letter Grade

Coefficient

AA

4,00

BA

3,50

BB

3,00

CB

2,50

F

00

DZ

Absentee

DE

Continues

BI

Successful for non-credit courses

BZ

Failed for non-credit courses

F

Failing the course despite attending the course

(2) In order to be considered successful in a course in graduate programs, a minimum grade of CB is required.

Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.

"University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared annually within the framework of the criteria determined by YÖK are published. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of graduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of graduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of graduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each graduate program will provide to the student is carried out according to the education and training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in graduate programs receive a graduate diploma if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter their "Institutional Internal Evaluation Reports" for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Access Requirements

Graduates of life sciences departments such as Molecular Biology, Biology, Genetics, Medical Biology, Chemistry, Biochemistry, Chemical Engineering, Biotechnology, Bioengineering, Biomedical Engineering, Nanomedicine/Nanotechnology, Biomedical Engineering, Nanomedicine/Nanotechnology, etc. in the Faculty of Medicine, Faculty of Dentistry, Faculty of Veterinary Medicine, Faculty of Pharmacy and other related Faculties of Science/Literature and Engineering, which provide at least four years of education related to Life Sciences. Candidates who received their master's degree in one of the above-mentioned fields can apply to the Stem Cell and Tissue Engineering PhD Programme. 

SAY≥ 55 Language certificate is not required

Conditions for SuccessThe doctorate program is 8 semesters and the maximum completion period is 12 semesters for those who are accepted with a master's degree with thesis, starting from the semester in which the courses related to the program they are enrolled in are given, regardless of whether they register for each semester, except for the period spent in scientific preparation; 10 semesters and the maximum completion period is 14 semesters for those accepted with a bachelor's degree. The PhD program can be completed in less than 8 semesters, provided that at least 3 semesters are enrolled in the thesis and all obligations are fulfilled. (2) The maximum time to successfully complete the courses required for the PhD program is four semesters for those admitted with a master's degree and six semesters for those admitted with a bachelor's degree. (3) Students who successfully complete the credited courses, are successful in the proficiency exam and whose thesis proposal is accepted, but who fail to complete the thesis study by the end of 12 or 14 semesters specified in the first paragraph are dismissed from the University. (4) The maximum period for successfully completing the credit courses required for the PhD program is four semesters for those admitted with a master's degree with thesis and six semesters for those admitted with a bachelor's degree. Students who fail to successfully complete the credit courses within this period or who fail to achieve the minimum grade point average stipulated by the University are dismissed from the University. (5) Among the students who applied to the doctoral program with a bachelor's degree, those who cannot complete their credited courses and / or thesis study within the maximum period of time, and those who are not successful in their doctoral thesis are awarded a master's degree without thesis upon request, provided that they have fulfilled the credit load, project and other similar requirements for a master's degree without thesis.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of this programme will have job opportunities in a wide range of sectors from TUBITAK to universities, hospitals to biomedical companies. In addition, the majority of our graduates can work as faculty members in universities and some of them in universities abroad.

Legal Basis
  • Law No. 2547 on Higher Education
  • ISU Graduate Education and Training Regulations
  • Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
Validity Period (If Any)

Indefinite.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030222397


Qualification Title
Doctoral Diploma in Stem Cell and Tissue Engineering

Awarding Body
İstinye University

Awarding Body Contact
İstinye University Vadi Campus, Ayazağa Mah. Azerbaijan Cad. (Vadi İstanbul 4A) Block No: 3H Sarıyer/İSTANBUL

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification

ISCO-08


EQF Level
8

TQF Level
8
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO-08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

In the Stem Cell and Tissue Engineering PhD programme, it is aimed to educate students who can contribute to the national economy, present the knowledge produced in the laboratory for use in current life and complete projects for this purpose.


Learning Environments

The Graduate School carries out its designed graduate studies; master's degree with thesis, master's degree without thesis, doctorate and proficiency in art programs with formal education and / or distance education model.


Description
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) To be able to develop and deepen current and advanced knowledge in the field with original thought and / or research at the level of expertise based on master's qualifications and to reach original definitions that will bring innovation to the field.
2) To be able to comprehend the interdisciplinary interaction that the field is related to; Ability to reach original results by using knowledge that requires expertise in analyzing, synthesizing and evaluating new and complex ideas.
2 - Skills
Cognitive - Practical
1) To be able to evaluate and use new knowledge in the field with a systematic approach.
2) To be able to develop a new idea, method, design and/or application that brings innovation to the field, or to apply a known idea, method, design and/or application to a different field, to research, comprehend, design, adapt and apply an original subject.
3) To be able to critically analyze, synthesize and evaluate new and complex ideas.
4) Gaining high-level skills in using research methods in studies related to the field.

