Yeterlilik Kodu | TR0030219351 | |
Yeterlilik Adı | Turist Rehberliği Önlisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Karabük Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Karabük Üniversitesi Kılavuzlar Mahallesi 413. Sokak No: 7 Merkez Karabük | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.karabuk.edu.tr/ | |
Yönelim | Mesleki | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Seyahat, turizm ve boş zaman | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak yılda iki veya üç dönem olmak üzere iki yıllık bir programı kapsayan, nitelikli insan gücü yetiştirmeyi amaçlayan ve müfredatın en az %40'ı uygulamalı eğitime dayalı olan ve lisans öğretiminin ilk kademesini teşkil eden bir yükseköğretim programıdır. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Sınav ölçme ve değerlendirme işlemleri Karabük Üniversitesi Önlisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği kapsamında yapılmaktadır. Yeterlilik koşulları Karabük Üniversitesinin Önlisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğine göre yürütülmektedir. İlgili yönetmeliğe Karabük Üniversitesi Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı web sayfasından ulaşılabilir. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. | |
Giriş Şartı | Yüksek Öğrenim Kurumu (YÖK)’ün koymuş olduğu kurallar çerçevesinde, bu programa giriş Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından ulusal düzeyde yapılan üniversite giriş sınavı ile yapılır. Öğrencilerin akademik programları tercih başvurularından sonra, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM), öğrencileri üniversite giriş sınavından aldıkları puan doğrultusunda tercih edilen bölümlere yerleştirir. Detaylı bilgi için ÖSYM’nin Seçme, Değerlendirme ve Yerleştirme Merkezinin genel başvuru gereksinimleri menüsünü inceleyiniz. Bu programa yabancı öğrenci kaydı, Karabük Üniversitesine yapılan direk başvuruların değerlendirilmesi sonrası yapılabilir. | |
Başarma Şartları | Yeterlilik koşulları Karabük Üniversitesinin Önlisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğine göre yürütülmektedir. İlgili yönetmeliğe Karabük Üniversitesi Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı web sayfasından ulaşılabilir. Bu programdan mezun olabilmek için: Ağırlıklı Genel Not Ortalaması (GANO) 100 üzerinden 60tan daha az olmamalı. 30 iş günü eğitim stajını tamamlanmalı. 120 AKTS kredisine ve en az 64 yerel krediye sahip olunmalıdır. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Bölümden mezun olan öğrenci mesleki gereklilikleri yerine getirmesi durumunda ruhsatname sahibi olur ve Profesyonel Turist Rehberliği Mesleğini icra edebilir. Bölümden mezun olan öğrenci seyahat acentalarında, konaklama işletmelerinde, havayolu işletmelerinde, bankacılık sektöründe çalışabilir. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030219351
Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak yılda iki veya üç dönem olmak üzere iki yıllık bir programı kapsayan, nitelikli insan gücü yetiştirmeyi amaçlayan ve müfredatın en az %40'ı uygulamalı eğitime dayalı olan ve lisans öğretiminin ilk kademesini teşkil eden bir yükseköğretim programıdır.
Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Turizm ve turizm rehberliği alanında turizm, pazarlama,arkeoloji, sanat tarihi, mitoloji , coğrafya, kültür konularında kavramlar, ilkeler ve olgular hakkında düzeyde bilgi sahibidir.
- Turizm ve turizm rehberliği alanında araştırma yöntemlerini bilir ve uygular.
- Turizm rehberliği mesleği ile ilgili yasal düzenlemeler, mesleki standartlar, hak ve yükümlülükler hakkında bilgi sahibi olur.
- Turizm ve turizm rehberliği ile ilgili mevcut sorunları bilir; bu sorunları irdeleyebilir; tartışmalar gerçekleştirebilir; sorunlara analizci yaklaşımla bilimsellik çerçevesinde çözümler üretebilir.
- Rehberlik alanına giren tur organizasyonu, tur planlaması ve yönetilmesi konularında edindiği teorik bilgileri iş ortamında uygular.
- Turizmde meydana gelen değişmeleri inceleyerek yeni eğilimler, yeni yaklaşımlar, yeni pazarlama, işletme ve yönetim anlayışlarını, hizmet süreçlerini takip edebilir, yeterli düzeyde katkı sağlayabilir.
- Turizm ve turizm rehberliği ile ilgili edindiği bilgileri ilgili ya da ilgisiz taraflara sözlü ya da yazılı aktarabilir.
- Turizm ve turizm rehberliği ile ilgili projelerde bağımsız ya da başkalarıyla birlikte sorumluluk alır ve verimli bir şekilde çalışır.
- Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
- Bu bağlamda rehberlik ile ilgili çalıştığı kişilerin mesleki bilgi ve becerilerini arttırır; kendisini de kişisel ve mesleki anlamda geliştirir.
- Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
- Rehberlik mesleği iş etiğine sahip olur, işini mesleğinin gerektirdiği yasalar çerçevesinde yerine getirir.
- Sosyal, doğal ve kültürel çevrenin korunması, sosyal haklar, iş sağlığı ve güvenliği konularında sahip olduğu bilinç ile hareket eder.
- İnsan sağlığı ve hijyeni, dış görünüş konularına dikkat eder.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade
Sınav ölçme ve değerlendirme işlemleri Karabük Üniversitesi Önlisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği kapsamında yapılmaktadır. Yeterlilik koşulları Karabük Üniversitesinin Önlisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğine göre yürütülmektedir. İlgili yönetmeliğe Karabük Üniversitesi Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı web sayfasından ulaşılabilir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.
Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Yüksek Öğrenim Kurumu (YÖK)’ün koymuş olduğu kurallar çerçevesinde, bu programa giriş Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından ulusal düzeyde yapılan üniversite giriş sınavı ile yapılır. Öğrencilerin akademik programları tercih başvurularından sonra, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM), öğrencileri üniversite giriş sınavından aldıkları puan doğrultusunda tercih edilen bölümlere yerleştirir. Detaylı bilgi için ÖSYM’nin Seçme, Değerlendirme ve Yerleştirme Merkezinin genel başvuru gereksinimleri menüsünü inceleyiniz. Bu programa yabancı öğrenci kaydı, Karabük Üniversitesine yapılan direk başvuruların değerlendirilmesi sonrası yapılabilir.
Bölümden mezun olan öğrenci mesleki gereklilikleri yerine getirmesi durumunda ruhsatname sahibi olur ve Profesyonel Turist Rehberliği Mesleğini icra edebilir. Bölümden mezun olan öğrenci seyahat acentalarında, konaklama işletmelerinde, havayolu işletmelerinde, bankacılık sektöründe çalışabilir.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030219351 | |
Qualification Title | Turist Rehberliği Associate | |
Awarding Body | Karabük University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://www.karabuk.edu.tr/ | |
Orientation | Occupational | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Travel, tourism and leisure | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Possess advanced level knowledge about concepts, principles and facts in the field of tourism, marketing, archeology, art history, mythology, geography and culture in the field of tourism and tourism guidance Know and apply research methods related to tourism and tourism guidance. Possess knowledge about legal arrangements, vocational standards, rights and obligations related to tourism guidance profession. Know current problems related to tourism and tourism guidance, examine these problems, make discussions, and develop solutions with an analyser manner within scientificity. Transfer theoretical knowledge related to tour organising, tour planning and tour managing into practise. Examine the changes, which occur in the tourism field; follow new trends, new approaches, new marketing and management percept and service process; provide sufficient contribution. Transfer the knowledge about tourism and tourism guidance they gained, into relevant or irrelevant parties written and oral. Take responsibility both as a team member and individually in in projects related to tourism and tourism guidance and work efficiently. Develop positive attitude towards lifelong learning. In this frame, increase the knowledge related to tourism guidance and the ability of colleagues. Use the informatics and communication technologies and software knowledge related to field with at least a minimum level of European Computer Driving License Advanced Level. Gain vocational ethics of guidance profession; work in the frame of legal regulations. Behave in a conscious manner about protection of social, natural and cultural environment, social rights, work health and work security. Consider human health and hygiene and physical appearance. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Exam measurement and evaluation procedures are carried out within the scope of Karabük University Associate Degree, Undergraduate Education-Training and Exam Regulation . The qualification requirements are carried out according to the Associate Degree, Undergraduate Education and Examination Regulations of Karabük University. The relevant regulation can be accessed on the web page of Karabük University Student Affairs Office. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | For Turkish Citizens: (1) High School Diploma, (2) Placement through a centralised, nation-wide student selection and placement examination organized by Assessment, Selection and Placement Centre (ÖSYM). Candidates gain access to the programmes based on their composite scores consisting of the scores on the centralized exam and high school grade point averages. For International Students: (1) High School Diploma and its Certificate of Equivalency” granted by the Turkish Ministry of National Education (MoNE). (2) Exam for International Student (YÖS) or international university entrance examinations such as SAT I, ACT, etc., recognised by the national authority in higher education, the Council of Higher Education (YÖK). Candidates gain access to the programmes based on their scores obtained from YÖS or equivalent exams. | |
Conditions for Success | The qualification requirements are carried out according to the Associate Degree, Undergraduate Education and Examination Regulations of Karabük University. The relevant regulation can be accessed on the web page of Karabük University Student Affairs Office. In order to graduate from this program: • Weighted Grade Point Average (CGPA) should not be less than 60 out of 100. • Must complete 30 working days training internship. • Must have 120 ECTS credits and at least 64 local credits. | |
Progression Paths (Relationship Type) | If the student who graduated from the department fulfills professional requirexments, he/she will have a license and perform Professional Tourist Guiding Profession. The student can work at travel agencies, accommodation managements, airlines and banking sector after graduating from the program. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030219351
Possess advanced level knowledge about concepts, principles and facts in the field of tourism, marketing, archeology, art history, mythology, geography and culture in the field of tourism and tourism guidance Know and apply research methods related to tourism and tourism guidance. Possess knowledge about legal arrangements, vocational standards, rights and obligations related to tourism guidance profession. Know current problems related to tourism and tourism guidance, examine these problems, make discussions, and develop solutions with an analyser manner within scientificity. Transfer theoretical knowledge related to tour organising, tour planning and tour managing into practise. Examine the changes, which occur in the tourism field; follow new trends, new approaches, new marketing and management percept and service process; provide sufficient contribution. Transfer the knowledge about tourism and tourism guidance they gained, into relevant or irrelevant parties written and oral. Take responsibility both as a team member and individually in in projects related to tourism and tourism guidance and work efficiently. Develop positive attitude towards lifelong learning. In this frame, increase the knowledge related to tourism guidance and the ability of colleagues. Use the informatics and communication technologies and software knowledge related to field with at least a minimum level of European Computer Driving License Advanced Level. Gain vocational ethics of guidance profession; work in the frame of legal regulations. Behave in a conscious manner about protection of social, natural and cultural environment, social rights, work health and work security. Consider human health and hygiene and physical appearance.
Exam measurement and evaluation procedures are carried out within the scope of Karabük University Associate Degree, Undergraduate Education-Training and Exam Regulation . The qualification requirements are carried out according to the Associate Degree, Undergraduate Education and Examination Regulations of Karabük University. The relevant regulation can be accessed on the web page of Karabük University Student Affairs Office.
For Turkish Citizens: (1) High School Diploma, (2) Placement through a centralised, nation-wide student selection and placement examination organized by Assessment, Selection and Placement Centre (ÖSYM). Candidates gain access to the programmes based on their composite scores consisting of the scores on the centralized exam and high school grade point averages. For International Students: (1) High School Diploma and its Certificate of Equivalency” granted by the Turkish Ministry of National Education (MoNE). (2) Exam for International Student (YÖS) or international university entrance examinations such as SAT I, ACT, etc., recognised by the national authority in higher education, the Council of Higher Education (YÖK). Candidates gain access to the programmes based on their scores obtained from YÖS or equivalent exams.
If the student who graduated from the department fulfills professional requirexments, he/she will have a license and perform Professional Tourist Guiding Profession. The student can work at travel agencies, accommodation managements, airlines and banking sector after graduating from the program.
Qualification is continuous