Yeterlilik Kodu | TR0030004453 | |
Yeterlilik Adı | Türk Dili ve Edebiyatı Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.agri.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 25/03/2025 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Edebiyat ve dilbilim | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO:08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü, merkezinde bulunan “insan” gerçeğinin geçmiş-şimdi-gelecek çizgisini nedensellik ilkesi içerisinde inceleyip anlamlandıran, aşamaları gösteren, evreleri aydınlatan, konumlandıran, tanıtıcı ve hazırlayıcı bir güzel sanat etkinliğinin bilimsel araştırma sahasıdır. Türk dili ve edebiyatının gerek sosyal, siyasi, askeri olayların etkisiyle gerek insanımızın mizacı, duyarlığı ve yakın ilgisiyle binlerce yıl önce oluşup halen devam eden süreçte her an gelişen zengin içeriği barındırması; Yeni Türk Dili, Eski Türk Dili, Yeni Türk Edebiyatı, Eski Türk Edebiyatı ve Türk Halk Edebiyatı adları altındaki beş bilim dalında araştırmalar yapılmasını gerektirir. Bu bağlamda dilimizin kusursuz şekilde öğretilip kullanılabilmesini, kültür tarihimizin ve folklorik unsurların canlı tutulup nesillere aktarılabilmesini, şair, yazar, düşünür, edebî eserlerin anlaşılabilmesini sağlarken estetik haz/hayranlık uyandırılıp ruhî doygunluğa ulaştırma hedeflenir. Kolektif bellekle bağları kuvvetli, medeniyet tarihinin tüm birimlerinden ses alabilen, tavır geliştirebilen, bilinç sahibi, hisseden/hissettiren, fark eden/fark ettiren, değer taşıyıcısı bireyler yetiştirme amacı taşınır. | |
Öğrenme Ortamları |
| |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler |
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Öğrenciler her ders için ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınavın katkısı %40, yarıyıl sonu sınavının katkısı %60 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu sınavından en az 55 puan alma zorunluluğu vardır. Bir dersten AA, BA, BB, CB, CC ve DC harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılır. Ayrıca, bir yarıyıla ait not ortalaması en az 2.00 olan öğrenciler, DD harf notu aldıkları derslerden de başarılı sayılırlar.Öğrenciler bu programda mevcut olan 240 AKTS karşılığı bulunanan derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde etmek zorundadırlar. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur. • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. • YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK) Başlangıç:14.03. 2023 / Bitiş:30.09. 2025 | |
Giriş Şartı | ÖSYM’nin düzenlediği, 2017 yılına kadar YGS, LYS, 2018 yılında ise YKS sınavlarında başarılı olmak gereklidir (2018-2019 öğretim yılından itibaren yükseköğretim programlarına alınacak öğrencilerin seçimi ve tercihlerine göre yerleştirilebilmeleri amacıyla, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından TYT ve AYT sınavı yapılmaktadır. Sınav, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun 45. maddesi kapsamında Yükseköğretim Kurulunca belirlenen usul ve esaslar doğrultusunda uygulanmaktadır. Lisans programlarına giriş sadece bu sınavdan alınan puana bağlıdır. Öğrenciler, sınav sonucunda aldıkları puanlara göre, girebilecekleri bölüm tercihlerini sıralayarak, tercih formlarını ÖSYM gönderirler. ÖSYM, bütün başvuruları alır, başvuruları puan türüne göre gruplar, puanları en yüksekten en düşüğe doğru sıralar, tercih edilen puan türüne göre bütün mevcut programları listeler ve öğrencileri tercih ettikleri programlardan birine kontenjan ve programa özgü koşulları göz önünde bulundurarak yerleştirir. Kayıt takvimi, kayıtta istenen belgeler ve uyulacak esaslar, Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı tarafından ilan edilir ve yürütülür. Kayıt işlemlerini tamamlayan aday öğrenci, üniversite öğrencisi olur ve mevzuatın öngördüğü tüm öğrencilik haklarından yararlanır. Kesin kayıt hakkı kazanmış öğrenciler, gerekli bilgilere Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı’nın https://www.agri.edu.tr/detail.aspx?bid=596&tid=15&dil=tr-TR# web sayfasındaki güncel duyuruları takip ederek ulaşabilirler. | |
Başarma Şartları | Türk Dili ve Edebiyatı Programında öğrencilerin ders başarıları derslerin öğretim elemanları tarafından belirlense de genel tutum her ders için bir vize (ara sınav) ve bir final sınavı yapılarak belirlenmektedir. Ayrıca bu sınavlardan başarılı olamayan öğrenciler bütünleme sınav hakkına sahiptir. Üniversitemizin Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nde açıkça belirtildiği üzere ara sınavların ve derse bağlı çalışmaların, ödev ve kısa süreli sınavların ortalamasının ders notuna etkisi %40, yarıyıl/yılsonu sınavı ve bütünleme sınavının etkisi ise %60 ağırlığında olur. Öğrencinin dönem sonunda kazandığı başarı notu, Üniversitemizin Bağıl Değerlendirme Sistemi Yönergesi’nde yer alan ilgili maddedeki harf notuna dönüştürülür. Buna göre ilgili notların harf karşılıkları aşağıdaki gibidir: SÖZEL HARF NOTU RAKAM NOTU KATSAYISI Üstün Başarı AA 4,00 91-100 Mükemmel BA 3,50 85-90 Çok iyi BB 3,00 79-84 İyi CB 2,50 73-78 Ortanın üstü CC 2,00 67-72 Orta DC 1,50 61-66 Başarısızlık sınırında DD 1,00 55-60 Başarısız FD 0,50 31-54 Çok başarısız F 0,00 0-30 Muaf M Geçer G Devamsızlık D Sınava girmedi SG Bunlardan; Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC) ve (DC) notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. Bir dersten alınan (DD) notu, bu dersin şartlı olarak başarıldığını belirtir. (F ve FD) notu ise, başarısız öğrencilere verilir. (F ve FD) notu alan öğrenciler bu dersi verildiği ilk yarıyılda/yılda tekrarlar. (M) notu; bir yükseköğretim kurumundan yatay geçişle kabul edilen veya ÖSS’ye yeniden girerek veya 5/6/1986 tarihli ve 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanunu hükümlerine göre kayıt hakkı kazanan öğrencilerin ilgili programa intibaklarında, önceden izledikleri yükseköğretim programında almış oldukları ve ilgili yönetim kurulu kararı ile başarılı sayıldıkları dersler için kullanılır. Dikey geçişle gelen öğrencilerin intibak eğitiminde aldıkları derslerin geçer notları (M) notu ile değerlendirilir. Diğer yükseköğretim kurumlarında alınan derslere ait geçer notlara da (M) notu verilir. (G) notu, ortak zorunlu dersler için kullanılır. Başarı notu (M) ve (G) ile takdir edilen dersler, AGNO’nun hesaplanmasında değerlendirmeye katılmaz. (D) notu, AGNO hesabında (F) notu işlemi görür. (D) ile değerlendirilen ders verildiği ilk yarıyılda/yılda tekrar alınır. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlar Türk Dili ve Edebiyatı Lisans diplomasına sahip mezunlar birçok özel eğitim kurumunda Türk dili ve edebiyatı dersi verebilir, pedagojik formasyon belgesine sahip olanlar devlete bağlı okullarda öğretmenlik yapabilirler. Bunun yanı sıra Kütüphanecilik, arşivcilik, öğretmenlik, yayıncılık, reklamcılık (metin yazarlığı), editörlük gibi çeşitli alanlarda iş olanaklarına sahiptir. Ayrıca Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü mezunları üniversitelerde ilgili bölümlerde akademisyenlik yapabilir. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030004453
ISCO:08
ISCO:08
Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü, merkezinde bulunan “insan” gerçeğinin geçmiş-şimdi-gelecek çizgisini nedensellik ilkesi içerisinde inceleyip anlamlandıran, aşamaları gösteren, evreleri aydınlatan, konumlandıran, tanıtıcı ve hazırlayıcı bir güzel sanat etkinliğinin bilimsel araştırma sahasıdır.
Türk dili ve edebiyatının gerek sosyal, siyasi, askeri olayların etkisiyle gerek insanımızın mizacı, duyarlığı ve yakın ilgisiyle binlerce yıl önce oluşup halen devam eden süreçte her an gelişen zengin içeriği barındırması; Yeni Türk Dili, Eski Türk Dili, Yeni Türk Edebiyatı, Eski Türk Edebiyatı ve Türk Halk Edebiyatı adları altındaki beş bilim dalında araştırmalar yapılmasını gerektirir. Bu bağlamda dilimizin kusursuz şekilde öğretilip kullanılabilmesini, kültür tarihimizin ve folklorik unsurların canlı tutulup nesillere aktarılabilmesini, şair, yazar, düşünür, edebî eserlerin anlaşılabilmesini sağlarken estetik haz/hayranlık uyandırılıp ruhî doygunluğa ulaştırma hedeflenir. Kolektif bellekle bağları kuvvetli, medeniyet tarihinin tüm birimlerinden ses alabilen, tavır geliştirebilen, bilinç sahibi, hisseden/hissettiren, fark eden/fark ettiren, değer taşıyıcısı bireyler yetiştirme amacı taşınır.
- Derslikler
- İnternet
- İnteraktif dersler
- Alanla ilgili bilgileri analiz, yorumlama ve değerlendirme yeterliliği edindirmek.
- Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
- Tarihî ve coğrafî perspektiften Türk Dili ve Edebiyatını ele alır.
- Atatürk İlke ve İnkılâpları konusunda bilgi edinir.
- Uzmanlaşılan alanda bilginin değerlendirilebilmesi amacıyla karar alabilme, onları yorumlayabilmek ve tepkileri tanımlayabilmek.
- Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
- En az alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olmak.
- Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
- Teknolojik materyalleri kullanma ve bilgiyi sunma yeterliliği edindirmek.
- Okuma yazma yetkinliği.
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği.
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği.
- Öğrendiğini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliği
- Vatandaşlık ve genel kültür yetkinliği
Öğrenciler her ders için ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınavın katkısı %40, yarıyıl sonu sınavının katkısı %60 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu sınavından en az 55 puan alma zorunluluğu vardır. Bir dersten AA, BA, BB, CB, CC ve DC harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılır. Ayrıca, bir yarıyıla ait not ortalaması en az 2.00 olan öğrenciler, DD harf notu aldıkları derslerden de başarılı sayılırlar.Öğrenciler bu programda mevcut olan 240 AKTS karşılığı bulunanan derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde etmek zorundadırlar.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK)
Başlangıç:14.03. 2023 / Bitiş:30.09. 2025
ÖSYM’nin düzenlediği, 2017 yılına kadar YGS, LYS, 2018 yılında ise YKS sınavlarında başarılı olmak gereklidir (2018-2019 öğretim yılından itibaren yükseköğretim programlarına alınacak öğrencilerin seçimi ve tercihlerine göre yerleştirilebilmeleri amacıyla, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından TYT ve AYT sınavı yapılmaktadır. Sınav, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun 45. maddesi kapsamında Yükseköğretim Kurulunca belirlenen usul ve esaslar doğrultusunda uygulanmaktadır. Lisans programlarına giriş sadece bu sınavdan alınan puana bağlıdır. Öğrenciler, sınav sonucunda aldıkları puanlara göre, girebilecekleri bölüm tercihlerini sıralayarak, tercih formlarını ÖSYM gönderirler. ÖSYM, bütün başvuruları alır, başvuruları puan türüne göre gruplar, puanları en yüksekten en düşüğe doğru sıralar, tercih edilen puan türüne göre bütün mevcut programları listeler ve öğrencileri tercih ettikleri programlardan birine kontenjan ve programa özgü koşulları göz önünde bulundurarak yerleştirir. Kayıt takvimi, kayıtta istenen belgeler ve uyulacak esaslar, Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı tarafından ilan edilir ve yürütülür. Kayıt işlemlerini tamamlayan aday öğrenci, üniversite öğrencisi olur ve mevzuatın öngördüğü tüm öğrencilik haklarından yararlanır. Kesin kayıt hakkı kazanmış öğrenciler, gerekli bilgilere Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı’nın https://www.agri.edu.tr/detail.aspx?bid=596&tid=15&dil=tr-TR# web sayfasındaki güncel duyuruları takip ederek ulaşabilirler.
Mezunlar Türk Dili ve Edebiyatı Lisans diplomasına sahip mezunlar birçok özel eğitim kurumunda Türk dili ve edebiyatı dersi verebilir, pedagojik formasyon belgesine sahip olanlar devlete bağlı okullarda öğretmenlik yapabilirler. Bunun yanı sıra Kütüphanecilik, arşivcilik, öğretmenlik, yayıncılık, reklamcılık (metin yazarlığı), editörlük gibi çeşitli alanlarda iş olanaklarına sahiptir. Ayrıca Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü mezunları üniversitelerde ilgili bölümlerde akademisyenlik yapabilir.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir

Qualification Code | TR0030004453 | |
Qualification Title | Bachelor's Degree in Turkish Language and Literature | |
Awarding Body | Agri Ibrahim Cecen University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://www.agri.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 25/03/2025 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Literature and linguistics | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | The Department of Turkish Language and Literature is the scientific research field of a fine art activity that examines and makes sense of the past-present-future line of the “human” reality in the center within the principle of causality, showing the stages, illuminating the stages, positioning, introducing and preparing. The fact that Turkish language and literature contains a rich content that was formed thousands of years ago with the influence of social, political and military events and with the temperament, sensitivity and close interest of our people and that is still developing every moment in the ongoing process; New Turkish Language, Old Turkish Language, New Turkish Literature, Old Turkish Literature and Turkish Folk Literature requires research in five branches of science under the names of New Turkish Language, Old Turkish Language, New Turkish Literature, Old Turkish Literature and Turkish Folk Literature. In this context, it is aimed to teach and use our language perfectly, to keep our cultural history and folkloric elements alive and transfer them to generations, to understand poets, writers, thinkers, literary works, to arouse aesthetic pleasure / admiration and to reach spiritual saturation. The aim is to raise individuals who have strong ties with the collective memory, who can receive voices from all units of the history of civilization, who can develop attitudes, who have consciousness, who feel/feel, who notice/notice, who are value carriers. | |
Learning Environments |
| |
Description |
| |
Key Competencies |
| |
Further Info | Students are subjected to midterm and final exams for each course. The contribution of the midterm exam to the success grade is 40% and the contribution of the final exam is 60%. All exams are evaluated out of 100 points. It is obligatory to get at least 55 points from the final exam. Students who receive one of the letter grades AA, BA, BB, CB, CC and DC from a course are considered to have succeeded in that course. In addition, students with a grade point average of at least 2.00 for a semester are also considered successful in the courses in which they receive a letter grade of DD. Students must successfully complete all of the 240 ECTS courses available in this program and achieve a weighted grade point average of at least 2.00 out of 4.00. | |
Quality Assurance | To oversee the quality of higher education programs; - YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions. - “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. - “Foundation Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”: 1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education. 2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's degree. 4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the “Institutional Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. Association for Evaluation and Accreditation of Curricula of Faculties of Science, Literature, Arts and Sciences, Language and History-Geography (FEDEK) Start 2023 - 2025 | |
Access Requirements | It is necessary to be successful in YGS, LYS exams until 2017 and YKS exams in 2018, organized by ÖSYM (Starting from the 2018-2019 academic year, TYT and AYT exams are held by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM) in order to select students to be admitted to higher education programs and to be placed according to their preferences. The exam is applied in accordance with the procedures and principles determined by the Higher Education Council within the scope of Article 45 of the Higher Education Law No. 2547. Entrance to undergraduate programs depends only on the score obtained from this exam. Students, according to the scores they get as a result of the exam, list the department preferences they can enter and send their preference forms to ÖSYM. ÖSYM receives all applications, groups the applications according to the score type, ranks the scores from the highest to the lowest, lists all available programs according to the preferred score type and places the students in one of the programs they prefer, taking into account the quota and program-specific conditions. The registration schedule, the documents required for registration and the principles to be followed are announced and carried out by the Student Affairs Department. The candidate student who completes the registration process becomes a student of the university and benefits from all student rights stipulated by the legislation. Students who are entitled to final registration can access the necessary information by following the current announcements on the web page of the Registrar's Office https://www.agri.edu.tr/detail.aspx?bid=596&tid=15&dil=tr-TR#. | |
Conditions for Success | Although the course success of the students in the Turkish Language and Literature Program is determined by the instructors of the courses, the general attitude is determined by a midterm and a final exam for each course. In addition, students who are not successful in these exams have the right to make-up exams. As clearly stated in the Regulation on Associate and Undergraduate Education and Examination of our university, the effect of the average of midterm exams and course-related studies, homework and short-term exams on the course grade is 40%, and the effect of the semester / year-end exam and make-up exam is 60%. The student's success grade at the end of the semester is converted into the letter grade in the relevant article in the Relative Evaluation System Directive of our University. Accordingly, the letter equivalents of the relevant grades are as follows: | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates with a Bachelor's degree in Turkish Language and Literature can teach Turkish language and literature in many private educational institutions, and those with a pedagogical formation certificate can teach in public schools. In addition, they have job opportunities in various fields such as librarianship, archiving, teaching, publishing, advertising (copywriting), editing. In addition, graduates of the Department of Turkish Language and Literature can work as academicians in related departments in universities. | |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030004453
The Department of Turkish Language and Literature is the scientific research field of a fine art activity that examines and makes sense of the past-present-future line of the “human” reality in the center within the principle of causality, showing the stages, illuminating the stages, positioning, introducing and preparing.
The fact that Turkish language and literature contains a rich content that was formed thousands of years ago with the influence of social, political and military events and with the temperament, sensitivity and close interest of our people and that is still developing every moment in the ongoing process; New Turkish Language, Old Turkish Language, New Turkish Literature, Old Turkish Literature and Turkish Folk Literature requires research in five branches of science under the names of New Turkish Language, Old Turkish Language, New Turkish Literature, Old Turkish Literature and Turkish Folk Literature. In this context, it is aimed to teach and use our language perfectly, to keep our cultural history and folkloric elements alive and transfer them to generations, to understand poets, writers, thinkers, literary works, to arouse aesthetic pleasure / admiration and to reach spiritual saturation. The aim is to raise individuals who have strong ties with the collective memory, who can receive voices from all units of the history of civilization, who can develop attitudes, who have consciousness, who feel/feel, who notice/notice, who are value carriers.
- Classrooms
- Internet
- Interactive lessons
- To gain the ability to analyze, interpret and evaluate information related to the field.
- By examining Turkish language in terms of phonetics, structure-form, syntax and semantics; reaches the ability to use Turkish correctly, beautifully and clearly.
- It deals with Turkish Language and Literature from a historical and geographical perspective.
- Gains knowledge of Atatürk's Principles and Revolutions.
- To be able to make decisions, interpret them and identify reactions in order to evaluate information in the specialized field.
- To be able to produce solutions to problems encountered in the field through individual work and to take responsibility as a member of a working team.
- To have at least enough foreign language knowledge to follow the information in the field and to communicate with colleagues.
- To have the basic knowledge and skills to conduct academic research and study in the field of Turkish Language and Literature.
- To acquire the competence of using technological materials and presenting information.
- Literacy competence.
- Personal, social and learning to learn competence.
- Cultural awareness and expression competence.
- Ability to transfer what he/she has learned in written and oral form
- Citizenship and general culture competence
Students are subjected to midterm and final exams for each course. The contribution of the midterm exam to the success grade is 40% and the contribution of the final exam is 60%. All exams are evaluated out of 100 points. It is obligatory to get at least 55 points from the final exam. Students who receive one of the letter grades AA, BA, BB, CB, CC and DC from a course are considered to have succeeded in that course. In addition, students with a grade point average of at least 2.00 for a semester are also considered successful in the courses in which they receive a letter grade of DD. Students must successfully complete all of the 240 ECTS courses available in this program and achieve a weighted grade point average of at least 2.00 out of 4.00.
To oversee the quality of higher education programs;
- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.
- “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- “Foundation Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:
1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.
2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's degree.
4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the “Institutional Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
Association for Evaluation and Accreditation of Curricula of Faculties of Science, Literature, Arts and Sciences, Language and History-Geography (FEDEK)
Start 2023 - 2025
It is necessary to be successful in YGS, LYS exams until 2017 and YKS exams in 2018, organized by ÖSYM (Starting from the 2018-2019 academic year, TYT and AYT exams are held by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM) in order to select students to be admitted to higher education programs and to be placed according to their preferences. The exam is applied in accordance with the procedures and principles determined by the Higher Education Council within the scope of Article 45 of the Higher Education Law No. 2547. Entrance to undergraduate programs depends only on the score obtained from this exam. Students, according to the scores they get as a result of the exam, list the department preferences they can enter and send their preference forms to ÖSYM. ÖSYM receives all applications, groups the applications according to the score type, ranks the scores from the highest to the lowest, lists all available programs according to the preferred score type and places the students in one of the programs they prefer, taking into account the quota and program-specific conditions. The registration schedule, the documents required for registration and the principles to be followed are announced and carried out by the Student Affairs Department. The candidate student who completes the registration process becomes a student of the university and benefits from all student rights stipulated by the legislation. Students who are entitled to final registration can access the necessary information by following the current announcements on the web page of the Registrar's Office https://www.agri.edu.tr/detail.aspx?bid=596&tid=15&dil=tr-TR#.
Graduates with a Bachelor's degree in Turkish Language and Literature can teach Turkish language and literature in many private educational institutions, and those with a pedagogical formation certificate can teach in public schools. In addition, they have job opportunities in various fields such as librarianship, archiving, teaching, publishing, advertising (copywriting), editing. In addition, graduates of the Department of Turkish Language and Literature can work as academicians in related departments in universities.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
Qualification is continuous