Key Competencies
Communication and Social Competence
1) To be able to critically examine and develop social relations and the norms that guide these relations, and to manage actions to change them when necessary.
2) To be able to defend their original views in the discussion of the issues in the field with experts and to establish an effective communication showing their competence in the field.
3) To be able to communicate and discuss at an advanced level in written, oral and visual using a foreign language at least at the C1 General Level of the European Language Portfolio.
Learning Competence
1) To be able to develop new thoughts and methods in the field by using high-level mental processes such as creative and critical thinking, problem solving and decision making.
Field Specific Competence
1) To be able to contribute to the process of becoming an information society and maintaining it by introducing scientific, technological, social or cultural advances in the field.
2) To be able to interact functionally by using strategic decision-making processes in solving the problems encountered in the field.
3) To be able to contribute to the solution of social, scientific, cultural and ethical problems encountered in the fields related to the field and to support the development of these values.
Competence to Work Independently and Take Responsibility
1) Being able to contribute to the progress in the field by independently carrying out an original work that brings innovations to the field, develops a new idea, method, design and / or application or applies a known idea, method, design and / or application to a different field.
2) To be able to expand the limits of knowledge in the field by publishing at least one scientific article related to the field in national and/or international refereed journals and/or by producing or interpreting an original work.
3) Ability to lead in environments that require the resolution of unique and interdisciplinary problems.

Further Info

Students are given one of the letter grades in the table below by the instructor for each course they take. The letter grades given in credit courses have numerical coefficients between 0.00 and 4.00 to be used in grade point average calculations.

Letter Grade

Coefficient

AA

4,00

BA

3,50

BB

3,00

CB

2,50

F

00

DZ

Absentee

DE

Continues

BI

Successful for non-credit courses

BZ

Failed for non-credit courses

F

Failing the course despite attending the course

(2) In order to be considered successful in a course in graduate programs, a minimum grade of CB is required.


Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.

"University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared annually within the framework of the criteria determined by YÖK are published. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of graduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of graduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of graduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each graduate program will provide to the student is carried out according to the education and training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in graduate programs receive a graduate diploma if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter their "Institutional Internal Evaluation Reports" for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.


Access Requirements

Graduates of life sciences departments such as Molecular Biology, Biology, Genetics, Medical Biology, Chemistry, Biochemistry, Chemical Engineering, Biotechnology, Bioengineering, Biomedical Engineering, Nanomedicine/Nanotechnology, Biomedical Engineering, Nanomedicine/Nanotechnology, etc. in the Faculty of Medicine, Faculty of Dentistry, Faculty of Veterinary Medicine, Faculty of Pharmacy and other related Faculties of Science/Literature and Engineering, which provide at least four years of education related to Life Sciences. Candidates who received their master's degree in one of the above-mentioned fields can apply to the Stem Cell and Tissue Engineering PhD Programme. 

SAY≥ 55 Language certificate is not required


Conditions for Success
The doctorate program is 8 semesters and the maximum completion period is 12 semesters for those who are accepted with a master's degree with thesis, starting from the semester in which the courses related to the program they are enrolled in are given, regardless of whether they register for each semester, except for the period spent in scientific preparation; 10 semesters and the maximum completion period is 14 semesters for those accepted with a bachelor's degree. The PhD program can be completed in less than 8 semesters, provided that at least 3 semesters are enrolled in the thesis and all obligations are fulfilled. (2) The maximum time to successfully complete the courses required for the PhD program is four semesters for those admitted with a master's degree and six semesters for those admitted with a bachelor's degree. (3) Students who successfully complete the credited courses, are successful in the proficiency exam and whose thesis proposal is accepted, but who fail to complete the thesis study by the end of 12 or 14 semesters specified in the first paragraph are dismissed from the University. (4) The maximum period for successfully completing the credit courses required for the PhD program is four semesters for those admitted with a master's degree with thesis and six semesters for those admitted with a bachelor's degree. Students who fail to successfully complete the credit courses within this period or who fail to achieve the minimum grade point average stipulated by the University are dismissed from the University. (5) Among the students who applied to the doctoral program with a bachelor's degree, those who cannot complete their credited courses and / or thesis study within the maximum period of time, and those who are not successful in their doctoral thesis are awarded a master's degree without thesis upon request, provided that they have fulfilled the credit load, project and other similar requirements for a master's degree without thesis.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of this programme will have job opportunities in a wide range of sectors from TUBITAK to universities, hospitals to biomedical companies. In addition, the majority of our graduates can work as faculty members in universities and some of them in universities abroad.


Legal Basis
  • Law No. 2547 on Higher Education
  • ISU Graduate Education and Training Regulations
  • Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

Indefinite.


Url
Open Address