Yeterlilik Kodu

TR0030011720

Yeterlilik Adı
Yönetim Bilişim Sistemleri Lisans Diploması
Sorumlu KurumAtatürk Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiAtatürk Üniversitesi Rektörlüğü Üniversite Mahallesi Prof. Dr. Hikmet Koçak Sokak No : 8 P.K : 25050 Yakutiye / Erzurum
Sorumlu Kurum URLhttp://www.atauni.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Yazılım ve uygulamalar geliştirme ve analizi
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Analiz ve sentez yeteneğine sahip, güncel bilişim literatürünü kolaylıkla izleyebilen, gerek bilişim sistemleri gerekse bilişim teknolojileri ile yakından ilgili diğer alanlarda bilimsel araştırma yapabilen nitelikli yönetimci, bilişimci, sistemci ve bunların ara kesitlerinde yer alan alanlarda sosyo-teknik uzman yetiştirmeyi amaçlamaktadır.

Öğrenme Ortamları

Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
Acquire advanced theoretical and practical knowledge supported by textbooks, application equipment and other resources containing current information in the field.
He uses the advanced theoretical and practical knowledge he has acquired in his field.
Independently carries out an advanced study in his field.
Takes responsibility individually and as a team member to solve unforeseen complex problems encountered in applications related to his field.
Plans and manages activities for the development of employees under his/her responsibility within the framework of a project.
He evaluates the advanced knowledge and skills he has acquired in his field with a critical approach.
Informs relevant people and institutions on issues related to the field.
Acts in accordance with social, scientific, cultural and ethical values ​​​​in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the results of data related to the field.
Anahtar Yetkinlikler
  • Okuma yazma yetkinliği

    Çoklu dil yetkinliği

    Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

    Dijital yetkinlik

    Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

    Vatandaşlık yetkinliği

    Girişimcilik yetkinliği

    Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Programda verilen her bir ders için bir ara sınav ve bir dönem sonu sınavı yapılır. Ayrıca kısa sınav ve ödev değerlendirmesi de yapılabilir. Başarı notuna ara sınav, kısa süreli sınav ve ödevlerin etkisi %50, dönem sonu sınavının ise %50 oranındadır. Dönem sınavına girebilmesi için öğrencinin yönetmeliklerde yazılı devam şartlarını yerine getirmiş olması gerekmektedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir ve öğrencilerin başarı notunun hesaplanmasında, bağıl değerlendirme sistemi uygulanır. Bu değerlendirmede; dersin öğretim elemanı, dersi alan öğrencilerin yarıyıl içi ve yarıyıl sonu sınavlarından aldıkları puanların istatistiksel sonuçlarını dikkate alır ve alınan notlar yönetmelikte belirlenen esaslar çerçevesinde 4’lü harf sistemine dönüştürülür. Öğrencinin aldığı notlardan oluşturulan Ağırlıklı Genel Not Ortalaması (AGNO) üst üste 2 dönem 2.00’ın altında olanlar bir sonraki dönemden ders alamazlar. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. Bir dersten alınan DC ve DD notları, öğrencinin mezuniyet AGNO’suna bağlı olarak değerlendirilir. Öğrencinin AGNO’su başarı baraj notunun (2,00) üzerinde ise bu dersler başarılı olarak tanımlanır. FF notu alan öğrenci başarısızdır, bu dersi verildiği ilk yarıyılda alarak devam ve sınav şartlarını yerine getirmek zorundadır. Başarı notu M ve G ile takdir edilen dersler, AGNO hesaplanmasında değerlendirmeye katılmaz.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı

Lise Diplomasına sahip olmak ve ÖSS sınav sonucuna göre programa yerleştirilmiş olmak. ÖSS sınavı hakkında daha fazla bilgi için lütfen www.osym.gov.tr sayfasını ziyaret ediniz. Uluslararası öğrenciler için belli bir kota vardır ve müracaat eden uluslararası öğrenciler arasında sıralama yapılarak üniversite tarafından seçilir.

Başarma ŞartlarıÖgrencilerin lisans programından mezun olabilmeleri için müfredatta var olan toplam 240 AKTS kredi dersi birimini başarıyla bitirmesi ve genel not ortalamasının 2,0 veya üzerinde olması gerekmektedir. 
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Yönetim Bilişim Sistemleri bölümü, ilk olarak 2016 yılında mezun vermiştir. Bölüm mezunları çeşitli kurumlarda bilgi sistem sorumluları olarak veya ilgili alanda proje geliştirmeden sorumlu çalışanlar olarak çalışmaya başlamışlardır.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030011720


Yeterlilik Adı
Yönetim Bilişim Sistemleri Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Atatürk Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Atatürk Üniversitesi Rektörlüğü Üniversite Mahallesi Prof. Dr. Hikmet Koçak Sokak No : 8 P.K : 25050 Yakutiye / Erzurum

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Analiz ve sentez yeteneğine sahip, güncel bilişim literatürünü kolaylıkla izleyebilen, gerek bilişim sistemleri gerekse bilişim teknolojileri ile yakından ilgili diğer alanlarda bilimsel araştırma yapabilen nitelikli yönetimci, bilişimci, sistemci ve bunların ara kesitlerinde yer alan alanlarda sosyo-teknik uzman yetiştirmeyi amaçlamaktadır.


Öğrenme Ortamları

Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
Acquire advanced theoretical and practical knowledge supported by textbooks, application equipment and other resources containing current information in the field.
He uses the advanced theoretical and practical knowledge he has acquired in his field.
Independently carries out an advanced study in his field.
Takes responsibility individually and as a team member to solve unforeseen complex problems encountered in applications related to his field.
Plans and manages activities for the development of employees under his/her responsibility within the framework of a project.
He evaluates the advanced knowledge and skills he has acquired in his field with a critical approach.
Informs relevant people and institutions on issues related to the field.
Acts in accordance with social, scientific, cultural and ethical values ​​​​in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the results of data related to the field.

Anahtar Yetkinlikler
  • Okuma yazma yetkinliği

    Çoklu dil yetkinliği

    Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

    Dijital yetkinlik

    Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

    Vatandaşlık yetkinliği

    Girişimcilik yetkinliği

    Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Programda verilen her bir ders için bir ara sınav ve bir dönem sonu sınavı yapılır. Ayrıca kısa sınav ve ödev değerlendirmesi de yapılabilir. Başarı notuna ara sınav, kısa süreli sınav ve ödevlerin etkisi %50, dönem sonu sınavının ise %50 oranındadır. Dönem sınavına girebilmesi için öğrencinin yönetmeliklerde yazılı devam şartlarını yerine getirmiş olması gerekmektedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir ve öğrencilerin başarı notunun hesaplanmasında, bağıl değerlendirme sistemi uygulanır. Bu değerlendirmede; dersin öğretim elemanı, dersi alan öğrencilerin yarıyıl içi ve yarıyıl sonu sınavlarından aldıkları puanların istatistiksel sonuçlarını dikkate alır ve alınan notlar yönetmelikte belirlenen esaslar çerçevesinde 4’lü harf sistemine dönüştürülür. Öğrencinin aldığı notlardan oluşturulan Ağırlıklı Genel Not Ortalaması (AGNO) üst üste 2 dönem 2.00’ın altında olanlar bir sonraki dönemden ders alamazlar. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. Bir dersten alınan DC ve DD notları, öğrencinin mezuniyet AGNO’suna bağlı olarak değerlendirilir. Öğrencinin AGNO’su başarı baraj notunun (2,00) üzerinde ise bu dersler başarılı olarak tanımlanır. FF notu alan öğrenci başarısızdır, bu dersi verildiği ilk yarıyılda alarak devam ve sınav şartlarını yerine getirmek zorundadır. Başarı notu M ve G ile takdir edilen dersler, AGNO hesaplanmasında değerlendirmeye katılmaz.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.


Giriş Şartı

Lise Diplomasına sahip olmak ve ÖSS sınav sonucuna göre programa yerleştirilmiş olmak. ÖSS sınavı hakkında daha fazla bilgi için lütfen www.osym.gov.tr sayfasını ziyaret ediniz. Uluslararası öğrenciler için belli bir kota vardır ve müracaat eden uluslararası öğrenciler arasında sıralama yapılarak üniversite tarafından seçilir.


Başarma Şartları
Ögrencilerin lisans programından mezun olabilmeleri için müfredatta var olan toplam 240 AKTS kredi dersi birimini başarıyla bitirmesi ve genel not ortalamasının 2,0 veya üzerinde olması gerekmektedir. 

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Yönetim Bilişim Sistemleri bölümü, ilk olarak 2016 yılında mezun vermiştir. Bölüm mezunları çeşitli kurumlarda bilgi sistem sorumluları olarak veya ilgili alanda proje geliştirmeden sorumlu çalışanlar olarak çalışmaya başlamışlardır.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030011720

Qualification Title
Management Information Systems
Awarding BodyAtatürk University
Awarding Body ContactAtatürk University
Awarding Body Urlhttp://www.atauni.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024
TQF Level 6
Thematic AreasSoftware and applications development and analysis
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile
It aims to train qualified managers, informatics scientists, systems scientists, and socio-technical experts in the fields at their intersection, who have the ability to analyze and synthesize, who can easily follow the current informatics literature, and who can conduct scientific research in both information systems and other fields closely related to information technologies.

 

 

 

Learning Environments

Learning takes place in the form of formal, open or distance education. Moreover; Practical training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions or as internships or workplace training in industry, health institutions and workplaces.

Description

To have advanced theoretical and practical knowledge supported by updated information source textbooks, application tools and other resources in the field. - To be able to use advanced theoretical and practical knowledge in the field. - Using the advanced knowledge and skills gained in the field to interpret and evaluate data, to identify and analyze problems, to develop solutions based on research and evidence- Be able to carry out an advanced study independently of the field. - Being able to take responsibility as individuals and team members to solve complex and unforeseen problems encountered in field related applications. - Planning and managing activities for the development of employees under their responsibility in a project framework.- To be able to evaluate the advanced knowledge and skills acquired in the field with a critical approach, - Being able to identify and learn learning needs. - Be able to develop a positive attitude about learning life.- To inform related persons and institutions about issues related to the field; to be able to transfer ideas and suggestions for solutions to problems in writing and verbally. - To share ideas and suggestions for solutions to problems with experts and non-experts by supporting quantitative and qualitative data. - To be able to organize projects and activities for the social environment with social responsibility awareness and apply them. - Can use a foreign language at least in the European Language Portfolio B1 General Level to monitor the information in the field and communicate with colleagues. - To be able to use information and communication technologies with the computer software at least at the European Computer Use License Advanced level required by the field.- To comply with social, scientific, cultural and ethical values in the process of collecting, interpreting, implementing and announcing results related to the field. - The universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values and having adequate consciousness about environmental protection, occupational health and safety issues.

Key Competencies

Literacy competency

Multilingual proficiency

Mathematical competence and competence in science, technology and engineering

Digital competence

Personal, social and learning to learn competence

Civic competence

Entrepreneurial competence

Cultural awareness and expression competence

Further Info

There is a midterm exam and a final exam for each course offered in the program. Quizzes and homework evaluations can also be made. The impact of midterm exams, short-term exams and assignments on the success grade is 50%, and the final exam is 50%. In order to take the term exam, the student must meet the attendance requirements written in the regulations. All exams are evaluated out of 100 points and a relative evaluation system is applied in calculating students' success grades. In this evaluation; The instructor of the course takes into account the statistical results of the scores received by the students taking the course from mid-term and final exams, and the grades received are converted into a 4-letter system within the framework of the principles specified in the regulation. Those whose Weighted General Grade Point Average (CGPA), which is calculated from the grades the student has received, is below 2.00 for two consecutive semesters, cannot take courses in the next semester. A student who receives one of the AA, BA, BB, CB and CC grades from a course is deemed to have succeeded that course. DC and DD grades received from a course are evaluated depending on the student's graduation CGPA. If the student's CGPA is above the success threshold (2.00), these courses are defined as successful. The student who receives a grade of FF is unsuccessful and must meet the attendance and exam requirements by taking this course in the first semester it is offered. Courses awarded with success grades of M and G are not included in the evaluation when calculating CGPA.

Quality Assurance

YÖK is responsible for the planning, organization, content and supervision of education, training and other publications in the higher education institution.

 

• According to the framework distributed by YÖK, higher education institutions' "University Monitoring and Evaluation Reports" are published every year. Reports prepared according to these reports, containing good and high-quality evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

 

• The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data regarding foundation higher education, is published every year by YÖK. These reports, which contain good and high-quality evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation.

Access Requirements

To have a high school diploma and to be placed in the program according to the ÖSS exam result. For more information about the ÖSS exam, please visit www.osym.gov.tr. There is a certain quota for international students and they are selected by the university among the international students who apply.

Conditions for SuccessIn order to graduate from the undergraduate program, the students must successfully complete 240 ECTS credits in the curriculum and the GPA should be 2.0 or above. Graduation criteria require completion.
Progression Paths (Relationship Type)

The Department of Management Information Systems first graduated in 2016. Departmental graduates have begun to work as information system administrators at various institutions or as employees responsible for developing relevant on-the-ground projects.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation

Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030011720


Qualification Title
Management Information Systems

Awarding Body
Atatürk University

Awarding Body Contact
Atatürk University

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile
It aims to train qualified managers, informatics scientists, systems scientists, and socio-technical experts in the fields at their intersection, who have the ability to analyze and synthesize, who can easily follow the current informatics literature, and who can conduct scientific research in both information systems and other fields closely related to information technologies.

 

 

 


Learning Environments

Learning takes place in the form of formal, open or distance education. Moreover; Practical training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions or as internships or workplace training in industry, health institutions and workplaces.


Description

To have advanced theoretical and practical knowledge supported by updated information source textbooks, application tools and other resources in the field. - To be able to use advanced theoretical and practical knowledge in the field. - Using the advanced knowledge and skills gained in the field to interpret and evaluate data, to identify and analyze problems, to develop solutions based on research and evidence- Be able to carry out an advanced study independently of the field. - Being able to take responsibility as individuals and team members to solve complex and unforeseen problems encountered in field related applications. - Planning and managing activities for the development of employees under their responsibility in a project framework.- To be able to evaluate the advanced knowledge and skills acquired in the field with a critical approach, - Being able to identify and learn learning needs. - Be able to develop a positive attitude about learning life.- To inform related persons and institutions about issues related to the field; to be able to transfer ideas and suggestions for solutions to problems in writing and verbally. - To share ideas and suggestions for solutions to problems with experts and non-experts by supporting quantitative and qualitative data. - To be able to organize projects and activities for the social environment with social responsibility awareness and apply them. - Can use a foreign language at least in the European Language Portfolio B1 General Level to monitor the information in the field and communicate with colleagues. - To be able to use information and communication technologies with the computer software at least at the European Computer Use License Advanced level required by the field.- To comply with social, scientific, cultural and ethical values in the process of collecting, interpreting, implementing and announcing results related to the field. - The universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values and having adequate consciousness about environmental protection, occupational health and safety issues.


Key Competencies

Literacy competency

Multilingual proficiency

Mathematical competence and competence in science, technology and engineering

Digital competence

Personal, social and learning to learn competence

Civic competence

Entrepreneurial competence

Cultural awareness and expression competence


Further Info

There is a midterm exam and a final exam for each course offered in the program. Quizzes and homework evaluations can also be made. The impact of midterm exams, short-term exams and assignments on the success grade is 50%, and the final exam is 50%. In order to take the term exam, the student must meet the attendance requirements written in the regulations. All exams are evaluated out of 100 points and a relative evaluation system is applied in calculating students' success grades. In this evaluation; The instructor of the course takes into account the statistical results of the scores received by the students taking the course from mid-term and final exams, and the grades received are converted into a 4-letter system within the framework of the principles specified in the regulation. Those whose Weighted General Grade Point Average (CGPA), which is calculated from the grades the student has received, is below 2.00 for two consecutive semesters, cannot take courses in the next semester. A student who receives one of the AA, BA, BB, CB and CC grades from a course is deemed to have succeeded that course. DC and DD grades received from a course are evaluated depending on the student's graduation CGPA. If the student's CGPA is above the success threshold (2.00), these courses are defined as successful. The student who receives a grade of FF is unsuccessful and must meet the attendance and exam requirements by taking this course in the first semester it is offered. Courses awarded with success grades of M and G are not included in the evaluation when calculating CGPA.


Quality Assurance

YÖK is responsible for the planning, organization, content and supervision of education, training and other publications in the higher education institution.

 

• According to the framework distributed by YÖK, higher education institutions' "University Monitoring and Evaluation Reports" are published every year. Reports prepared according to these reports, containing good and high-quality evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

 

• The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data regarding foundation higher education, is published every year by YÖK. These reports, which contain good and high-quality evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation.


Access Requirements

To have a high school diploma and to be placed in the program according to the ÖSS exam result. For more information about the ÖSS exam, please visit www.osym.gov.tr. There is a certain quota for international students and they are selected by the university among the international students who apply.


Conditions for Success
In order to graduate from the undergraduate program, the students must successfully complete 240 ECTS credits in the curriculum and the GPA should be 2.0 or above. Graduation criteria require completion.

Progression Paths (Relationship Type)

The Department of Management Information Systems first graduated in 2016. Departmental graduates have begun to work as information system administrators at various institutions or as employees responsible for developing relevant on-the-ground projects.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation


Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode