Yeterlilik Kodu

TR0030012988

Yeterlilik Adı
İlahiyat Lisans Diploması
Sorumlu KurumVan Yüzüncü Yıl Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiBardakçı, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Kampüsü, 65090 Tuşba/Van
Sorumlu Kurum URLhttps://www.yyu.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Din ve teoloji
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4
Program Profili (Amaç)

İlahiyat Lisans programının amacı, ulusal ve uluslararası alanda istihdam edilebileceği tüm kamu, özel ve sivil toplum kuruluşları için gerekli olan dini bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip, ilahiyat bilim dallarının temel esas ve prensipleri kavramış, teorik bilgiyi uygulamaya dönüştürerek takip ve analiz edebilen; problem çözme yeteneği olan; etik değerleri benimsemiş; sosyal sorumluluk bilincine sahip; bilgi ve deneyimlerini ifade edebilen; farklı dini disiplinler arasındaki etkileşimleri anlayabilen ilahiyatçılar yetiştirmektir.

Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Dinin ne olduğu, insan hayatındaki yeri, dinî metinlerin nasıl anlaşılacağı, nasıl açıklanacağı, nasıl yorumlanacağına dair temel bilgileri öğrenir.
  • Kur'ân-ı Kerim'i tecvid kurallarına uygun olarak yüzünden düzgün bir şekilde okuyabilir. Dinî hizmetleri ifa edecek derecede yeterli ezbere sahiptir.
  • Başta Kur'ân-ı Kerim ve hadis-i şerifler olmak üzere çoğu Arapça olan İslamî literatürü doğru bir şekilde okuyacak, anlayacak ve sözlü-yazılı olarak aktarabilecek düzeyde yeterli Arapça bilgisine sahiptir.
  • Okuduğu Kur'ân ayetlerinin mânâlarını doğru bir şekilde verebilir, onları tarihî ve lisanî bağlamlarına uygun düşecek şekilde anlayıp, günümüze hitap edecek şekilde yorumlayabilir.
  • Hz. Peygamber'in kavlî, fiilî ve takrirî sünneti ve bu çerçevede oluşan hadis literatürüne hakim olur, bunları hayata geçirme bilgi ve becerisine sahiptir.
  • İslam'ın temel inanç esaslarını akli ve nakli delilleriyle birlikte bilir. Bu esaslara dayalı olarak oluşturulup geliştirilen belli başlı kelami ve felsefi düşünce yapılarını öğrenir.
  • İslam'ın temel ibadet esaslarını ve bunların uygulama şekillerini Kur'an ve sünnet temelinde bilir. İslam hukukunda yer alan muamelata dair düzenlemeleri, asli kaynaklardaki delilleri ışığında öğrenir. Bunları, günümüz modern hukuk anlayışlarıyla mukayese etmek suretiyle günümüze adapte etme becerisi kazanır.
  • İslam tarihi boyunca dinî metinlerin anlaşılma, yorumlanma ve hayata geçirilme biçimleri olarak ortaya çıkan itikadî-siyasî, fıkhî-amelî, tasavvufî, felsefî düşünce ekollerinin doğuş sebepleri, teşekkül süreçleri, öne çıkan bilginleri, görüşleri, eserleri ve İslam düşüncesine katkıları hakkında temel bilgileri öğrenerek farklı inanç ve düşünceye sahip kişi ve topluluklara karşı hoşgörülü davranma bilincini kazanır.
  • İslam'ın temel ahlak esaslarını Kur'an ve sünnet temelinde öğrenir. Bunlara dayalı olarak oluşturulup geliştirilen ahlak öğretilerini ve tasavvufi gelenekleri tarihî süreçleri ışığında ele alıp inceler ve buradan hareketle günümüze yönelik ideal ahlakî şahsiyet modelleri geliştirir.
  • Genelde dinler tarihini, özelde İslam tarihini kesintisiz bir bütün olarak ele alıp günümüze getirir. Buradan hareketle insanlığın dinî serüvenini farklı medeniyetler bazında karşılaştırmalı bir şekilde incelemek suretiyle günümüz dinî anlayış ve hareketlerini doğru bir şekilde değerlendirme imkanı bulur.
  • Gerek fıtrî donanım (akıl, kalp ve duyular), gerekse ilahî vahiy bazında insanlığın sahip olduğu temel bilgi kaynaklarını ve bunlara yaklaşım tarzlarını araştırmak suretiyle tarih boyunca bunlara dayalı olarak ortaya çıkmış olan farklı felsefi düşünce yapılarını ve akımlarını eleştirel bir yaklaşımla inceler. Buradan hareketle modern dünyada ortaya çıkan farklı anlayışları ve bunlar etrafında oluşan düşünce akımlarını sağlıklı bir şekilde anlar ve değerlendirir.
  • Fert ve toplum bazında insanları harekete geçiren temel psikolojik ve sosyolojik dinamikleri öğrenmek suretiyle onlara doğru bir dinî inanç, ibadet ve tutum tarzı kazandırma esas ve yöntemlerini öğrenir ve bu sayede verimli bir şekilde dinî hizmet yürütme imkanı elde eder.
  • İslam tarihi boyunca farklı coğrafyalar üzerinde ortaya çıkan ve gelişen İslam Medeniyetinin siyasî, edebî, kültürel, bilimsel, sanatsal, estetik...vb. değişik yönlerini keşfeder ve bunların günümüz dünyasına ulaşan yansımalarını tespit etmek suretiyle kalıcılıklarına ve devamlılıklarına katkıda bulunur.
  • Tarihî süreç içinde İslam kültür ve medeniyetini sonraki nesillere aktaran eğitim öğretim kurumlarını incelemek suretiyle bunların temel işleyiş esaslarını ve yaklaşımlarını öğrenir. Bunları günümüz modern eğitim öğretim yöntemleriyle mukayese etmek suretiyle günümüz için ideal dinî eğitim öğretim anlayışları geliştirir ve bunları başarıyla uygular.
  • İslam'ın temel kaynaklarına erişim, dinî literatürü takip, tetkik ve tahlil gibi konularda mevcut teknik ve teknolojik imkanları, güncel gelişim sürecini de göz önünde bulundurarak kullanma ve uygulamaya koyma becerisi edinir.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri -
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı-
Başarma ŞartlarıÖğrenci 4 yıllık eğitimi sonunda 240 AKTS kredisine sahip olmalıdır. Öğrencinin hiçbir dersten kalmamış olması gerekmektedir. Kümülatif Ortalama 4.00 üzerinden 2.00 olmalıdır.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

İlahiyat Bölümü mezunları başta kamu kurumları olmak üzere değişik sektörlerde çalışabilmektedir. Mezunlarımız yoğun olarak Diyanet İşleri Başkanlığına bağlı camilerde imamlık, Kuran Kurslarında Kuran öğreticiliği, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı orta ve lise dereceli okullarda ise Din Dersi öğretmenliği yapmaktadır.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Belge sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030012988


Yeterlilik Adı
İlahiyat Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Bardakçı, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Kampüsü, 65090 Tuşba/Van

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4

Program Profili (Amaç)

İlahiyat Lisans programının amacı, ulusal ve uluslararası alanda istihdam edilebileceği tüm kamu, özel ve sivil toplum kuruluşları için gerekli olan dini bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip, ilahiyat bilim dallarının temel esas ve prensipleri kavramış, teorik bilgiyi uygulamaya dönüştürerek takip ve analiz edebilen; problem çözme yeteneği olan; etik değerleri benimsemiş; sosyal sorumluluk bilincine sahip; bilgi ve deneyimlerini ifade edebilen; farklı dini disiplinler arasındaki etkileşimleri anlayabilen ilahiyatçılar yetiştirmektir.


Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Dinin ne olduğu, insan hayatındaki yeri, dinî metinlerin nasıl anlaşılacağı, nasıl açıklanacağı, nasıl yorumlanacağına dair temel bilgileri öğrenir.
  • Kur'ân-ı Kerim'i tecvid kurallarına uygun olarak yüzünden düzgün bir şekilde okuyabilir. Dinî hizmetleri ifa edecek derecede yeterli ezbere sahiptir.
  • Başta Kur'ân-ı Kerim ve hadis-i şerifler olmak üzere çoğu Arapça olan İslamî literatürü doğru bir şekilde okuyacak, anlayacak ve sözlü-yazılı olarak aktarabilecek düzeyde yeterli Arapça bilgisine sahiptir.
  • Okuduğu Kur'ân ayetlerinin mânâlarını doğru bir şekilde verebilir, onları tarihî ve lisanî bağlamlarına uygun düşecek şekilde anlayıp, günümüze hitap edecek şekilde yorumlayabilir.
  • Hz. Peygamber'in kavlî, fiilî ve takrirî sünneti ve bu çerçevede oluşan hadis literatürüne hakim olur, bunları hayata geçirme bilgi ve becerisine sahiptir.
  • İslam'ın temel inanç esaslarını akli ve nakli delilleriyle birlikte bilir. Bu esaslara dayalı olarak oluşturulup geliştirilen belli başlı kelami ve felsefi düşünce yapılarını öğrenir.
  • İslam'ın temel ibadet esaslarını ve bunların uygulama şekillerini Kur'an ve sünnet temelinde bilir. İslam hukukunda yer alan muamelata dair düzenlemeleri, asli kaynaklardaki delilleri ışığında öğrenir. Bunları, günümüz modern hukuk anlayışlarıyla mukayese etmek suretiyle günümüze adapte etme becerisi kazanır.
  • İslam tarihi boyunca dinî metinlerin anlaşılma, yorumlanma ve hayata geçirilme biçimleri olarak ortaya çıkan itikadî-siyasî, fıkhî-amelî, tasavvufî, felsefî düşünce ekollerinin doğuş sebepleri, teşekkül süreçleri, öne çıkan bilginleri, görüşleri, eserleri ve İslam düşüncesine katkıları hakkında temel bilgileri öğrenerek farklı inanç ve düşünceye sahip kişi ve topluluklara karşı hoşgörülü davranma bilincini kazanır.
  • İslam'ın temel ahlak esaslarını Kur'an ve sünnet temelinde öğrenir. Bunlara dayalı olarak oluşturulup geliştirilen ahlak öğretilerini ve tasavvufi gelenekleri tarihî süreçleri ışığında ele alıp inceler ve buradan hareketle günümüze yönelik ideal ahlakî şahsiyet modelleri geliştirir.
  • Genelde dinler tarihini, özelde İslam tarihini kesintisiz bir bütün olarak ele alıp günümüze getirir. Buradan hareketle insanlığın dinî serüvenini farklı medeniyetler bazında karşılaştırmalı bir şekilde incelemek suretiyle günümüz dinî anlayış ve hareketlerini doğru bir şekilde değerlendirme imkanı bulur.
  • Gerek fıtrî donanım (akıl, kalp ve duyular), gerekse ilahî vahiy bazında insanlığın sahip olduğu temel bilgi kaynaklarını ve bunlara yaklaşım tarzlarını araştırmak suretiyle tarih boyunca bunlara dayalı olarak ortaya çıkmış olan farklı felsefi düşünce yapılarını ve akımlarını eleştirel bir yaklaşımla inceler. Buradan hareketle modern dünyada ortaya çıkan farklı anlayışları ve bunlar etrafında oluşan düşünce akımlarını sağlıklı bir şekilde anlar ve değerlendirir.
  • Fert ve toplum bazında insanları harekete geçiren temel psikolojik ve sosyolojik dinamikleri öğrenmek suretiyle onlara doğru bir dinî inanç, ibadet ve tutum tarzı kazandırma esas ve yöntemlerini öğrenir ve bu sayede verimli bir şekilde dinî hizmet yürütme imkanı elde eder.
  • İslam tarihi boyunca farklı coğrafyalar üzerinde ortaya çıkan ve gelişen İslam Medeniyetinin siyasî, edebî, kültürel, bilimsel, sanatsal, estetik...vb. değişik yönlerini keşfeder ve bunların günümüz dünyasına ulaşan yansımalarını tespit etmek suretiyle kalıcılıklarına ve devamlılıklarına katkıda bulunur.
  • Tarihî süreç içinde İslam kültür ve medeniyetini sonraki nesillere aktaran eğitim öğretim kurumlarını incelemek suretiyle bunların temel işleyiş esaslarını ve yaklaşımlarını öğrenir. Bunları günümüz modern eğitim öğretim yöntemleriyle mukayese etmek suretiyle günümüz için ideal dinî eğitim öğretim anlayışları geliştirir ve bunları başarıyla uygular.
  • İslam'ın temel kaynaklarına erişim, dinî literatürü takip, tetkik ve tahlil gibi konularda mevcut teknik ve teknolojik imkanları, güncel gelişim sürecini de göz önünde bulundurarak kullanma ve uygulamaya koyma becerisi edinir.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
-

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı
-

Başarma Şartları
Öğrenci 4 yıllık eğitimi sonunda 240 AKTS kredisine sahip olmalıdır. Öğrencinin hiçbir dersten kalmamış olması gerekmektedir. Kümülatif Ortalama 4.00 üzerinden 2.00 olmalıdır.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

İlahiyat Bölümü mezunları başta kamu kurumları olmak üzere değişik sektörlerde çalışabilmektedir. Mezunlarımız yoğun olarak Diyanet İşleri Başkanlığına bağlı camilerde imamlık, Kuran Kurslarında Kuran öğreticiliği, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı orta ve lise dereceli okullarda ise Din Dersi öğretmenliği yapmaktadır.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Belge sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030012988

Qualification Title
THEOLOGY THEOLOGY
Awarding BodyUniversity of Van Yuzuncu Yil
Awarding Body Contact
Awarding Body Url
OrientationAcademic
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasReligion and theology
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4
Program Profile-
Learning Environments-
Description

Gets the basic knowledge concerning what religion is, the role of religion in human life, how to understand, explain and interpret the religious texts. Recites properly Qur an in accordance with tajwid rules. Memorizes sufficient parts from Qur an in order to perform properly the religious services. Gets satisfying Arabic knowledge in order to properly read, understand and employ in verbal and written expression the Islamic literature which is mostly Arabic oriented, primarily Quran and Hadith. Gives correctly the meaning of the verses which s/he read, understands the verses in accordance with the historical and linguistic context and interprets from contemporary perspective. Comprehends the Sunnah of Prophet Muhammad, which consists of his sayings, actions and tacitly approval, and hadith literature which is formed in this context; gains the knowledge and skill of putting into practice the sunnah and hadith. Knows the main articles of Islam with rational (aqliyy) and transmitted (naqliyy) proofs. Learns main Islamic theological and philosophical thoughts which are built on the basis of the articles. Knows the pillars of Islamic worship and their practices referring to the Quran. Learns the dealings in Islamic Jurisprudence in the light of the proofs in the main sources. Be able to adapt the pillars and dealings to the present by comparing with contemporary understanding of law. Examines History of Religions in general, Islamic History specifically and interprets in accordance with the contemporary world. From this point of view, can properly evaluate contemporary religious thoughts and movements by examining comparatively the religious experience of human beings on the basis of different civilizations. Learns main psychological and sociological dynamics that stimulate individuals and societies. Thus, be able to give the people the right religious faith, behaviors and attitudes so can perform effective religious service. Explores the political, literary, cultural, scientific, artistic, aesthetic, etc. aspects of Islamic Civilization which emerged in various geographic lands in Islamic History and contributes their persistence and continuity by stating their reflections to the prese Learns main schools of belief, politics, law, practice, sufism, philosophy, and their emergence motivations, development process, prominent scholars and their views, works and contributions to the Islamic thought during the Islamic history. Thus, gets the conscious of toleration to the other persons or groups in different faith and thinking. Examines analytically the different philosophical thoughts and movements which were emerged on human s knowledge and approaches. From this point, properly understands and comprehends different perspectives emerged in contemporary world and doctrines which were established around them. Learns the main visions and approaches of educational institutions in Islamic history and civilization. Suggests ideal religious educational perspectives and understandings by comparing these institutions with modern educational system. Learns main moral principles in Islam on the basis of Quran and Sunnah. Examines moral doctrines and sufi traditions constructed on the principles in the light of the historical developments. Thus, be able to suggest ideal moral personalities for present. Gains the ability to use and to put into practice modern technique and tools for having the main Islamic resources, and following and studying the religious literature.

Key Competencies-
Further Info

The grades of the students are total of mid-terms and finals. Mid-terms are worth of %40, and finals are %6

Quality Assurance-
Access Requirements

First Cycle (Bachelor's Degree)

Conditions for Success4 years, 2 semesters per year, 16 weeks per semester, 240 ECTS in total.
Progression Paths (Relationship Type)

Students who get their bachelor's degree in Faculty of Theology conduct and perform worships, and ceremonies such as circumcision and engagement. They work as imams in the mosques affiliated to The Presidency of Religious Affairs and as teachers at elementary and secondary schools affiliated to Ministry of National Education.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

The document is valid continuously.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030012988


Qualification Title
THEOLOGY THEOLOGY

Awarding Body
University of Van Yuzuncu Yil

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description

Gets the basic knowledge concerning what religion is, the role of religion in human life, how to understand, explain and interpret the religious texts. Recites properly Qur an in accordance with tajwid rules. Memorizes sufficient parts from Qur an in order to perform properly the religious services. Gets satisfying Arabic knowledge in order to properly read, understand and employ in verbal and written expression the Islamic literature which is mostly Arabic oriented, primarily Quran and Hadith. Gives correctly the meaning of the verses which s/he read, understands the verses in accordance with the historical and linguistic context and interprets from contemporary perspective. Comprehends the Sunnah of Prophet Muhammad, which consists of his sayings, actions and tacitly approval, and hadith literature which is formed in this context; gains the knowledge and skill of putting into practice the sunnah and hadith. Knows the main articles of Islam with rational (aqliyy) and transmitted (naqliyy) proofs. Learns main Islamic theological and philosophical thoughts which are built on the basis of the articles. Knows the pillars of Islamic worship and their practices referring to the Quran. Learns the dealings in Islamic Jurisprudence in the light of the proofs in the main sources. Be able to adapt the pillars and dealings to the present by comparing with contemporary understanding of law. Examines History of Religions in general, Islamic History specifically and interprets in accordance with the contemporary world. From this point of view, can properly evaluate contemporary religious thoughts and movements by examining comparatively the religious experience of human beings on the basis of different civilizations. Learns main psychological and sociological dynamics that stimulate individuals and societies. Thus, be able to give the people the right religious faith, behaviors and attitudes so can perform effective religious service. Explores the political, literary, cultural, scientific, artistic, aesthetic, etc. aspects of Islamic Civilization which emerged in various geographic lands in Islamic History and contributes their persistence and continuity by stating their reflections to the prese Learns main schools of belief, politics, law, practice, sufism, philosophy, and their emergence motivations, development process, prominent scholars and their views, works and contributions to the Islamic thought during the Islamic history. Thus, gets the conscious of toleration to the other persons or groups in different faith and thinking. Examines analytically the different philosophical thoughts and movements which were emerged on human s knowledge and approaches. From this point, properly understands and comprehends different perspectives emerged in contemporary world and doctrines which were established around them. Learns the main visions and approaches of educational institutions in Islamic history and civilization. Suggests ideal religious educational perspectives and understandings by comparing these institutions with modern educational system. Learns main moral principles in Islam on the basis of Quran and Sunnah. Examines moral doctrines and sufi traditions constructed on the principles in the light of the historical developments. Thus, be able to suggest ideal moral personalities for present. Gains the ability to use and to put into practice modern technique and tools for having the main Islamic resources, and following and studying the religious literature.


Key Competencies
-

Further Info

The grades of the students are total of mid-terms and finals. Mid-terms are worth of %40, and finals are %6


Quality Assurance
-

Access Requirements

First Cycle (Bachelor's Degree)


Conditions for Success
4 years, 2 semesters per year, 16 weeks per semester, 240 ECTS in total.

Progression Paths (Relationship Type)

Students who get their bachelor's degree in Faculty of Theology conduct and perform worships, and ceremonies such as circumcision and engagement. They work as imams in the mosques affiliated to The Presidency of Religious Affairs and as teachers at elementary and secondary schools affiliated to Ministry of National Education.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

The document is valid continuously.


Url
Open Address