Yeterlilik Kodu | TR0030031954 | |
Yeterlilik Adı | Yapı Denetimi (Tomarza Mustafa Akıncıoğlu MYO) Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Kayseri Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Mevlâna Mahallesi 15 Temmuz Yerleşkesi Küme evler No:5 38280 Talas / KAYSERİ | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.kayseri.edu.tr/ | |
Yönelim | Mesleki | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | İnşaat ve inşaat mühendisliği | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO:08 3112.20 Yapı Denetim Yardımcılığı Teknikeri | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Eğitim süresi 2 yıl olan yapı denetimi programında, yapılarda kullanılan elemanları tanımış, yapılardaki tesisat türlerini öğrenmiş, teknik resim konusunda bilgili, statik, yapı statiği ve cisimlerin mukavemet bilgilerine sahip, yapılarda iklimlendirme bilgileri konusunda bilgili, inşaat yapımında kullanılacak her türlü yapı malzemeleri hakkında bilgi sahibi olan, amaca uygun, sağlam, stabil, depreme dayanıklı yapıların inşası ile ilgili bilgi ve beceri sahibi olan, şantiye organizasyonu ile ilgili bilgi sahibi olan, metraj, keşif ve hak ediş konularında bilgi ve beceri kazanmış, bilgisayar programlarını kullanarak çizim (autocad) ve statik-betonarme hesaplar yapabilen, zemin mekaniği, yapı malzemeleri, beton, asfalt malzemeler ile ilgili deneyleri yapabilen, çelik yapılar ile ilgili temel bilgi ve becerileri kazanmış, mevcut binalarda hasar çeşitleri ve nedenleri ile bu binaların güçlendirmeleri hakkında bilgi sahibi olan, yapı denetimi ve çağdaş yapı teknikleri ile ilgili temel bilgi ve beceri kazanmış, mesleki uygulamalara ve imar mevzuatına dair temel bilgiye sahip her an her şartta verilen görevi yerine getirebilecek ruhsal ve fiziksel yeterliliğe sahip bireyler olarak yetiştirilmektedirler. Amaçlar
Hedefler Eğitim süresi 2 yıl olan yapı denetimi programında, yapılarda kullanılan elemanları tanımış, yapılardaki tesisat türlerini öğrenmiş, teknik resim konusunda bilgili, statik, yapı statiği ve cisimlerin mukavemet bilgilerine sahip, yapılarda iklimlendirme bilgileri konusunda bilgili, inşaat yapımında kullanılacak her türlü yapı malzemeleri hakkında bilgi sahibi olan, amaca uygun, sağlam, stabil, depreme dayanıklı yapıların inşası ile ilgili bilgi ve beceri sahibi olan, şantiye organizasyonu ile ilgili bilgi sahibi olan, metraj, keşif ve hak ediş konularında bilgi ve beceri kazanmış, bilgisayar programlarını kullanarak çizim (autocad) ve statik-betonarme hesaplar yapabilen, zemin mekaniği, yapı malzemeleri, beton, asfalt malzemeler ile ilgili deneyleri yapabilen, çelik yapılar ile ilgili temel bilgi ve becerileri kazanmış, mevcut binalarda hasar çeşitleri ve nedenleri ile bu binaların güçlendirmeleri hakkında bilgi sahibi olan, yapı denetimi ve çağdaş yapı teknikleri ile ilgili temel bilgi ve beceri kazanmış, mesleki uygulamalara ve imar mevzuatına dair temel bilgiye sahip her an her şartta verilen görevi yerine getirebilecek ruhsal ve fiziksel yeterliliğe sahip bireyler olarak yetiştirilmektedirler. | |
Öğrenme Ortamları | Derslikler, Teknik Resim Salonu, Bilgisayar Laboratuvarları, İnşaat Laboratuvarı | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere sahiptir:
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Sınavlarla ilgili esaslar | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu’nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK) Akreditasyon Başlangıç / Bitiş Tarihi: 01.01.2025 / 31.12.2026 | |
Giriş Şartı | (1) Öğrencilerin kayıtları, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı ve Senato tarafından belirlenecek esaslara uygun olarak yapılır. | |
Başarma Şartları | 1- 4 dönemden oluşan 2 yıllık eğitimi tamamlamak. 2- Toplam 120 AKTS krediyi tamamlamak. 3- Müfredat kapsamında almış olduğu tüm dersleri başarıyla tamamlamak 4- Genel Not Ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 ve üzeri olması. 5- 30 günlük yaz stajını tamamlamak. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Programımızdan mezun olan öğrenciler ÖSYM’ye başvurarak, Dikey Geçiş Sınavında başarılı oldukları takdirde İnşaat Mühendisliği ve Mimarlık bölümlerine dikey geçiş yaparak lisans eğitimi yapabilirler. | |
Yasal Dayanağı | Tomarza Meslek Yüksekokulu 30/11/2011 tarihli Yüksek Öğretim Genel Kurul toplantısında 2547 Sayılı Kanun’un 2880 Sayılı Kanun’la değişik 7/d-2 maddesi uyarınca Erciyes Üniversitesinde kurulmuş olup Kayseri Üniversitesi bünyesine kanun hükmünde kararname ile geçmiştir. Yüksekokulumuz 2013-2014 Eğitim Öğretim Yılı Güz Yarıyılı'nda Yapı Denetimi Programı'na öğrenci kabul ederek öğretime başlamıştır. Yüksekokulumuz 2013-2014 Eğitim Öğretim Yılı başında hayırsever iş adamı Mustafa AKINCIOĞLU tarafından tefriş edilmiş ve Erciyes Üniversitesi Senatosu'nun aldığı kararla adı Tomarza Mustafa Akıncıoğlu Meslek Yüksekokulu olarak değiştirilmiştir. | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030031954
ISCO:08 3112.20 Yapı Denetim Yardımcılığı Teknikeri
ISCO:08 3112.20 Yapı Denetim Yardımcılığı Teknikeri
Eğitim süresi 2 yıl olan yapı denetimi programında, yapılarda kullanılan elemanları tanımış, yapılardaki tesisat türlerini öğrenmiş, teknik resim konusunda bilgili, statik, yapı statiği ve cisimlerin mukavemet bilgilerine sahip, yapılarda iklimlendirme bilgileri konusunda bilgili, inşaat yapımında kullanılacak her türlü yapı malzemeleri hakkında bilgi sahibi olan, amaca uygun, sağlam, stabil, depreme dayanıklı yapıların inşası ile ilgili bilgi ve beceri sahibi olan, şantiye organizasyonu ile ilgili bilgi sahibi olan, metraj, keşif ve hak ediş konularında bilgi ve beceri kazanmış, bilgisayar programlarını kullanarak çizim (autocad) ve statik-betonarme hesaplar yapabilen, zemin mekaniği, yapı malzemeleri, beton, asfalt malzemeler ile ilgili deneyleri yapabilen, çelik yapılar ile ilgili temel bilgi ve becerileri kazanmış, mevcut binalarda hasar çeşitleri ve nedenleri ile bu binaların güçlendirmeleri hakkında bilgi sahibi olan, yapı denetimi ve çağdaş yapı teknikleri ile ilgili temel bilgi ve beceri kazanmış, mesleki uygulamalara ve imar mevzuatına dair temel bilgiye sahip her an her şartta verilen görevi yerine getirebilecek ruhsal ve fiziksel yeterliliğe sahip bireyler olarak yetiştirilmektedirler.
