Yeterlilik Kodu | TR0030041620 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterlilik Adı | Yönetim Bilişim Sistemleri Lisans Diploması | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum | Karadeniz Teknik Üniversitesi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Telefon: + 90 462 377 33 37, + 90 462 377 33 38 Fax: + 90 462 325 32 32 Email: bilgili@ktu.edu.tr Posta Adresi: Karadeniz Teknik Üniversitesi, Dış İlişkiler/Erasmus+ Ofisi, Rektörlük, 61080, Trabzon | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum URL | https://www.ktu.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yönelim | Genel | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 25/03/2025 tarihinde yerleştirildi | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TYÇ Seviyesi | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Yazılım ve uygulamalar geliştirme ve analizi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kategori | Ana | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredi Değeri | 240 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profili (Amaç) | 1. Alana özgü teknolojik gelişmeleri takip ederek, organizasyonların ihtiyaç duyduğu sistemleri tasarlayabilecek, geliştirebilecek ve yönetebilecek bilgi ve beceriye sahip olurlar, 2. Bilimsel çalışmalara katkı sağlamak ve sektörün ihtiyaç duyduğu bireylerin yetiştirilmesi amacıyla eğitim ve araştırma faaliyetleri yapabilirler, 3. Mesleki etik bilinci ve toplumsal fayda kültürünü benimseyerek girişimci, danışman ve yönetici olabilirler. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anahtar Yetkinlikler |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | 1. Karadeniz Teknik Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği ve Önlisans ve Karadeniz Teknik Üniversitesi Lisans Programlarında Başarı Notunun Değerlendirilmesine Dair Senato Tarafından Belirlenen Usul ve Esasları uygulanır. 2.Ölçme ve değerlendirmede ara sınav, kısa sınav, ödev ve dönem sonu sınavı(final) sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır. Her bir dersin ölçme ve değerlendirme sistemi o derse ait ders tanıtım ve uygulama formunda açıklanmaktadır. 3.Öğrenci başarısını değerlendirmede harfe dayalı not verme sistemi kullanılır. Öğrenci sayısının 30 ve daha fazla olduğu durumlarda T-Standart notunun harfli nota dönüşümü.
Öğrenci sayısının 11-29 arasında olduğu durumlarda harfli notlar %‘lik dilimlere göre hesaplanır.
Mutlak değerlendirme sistemi not aralıkları
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur. YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Giriş Şartı | Öğrenciler Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezinin (ÖSYM) yaptığı Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) sonucuna göre kabul edilirler. Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Başvuruların değerlendirilmesi her bir öğrencinin başvuru yaptığı derece dikkate alınarak dönem başında yapılmaktadır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Başarma Şartları | Öğrencilerin lisans programından mezun olabilmeleri için müfredatta var olan toplam 240 AKTS kredi dersi başarıyla bitirmesi ve genel not ortalamasının 2,00 veya üzerinde olması gerekmektedir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Programı tamamlayan öğrenciler; kamu ve özel kurumlarının ilgili bölümlerinde istihdam edilebilmelerinin yanı sıra, bankacılıktan gıdaya, sigortacılıktan inşaata ve yazılıma kadar pek çok değişik sektörde faaliyet gösteren işletmelerde, Bilişim Uzmanı, KKP Uzmanı, Sistem Analisti, Bilgi Teknolojileri ve Bilgi Güvenliği Yöneticisi, CRM Raporlama Uzmanı, Network Uzmanı, Bulut Bilişim ve Sanallaştırma Danışmanı gibi pek çok pozisyonda çalışabilmektedirler. Programı başarılı bir şekilde tamamlayan öğrenciler Yönetim Bilişim Sistemleri alanında veya bu alandan öğrenci kabul eden diğer bilim dallarında yüksek lisans ve doktora derecelerine başvuruda bulunabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
QrCode | ![]() |
TR0030041620
ISCO 08
ISCO 08
1. Alana özgü teknolojik gelişmeleri takip ederek, organizasyonların ihtiyaç duyduğu sistemleri tasarlayabilecek, geliştirebilecek ve yönetebilecek bilgi ve beceriye sahip olurlar,
2. Bilimsel çalışmalara katkı sağlamak ve sektörün ihtiyaç duyduğu bireylerin yetiştirilmesi amacıyla eğitim ve araştırma faaliyetleri yapabilirler,
3. Mesleki etik bilinci ve toplumsal fayda kültürünü benimseyerek girişimci, danışman ve yönetici olabilirler.
Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır
- Bilgisayar bilimleri alanında kuramsal ve uygulamalı bilgi sahibi olur.
- Organizasyonlardaki bilişim ihtiyaçlarını analiz edebilir ve bu ihtiyaçların çözümüne yönelik yöntem ve modelleri uygulayabilir.
- Bilişim sistemlerini tasarlayabilir, geliştirebilir, uygulayabilir ve değerlendirebilir.
- Organizasyonlarda bireysel veya ekibin üyesi olarak sorumluluk alabilir, ekibe katkı verebilir ve gerektiğinde ekibe liderlik edebilir.
- Yaşam boyu öğrenme bilinciyle kişisel, sosyal ve mesleki alanlarda kendini sürekli geliştirir.
- Bilişim sistemleri uygulamalarını bireysel, kurumsal, toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkilerini dikkate alarak gerçekleştirir.
- Bilişim sistemleri uygulamalarının hukuksal boyutlarını bilir, mesleki ve toplumsal etik değerlere göre hareket eder.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
1. Karadeniz Teknik Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği ve Önlisans ve Karadeniz Teknik Üniversitesi Lisans Programlarında Başarı Notunun Değerlendirilmesine Dair Senato Tarafından Belirlenen Usul ve Esasları uygulanır.
2.Ölçme ve değerlendirmede ara sınav, kısa sınav, ödev ve dönem sonu sınavı(final) sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır. Her bir dersin ölçme ve değerlendirme sistemi o derse ait ders tanıtım ve uygulama formunda açıklanmaktadır.
3.Öğrenci başarısını değerlendirmede harfe dayalı not verme sistemi kullanılır.
Öğrenci sayısının 30 ve daha fazla olduğu durumlarda T-Standart notunun harfli nota dönüşümü.
Sınıf düzeyi |
Ham başarı notu ortalama aralıkları |
FF (0) |
FD (0,5) |
DD(1) |
DC(1,5) |
CC(2) |
CB(2,5) |
BB(3) |
BA(3,5) |
AA(4) |
Üstün Başarı |
80 ≤x≤100 |
Harflendirme işlemi Tablo 3 ‘te verilen mutlak not değerlendirme sistemine göre yapılır. |
||||||||
Mükemmel |
70.0<x<80 |
<24 |
24-28.99 |
29-33.99 |
34-38.99 |
39-43.99 |
44-48.99 |
49-53.99 |
54-58.99 |
≥59 |
Çok iyi |
62.5<x≤70 |
<26 |
26-30.99 |
31-35.99 |
36-40.99 |
41-45.99 |
46-50.99 |
51-55.99 |
56-60.99 |
≥61 |
İyi |
57.5<x≤62.5 |
<28 |
28-32.99 |
33-37.99 |
38-42.99 |
43-47.99 |
48-52.99 |
53-57.99 |
58-62.99 |
≥63 |
Ortanın üstü |
52.5<x≤57.5 |
<30 |
30-34.99 |
35-39.99 |
40-44.99 |
45-49.99 |
50-54.99 |
55-59.99 |
60-64.99 |
≥65 |
Orta |
47.5<x≤52.5 |
<32 |
32-36.99 |
37-41.99 |
42-46.99 |
47-51.99 |
52-56.99 |
57-61.99 |
62-66.99 |
≥67 |
Zayıf |
42.5<x≤47.5 |
<34 |
34-38.99 |
39-43.99 |
44-48.99 |
49-53.99 |
54-58.99 |
59-63.99 |
64-68.99 |
≥69 |
Kötü |
x≤42.5 |
<36 |
36-40.99 |
41-45.99 |
46-50.99 |
51-55.99 |
56-60.99 |
61-65.99 |
66-70.99 |
≥71 |
Öğrenci sayısının 11-29 arasında olduğu durumlarda harfli notlar %‘lik dilimlere göre hesaplanır.
Sınıf düzeyi |
Sınıf Ortalaması |
FF (0) |
FD (0,5) |
DD(1) |
DC(1,5) |
CC(2) |
CB(2,5) |
BB(3) |
BA(3,5) |
AA(4) |
Üstün Başarı |
80 ≤x≤100 |
Harflendirme işlemi Tablo 3 ‘te verilen mutlak not değerlendirme sistemine göre yapılır. |
||||||||
Mükemmel |
70.0<x<80 |
0.5% |
0.5% |
3.2% |
4.8% |
17.40% |
11.60% |
22.80% |
15.20% |
24.00% |
Çok iyi |
62.5<x≤70 |
1 |
1 |
4,8 |
7,2 |
19,2 |
12,8 |
21,6 |
14,4 |
18.0 |
İyi |
57.5<x≤62.5 |
1,5 |
1,5 |
6 |
9 |
21,6 |
14,4 |
19,2 |
12,8 |
14 |
Ortanın üstü |
52.5<x≤57.5 |
2 |
2 |
8 |
12 |
22,2 |
14,8 |
17,4 |
11,6 |
10 |
Orta |
47.5<x≤52.5 |
3,5 |
3,5 |
9,6 |
14,4 |
22,8 |
15,2 |
14,4 |
9,6 |
7 |
Zayıf |
42.5<x≤47.5 |
5 |
5 |
11,6 |
17,4 |
22,2 |
14,8 |
12 |
8 |
4 |
Kötü |
x≤42.5 |
7 |
7 |
12,8 |
19,2 |
21,6 |
14,4 |
9 |
6 |
3 |
Mutlak değerlendirme sistemi not aralıkları
Puan |
Harf Notu |
Katsayısı |
Başarı Durumu |
Not Ortalaması |
90-100 |
AA |
4,00 |
BAŞARILI |
KATILIR |
80-89 |
BA |
3,50 |
BAŞARILI |
KATILIR |
75-79 |
BB |
3,00 |
BAŞARILI |
KATILIR |
70-74 |
CB |
2,50 |
BAŞARILI |
KATILIR |
60-69 |
CC |
2,00 |
BAŞARILI |
KATILIR |
50-59 |
DC |
1,50 |
Yarıyıl not ortalamasına göre başarılı /başarısız |
KATILIR |
40-49 |
DD |
1,00 |
BAŞARISIZ |
KATILIR |
30-39 |
FD |
0,50 |
BAŞARISIZ |
KATILIR |
0≤29 |
FF |
0,00 |
BAŞARISIZ |
KATILIR |
|
D |
0,00 |
DEVAMSIZ |
KATILIR |
|
G |
|
GEÇER |
KATILMAZ |
|
K |
|
KALIR |
KATILMAZ |
|
S |
|
SÜREN ÇALIŞMA |
KATILMAZ |
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Öğrenciler Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezinin (ÖSYM) yaptığı Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) sonucuna göre kabul edilirler.
Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Başvuruların değerlendirilmesi her bir öğrencinin başvuru yaptığı derece dikkate alınarak dönem başında yapılmaktadır.
Programı tamamlayan öğrenciler; kamu ve özel kurumlarının ilgili bölümlerinde istihdam edilebilmelerinin yanı sıra, bankacılıktan gıdaya, sigortacılıktan inşaata ve yazılıma kadar pek çok değişik sektörde faaliyet gösteren işletmelerde, Bilişim Uzmanı, KKP Uzmanı, Sistem Analisti, Bilgi Teknolojileri ve Bilgi Güvenliği Yöneticisi, CRM Raporlama Uzmanı, Network Uzmanı, Bulut Bilişim ve Sanallaştırma Danışmanı gibi pek çok pozisyonda çalışabilmektedirler.
Programı başarılı bir şekilde tamamlayan öğrenciler Yönetim Bilişim Sistemleri alanında veya bu alandan öğrenci kabul eden diğer bilim dallarında yüksek lisans ve doktora derecelerine başvuruda bulunabilir.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030041620 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Qualification Title | Bachelor of Science in Management Information Systems | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body | Karadeniz Technical University | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Contact | Phone: + 90 462 377 33 37, + 90 462 377 33 38 Fax: + 90 462 325 32 32 Email: bilgili@ktu.edu.tr Mail Address: Karadeniz Technical University, Foreign Relations/Erasmus+ Office, Rectorate, 61080, Trabzon | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Url | https://www.ktu.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientation | General | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 25/03/2025 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TQF Level | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Thematic Areas | Software and applications development and analysis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Category | Main | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Credit Value | 240 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Duration | 4 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profile |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Learning Environments | Learning takes place in the form of formal, open or distance education. Moreover; Practical training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions or as internships or workplace training in industry, health institutions and workplaces. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Description |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Key Competencies |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Further Info | 1. Karadeniz Technical University Associate and Undergraduate Education Regulations and the Procedures and Principles Determined by the Senate Regarding the Evaluation of Success Grades in Associate and Undergraduate Programs at Karadeniz Technical University are applied.. 2. Different methods are used in measurement and evaluation, such as midterm exams, quizzes, homework and final exams. The measurement and evaluation system of each course is explained in the course introduction and application form for that course. 3.Letter-based grading system is used to evaluate student success.
In cases where the number of students is between 11-29, letter grades are calculated according to percentages.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Quality Assurance | In order to monitor the quality of higher education programs; YOK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education, training and other activities carried out in higher education institutions. "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared every year within the framework of the criteria determined by YOK, are published. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Every year, YOK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YOK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curriculum: 1.1. YOK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YOK on these issues. 1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YOK after being accepted by the relevant Deans Council. 2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YOK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree. 4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YOKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YOKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YOKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YOKAK legislation. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Access Requirements | 1. Students are accepted according to the results of the Higher Education Institutions Examination (YKS) conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM). 2. A student who has started his/her education in an equivalent program at home or abroad can apply for horizontal transfer. Evaluation of applications is made at the beginning of the semester, taking into account the degree to which each student applies. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conditions for Success | In order to graduate from the undergraduate program, the students must successfully complete 240 ECTS credits in the curriculum and the GPA should be 2.00 or above. Graduation criteria require completion. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Progression Paths (Relationship Type) | Students who complete the program; In addition to being employed in relevant departments of public and private institutions, they also work as IT Specialist, ERP Specialist, System Analyst, Information Technologies and Information Security Manager, CRM Reporting Specialist, Network Specialist, in businesses operating in many different sectors, from banking to food, from insurance to construction and software. They can work in many positions such as Cloud Computing and Virtualization Consultant. Students who successfully complete the program can apply for master's and doctoral degrees in the field of Management Information Systems or other branches of science that accept students from this field. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer 1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs 2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35) 2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Url | Open Address | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
QrCode | ![]() |
TR0030041620
ISCO 08
ISCO 08
- They possess the knowledge and skills to follow technological advancements in the field, design, develop, and manage systems required by organizations.
- They can engage in educational and research activities to contribute to scientific studies and train individuals needed by the sector.
- By embracing professional ethics and a culture of social benefit, they can serve as entrepreneurs, consultants, and managers.
Learning takes place in the form of formal, open or distance education. Moreover; Practical training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions or as internships or workplace training in industry, health institutions and workplaces.
- They acquire theoretical and practical knowledge in the field of computer sciences.
- They can analyze the information technology needs of organizations and apply methods and models to address these needs.
- They are capable of designing, developing, implementing, and evaluating information systems.
- They can take responsibility as an individual or a team member in organizations, contribute to the team, and, when necessary, lead the team.
- With an awareness of lifelong learning, they continuously develop themselves in personal, social, and professional domains.
- They implement information systems applications by considering their individual, organizational, societal, and universal impacts.
- They understand the legal aspects of information systems applications and act in accordance with professional and societal ethical values
- Reading and writing competence
- Multilingual competence
- Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
- Digital competence
- Personal, social and learning to learn competence
- Civic competence
- Entrepreneurial competence
- Cultural awareness and expression competence
1. Karadeniz Technical University Associate and Undergraduate Education Regulations and the Procedures and Principles Determined by the Senate Regarding the Evaluation of Success Grades in Associate and Undergraduate Programs at Karadeniz Technical University are applied..
2. Different methods are used in measurement and evaluation, such as midterm exams, quizzes, homework and final exams. The measurement and evaluation system of each course is explained in the course introduction and application form for that course.
3.Letter-based grading system is used to evaluate student success.
Grade level |
Raw success grade average ranges |
FF (0) |
FD (0,5) |
DD(1) |
DC(1,5) |
CC(2) |
CB(2,5) |
BB(3) |
BA(3,5) |
AA(4) |
Feat |
80 ≤x≤100 |
The lettering process is done according to the absolute grade evaluation system given in Table 3. | ||||||||
Perfect |
70.0<x<80 |
<24 |
24-28.99 |
29-33.99 |
34-38.99 |
39-43.99 |
44-48.99 |
49-53.99 |
54-58.99 |
≥59 |
Very good |
62.5<x≤70 |
<26 |
26-30.99 |
31-35.99 |
36-40.99 |
41-45.99 |
46-50.99 |
51-55.99 |
56-60.99 |
≥61 |
good |
57.5<x≤62.5 |
<28 |
28-32.99 |
33-37.99 |
38-42.99 |
43-47.99 |
48-52.99 |
53-57.99 |
58-62.99 |
≥63 |
above middle |
52.5<x≤57.5 |
<30 |
30-34.99 |
35-39.99 |
40-44.99 |
45-49.99 |
50-54.99 |
55-59.99 |
60-64.99 |
≥65 |
Middle |
47.5<x≤52.5 |
<32 |
32-36.99 |
37-41.99 |
42-46.99 |
47-51.99 |
52-56.99 |
57-61.99 |
62-66.99 |
≥67 |
Weak |
42.5<x≤47.5 |
<34 |
34-38.99 |
39-43.99 |
44-48.99 |
49-53.99 |
54-58.99 |
59-63.99 |
64-68.99 |
≥69 |
Bad |
x≤42.5 |
<36 |
36-40.99 |
41-45.99 |
46-50.99 |
51-55.99 |
56-60.99 |
61-65.99 |
66-70.99 |
≥71 |
In cases where the number of students is between 11-29, letter grades are calculated according to percentages.
Grade level |
Sınıf Ortalaması |
FF (0) |
FD (0,5) |
DD(1) |
DC(1,5) |
CC(2) |
CB(2,5) |
BB(3) |
BA(3,5) |
AA(4) |
Feat |
80 ≤x≤100 |
The lettering process is done according to the absolute grade evaluation system given in Table 3. | ||||||||
Perfect |
70.0<x<80 |
0.5% |
0.5% |
3.2% |
4.8% |
17.40% |
11.60% |
22.80% |
15.20% |
24.00% |
Very good |
62.5<x≤70 |
1 |
1 |
4,8 |
7,2 |
19,2 |
12,8 |
21,6 |
14,4 |
18.0 |
good |
57.5<x≤62.5 |
1,5 |
1,5 |
6 |
9 |
21,6 |
14,4 |
19,2 |
12,8 |
14 |
above middle |
52.5<x≤57.5 |
2 |
2 |
8 |
12 |
22,2 |
14,8 |
17,4 |
11,6 |
10 |
Middle |
47.5<x≤52.5 |
3,5 |
3,5 |
9,6 |
14,4 |
22,8 |
15,2 |
14,4 |
9,6 |
7 |
Weak |
42.5<x≤47.5 |
5 |
5 |
11,6 |
17,4 |
22,2 |
14,8 |
12 |
8 |
4 |
Bad |
x≤42.5 |
7 |
7 |
12,8 |
19,2 |
21,6 |
14,4 |
9 |
6 |
3 |
In order to monitor the quality of higher education programs;
YOK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education, training and other activities carried out in higher education institutions.
"University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared every year within the framework of the criteria determined by YOK, are published. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
Every year, YOK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YOK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curriculum:
1.1. YOK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YOK on these issues.
1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YOK after being accepted by the relevant Deans Council.
2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YOK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree.
4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YOKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YOKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YOKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YOKAK legislation.
1. Students are accepted according to the results of the Higher Education Institutions Examination (YKS) conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM).
2. A student who has started his/her education in an equivalent program at home or abroad can apply for horizontal transfer. Evaluation of applications is made at the beginning of the semester, taking into account the degree to which each student applies.
Students who complete the program; In addition to being employed in relevant departments of public and private institutions, they also work as IT Specialist, ERP Specialist, System Analyst, Information Technologies and Information Security Manager, CRM Reporting Specialist, Network Specialist, in businesses operating in many different sectors, from banking to food, from insurance to construction and software. They can work in many positions such as Cloud Computing and Virtualization Consultant.
Students who successfully complete the program can apply for master's and doctoral degrees in the field of Management Information Systems or other branches of science that accept students from this field.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs
2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)
2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation
The qualification is valid at all times.
