Yeterlilik Kodu

TR0030019744

Yeterlilik Adı
Türk Halk Bilimi Lisans Diploması
Sorumlu KurumAnkara Hacı Bayram Veli Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiYücetepe Mahallesi 85.Cadde No:8 06570 Çankaya/ANKARA
Sorumlu Kurum URLhttps://hacibayram.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 18/07/2023 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Edebiyat Programları
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Türk Halk Bilimi Bölümü lisans programının amacı, bilinçli, eleştirel bir bakış açısına sahip, araştırmacı ve etik değerleri gözeten öğrenciler yetiştirmektir. Ayrıca bölümden mezun olan her öğrenci geleceğin oluşturulmasında etkin rol almayı öğrenmelidir. Türk Halk Bilimi bölümü öğrencilerine bu alanda akademik ve mesleki açıdan kayda değer yetenekler kazandırmak. Öğrencilere yalnızca Türk Halk Bilimi alanında değil daha geniş çerçevede Türk kültürü, tarihi, somut olmayan kültürel miras, medya, müzecilik alanlarında gerekli, uluslararası geçerliliği olan bilgi ve becerileri kazandırmak. Halk bilimi alanında üretilen bilgi ve birikimi toplumsal yarar üretmek amacıyla kullanmayı, bilimsel yayınların yanı sıra proje üretmeyi amaç edinen araştırmacı ve uygulamacılar yetiştirmek amaçlanmaktadır.

Öğrenme Ortamları

Ankara’nın merkezinde olan Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi, birçok alışveriş merkezine, misafirhaneye, yurt ve   yerleşim yerine yakındır. Eğlenceden kültüre, sanata; alışverişten beslenmeye modern kent yaşamına özgü tüm olanakları  öğrencilerine sunmakta, bir kent üniversitesi olmanın verdiği bütün avantajları taşımaktadır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Halk bilimi alanında temel kavram ve kuram bilgisine sahip olur.
  • Halk bilimi araştırma yöntem ve tekniklerini öğrenip etkin kullanabilir.
  • Halk bilimi çalışmaları tarihine dair bilgi sahibi olup Türk halk bilimi çalışmalarının dünya halk bilimi çalışmaları içindeki yerini kavrayabilir.
  • Türk kültür tarihinin yazılı ve sözlü kaynakları tanıyıp kullanır.
  • Kültürel süreçlere bütüncül yaklaşabilmek için sosyal bilimlerin farklı disiplinlerinden elde ettiği verileri kullanarak disiplinler arası incelemeler yapabilir.
  • Türk edebiyatının dönemlerine ve metinlerine hâkim olurlar ve Türk kültürünü edebî metinler üzerinden analiz edebilirler.
  • Geleneksel Türk halk tiyatrosu, halk müziği ve halk oyunları gibi gösteri sanatlarına dair teorik bilgisini ve uygulama becerisini kullanabilir.
  • Gelenek, görenek ve halk inançlarına dayalı toplumsal uygulamaları analiz eder, tartışır ve uygulamalı halkbilimi alanında yeni modeller geliştirirler.
  • Dünya kültürleri ve mitolojileri arasında ilgi kurabilir; karşılaştırmalı çalışmalar yapabilir.
  • Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak Türk halk bilimi alanında bilgi oluşturur, düzenler ve paylaşırlar.
  • Medya, turizm, animasyon gibi alanlarda temel teorik bilgileri kazanır, bunları uygulamalı halk bilimi çalışmalarına uyarlar.
  • Kültürel mirası tanımlama, arşivleme, depolama, sergileme, koruma bağlamında halk bilimi müzeciliği yapabilirler.
Anahtar Yetkinlikler
  • Türk edebiyatının dönemlerine ve metinlerine hâkim olurlar ve Türk kültürünü edebî metinler üzerinden analiz edebilir.
  • Dünya kültürleri ve mitolojileri arasında ilgi kurabilir; karşılaştırmalı çalışmalar yapabilir.
  • Medya, turizm, animasyon gibi alanlarda temel teorik bilgileri kazanır, bunları uygulamalı halk bilimi çalışmalarına uyarlar.
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Bölümümüzde Ölçme ve Değerlendirme Üniversitemizin Önlisans ve Lisans Sınav Yönetmeliği uyarınca gerçekleştirilmektedir. Başarı puanlarına göre alınan harf notları sırasıyla şu şekildedir:

AA 4,00 90-100

BA 3,50 85-89

BB 3,00 80-84

CB 2,50 75-79

CC 2,00 70-74

DC 1,50 65-69

DD 1,00 60-64

FD 0,50 50-59

FF 0,00 0-49

BL (BAŞARILI) -- -- BZ (BAŞARISIZ) -- -- DZ (DEVAMSIZ) ---GR (GİRMEDİ)

Ayrıca, bir yarıyıla/yıla ait not ortalaması en az 2.00 olan öğrenciler o yarıyıl/yıl (DC) notu aldıkları derslerden de başarılı sayılırlar. Bu sonuç, (DC+) olarak ifade edilir.

İlgili Yönetmeliğe aşağıda sunulan link üzerinden ulaşılabilinir  https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=33750&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Akreditasyon Kuruluşu Adı; Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK)

Bu vizyon, misyon ve politika kapsamında Bölümümüz FEDEK Akreditasyon şartlarını sağlamıştır.

Bölümümüz 04.01.2023 tarihinden, 30.09.2025 tarihine kadar geçerli olmak üzere FEDEK tarafından akredite edilmiştir.

İlgili link: https://fedek.org.tr/_uploads/AKREDITE_KURUMLAR_25022025.pdf

Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.

Başarma ŞartlarıEdebiyat Fakültesi Türk Halk Bilimi Lisans Programı 240 AKTS olmak üzere düzenlenmiştir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bölümden mezun olan öğrenciler, Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Somut Olmayan Kültürel Miras Müzesi ile Hamamönü semtindeki Ankara Somut Olmayan Kültürel Miras Müzesinde imkânlar dâhilinde müze araştırmacısı olarak çalışabilecek olmakla birlikte mezunlarımızın Kültür ve Turizm Bakanlığında folklor araştırmacısı olarak da istihdam edilme fırsatı bulunmaktadır. Bunların yanında, mezunlarımız;

  • Kültür ve Turizm Bakanlığı Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü Müze Araştırmacısı olma imkânı,
  • Millî Eğitim Bakanlığı Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği sınavlarına başvuru hakkı,
  • Belediyelerin Kültür birimlerinde ve kent müzelerinde uzman personel olarak çalışa imkânı,
  • Somut Olmayan Kültürel Miras konulu belediye veya özel müzelerde çalışma imkânı,
  • Belediye veya kendi adına böyle bir müze kurma becerisi,
  • Üniversite lisans mezunlarının başvurabileceği devlet memurluklarında KPSS'ye girme hakkı,
  • Eğitim, kültür, turizm ve medya ile ilgili her türlü özel veya kamu kurumunda çeşitli kadro ve görevlerde çalışma imkânı,
  • UNESCO ve Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Sözleşmesini tanıma ve uluslararası alanla buluşma fırsatı,
  • Basın yayın kuruluşları ile kültürel araştırmalar yapan ve projeler üreten çeşitli uluslararası kurum ve kuruluşlarda da görev alma imkânı,
  • Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Sözleşmesi'ne Türkiye'nin taraf olmasıyla başlayan süreçte üniversitelerde daha fazla ilgi gören sayıları yıldan yıla artan halk bilimi bölümlerinde akademisyen olma imkânı elde edebilirler.
Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030019744


Yeterlilik Adı
Türk Halk Bilimi Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Yücetepe Mahallesi 85.Cadde No:8 06570 Çankaya/ANKARA

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 18/07/2023 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Türk Halk Bilimi Bölümü lisans programının amacı, bilinçli, eleştirel bir bakış açısına sahip, araştırmacı ve etik değerleri gözeten öğrenciler yetiştirmektir. Ayrıca bölümden mezun olan her öğrenci geleceğin oluşturulmasında etkin rol almayı öğrenmelidir. Türk Halk Bilimi bölümü öğrencilerine bu alanda akademik ve mesleki açıdan kayda değer yetenekler kazandırmak. Öğrencilere yalnızca Türk Halk Bilimi alanında değil daha geniş çerçevede Türk kültürü, tarihi, somut olmayan kültürel miras, medya, müzecilik alanlarında gerekli, uluslararası geçerliliği olan bilgi ve becerileri kazandırmak. Halk bilimi alanında üretilen bilgi ve birikimi toplumsal yarar üretmek amacıyla kullanmayı, bilimsel yayınların yanı sıra proje üretmeyi amaç edinen araştırmacı ve uygulamacılar yetiştirmek amaçlanmaktadır.


Öğrenme Ortamları

Ankara’nın merkezinde olan Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi, birçok alışveriş merkezine, misafirhaneye, yurt ve   yerleşim yerine yakındır. Eğlenceden kültüre, sanata; alışverişten beslenmeye modern kent yaşamına özgü tüm olanakları  öğrencilerine sunmakta, bir kent üniversitesi olmanın verdiği bütün avantajları taşımaktadır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Halk bilimi alanında temel kavram ve kuram bilgisine sahip olur.
  • Halk bilimi araştırma yöntem ve tekniklerini öğrenip etkin kullanabilir.
  • Halk bilimi çalışmaları tarihine dair bilgi sahibi olup Türk halk bilimi çalışmalarının dünya halk bilimi çalışmaları içindeki yerini kavrayabilir.
  • Türk kültür tarihinin yazılı ve sözlü kaynakları tanıyıp kullanır.
  • Kültürel süreçlere bütüncül yaklaşabilmek için sosyal bilimlerin farklı disiplinlerinden elde ettiği verileri kullanarak disiplinler arası incelemeler yapabilir.
  • Türk edebiyatının dönemlerine ve metinlerine hâkim olurlar ve Türk kültürünü edebî metinler üzerinden analiz edebilirler.
  • Geleneksel Türk halk tiyatrosu, halk müziği ve halk oyunları gibi gösteri sanatlarına dair teorik bilgisini ve uygulama becerisini kullanabilir.
  • Gelenek, görenek ve halk inançlarına dayalı toplumsal uygulamaları analiz eder, tartışır ve uygulamalı halkbilimi alanında yeni modeller geliştirirler.
  • Dünya kültürleri ve mitolojileri arasında ilgi kurabilir; karşılaştırmalı çalışmalar yapabilir.
  • Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak Türk halk bilimi alanında bilgi oluşturur, düzenler ve paylaşırlar.
  • Medya, turizm, animasyon gibi alanlarda temel teorik bilgileri kazanır, bunları uygulamalı halk bilimi çalışmalarına uyarlar.
  • Kültürel mirası tanımlama, arşivleme, depolama, sergileme, koruma bağlamında halk bilimi müzeciliği yapabilirler.

Anahtar Yetkinlikler
  • Türk edebiyatının dönemlerine ve metinlerine hâkim olurlar ve Türk kültürünü edebî metinler üzerinden analiz edebilir.
  • Dünya kültürleri ve mitolojileri arasında ilgi kurabilir; karşılaştırmalı çalışmalar yapabilir.
  • Medya, turizm, animasyon gibi alanlarda temel teorik bilgileri kazanır, bunları uygulamalı halk bilimi çalışmalarına uyarlar.

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Bölümümüzde Ölçme ve Değerlendirme Üniversitemizin Önlisans ve Lisans Sınav Yönetmeliği uyarınca gerçekleştirilmektedir. Başarı puanlarına göre alınan harf notları sırasıyla şu şekildedir:

AA 4,00 90-100

BA 3,50 85-89

BB 3,00 80-84

CB 2,50 75-79

CC 2,00 70-74

DC 1,50 65-69

DD 1,00 60-64

FD 0,50 50-59

FF 0,00 0-49

BL (BAŞARILI) -- -- BZ (BAŞARISIZ) -- -- DZ (DEVAMSIZ) ---GR (GİRMEDİ)

Ayrıca, bir yarıyıla/yıla ait not ortalaması en az 2.00 olan öğrenciler o yarıyıl/yıl (DC) notu aldıkları derslerden de başarılı sayılırlar. Bu sonuç, (DC+) olarak ifade edilir.

İlgili Yönetmeliğe aşağıda sunulan link üzerinden ulaşılabilinir  https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=33750&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Akreditasyon Kuruluşu Adı; Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK)

Bu vizyon, misyon ve politika kapsamında Bölümümüz FEDEK Akreditasyon şartlarını sağlamıştır.

Bölümümüz 04.01.2023 tarihinden, 30.09.2025 tarihine kadar geçerli olmak üzere FEDEK tarafından akredite edilmiştir.

İlgili link: https://fedek.org.tr/_uploads/AKREDITE_KURUMLAR_25022025.pdf


Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.


Başarma Şartları
Edebiyat Fakültesi Türk Halk Bilimi Lisans Programı 240 AKTS olmak üzere düzenlenmiştir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bölümden mezun olan öğrenciler, Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Somut Olmayan Kültürel Miras Müzesi ile Hamamönü semtindeki Ankara Somut Olmayan Kültürel Miras Müzesinde imkânlar dâhilinde müze araştırmacısı olarak çalışabilecek olmakla birlikte mezunlarımızın Kültür ve Turizm Bakanlığında folklor araştırmacısı olarak da istihdam edilme fırsatı bulunmaktadır. Bunların yanında, mezunlarımız;

  • Kültür ve Turizm Bakanlığı Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü Müze Araştırmacısı olma imkânı,
  • Millî Eğitim Bakanlığı Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği sınavlarına başvuru hakkı,
  • Belediyelerin Kültür birimlerinde ve kent müzelerinde uzman personel olarak çalışa imkânı,
  • Somut Olmayan Kültürel Miras konulu belediye veya özel müzelerde çalışma imkânı,
  • Belediye veya kendi adına böyle bir müze kurma becerisi,
  • Üniversite lisans mezunlarının başvurabileceği devlet memurluklarında KPSS'ye girme hakkı,
  • Eğitim, kültür, turizm ve medya ile ilgili her türlü özel veya kamu kurumunda çeşitli kadro ve görevlerde çalışma imkânı,
  • UNESCO ve Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Sözleşmesini tanıma ve uluslararası alanla buluşma fırsatı,
  • Basın yayın kuruluşları ile kültürel araştırmalar yapan ve projeler üreten çeşitli uluslararası kurum ve kuruluşlarda da görev alma imkânı,
  • Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Sözleşmesi'ne Türkiye'nin taraf olmasıyla başlayan süreçte üniversitelerde daha fazla ilgi gören sayıları yıldan yıla artan halk bilimi bölümlerinde akademisyen olma imkânı elde edebilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030019744

Qualification Title
Turkish Folklore Undergraduate Degree Diploma
Awarding BodyAnkara Haci Bayram Veli University
Awarding Body ContactYücetepe Neighborhood 85th Street No:8 06570 Çankaya/ANKARA
Awarding Body Urlhttps://hacibayram.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 18/07/2023
TQF Level 6
Thematic Areas
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

The aim of the undergraduate program of the Department of Turkish Folklore is to educate students who have a conscious, critical perspective, researcher and ethical values. In addition, every student who graduates from the department should learn to take an active role in the creation of the future. It is our aim to provide students with the necessary, internationally recognized knowledge and skills not only in the field of Turkish Folklore but also in the fields of Turkish culture, history, intangible cultural heritage, media, museology. It is aimed to train researchers and practitioners who aim to use the knowledge and experience produced in the field of folklore in order to produce social benefits, to produce projects as well as scientific publications.

Learning Environments

Located in the center of Ankara, Ankara Hacı Bayram Veli University is close to many shopping centers, guesthouses, dormitories and residential areas. It offers its students all the opportunities of modern urban life, from entertainment to culture and art, from shopping to nutrition, and has all the advantages of being a city university.

Description
  • They have the knowledge of basic concepts and theories of Turkish Folklore.
  • They learn and use the folklore research methods and technics effectively.
  • They get the knowledge of the history of folklore studies and understand the situation of Turkish folklore studies in the world folklore studies.
  • They know and use the oral and written Turkish cultural resources.
  • In order to have a holistic approach to cultural processes, they make multidisciplinary observations using the data of other social science disciplines.
  • They master the eras and texts of Turkish literature and can analyse Turkish culture on literary texts.
  • They can use their theoretical knowledge and application abilities related to traditional Turkish folk theatre, folk music and folk dances.
  • They analyze the social practices based on traditions, customs and folk beliefs and develop new models on applied folklore.
  • They can relate world cultures to mythhologies and also make comparative studies.
  • They generate, compose and share information in Turkish folklore field by using data and internet technologies.
  • They gain basic theoretical knowledge in fields such as media, tourism, animation and adapt them into applied folklore field.
  • They can execute folklore museology in terms of identification, archiving, storage, exhibition and safeguarding of the cultural heritage.
Key Competencies
  • They have a command of the periods and texts of Turkish literature and analyze Turkish culture through literary texts.
  • They establish a relationship between world cultures and mythologies and can make comparative studies.
  • They gain basic theoretical knowledge in areas such as media, tourism, animation, and adapt them to applied folklore studies.
Further Info

(1) Whether a student is considered successful in a course is determined by the course achievement grade. The course achievement grade is calculated using the relative grading method, based on the student's performance in midterm exams, submitted assignments, practical work, and other assessment methods throughout the semester/year, as well as the final exam results. The impact of assessment criteria other than midterm and final exams on the achievement grade cannot exceed 10%. 
(2) The achievement grade is determined using one of the methods prescribed by the Student Information and Management System (ÖİBS) and approved by the Senate, considering the overall performance of the class, arithmetic averages, and statistical distribution.
(3) The raw achievement grade of a course is calculated by summing 40% of the midterm exam score and 60% of the final or resit exam score.
(4) Exam results are entered into the ÖİBS by the course instructor within the period specified in the academic calendar and announced to students. The grades become final on the day they are approved by the instructor.

Article 24 – (1) The coefficients of course achievement grades are applied as follows:
Achievement Grade Coefficient Score Range
AA 4.00 90-100
BA 3.50 85-89
BB 3.00 80-84
CB 2.50 75-79
CC 2.00 70-74
DC 1.50 65-69
DD 1.00 60-64
FD 0.50 50-59
FF 0.00 0-49
BL  (Successful)
BZ  (Unsuccessful)
DZ  (Absent)
GR   (Not Attended)

2) A student is considered successful in a course if they receive an AA, BA, BB, CB, CC, DC, or DD grade.

(3) Students who do not attend the semester/year-end exam are given a GR grade regardless of their performance during the semester/year, and this grade is recorded as zero in the system.

(4) DZ and GR grades are treated as FF and are included in the calculation of the weighted grade point average. Courses failed with DZ or GR grades must be retaken in the following semester/year as a priority.

(5) Grades for courses taken at other higher education institutions within the last five years are converted into letter grades. The criteria for grade conversion are determined by the Senate.

In addition, students with a semester/year grade point average of at least 2.00 are also considered successful in courses where they received a (DC) grade for that semester/year. This result is expressed as (DC+).

The relevant Regulation can be accessed via the link provided below. 

https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=33750&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5

Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

• “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

• “Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curriculum: The Council of Higher Education determines the minimum standards and criteria required for establishing undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues.

1.2. The curriculum of the National Core Curriculum is approved by the relevant Deans' Council and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students is carried out in accordance with the education and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by the higher education institutions.

4. Self Assessment-External Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Assessment Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.

Accreditation Institution Name; Science, Literature, Science-Literature, Language and History-Geography Faculties Curriculum Evaluation and Accreditation Association (FEDEK)

Within the scope of this vision, mission and policy, our Department has met the FEDEK Accreditation requirements.

Our department has been accredited by FEDEK, valid from 04.01.2023 until 30.09.2025.

Relevant Link: https://fedek.org.tr/_uploads/AKREDITE_KURUMLAR_25022025.pdf

Access Requirements

General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme.

Conditions for SuccessTurkish Folklore bachelor degree programme is designed to require 240 ECTS for graduation.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of the department can work as a museum researcher at Ankara Hacı Bayram Veli University Ankara Intangible Cultural Heritage Museum in Hamamönü district. In addition, our graduates have the possibility of becoming a Museum Researcher of the General Directorate of Cultural Heritage and Museums of the Ministry of Culture and Tourism and they have the right to apply for the exams (to be appointed as a teacher) of Turkish Language and Literature Education of the Ministry of National Education. They have the possibility to work as specialized personnel in cultural units of municipalities and city museums. They can work in municipal or private museums on Intangible Cultural Heritage. They have the chance to establish such a museum on behalf of the Municipality or on its own. They have the right to enter KPSS (public personnel selection examination) to which graduates may apply. They have the opportunity to work in various positions in all private or public institutions related to education, culture, tourism and media. They get the opportunity to know UNESCO and the Convention on the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage and meet international arena. They have the possibility to take part in various international institutions and organizations conducting cultural researches and projects with press and media organizations. They have the chance to be an academician at departments of folklore at universities.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030019744


Qualification Title
Turkish Folklore Undergraduate Degree Diploma

Awarding Body
Ankara Haci Bayram Veli University

Awarding Body Contact
Yücetepe Neighborhood 85th Street No:8 06570 Çankaya/ANKARA

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 18/07/2023

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

The aim of the undergraduate program of the Department of Turkish Folklore is to educate students who have a conscious, critical perspective, researcher and ethical values. In addition, every student who graduates from the department should learn to take an active role in the creation of the future. It is our aim to provide students with the necessary, internationally recognized knowledge and skills not only in the field of Turkish Folklore but also in the fields of Turkish culture, history, intangible cultural heritage, media, museology. It is aimed to train researchers and practitioners who aim to use the knowledge and experience produced in the field of folklore in order to produce social benefits, to produce projects as well as scientific publications.


Learning Environments

Located in the center of Ankara, Ankara Hacı Bayram Veli University is close to many shopping centers, guesthouses, dormitories and residential areas. It offers its students all the opportunities of modern urban life, from entertainment to culture and art, from shopping to nutrition, and has all the advantages of being a city university.


Description
  • They have the knowledge of basic concepts and theories of Turkish Folklore.
  • They learn and use the folklore research methods and technics effectively.
  • They get the knowledge of the history of folklore studies and understand the situation of Turkish folklore studies in the world folklore studies.
  • They know and use the oral and written Turkish cultural resources.
  • In order to have a holistic approach to cultural processes, they make multidisciplinary observations using the data of other social science disciplines.
  • They master the eras and texts of Turkish literature and can analyse Turkish culture on literary texts.
  • They can use their theoretical knowledge and application abilities related to traditional Turkish folk theatre, folk music and folk dances.
  • They analyze the social practices based on traditions, customs and folk beliefs and develop new models on applied folklore.
  • They can relate world cultures to mythhologies and also make comparative studies.
  • They generate, compose and share information in Turkish folklore field by using data and internet technologies.
  • They gain basic theoretical knowledge in fields such as media, tourism, animation and adapt them into applied folklore field.
  • They can execute folklore museology in terms of identification, archiving, storage, exhibition and safeguarding of the cultural heritage.

Key Competencies
  • They have a command of the periods and texts of Turkish literature and analyze Turkish culture through literary texts.
  • They establish a relationship between world cultures and mythologies and can make comparative studies.
  • They gain basic theoretical knowledge in areas such as media, tourism, animation, and adapt them to applied folklore studies.

Further Info

(1) Whether a student is considered successful in a course is determined by the course achievement grade. The course achievement grade is calculated using the relative grading method, based on the student's performance in midterm exams, submitted assignments, practical work, and other assessment methods throughout the semester/year, as well as the final exam results. The impact of assessment criteria other than midterm and final exams on the achievement grade cannot exceed 10%. 
(2) The achievement grade is determined using one of the methods prescribed by the Student Information and Management System (ÖİBS) and approved by the Senate, considering the overall performance of the class, arithmetic averages, and statistical distribution.
(3) The raw achievement grade of a course is calculated by summing 40% of the midterm exam score and 60% of the final or resit exam score.
(4) Exam results are entered into the ÖİBS by the course instructor within the period specified in the academic calendar and announced to students. The grades become final on the day they are approved by the instructor.

Article 24 – (1) The coefficients of course achievement grades are applied as follows:
Achievement Grade Coefficient Score Range
AA 4.00 90-100
BA 3.50 85-89
BB 3.00 80-84
CB 2.50 75-79
CC 2.00 70-74
DC 1.50 65-69
DD 1.00 60-64
FD 0.50 50-59
FF 0.00 0-49
BL  (Successful)
BZ  (Unsuccessful)
DZ  (Absent)
GR   (Not Attended)

2) A student is considered successful in a course if they receive an AA, BA, BB, CB, CC, DC, or DD grade.

(3) Students who do not attend the semester/year-end exam are given a GR grade regardless of their performance during the semester/year, and this grade is recorded as zero in the system.

(4) DZ and GR grades are treated as FF and are included in the calculation of the weighted grade point average. Courses failed with DZ or GR grades must be retaken in the following semester/year as a priority.

(5) Grades for courses taken at other higher education institutions within the last five years are converted into letter grades. The criteria for grade conversion are determined by the Senate.

In addition, students with a semester/year grade point average of at least 2.00 are also considered successful in courses where they received a (DC) grade for that semester/year. This result is expressed as (DC+).

The relevant Regulation can be accessed via the link provided below. 

https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=33750&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5


Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

• “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

• “Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curriculum: The Council of Higher Education determines the minimum standards and criteria required for establishing undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues.

1.2. The curriculum of the National Core Curriculum is approved by the relevant Deans' Council and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students is carried out in accordance with the education and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by the higher education institutions.

4. Self Assessment-External Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Assessment Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.

Accreditation Institution Name; Science, Literature, Science-Literature, Language and History-Geography Faculties Curriculum Evaluation and Accreditation Association (FEDEK)

Within the scope of this vision, mission and policy, our Department has met the FEDEK Accreditation requirements.

Our department has been accredited by FEDEK, valid from 04.01.2023 until 30.09.2025.

Relevant Link: https://fedek.org.tr/_uploads/AKREDITE_KURUMLAR_25022025.pdf


Access Requirements

General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme.


Conditions for Success
Turkish Folklore bachelor degree programme is designed to require 240 ECTS for graduation.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of the department can work as a museum researcher at Ankara Hacı Bayram Veli University Ankara Intangible Cultural Heritage Museum in Hamamönü district. In addition, our graduates have the possibility of becoming a Museum Researcher of the General Directorate of Cultural Heritage and Museums of the Ministry of Culture and Tourism and they have the right to apply for the exams (to be appointed as a teacher) of Turkish Language and Literature Education of the Ministry of National Education. They have the possibility to work as specialized personnel in cultural units of municipalities and city museums. They can work in municipal or private museums on Intangible Cultural Heritage. They have the chance to establish such a museum on behalf of the Municipality or on its own. They have the right to enter KPSS (public personnel selection examination) to which graduates may apply. They have the opportunity to work in various positions in all private or public institutions related to education, culture, tourism and media. They get the opportunity to know UNESCO and the Convention on the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage and meet international arena. They have the possibility to take part in various international institutions and organizations conducting cultural researches and projects with press and media organizations. They have the chance to be an academician at departments of folklore at universities.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode