Yeterlilik Kodu

TR0030222426

Yeterlilik Adı
İş Sağlığı ve Güvenliği Tezsiz Yüksek Lisans Diploması
Sorumlu Kurumİstinye Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisiİstinye Üniversitesi Vadi Kampüsü, Ayazağa Mah. Azerbaycan Cad. (Vadi İstanbul 4A) Blok No: 3H Sarıyer/İSTANBUL
Sorumlu Kurum URLhttp://www.istinye.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 7
Sınıflandırma (Tematik Alan)İş sağlığı ve güvenliği
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO-08

KategoriAna
Kredi Değeri90
Programın Normal Süresi 1 Yıl
Program Profili (Amaç)

Tezsiz yüksek lisans programının amacı, öğrenciye ilgili konuda uzmanlık düzeyinde bilgi kazandırmak ve mevcut bilginin mesleki uygulamalarda kullanma yeteneğini kazanmasını sağlamaktır.Çalışma yaşamındaki iş kazaları ve meslek hastalıklarının önlenmesi amacıyla, iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili genel saha kontrolünü yapan, risk değerlendirme faaliyetlerini yürüten, iş araç ve gereçlerini iş sağlığı ve güvenliği açısından kontrol eden, acil durum uygulama, yangın önleme, kayıt ve raporlama işlemleri ile mesleki gelişime ilişkin faaliyetleri yürüten nitelikli meslek elemanı yetiştirmektir.

Öğrenme Ortamları

Enstitü; tasarladıkları lisansüstü çalışmalarını; tezli yüksek lisans, tezsiz yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik programlarını örgün eğitim ve/veya uzaktan eğitim modeli ile gerçekleştirir.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)

1 - Bilgi

Kuramsal - Olgusal

1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.

2) Alanının ilişkili olduğu disiplinlerle etkileşimi açıklar.

2 - Beceriler

Bilişsel - Uygulamalı

1) Alana ilişkin bilgileri çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme becerisine sahiptir.

2) Alana ilişkin bilgileri analitik ve sistematik olarak analiz etme, yorumlama ve değerlendirme becerisine sahiptir

3) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme.

Anahtar Yetkinlikler

İletişim ve Sosyal Yetkinlik

1) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.

2) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme.

3) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme.

4) Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme.

Öğrenme Yetkinliği

1) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.

Alana Özgü Yetkinlik

1) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme.

2) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme.

3) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.

Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

1) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.

2) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme.

3) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Öğrencilere aldıkları her ders için dersi veren öğretim üyesi tarafından aşağıdaki tabloda yer alan harf notlarından biri başarı notu olarak verilir. Kredili derslerde verilen harf notlarının not ortalaması hesaplarında kullanılmak üzere 0,00 ile 4,00 arasında rakamsal katsayı karşılıkları vardır.

Harf Notu

Katsayı

AA

4,00

BA

3,50

BB

3,00

CB

2,50

F

00

DZ

Devamsız

DE

Devam Ediyor

BI

Kredisiz dersler için başarılı

BZ

Kredisiz dersler için başarısız

F

Derse devam ettiği halde dersten başarısız olma

(2) Lisansüstü programlarında bir dersten başarılı sayılmak için en az CB notu alınması gerekmektedir.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisansüstü programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisansüstü bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisansüstü programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisansüstü programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisansüstü programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisansüstü diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı

Tezsiz yüksek lisans programlarına başvuracak adayların programa kabulünde ve giriş başarı puanının hesaplanmasında lisans bitirme not ortalaması dikkate alınır ve ALES şartı aranmaz.
İş Sağlığı ve Güvenliği Yüksek Lisans Programına başvuru yapabilecek program mezunları aşağıdaki gibidir.

  • Mühendislik Fakültelerinin Tüm Bölümleri
  • Tıp Fakülteleri
  • Fen-Edebiyat Fakültelerinin Fizik, Kimya, Biyoloji ve İstatistik Bölümleri
  • Mimarlık Fakültelerinin Tüm Bölümleri
  • Teknik Eğitim Fakültelerinin Tüm Bölümleri
  • Hukuk Fakülteleri Mezunları
  • Üniversitelerin İş Sağlığı ve Güvenliği Lisans Programları Mezunları
Başarma ŞartlarıTezsiz yüksek lisans programını tamamlama süresi, bilimsel hazırlık süresi hariç en az iki, en fazla üç yarıyıldır. Programlarında öngörülen kredili ve kredisiz dersleri ve dönem projesi dersini başarıyla tamamlayan öğrenciler mezuniyete hak kazanırlar. Bu doğrultuda; (1) Tezsiz yüksek lisans programından mezun olabilmek için mezuniyet yükümlülükleri kapsamında belirtilen tüm dersleri, dönem projesini ve toplam AKTS kredisini başarıyla tamamlamak gerekir. (2) Tezsiz yüksek lisans diploması üzerinde öğrencinin kayıtlı olduğu Enstitü anabilim dalındaki programın YÖK tarafından onaylanmış adı bulunur. (3) Dönem projesi raporunun danışman tarafından onaylanmış hali, akademik takvime göre eksik notların tamamlanması için son tarihe kadar anabilim dalı başkanı onayıyla Enstitüye teslim edilir. (4) Tezsiz yüksek lisans programına devam edenler, tezli yüksek lisans programı için belirlenmiş olan asgari başvuru şartlarını yerine getirmek kaydıyla tezli yüksek lisans programına geçiş yapabilirler. Bu durumda tezsiz yüksek lisans programında alınan dersler Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla tezli yüksek lisans programındaki derslerin yerine sayılabilir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Programdan mezun olan öğrenciler, eğitimlerine doktora eğitimi alarak akademik kariyer yapabilirler.
  • 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu gereğince çeşitli kamu ve özel kuruluşlarda geniş bir çalışma alanı bulacaklardır.
  • Kamu kurumlarında çalışan personel için zaman ve mekân sınırı olmadan lisansüstü eğitim yapma imkânı sunarak görevde yükselme ve unvan değişikliğine imkân sağlayacaktır.
Yasal Dayanağı
  • 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
  • İSÜ Ön Lisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği
  • Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Süresizdir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030222426


Yeterlilik Adı
İş Sağlığı ve Güvenliği Tezsiz Yüksek Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
İstinye Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
İstinye Üniversitesi Vadi Kampüsü, Ayazağa Mah. Azerbaycan Cad. (Vadi İstanbul 4A) Blok No: 3H Sarıyer/İSTANBUL

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO-08


AYÇ Seviyesi
7

TYÇ Seviyesi
7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO-08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
90

Programın Normal Süresi
1 Yıl

Program Profili (Amaç)

Tezsiz yüksek lisans programının amacı, öğrenciye ilgili konuda uzmanlık düzeyinde bilgi kazandırmak ve mevcut bilginin mesleki uygulamalarda kullanma yeteneğini kazanmasını sağlamaktır.Çalışma yaşamındaki iş kazaları ve meslek hastalıklarının önlenmesi amacıyla, iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili genel saha kontrolünü yapan, risk değerlendirme faaliyetlerini yürüten, iş araç ve gereçlerini iş sağlığı ve güvenliği açısından kontrol eden, acil durum uygulama, yangın önleme, kayıt ve raporlama işlemleri ile mesleki gelişime ilişkin faaliyetleri yürüten nitelikli meslek elemanı yetiştirmektir.


Öğrenme Ortamları

Enstitü; tasarladıkları lisansüstü çalışmalarını; tezli yüksek lisans, tezsiz yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik programlarını örgün eğitim ve/veya uzaktan eğitim modeli ile gerçekleştirir.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)

1 - Bilgi

Kuramsal - Olgusal

1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.

2) Alanının ilişkili olduğu disiplinlerle etkileşimi açıklar.

2 - Beceriler

Bilişsel - Uygulamalı

1) Alana ilişkin bilgileri çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme becerisine sahiptir.

2) Alana ilişkin bilgileri analitik ve sistematik olarak analiz etme, yorumlama ve değerlendirme becerisine sahiptir

3) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme.


Anahtar Yetkinlikler

İletişim ve Sosyal Yetkinlik

1) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.

2) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme.

3) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme.

4) Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme.

Öğrenme Yetkinliği

1) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.

Alana Özgü Yetkinlik

1) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme.

2) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme.

3) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.

Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

1) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.

2) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme.

3) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Öğrencilere aldıkları her ders için dersi veren öğretim üyesi tarafından aşağıdaki tabloda yer alan harf notlarından biri başarı notu olarak verilir. Kredili derslerde verilen harf notlarının not ortalaması hesaplarında kullanılmak üzere 0,00 ile 4,00 arasında rakamsal katsayı karşılıkları vardır.

Harf Notu

Katsayı

AA

4,00

BA

3,50

BB

3,00

CB

2,50

F

00

DZ

Devamsız

DE

Devam Ediyor

BI

Kredisiz dersler için başarılı

BZ

Kredisiz dersler için başarısız

F

Derse devam ettiği halde dersten başarısız olma

(2) Lisansüstü programlarında bir dersten başarılı sayılmak için en az CB notu alınması gerekmektedir.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisansüstü programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisansüstü bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisansüstü programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisansüstü programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisansüstü programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisansüstü diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.


Giriş Şartı

Tezsiz yüksek lisans programlarına başvuracak adayların programa kabulünde ve giriş başarı puanının hesaplanmasında lisans bitirme not ortalaması dikkate alınır ve ALES şartı aranmaz.
İş Sağlığı ve Güvenliği Yüksek Lisans Programına başvuru yapabilecek program mezunları aşağıdaki gibidir.

  • Mühendislik Fakültelerinin Tüm Bölümleri
  • Tıp Fakülteleri
  • Fen-Edebiyat Fakültelerinin Fizik, Kimya, Biyoloji ve İstatistik Bölümleri
  • Mimarlık Fakültelerinin Tüm Bölümleri
  • Teknik Eğitim Fakültelerinin Tüm Bölümleri
  • Hukuk Fakülteleri Mezunları
  • Üniversitelerin İş Sağlığı ve Güvenliği Lisans Programları Mezunları

Başarma Şartları
Tezsiz yüksek lisans programını tamamlama süresi, bilimsel hazırlık süresi hariç en az iki, en fazla üç yarıyıldır. Programlarında öngörülen kredili ve kredisiz dersleri ve dönem projesi dersini başarıyla tamamlayan öğrenciler mezuniyete hak kazanırlar. Bu doğrultuda; (1) Tezsiz yüksek lisans programından mezun olabilmek için mezuniyet yükümlülükleri kapsamında belirtilen tüm dersleri, dönem projesini ve toplam AKTS kredisini başarıyla tamamlamak gerekir. (2) Tezsiz yüksek lisans diploması üzerinde öğrencinin kayıtlı olduğu Enstitü anabilim dalındaki programın YÖK tarafından onaylanmış adı bulunur. (3) Dönem projesi raporunun danışman tarafından onaylanmış hali, akademik takvime göre eksik notların tamamlanması için son tarihe kadar anabilim dalı başkanı onayıyla Enstitüye teslim edilir. (4) Tezsiz yüksek lisans programına devam edenler, tezli yüksek lisans programı için belirlenmiş olan asgari başvuru şartlarını yerine getirmek kaydıyla tezli yüksek lisans programına geçiş yapabilirler. Bu durumda tezsiz yüksek lisans programında alınan dersler Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla tezli yüksek lisans programındaki derslerin yerine sayılabilir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Programdan mezun olan öğrenciler, eğitimlerine doktora eğitimi alarak akademik kariyer yapabilirler.
  • 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu gereğince çeşitli kamu ve özel kuruluşlarda geniş bir çalışma alanı bulacaklardır.
  • Kamu kurumlarında çalışan personel için zaman ve mekân sınırı olmadan lisansüstü eğitim yapma imkânı sunarak görevde yükselme ve unvan değişikliğine imkân sağlayacaktır.

Yasal Dayanağı
  • 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
  • İSÜ Ön Lisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği
  • Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Süresizdir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030222426

Qualification Title
Occupational Health and Safety Non-Thesis Master's Degree
Awarding Bodyİstinye University
Awarding Body Contactİstinye University Vadi Campus, Ayazağa Mah. Azerbaijan Cad. (Vadi İstanbul 4A) Block No: 3H Sarıyer/İSTANBUL
Awarding Body Url
OrientationAcademic
EQF Level7
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 7
Thematic AreasOccupational health and safety
National Occupation Classification

ISCO-08

CategoryMain
Credit Value90
Program Duration1 Yıl
Program Profile

The aim of the non-thesis master's program is to provide the student with expert knowledge on the relevant subject and to gain the ability to use the existing knowledge in professional practices.
In order to prevent work accidents and occupational diseases in working life, it carries out general field control related to occupational health and safety, carries out risk assessment activities, controls work tools and equipment in terms of occupational health and safety, emergency application, fire prevention, recording and reporting processes. To train qualified professionals who carry out activities related to professional development.

Learning Environments

The Graduate School carries out its designed graduate studies; master's degree with thesis, master's degree without thesis, doctorate and proficiency in art programs with formal education and / or distance education model.

Description
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) Being able to develop and deepen their knowledge at the level of expertise in the same or a different field, based on undergraduate level qualifications.
2) To be able to comprehend the interdisciplinary interaction that the field is related to.
2 - Skills
Cognitive - Practical
1) Has the ability to transfer information about the field to employees and teammates.
2) To be able to comprehend the interdisciplinary interaction that the field is related to.
3) To be able to solve the problems encountered in the field by using research methods.
Key Competencies
Communication and Social Competence
1) To be able to systematically convey the current developments in the field and their own studies to groups in and outside the field, in written, verbal and visual forms, by supporting them with quantitative and qualitative data.
2) To be able to critically examine and develop social relations and the norms that guide these relations, and to take action to change them when necessary.
3) To be able to communicate orally and in writing using a foreign language at least at the European Language Portfolio B2 General Level
4) To be able to use information and communication technologies at an advanced level along with computer software at the level required by the field.
Learning Competence
1) To be able to critically evaluate the knowledge and skills acquired in the field of expertise and to direct their learning
Field Specific Competence
1) To be able to supervise and teach these values by observing social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the data related to the field.
2) To be able to develop strategy, policy and implementation plans on issues related to his field and to evaluate the results obtained within the framework of quality processes.
3) To be able to use the knowledge, problem solving and/or application skills they have internalized in their field in interdisciplinary studies.
Competence to Work Independently and Take Responsibility
1) Being able to independently carry out a work that requires expertise in the field.
2) To be able to develop new strategic approaches for the solution of complex and unpredictable problems encountered in applications related to the field and to produce solutions by taking responsibility.
3) Ability to lead in environments that require solving problems related to the field
Further Info

Students are given one of the letter grades in the table below by the instructor for each course they take. The letter grades given in credit courses have numerical coefficients between 0.00 and 4.00 to be used in grade point average calculations.

Letter Grade

Coefficient

AA

4,00

BA

3,50

BB

3,00

CB

2,50

F

00

DZ

Absentee

DE

Continues

BI

Successful for non-credit courses

BZ

Failed for non-credit courses

F

Failing the course despite attending the course

(2) In order to be considered successful in a course in graduate programs, a minimum grade of CB is required.

Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.    

"University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared annually within the framework of the criteria determined by YÖK are published. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of graduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of graduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of graduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each graduate program will provide to the student is carried out according to the education and training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in graduate programs receive a graduate diploma if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter their "Institutional Internal Evaluation Reports" for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Access Requirements

The undergraduate graduation grade point average is taken into account in the admission of the candidates who will apply to the non-thesis master's programs and in the calculation of the entrance success score, and ALES is not required.

The graduates of the program who can apply to the Occupational Health and Safety Master's Program are as follows.

All Departments of Engineering Faculties
Faculty of Medicine
Physics, Chemistry, Biology and Statistics Departments of Science and Letters Faculties
All Departments of Architecture Faculties
All Departments of Technical Education Faculties
Law Faculties Graduates
Graduates of Occupational Health and Safety Undergraduate Programs of Universities

Conditions for SuccessThe completion period of the non-thesis master's program is at least two and at most three semesters, excluding the scientific preparation period. Students who successfully complete the credit and non-credit courses and the term project course prescribed in their programs are eligible for graduation. Accordingly; (1) In order to graduate from the non-thesis master's program, it is necessary to successfully complete all the courses, term project and total ECTS credits specified within the scope of graduation obligations. (2) On the non-thesis master's diploma, the name of the program in the Graduate School department where the student is enrolled, approved by YÖK, is found. (3) The term project report approved by the advisor is submitted to the Graduate School with the approval of the head of the department until the deadline for completing the missing grades according to the academic calendar. (4) Those who continue their master's program without thesis can transfer to a master's program with thesis provided that they fulfill the minimum application requirements for the master's program with thesis. In this case, the courses taken in the non-thesis master's program can be counted instead of the courses in the thesis master's program with the decision of the Institute Board of Directors.
Progression Paths (Relationship Type)
Students graduating from the program can pursue an academic career by taking a doctoral education in their education.
- In accordance with the Occupational Health and Safety Law No. 6331, they will find a wide range of work in various public and private institutions.
- It will provide the opportunity for postgraduate education for the personnel working in public institutions, without time and place limits, and will allow for promotion and title change.
Legal Basis
  • Law No. 2547 on Higher Education
  • ISU Graduate Education and Training Regulations
  • Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
Validity Period (If Any)

Indefinite.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030222426


Qualification Title
Occupational Health and Safety Non-Thesis Master's Degree

Awarding Body
İstinye University

Awarding Body Contact
İstinye University Vadi Campus, Ayazağa Mah. Azerbaijan Cad. (Vadi İstanbul 4A) Block No: 3H Sarıyer/İSTANBUL

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification

ISCO-08


EQF Level
7

TQF Level
7
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO-08


Category
Main

Credit Value
90

Program Duration
1 Yıl

Program Profile

The aim of the non-thesis master's program is to provide the student with expert knowledge on the relevant subject and to gain the ability to use the existing knowledge in professional practices.
In order to prevent work accidents and occupational diseases in working life, it carries out general field control related to occupational health and safety, carries out risk assessment activities, controls work tools and equipment in terms of occupational health and safety, emergency application, fire prevention, recording and reporting processes. To train qualified professionals who carry out activities related to professional development.


Learning Environments

The Graduate School carries out its designed graduate studies; master's degree with thesis, master's degree without thesis, doctorate and proficiency in art programs with formal education and / or distance education model.


Description
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) Being able to develop and deepen their knowledge at the level of expertise in the same or a different field, based on undergraduate level qualifications.
2) To be able to comprehend the interdisciplinary interaction that the field is related to.
2 - Skills
Cognitive - Practical
1) Has the ability to transfer information about the field to employees and teammates.
2) To be able to comprehend the interdisciplinary interaction that the field is related to.
3) To be able to solve the problems encountered in the field by using research methods.

Key Competencies
Communication and Social Competence
1) To be able to systematically convey the current developments in the field and their own studies to groups in and outside the field, in written, verbal and visual forms, by supporting them with quantitative and qualitative data.
2) To be able to critically examine and develop social relations and the norms that guide these relations, and to take action to change them when necessary.
3) To be able to communicate orally and in writing using a foreign language at least at the European Language Portfolio B2 General Level
4) To be able to use information and communication technologies at an advanced level along with computer software at the level required by the field.
Learning Competence
1) To be able to critically evaluate the knowledge and skills acquired in the field of expertise and to direct their learning
Field Specific Competence
1) To be able to supervise and teach these values by observing social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the data related to the field.
2) To be able to develop strategy, policy and implementation plans on issues related to his field and to evaluate the results obtained within the framework of quality processes.
3) To be able to use the knowledge, problem solving and/or application skills they have internalized in their field in interdisciplinary studies.
Competence to Work Independently and Take Responsibility
1) Being able to independently carry out a work that requires expertise in the field.
2) To be able to develop new strategic approaches for the solution of complex and unpredictable problems encountered in applications related to the field and to produce solutions by taking responsibility.
3) Ability to lead in environments that require solving problems related to the field

Further Info

Students are given one of the letter grades in the table below by the instructor for each course they take. The letter grades given in credit courses have numerical coefficients between 0.00 and 4.00 to be used in grade point average calculations.

Letter Grade

Coefficient

AA

4,00

BA

3,50

BB

3,00

CB

2,50

F

00

DZ

Absentee

DE

Continues

BI

Successful for non-credit courses

BZ

Failed for non-credit courses

F

Failing the course despite attending the course

(2) In order to be considered successful in a course in graduate programs, a minimum grade of CB is required.


Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.    

"University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared annually within the framework of the criteria determined by YÖK are published. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of graduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of graduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of graduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each graduate program will provide to the student is carried out according to the education and training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in graduate programs receive a graduate diploma if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter their "Institutional Internal Evaluation Reports" for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.


Access Requirements

The undergraduate graduation grade point average is taken into account in the admission of the candidates who will apply to the non-thesis master's programs and in the calculation of the entrance success score, and ALES is not required.

The graduates of the program who can apply to the Occupational Health and Safety Master's Program are as follows.

All Departments of Engineering Faculties
Faculty of Medicine
Physics, Chemistry, Biology and Statistics Departments of Science and Letters Faculties
All Departments of Architecture Faculties
All Departments of Technical Education Faculties
Law Faculties Graduates
Graduates of Occupational Health and Safety Undergraduate Programs of Universities


Conditions for Success
The completion period of the non-thesis master's program is at least two and at most three semesters, excluding the scientific preparation period. Students who successfully complete the credit and non-credit courses and the term project course prescribed in their programs are eligible for graduation. Accordingly; (1) In order to graduate from the non-thesis master's program, it is necessary to successfully complete all the courses, term project and total ECTS credits specified within the scope of graduation obligations. (2) On the non-thesis master's diploma, the name of the program in the Graduate School department where the student is enrolled, approved by YÖK, is found. (3) The term project report approved by the advisor is submitted to the Graduate School with the approval of the head of the department until the deadline for completing the missing grades according to the academic calendar. (4) Those who continue their master's program without thesis can transfer to a master's program with thesis provided that they fulfill the minimum application requirements for the master's program with thesis. In this case, the courses taken in the non-thesis master's program can be counted instead of the courses in the thesis master's program with the decision of the Institute Board of Directors.

Progression Paths (Relationship Type)
Students graduating from the program can pursue an academic career by taking a doctoral education in their education.
- In accordance with the Occupational Health and Safety Law No. 6331, they will find a wide range of work in various public and private institutions.
- It will provide the opportunity for postgraduate education for the personnel working in public institutions, without time and place limits, and will allow for promotion and title change.

Legal Basis
  • Law No. 2547 on Higher Education
  • ISU Graduate Education and Training Regulations
  • Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

Indefinite.


Url
Open Address