Yeterlilik Kodu | TR0030018727 | |
Yeterlilik Adı | İlahiyat Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi , Hatay Tayfur Sökmen kampüsü, 31070 Hatay Merkez/Hatay | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.mku.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Din ve teoloji | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Öğrenciler her ders için ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınavın katkısı % 40, yarıyıl sonu sınavının katkısı % 60 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu sınavından en az 60 puan alma zorunluğu vardır. Bir dersten (AA), (BB), CB) ve (CC) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar.Ortaöğretim mezunlarının Lisans Yerleştirme Sınavından almış oldukları puanlara ve tercihlerine göre bölüme kayıt yapılmaktadır. Yurtiçi veya yurtdışı eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenciyi yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrencini kabulü dönem başlamadan, her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Her yıl OSYM tarafından organize edilen sınavda başarılı olan öğrenciler kabul edilmektedir. Ayrıca üniversiteler arsındaki uygulamanın bir gereği olarak yatay geçiş yaparak da fakültemizin öğrencisi olmak mümkündür. | |
Başarma Şartları | Ortaöğretim mezunlarının Lisans Yerleştirme Sınavından almış oldukları puanlara ve tercihlerine göre bölüme kayıt yapılmaktadır. Yurtiçi veya yurtdışı eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenciyi yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrencini kabulü dönem başlamadan, her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir.AKTS yapılandırması çerçevesinde bir dönemde 30 AKTS kredisi ve 8 yarıyılda toplam 240 AKTS kredisini tamamlayan öğrenciler mezun olabilmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | İlahiyat Fakültesi Mezunlarının çalışma olanakları ve iş bulma imkanları oldukça geniştir. Esas itibarıyla Diyanet İşleri Başkanlığı'nın çeşitli kademelerde İmam-Hatiplik, Vaizlik ve Müftülük gibi görevler alabilmeleri mümkündür. Ayrıca daha ileri seviyede araştırma yapmak için yüksek lisans ve doktora yapma imkanları da bulunmaktadır. İlâhiyat Fakültesi programının amacı, genel olarak Din ve Temel İslam Bilimleri alanında, objektif ve ilmi esaslar çerçevesinde araştırmalar yapmayı, bilgi üretmeyi, bunları ulusal ve uluslar arası düzeyde paylaşmayı başaracak; bilgili, yetenekli ve eleştirel düşünme becerisine sahip elemanlar yetiştirmektir. İlahiyat Fakültesi dini araştırmalar alanında lisans ve lisansüstü düzeyde eğitim ve araştırma programları sunar.Ayrıca formasyonlu eğitim süreci sonunda Din Kültürü Öğretmeni olarak görev de yapabilirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030018727
- Bireysel ve toplumsal düzeyde etkili din hizmeti sunabilmek için gerekli olan genel kültür, alan bilgisi ve mesleki formasyona ilişkin bilgi ve becerilerini geliştirebilme.
- Dinî bilimleri ele alırken diğer pozitif bilimlerin yöntemlerinden yararlanabilme. Din bilimlerine ilişkin alanlarda, disiplinler arası çalışma becerisi.
- Dinsel kavramları tarihsel ve güncel yaklaşımlarıyla mukayese edebilme ve bilimsel düzeyde araştırıp analiz ve sentez yapabilme.
- Dinî metinlerin dilini bu metinleri anlamsal düzeyde kavrayacak derecede öğrenme ve Batı dillerinden en az birine o dili kullanabilecek seviyede sahip olma.
- Dinî, millî ve ahlakî değerleri özümseyerek bu değerlerin toplumdaki bütünleştirici rolüne uygun tutum ve davranışlar kazandırma, dinî değerleri batıl inanç ve hurafelerden arınmış bir şekilde toplumun örf ve adetleriyle bütünleştirebilme.
- Türk ve İslam tarihini bilme ve İslam tarihi ve medeniyetine dair sözlü, yazılı ve maddî eserleri tanıma ve toplumda bu değerlerin korunmasına ilişkin farkındalık oluşturma.
- Kur'anı usûlüne uygun olarak okuma, ayetlerin anlamlarını doğru anlama ve anlatma.
- Hazreti Peygamberin hayatını; söz, fiil ve takrirlerini öğrenme, bunların Kur'anın anlaşılmasındaki rolünü kavrama.
- İslam hukukunu detaylarıyla öğrenme ve diğer hukukî sistemlerle mukayese edebilme yetisi kazanma.
- Genel olarak çağdaş inanç problemleri hakkında bilgi elde etme, farklı din ve akımları tanıma ve bunların tarihsel gelişimine dair bilgi sahibi olma.
Öğrenciler her ders için ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınavın katkısı % 40, yarıyıl sonu sınavının katkısı % 60 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu sınavından en az 60 puan alma zorunluğu vardır. Bir dersten (AA), (BB), CB) ve (CC) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar.Ortaöğretim mezunlarının Lisans Yerleştirme Sınavından almış oldukları puanlara ve tercihlerine göre bölüme kayıt yapılmaktadır. Yurtiçi veya yurtdışı eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenciyi yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrencini kabulü dönem başlamadan, her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir.
Her yıl OSYM tarafından organize edilen sınavda başarılı olan öğrenciler kabul edilmektedir. Ayrıca üniversiteler arsındaki uygulamanın bir gereği olarak yatay geçiş yaparak da fakültemizin öğrencisi olmak mümkündür.
İlahiyat Fakültesi Mezunlarının çalışma olanakları ve iş bulma imkanları oldukça geniştir. Esas itibarıyla Diyanet İşleri Başkanlığı'nın çeşitli kademelerde İmam-Hatiplik, Vaizlik ve Müftülük gibi görevler alabilmeleri mümkündür. Ayrıca daha ileri seviyede araştırma yapmak için yüksek lisans ve doktora yapma imkanları da bulunmaktadır. İlâhiyat Fakültesi programının amacı, genel olarak Din ve Temel İslam Bilimleri alanında, objektif ve ilmi esaslar çerçevesinde araştırmalar yapmayı, bilgi üretmeyi, bunları ulusal ve uluslar arası düzeyde paylaşmayı başaracak; bilgili, yetenekli ve eleştirel düşünme becerisine sahip elemanlar yetiştirmektir. İlahiyat Fakültesi dini araştırmalar alanında lisans ve lisansüstü düzeyde eğitim ve araştırma programları sunar.Ayrıca formasyonlu eğitim süreci sonunda Din Kültürü Öğretmeni olarak görev de yapabilirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030018727 | |
Qualification Title | İlahiyat License | |
Awarding Body | Hatay Mustafa Kemal University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | ||
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Religion and theology | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Individual and societal level that are necessary to provide effective general culture of religious services, domain knowledge and to develop knowledge and skills related to professional training.When addressing the religious sciences to take advantage of other methods of positive science. In areas related to religion, science, interdisciplinary studies skills.Religious concepts can be compared with historical and contemporary approaches and research and analyze and synthesize scientific level.Religious texts to understand the language of these texts in semantic level degree from a Western language learning and language use that may be at least one level have.Religious, national and moral values in society by internalizing these values to the appropriate attitudes and behaviors provide integrative role of religious values in a manner free from superstitious beliefs and superstitions and customs of society to integrate them.Turkish and Islamic history and Islamic history and civilization know about the written, oral and physical works to recognize and create awareness in the society for the protection of these values.In accordance with the Qur'anic principles of reading, understanding and explaining the correct meaning of the verses.Prophet's life, words, actions and representations of learning, understanding their role in the grasp of the Qur'an.Islamic law and other legal systems in detail, learning ability can be compared with the win.In general, the problems of obtaining information about contemporary beliefs, different religions and their historical development and current information on the recognition of having. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Students have exams in each course in mid-term and end-term. The mid-term exam Counts 40% and the end-term exam counts 60%. All exams have in total 100 points. In the end-term exam the students must get 60 Points at least. They can successfully pass a course with the degree of (AA), (BB), (CB) and (CC).Graduates of the Secondary School can be registered according to their degress in the LYS and their study preferences. Students from Turkey or abroad from an equivalent program can aplly for a horizontal access. The acceptance of the students is decided individually according to the conditions and the degree of the applicant before the start of the term. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Each year those students are accepted who sucessfully pass the OSYM exam. Besides it is possible to become a student of our faculty by a horizontal access (university change) as a pracice between universities. | |
Conditions for Success | Graduates of the Secondary School can be registered according to their degress in the LYS and their study preferences. Students from Turkey or abroad from an equivalent program can aplly for a horizontal access. The acceptance of the students is decided individually according to the conditions and the degree of the applicant before the start of the term. Students who receive 30 AKTS in one term and in total 240 AKTS in 8 Terms can graduate. | |
Progression Paths (Relationship Type) | The working opportunities for the graduates of the Islamic Theology Faculty are various: as teachers in the schools of the National Educational Ministry and in the educational institutions of the private sector, as well as staff of the Presidency of Religious Affairs and in academic positions in a Master or a PhD program. The graduates are able to read the original sources of Islamic sciences, to set it into relationship with respective social and religious sciences by attaining sufficient knowledge and to express their knowledge in a systematically written way, to produce solutions and to share them with the society in their respective field and to get the ability to practice their professional in a practical way. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030018727
Individual and societal level that are necessary to provide effective general culture of religious services, domain knowledge and to develop knowledge and skills related to professional training.When addressing the religious sciences to take advantage of other methods of positive science. In areas related to religion, science, interdisciplinary studies skills.Religious concepts can be compared with historical and contemporary approaches and research and analyze and synthesize scientific level.Religious texts to understand the language of these texts in semantic level degree from a Western language learning and language use that may be at least one level have.Religious, national and moral values in society by internalizing these values to the appropriate attitudes and behaviors provide integrative role of religious values in a manner free from superstitious beliefs and superstitions and customs of society to integrate them.Turkish and Islamic history and Islamic history and civilization know about the written, oral and physical works to recognize and create awareness in the society for the protection of these values.In accordance with the Qur'anic principles of reading, understanding and explaining the correct meaning of the verses.Prophet's life, words, actions and representations of learning, understanding their role in the grasp of the Qur'an.Islamic law and other legal systems in detail, learning ability can be compared with the win.In general, the problems of obtaining information about contemporary beliefs, different religions and their historical development and current information on the recognition of having.
Students have exams in each course in mid-term and end-term. The mid-term exam Counts 40% and the end-term exam counts 60%. All exams have in total 100 points. In the end-term exam the students must get 60 Points at least. They can successfully pass a course with the degree of (AA), (BB), (CB) and (CC).Graduates of the Secondary School can be registered according to their degress in the LYS and their study preferences. Students from Turkey or abroad from an equivalent program can aplly for a horizontal access. The acceptance of the students is decided individually according to the conditions and the degree of the applicant before the start of the term.
Each year those students are accepted who sucessfully pass the OSYM exam. Besides it is possible to become a student of our faculty by a horizontal access (university change) as a pracice between universities.
The working opportunities for the graduates of the Islamic Theology Faculty are various: as teachers in the schools of the National Educational Ministry and in the educational institutions of the private sector, as well as staff of the Presidency of Religious Affairs and in academic positions in a Master or a PhD program. The graduates are able to read the original sources of Islamic sciences, to set it into relationship with respective social and religious sciences by attaining sufficient knowledge and to express their knowledge in a systematically written way, to produce solutions and to share them with the society in their respective field and to get the ability to practice their professional in a practical way.
Qualification is continuous