Amaçlar
- Bölümden mezunları, inşaat alanındaki kamu ve özel sektör kurumlarında farklı görevler üstlenebilirler,
- Bölümden mezunları, yaşam boyu öğrenme bilinciyle akademik ve kişisel gelişimine devam edebilir,
- Bölümden mezunları, inşaat alanında girişimci olarak kendi şirketini kurabilir
Hedefler
Eğitim süresi 2 yıl olan yapı denetimi programında, yapılarda kullanılan elemanları tanımış, yapılardaki tesisat türlerini öğrenmiş, teknik resim konusunda bilgili, statik, yapı statiği ve cisimlerin mukavemet bilgilerine sahip, yapılarda iklimlendirme bilgileri konusunda bilgili, inşaat yapımında kullanılacak her türlü yapı malzemeleri hakkında bilgi sahibi olan, amaca uygun, sağlam, stabil, depreme dayanıklı yapıların inşası ile ilgili bilgi ve beceri sahibi olan, şantiye organizasyonu ile ilgili bilgi sahibi olan, metraj, keşif ve hak ediş konularında bilgi ve beceri kazanmış, bilgisayar programlarını kullanarak çizim (autocad) ve statik-betonarme hesaplar yapabilen, zemin mekaniği, yapı malzemeleri, beton, asfalt malzemeler ile ilgili deneyleri yapabilen, çelik yapılar ile ilgili temel bilgi ve becerileri kazanmış, mevcut binalarda hasar çeşitleri ve nedenleri ile bu binaların güçlendirmeleri hakkında bilgi sahibi olan, yapı denetimi ve çağdaş yapı teknikleri ile ilgili temel bilgi ve beceri kazanmış, mesleki uygulamalara ve imar mevzuatına dair temel bilgiye sahip her an her şartta verilen görevi yerine getirebilecek ruhsal ve fiziksel yeterliliğe sahip bireyler olarak yetiştirilmektedirler.
Derslikler, Teknik Resim Salonu, Bilgisayar Laboratuvarları, İnşaat Laboratuvarı
- Yaşam boyu öğrenmenin ve araştırmanın önemini kavrayarak, mesleği ile ilgili güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip edebilme, bilgi sahibi olabilme, kendini sürekli yenileme bilinci kazanarak, kariyerini planlayabilme ve yeterli düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
- Temel matematik ve fen bilimleri ile temel teknik konularda yeterli güncel altyapıya sahip olarak, bu alandaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri meslek alanlarındaki problemlerin analitik çözümleri için beraber kullanabilme becerisi kazanıp; alanı ile ilgili matematiksel hesapları yapabilme becerisi kazanır.
- Yapı Denetimin konusu olan problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi ile bu amaca uygun yöntemler ve teknikleri seçme ve uygulama becerisi kazanır.
- İnşaat uygulamalarında gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi ile bilişim teknolojilerini ve özel ihtisas gerektiren bazı mesleki paket programları etkin kullanabilme becerisi kazanır.
- Mesleki alandaki proje ve imalat süreçlerinde ölçme ve kontrol işlemlerini gerçekleştirme, sahada ve laboratuvarda numune alarak deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlayarak sonuca varma yeteneği kazanır.
- Alanında ekip çalışmasına yatkın, uygulama bilgi ve becerisine sahip çalışanları projeye dahil edebilen, mesleki etkinlikleri planlama ve yönetme yetkinliğini kullanarak proje yürütme yeteneği kazanır.
- İş hayatında mesleki, bilimsel ve kültürel etik değerlere sahip ve sorumluluk bilincinde; yazılı ve sözlü iletişim kurabilme yetkinliğine sahip olur.
- İş sağlığı ve güvenliği, sosyal güvenlik hakları, kalite süreçleri ile çevre ve ekosistem konularında yeterli bilgiye sahip olur.
- Yapı denetim ve imar ile ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibi olarak projeleri ve şantiyeleri kontrol edebilme yeteneği kazanır.
- Zamanı en iyi şekilde kullanma bilgisine sahip olur.
- Yapıda kullanılan tesisat çeşitlerini bilir ve projede yerini gösterir; yapıda şantiye yönetimi ve benzeri uygulama süreçlerinde yetkinlik kazanarak metraj, hakediş ve yaklaşık maliyet hesaplarını yapabilme yeteneği kazanır.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere sahiptir:
- Mesleki alandaki proje ve imalat süreçlerinde ölçme ve kontrol işlemlerini gerçekleştirme, sahada ve laboratuvarda numune alarak deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlayarak sonuca varma yeteneği kazanır.
- Alanında ekip çalışmasına yatkın, uygulama bilgi ve becerisine sahip çalışanları projeye dahil edebilen, mesleki etkinlikleri planlama ve yönetme yetkinliğini kullanarak proje yürütme yeteneği kazanır.
- Yapı denetim ve imar ile ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibi olarak projeleri ve şantiyeleri kontrol edebilme yeteneği kazanır.
- Yapıda kullanılan tesisat çeşitlerini bilir ve projede yerini gösterir; yapıda şantiye yönetimi ve benzeri uygulama süreçlerinde yetkinlik kazanarak metraj, hakediş ve yaklaşık maliyet hesaplarını yapabilme yeteneği kazanır.
Sınavlarla ilgili esaslar
(1) Sınavlar; test, yazılı, sözlü, uygulamalı veya yazılı-sözlü, yazılı-uygulamalı ya da yazılı- sözlü-uygulamalı olarak yapılabilir. Bir ders için en az bir ara sınav yapılır. Sınavların yapılış şekillerine ve sayılarına Yönetim Kurulu karar verir.
(2) Derslerin her biri için yarıyıl içi ölçme araçlarının (kısa sınav, uygulama, dönem ödevi/proje, ödev) sonuçları, ara sınav ve yarıyıl sonu veya bütünleme sınavının sonuçları 100 tam
puan üzerinden puanlandırılır.
(3) Azami ders yükü sınırları içinde kalmak koşuluyla öğrenciler, notlarını yükseltmek üzere her dönemde başarılı oldukları derslere yeniden kayıt olarak devam şartı aranmaksızın bu derslerin
sınavlarına girebilirler. Bu durumda en son alınan not geçerli sayılır.
(4) Herhangi bir sınava girmeyen öğrenci, o sınav hakkını kullanmış ve o sınavdan sıfır puan almış sayılır. Öğrencilerin puanlamaya tâbi tutulan ödev, seminer, proje, uygulama gibi yarıyıl içi
etkinliklerinden yapmadıkları veya katılmadıkları da aynı şekilde değerlendirilir.
(5) Sınav esnasında veya sınav evrakının incelenmesi sırasında kopya çekmek, kopya vermek, kopya çekilmesine yardım etmek veya bunlara teşebbüs etmek eylemlerinden birini işlediği için
açılan disiplin soruşturması sonucunda cezalandırılan öğrenciye o dersin sınavından sıfır puan verilir.
(6) Öğrencinin girmeyi hak etmediği bir sınava girmesi hâlinde sınavı geçersiz sayılır.
(7) Öğrencilerin sınavlara sınav programında gösterilen zaman ve yerde girmeleri, öğrenci kimlik kartlarını ve ilgili birim yönetimi tarafından istenen diğer belgeleri yanlarında bulundurmaları
gerekir.
(8) Sınav gün ve saatleri, habersiz yapılan kısa süreli sınavlar hariç, akademik takvime uygun olarak ilgili birim yönetim kurulu kararıyla, sınavlardan en az beş eğitim-öğretim günü önce birim
tarafından ilan edilir. Sınav tarihleri ilan edildikten sonra, ancak ilgili birim yönetim kurulu kararı ile değiştirilebilir. Dinî ve millî bayramlar dışında Cumartesi ve Pazar günleri de sınav yapılabilir. Ara sınavlar o yarıyılın ilk ve son üç haftası dışında kalan süre içinde tamamlanır.
(9) Sınavlar, sorumlu öğretim elemanları ve ilgili birim yönetimi tarafından görevlendirilen gözetmenler tarafından yapılır.
(10) Sorumlu öğretim elemanı, sınav notlarını öğrenci bilgi sistemine girer ve dönem sonuna kadar sınav evrakını ve ders devam çizelgelerini ilgili birim yönetimine teslim eder. Sınav evrakı ve
ders devam çizelgeleri, sınav tarihinden itibaren birim arşivinde en az iki yıl süreyle saklanır.
(11) Sınav ve puanlamaya yönelik her türlü etkinliğin ölçme sonuçları; sınav ve etkinliklerin yapılış tarihinden itibaren en geç yedi gün içinde ilgili öğretim elemanı tarafından öğrenci bilgi
sistemine girilerek duyurulur.
(12) İlgili birim kurullarının önerisi ve Senatonun onayıyla; yeterlik, muafiyet, seviye tespit veya ders başarılarını ölçen tüm sınavlar, kâğıt ortamında ve eş zamanlı olarak yapılabileceği gibi,
alan ve zorluk düzeyine göre tasnif edilerek güvenli biçimde saklanan bir soru bankasından, her bir adaya farklı zamanlarda farklı soru sorulmasına izin verecek şekilde elektronik ortamda da
yapılabilir. Sınavlarda sorulacak soruların hazırlanması, soru bankasının oluşturulması ve şifrelenmesi, sınav sorularının kâğıt ortamında veya elektronik ortamda saklanması ile sınav
güvenliğinin sağlanmasına ilişkin esaslara, Yükseköğretim Kurulunca belirlenecek ilkelere göre Senato tarafından karar verilir.
(13) Üniversite, akademik birim ve bölüm internet sayfalarından yapılan duyurular tebliğ niteliğindedir.
(14) Engel durumunu sağlık kurulu raporuyla belgelendiren öğrencilere, engel durumları göz önünde bulundurularak, ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde birim akademik kurulunca özel
eğitim-öğretim ve sınav yöntemleri uygulanabilir.
Sınavların Uygulanışı
(1) Sınav salonunda görevli bulunan öğretim elemanları, sınavın adil ve düzenlibir şekilde yapılmasından sorumludurlar. Sınav görevlileri bu görevlerini yaparken;
a) Sınav kurallarını, düzenini ya da işleyişini bozan,
b) Sınavın yapılmasını uzun veya kısa süre engelleyen,
c) Görevlilere hakaret eden,
ç) Görevlilerin sınavla ilgili düzenlemelerini reddeden,
d) Kopya çektiği, kopya çektirdiği veya kopya çekilmesine yardım ettiği tespit edilen öğrenciler hakkında tutanak düzenlemek suretiyle durumu idareye ulaştırmakla yükümlüdürler.
(2) Dersi yürüten öğretim elemanı tarafından daha az bir süre belirtilmemişse ara sınav, yarıyıl sonu ve bütünleme sınavı sınavlarının süresi ise en fazla bir ders saati kadardır. Ancak ilgili kurul tarafından alanın özellikleri de dikkate alınarak gerekli görülmesi durumunda bu süreler artırılabilir.
(3) Teknolojik cihazlar sınav salonunda, dersin öğretim elemanı tarafından özellikle izin verilen haller ve ilgili kurullarınca belirlenen esaslar dışında bulundurulamaz.
(4) Sınav başladıktan sonra ilk 15 (on beş) dakika içerisinde gelen öğrenciler sınava alınırlar ancak bu süre içerisinde hiçbir öğrenci sınav salonunu terk edemez. Geç gelen öğrencilere hiçbir
koşulda ek süre verilmez.
(5) Sınavlar; yazılı, sözlü, hem yazılı hem sözlü, uygulamalı ve/veya basılı evrak kullanılmaksızın, sınav uygulama ve değerlendirilmesine yönelik her türlü işlemin elektronik
ortamda saklandığı ve bilgisayar aracılığı ile sınav sorumlusu veya sınav görevlilerinin gözetiminde çevrimiçi olarak gerçekleştirilen E-Sınav gibi çeşitli türlerde yapılabilir.
Başarı notunun hesaplanması
MADDE 23- (1) Sınavlar 100 puan üzerinden ölçülür. Bir dersin ara sınav ve yarıyıl sonu sınav sonuçları sayısal puan ile gösterilir. Öğrencinin girmediği sınavların puanı (0) sıfırdır.
(2) Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarı notuna katkısı %40, dönem sonu sınavının katkısı ise %60'tır.
(3) Bir öğrencinin başarı notunun hesaplanabilmesi için yarıyıl sonu sınavından en az elli puan alması gerekir.
(4) Yarıyıl içi değerlendirmeler hesaplanırken her bir ara sınav, ödev ve benzeri etkinliklerden alınan puanın, dersler başlamadan önce belirlenen oranda alınan katkısı buçuklu sayılar tamsayıya yükseltilmeden belirlenir; bunların toplamı veya aritmetik ortalaması bulunur. Bu suretle bulunacak buçuklu sayı, tam sayıya yükseltilir. Bu şekilde dönem içi puanı hesaplanmış olur.
(5) Ham başarı puanı, dönem sonu sınav puanının %60'ına, yarıyıl içi değerlendirmelerin puan ortalamasının %40'ının eklenmesi ile hesaplanır. Bu oranların hesabında kesirler aynen korunur,
ancak ham başarı puanının hesabında buçuklu sayılar tam sayıya tamamlanır. Bir dersten başarılı sayılabilmek için başarı notunun en az “CC” harf notu olması zorunludur.
(6) Öğrencinin bir dersteki başarı notu, esasları Senato tarafından belirlenen mutlak değerlendirme sistemi (MDS) ile aşağıdaki şekilde harfli başarı notu ve başarı katsayısına
dönüştürülür:
Harf Notu Başarı Notu Katsayısı Puan Aralığı Başarı Derecesi
AA 4,00 85-100 Geçti
BA 3,50 75-84 Geçti
BB 3,00 65-74 Geçti
CB 2,50 57-64 Geçti
CC 2,00 50-56 Geçti
DC 1,50 45-49 Kaldı
DD 1,00 40-44 Kaldı
FD 0,50 30-39 Kaldı
FF 0,00 0-29 Kaldı
NT 0,00 0-0 Devamsız
(7) Başarı notu olarak kullanılan harf notları dışında Üniversitede kullanılan diğer özel harf notları şunlardır:
a) ST notu, Üniversiteye başka yükseköğretim kurumlarından yatay veya dikey geçiş yolu ile gelen ya da ÖSYM tarafından yapılan sınav ile Üniversiteye yeniden kayıt olan öğrencilere daha önce almış oldukları ve denkliği ilgili yönetim kurulunca tanınan dersler için verilir. ST notu, not ortalamasına katılmaz. Yaz okulunda diğer üniversitelerden alınan ve başarılı olunan derslere de ST notu verilir ve not ortalamasına katılmaz. Yaz okullarında diğer üniversitelerden ders alıp başarısız olunan derslerin öğrenci otomasyonu sistemine FF notu olarak işlenir.
b) GT notu, not ortalamasına katılmayan derslerden başarı gösteren öğrencilere verilir.
c) UT notu, not ortalamasına katılmayan derslerden başarı gösteremeyen öğrencilere verilir.
ç) ET notu, Senato tarafından belirlenen derslerden ilgili birimlerce uygulanan muafiyet sınavı sonunda kredisiz olarak muaf tutulan öğrencilere verilir. ET notu, not ortalamasına katılmaz.
d) NT notu, derse devam şartını veya ders uygulamasına ilişkin şartları yerine getirmediği için başarısız olan öğrencilere verilir. NT notu, not ortalaması hesabında FF notu işlemi görür.
e) BT notu, kredisiz derslerden ve stajlardan başarılı öğrencilere verilir. BT notu, not ortalamasına katılmaz.
f) KT notu, kredisiz derslerden ve stajlardan başarısız öğrencilere verilir. KT notu, not ortalamasına katılmaz.
(8) Notların 100'lük sisteme dönüşümleri YÖK not dönüşüm tablosuna göre belirlenir.
(9) Öğrencilerin daha önceki öğrenimlerinde aldıkları derslerden ilgili birim tarafından muafiyet hakkı verilen derslerin notları not dökümünde gösterilir ve genel ağırlıklı not ortalamasında
dikkate alınır.
(10) Başarı notu; yarıyıl içi ölçme araçlarından elde edilen puanlar ve yarıyıl sonu sınavı, bütünleme sınavı veya Yaz Okulunda açılmış olan derslerin sınavından alınan başarı puanından
hesaplanır.
a) Bu hesaplamada, öğrencinin her bir değerlendirme aracından aldığı puan, ilgili değerlendirme aracının başarı notuna katkı oranı (ağırlığı) ile çarpılarak, sonuçların toplanmasıyla elde edilir ve hesaplama sonucu tamsayıya yuvarlanır.
b) Yuvarlama işlemi; virgülden sonraki ilk hane, beşten küçükse birler basamağı değiştirilmeden; beş veya beşten büyükse, birler basamağı bir artırılacak şekilde yapılır.
(11) Dersin uygulamasından başarısız olan öğrenci dersten de başarısız sayılır.
(12) Öğrencilerin GANO’ları not durum belgelerine ve diplomalarına 4’lük Sisteme göre yazılır.
Sınav sonucuna itiraz
(1) Öğrenciler başarı notlarına itiraz edemezler; ancak sınav sonuçlarına itiraz edebilirler.
(2) İtirazlar, notların öğrenci bilgi sisteminde kesin onay/ilan tarihinden itibaren beş eğitimöğretim günü içinde yazılı olarak ilgili birime yapılır.
(3) İtiraz üzerine sınav materyali, dersin öğretim elemanı ve ilgili anabilim dalı veya bölüm başkanı tarafından incelenir; sonuç yazılı olarak ilgili birime bildirilir.
(4) Sonuç, ilgili birim yönetim kurulunda karara bağlanır. İtirazın tetkik ve değerlendirilmesi, itirazın yapıldığı tarihten itibaren en geç beş eğitim-öğretim günü içinde sonuçlandırılır.
(5) İnceleme sonucunda düzeltme gerekli görülürse sınıfın hesaplanmış olan istatistiksel değerleri sabit kalır ve aynı sabit değerler üzerinden işlem yapılır.
(6) Dersin öğretim elemanı ve ilgili anabilim dalı veya bölüm başkanı tarafından incelenen sınav materyaline ilişkin olarak Üniversitenin kurum ya da kurullarına tekrar itiraz edilebilir.
Genel not ortalamasının belirlenmesi
(1) Her yarıyıl sonunda öğrencilerin genel not ortalamaları belirlenir.
(2) Genel not ortalamasının belirlenmesinde öğrencinin aldığı derslerin notları kullanılır. Not ortalamasına dahil edilmeyecek dersler yönetim kurulu tarafından belirlenir.
(3) Kayıtlı bulunulan yarıyıl sonu itibarıyla genel not ortalaması belirlenirken müfredatta belirtilen fakat ders kaydı yapılmamış dersler ortalama hesaplarına katılmaz.
(4) Bir öğrencinin bir dersten aldığı ağırlıklı puanı, o dersin kredisi ile o dersin başarı notu katsayısının çarpımıdır. Genel not ortalaması, alınan bütün derslerin ağırlıklı puan toplamının, derslerin kredileri toplamına bölünmesiyle bulunur. Elde edilen ortalama, virgülden sonra iki haneli olarak gösterilir.
(5) Dönem not ortalaması, ilgili dönemde alınan dersler üzerinden, dördüncü fıkrada açıklandığı gibi hesaplanır.
Bitirme ödevi, bitirme tezi, bitirme projesi veya staj
(1) Öğrenciler kayıtlı oldukları programların gerektirdiği bitirme ödevi, bitirme projesi, bitirme tezi veya stajı yapmak zorundadırlar. Stajlarla ilgili esaslar Tomarza Mustafa
Akıncıoğlu Meslek Yüksekokulu Staj Yönergesine göre belirlenir.
Kredi hesabı
(1) Eğitim-öğretim faaliyetlerinin kredi değerleri, Yüksekokul Kurul kararı ve Senatonun onayı ile bir dersin hedeflenen öğrenme çıktılarını kazandırmak amacıyla planlanan
öğrenim aktivitelerini başarıyla tamamlamak için gerekli zamanı temel alarak belirlenen iş yüküne dayalı olarak tespit edilir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu’nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK)
Akreditasyon Başlangıç / Bitiş Tarihi: 01.01.2025 / 31.12.2026
(1) Öğrencilerin kayıtları, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı ve Senato tarafından belirlenecek esaslara uygun olarak yapılır.
(2) Adayların kesin kaydı için aşağıdaki şartlar aranır:
a) Lise, lise dengi meslek okulu ya da Milli Eğitim Bakanlığınca denkliği onaylanmış bir yabancı ülke lisesinden mezun olmak.
b) ÖSYM tarafından yapılan yerleştirme sonucunda, o öğretim yılında Mimari Restorasyon Programına kayıt hakkı kazanmış olmak.
c) Yabancı uyruklu öğrenciler için ilgili mevzuat hükümleri ve Senato tarafından belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde gerekli koşulları sağlamış olmak.
ç) Kayıt yaptıracak öğrencilerin bir başka örgün yükseköğretim kurumunda kayıtlı olmamaları.
Programımızdan mezun olan öğrenciler ÖSYM’ye başvurarak, Dikey Geçiş Sınavında başarılı oldukları takdirde İnşaat Mühendisliği ve Mimarlık bölümlerine dikey geçiş yaparak lisans eğitimi yapabilirler.
Tomarza Meslek Yüksekokulu 30/11/2011 tarihli Yüksek Öğretim Genel Kurul toplantısında 2547 Sayılı Kanun’un 2880 Sayılı Kanun’la değişik 7/d-2 maddesi uyarınca Erciyes Üniversitesinde kurulmuş olup Kayseri Üniversitesi bünyesine kanun hükmünde kararname ile geçmiştir. Yüksekokulumuz 2013-2014 Eğitim Öğretim Yılı Güz Yarıyılı'nda Yapı Denetimi Programı'na öğrenci kabul ederek öğretime başlamıştır. Yüksekokulumuz 2013-2014 Eğitim Öğretim Yılı başında hayırsever iş adamı Mustafa AKINCIOĞLU tarafından tefriş edilmiş ve Erciyes Üniversitesi Senatosu'nun aldığı kararla adı Tomarza Mustafa Akıncıoğlu Meslek Yüksekokulu olarak değiştirilmiştir.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030031954 | |
Qualification Title | Associate Degree in Building Inspection | |
Awarding Body | Kayseri University | |
Awarding Body Contact | Kayseri University Rectorate, Mevlana Neighborhood 15 Temmuz Campus Kümeevler No:5 38280 Talas / KAYSERI | |
Awarding Body Url | https://www.kayseri.edu.tr/ | |
Orientation | Occupational | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Building and civil engineering | |
National Occupation Classification |
ISCO:08 3112.20 Building Inspection Assistant Technician | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 Yıl | |
Program Profile | In the building inspection program, which has a training period of 2 years, the student got to know the elements used in the buildings, learned the types of installations in the buildings, was knowledgeable about technical drawings, had knowledge of statics, building statics and strength of objects, was knowledgeable about air conditioning in buildings, and had knowledge of all kinds of building materials to be used in construction. Having knowledge and skills about the construction of suitable, solid, stable and earthquake-resistant structures, having knowledge about construction site organization, gaining knowledge and skills in quantity surveying, surveying and progress surveying, drawing (autocad) and static drawings using computer programs. -Able to make reinforced concrete calculations, perform experiments on soil mechanics, building materials, concrete and asphalt materials, have acquired basic knowledge and skills regarding steel structures, have knowledge about the types and causes of damage in existing buildings and the reinforcement of these buildings, building inspection and contemporary construction. They are trained as individuals who have acquired basic knowledge and skills regarding technical techniques, have basic knowledge of professional practices and zoning legislation, and have the mental and physical competence to fulfill their duties at any time and under any condition. Type of Education (Goal)
Objectives In the building supervision program, which has a training period of 2 years, the elements used in the buildings have recognized, learned the types of installations in the buildings, have knowledge about technical drawing, have knowledge about static, structural statics and strength of objects, have knowledge about air conditioning information in buildings, have knowledge about all kinds of building materials to be used in construction, have knowledge and skills about the construction of appropriate, robust, stable, earthquake-resistant structures, have knowledge about site organization, have knowledge and skills about quantity, discovery and progress payment, They are trained as individuals who can make drawing (autocad) and static-concrete calculations using computer programs, can make experiments related to soil mechanics, building materials, concrete, asphalt materials, have gained basic knowledge and skills related to steel structures, have knowledge about the types and causes of damage in existing buildings and the strengthening of these buildings, have gained basic knowledge and skills related to building inspection and modern building techniques, have basic knowledge of professional practices and zoning legislation, and have the mental and physical competence to fulfill the task given at any time under any condition. | |
Learning Environments | Classrooms, Technical Drawing Hall, Computer Laboratories, Construction Laboratory | |
Description |
| |
Key Competencies |
| |
Further Info | Principles regarding exams | |
Quality Assurance | In order to monitor the quality of higher education programs; • YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education and training and other activities carried out in higher education institutions. • “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. • YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions every year. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”: 1. Creation and Approval of Curriculum: 1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being approved by the relevant Deans' Council. 2. Measurement-Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students will be carried out is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions. 4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. Vocational Education Evaluation and Accreditation Association (MEDEK) Accreditation Start / End Date: 01.01.2025 / 31.12.2026 | |
Access Requirements | (1) Registration of students is carried out in accordance with the principles to be determined by the Presidency of the Council of Higher Education and the Senate. | |
Conditions for Success | 1- Completing a 2-year education consisting of 4 semesters. 2- Completing a total of 120 ECTS credits. 3- Successfully complete all courses taken within the scope of the curriculum 4- General Grade Point Average must be at least 2.00 out of 4.00 and above. 5- Completing a 30-day summer internship. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Students who graduate from our program can apply to ÖSYM and, if they are successful in the Vertical Transfer Exam, make a vertical transfer to the Civil Engineering and Architecture departments and receive undergraduate education. | |
Legal Basis | Tomarza Vocational School was established at Erciyes University in accordance with Article 7/d-2 of Law No. 2547, amended by Law No. 2880, at the Higher Education General Assembly meeting dated 30/11/2011, and was transferred to Kayseri University by decree law. Our school started education by accepting students for the Building Inspection Program in the Fall Semester of the 2013-2014 Academic Year. Our school was furnished by philanthropic businessman Mustafa AKINCIOĞLU at the beginning of the 2013-2014 Academic Year and its name was changed to Tomarza Mustafa Akıncıoğlu Vocational School by the decision taken by the Erciyes University Senate. | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times. | |
Url | Open Address |
TR0030031954
ISCO:08 3112.20 Building Inspection Assistant Technician
ISCO:08 3112.20 Building Inspection Assistant Technician
In the building inspection program, which has a training period of 2 years, the student got to know the elements used in the buildings, learned the types of installations in the buildings, was knowledgeable about technical drawings, had knowledge of statics, building statics and strength of objects, was knowledgeable about air conditioning in buildings, and had knowledge of all kinds of building materials to be used in construction. Having knowledge and skills about the construction of suitable, solid, stable and earthquake-resistant structures, having knowledge about construction site organization, gaining knowledge and skills in quantity surveying, surveying and progress surveying, drawing (autocad) and static drawings using computer programs. -Able to make reinforced concrete calculations, perform experiments on soil mechanics, building materials, concrete and asphalt materials, have acquired basic knowledge and skills regarding steel structures, have knowledge about the types and causes of damage in existing buildings and the reinforcement of these buildings, building inspection and contemporary construction. They are trained as individuals who have acquired basic knowledge and skills regarding technical techniques, have basic knowledge of professional practices and zoning legislation, and have the mental and physical competence to fulfill their duties at any time and under any condition.
Type of Education (Goal)
- Graduates of Department can work in different positions in the field of construction, including individuals in the public and private sectors,
- Graduates of the Department can continue their academic and personal knowledge with lifelong knowledge,
- Graduates of the department can share their own companies as entrepreneurs in the field of construction.
Objectives
In the building supervision program, which has a training period of 2 years, the elements used in the buildings have recognized, learned the types of installations in the buildings, have knowledge about technical drawing, have knowledge about static, structural statics and strength of objects, have knowledge about air conditioning information in buildings, have knowledge about all kinds of building materials to be used in construction, have knowledge and skills about the construction of appropriate, robust, stable, earthquake-resistant structures, have knowledge about site organization, have knowledge and skills about quantity, discovery and progress payment, They are trained as individuals who can make drawing (autocad) and static-concrete calculations using computer programs, can make experiments related to soil mechanics, building materials, concrete, asphalt materials, have gained basic knowledge and skills related to steel structures, have knowledge about the types and causes of damage in existing buildings and the strengthening of these buildings, have gained basic knowledge and skills related to building inspection and modern building techniques, have basic knowledge of professional practices and zoning legislation, and have the mental and physical competence to fulfill the task given at any time under any condition.
Classrooms, Technical Drawing Hall, Computer Laboratories, Construction Laboratory
- To be able to follow current developments and practices related to the profession by understanding the importance of lifelong learning and research, to have knowledge, to gain the awareness of continuous self-renewal, to plan their career and to have sufficient knowledge of a foreign language.
- By having sufficient up-to-date background in basic mathematics and science and basic technical subjects, students gain the ability to use theoretical and practical knowledge in this field together for analytical solutions of problems in their professional fields and make mathematical calculations related to the field.
- Gaining the ability to identify, define, formulate and solve the problems that are the subject of construction technician and the competence to select and apply methods and techniques suitable for this purpose
- To gain the ability to select and use modern techniques and tools required in construction applications, and to gain the competence to effectively use information technologies and some professional package programs that require special expertise.
- To gain the ability to conduct experiments on basic issues in the professional field, to perform measurement and control processes in manufacturing processes in projects, to analyze and interpret the results of the experiments.
- To gain project execution competence by using the competence of planning and managing professional activities, prone to teamwork in the field, applying knowledge and skills to involve employees in the project.
- Having professional, scientific and cultural ethical values in business life and being able to communicate effectively both written and verbally with a sense of responsibility.
- To have sufficient knowledge about occupational health and safety, social security rights, quality processes, environment and ecosystem
- Knows the legal regulations and explains the regulations related to building inspection, and also gains the competence to use sampling, measurement and evaluation methods and techniques in the field
- Knowledge of making the best use of time
- To gain the ability to conduct experiments on basic issues in the professional field, to perform measurement and control processes in manufacturing processes in projects, to analyze and interpret the results of the experiments.
- To gain project execution competence by using the competence of planning and managing professional activities, prone to teamwork in the field, applying knowledge and skills to involve employees in the project.
- Knows the legal regulations and explains the regulations related to building inspection, and also gains the competence to use sampling, measurement and evaluation methods and techniques in the field
- Knows the types of installations used in the building and shows their place in the project; It calculates quantity surveys, progress payments and approximate costs by accumulating construction site management and similar application components in the building.
Principles regarding exams
(1) Exams; The test can be done as written, oral, practical or written-oral, written-practical or written-oral-applied. At least one midterm exam is held for a course. The Board of Directors decides on the manner and number of exams.
(2) For each course, the results of mid-term assessment tools (quiz, practice, term paper/project, homework), midterm exam and final or make-up exam results are scored out of 100 full points.
(3) Provided that they remain within the maximum course load limits, students can re-register for the courses they are successful in each semester in order to increase their grades and take the exams of these courses without any attendance requirement. In this case, the last grade received is considered valid.
(4) A student who does not take any exam is deemed to have used his/her right to take that exam and received zero points from that exam. Students' failure to complete or participate in semester activities such as homework, seminars, projects, and practices that are subject to scoring are evaluated in the same way.
(5) A student who is punished as a result of a disciplinary investigation for committing one of the following actions: cheating, cheating, assisting in cheating, or attempting to cheat during the exam or examination of exam documents will be given zero points from the exam of that course.
(6) If the student takes an exam that he/she does not deserve to take, the exam will be deemed invalid.
(7) Students must take the exams at the time and place specified in the exam schedule and must have their student ID cards and other documents requested by the relevant unit management.
(8) Exam days and hours, except for short-term exams held unannounced, are announced by the unit at least five academic days before the exams, in accordance with the academic calendar, by the decision of the relevant unit board of directors. After the exam dates are announced, they can only be changed by the decision of the relevant unit's board of directors. Apart from religious and national holidays, exams can also be held on Saturdays and Sundays. Midterm exams are completed within the period other than the first and last three weeks of that semester.
(9) Exams are conducted by the responsible faculty members and invigilators appointed by the relevant unit management.
(10) The responsible instructor enters the exam grades into the student information system and submits the exam documents and course attendance charts to the relevant unit management by the end of the semester. Exam documents and course attendance schedules are kept in the unit archive for at least two years from the exam date.
(11) Measurement results of all kinds of activities for examination and scoring; It is announced by the relevant instructor by entering it into the student information system within seven days from the date of the exams and activities.
(12) With the recommendation of the relevant unit boards and the approval of the Senate; All exams that measure proficiency, exemption, level determination or course success can be done on paper and simultaneously, or electronically, from a question bank classified according to field and difficulty level and stored securely, allowing different questions to be asked to each candidate at different times. can be done. The principles regarding the preparation of the questions to be asked in the exams, the creation and encryption of the question bank, the storage of exam questions on paper or electronically, and ensuring exam security are decided by the Senate in accordance with the principles to be determined by the Council of Higher Education.
(13) Announcements made on the university, academic unit and department websites are notifications.
(14) Special education and examination methods may be applied to students who document their disability with a health board report, by the academic board of the unit, within the framework of the relevant legislation, taking into account their disability.
Administration of Exams
(1) The faculty members working in the examination hall are responsible for the fair and orderly conduct of the examination. While examining officers perform these duties;
a) Disrupts the exam rules, order or functioning,
b) Prevents the exam from being held for a long or short period of time,
c) Insulting officials,
ç) Rejects the officials' regulations regarding the exam,
d) They are obliged to report the situation to the administration by preparing a report about the students who are found to have cheated, caused others to cheat, or assisted in cheating.
(2) Unless a shorter period is specified by the instructor conducting the course, the duration of midterm, final and make-up exams is a maximum of one class hour. However, these periods may be increased if deemed necessary by the relevant board, taking into account the characteristics of the area.
(3) Technological devices cannot be kept in the examination hall except in cases specifically permitted by the course instructor and in accordance with the principles determined by the relevant boards.
(4) Students who arrive within the first 15 (fifteen) minutes after the exam starts are taken to the exam, but no student can leave the exam hall during this period. Students arriving late are not given additional time under any circumstances.
(5) Exams; It can be done in various types such as written, oral, both written and oral, applied and/or E-Exam, where all processes for exam administration and evaluation are stored electronically and carried out online under the supervision of the exam administrator or examiners, without the use of printed documents.
Calculation of success grade
(1) Exams are measured out of 100 points. Midterm and final exam results of a course are shown with numerical scores. The score of the exams that the student did not take is zero (0).
(2) The contribution of mid-term evaluations to the success grade is 40%, and the contribution of the final exam is 60%.
(3) In order for a student's success grade to be calculated, he/she must get at least fifty points from the final exam.
(4) When calculating mid-term evaluations, the contribution of the points received from each midterm exam, homework and similar activities at the rate determined before the start of classes is determined without increasing half-half numbers to integers; their sum or arithmetic mean is found. The half number found in this way is increased to a whole number. In this way, the midterm score is calculated.
(5) Raw success score is calculated by adding 40% of the average score of mid-term evaluations to 60% of the final exam score. In calculating these ratios, fractions are preserved as they are, but in calculating the raw success score, half-half numbers are rounded up to whole numbers. In order to be considered successful in a course, the passing grade must be at least a "CC" letter grade.
(6) The student's success grade in a course is converted into a letter success grade and success coefficient with the absolute evaluation system (MDS), the principles of which are determined by the Senate, as follows:
Letter Grade Success Grade Coefficient Score Range Degree of Success
AA 4.00 85-100 Passed
BA 3.50 75-84 Passed
BB 3.00 65-74 Passed
CB 2.50 57-64 Passed
CC 2.00 50-56 Passed
DC 1.50 45-49 Remaining
DD 1.00 40-44 Remaining
FD 0.50 30-39 Remaining
FF 0.00 0-29 Remaining
NT 0.00 0-0 Discontinued
(7) Apart from the letter grades used as success grades, other special letter grades used at the University are as follows:
a) ST grade is given to students who come to the University through horizontal or vertical transfer from other higher education institutions or who re-register to the University through the exam held by ÖSYM, for the courses they have previously taken and whose equivalence is recognized by the relevant board of directors. ST grade is not included in the GPA. Courses taken from other universities during the summer school and passed successfully are also given an ST grade and are not included in the grade point average. Courses taken from other universities in summer schools and failed are recorded as FF grade in the student automation system.
b) GT grade is given to students who are successful in courses that are not included in the grade point average.
c) UT grade is given to students who fail to succeed in courses that are not included in the grade point average.
d) ET grade is given to students who are exempt from the courses determined by the Senate, without credit, at the end of the exemption exam administered by the relevant units. ET grade is not included in the grade point average.
d) NT grade is given to students who fail because they do not meet the course attendance requirement or course application requirements. NT grade is treated as FF grade in GPA calculation.
e) IT grade is given to successful students from non-credit courses and internships. IT grade is not included in the grade point average.
f) KT grade is given to students who fail non-credit courses and internships. KT grade is not included in the grade point average.
(8) The conversion of grades to the 100-point system is determined according to the YÖK grade conversion table.
(9) The grades of the courses taken by the students in their previous education, for which the relevant unit is granted exemption, are shown on the transcript and are taken into account in the overall weighted grade point average.
(10) Success grade; It is calculated from the scores obtained from mid-term measurement tools and the final exam, make-up exam or the success score from the exams of the courses opened in the Summer School.
a) In this calculation, the score the student receives from each evaluation tool is obtained by multiplying it with the contribution rate (weight) of the relevant evaluation tool to the success grade, adding the results, and the calculation result is rounded to an integer.
b) Rounding process; If the first digit after the comma is less than five, the ones digit is not changed; If it is five or greater than five, the ones digit is increased by one.
(11) A student who fails the course application is deemed to have failed the course as well.
(12) Students' GPAs are written on their transcripts and diplomas according to the 4-point System.
Objection to exam results
(1) Students cannot object to their success grades; However, they can object to the exam results.
(2) Objections are made in writing to the relevant unit within five academic days from the final approval/announcement date of the grades in the student information system.
(3) Upon objection, the exam material is examined by the course instructor and the head of the relevant department or department; The result is reported to the relevant unit in writing.
(4) The result is decided by the relevant unit board of directors. The examination and evaluation of the objection is concluded within five academic days at the latest from the date of the objection.
(5) If correction is deemed necessary as a result of the review, the calculated statistical values of the class remain constant and the same constant values are used.
(6) An objection may be made to the institutions or boards of the University regarding the exam material examined by the course instructor and the relevant department or department head.
Determination of GPA
(1) At the end of each semester, students' grade point averages are determined.
(2) The grades of the courses taken by the student are used in determining the GPA. Courses that will not be included in the grade point average are determined by the board of directors.
(3) When determining the GPA as of the end of the registered semester, courses specified in the curriculum but for which no course registration has been made are not included in the GPA calculations.
(4) The weighted score a student receives from a course is the product of the credits of that course and the coefficient of success grade of that course. The overall grade point average is calculated by dividing the weighted total of all courses taken by the total credits of the courses. The resulting average is displayed as two digits after the comma.
(5) Term GPA is calculated based on the courses taken in the relevant term, as explained in the fourth paragraph.
Final paper, final thesis, graduation project or internship
(1) Students must complete the final paper, final project, final thesis or internship required by the programs they are enrolled in. Principles regarding internships Tomarza Mustafa
It is determined according to Akıncıoğlu Vocational School Internship Directive.
credit account
(1) Credit values of educational activities are determined based on the workload determined based on the time required to successfully complete the planned learning activities in order to achieve the targeted learning outcomes of a course, with the decision of the School Board and the approval of the Senate.
In order to monitor the quality of higher education programs;
• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education and training and other activities carried out in higher education institutions.
• “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
• YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions every year. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:
1. Creation and Approval of Curriculum:
1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being approved by the relevant Deans' Council.
2. Measurement-Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students will be carried out is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.
4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
Vocational Education Evaluation and Accreditation Association (MEDEK)
Accreditation Start / End Date: 01.01.2025 / 31.12.2026
(1) Registration of students is carried out in accordance with the principles to be determined by the Presidency of the Council of Higher Education and the Senate.
(2) The following conditions are required for the final registration of candidates:
a) To graduate from high school, a vocational school equivalent to high school, or a foreign high school whose equivalence has been approved by the Ministry of National Education.
b) Having gained the right to enroll in the Architectural Restoration Program in that academic year, as a result of the placement made by ÖSYM.
c) To have met the necessary conditions for foreign students within the framework of the relevant legislative provisions and the procedures and principles determined by the Senate.
ç) Students who will enroll are not registered in another formal higher education institution.
Students who graduate from our program can apply to ÖSYM and, if they are successful in the Vertical Transfer Exam, make a vertical transfer to the Civil Engineering and Architecture departments and receive undergraduate education.
Tomarza Vocational School was established at Erciyes University in accordance with Article 7/d-2 of Law No. 2547, amended by Law No. 2880, at the Higher Education General Assembly meeting dated 30/11/2011, and was transferred to Kayseri University by decree law. Our school started education by accepting students for the Building Inspection Program in the Fall Semester of the 2013-2014 Academic Year. Our school was furnished by philanthropic businessman Mustafa AKINCIOĞLU at the beginning of the 2013-2014 Academic Year and its name was changed to Tomarza Mustafa Akıncıoğlu Vocational School by the decision taken by the Erciyes University Senate.
The qualification is valid at all times.