Yeterlilik Kodu

TR0030012930

Yeterlilik Adı
İlköğretim Matematik Öğretmenliği Lisans Diploması
Sorumlu KurumVan Yüzüncü Yıl Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiBardakçı, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Kampüsü, 65090 Tuşba/Van
Sorumlu Kurum URLhttps://www.yyu.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • İlköğretim matematik öğretmenliğinin gerektirdiği öğretim bilgisine sahiptir.
  • Matematiksel bilginin gelişimi ve doğası konusunda bilgi sahibidir.
  • Bilimsel bilginin niteliği ve bilimsel araştırma süreçleri ile ilgili yeterli bilgiye sahiptir.
  • Farklı ülkelerdeki matematik öğretimi yaklaşımları hakkında bilgi sahibidir.
  • Matematik öğretimi ile ilgili ihtiyaç duyduğu bilgi kaynaklarına kolaylıkla ulaşır ve bu kaynaklardan karşılaştığı sorunların çözümünde etkin şekilde yararlanır.
  • Okul içinde ve okul dışında matematik öğretimi ve öğretmenlik mesleği ile ilgili olguları tespit eder, kavramsallaştırır ve bilimsel yöntemlerle inceleyip yorumlar.
  • İlköğretim matematik öğretmenliğinin gerektirdiği matematiksel düşünme becerisine sahiptir.
  • Öğrenci duyuşsal özelliklerini dikkate alarak öğrenme ortamını oluşturur ve öğretim hedeflerini gerçekleştirir.
  • Öğrenci bilişsel özelliklerini dikkate alarak öğrenme ortamını oluşturup, ortaya çıkabilecek kavram yanılgıları ve öğrenci güçlüklerine yönelik etkin stratejiler uygular.
  • Matematiksel kavramların öğretimine yönelik uygun materyal tasarlar.
  • Programın hedeflerine uygun, ölçme ve değerlendirme yöntemlerini seçer ve kullanır.
  • Öğrenme ve araştırmaya yönelik bireysel sorumluluk alır ve yerine getirir.
  • Grup çalışmalarında uyumlu şekilde yer alır ve sorumluluklarını yerine getirir.
  • Öğrenen birey olarak güçlü ve zayıf yönlerini tanır, zayıf yönlerini geliştirir.
  • Öğreten birey olarak güçlü ve zayıf yönlerini tanır, zayıf yönlerini geliştirir.
  • Matematik öğretiminde karşılaşılan soruların çözümüne yönelik bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
  • Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
  • Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
  • Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
  • Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
  • Sanatsal ve kültürel etkinliklere etkin olarak katılır.
  • Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlı olduğunu gösterir ve bu gelişmeleri izler.
  • Matematiği öğretmek ve matematiğe karşı olumlu tutum geliştirmeye yönelik okul içi ve okul dışı çeşitli etkinlikler planlar ve uygular.
  • Matematik eğitimi ile ilişkili sergi, yarışma, şenlik gibi etkinlik geliştirme ya da sorun çözme gibi amaçlara yönelik olarak ilgili kurum ve kişilerle iletişim içinde olur.
  • Mesleki gelişmeleri uluslararası düzeyde en az bir yabancı dili kullanarak takip edebilir ve meslektaşlarıyla paylaşır.
  • Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansının ileri düzeyinde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
  • Farklı kültürlerde yaşar ve sosyal yaşama uyum sağlar.
  • Öğretmenlik mesleğine uygun tutum ve davranış sergiler ve dış görünümü ile topluma örnek oluşturur.
  • Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
  • Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
  • Okul ortamında güvenliğin sağlanmasına katkıda bulunur ve gerektiğinde kişisel ve kurumsal iletişim kurar.
  • Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
  • Milli Eğitim Temel Kanununda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri -
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı-
Başarma ŞartlarıProgramda mevcut olan, 240 AKTS'ye karşılık gelen zorunlu ve seçmeli dersleri başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

İlköğretim Matematik Öğretmenliği Lisans Programı mezunları "Matematik Öğretmeni" unvanı ile Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı resmi ve özel eğitim kurumlarına Ortaokul Matematik Öğretmeni olarak atanabilmektedirler. Yurt dışında öğretmenlik yapmak isteyen veya eğitim sektörünün farklı alanlarında çalışmak isteyen mezunlar da gerekli şartları sağladıkları takdirde bu alanlarda görev yapabilmektedirler. Ayrıca ilköğretim matematik eğitimi alanında veya eğitimle ilgili başka alanlarda yurt içinde veya yurt dışında akademik kariyer yapmak isteyen mezunlar, gerekli şartları sağladıkları takdirde üniversitelerin akademik birimlerinde öğretim elemanı (araştırma görevlisi) olarak görev alabilmektedirler.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Belge sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030012930


Yeterlilik Adı
İlköğretim Matematik Öğretmenliği Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Bardakçı, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Kampüsü, 65090 Tuşba/Van

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • İlköğretim matematik öğretmenliğinin gerektirdiği öğretim bilgisine sahiptir.
  • Matematiksel bilginin gelişimi ve doğası konusunda bilgi sahibidir.
  • Bilimsel bilginin niteliği ve bilimsel araştırma süreçleri ile ilgili yeterli bilgiye sahiptir.
  • Farklı ülkelerdeki matematik öğretimi yaklaşımları hakkında bilgi sahibidir.
  • Matematik öğretimi ile ilgili ihtiyaç duyduğu bilgi kaynaklarına kolaylıkla ulaşır ve bu kaynaklardan karşılaştığı sorunların çözümünde etkin şekilde yararlanır.
  • Okul içinde ve okul dışında matematik öğretimi ve öğretmenlik mesleği ile ilgili olguları tespit eder, kavramsallaştırır ve bilimsel yöntemlerle inceleyip yorumlar.
  • İlköğretim matematik öğretmenliğinin gerektirdiği matematiksel düşünme becerisine sahiptir.
  • Öğrenci duyuşsal özelliklerini dikkate alarak öğrenme ortamını oluşturur ve öğretim hedeflerini gerçekleştirir.
  • Öğrenci bilişsel özelliklerini dikkate alarak öğrenme ortamını oluşturup, ortaya çıkabilecek kavram yanılgıları ve öğrenci güçlüklerine yönelik etkin stratejiler uygular.
  • Matematiksel kavramların öğretimine yönelik uygun materyal tasarlar.
  • Programın hedeflerine uygun, ölçme ve değerlendirme yöntemlerini seçer ve kullanır.
  • Öğrenme ve araştırmaya yönelik bireysel sorumluluk alır ve yerine getirir.
  • Grup çalışmalarında uyumlu şekilde yer alır ve sorumluluklarını yerine getirir.
  • Öğrenen birey olarak güçlü ve zayıf yönlerini tanır, zayıf yönlerini geliştirir.
  • Öğreten birey olarak güçlü ve zayıf yönlerini tanır, zayıf yönlerini geliştirir.
  • Matematik öğretiminde karşılaşılan soruların çözümüne yönelik bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
  • Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
  • Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
  • Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
  • Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
  • Sanatsal ve kültürel etkinliklere etkin olarak katılır.
  • Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlı olduğunu gösterir ve bu gelişmeleri izler.
  • Matematiği öğretmek ve matematiğe karşı olumlu tutum geliştirmeye yönelik okul içi ve okul dışı çeşitli etkinlikler planlar ve uygular.
  • Matematik eğitimi ile ilişkili sergi, yarışma, şenlik gibi etkinlik geliştirme ya da sorun çözme gibi amaçlara yönelik olarak ilgili kurum ve kişilerle iletişim içinde olur.
  • Mesleki gelişmeleri uluslararası düzeyde en az bir yabancı dili kullanarak takip edebilir ve meslektaşlarıyla paylaşır.
  • Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansının ileri düzeyinde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
  • Farklı kültürlerde yaşar ve sosyal yaşama uyum sağlar.
  • Öğretmenlik mesleğine uygun tutum ve davranış sergiler ve dış görünümü ile topluma örnek oluşturur.
  • Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
  • Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
  • Okul ortamında güvenliğin sağlanmasına katkıda bulunur ve gerektiğinde kişisel ve kurumsal iletişim kurar.
  • Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
  • Milli Eğitim Temel Kanununda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
-

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı
-

Başarma Şartları
Programda mevcut olan, 240 AKTS'ye karşılık gelen zorunlu ve seçmeli dersleri başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

İlköğretim Matematik Öğretmenliği Lisans Programı mezunları "Matematik Öğretmeni" unvanı ile Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı resmi ve özel eğitim kurumlarına Ortaokul Matematik Öğretmeni olarak atanabilmektedirler. Yurt dışında öğretmenlik yapmak isteyen veya eğitim sektörünün farklı alanlarında çalışmak isteyen mezunlar da gerekli şartları sağladıkları takdirde bu alanlarda görev yapabilmektedirler. Ayrıca ilköğretim matematik eğitimi alanında veya eğitimle ilgili başka alanlarda yurt içinde veya yurt dışında akademik kariyer yapmak isteyen mezunlar, gerekli şartları sağladıkları takdirde üniversitelerin akademik birimlerinde öğretim elemanı (araştırma görevlisi) olarak görev alabilmektedirler.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Belge sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030012930

Qualification Title
İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ PROGRAMI PRIMARY SCHOOL MATHEMATICS TEACHING PR.
Awarding BodyUniversity of Van Yuzuncu Yil
Awarding Body Contact
Awarding Body Url
OrientationAcademic
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasTeacher training with subject specialization
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description

has knowledge of the cognitive and affective student characteristics required by the program and knowledge of mathematics learning process. is knowledgeable about the development and nature of mathematical knowledge. possesses sufficient knowledge about the nature of scientific knowledge and scientific research processes. knowledgeable about mathematics teaching approaches in different countries. easily reaches the sources of information that it needs about mathematics teaching and effectively uses to solve the problems it has encountered from these sources. Identify, conceptualize, and comment on and comment on mathematics teaching and teaching profession both in and out of school. has the mathematical thinking skills required by primary school mathematics teachers. forms the learning environment by taking into consideration students\' affective properties and realize teaching objectives. By taking the cognitive characteristics of the students into consideration, creates learning environments and applies effective strategies for misconceptions and student difficulties that may arise. Designs appropriate material for teaching mathematical concepts. selects and uses measurement and evaluation methods appropriate to the objectives of the program. evaluates the knowledge and skills he/she has achieved with a critical approach. actively participates in artistic and cultural events. exhibits attitudes and behaviors appropriate to the teaching profession and forms an example with the external appearance to the society. Takes and fulfills individual responsibility for learning and research determines learning needs and guides his/her learning. shows that he/she is sensitive to to events/developments on the agenda and follows these developments. behaves in accordance with democracy, human rights, social, scientific and professional ethical values. works in harmony and fulfills his/her responsibilities in group studies. develops a positive attitude towards lifelong learning. plans and implements various activities both in and out of school for teaching mathematics and developing a positive attitude towards mathematics. behaves and participates in quality management and processes. As a learning individual, knows his/her strengths and weaknesses and develops weaknesses. effectively uses ways to access information. communicates with relevant institutions and people for purposes of developing activities such as exhibitions, competitions and scientific festival or for problem solving. contributes to the safety of the school environment and establishes personal and corporate communication when necessary. As a teaching individual, recognizes his/her strengths and weaknesses and develops weaknesses. follows professional developments and shares them with colleagues using at least one foreign language at international level. has sufficient consciousness on environmental protection and work safety issues. Takes responsibility as an individual and team member for solving the problems in mathematics teaching. uses information and communication technologies at the advanced level of European Computer Use License. It is aware of the national and universal sensitivities expressed in Ministry of National Education. lives in different cultures and adapt to social life.

Key Competencies-
Further Info

Elementary Mathematics Education program is a 4 year program. Students may complate the program with courses (must or elective) offered from the Elementary Mathematics Education program, other departments in the Elementary Education Department or any other faculties in Yuzuncu Yıl University. In the program, students must copmlate 240 AKTS (151 national credit ) totally. 1 AKTS credit is equal to 25 hours worklood. The %75 of total AKTS credits (180 AKTS- 111 national credit ) is from must courses and other %25 (60 AKTS- 40 national credit ) are from elective courses. %80 of that elective courses (48 AKTS -32 national credit ) are with-in the program and %20 of them (12 AKTS- 8 national credit) are from other programs.

Quality Assurance-
Access Requirements

In order to have education in the Division of Elementary Mathematics Education, it is required to finish secondary education in Turkey or abroad and get a sufficient grade in the national university entrance examination

Conditions for SuccessTo complete all the courses in the program (240 ECTS) and achieve a minimum GPA of 2.00 out of 4.00 are the required rules to qualify for graduation.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of the Elementary Mathematics Education Program receive the “Middle School Mathematics Teacher” title and they can work at state or private schools affiliated with the Ministry of National Education. Our graduates also find jobs at other countries, other, private training centers, companies that develop and market educational materials, publishing companies, and universities for an academic career if they satisfy the related requirements.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

The document is valid continuously.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030012930


Qualification Title
İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ PROGRAMI PRIMARY SCHOOL MATHEMATICS TEACHING PR.

Awarding Body
University of Van Yuzuncu Yil

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description

has knowledge of the cognitive and affective student characteristics required by the program and knowledge of mathematics learning process. is knowledgeable about the development and nature of mathematical knowledge. possesses sufficient knowledge about the nature of scientific knowledge and scientific research processes. knowledgeable about mathematics teaching approaches in different countries. easily reaches the sources of information that it needs about mathematics teaching and effectively uses to solve the problems it has encountered from these sources. Identify, conceptualize, and comment on and comment on mathematics teaching and teaching profession both in and out of school. has the mathematical thinking skills required by primary school mathematics teachers. forms the learning environment by taking into consideration students\' affective properties and realize teaching objectives. By taking the cognitive characteristics of the students into consideration, creates learning environments and applies effective strategies for misconceptions and student difficulties that may arise. Designs appropriate material for teaching mathematical concepts. selects and uses measurement and evaluation methods appropriate to the objectives of the program. evaluates the knowledge and skills he/she has achieved with a critical approach. actively participates in artistic and cultural events. exhibits attitudes and behaviors appropriate to the teaching profession and forms an example with the external appearance to the society. Takes and fulfills individual responsibility for learning and research determines learning needs and guides his/her learning. shows that he/she is sensitive to to events/developments on the agenda and follows these developments. behaves in accordance with democracy, human rights, social, scientific and professional ethical values. works in harmony and fulfills his/her responsibilities in group studies. develops a positive attitude towards lifelong learning. plans and implements various activities both in and out of school for teaching mathematics and developing a positive attitude towards mathematics. behaves and participates in quality management and processes. As a learning individual, knows his/her strengths and weaknesses and develops weaknesses. effectively uses ways to access information. communicates with relevant institutions and people for purposes of developing activities such as exhibitions, competitions and scientific festival or for problem solving. contributes to the safety of the school environment and establishes personal and corporate communication when necessary. As a teaching individual, recognizes his/her strengths and weaknesses and develops weaknesses. follows professional developments and shares them with colleagues using at least one foreign language at international level. has sufficient consciousness on environmental protection and work safety issues. Takes responsibility as an individual and team member for solving the problems in mathematics teaching. uses information and communication technologies at the advanced level of European Computer Use License. It is aware of the national and universal sensitivities expressed in Ministry of National Education. lives in different cultures and adapt to social life.


Key Competencies
-

Further Info

Elementary Mathematics Education program is a 4 year program. Students may complate the program with courses (must or elective) offered from the Elementary Mathematics Education program, other departments in the Elementary Education Department or any other faculties in Yuzuncu Yıl University. In the program, students must copmlate 240 AKTS (151 national credit ) totally. 1 AKTS credit is equal to 25 hours worklood. The %75 of total AKTS credits (180 AKTS- 111 national credit ) is from must courses and other %25 (60 AKTS- 40 national credit ) are from elective courses. %80 of that elective courses (48 AKTS -32 national credit ) are with-in the program and %20 of them (12 AKTS- 8 national credit) are from other programs.


Quality Assurance
-

Access Requirements

In order to have education in the Division of Elementary Mathematics Education, it is required to finish secondary education in Turkey or abroad and get a sufficient grade in the national university entrance examination


Conditions for Success
To complete all the courses in the program (240 ECTS) and achieve a minimum GPA of 2.00 out of 4.00 are the required rules to qualify for graduation.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of the Elementary Mathematics Education Program receive the “Middle School Mathematics Teacher” title and they can work at state or private schools affiliated with the Ministry of National Education. Our graduates also find jobs at other countries, other, private training centers, companies that develop and market educational materials, publishing companies, and universities for an academic career if they satisfy the related requirements.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

The document is valid continuously.


Url
Open Address