Yeterlilik Kodu

TR0030012096

Yeterlilik Adı
Türk Dili ve Edebiyatı Lisans Diploması
Sorumlu Kurumİstanbul Arel Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisiİstanbul Arel Üniversitesi Türkoba, Erguvan Sk. No:26, 34537 Tepekent/İstanbul
Sorumlu Kurum URLhttp://www.arel.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Edebiyat ve dilbilim
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Türk Dili ve Edebiyatı Programı; sürekli değişim ve gelişim içinde olan Türk dili ve edebiyatının geçmişten günümüze meydana getirilmiş sözlü ve yazılı ürünlerinin ses, yapı, cümle, anlam, tür, biçim ve içerik özelliklerini inceleyen; Atatürk ilkeleri ve Cumhuriyet değerlerine duyarlı, bilgisayar bilgi ve teknolojilerini kullanan, mesleki sorumlulukların bilincinde, etik değerlere sahip, eleştirel ve yaratıcı düşünebilen, dil ve edebiyat araştırmacıları ve Millî Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda, özel okullarda, etüt ve özel ders merkezlerinde Türkçe öğretmeni ve Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni olarak çalışabilecek akademik donanıma sahip öğretmen adayları yetiştirmeyi amaçlar.

Öğrenme Ortamları

Öğretim örgün ve uzaktan yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Türk dili ve edebiyatının Türk Dili, Eski Türk Edebiyatı, Yeni Türk Edebiyatı ve Türk Halk Edebiyatı alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
  • Türk dili ve edebiyatının başlangıçtan günümüze tarihi gelişim ve değişimini ana hatlarıyla açıklar.
  • Türk dilini ses, yapı, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler.
  • Türk dilinin yazım ve noktalama kurallarını uygular.
  • Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak doğru, yetkin, anlaşılır bir şekilde kullanır.
  • Türk edebiyatının tarihi dönemlerini ayırt eder, bu dönemlerin önde gelen yazarlarını tanır.
  • Türk dili ve edebiyatı ürünlerini başlangıcından günümüze edebi ve filolojik açıdan sınıflandırır.
  • Türk dili ve edebiyatının tarihsel gelişimini temsil eden metinleri okuyarak tahlil eder.
  • Tarihi Türk lehçeleri ile çağdaş Türk lehçelerinin benzer ve farklı yönlerini tespit eder.
  • Türk dilinin güncel sorunlarını ortaya koyarak bunlara çözüm önerileri getirir.
  • Türk halk edebiyatının yazılı, sözlü kaynaklarındaki geleneksel ve kültürel unsurlarını saptar.
  • Türk Halk bilimi ile ilgili derleme ve araştırma yapar.
  • Türk edebiyatının klasik ve yeni dönem bilgi ve teorilerini kavrayarak edebiyat metinlerini bu bilgiler ışığında yorumlar.
  • Türk edebiyatı metinlerini Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırır.
  • Türk dili ve edebiyatı alanında bilgiye ulaşma yollarını kavrar.
  • Akademik araştırma ve çalışma yürütür.
  • Türk dili ve edebiyatı konularında ileri düzey araştırma ve çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir.
  • Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorilerini; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında uygular.
  • Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
  • Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
Anahtar Yetkinlikler
  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Sınav yönetmeliği ile ölçme ve değerlendirme süreçlerine ilişkin genel bilgiler için Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği'ne başvurulabilir. İstanbul Arel Üniversitesi tarafından kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri de aşağıda belirtilmiştir ki bu yöntemlerin çoğu programın amaç ve hedefleri doğrultusunda belirlenmiştir.
Kullanılan ölçme değerlendirme yöntemleri aşağıdaki gibidir;
• Ara Sınav
• Bilgisayar Destekli Sunum
• Belge Sunma
• Final Sınavı
• Gözlem Raporu
• Kısa Sınav
• Ödev Değerlendirme
• Rapor Sunma
• Tez Sunma

Öğrenciler, daha önce aldıkları sınavların ya da yaptıkları çalışmaların dışında bir final sınavına tabi tutulurlar. Her dönem, öğrencilere en az bir ara sınav yapılır. Ara sınavların dışında, tarih belirtilmeden küçük sınavlar (quiz) yapılabilir. Derslere ait başarı değerlendirmesinde dikkate alınacak olan kriterler (ara sınav, ödev, final sınavı vb.) ve bunlara ait oranlar, dönem başında öğrencilere dağıtılan ya da web sitesinde yayınlanan müfredat programlarında belirtilir. Final sınavları, Üniversite tarafından ilan edilen tarihlerde, belirtilen yer ve zamanda yapılır. Öğrencilerin dönem sonu başarı notları; ara sınav, final sınavı notları ile dönem içerisinde yürüttükleri çalışmalar ve derse devam kurallarına göre dersten sorumlu olan öğretim üyesi/görevlisi tarafından verilir. Ara sınav ve/veya final sınavı yapılmayacak olan dersler, ilgili bölüm başkanlıkları ve yüksekokul müdürlükleri tarafından belirlenerek Öğrenci İşleri Müdürlüğü’ne iletilir. Bu derslere ait dönem sonu başarı notları, öğrencilerin dönem boyunca yürüttükleri çalışmalara göre belirlenir. Dönem sonu başarı notları, başarı değerlendirme kriterleri ile birlikte ilgili öğretim üyesi/görevlisi tarafından Öğrenci İşleri Müdürlüğü’ne teslim edilir.
Öğrencilere aldıkları her ders için, öğretim elemanı tarafından dönem sonunda takdir edilen ham not, bağıl değerlendirme, öğretim üyesi takdiri ve doğrudan not dönüşümü değerlendirme sisteminden biri esas alınarak aşağıdaki eşdeğer harf notuna dönüştürülür. Bundan hareketle Türk Dili ve Edebiyatı Programında "öğretim üyesi taktiri" esas alınarak not aralıkları buna göre belirlenmiştir. Not aralıkları şöyledir:

Başarı Notu /Harf Notu/Katsayı/Başarı Durumu/ Harf Notu Durumu
85 AA 4 Pekiyi Başarlı
75 BA 3,5 İyi-pekiyi Başarlı
67 BB 3 İyi Başarlı
61 CB 2,5 Orta-iyi Başarlı
55 CC 2 Orta Başarlı
50 DC 1,5 Orta-geçer Şartlı
45 DD 1 Geçer Şartlı
0 FF 0 Başarısız Başarısız



Bir dersten başarı notu AA, BA, BB, CB ve CC olan öğrenciler o dersten doğrudan geçmiş olur. Herhangi bir dersten DC ve DD notu alan öğrencilerin o dersten geçmiş sayılmaları için; dersin alındığı yarıyıldaki bütün derslerin YNO’sunun en az 2.00 olması gerekir. Bu şartlar yerine getirilmediği takdirde DD ve DC notlarını almış olan öğrenciler bu derslerden başarısız sayılır. Bahar dönemi sonunda veya yaz öğretimine devam eden öğrenciler için yaz öğretimi sonunda YSNO’su 2.00 ve üstü olan öğrenciler, her iki yarıyıldaki DD ve DC notu aldıkları derslerden başarılı sayılırlar.
Öğrenciler, yarıyıl başında öncelikle, bir önceki akademik yılın yarıyıl sonu sınavlarında FF alarak başarısız oldukları dersleri almak zorundadır. Devamsızlıktan kalınmayan dersler için devam zorunluluğu yoktur. Ancak, bu durumdaki öğrenciler, dersin uygulama, laboratuvar, atölye ve benzeri çalışmalarına devam etmek zorundadır.
Bulundukları akademik yılın sonu itibarıyla bütün derslerini almış ve başarmış olan öğrencilerden, Senatonun belirlediği ölçütlere göre üstün başarılı olanlar, onur ve yüksek onur öğrencisi sayılır. Bu öğrencilerin listesi akademik yıl sonunda ilgili dekanlık/müdürlük tarafından ilan edilir.
I
Eksik notu (Incomplete); yarıyıl içinde başarılı olduğu halde ders için devam hariç gerekli koşulları tamamlayamayan öğrencilere verilir. Öğrenci, herhangi bir dersten I notu aldığı takdirde notların ilan tarihinden itibaren iki hafta içinde eksikliklerini tamamlayarak bir not
almak zorundadır. Bu süre ilgili yönetim kurulu kararı ile uzatılabilir. Aksi halde, I notu FF notu haline dönüştürülür.
E
Muaf notu (Exempted); muafiyet sınavında başarılı olanlar ile yatay ve dikey geçiş ile gelenler ve daha önce başka bir yükseköğretim kurumunda okurken alınıp başarılan derslere verilir. E notları ortalama hesaplarına katılmaz. NA Devamsız notu (Not Attended); devam koşullarını yerine getiremeyen öğrencilere verilir. Değerlendirmelerde FF notu gibi işlem görür.
S
Başarılı notu (Succesful); tez çalışmalarında başarılı olan öğrencilere verilir. S notu ayrıca; dönem projesi gibi kredisiz olarak alınan dersler, alan, klinik ve laboratuvar çalışmaları ile seminerler için başarılı olma durumunda da kullanılır. S notu genel not ortalamasına katılmaz.
U
Başarısız notu (Unsuccesful); tez çalışmalarında başarısız olan öğrencilere verilir. U notu ayrıca; dönem projesi gibi kredisiz olarak alınan dersler, alan, klinik ve laboratuvar çalışmaları ile seminerler için başarısız olma durumunda da kullanılır. U notu genel not ortalamasına katılmaz.

İstanbul Arel Üniversitesi’nde sınav sonuçlarına itiraz etmek isteyen öğrenciler sınav sonuçlarının
açıklanmasından itibaren en geç üç iş günü içerisinde ilgili fakültenin dekanlığına bu konu ile ilgili bir
itiraz dilekçesi yazmalıdır. Dilekçenin iletilmesinden sonra itiraz edilen kâğıdı okuyan dersin hocası
cevabını beş iş günü içerisinde ilgili dekanlığa yazılı olarak ibraz edilmelidir. Mevcut olan yeni sonuç
dekanlıkça öğrenci işleri ofisine düzeltilmesi için gönderilmektedir.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Akreditasyon Derneği (FEDEK)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 21.02.2024 - 30.09.2026

Giriş Şartı

Yükseköğretim Kurumu (YÖK) tarafından belirlenen yönetmelikler çerçevesinde, bu programa öğrenci kabulü, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme (ÖSYS) Merkezi tarafından yapılan sistem ile gerçekleştirilmektedir. Öğrenciler, öğrenim görmek istedikleri program tercihlerini bildirdikten sonra, bu sınavdan aldıkları puana göre, bu merkez tarafından ilgili programlara yerleştirilmektedirler.

Yabancı uyruklu öğrenciler, bu programa uluslararası geçerliliği olan SAT, ACT gibi sınav sonuçlarıyla ya da ortaöğretim mezuniyet notlarına göre kabul edilmektedir.

Değişim öğrencilerinin kabulü, AREL ile partner üniversite arasında imzalanan ikili anlaşmalar (Erasmus ya da Genel Akademik Protokol) çerçevesinde yapılmaktadır. Konuk öğrenciler, bu programda verilen derslere, ilgili akademik birimin onay vermesi durumunda kayıt olabilirler. Programı izleyecek yeterlikte dil bilme koşulu aranır.

Başarma ŞartlarıTürk Dili ve Edebiyatı Bölümü, bölümünden mezun olacak öğrenci aşağıdaki şartları yerine getirmek durumundadır Dönemi içerisindeki amaçlanan program öğrenme çıktılarını öğrenmek, Müfredattaki tüm dersleri başarı ile tamamlamak, 240 AKTS değerini tutturmak, Geçme notu olarak 4.00 üzerinden en az 2.00 alıp alttan ders bırakmamak.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bu bölümünün lisans programını başarı ile tamamlayanlar aynı bölümde yüksek lisans ve/veya doktora yapabilecekleri gibi, bazı başka alanlarda da lisansüstü programlara başvurabilirler. Lisans eğitimini tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları, yeterli düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olmaları ve bilim sınavını başarmaları koşuluyla lisansüstü programlarında öğrenim görebilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Belge sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030012096


Yeterlilik Adı
Türk Dili ve Edebiyatı Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
İstanbul Arel Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
İstanbul Arel Üniversitesi Türkoba, Erguvan Sk. No:26, 34537 Tepekent/İstanbul

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Türk Dili ve Edebiyatı Programı; sürekli değişim ve gelişim içinde olan Türk dili ve edebiyatının geçmişten günümüze meydana getirilmiş sözlü ve yazılı ürünlerinin ses, yapı, cümle, anlam, tür, biçim ve içerik özelliklerini inceleyen; Atatürk ilkeleri ve Cumhuriyet değerlerine duyarlı, bilgisayar bilgi ve teknolojilerini kullanan, mesleki sorumlulukların bilincinde, etik değerlere sahip, eleştirel ve yaratıcı düşünebilen, dil ve edebiyat araştırmacıları ve Millî Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda, özel okullarda, etüt ve özel ders merkezlerinde Türkçe öğretmeni ve Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni olarak çalışabilecek akademik donanıma sahip öğretmen adayları yetiştirmeyi amaçlar.


Öğrenme Ortamları

Öğretim örgün ve uzaktan yapılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Türk dili ve edebiyatının Türk Dili, Eski Türk Edebiyatı, Yeni Türk Edebiyatı ve Türk Halk Edebiyatı alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
  • Türk dili ve edebiyatının başlangıçtan günümüze tarihi gelişim ve değişimini ana hatlarıyla açıklar.
  • Türk dilini ses, yapı, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler.
  • Türk dilinin yazım ve noktalama kurallarını uygular.
  • Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak doğru, yetkin, anlaşılır bir şekilde kullanır.
  • Türk edebiyatının tarihi dönemlerini ayırt eder, bu dönemlerin önde gelen yazarlarını tanır.
  • Türk dili ve edebiyatı ürünlerini başlangıcından günümüze edebi ve filolojik açıdan sınıflandırır.
  • Türk dili ve edebiyatının tarihsel gelişimini temsil eden metinleri okuyarak tahlil eder.
  • Tarihi Türk lehçeleri ile çağdaş Türk lehçelerinin benzer ve farklı yönlerini tespit eder.
  • Türk dilinin güncel sorunlarını ortaya koyarak bunlara çözüm önerileri getirir.
  • Türk halk edebiyatının yazılı, sözlü kaynaklarındaki geleneksel ve kültürel unsurlarını saptar.
  • Türk Halk bilimi ile ilgili derleme ve araştırma yapar.
  • Türk edebiyatının klasik ve yeni dönem bilgi ve teorilerini kavrayarak edebiyat metinlerini bu bilgiler ışığında yorumlar.
  • Türk edebiyatı metinlerini Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırır.
  • Türk dili ve edebiyatı alanında bilgiye ulaşma yollarını kavrar.
  • Akademik araştırma ve çalışma yürütür.
  • Türk dili ve edebiyatı konularında ileri düzey araştırma ve çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir.
  • Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorilerini; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında uygular.
  • Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
  • Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.

Anahtar Yetkinlikler
  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Sınav yönetmeliği ile ölçme ve değerlendirme süreçlerine ilişkin genel bilgiler için Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği'ne başvurulabilir. İstanbul Arel Üniversitesi tarafından kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri de aşağıda belirtilmiştir ki bu yöntemlerin çoğu programın amaç ve hedefleri doğrultusunda belirlenmiştir.
Kullanılan ölçme değerlendirme yöntemleri aşağıdaki gibidir;
• Ara Sınav
• Bilgisayar Destekli Sunum
• Belge Sunma
• Final Sınavı
• Gözlem Raporu
• Kısa Sınav
• Ödev Değerlendirme
• Rapor Sunma
• Tez Sunma

Öğrenciler, daha önce aldıkları sınavların ya da yaptıkları çalışmaların dışında bir final sınavına tabi tutulurlar. Her dönem, öğrencilere en az bir ara sınav yapılır. Ara sınavların dışında, tarih belirtilmeden küçük sınavlar (quiz) yapılabilir. Derslere ait başarı değerlendirmesinde dikkate alınacak olan kriterler (ara sınav, ödev, final sınavı vb.) ve bunlara ait oranlar, dönem başında öğrencilere dağıtılan ya da web sitesinde yayınlanan müfredat programlarında belirtilir. Final sınavları, Üniversite tarafından ilan edilen tarihlerde, belirtilen yer ve zamanda yapılır. Öğrencilerin dönem sonu başarı notları; ara sınav, final sınavı notları ile dönem içerisinde yürüttükleri çalışmalar ve derse devam kurallarına göre dersten sorumlu olan öğretim üyesi/görevlisi tarafından verilir. Ara sınav ve/veya final sınavı yapılmayacak olan dersler, ilgili bölüm başkanlıkları ve yüksekokul müdürlükleri tarafından belirlenerek Öğrenci İşleri Müdürlüğü’ne iletilir. Bu derslere ait dönem sonu başarı notları, öğrencilerin dönem boyunca yürüttükleri çalışmalara göre belirlenir. Dönem sonu başarı notları, başarı değerlendirme kriterleri ile birlikte ilgili öğretim üyesi/görevlisi tarafından Öğrenci İşleri Müdürlüğü’ne teslim edilir.
Öğrencilere aldıkları her ders için, öğretim elemanı tarafından dönem sonunda takdir edilen ham not, bağıl değerlendirme, öğretim üyesi takdiri ve doğrudan not dönüşümü değerlendirme sisteminden biri esas alınarak aşağıdaki eşdeğer harf notuna dönüştürülür. Bundan hareketle Türk Dili ve Edebiyatı Programında "öğretim üyesi taktiri" esas alınarak not aralıkları buna göre belirlenmiştir. Not aralıkları şöyledir:

Başarı Notu /Harf Notu/Katsayı/Başarı Durumu/ Harf Notu Durumu
85 AA 4 Pekiyi Başarlı
75 BA 3,5 İyi-pekiyi Başarlı
67 BB 3 İyi Başarlı
61 CB 2,5 Orta-iyi Başarlı
55 CC 2 Orta Başarlı
50 DC 1,5 Orta-geçer Şartlı
45 DD 1 Geçer Şartlı
0 FF 0 Başarısız Başarısız



Bir dersten başarı notu AA, BA, BB, CB ve CC olan öğrenciler o dersten doğrudan geçmiş olur. Herhangi bir dersten DC ve DD notu alan öğrencilerin o dersten geçmiş sayılmaları için; dersin alındığı yarıyıldaki bütün derslerin YNO’sunun en az 2.00 olması gerekir. Bu şartlar yerine getirilmediği takdirde DD ve DC notlarını almış olan öğrenciler bu derslerden başarısız sayılır. Bahar dönemi sonunda veya yaz öğretimine devam eden öğrenciler için yaz öğretimi sonunda YSNO’su 2.00 ve üstü olan öğrenciler, her iki yarıyıldaki DD ve DC notu aldıkları derslerden başarılı sayılırlar.
Öğrenciler, yarıyıl başında öncelikle, bir önceki akademik yılın yarıyıl sonu sınavlarında FF alarak başarısız oldukları dersleri almak zorundadır. Devamsızlıktan kalınmayan dersler için devam zorunluluğu yoktur. Ancak, bu durumdaki öğrenciler, dersin uygulama, laboratuvar, atölye ve benzeri çalışmalarına devam etmek zorundadır.
Bulundukları akademik yılın sonu itibarıyla bütün derslerini almış ve başarmış olan öğrencilerden, Senatonun belirlediği ölçütlere göre üstün başarılı olanlar, onur ve yüksek onur öğrencisi sayılır. Bu öğrencilerin listesi akademik yıl sonunda ilgili dekanlık/müdürlük tarafından ilan edilir.
I
Eksik notu (Incomplete); yarıyıl içinde başarılı olduğu halde ders için devam hariç gerekli koşulları tamamlayamayan öğrencilere verilir. Öğrenci, herhangi bir dersten I notu aldığı takdirde notların ilan tarihinden itibaren iki hafta içinde eksikliklerini tamamlayarak bir not
almak zorundadır. Bu süre ilgili yönetim kurulu kararı ile uzatılabilir. Aksi halde, I notu FF notu haline dönüştürülür.
E
Muaf notu (Exempted); muafiyet sınavında başarılı olanlar ile yatay ve dikey geçiş ile gelenler ve daha önce başka bir yükseköğretim kurumunda okurken alınıp başarılan derslere verilir. E notları ortalama hesaplarına katılmaz. NA Devamsız notu (Not Attended); devam koşullarını yerine getiremeyen öğrencilere verilir. Değerlendirmelerde FF notu gibi işlem görür.
S
Başarılı notu (Succesful); tez çalışmalarında başarılı olan öğrencilere verilir. S notu ayrıca; dönem projesi gibi kredisiz olarak alınan dersler, alan, klinik ve laboratuvar çalışmaları ile seminerler için başarılı olma durumunda da kullanılır. S notu genel not ortalamasına katılmaz.
U
Başarısız notu (Unsuccesful); tez çalışmalarında başarısız olan öğrencilere verilir. U notu ayrıca; dönem projesi gibi kredisiz olarak alınan dersler, alan, klinik ve laboratuvar çalışmaları ile seminerler için başarısız olma durumunda da kullanılır. U notu genel not ortalamasına katılmaz.

İstanbul Arel Üniversitesi’nde sınav sonuçlarına itiraz etmek isteyen öğrenciler sınav sonuçlarının
açıklanmasından itibaren en geç üç iş günü içerisinde ilgili fakültenin dekanlığına bu konu ile ilgili bir
itiraz dilekçesi yazmalıdır. Dilekçenin iletilmesinden sonra itiraz edilen kâğıdı okuyan dersin hocası
cevabını beş iş günü içerisinde ilgili dekanlığa yazılı olarak ibraz edilmelidir. Mevcut olan yeni sonuç
dekanlıkça öğrenci işleri ofisine düzeltilmesi için gönderilmektedir.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Akreditasyon Derneği (FEDEK)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 21.02.2024 - 30.09.2026


Giriş Şartı

Yükseköğretim Kurumu (YÖK) tarafından belirlenen yönetmelikler çerçevesinde, bu programa öğrenci kabulü, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme (ÖSYS) Merkezi tarafından yapılan sistem ile gerçekleştirilmektedir. Öğrenciler, öğrenim görmek istedikleri program tercihlerini bildirdikten sonra, bu sınavdan aldıkları puana göre, bu merkez tarafından ilgili programlara yerleştirilmektedirler.

Yabancı uyruklu öğrenciler, bu programa uluslararası geçerliliği olan SAT, ACT gibi sınav sonuçlarıyla ya da ortaöğretim mezuniyet notlarına göre kabul edilmektedir.

Değişim öğrencilerinin kabulü, AREL ile partner üniversite arasında imzalanan ikili anlaşmalar (Erasmus ya da Genel Akademik Protokol) çerçevesinde yapılmaktadır. Konuk öğrenciler, bu programda verilen derslere, ilgili akademik birimin onay vermesi durumunda kayıt olabilirler. Programı izleyecek yeterlikte dil bilme koşulu aranır.


Başarma Şartları
Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü, bölümünden mezun olacak öğrenci aşağıdaki şartları yerine getirmek durumundadır Dönemi içerisindeki amaçlanan program öğrenme çıktılarını öğrenmek, Müfredattaki tüm dersleri başarı ile tamamlamak, 240 AKTS değerini tutturmak, Geçme notu olarak 4.00 üzerinden en az 2.00 alıp alttan ders bırakmamak.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bu bölümünün lisans programını başarı ile tamamlayanlar aynı bölümde yüksek lisans ve/veya doktora yapabilecekleri gibi, bazı başka alanlarda da lisansüstü programlara başvurabilirler. Lisans eğitimini tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları, yeterli düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olmaları ve bilim sınavını başarmaları koşuluyla lisansüstü programlarında öğrenim görebilirler.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Belge sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030012096

Qualification Title
Bachelor's Degree in Turkish Language and Literature
Awarding Bodyİstanbul Arel University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttp://www.arel.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasLiterature and linguistics
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

The Turkish Language and Literature Programme aims at training researchers of language and to train teacher candidates who have the academic qualifications to work as Turkish teachers and Turkish Language and Literature teachers in schools, private schools, study and private lessons centers affiliated to the Ministry of National Education.

Learning Environments

Education is provided formally and remotely.

Description
  • Have advanced theoretical and practical knowledge of Turkish Language, Old Turkish Literature, New Turkish Literature, Turkish Folk Literature.

  • Explain the historical development of Turkish language and literature from past to present.

  • Analyse Turkish language in terms of phonetics, structure, syntax and semantics.

  • Spell and punctuate Turkish correctly.

  • Use written and spoken Turkish accurately, intelligibly and competently.

  • Distinguish the historical periods of Turkish literature, recognise outstanding authors of these periods.

  • Classify philological and literary texts of Turkish language and literature.

  • Read and analyse texts that represent the historical development of Turkish language and literature.

  • Determine the similarities and differences between old and contemporary Turkish dialects.

  • Determine contemporary problems of Turkish language and offer solutions to them.

  • Ascertain traditional and cultural aspects in written and oral texts of Turkish Folk Literature.

  • Make compilation and research in the field of Turkish Folk Literature.

  • Interpret literary works using his/her knowledge in classical and modern literary theories.

  • Compare texts of Turkish literature with those of Western literature.

  • Know how to access knowledge in the field of Turkish language and literature.

  • Conduct academic study and research.

  • Carry out advanced research in the field of Turkish language and literature independently.

  • Use contemporary course materials, research techniques, knowledge and theories in education, research and public service.

  • Take responsibility both as a team member and individually in order to provide that unforeseen complex activities faced in the practices in his/her field are carried out.

  • Conduct advanced studies in his/her field independently.

Key Competencies
  • Literacy competence
  • Multilingual competence
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Cultural awareness and expression competence
Further Info

For general information on examination regulations and assessment and evaluation processes, the Associate and Undergraduate Education and Examination Regulations can be applied. The Measurement and Evaluation Methods used by Istanbul Arel University are also stated below. Most of these methods are determined in line with the aims and objectives of the program.
The measurement and evaluation methods used are as follows;
• Midterm
• Computer Aided Presentation
• Document Presentation
• Final examination
• Quiz
• Homework Evaluation
• Report Submission
• Thesis Submission
• Case Submission
• Competition
Students are subjected to a final exam, apart from the exams they have taken before or the work they have done. Each semester, students are given at least one midterm exam. Apart from midterm exams, quizzes can be done without a date. The criteria to be taken into account in the success evaluation of the courses (midterm, homework, final exam, etc.) and their ratios are specified in the curriculum distributed to students at the beginning of the semester or published on the website. Final exams are held on the dates announced by the University, at the specified place and time. Final grades of students; The midterm exam is given by the lecturer / lecturer responsible for the course according to the grades of the final exam, the studies they have carried out during the semester and the attendance rules. Courses for which midterm and / or final exams will not be held are determined by the relevant department heads and school directors and forwarded to the Registrar's Office. Final grades for these courses are determined according to the studies students carry out throughout the term. Final grades are delivered to the Registrar's Office by the relevant faculty member / officer together with the success evaluation criteria.
For each course that the students take, the raw grade appreciated by the instructor at the end of the term is transformed into the following equivalent letter grade by being based on one of the relative evaluation, instructor appreciation and directly grade transformation evaluation system.
Based on this in the Turkish Language and Literature Program, grade ranges were determined based on the "faculty member's discretion". Note ranges are as follows:
Success Grade /Letter grade/ Letter Grade Status
85 AA 4 successful
75 BA 3,5 successful
67 BB 3 successful
61 CB 2,5 successful
55 CC 2 successful
50 DC 1,5 conditional
45 DD 1 conditional
0 FF 0 unsuccessful
Students with AA, BA, BB, CB and CC grades from a course pass directly from that course. For students who get DC and DD grades in any course to be considered as passed that course; YNO of all courses in the semester in which the course is taken must be at least 2.00. If these conditions are not fulfilled, students who have received DD and DC grades are considered unsuccessful from these courses. Students who have a YSNO of 2.00 and above at the end of the spring semester or at the end of summer education for students who continue their summer education are considered successful from the courses they have received DD and DC grades in both semesters.
At the beginning of the semester, students first get an FF in the final exams of the previous academic year. They have to take the courses they failed. Continuation for classes that are not missed there is no obligation. However, students in this situation can not take the course in practice, laboratory, workshop, etc. must continue his work.
Students who obtain a GPA of 3.00-3.49, at the end of the semester with at least a normal semester course load, are considered "Honor Students" and those who obtain a GPA of 3.50-4.00 are considered "High Honor Students".
Also, from the letter grades;
I
Grade incomplete (Incomplete); is given to the students who have not completed the required conditions excluding the attendance for the course in which they are successful in the semester. In case the student takes the grade of I from any course, s/he is obliged to get a grade by completing his/her deficiencies within two weeks as of the announcement date of the grades. This duration can be extended with the decision of the management board. Otherwise, the grade of I is transformed into the grade of FF.
E
Grade of exemption (Exempted); is given to the ones being successful in the exemption examination and the ones coming with the lateral and vertical transfer and the courses which have been taken and have been successfully completed while getting education in another higher education institution previously. The grades of E are not included to the average calculations. NA Grade of absenteeism (Not Attended); is given to the students who cannot realize the attendance conditions. In the evaluations, it is processed as the grade of FF.
S
Grade of being successful (Successful); is given to the students who are successful in the thesis studies. Also the grade of S is used in the situation of being successful for the courses taken without credit such as the term project, field, clinic and laboratory studies and seminars. The grade of S is not included to the general grade average.
U
Grade of being unsuccessful (Unsuccessful); is given to the students who are unsuccessful in the thesis studies. Also the grade of U is used in the situation of being unsuccessful for the courses taken without credit such as the term project, field, clinic and laboratory studies and seminars. The grade of U is not included to the general grade average.
In İstanbul Arel University, students can raise their objection to any exam results with a petition to be filled and submitted to the relevant Dean's office and directorate in three working days following announcement date of the exam results at the latest. The objection shall be evaluated by the relevant lecturer in five working days following the announcement of objection to him/her. Result of the reevaluation shall be reported to the relevant dean’s office or directorate with a justified and written report. Dean's office and directorate shall transfer the result of objection to the Registrar's Office in written.

Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Association for the Evaluation and Accreditation of Curricula of Faculties of Science, Literature, Science-Literature, Language and History-Geography (FEDEK)

Accreditation start/end dates: 21.02.2024 - 30.09.2026

Access Requirements

The admissions of students to this programme is made according to the Student Selection and Placement Centre (OSYM – University Entrance Exam) within the framework set by the regulations of Higher Education Council (YÖK). After students inform the Student Selection and Placement Centre about what programme they would like to study at, students are placed in the related programme according to their scores they got from the exam.

International (foreign) students are accepted to this undergraduate programme according to the score of one of internationally acceptable exams they take such as SAT, ACT etc. or according to their high school diploma score.

Exchange student admission is accepted according to the requirements determined by bilateral agreements signed by İstanbul Arel University and the partner university. Guest students may enroll into the courses in this programme, if the related academic unit approves all requirements. Sufficient language knowledge is required to monitor the programme.

Conditions for SuccessFor a student to graduate from the Department of Turkish Language and Literature, the following requirements must be fulfilled: Achievement of the intended programme learning outcomes at the end of his/her study period, Completion of all the courses designated in the curriculum of the programme, Accumulation of a total of 240 ECTS Credits, Achievement of a minimum cumulative grade point average (CGPA) of at least 2.00 out of 4.00 with no failing grades.
Progression Paths (Relationship Type)

Upon successful completion of this programme, students may apply to second cycle (master's) and in some cases, to third cycle (doctorate) degree programmes in or related fields of. According to the National Regulations on Graduate Education, students are admitted to second cycle (master’s) degree programmes taking into account their first cycle degree CGPA achievement and/or the score obtained from the subject-specific "Academic and Graduate Education Entry Examination (ALES)" centrally administered nation-wide by the Student Selection and Placement Centre (ÖSYM). Within the framework of the national regulations, regulations endorsed by the senate of each university stipulate the weight of ALES Examination results in the overall evaluation of candidates. Depending on the institutions' regulations, for some programmes to be accessed, a certain level of foreign language proficiency is also required. In the overall evaluation of candidates, scores obtained from ALES Examination are allotted a minimum score of 55 and a weight of 50% for the second cycle (master's) programmes, which require a thesis work. ALES score is not compulsory and may not be taken into account for accessing to the second cycle (master's) programmes, which do not require a thesis work.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation

Validity Period (If Any)

The document is valid continuously.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030012096


Qualification Title
Bachelor's Degree in Turkish Language and Literature

Awarding Body
İstanbul Arel University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

The Turkish Language and Literature Programme aims at training researchers of language and to train teacher candidates who have the academic qualifications to work as Turkish teachers and Turkish Language and Literature teachers in schools, private schools, study and private lessons centers affiliated to the Ministry of National Education.


Learning Environments

Education is provided formally and remotely.


Description
  • Have advanced theoretical and practical knowledge of Turkish Language, Old Turkish Literature, New Turkish Literature, Turkish Folk Literature.

  • Explain the historical development of Turkish language and literature from past to present.

  • Analyse Turkish language in terms of phonetics, structure, syntax and semantics.

  • Spell and punctuate Turkish correctly.

  • Use written and spoken Turkish accurately, intelligibly and competently.

  • Distinguish the historical periods of Turkish literature, recognise outstanding authors of these periods.

  • Classify philological and literary texts of Turkish language and literature.

  • Read and analyse texts that represent the historical development of Turkish language and literature.

  • Determine the similarities and differences between old and contemporary Turkish dialects.

  • Determine contemporary problems of Turkish language and offer solutions to them.

  • Ascertain traditional and cultural aspects in written and oral texts of Turkish Folk Literature.

  • Make compilation and research in the field of Turkish Folk Literature.

  • Interpret literary works using his/her knowledge in classical and modern literary theories.

  • Compare texts of Turkish literature with those of Western literature.

  • Know how to access knowledge in the field of Turkish language and literature.

  • Conduct academic study and research.

  • Carry out advanced research in the field of Turkish language and literature independently.

  • Use contemporary course materials, research techniques, knowledge and theories in education, research and public service.

  • Take responsibility both as a team member and individually in order to provide that unforeseen complex activities faced in the practices in his/her field are carried out.

  • Conduct advanced studies in his/her field independently.


Key Competencies
  • Literacy competence
  • Multilingual competence
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Cultural awareness and expression competence

Further Info

For general information on examination regulations and assessment and evaluation processes, the Associate and Undergraduate Education and Examination Regulations can be applied. The Measurement and Evaluation Methods used by Istanbul Arel University are also stated below. Most of these methods are determined in line with the aims and objectives of the program.
The measurement and evaluation methods used are as follows;
• Midterm
• Computer Aided Presentation
• Document Presentation
• Final examination
• Quiz
• Homework Evaluation
• Report Submission
• Thesis Submission
• Case Submission
• Competition
Students are subjected to a final exam, apart from the exams they have taken before or the work they have done. Each semester, students are given at least one midterm exam. Apart from midterm exams, quizzes can be done without a date. The criteria to be taken into account in the success evaluation of the courses (midterm, homework, final exam, etc.) and their ratios are specified in the curriculum distributed to students at the beginning of the semester or published on the website. Final exams are held on the dates announced by the University, at the specified place and time. Final grades of students; The midterm exam is given by the lecturer / lecturer responsible for the course according to the grades of the final exam, the studies they have carried out during the semester and the attendance rules. Courses for which midterm and / or final exams will not be held are determined by the relevant department heads and school directors and forwarded to the Registrar's Office. Final grades for these courses are determined according to the studies students carry out throughout the term. Final grades are delivered to the Registrar's Office by the relevant faculty member / officer together with the success evaluation criteria.
For each course that the students take, the raw grade appreciated by the instructor at the end of the term is transformed into the following equivalent letter grade by being based on one of the relative evaluation, instructor appreciation and directly grade transformation evaluation system.
Based on this in the Turkish Language and Literature Program, grade ranges were determined based on the "faculty member's discretion". Note ranges are as follows:
Success Grade /Letter grade/ Letter Grade Status
85 AA 4 successful
75 BA 3,5 successful
67 BB 3 successful
61 CB 2,5 successful
55 CC 2 successful
50 DC 1,5 conditional
45 DD 1 conditional
0 FF 0 unsuccessful
Students with AA, BA, BB, CB and CC grades from a course pass directly from that course. For students who get DC and DD grades in any course to be considered as passed that course; YNO of all courses in the semester in which the course is taken must be at least 2.00. If these conditions are not fulfilled, students who have received DD and DC grades are considered unsuccessful from these courses. Students who have a YSNO of 2.00 and above at the end of the spring semester or at the end of summer education for students who continue their summer education are considered successful from the courses they have received DD and DC grades in both semesters.
At the beginning of the semester, students first get an FF in the final exams of the previous academic year. They have to take the courses they failed. Continuation for classes that are not missed there is no obligation. However, students in this situation can not take the course in practice, laboratory, workshop, etc. must continue his work.
Students who obtain a GPA of 3.00-3.49, at the end of the semester with at least a normal semester course load, are considered "Honor Students" and those who obtain a GPA of 3.50-4.00 are considered "High Honor Students".
Also, from the letter grades;
I
Grade incomplete (Incomplete); is given to the students who have not completed the required conditions excluding the attendance for the course in which they are successful in the semester. In case the student takes the grade of I from any course, s/he is obliged to get a grade by completing his/her deficiencies within two weeks as of the announcement date of the grades. This duration can be extended with the decision of the management board. Otherwise, the grade of I is transformed into the grade of FF.
E
Grade of exemption (Exempted); is given to the ones being successful in the exemption examination and the ones coming with the lateral and vertical transfer and the courses which have been taken and have been successfully completed while getting education in another higher education institution previously. The grades of E are not included to the average calculations. NA Grade of absenteeism (Not Attended); is given to the students who cannot realize the attendance conditions. In the evaluations, it is processed as the grade of FF.
S
Grade of being successful (Successful); is given to the students who are successful in the thesis studies. Also the grade of S is used in the situation of being successful for the courses taken without credit such as the term project, field, clinic and laboratory studies and seminars. The grade of S is not included to the general grade average.
U
Grade of being unsuccessful (Unsuccessful); is given to the students who are unsuccessful in the thesis studies. Also the grade of U is used in the situation of being unsuccessful for the courses taken without credit such as the term project, field, clinic and laboratory studies and seminars. The grade of U is not included to the general grade average.
In İstanbul Arel University, students can raise their objection to any exam results with a petition to be filled and submitted to the relevant Dean's office and directorate in three working days following announcement date of the exam results at the latest. The objection shall be evaluated by the relevant lecturer in five working days following the announcement of objection to him/her. Result of the reevaluation shall be reported to the relevant dean’s office or directorate with a justified and written report. Dean's office and directorate shall transfer the result of objection to the Registrar's Office in written.


Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Association for the Evaluation and Accreditation of Curricula of Faculties of Science, Literature, Science-Literature, Language and History-Geography (FEDEK)

Accreditation start/end dates: 21.02.2024 - 30.09.2026


Access Requirements

The admissions of students to this programme is made according to the Student Selection and Placement Centre (OSYM – University Entrance Exam) within the framework set by the regulations of Higher Education Council (YÖK). After students inform the Student Selection and Placement Centre about what programme they would like to study at, students are placed in the related programme according to their scores they got from the exam.

International (foreign) students are accepted to this undergraduate programme according to the score of one of internationally acceptable exams they take such as SAT, ACT etc. or according to their high school diploma score.

Exchange student admission is accepted according to the requirements determined by bilateral agreements signed by İstanbul Arel University and the partner university. Guest students may enroll into the courses in this programme, if the related academic unit approves all requirements. Sufficient language knowledge is required to monitor the programme.


Conditions for Success
For a student to graduate from the Department of Turkish Language and Literature, the following requirements must be fulfilled: Achievement of the intended programme learning outcomes at the end of his/her study period, Completion of all the courses designated in the curriculum of the programme, Accumulation of a total of 240 ECTS Credits, Achievement of a minimum cumulative grade point average (CGPA) of at least 2.00 out of 4.00 with no failing grades.

Progression Paths (Relationship Type)

Upon successful completion of this programme, students may apply to second cycle (master's) and in some cases, to third cycle (doctorate) degree programmes in or related fields of. According to the National Regulations on Graduate Education, students are admitted to second cycle (master’s) degree programmes taking into account their first cycle degree CGPA achievement and/or the score obtained from the subject-specific "Academic and Graduate Education Entry Examination (ALES)" centrally administered nation-wide by the Student Selection and Placement Centre (ÖSYM). Within the framework of the national regulations, regulations endorsed by the senate of each university stipulate the weight of ALES Examination results in the overall evaluation of candidates. Depending on the institutions' regulations, for some programmes to be accessed, a certain level of foreign language proficiency is also required. In the overall evaluation of candidates, scores obtained from ALES Examination are allotted a minimum score of 55 and a weight of 50% for the second cycle (master's) programmes, which require a thesis work. ALES score is not compulsory and may not be taken into account for accessing to the second cycle (master's) programmes, which do not require a thesis work.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation


Validity Period (If Any)

The document is valid continuously.


Url
Open Address