Yeterlilik Kodu

TR0030014591

Yeterlilik Adı
Uluslararası Ticaret ve Lojistik Lisans Diploması
Sorumlu Kurumİstanbul Nişantaşı Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiMaslak Mahalesi, Taşyoncası Sokak, No: 1V ve No:1Y Sarıyer-İSTANBUL - Bina Kodu : 34481742
Sorumlu Kurum URLhttp://www.nisantasi.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 25/03/2025 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Taşımacılık hizmetleri
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Vizyon: Uluslararası ticaret ve lojistik eğitiminde dijital teknolojide öncü ve mükemmeliyet merkezli olmak.

Misyon: İstanbul Nişantaşı Üniversitesi Uluslararası Ticaret ve Lojistik Bölümü, öğrencilerine küresel ticaretin ve lojistiğin dinamiklerini anlama, analiz etme ve yönetme becerilerini kazandırarak uluslararası düzlemde rekabetçi ve etik değerleri referans alan insan kaynağını yetiştirir. İstanbul Nişantaşı Üniversitesi Uluslararası Ticaret ve Lojistik Bölümü, Türkiye’de dış ticaret ve lojistik sektörünün çıkarlarına odaklanan, toplam kalite, emniyet ve çevre yönetimi ile ilgili lojistik, ulaştırma ve işletme yönetimi alanlarında lisans eğitim ve öğretimini verir. Öğrencilerin araştırmacı, sorgulayıcı, özgüvenli, öz disiplinli, liderlik niteliklerini ve sosyal sorumluluk bilincini taşıyan, yaşam boyu öğrenen, analitik düşünen ve uygulayan, takım çalışmasına yatkın bireyler yetiştirmeyi temel bir hedef kabul eder.

Amaç/Hedefler: Uluslararası Ticaret ve Lojistik bölümü, güçlü bir uluslararası ticaret teorik altyapısına dayanan ve iş dünyası ile yakın bağlantılarla desteklenen temel uygulamalara ait bilgi ve becerileri gelişmiş, diğer disiplinlerdeki elemanlarla takım çalışması yapabilen, sürekli eğitim felsefesi ile kendini devamlı geliştiren, mesleğiyle ilgili ulusal ve uluslararası gelişmeleri ve yeni teknolojileri takip eden ve bunları en iyi şekilde kullanabilen, takım çalışmasına yatkın, araştırmacı ve geleceği okuyarak mevcut durumu yönetebilen bireyler yetiştirmeyi amaçlamaktadır.

Program Eğitim Amaçları:

1. Küresel Ticaret ve Lojistik alanında kuramsal ve olgusal bilgi kazandırmak: Öğrencilerin, küresel ticaretin ve lojistiğin temel prensip ve süreçlerini anlamalarını sağlamak.

2. Uluslararası ticaretin dinamiklerini keşfetmelerini ve küresel pazarlarda başarılı olabilmek için gerekli bilişsel bilgi ve uygulama becerilerini kazandırmak.

3. Alanıyla ilgili bağımsız çalışabilme ve sorumluluk alabilme yetkinliğini kazandırmak için öncelikli olarak etik değerleri referans almak. Ardından sosyal sorumluluk sahibi donanımlı, profesyonel bireyler yetiştirmeyi hedef edinmek.

4. Analitik Düşünme ve Liderlik Becerilerini alanıyla uyumlu hale getirmek için deneysel zenginlik ve uygulama becerisi kazandırmak.

5. Alanına özgü ve alanıyla ilgili iletişim becerisi kazandırmak ve deneyimlerinin kazandırdığı öz güveni güçlendirmek ve teknoloji, inovasyon desteğiyle kazandırılmış deneyimlerden sonuç çıkartmayı öğretmek.

6. Öğrencilerin, analitik düşünme kapasitelerini geliştirmek, problem çözmede takım ruhu oluşturma yetkinlerini alana özgü bir biçimde güçlendirmek.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim, örgün olarak gerçekleştirilmekte olup,  dördüncü sınıfta 70 iş günü boyunca staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitim yapılmaktadır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Bir iş veya öğrenme alanına ilişkin teori ve ilkeleri eleştirel bir yaklaşımla sorgulayabilmekte ve ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olmaktadır.
  • Bir iş veya öğrenme alanında karmaşık, öngörülmeyen sorunları çözmede ileri düzeyde yenilikçi uzmanlık becerilerine sahip olmaktadır.
  • Bir iş veya öğrenme alanındaki sorunlara ilişkin verileri analiz etmekte ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirmektedir.
  • Alanıyla ilgili karmaşık mesleki ve teknik çalışmaları yönetmekte, uygulamada ortaya çıkabilecek sorunları çözmede ekip üyesi olarak sorumluluk almakta ve ekip üyelerinin mesleki gelişim ihtiyaçlarını belirlemektedir.
  • Alanında sahip olduğu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmekte, öğrenme gereksinimlerini belirlemekte ve bunları karşılamaya yönelik hayat boyu öğrenme anlayışına sahip olmaktadır.
  • Anadilinde yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurmakta ve bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanmaktadır.
  • Alanına özgü bilişim teknolojilerini en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde kullanmaktadır.
  • Alanıyla ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek yazılı ya da sözlü olarak alanda uzman veya uzman olmayan gruplarla paylaşmaktadır.
  • Alanıyla ilgili verilerin toplanması, analiz edilmesi ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında bilimsel, toplumsal ve etik ilke ve değerlere uygun davranmaktadır.
  • Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenlemekte ve uygulamaktadır.
  • Temel insan hakları, kültürel ve evrensel değerler, sosyal adalet ve çevre konularında toplumun bilinçlenmesi için sorumluluk almaktadır.
  • Sağlıklı yaşam için gerekli tutum ve davranışlara sahip olmakta, ülkesinin sahip olduğu ve içinde yaşadığı toplumun itibar ettiği değerleri benimseyerek sosyal ilişkilerini düzenlemektedir.
  • Ülkesinin stratejik önceliklerini göz önünde tutarak sosyal ve ekonomik sorunlara çözüm getirecek ileri düzeyde bilgi, beceri, tutum ve davranışlara sahip olmaktadır.
  • Tutum ve davranışlarında toplumun örf ve adetlerini, kendine özgü özelliklerini ve milli kültürünü öncelemektedir.
Anahtar Yetkinlikler
  • Küresel Ticaret Uzmanlığı: Uluslararası ticaretin teorik altyapısına, ithalat/ihracat süreçlerine, gümrük mevzuatına ve lojistik operasyonlarına hakimdir ve bu bilgiyi küreselleşmiş bir iş ortamında uygulayabilir.
  • Analitik ve Problem Çözme Becerileri: Uluslararası ticaret ve lojistik alanındaki karmaşık sorunları tanımlama, analiz etme ve çözme yeteneğine sahiptir; veri toplama, bilgileri değerlendirme ve etkili çözümler geliştirme becerileri bulunur.
  • Çok Kültürlü İletişim ve İşbirliği: Hem Türkçe hem de yabancı dilde etkili iletişim becerileri sergiler, uluslararası ortamlarda farklı paydaşlarla işbirliği yapabilir.
  • Ticaret Teknolojilerinde Dijital Yetkinlik: Uluslararası ticaret ve lojistik yönetimi için ilgili yazılımları, çevrimiçi kaynakları, veri tabanlarını ve iletişim kanallarını etkin bir şekilde kullanabilir.
  • Etik Araştırma ve Sürekli Öğrenme: Bilimsel dürüstlükle araştırma yapmaya, küresel trendler hakkında güncel kalmaya ve alanda sürekli mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenmeyi benimsemeye kendini adamıştır.
  • Yasal ve Mevzuat Uyumluluğu: Uluslararası ticareti yöneten yasal çerçeveye, gümrük düzenlemeleri de dahil olmak üzere hakimdir ve ilgili yasa ve yönetmelikleri analiz edebilir.
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Dönem başında ilgili derse kayıt yaptıran öğrencilerin dönem sonu sınavına girebilmesi için teorik derslerin en az %70`ine, uygulamalı derslerin ise en az % 80’ine devam etmiş olmaları gerekmektedir.
  • Öğrenciler, her ders için ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar.
  • Başarı notuna, ara sınavın (ara sınav notu olarak ödev, laboratuvar sınavı, quiz vb. gibi ölçme araçlarından elde edilen puanlar da değerlendirmeye alınabilir) katkısı % 40, yarıyıl sonu sınavının katkısı ise % 60 şeklindedir.
Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

1. Sürekli Değerlendirme Yöntemleri
1.1. Öğrenci başarısı dönem içi sınavlar, ödevler ve projelerle sürekli olarak izlenmektedir.
1.2. Her ders için en az bir ara sınav ve bir final sınavı uygulanmaktadır.
1.3. Derslerde quiz, ödev ve sunumlar gibi farklı değerlendirme araçları kullanılmaktadır.
2. Akademik Performans Değerlendirmesi
2.1. Teorik derslerde yazılı sınavlar ve çoktan seçmeli testler uygulanmaktadır.
2.2. Uygulamalı derslerde proje ve vaka çalışmaları değerlendirilmektedir.
2.3. Grup çalışmaları ve takım projeleri ile öğrencilerin işbirliği becerileri ölçülmektedir.
2.4. Sözlü sunumlar ve raporlar ile iletişim becerileri değerlendirilmektedir.
3. Staj ve İş Yeri Uygulamaları Değerlendirmesi
3.1. Zorunlu staj uygulamaları işyeri yetkililerinin değerlendirmeleriyle ölçülmektedir.
3.2. İş yeri uygulamalarında öğrencilerin performansı düzenli raporlarla takip edilmektedir.
3.3. Sektör projeleri ve vaka çalışmaları ile mesleki yetkinlikler değerlendirilmektedir.
4. Mezuniyet Şartlarının Değerlendirilmesi
4.1. Öğrencilerin tüm derslerden başarılı olma durumu kontrol edilmektedir.
4.2. Staj ve uygulama şartlarının yerine getirilmesi denetlenmektedir.
4.3. Genel not ortalaması mezuniyet için belirlenen minimum şartları sağlamaktadır.
5. Kalite Güvence Değerlendirmesi
5.1. Program çıktılarının gerçekleşme düzeyi düzenli olarak ölçülmektedir.
5.2. Öğrenci geri bildirimleri sistematik olarak değerlendirilmektedir.
5.3. Dış paydaş değerlendirmeleri program geliştirme sürecine dahil edilmektedir.

Giriş Şartı

1. Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olunmakta ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartları sağlanmaktadır.

2. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmektedir.

3. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, yükseköğretim kurumlarının özel yetenek sınavıyla öğrenci kabul eden programları için ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yeterli puan alınmakta ve özel yetenek sınavı başarılmaktadır.

4. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda önlisans mezunları için yükseköğretim kurumlarında bitirdikleri alanların devamı niteliğindeki lisans programlarına yerleştirilmektedir.

Başarma ŞartlarıAsgari 240 AKTS ders kredisini başarmak ve varsa ilgili yükseköğretim kurumunun belirlemiş olduğu diğer yükümlülükleri yerine getirmiş olmaktadır.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

1. Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora programlarına devam edebilirler.

2. Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler.

 

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Belge sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030014591


Yeterlilik Adı
Uluslararası Ticaret ve Lojistik Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
İstanbul Nişantaşı Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Maslak Mahalesi, Taşyoncası Sokak, No: 1V ve No:1Y Sarıyer-İSTANBUL - Bina Kodu : 34481742

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 25/03/2025 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Vizyon: Uluslararası ticaret ve lojistik eğitiminde dijital teknolojide öncü ve mükemmeliyet merkezli olmak.

Misyon: İstanbul Nişantaşı Üniversitesi Uluslararası Ticaret ve Lojistik Bölümü, öğrencilerine küresel ticaretin ve lojistiğin dinamiklerini anlama, analiz etme ve yönetme becerilerini kazandırarak uluslararası düzlemde rekabetçi ve etik değerleri referans alan insan kaynağını yetiştirir. İstanbul Nişantaşı Üniversitesi Uluslararası Ticaret ve Lojistik Bölümü, Türkiye’de dış ticaret ve lojistik sektörünün çıkarlarına odaklanan, toplam kalite, emniyet ve çevre yönetimi ile ilgili lojistik, ulaştırma ve işletme yönetimi alanlarında lisans eğitim ve öğretimini verir. Öğrencilerin araştırmacı, sorgulayıcı, özgüvenli, öz disiplinli, liderlik niteliklerini ve sosyal sorumluluk bilincini taşıyan, yaşam boyu öğrenen, analitik düşünen ve uygulayan, takım çalışmasına yatkın bireyler yetiştirmeyi temel bir hedef kabul eder.

Amaç/Hedefler: Uluslararası Ticaret ve Lojistik bölümü, güçlü bir uluslararası ticaret teorik altyapısına dayanan ve iş dünyası ile yakın bağlantılarla desteklenen temel uygulamalara ait bilgi ve becerileri gelişmiş, diğer disiplinlerdeki elemanlarla takım çalışması yapabilen, sürekli eğitim felsefesi ile kendini devamlı geliştiren, mesleğiyle ilgili ulusal ve uluslararası gelişmeleri ve yeni teknolojileri takip eden ve bunları en iyi şekilde kullanabilen, takım çalışmasına yatkın, araştırmacı ve geleceği okuyarak mevcut durumu yönetebilen bireyler yetiştirmeyi amaçlamaktadır.

Program Eğitim Amaçları:

1. Küresel Ticaret ve Lojistik alanında kuramsal ve olgusal bilgi kazandırmak: Öğrencilerin, küresel ticaretin ve lojistiğin temel prensip ve süreçlerini anlamalarını sağlamak.

2. Uluslararası ticaretin dinamiklerini keşfetmelerini ve küresel pazarlarda başarılı olabilmek için gerekli bilişsel bilgi ve uygulama becerilerini kazandırmak.

3. Alanıyla ilgili bağımsız çalışabilme ve sorumluluk alabilme yetkinliğini kazandırmak için öncelikli olarak etik değerleri referans almak. Ardından sosyal sorumluluk sahibi donanımlı, profesyonel bireyler yetiştirmeyi hedef edinmek.

4. Analitik Düşünme ve Liderlik Becerilerini alanıyla uyumlu hale getirmek için deneysel zenginlik ve uygulama becerisi kazandırmak.

5. Alanına özgü ve alanıyla ilgili iletişim becerisi kazandırmak ve deneyimlerinin kazandırdığı öz güveni güçlendirmek ve teknoloji, inovasyon desteğiyle kazandırılmış deneyimlerden sonuç çıkartmayı öğretmek.

6. Öğrencilerin, analitik düşünme kapasitelerini geliştirmek, problem çözmede takım ruhu oluşturma yetkinlerini alana özgü bir biçimde güçlendirmek.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim, örgün olarak gerçekleştirilmekte olup,  dördüncü sınıfta 70 iş günü boyunca staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitim yapılmaktadır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Bir iş veya öğrenme alanına ilişkin teori ve ilkeleri eleştirel bir yaklaşımla sorgulayabilmekte ve ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olmaktadır.
  • Bir iş veya öğrenme alanında karmaşık, öngörülmeyen sorunları çözmede ileri düzeyde yenilikçi uzmanlık becerilerine sahip olmaktadır.
  • Bir iş veya öğrenme alanındaki sorunlara ilişkin verileri analiz etmekte ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirmektedir.
  • Alanıyla ilgili karmaşık mesleki ve teknik çalışmaları yönetmekte, uygulamada ortaya çıkabilecek sorunları çözmede ekip üyesi olarak sorumluluk almakta ve ekip üyelerinin mesleki gelişim ihtiyaçlarını belirlemektedir.
  • Alanında sahip olduğu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmekte, öğrenme gereksinimlerini belirlemekte ve bunları karşılamaya yönelik hayat boyu öğrenme anlayışına sahip olmaktadır.
  • Anadilinde yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurmakta ve bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanmaktadır.
  • Alanına özgü bilişim teknolojilerini en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde kullanmaktadır.
  • Alanıyla ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek yazılı ya da sözlü olarak alanda uzman veya uzman olmayan gruplarla paylaşmaktadır.
  • Alanıyla ilgili verilerin toplanması, analiz edilmesi ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında bilimsel, toplumsal ve etik ilke ve değerlere uygun davranmaktadır.
  • Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenlemekte ve uygulamaktadır.
  • Temel insan hakları, kültürel ve evrensel değerler, sosyal adalet ve çevre konularında toplumun bilinçlenmesi için sorumluluk almaktadır.
  • Sağlıklı yaşam için gerekli tutum ve davranışlara sahip olmakta, ülkesinin sahip olduğu ve içinde yaşadığı toplumun itibar ettiği değerleri benimseyerek sosyal ilişkilerini düzenlemektedir.
  • Ülkesinin stratejik önceliklerini göz önünde tutarak sosyal ve ekonomik sorunlara çözüm getirecek ileri düzeyde bilgi, beceri, tutum ve davranışlara sahip olmaktadır.
  • Tutum ve davranışlarında toplumun örf ve adetlerini, kendine özgü özelliklerini ve milli kültürünü öncelemektedir.

Anahtar Yetkinlikler
  • Küresel Ticaret Uzmanlığı: Uluslararası ticaretin teorik altyapısına, ithalat/ihracat süreçlerine, gümrük mevzuatına ve lojistik operasyonlarına hakimdir ve bu bilgiyi küreselleşmiş bir iş ortamında uygulayabilir.
  • Analitik ve Problem Çözme Becerileri: Uluslararası ticaret ve lojistik alanındaki karmaşık sorunları tanımlama, analiz etme ve çözme yeteneğine sahiptir; veri toplama, bilgileri değerlendirme ve etkili çözümler geliştirme becerileri bulunur.
  • Çok Kültürlü İletişim ve İşbirliği: Hem Türkçe hem de yabancı dilde etkili iletişim becerileri sergiler, uluslararası ortamlarda farklı paydaşlarla işbirliği yapabilir.
  • Ticaret Teknolojilerinde Dijital Yetkinlik: Uluslararası ticaret ve lojistik yönetimi için ilgili yazılımları, çevrimiçi kaynakları, veri tabanlarını ve iletişim kanallarını etkin bir şekilde kullanabilir.
  • Etik Araştırma ve Sürekli Öğrenme: Bilimsel dürüstlükle araştırma yapmaya, küresel trendler hakkında güncel kalmaya ve alanda sürekli mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenmeyi benimsemeye kendini adamıştır.
  • Yasal ve Mevzuat Uyumluluğu: Uluslararası ticareti yöneten yasal çerçeveye, gümrük düzenlemeleri de dahil olmak üzere hakimdir ve ilgili yasa ve yönetmelikleri analiz edebilir.

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Dönem başında ilgili derse kayıt yaptıran öğrencilerin dönem sonu sınavına girebilmesi için teorik derslerin en az %70`ine, uygulamalı derslerin ise en az % 80’ine devam etmiş olmaları gerekmektedir.
  • Öğrenciler, her ders için ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar.
  • Başarı notuna, ara sınavın (ara sınav notu olarak ödev, laboratuvar sınavı, quiz vb. gibi ölçme araçlarından elde edilen puanlar da değerlendirmeye alınabilir) katkısı % 40, yarıyıl sonu sınavının katkısı ise % 60 şeklindedir.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

1. Sürekli Değerlendirme Yöntemleri
1.1. Öğrenci başarısı dönem içi sınavlar, ödevler ve projelerle sürekli olarak izlenmektedir.
1.2. Her ders için en az bir ara sınav ve bir final sınavı uygulanmaktadır.
1.3. Derslerde quiz, ödev ve sunumlar gibi farklı değerlendirme araçları kullanılmaktadır.
2. Akademik Performans Değerlendirmesi
2.1. Teorik derslerde yazılı sınavlar ve çoktan seçmeli testler uygulanmaktadır.
2.2. Uygulamalı derslerde proje ve vaka çalışmaları değerlendirilmektedir.
2.3. Grup çalışmaları ve takım projeleri ile öğrencilerin işbirliği becerileri ölçülmektedir.
2.4. Sözlü sunumlar ve raporlar ile iletişim becerileri değerlendirilmektedir.
3. Staj ve İş Yeri Uygulamaları Değerlendirmesi
3.1. Zorunlu staj uygulamaları işyeri yetkililerinin değerlendirmeleriyle ölçülmektedir.
3.2. İş yeri uygulamalarında öğrencilerin performansı düzenli raporlarla takip edilmektedir.
3.3. Sektör projeleri ve vaka çalışmaları ile mesleki yetkinlikler değerlendirilmektedir.
4. Mezuniyet Şartlarının Değerlendirilmesi
4.1. Öğrencilerin tüm derslerden başarılı olma durumu kontrol edilmektedir.
4.2. Staj ve uygulama şartlarının yerine getirilmesi denetlenmektedir.
4.3. Genel not ortalaması mezuniyet için belirlenen minimum şartları sağlamaktadır.
5. Kalite Güvence Değerlendirmesi
5.1. Program çıktılarının gerçekleşme düzeyi düzenli olarak ölçülmektedir.
5.2. Öğrenci geri bildirimleri sistematik olarak değerlendirilmektedir.
5.3. Dış paydaş değerlendirmeleri program geliştirme sürecine dahil edilmektedir.


Giriş Şartı

1. Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olunmakta ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartları sağlanmaktadır.

2. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmektedir.

3. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, yükseköğretim kurumlarının özel yetenek sınavıyla öğrenci kabul eden programları için ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yeterli puan alınmakta ve özel yetenek sınavı başarılmaktadır.

4. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda önlisans mezunları için yükseköğretim kurumlarında bitirdikleri alanların devamı niteliğindeki lisans programlarına yerleştirilmektedir.


Başarma Şartları
Asgari 240 AKTS ders kredisini başarmak ve varsa ilgili yükseköğretim kurumunun belirlemiş olduğu diğer yükümlülükleri yerine getirmiş olmaktadır.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

1. Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora programlarına devam edebilirler.

2. Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler.

 


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Belge sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030014591

Qualification Title
International Commerce and Logistic International Trade and Logistics
Awarding BodyISTANBUL NISANTASI UNIVERSITY RECTORATE
Awarding Body ContactMaslak District, Tasyoncasi Street, No: 1V and No: 1Y Sariyer-ISTANBUL - Building Code: 34481742
Awarding Body Urlhttp://www.nisantasi.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 25/03/2025
TQF Level 6
Thematic AreasTransport services
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

Vision: To be a pioneering and excellence-oriented center in digital technology in international trade and logistics education.

Mission: The Department of International Trade and Logistics at Istanbul Nişantaşı University educates human resources who are competitive in the international arena and reference ethical values by providing students with the skills to understand, analyze, and manage the dynamics of global trade and logistics. The Department of International Trade and Logistics at Istanbul Nişantaşı University provides undergraduate education and training in logistics, transportation, and business administration related to total quality, safety, and environmental management, focusing on the interests of the foreign trade and logistics sector in Turkey. It adopts as a fundamental goal to train individuals who are researchers, inquisitive, self-confident, self-disciplined, possessing leadership qualities and social responsibility awareness, lifelong learners, analytical thinkers and implementers, and prone to teamwork.

Aims/Objectives: The International Trade and Logistics department aims to train individuals who have advanced knowledge and skills related to basic applications supported by a strong international trade theoretical infrastructure and close connections with the business world, who can work in teamwork with elements in other disciplines, who continuously improve themselves with the philosophy of continuous education, who follow national and international developments and new technologies related to their profession and can use them in the best way, who are prone to teamwork, researchers, and can manage the current situation by reading the future.

Program Educational Objectives:

  • To provide theoretical and factual knowledge in the field of Global Trade and Logistics: To ensure that students understand the basic principles and processes of global trade and logistics.
  • To enable them to discover the dynamics of international trade and to provide the necessary cognitive knowledge and application skills to be successful in global markets.
  • To primarily reference ethical values in order to provide the competence to work independently and take responsibility in their field. Then, to aim to train well-equipped, professional individuals with social responsibility.
  • To provide experimental richness and application skills to harmonize Analytical Thinking and Leadership Skills with their field.
  • To provide field-specific and field-related communication skills and to strengthen the self-confidence gained from their experiences and to teach how to draw conclusions from experiences gained with technology and innovation support.
  • To develop students' analytical thinking capacities, to strengthen their competencies in creating a team spirit in problem-solving in a field-specific way.
Learning Environments

Education and training are carried out through formal instruction, and in the fourth year, practical training is conducted as an internship or workplace training for 70 working days

Description
  • He/she can critically question the theories and principles related to a field of work or study and has advanced theoretical and practical knowledge.
  • Have advanced innovative expertise in solving complex, unforeseen problems in a field of work or study.
  • Analyses data on problems in a business or learning area and develops evidence-based solutions.
  • Manages complex professional and technical studies related to his/her field, takes responsibility as a team member in solving problems that may arise in practice and determines the professional development needs of team members.
  • He/she evaluates the knowledge and skills he/she has in his/her field with a critical approach, determines his/her learning needs and has a lifelong learning approach to meet them.
  • Communicates effectively in written and spoken form in his/her native language and uses a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
  • Uses information technologies specific to his/her field at least at the advanced level of the European Computer User License.
  • He shares his thoughts and solution suggestions for problems on issues related to his field, supported by quantitative and qualitative data, in writing or verbally with groups of experts or non-experts in the field.
  • It acts in accordance with scientific, social and ethical principles and values ​​in the stages of collecting, analyzing and announcing the results of data related to its field.
  • With the awareness of social responsibility, it organizes and implements projects and events in cooperation with other professional groups for the social environment in which it lives.
  • It takes responsibility for raising public awareness of fundamental human rights, cultural and universal values, social justice and environmental issues.
  • He/she has the attitudes and behaviors necessary for a healthy life and organizes his/her social relations by adopting the values ​​that his/her country has and the society he/she lives in respects.
  • He/she has advanced knowledge, skills, attitudes and behaviors that will bring solutions to social and economic problems by taking into account the strategic priorities of his/her country.
  • In his attitudes and behaviors, he prioritizes the customs and traditions of the society, its unique characteristics and national culture.
Key Competencies
  • Global Trade Expertise: Possesses a strong command of the theoretical foundations of international trade, import/export processes, customs regulations, and logistics operations, and can apply this knowledge in a globalized business environment.
  • Analytical and Problem-Solving Skills: Has the ability to identify, analyze, and solve complex problems in the field of international trade and logistics; possesses skills in data collection, information evaluation, and the development of effective solutions.
  • Cross-Cultural Communication and Collaboration: Demonstrates effective communication skills in both Turkish and a foreign language, and can collaborate with diverse stakeholders in international settings.
  • Digital Competence in Trade Technologies: Can effectively utilize relevant software, online resources, databases, and communication channels for international trade and logistics management.
  • Ethical Research and Continuous Learning: Is committed to conducting research with scientific integrity, staying up-to-date on global trends, and embracing lifelong learning for continuous professional development in the field.
  • Legal and Regulatory Compliance: Has a strong understanding of the legal framework governing international trade, including customs regulations, and can analyze relevant laws and regulations.
Further Info
  • Students who registered for the relevant course at the beginning of the semester must attend at least 70% of the theoretical courses and 80% of the practical courses in order to take the final exam.
  • Students are subjected to a midterm and a final exam for each course.
  • The contribution of the midterm exam (scores obtained from measurement tools such as homework, laboratory exams, quizzes, etc. can also be taken into account as the midterm grade) to the success grade is 40%, and the contribution of the final exam is 60%.
Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education and training and other activities carried out in higher education institutions.
“University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
“Foundation Higher Education Institutions Report” including academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published by YÖK every year. These reports including quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:
1. Creation and Approval of Curriculum:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being approved by the relevant Deans' Council.

2. Measurement-Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students will be carried out is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

1. Continuous Evaluation Methods
1.1. Student success is continuously monitored through mid-term exams, assignments and projects.
1.2. At least one midterm exam and one final exam are applied for each course.
1.3. Different evaluation tools such as quizzes, assignments and presentations are used in courses.
2. Academic Performance Evaluation
2.1. Written exams and multiple choice tests are applied in theoretical courses.
2.2. Projects and case studies are evaluated in applied courses.

2.3. Students' collaboration skills are measured with group work and team projects.

2.4. Communication skills are evaluated with oral presentations and reports.

3. Internship and Workplace Applications Evaluation
3.1. Compulsory internship applications are measured with the evaluations of workplace authorities.

3.2. Students' performance in workplace applications is monitored with regular reports.

3.3. Professional competencies are evaluated with sector projects and case studies.

4. Graduation Requirements Evaluation
4.1. Students' success in all courses is checked.

4.2. Fulfillment of internship and practice requirements is inspected.

4.3. General grade point average meets the minimum requirements determined for graduation.

5. Quality Assurance Evaluation
5.1. The level of realization of program outcomes is measured regularly.

5.2. Student feedback is systematically evaluated.

5.3. External stakeholder evaluations are included in the program development process.

Access Requirements

1. Graduates from secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education are accepted and the conditions for admission to undergraduate programs of higher education institutions are met.

2. Placement is made to the relevant undergraduate program of the higher education institution as a result of the central exam conducted by the Center for Assessment, Selection and Placement (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by YÖK.

3. For programs of higher education institutions that accept students with special talent exams, the procedures and principles of which are determined by YÖK, a sufficient score is obtained as a result of the central exam conducted by ÖSYM and the special talent exam is passed.

4. As a result of the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by ÖSYM, the procedures and principles of which are determined by YÖK, associate degree graduates are placed in undergraduate programs that are a continuation of the fields they have completed in higher education institutions.

Conditions for SuccessAchieving a minimum of 240 ECTS course credits and fulfilling other obligations determined by the relevant higher education institution, if any.
Progression Paths (Relationship Type)

1. Those who have a bachelor's degree can continue to graduate programs and, if they meet the relevant requirements, to doctoral programs accepted with a bachelor's degree.

2. Undergraduate students have the right to participate in double major programs opened by the higher education institutions they are studying in. Students enrolled in double major programs can take courses from two diploma programs simultaneously and receive two separate bachelor's degrees if they are successful.

Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

The document is valid continuously.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030014591


Qualification Title
International Commerce and Logistic International Trade and Logistics

Awarding Body
ISTANBUL NISANTASI UNIVERSITY RECTORATE

Awarding Body Contact
Maslak District, Tasyoncasi Street, No: 1V and No: 1Y Sariyer-ISTANBUL - Building Code: 34481742

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 25/03/2025

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

Vision: To be a pioneering and excellence-oriented center in digital technology in international trade and logistics education.

Mission: The Department of International Trade and Logistics at Istanbul Nişantaşı University educates human resources who are competitive in the international arena and reference ethical values by providing students with the skills to understand, analyze, and manage the dynamics of global trade and logistics. The Department of International Trade and Logistics at Istanbul Nişantaşı University provides undergraduate education and training in logistics, transportation, and business administration related to total quality, safety, and environmental management, focusing on the interests of the foreign trade and logistics sector in Turkey. It adopts as a fundamental goal to train individuals who are researchers, inquisitive, self-confident, self-disciplined, possessing leadership qualities and social responsibility awareness, lifelong learners, analytical thinkers and implementers, and prone to teamwork.

Aims/Objectives: The International Trade and Logistics department aims to train individuals who have advanced knowledge and skills related to basic applications supported by a strong international trade theoretical infrastructure and close connections with the business world, who can work in teamwork with elements in other disciplines, who continuously improve themselves with the philosophy of continuous education, who follow national and international developments and new technologies related to their profession and can use them in the best way, who are prone to teamwork, researchers, and can manage the current situation by reading the future.

Program Educational Objectives:

  • To provide theoretical and factual knowledge in the field of Global Trade and Logistics: To ensure that students understand the basic principles and processes of global trade and logistics.
  • To enable them to discover the dynamics of international trade and to provide the necessary cognitive knowledge and application skills to be successful in global markets.
  • To primarily reference ethical values in order to provide the competence to work independently and take responsibility in their field. Then, to aim to train well-equipped, professional individuals with social responsibility.
  • To provide experimental richness and application skills to harmonize Analytical Thinking and Leadership Skills with their field.
  • To provide field-specific and field-related communication skills and to strengthen the self-confidence gained from their experiences and to teach how to draw conclusions from experiences gained with technology and innovation support.
  • To develop students' analytical thinking capacities, to strengthen their competencies in creating a team spirit in problem-solving in a field-specific way.

Learning Environments

Education and training are carried out through formal instruction, and in the fourth year, practical training is conducted as an internship or workplace training for 70 working days


Description
  • He/she can critically question the theories and principles related to a field of work or study and has advanced theoretical and practical knowledge.
  • Have advanced innovative expertise in solving complex, unforeseen problems in a field of work or study.
  • Analyses data on problems in a business or learning area and develops evidence-based solutions.
  • Manages complex professional and technical studies related to his/her field, takes responsibility as a team member in solving problems that may arise in practice and determines the professional development needs of team members.
  • He/she evaluates the knowledge and skills he/she has in his/her field with a critical approach, determines his/her learning needs and has a lifelong learning approach to meet them.
  • Communicates effectively in written and spoken form in his/her native language and uses a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
  • Uses information technologies specific to his/her field at least at the advanced level of the European Computer User License.
  • He shares his thoughts and solution suggestions for problems on issues related to his field, supported by quantitative and qualitative data, in writing or verbally with groups of experts or non-experts in the field.
  • It acts in accordance with scientific, social and ethical principles and values ​​in the stages of collecting, analyzing and announcing the results of data related to its field.
  • With the awareness of social responsibility, it organizes and implements projects and events in cooperation with other professional groups for the social environment in which it lives.
  • It takes responsibility for raising public awareness of fundamental human rights, cultural and universal values, social justice and environmental issues.
  • He/she has the attitudes and behaviors necessary for a healthy life and organizes his/her social relations by adopting the values ​​that his/her country has and the society he/she lives in respects.
  • He/she has advanced knowledge, skills, attitudes and behaviors that will bring solutions to social and economic problems by taking into account the strategic priorities of his/her country.
  • In his attitudes and behaviors, he prioritizes the customs and traditions of the society, its unique characteristics and national culture.

Key Competencies
  • Global Trade Expertise: Possesses a strong command of the theoretical foundations of international trade, import/export processes, customs regulations, and logistics operations, and can apply this knowledge in a globalized business environment.
  • Analytical and Problem-Solving Skills: Has the ability to identify, analyze, and solve complex problems in the field of international trade and logistics; possesses skills in data collection, information evaluation, and the development of effective solutions.
  • Cross-Cultural Communication and Collaboration: Demonstrates effective communication skills in both Turkish and a foreign language, and can collaborate with diverse stakeholders in international settings.
  • Digital Competence in Trade Technologies: Can effectively utilize relevant software, online resources, databases, and communication channels for international trade and logistics management.
  • Ethical Research and Continuous Learning: Is committed to conducting research with scientific integrity, staying up-to-date on global trends, and embracing lifelong learning for continuous professional development in the field.
  • Legal and Regulatory Compliance: Has a strong understanding of the legal framework governing international trade, including customs regulations, and can analyze relevant laws and regulations.

Further Info
  • Students who registered for the relevant course at the beginning of the semester must attend at least 70% of the theoretical courses and 80% of the practical courses in order to take the final exam.
  • Students are subjected to a midterm and a final exam for each course.
  • The contribution of the midterm exam (scores obtained from measurement tools such as homework, laboratory exams, quizzes, etc. can also be taken into account as the midterm grade) to the success grade is 40%, and the contribution of the final exam is 60%.

Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education and training and other activities carried out in higher education institutions.
“University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
“Foundation Higher Education Institutions Report” including academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published by YÖK every year. These reports including quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:
1. Creation and Approval of Curriculum:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being approved by the relevant Deans' Council.

2. Measurement-Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students will be carried out is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

1. Continuous Evaluation Methods
1.1. Student success is continuously monitored through mid-term exams, assignments and projects.
1.2. At least one midterm exam and one final exam are applied for each course.
1.3. Different evaluation tools such as quizzes, assignments and presentations are used in courses.
2. Academic Performance Evaluation
2.1. Written exams and multiple choice tests are applied in theoretical courses.
2.2. Projects and case studies are evaluated in applied courses.

2.3. Students' collaboration skills are measured with group work and team projects.

2.4. Communication skills are evaluated with oral presentations and reports.

3. Internship and Workplace Applications Evaluation
3.1. Compulsory internship applications are measured with the evaluations of workplace authorities.

3.2. Students' performance in workplace applications is monitored with regular reports.

3.3. Professional competencies are evaluated with sector projects and case studies.

4. Graduation Requirements Evaluation
4.1. Students' success in all courses is checked.

4.2. Fulfillment of internship and practice requirements is inspected.

4.3. General grade point average meets the minimum requirements determined for graduation.

5. Quality Assurance Evaluation
5.1. The level of realization of program outcomes is measured regularly.

5.2. Student feedback is systematically evaluated.

5.3. External stakeholder evaluations are included in the program development process.


Access Requirements

1. Graduates from secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education are accepted and the conditions for admission to undergraduate programs of higher education institutions are met.

2. Placement is made to the relevant undergraduate program of the higher education institution as a result of the central exam conducted by the Center for Assessment, Selection and Placement (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by YÖK.

3. For programs of higher education institutions that accept students with special talent exams, the procedures and principles of which are determined by YÖK, a sufficient score is obtained as a result of the central exam conducted by ÖSYM and the special talent exam is passed.

4. As a result of the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by ÖSYM, the procedures and principles of which are determined by YÖK, associate degree graduates are placed in undergraduate programs that are a continuation of the fields they have completed in higher education institutions.


Conditions for Success
Achieving a minimum of 240 ECTS course credits and fulfilling other obligations determined by the relevant higher education institution, if any.

Progression Paths (Relationship Type)

1. Those who have a bachelor's degree can continue to graduate programs and, if they meet the relevant requirements, to doctoral programs accepted with a bachelor's degree.

2. Undergraduate students have the right to participate in double major programs opened by the higher education institutions they are studying in. Students enrolled in double major programs can take courses from two diploma programs simultaneously and receive two separate bachelor's degrees if they are successful.


Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

The document is valid continuously.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode