Yeterlilik Kodu

TR0030007447

Yeterlilik Adı
Turizm İşletmeciliği Lisans Diploması
Sorumlu KurumSivas Cumhuriyet Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiAdres: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi 58140 KAMPÜS/SİVAS
Sorumlu Kurum URLhttp://www.cumhuriyet.edu.tr
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 18/07/2023 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Yönetim ve idare
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Turizm İşletmeciliği bölümü programı, öğrencilere turizm endüstrisinde başarılı bir kariyere giden yolu açan kapsamlı bir eğitim sunar. Program, konaklama yönetimi, seyahat acenteciliği, yiyecek-içecek işletmeciliği, pazarlama ve finans gibi temel işletme prensiplerini turizm odaklı bir bağlamda ele alır. Ayrıca, öğrencilere sürdürülebilirlik, kültürel çeşitlilik ve müşteri memnuniyeti gibi endüstriye özgü konuları da vurgular. Pratik uygulamalar ve staj fırsatlarıyla desteklenen bu program, mezunlarını turizm sektöründe liderlik yapmaya ve sürdürülebilir turizmi teşvik etmeye hazır profesyoneller olarak yetiştirir.

Öğrenme Ortamları

Öğrenme ortamlarımızda; Hasbahçe uygulama kafesi, Mihmandar uygulama oteli, turizm fakültesi uygulama restoranı, 3 adet profesyonel uygulama mutfağı, servis teknikleri atölyesi, bilgisayar laboratuvarı ve projeksiyon ile donatılmış sınıflar bulunmaktadır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Turizm işletmeciliği alanındaki ve yakın disiplinlerdeki kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgularla ilgili kapsamlı ve sistemli bilgiye sahip olur.
  • Turizm sektörünün yapısı işleyişi ve sektörün kalkınmadaki önemi konusunda bilgi sahibi olur.
  • Dünya ve Türkiye kültür ve coğrafyası hakkında ayrıntılı bilgiye sahip olur ve bu bilgileri turizm arzı ve talebi açısından değerlendirir.
  • Turizm işletmelerinin (Konaklama işletmesi, seyahat işletmesi, yiyecek içecek işletmesi) organizasyon yapıları hakkında bilgi sahibi olur ve etkin bir şekilde yönetebilecek yönetim kuram ve uygulamalarını bilir.
  • Turizm sektöründeki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip ederek geleceğe ilişkin öngörülerde bulunabilir.
  • Turizm işletmelerinde hizmet verme süreçlerini öğrenerek misafir memnuniyetini sağlar.
  • İngilizce okuma, anlama, konuşma ve yazma becerilerine sahip olur. Ayrıca turizm alanında geçerli en az bir yabancı dili (İngilizce dışında), sağlıklı iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
  • Turizm işletmelerinde kullanılan bilgisayar yazılımları (ön büro otomasyon, rezervasyon, biletleme ve satış vb.) ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma beceresine sahiptir.
  • Misafirlerin sağlık ve güvenliğinin sağlanması kapsamında işletme içerisinde uygun alanlarda ilgili uyarılarda ve yönlendirmelerde bulunarak gerekli teçhizat ve donanımı tedarik eder. Ek olarak, ulusal ve uluslararası hukuki düzenlemeleri ve mesleki standartları bilir ve mesleki sorumluluk ve etik bilincine sahiptir.
  • Kendini kişisel ve mesleki anlamda geliştirerek, turizm sektörünün gerektirdiği kişisel bakıma, hijyene ve görünüme de özen gösterir. Farklı kültürleri tanır, misafirler ve iş birliği yaptığı kişilerle etkili iletişim kurar ve sunum becerileri gösterir. Ayrıca, alanı ile ilgili araştırmalar yapabilir, proje hazırlama, yürütme sürecinde aktif olarak rol üstlenebilir.
  • Birleşmiş Milletler Sürdürebilir Kalkınma Amaçlarından (BM SKA) (yoksulluk, açlık, sağlıklı ve kaliteli yaşam, nitelikli eğitim, cinsiyet eşitliği, temiz su ve sanitasyon, erişilebilir temiz enerji, insana yakışır iş ve ekonomik büyüme, sanayi, yenilikçilik ve alt yapı, eşitsizliklerin azaltımı, sürdürülebilir şehirler ve topluluklar, sorumlu tüketim ve üretim, iklim eylemi, sudaki yaşam, karasal yaşam, barış, adalet ve güçlü kurumlar, amaçlar için ortak çaba) en az biri hakkında farkındalığa sahiptir.
Anahtar Yetkinlikler
  • İşletme Bilgisi: Temel işletme prensiplerini anlama ve turizm sektöründe uygulama yeteneği.
  • Pazarlama Yetenekleri: Turizm ürünlerini ve hizmetlerini pazarlama becerileri, hedef kitlenin tanımlanması ve pazarlama stratejilerinin geliştirilmesi.
  • İletişim Becerileri: Müşteri ilişkileri yönetimi, etkili iletişim, ve problem çözme yetenekleri.
  • Müşteri Memnuniyeti: Müşteri memnuniyetini öncelikli tutma ve misafirlere kaliteli hizmet sunma yeteneği.
  • Sürdürülebilirlik Bilinci: Sürdürülebilir turizm uygulamalarını anlama ve çevresel etkileri azaltma becerisi.
  • Kültürel Çeşitlilik: Farklı kültürleri ve gelenekleri anlama ve saygı gösterme yeteneği.
  • Finans Yönetimi: Bütçe oluşturma, mali analiz ve finansal yönetim konularında bilgi ve beceri.
  • Teknoloji Kullanımı: Seyahat rezervasyon sistemleri ve dijital pazarlama araçları gibi turizm teknolojilerini etkili bir şekilde kullanma yeteneği.
  • Liderlik ve Yönetim: Ekip yönetimi, liderlik becerileri, ve kriz yönetimi yetenekleri.
  • Sosyal Sorumluluk: Topluma ve çevreye duyarlılık, toplumsal sorumluluk bilinci ve etik değerler.
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Turizm İşletmeciliği bölümünde bir yarıyılda bir ara sınav ve bir final sınavı olmak üzere toplamda iki sınav yapılmaktadır. Bu sınavlar yazılı, sözlü, uygulamalı ve/veya ödevlendirme şeklinde yapılmaktadır. Yapılan sınavların evrakları en az 2 yıl saklanmaktadır. Bu sınavlardan alınan en az 50 puan geçerli sayılır. İlgili dersin nihai değerlendirmesinde final sınavının yüzde 60’ı ve ara sınavın yüzde 40’ı baz alınmaktadır. Programın öğretim amaçlarına ulaşılması ve mezuniyet için öğrencinin aldığı toplamda en az 240 AKTS’lik zorunlu ve seçmeli derslerden başarılı olması gerekmektedir. Ayrıca müfredatımızda yer alan İşbaşı Eğitim Uygulamaları 1 ve İşbaşı Eğitim Uygulamaları 2 dersi ile 80 iş günü stajın tamamlanması mezuniyet için şarttır.

Kalite Güvencesi

Fakültemizde, iç işleyişi denetleyecek birçok yöntem geliştirilmiştir. Öncelikli olarak “ https://turizm.cumhuriyet.edu.tr/ickontrol “ linkinde fakültemizdeki iç kontrol mekanizması açıkça belirlenmiştir. İlgili linkte, hem görev tanımları hem de iş akış şemaları bulunmaktadır. Ayrıca fakültemizde kalite süreçlerinde etkili bir yaklaşım olan “Planla – Uygula – Kontrol Et – Önlem Al” (PUKÖ) sistemi kullanılmaktadır

Giriş Şartı

Bir öğrencinin Genel not Ortalaması(GNO) en az 2.00/4.00 olmalı ve hiçbir başarısız notu olmaması gerekir

Başarma ŞartlarıBu programdan mezun olabilmek için öğrencilerin 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları ve minimum 240 AKTS kredi yükünü tamamlayarak, tüm derslerden en az C notu alarak başarılı olmaları gerekmektedir. Öğrencilerin programda tanımlanan stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları zorunludur.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Turizm İşletmeciliği Bölümü mezunlarının geniş bir istihdam yelpazesi bulunmaktadır. Bu mezunlar otel yönetimi, restoran yönetimi, seyahat acentaları, havayolu işletmeciliği, kongre ve etkinlik yönetimi, turizm pazarlama, otel zincirleri gibi farklı sektörlerde kariyer yapabilirler. Ayrıca, turistik destinasyonların yönetimi, turizm danışmanlığı, tur operatörlüğü ve turizm eğitimi alanlarında da iş imkanları mevcuttur. Turizm sektörünün sürekli büyümesi nedeniyle, Turizm İşletmeciliği mezunlarının ulusal ve uluslararası düzeyde pek çok farklı iş fırsatı bulmaları mümkündür.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030007447


Yeterlilik Adı
Turizm İşletmeciliği Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Sivas Cumhuriyet Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Adres: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi 58140 KAMPÜS/SİVAS

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 18/07/2023 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Turizm İşletmeciliği bölümü programı, öğrencilere turizm endüstrisinde başarılı bir kariyere giden yolu açan kapsamlı bir eğitim sunar. Program, konaklama yönetimi, seyahat acenteciliği, yiyecek-içecek işletmeciliği, pazarlama ve finans gibi temel işletme prensiplerini turizm odaklı bir bağlamda ele alır. Ayrıca, öğrencilere sürdürülebilirlik, kültürel çeşitlilik ve müşteri memnuniyeti gibi endüstriye özgü konuları da vurgular. Pratik uygulamalar ve staj fırsatlarıyla desteklenen bu program, mezunlarını turizm sektöründe liderlik yapmaya ve sürdürülebilir turizmi teşvik etmeye hazır profesyoneller olarak yetiştirir.


Öğrenme Ortamları

Öğrenme ortamlarımızda; Hasbahçe uygulama kafesi, Mihmandar uygulama oteli, turizm fakültesi uygulama restoranı, 3 adet profesyonel uygulama mutfağı, servis teknikleri atölyesi, bilgisayar laboratuvarı ve projeksiyon ile donatılmış sınıflar bulunmaktadır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Turizm işletmeciliği alanındaki ve yakın disiplinlerdeki kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgularla ilgili kapsamlı ve sistemli bilgiye sahip olur.
  • Turizm sektörünün yapısı işleyişi ve sektörün kalkınmadaki önemi konusunda bilgi sahibi olur.
  • Dünya ve Türkiye kültür ve coğrafyası hakkında ayrıntılı bilgiye sahip olur ve bu bilgileri turizm arzı ve talebi açısından değerlendirir.
  • Turizm işletmelerinin (Konaklama işletmesi, seyahat işletmesi, yiyecek içecek işletmesi) organizasyon yapıları hakkında bilgi sahibi olur ve etkin bir şekilde yönetebilecek yönetim kuram ve uygulamalarını bilir.
  • Turizm sektöründeki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip ederek geleceğe ilişkin öngörülerde bulunabilir.
  • Turizm işletmelerinde hizmet verme süreçlerini öğrenerek misafir memnuniyetini sağlar.
  • İngilizce okuma, anlama, konuşma ve yazma becerilerine sahip olur. Ayrıca turizm alanında geçerli en az bir yabancı dili (İngilizce dışında), sağlıklı iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
  • Turizm işletmelerinde kullanılan bilgisayar yazılımları (ön büro otomasyon, rezervasyon, biletleme ve satış vb.) ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma beceresine sahiptir.
  • Misafirlerin sağlık ve güvenliğinin sağlanması kapsamında işletme içerisinde uygun alanlarda ilgili uyarılarda ve yönlendirmelerde bulunarak gerekli teçhizat ve donanımı tedarik eder. Ek olarak, ulusal ve uluslararası hukuki düzenlemeleri ve mesleki standartları bilir ve mesleki sorumluluk ve etik bilincine sahiptir.
  • Kendini kişisel ve mesleki anlamda geliştirerek, turizm sektörünün gerektirdiği kişisel bakıma, hijyene ve görünüme de özen gösterir. Farklı kültürleri tanır, misafirler ve iş birliği yaptığı kişilerle etkili iletişim kurar ve sunum becerileri gösterir. Ayrıca, alanı ile ilgili araştırmalar yapabilir, proje hazırlama, yürütme sürecinde aktif olarak rol üstlenebilir.
  • Birleşmiş Milletler Sürdürebilir Kalkınma Amaçlarından (BM SKA) (yoksulluk, açlık, sağlıklı ve kaliteli yaşam, nitelikli eğitim, cinsiyet eşitliği, temiz su ve sanitasyon, erişilebilir temiz enerji, insana yakışır iş ve ekonomik büyüme, sanayi, yenilikçilik ve alt yapı, eşitsizliklerin azaltımı, sürdürülebilir şehirler ve topluluklar, sorumlu tüketim ve üretim, iklim eylemi, sudaki yaşam, karasal yaşam, barış, adalet ve güçlü kurumlar, amaçlar için ortak çaba) en az biri hakkında farkındalığa sahiptir.

Anahtar Yetkinlikler
  • İşletme Bilgisi: Temel işletme prensiplerini anlama ve turizm sektöründe uygulama yeteneği.
  • Pazarlama Yetenekleri: Turizm ürünlerini ve hizmetlerini pazarlama becerileri, hedef kitlenin tanımlanması ve pazarlama stratejilerinin geliştirilmesi.
  • İletişim Becerileri: Müşteri ilişkileri yönetimi, etkili iletişim, ve problem çözme yetenekleri.
  • Müşteri Memnuniyeti: Müşteri memnuniyetini öncelikli tutma ve misafirlere kaliteli hizmet sunma yeteneği.
  • Sürdürülebilirlik Bilinci: Sürdürülebilir turizm uygulamalarını anlama ve çevresel etkileri azaltma becerisi.
  • Kültürel Çeşitlilik: Farklı kültürleri ve gelenekleri anlama ve saygı gösterme yeteneği.
  • Finans Yönetimi: Bütçe oluşturma, mali analiz ve finansal yönetim konularında bilgi ve beceri.
  • Teknoloji Kullanımı: Seyahat rezervasyon sistemleri ve dijital pazarlama araçları gibi turizm teknolojilerini etkili bir şekilde kullanma yeteneği.
  • Liderlik ve Yönetim: Ekip yönetimi, liderlik becerileri, ve kriz yönetimi yetenekleri.
  • Sosyal Sorumluluk: Topluma ve çevreye duyarlılık, toplumsal sorumluluk bilinci ve etik değerler.

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Turizm İşletmeciliği bölümünde bir yarıyılda bir ara sınav ve bir final sınavı olmak üzere toplamda iki sınav yapılmaktadır. Bu sınavlar yazılı, sözlü, uygulamalı ve/veya ödevlendirme şeklinde yapılmaktadır. Yapılan sınavların evrakları en az 2 yıl saklanmaktadır. Bu sınavlardan alınan en az 50 puan geçerli sayılır. İlgili dersin nihai değerlendirmesinde final sınavının yüzde 60’ı ve ara sınavın yüzde 40’ı baz alınmaktadır. Programın öğretim amaçlarına ulaşılması ve mezuniyet için öğrencinin aldığı toplamda en az 240 AKTS’lik zorunlu ve seçmeli derslerden başarılı olması gerekmektedir. Ayrıca müfredatımızda yer alan İşbaşı Eğitim Uygulamaları 1 ve İşbaşı Eğitim Uygulamaları 2 dersi ile 80 iş günü stajın tamamlanması mezuniyet için şarttır.


Kalite Güvencesi

Fakültemizde, iç işleyişi denetleyecek birçok yöntem geliştirilmiştir. Öncelikli olarak “ https://turizm.cumhuriyet.edu.tr/ickontrol “ linkinde fakültemizdeki iç kontrol mekanizması açıkça belirlenmiştir. İlgili linkte, hem görev tanımları hem de iş akış şemaları bulunmaktadır. Ayrıca fakültemizde kalite süreçlerinde etkili bir yaklaşım olan “Planla – Uygula – Kontrol Et – Önlem Al” (PUKÖ) sistemi kullanılmaktadır


Giriş Şartı

Bir öğrencinin Genel not Ortalaması(GNO) en az 2.00/4.00 olmalı ve hiçbir başarısız notu olmaması gerekir


Başarma Şartları
Bu programdan mezun olabilmek için öğrencilerin 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları ve minimum 240 AKTS kredi yükünü tamamlayarak, tüm derslerden en az C notu alarak başarılı olmaları gerekmektedir. Öğrencilerin programda tanımlanan stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları zorunludur.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Turizm İşletmeciliği Bölümü mezunlarının geniş bir istihdam yelpazesi bulunmaktadır. Bu mezunlar otel yönetimi, restoran yönetimi, seyahat acentaları, havayolu işletmeciliği, kongre ve etkinlik yönetimi, turizm pazarlama, otel zincirleri gibi farklı sektörlerde kariyer yapabilirler. Ayrıca, turistik destinasyonların yönetimi, turizm danışmanlığı, tur operatörlüğü ve turizm eğitimi alanlarında da iş imkanları mevcuttur. Turizm sektörünün sürekli büyümesi nedeniyle, Turizm İşletmeciliği mezunlarının ulusal ve uluslararası düzeyde pek çok farklı iş fırsatı bulmaları mümkündür.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030007447

Qualification Title
Bachelor's Degree in Tourism Management
Awarding BodySivas Cumhuriyet University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttp://www.cumhuriyet.edu.tr
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 18/07/2023
TQF Level 6
Thematic AreasManagement and administration
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

The Tourism Management major program offers students a comprehensive education that paves the way for a successful career in the tourism industry. The program covers core business principles such as accommodation management, travel agency, catering, marketing and finance in a tourism-oriented context. It also emphasizes industry-specific topics for students such as sustainability, cultural diversity and customer satisfaction. Supported by practical applications and internship opportunities, this program trains its graduates as professionals ready to lead the tourism industry and promote sustainable tourism.

Learning Environments

Hasbahçe application café, Mihmandar application hotel, and the tourism faculty application restaurant, 3 professional application kitchens, service techniques workshop, computer laboratory, and classrooms equipped with computers and projectors.

Description
  • Has comprehensive and systematic knowledge of concepts, theories, principles, and facts related to tourism management and related disciplines.
  • Has knowledge about the structure, functioning, and importance of the tourism sector.
  • Has detailed knowledge of world and Turkish culture and geography and evaluates this knowledge in terms of tourism supply and demand.
  • Has knowledge of the organizational structures of tourism enterprises (accommodation, travel, food and beverage management) and is familiar with management theory and practices that can effectively manage these enterprises.
  • Can follow global developments in the tourism sector and make predictions about the future.
  • Learns the processes of providing services in tourism enterprises and ensures guest satisfaction.
  • Possesses English reading, understanding, speaking, and writing skills. Additionally, they have at least one foreign language (other than English) at a level where they can communicate effectively.
  • Has the skills to effectively use computer software (front office automation, reservation, ticketing and sales, etc.) and information technologies used in tourism enterprises.
  • Ensures the health and safety of guests within the business by providing warnings and guidance in appropriate areas within the business. Furthermore, they are aware of national and international legal regulations and professional standards and have professional responsibility and ethical awareness.
  • Takes care of personal and professional development, pays attention to personal care, hygiene, and appearance. They understand and appreciate different cultures, communicate effectively with guests and people they cooperate with, and demonstrate presentation skills. Additionally, they can conduct research in their field, prepare and carry out projects, and actively participate in lifelong learning.
  • Has awareness about at least one of the United Nations Sustainable Development Goals (UN SDGs) (poverty, hunger, good health and well-being, quality education, gender equality, clean water and sanitation, affordable and clean energy, decent work and economic growth, industry, innovation, and infrastructure, reduced inequalities, sustainable cities and communities, responsible consumption and production, climate action, life below water, life on land, peace, justice, and strong institutions, partnerships for the goals).
Key Competencies
  • Business Knowledge: Ability to understand basic business principles and apply them in the tourism industry.
  • Marketing Skills: Marketing skills for tourism products and services, defining target audience and developing marketing strategies.
  • Communication Skills: Customer relationship management, effective communication, and problem-solving abilities.
  • Customer Satisfaction: Ability to prioritize customer satisfaction and provide quality service to guests.
  • Sustainability Awareness: The ability to understand sustainable tourism practices and reduce environmental impacts.
  • Cultural Diversity: The ability to understand and respect different cultures and traditions.
  • Financial Management: Knowledge and skills in budgeting, financial analysis and financial management.
  • Use of Technology: Ability to effectively use tourism technologies such as travel reservation systems and digital marketing tools.
  • Leadership and Management: Team management, leadership skills, and crisis management abilities.
  • Social Responsibility: Sensitivity to society and the environment, social responsibility awareness and ethical values.
Further Info

In the Tourism Management Department, two exams are held in each semester, including a mid-term and a final exam, in written, oral, practical, and/or assignment formats. A minimum of 50 grades in these exams is considered a passing grade. The final exam is weighted at 60%, and the mid-term exam is weighted at 40% in the final evaluation of the course. To graduate, students must successfully complete a minimum of 240 ECTS credits of compulsory and elective courses. Additionally, successful completion of the Internship 1 and Internship 2 courses, which include 80 working days of internship, is a requirement for graduation.

Quality Assurance

In our faculty, many methods have been developed to control the inner workings. First of all, the internal control mechanism in our faculty has been clearly determined on the "https://turizm.cumhuriyet.edu.tr/ickontrol" link. In the relevant link, there are both job descriptions and work flow charts. In addition, the “Plan – Do – Check – Take Action” (PUKÖ) system, which is an effective approach in quality processes, is used in our faculty.

Access Requirements

A student is required to have a minumum Cumulative Grade Point Average(CGPA) of 2.00/4.00 and no failing grades

Conditions for SuccessIn order to graduate from this program, students must have a gpa of at least 2.00 out of 4.00 and complete the minimum 240 ECTS credit load and succeed by obtaining at least a C grade from all courses. Students are required to complete their internships defined in the program within the specified time and feature.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of the Department of Tourism Management have a wide range of employment. These graduates can pursue careers in different sectors such as hotel management, restaurant management, travel agencies, airline management, congress and event management, tourism marketing, hotel chains. There are also job opportunities in the fields of touristic destination management, tourism consultancy, tour operator and tourism education. Due to the continuous growth of the tourism sector, it is possible for Tourism Management graduates to find many different job opportunities at the national and international level.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1.Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030007447


Qualification Title
Bachelor's Degree in Tourism Management

Awarding Body
Sivas Cumhuriyet University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 18/07/2023

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

The Tourism Management major program offers students a comprehensive education that paves the way for a successful career in the tourism industry. The program covers core business principles such as accommodation management, travel agency, catering, marketing and finance in a tourism-oriented context. It also emphasizes industry-specific topics for students such as sustainability, cultural diversity and customer satisfaction. Supported by practical applications and internship opportunities, this program trains its graduates as professionals ready to lead the tourism industry and promote sustainable tourism.


Learning Environments

Hasbahçe application café, Mihmandar application hotel, and the tourism faculty application restaurant, 3 professional application kitchens, service techniques workshop, computer laboratory, and classrooms equipped with computers and projectors.


Description
  • Has comprehensive and systematic knowledge of concepts, theories, principles, and facts related to tourism management and related disciplines.
  • Has knowledge about the structure, functioning, and importance of the tourism sector.
  • Has detailed knowledge of world and Turkish culture and geography and evaluates this knowledge in terms of tourism supply and demand.
  • Has knowledge of the organizational structures of tourism enterprises (accommodation, travel, food and beverage management) and is familiar with management theory and practices that can effectively manage these enterprises.
  • Can follow global developments in the tourism sector and make predictions about the future.
  • Learns the processes of providing services in tourism enterprises and ensures guest satisfaction.
  • Possesses English reading, understanding, speaking, and writing skills. Additionally, they have at least one foreign language (other than English) at a level where they can communicate effectively.
  • Has the skills to effectively use computer software (front office automation, reservation, ticketing and sales, etc.) and information technologies used in tourism enterprises.
  • Ensures the health and safety of guests within the business by providing warnings and guidance in appropriate areas within the business. Furthermore, they are aware of national and international legal regulations and professional standards and have professional responsibility and ethical awareness.
  • Takes care of personal and professional development, pays attention to personal care, hygiene, and appearance. They understand and appreciate different cultures, communicate effectively with guests and people they cooperate with, and demonstrate presentation skills. Additionally, they can conduct research in their field, prepare and carry out projects, and actively participate in lifelong learning.
  • Has awareness about at least one of the United Nations Sustainable Development Goals (UN SDGs) (poverty, hunger, good health and well-being, quality education, gender equality, clean water and sanitation, affordable and clean energy, decent work and economic growth, industry, innovation, and infrastructure, reduced inequalities, sustainable cities and communities, responsible consumption and production, climate action, life below water, life on land, peace, justice, and strong institutions, partnerships for the goals).

Key Competencies
  • Business Knowledge: Ability to understand basic business principles and apply them in the tourism industry.
  • Marketing Skills: Marketing skills for tourism products and services, defining target audience and developing marketing strategies.
  • Communication Skills: Customer relationship management, effective communication, and problem-solving abilities.
  • Customer Satisfaction: Ability to prioritize customer satisfaction and provide quality service to guests.
  • Sustainability Awareness: The ability to understand sustainable tourism practices and reduce environmental impacts.
  • Cultural Diversity: The ability to understand and respect different cultures and traditions.
  • Financial Management: Knowledge and skills in budgeting, financial analysis and financial management.
  • Use of Technology: Ability to effectively use tourism technologies such as travel reservation systems and digital marketing tools.
  • Leadership and Management: Team management, leadership skills, and crisis management abilities.
  • Social Responsibility: Sensitivity to society and the environment, social responsibility awareness and ethical values.

Further Info

In the Tourism Management Department, two exams are held in each semester, including a mid-term and a final exam, in written, oral, practical, and/or assignment formats. A minimum of 50 grades in these exams is considered a passing grade. The final exam is weighted at 60%, and the mid-term exam is weighted at 40% in the final evaluation of the course. To graduate, students must successfully complete a minimum of 240 ECTS credits of compulsory and elective courses. Additionally, successful completion of the Internship 1 and Internship 2 courses, which include 80 working days of internship, is a requirement for graduation.


Quality Assurance

In our faculty, many methods have been developed to control the inner workings. First of all, the internal control mechanism in our faculty has been clearly determined on the "https://turizm.cumhuriyet.edu.tr/ickontrol" link. In the relevant link, there are both job descriptions and work flow charts. In addition, the “Plan – Do – Check – Take Action” (PUKÖ) system, which is an effective approach in quality processes, is used in our faculty.


Access Requirements

A student is required to have a minumum Cumulative Grade Point Average(CGPA) of 2.00/4.00 and no failing grades


Conditions for Success
In order to graduate from this program, students must have a gpa of at least 2.00 out of 4.00 and complete the minimum 240 ECTS credit load and succeed by obtaining at least a C grade from all courses. Students are required to complete their internships defined in the program within the specified time and feature.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of the Department of Tourism Management have a wide range of employment. These graduates can pursue careers in different sectors such as hotel management, restaurant management, travel agencies, airline management, congress and event management, tourism marketing, hotel chains. There are also job opportunities in the fields of touristic destination management, tourism consultancy, tour operator and tourism education. Due to the continuous growth of the tourism sector, it is possible for Tourism Management graduates to find many different job opportunities at the national and international level.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1.Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation


Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode