Yeterlilik Kodu

TR0030034243

Yeterlilik Adı
Tıp Lisans Diploması
Sorumlu KurumSanko Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisiİncili Pınar, Gazi Muhtar Paşa Blv. No:36, 27090 Şehitkamil/Gaziantep
Sorumlu Kurum URLhttps://www.sanko.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 7
Sınıflandırma (Tematik Alan)Tıp
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri360
Programın Normal Süresi 6 Yıl
Program Profili (Amaç)

Eğitim-öğretim ücretli olarak sağlanmaktadır.

  • Misyon:

    • Yeterli mesleki bilgi birikimine sahip, hekimlik uygulamalarında yetkin, koruyucu hekimliği önceleyen, iyi iletişim kurabilen, etik kurallara saygılı, sağlık savunucusu hekimler yetiştirmek,
    • Evrensel bilim felsefesini benimseyerek toplum sağlığını korumaya, geliştirmeye ve bilgi birikimine katkı sunmaya yönelik araştırmalar yapmak,
    • Öncelikli sağlık sorunları başta olmak üzere toplumun tüm kesimlerine, ayrım yapmaksızın üst düzeyde ve kaliteli sağlık hizmeti sunmak.

    Vizyon:

    • Tıp eğitimi ve sağlık hizmeti sunumunda uluslararası alanda söz sahibi olmak, toplumsal gereksinimleri önceleyen ve sağlık sorunlarına çözüm üreten araştırmalar yürütmektir.

    Amaç:

    Kanıta dayalı tıp uygulamaları ile bilime katkı sunabilen, özgür düşünce ve evrensel bilim felsefesini benimseyen, sorgulayan, yaşam boyu öğrenme motivasyonuna sahip, bireyin özerkliğine, onuruna ve yaşamına saygı duyan, mesleki değerler ve etiğe bağlı, toplumun öncelikli sağlık sorunlarını kavrayan, sağlığı koruyan ve geliştiren, birinci basamak sağlık kuruluşlarında yeterli sağlık hizmeti sunacak yetkinlikte temel alan bilgisine, mesleki beceri, tutum ve davranışa, hasta hakları ve tıp hukuku konusunda yeterli bilgiye sahip, sağlık ekibi içinde örnek davranışlar sergileyen, liderlik yapan, yeniliklere ve değişikliklere açık hekimler yetiştirmektir.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya olağanüstü hallerde uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca; amfi derslikler, multidisipliner laboratuvarlar, klinik beceri laboratuvarı, üniversite hastanesi, iş birliği yapılan sağlık kurumları ve iş yerlerinde staj veya uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)

Bilgi

  1. İnsan vücudunun temel yapısı, gelişimi ve normal işleyişini atom, molekül, hücre, doku, organ ve sistem düzeyinde açıklayabilmek
  2. İnsan vücudundaki anormal yapılanma ve işleyişi sorgulayabilmek, nitelikli bilimsel araştırmalara dayalı bilgilerle açıklayabilmek
  3. Sağlığın ve hastalıkların belirleyenlerini; bireysel, toplumsal ve küresel boyutlarıyla değerlendirebilmek
  4. Hastalıkları, klinik karar verme ve yönetim süreçlerini kanıta dayalı tıp uygulamaları rehberliğinde değerlendirebilmek
  5. Bireysel ve toplumsal boyutta sağlığın korunması ve geliştirilmesine yönelik uygulamaları tanımlayabilmek
  6. Hassas/incinebilir/dezavantajlı/damgalanmış grupların sağlığını korumaya ve geliştirmeye yönelik uygulamaları açıklayabilmek
  7. Etkili iletişim yöntemlerini ve araçlarını tanımlayabilmek
  8. Bilimsel bir araştırmanın süreçlerini açıklayabilmek
  9. Tıp alanındaki bilimsel gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmak
  10. Sağlıklılık ve hastalık kavramlarını bireysel ve toplumsal bağlamda tanımlamak, sağlık arayışı ve sağlığın korunması davranışlarını, ulusal sağlık hizmet sunumu ve idari süreçlerini açıklayabilmek
  11. Sağlıklılık ve hastalık kavramlarını davranışsal, sosyal ve beşeri bilimler bakış açısıyla tanımlayabilmek
  12. Meslek örgütlerinin önemini açıklamak ve meslek yaşamındaki yerini tanımlayabilmek
  13. Kendi haklarını ve hasta haklarını savunabilecek düzeyde tıp hukuku, sağlık hukuku ve genel hukuk kavramlarını açıklayabilmek

Beceri

  1. Bireysel ve toplumsal boyutta sağlığın korunması ve geliştirilmesine yönelik uygulamaları birinci basamak sağlık hizmeti sunumunda planlayabilmek ve gerçekleştirebilmek
  2. Başvuran hasta ve yakınlarından tıbbi öykü alabilmek
  3. Bireylerin ruhsal ve bilişsel durumunu da içerecek şekilde fizik muayenesini yapabilmek, ön tanı koyabilmek, tanısal testlerini planlayabilmek
  4. İşlem basamaklarını akılcı kullanarak tanı ve tedavi süreçlerini yönetebilmek
  5. Bireylere tanı, tedavi ya da korunma amaçlı tıbbi girişimleri uygulayabilmek
  6. Bireylerden ve toplumdan elde ettiği sağlık ve hastalıkla ilgili verileri tıbbi ve idari bağlamda düzenleyebilmek ve kayıtlarını tutabilmek
  7. Bilgi yönetim sistemlerini kullanabilmek
  8. Hastaya yönelik yapılması planlanan her türlü işlemden önce hasta ve yakınlarına bilgilendirme yapabilmek ve onam alabilmek, gerektiğinde kötü haber verebilmek
  9. Bilimsel bir araştırmayı planlamak, uygulamak ve sonuçlarını değerlendirebilmek
  10. Bireysel ve toplumsal boyutta sağlığın korunması ve geliştirilmesi, hastalıkların yönetilmesi süreçlerinde meslektaşları, diğer sağlık çalışanları ve diğer meslek grupları ile etkili iletişim kurarak ekip çalışması yapabilmek
  11. Sosyal sorumluluk projeleri yürütebilmek
  12. Hizmet sunumu sırasında sağlık ekibi içinde örnek davranışlar göstermek, liderlik yapabilmek
  13. Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi planlayabilmek ve sunabilmek
  14. Hassas/incinebilir/dezavantajlı/damgalanmış grupların sağlığını korumaya ve geliştirmeye yönelik uygulamaları planlayabilmek

 

Tutum

  1. Bireysel ve toplumsal boyutta sağlığın korunması, geliştirilmesi ve savunuculuğuna yönelik tutum sergileyebilmek
  2. Mesleki ve toplumsal değişimlere yönelik bilimsel ve teknolojik gelişmelerden yararlanarak bu değişimlere uyum sağlayabilmek ve yaşam boyu öğrenme davranışını gösterebilmek
  3. Hizmet sunduğu toplumda bireyler arasında dil, din, ırk, cinsiyet ayrımı, sosyal ve kültürel ayrım yapmaksızın mesleki değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemeler çerçevesinde sorumluluklarını yerine getirebilmek
  4. Bireyin ve toplumun sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sağlık hizmetinin toplumu oluşturan bireyler yararına gerçekleşmesini savunabilmek
  5. Sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, hekimlik uygulamaları sırasında görev ve yükümlülüklerini yerine getirirken ulusal ve uluslararası yasalar ve etik değerleri önceleyebilmek
  6. Sağlık hizmeti sunumunda kendinin ve diğer sağlık personelinin sağlığının, haklarının ve güvenliğinin öneminin farkında olabilmek ve koruyabilmek
  7. Sağlık hizmeti sunumunda, çevresel özellikleri, farklılıkları ve değişimleri göz önünde bulundurabilmek
  8. Mesleğe ilişkin uygulamalara yönelik öz değerlendirme yapabilmek
  9. Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde hasta merkezli bir yaklaşım gösterebilmek
  10. Hassas/incinebilir/dezavantajlı/damgalanmış gruplara yönelik sağlık hizmeti sunarken kolaylaştırıcı yaklaşımları ve sosyal adalet ilkelerini benimseyen sorumlu hekim tutum ve davranışını sergileyebilmek

 

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri üstü düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Öğrencilerin ölçme-değerlendirmesinde; çoktan seçmeli sınav, yazılı sınav, klasik sözlü, yapılandırılmış sözlü, uygulama sınavı, hazır bulunuşluk değerlendirmesi, derse/klinik uygulamalara interaktif katılım, karne, değerlendirme rehberi/föyü gibi yöntemler uygulanır.

Eğitim-öğretim birbirini izleyen üç ana dönemden oluşur.

Klinikle Entegre Temel Dönem: İlk üç Sınıfta eğitim-öğretim asıl olarak, sistem temelli, mesleki ve klinik beceri derslerini de içeren kuramsal ve/veya uygulamalı, yatay ve dikey entegre konu başlıklarına göre oluşturulmuş ders kurullarından meydana gelir ve sınavlarda ders kurulu geçme kredi sistemi uygulanır. Her bir ders Kurulu ve ders Kurulu dışındaki ders için her yarıyılda en az bir ara sınav ve final sınavı yapılır.

Klinik Tıp Bilimleri Dönemi: Klinik, poliklinik, ameliyathane gibi uygulamalı alanları ve laboratuvar çalışmalarını içeren stajların bulunduğu dördüncü ve beşinci sınıfları kapsar. Her stajın sonunda kuramsal ve uygulamalı olarak yapılan sınava staj sınavı adı verilir. Sınavın her bölümü yazılı ve/veya sözlü olabilir. Öğrencinin beşinci sınıfa devam edebilmesi için dördüncü sınıfta alması gereken bütün stajların ve varsa Klinikle Entegre Temel Dönemden kalan bir ders kurulunun sınavlarından başarılı olması koşuldur. Klinik Tıp Bilimleri Döneminde stajlara devam ettiği halde sınavlarda başarısız olan öğrenciler başarısız olduğu stajı yeniden programına almak ve sınavlarına girmekle yükümlüdür.

İntörnlük Dönemi: Öğrencilerin kesintisiz on iki aylık süre boyunca hekimlik mesleğini uygulamalarına olanak veren altıncı sınıftır. Öğrencinin bu döneme başlayabilme koşulu, bu aşamaya kadar sorumlu olduğu zorunlu ve Seçmeli Dersler ile beşinci sınıfta alınması gereken stajların tamamının sınavlarından başarılı olmuş olmasıdır. Intörnlük Döneminde öğrencilerin başarısı, klinik, poliklinik, laboratuvar ve alan çalışmaları; tutulan nöbetler; hazırlanan hasta dosyaları; hastalar, hasta sahipleri, hekim ve diğer meslek gruplarındaki arkadaşları ile ilişkileri ve katıldıkları eğitim toplantıları göz önüne alınarak ilgili dersin eğitimi sorumlusu tarafından değerlendirilir ve sonuç yeterli (S) ya da yetersiz (U) olarak tanımlanır. İntörnlük döneminde; intörn hekim değerlendirme dosyası, öğrenci değerlendirme formu kullanılmaktadır.

Kalite Güvencesi

SANKO Üniversitesi kalite güvence politikası, üniversitemizin misyonu ve vizyonu doğrultusunda, evrensel değerleri, akademik özerkliği, toplumla etkileşimi esas alan; akademik, eğitim-öğretim, araştırma-geliştirme ve toplumsal katkı faaliyetlerinin kalitesini arttırmayı, süreç odaklı yönetimi ve gerekli standartları güvence altına almayı, tüm paydaşların katılımını ve memnuniyetini, sürekli iyileştirmeyi ve sürdürülebilirliği ilke edinen bir sistemi temel almıştır. Fakültemizde kalite ve performans süreçleri ise, Üniversitemizin Kalite Komisyonu çalışmaları ile eşgüdümlü olarak Stratejik Planlama Komisyonu ve Akademik Başvuru ve Performans İnceleme Kurulu (ABPİK) tarafından takip edilmektedir.

Fakültemiz ulusal ve uluslararası düzeyde dış paydaşları ile akreditasyon süreci yürütülmektedir. Üniversitemizin Kalite Komisyonu, stratejik planı ve hedefleri doğrultusunda iç ve dış değerlendirme çalışmalarını yürütmekte ve değerlendirme sonuçları kapsamında gerekli görülen iyileştirme faaliyetlerini planlamaktadır. Üniversitemiz, Yükseköğretim Kalite Kurulunun (YÖKAK) yürüttüğü ve mevzuat ile zorunlu hale getirdiği “Kurumsal Akreditasyon Programına” dahil olmuş ve 2025 yılı itibariyle 2 yıl süreyle Kurumsal Akreditasyon almaya hak kazanmıştır. Afiliye olduğumuz SANKO Hastanesi, Sağlıkta Akreditasyon Standartları (SAS) belgesi almıştır.

Fakültemiz, Tıp Eğitimi Programlarını Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (TEPDAD) tarafından akredite edilmiştir (Başlangıç: 01.01.2025 / Bitiş: 01.01.2031).

Giriş Şartı

Tıp fakültesine kayıt kabul için, Türkiye’de lise bitiren öğrencilerin Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi’nin merkezi olarak gerçekleştirdiği sınavla yerleştirilmiş olması; uluslararası öğrenciler için de Yüksek Öğretim Kurumunun belirlediği gerekliliklerin yanı sıra üniversitemiz SANKO Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Düzeyinde Yurtdışından Öğrenci Başvuru ve Kayıt Kabul Yönergesinde belirlenen şartların karşılanması gerekir.

Başarma ŞartlarıMezuniyet için altı yıllık tıp müfredatındaki tüm dersler başarıyla tamamlanmış ve 360 AKTS kredisi kazanılmış olmalıdır.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Tıp Fakültesi mezunları iki yıllık zorunlu hizmet için Sağlık Bakanlığı tarafından düzenlenen kura ile birinci basamak sağlık hizmetinde yer alan aile sağlığı merkezleri ve toplum sağlığı merkezleri başta olmak üzere Bakanlık birimlerinde çalışır.

Her yıl iki kez düzenlenmekte olan Tıpta Uzmanlık Sınavında başarılı olanlar üniversitelerin hastanelerinde ya da Sağlık Bakanlığına ait eğitim ve araştırma hastanelerinde uzmanlık eğitimlerine başlarlar.

Ayrıca mezunlarımız USML, PLAB vb. uluslararası Tıpta Uzmanlık Sınavlarına katılarak başarılı olmaları durumunda yurtdışında uzmanlık eğitimi alabilmektedir.

Yasal Dayanağı

SANKO Üniversitesi Tıp Fakültesi, bir sosyal sorumluluk projesi olarak Sani Konukoğlu Vakfı tarafından hayata geçirilen ve 18.06.2013 tarih, 28681 Sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 6492 Sayılı Kanun ile kurulan SANKO Üniversitesinin ilk üç fakültesinden biridir.

  1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
    1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan  Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına  İlişkin Yönetmelik
  2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

                  2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030034243


Yeterlilik Adı
Tıp Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Sanko Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
İncili Pınar, Gazi Muhtar Paşa Blv. No:36, 27090 Şehitkamil/Gaziantep

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
7

TYÇ Seviyesi
7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
360

Programın Normal Süresi
6 Yıl

Program Profili (Amaç)

Eğitim-öğretim ücretli olarak sağlanmaktadır.

  • Misyon:

    • Yeterli mesleki bilgi birikimine sahip, hekimlik uygulamalarında yetkin, koruyucu hekimliği önceleyen, iyi iletişim kurabilen, etik kurallara saygılı, sağlık savunucusu hekimler yetiştirmek,
    • Evrensel bilim felsefesini benimseyerek toplum sağlığını korumaya, geliştirmeye ve bilgi birikimine katkı sunmaya yönelik araştırmalar yapmak,
    • Öncelikli sağlık sorunları başta olmak üzere toplumun tüm kesimlerine, ayrım yapmaksızın üst düzeyde ve kaliteli sağlık hizmeti sunmak.

    Vizyon:

    • Tıp eğitimi ve sağlık hizmeti sunumunda uluslararası alanda söz sahibi olmak, toplumsal gereksinimleri önceleyen ve sağlık sorunlarına çözüm üreten araştırmalar yürütmektir.

    Amaç:

    Kanıta dayalı tıp uygulamaları ile bilime katkı sunabilen, özgür düşünce ve evrensel bilim felsefesini benimseyen, sorgulayan, yaşam boyu öğrenme motivasyonuna sahip, bireyin özerkliğine, onuruna ve yaşamına saygı duyan, mesleki değerler ve etiğe bağlı, toplumun öncelikli sağlık sorunlarını kavrayan, sağlığı koruyan ve geliştiren, birinci basamak sağlık kuruluşlarında yeterli sağlık hizmeti sunacak yetkinlikte temel alan bilgisine, mesleki beceri, tutum ve davranışa, hasta hakları ve tıp hukuku konusunda yeterli bilgiye sahip, sağlık ekibi içinde örnek davranışlar sergileyen, liderlik yapan, yeniliklere ve değişikliklere açık hekimler yetiştirmektir.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya olağanüstü hallerde uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca; amfi derslikler, multidisipliner laboratuvarlar, klinik beceri laboratuvarı, üniversite hastanesi, iş birliği yapılan sağlık kurumları ve iş yerlerinde staj veya uygulamalı eğitimler yapılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)

Bilgi

  1. İnsan vücudunun temel yapısı, gelişimi ve normal işleyişini atom, molekül, hücre, doku, organ ve sistem düzeyinde açıklayabilmek
  2. İnsan vücudundaki anormal yapılanma ve işleyişi sorgulayabilmek, nitelikli bilimsel araştırmalara dayalı bilgilerle açıklayabilmek
  3. Sağlığın ve hastalıkların belirleyenlerini; bireysel, toplumsal ve küresel boyutlarıyla değerlendirebilmek
  4. Hastalıkları, klinik karar verme ve yönetim süreçlerini kanıta dayalı tıp uygulamaları rehberliğinde değerlendirebilmek
  5. Bireysel ve toplumsal boyutta sağlığın korunması ve geliştirilmesine yönelik uygulamaları tanımlayabilmek
  6. Hassas/incinebilir/dezavantajlı/damgalanmış grupların sağlığını korumaya ve geliştirmeye yönelik uygulamaları açıklayabilmek
  7. Etkili iletişim yöntemlerini ve araçlarını tanımlayabilmek
  8. Bilimsel bir araştırmanın süreçlerini açıklayabilmek
  9. Tıp alanındaki bilimsel gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmak
  10. Sağlıklılık ve hastalık kavramlarını bireysel ve toplumsal bağlamda tanımlamak, sağlık arayışı ve sağlığın korunması davranışlarını, ulusal sağlık hizmet sunumu ve idari süreçlerini açıklayabilmek
  11. Sağlıklılık ve hastalık kavramlarını davranışsal, sosyal ve beşeri bilimler bakış açısıyla tanımlayabilmek
  12. Meslek örgütlerinin önemini açıklamak ve meslek yaşamındaki yerini tanımlayabilmek
  13. Kendi haklarını ve hasta haklarını savunabilecek düzeyde tıp hukuku, sağlık hukuku ve genel hukuk kavramlarını açıklayabilmek

Beceri

  1. Bireysel ve toplumsal boyutta sağlığın korunması ve geliştirilmesine yönelik uygulamaları birinci basamak sağlık hizmeti sunumunda planlayabilmek ve gerçekleştirebilmek
  2. Başvuran hasta ve yakınlarından tıbbi öykü alabilmek
  3. Bireylerin ruhsal ve bilişsel durumunu da içerecek şekilde fizik muayenesini yapabilmek, ön tanı koyabilmek, tanısal testlerini planlayabilmek
  4. İşlem basamaklarını akılcı kullanarak tanı ve tedavi süreçlerini yönetebilmek
  5. Bireylere tanı, tedavi ya da korunma amaçlı tıbbi girişimleri uygulayabilmek
  6. Bireylerden ve toplumdan elde ettiği sağlık ve hastalıkla ilgili verileri tıbbi ve idari bağlamda düzenleyebilmek ve kayıtlarını tutabilmek
  7. Bilgi yönetim sistemlerini kullanabilmek
  8. Hastaya yönelik yapılması planlanan her türlü işlemden önce hasta ve yakınlarına bilgilendirme yapabilmek ve onam alabilmek, gerektiğinde kötü haber verebilmek
  9. Bilimsel bir araştırmayı planlamak, uygulamak ve sonuçlarını değerlendirebilmek
  10. Bireysel ve toplumsal boyutta sağlığın korunması ve geliştirilmesi, hastalıkların yönetilmesi süreçlerinde meslektaşları, diğer sağlık çalışanları ve diğer meslek grupları ile etkili iletişim kurarak ekip çalışması yapabilmek
  11. Sosyal sorumluluk projeleri yürütebilmek
  12. Hizmet sunumu sırasında sağlık ekibi içinde örnek davranışlar göstermek, liderlik yapabilmek
  13. Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi planlayabilmek ve sunabilmek
  14. Hassas/incinebilir/dezavantajlı/damgalanmış grupların sağlığını korumaya ve geliştirmeye yönelik uygulamaları planlayabilmek

 

Tutum

  1. Bireysel ve toplumsal boyutta sağlığın korunması, geliştirilmesi ve savunuculuğuna yönelik tutum sergileyebilmek
  2. Mesleki ve toplumsal değişimlere yönelik bilimsel ve teknolojik gelişmelerden yararlanarak bu değişimlere uyum sağlayabilmek ve yaşam boyu öğrenme davranışını gösterebilmek
  3. Hizmet sunduğu toplumda bireyler arasında dil, din, ırk, cinsiyet ayrımı, sosyal ve kültürel ayrım yapmaksızın mesleki değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemeler çerçevesinde sorumluluklarını yerine getirebilmek
  4. Bireyin ve toplumun sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sağlık hizmetinin toplumu oluşturan bireyler yararına gerçekleşmesini savunabilmek
  5. Sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, hekimlik uygulamaları sırasında görev ve yükümlülüklerini yerine getirirken ulusal ve uluslararası yasalar ve etik değerleri önceleyebilmek
  6. Sağlık hizmeti sunumunda kendinin ve diğer sağlık personelinin sağlığının, haklarının ve güvenliğinin öneminin farkında olabilmek ve koruyabilmek
  7. Sağlık hizmeti sunumunda, çevresel özellikleri, farklılıkları ve değişimleri göz önünde bulundurabilmek
  8. Mesleğe ilişkin uygulamalara yönelik öz değerlendirme yapabilmek
  9. Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde hasta merkezli bir yaklaşım gösterebilmek
  10. Hassas/incinebilir/dezavantajlı/damgalanmış gruplara yönelik sağlık hizmeti sunarken kolaylaştırıcı yaklaşımları ve sosyal adalet ilkelerini benimseyen sorumlu hekim tutum ve davranışını sergileyebilmek

 


Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri üstü düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Öğrencilerin ölçme-değerlendirmesinde; çoktan seçmeli sınav, yazılı sınav, klasik sözlü, yapılandırılmış sözlü, uygulama sınavı, hazır bulunuşluk değerlendirmesi, derse/klinik uygulamalara interaktif katılım, karne, değerlendirme rehberi/föyü gibi yöntemler uygulanır.

Eğitim-öğretim birbirini izleyen üç ana dönemden oluşur.

Klinikle Entegre Temel Dönem: İlk üç Sınıfta eğitim-öğretim asıl olarak, sistem temelli, mesleki ve klinik beceri derslerini de içeren kuramsal ve/veya uygulamalı, yatay ve dikey entegre konu başlıklarına göre oluşturulmuş ders kurullarından meydana gelir ve sınavlarda ders kurulu geçme kredi sistemi uygulanır. Her bir ders Kurulu ve ders Kurulu dışındaki ders için her yarıyılda en az bir ara sınav ve final sınavı yapılır.

Klinik Tıp Bilimleri Dönemi: Klinik, poliklinik, ameliyathane gibi uygulamalı alanları ve laboratuvar çalışmalarını içeren stajların bulunduğu dördüncü ve beşinci sınıfları kapsar. Her stajın sonunda kuramsal ve uygulamalı olarak yapılan sınava staj sınavı adı verilir. Sınavın her bölümü yazılı ve/veya sözlü olabilir. Öğrencinin beşinci sınıfa devam edebilmesi için dördüncü sınıfta alması gereken bütün stajların ve varsa Klinikle Entegre Temel Dönemden kalan bir ders kurulunun sınavlarından başarılı olması koşuldur. Klinik Tıp Bilimleri Döneminde stajlara devam ettiği halde sınavlarda başarısız olan öğrenciler başarısız olduğu stajı yeniden programına almak ve sınavlarına girmekle yükümlüdür.

İntörnlük Dönemi: Öğrencilerin kesintisiz on iki aylık süre boyunca hekimlik mesleğini uygulamalarına olanak veren altıncı sınıftır. Öğrencinin bu döneme başlayabilme koşulu, bu aşamaya kadar sorumlu olduğu zorunlu ve Seçmeli Dersler ile beşinci sınıfta alınması gereken stajların tamamının sınavlarından başarılı olmuş olmasıdır. Intörnlük Döneminde öğrencilerin başarısı, klinik, poliklinik, laboratuvar ve alan çalışmaları; tutulan nöbetler; hazırlanan hasta dosyaları; hastalar, hasta sahipleri, hekim ve diğer meslek gruplarındaki arkadaşları ile ilişkileri ve katıldıkları eğitim toplantıları göz önüne alınarak ilgili dersin eğitimi sorumlusu tarafından değerlendirilir ve sonuç yeterli (S) ya da yetersiz (U) olarak tanımlanır. İntörnlük döneminde; intörn hekim değerlendirme dosyası, öğrenci değerlendirme formu kullanılmaktadır.


Kalite Güvencesi

SANKO Üniversitesi kalite güvence politikası, üniversitemizin misyonu ve vizyonu doğrultusunda, evrensel değerleri, akademik özerkliği, toplumla etkileşimi esas alan; akademik, eğitim-öğretim, araştırma-geliştirme ve toplumsal katkı faaliyetlerinin kalitesini arttırmayı, süreç odaklı yönetimi ve gerekli standartları güvence altına almayı, tüm paydaşların katılımını ve memnuniyetini, sürekli iyileştirmeyi ve sürdürülebilirliği ilke edinen bir sistemi temel almıştır. Fakültemizde kalite ve performans süreçleri ise, Üniversitemizin Kalite Komisyonu çalışmaları ile eşgüdümlü olarak Stratejik Planlama Komisyonu ve Akademik Başvuru ve Performans İnceleme Kurulu (ABPİK) tarafından takip edilmektedir.

Fakültemiz ulusal ve uluslararası düzeyde dış paydaşları ile akreditasyon süreci yürütülmektedir. Üniversitemizin Kalite Komisyonu, stratejik planı ve hedefleri doğrultusunda iç ve dış değerlendirme çalışmalarını yürütmekte ve değerlendirme sonuçları kapsamında gerekli görülen iyileştirme faaliyetlerini planlamaktadır. Üniversitemiz, Yükseköğretim Kalite Kurulunun (YÖKAK) yürüttüğü ve mevzuat ile zorunlu hale getirdiği “Kurumsal Akreditasyon Programına” dahil olmuş ve 2025 yılı itibariyle 2 yıl süreyle Kurumsal Akreditasyon almaya hak kazanmıştır. Afiliye olduğumuz SANKO Hastanesi, Sağlıkta Akreditasyon Standartları (SAS) belgesi almıştır.

Fakültemiz, Tıp Eğitimi Programlarını Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (TEPDAD) tarafından akredite edilmiştir (Başlangıç: 01.01.2025 / Bitiş: 01.01.2031).


Giriş Şartı

Tıp fakültesine kayıt kabul için, Türkiye’de lise bitiren öğrencilerin Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi’nin merkezi olarak gerçekleştirdiği sınavla yerleştirilmiş olması; uluslararası öğrenciler için de Yüksek Öğretim Kurumunun belirlediği gerekliliklerin yanı sıra üniversitemiz SANKO Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Düzeyinde Yurtdışından Öğrenci Başvuru ve Kayıt Kabul Yönergesinde belirlenen şartların karşılanması gerekir.


Başarma Şartları
Mezuniyet için altı yıllık tıp müfredatındaki tüm dersler başarıyla tamamlanmış ve 360 AKTS kredisi kazanılmış olmalıdır.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Tıp Fakültesi mezunları iki yıllık zorunlu hizmet için Sağlık Bakanlığı tarafından düzenlenen kura ile birinci basamak sağlık hizmetinde yer alan aile sağlığı merkezleri ve toplum sağlığı merkezleri başta olmak üzere Bakanlık birimlerinde çalışır.

Her yıl iki kez düzenlenmekte olan Tıpta Uzmanlık Sınavında başarılı olanlar üniversitelerin hastanelerinde ya da Sağlık Bakanlığına ait eğitim ve araştırma hastanelerinde uzmanlık eğitimlerine başlarlar.

Ayrıca mezunlarımız USML, PLAB vb. uluslararası Tıpta Uzmanlık Sınavlarına katılarak başarılı olmaları durumunda yurtdışında uzmanlık eğitimi alabilmektedir.


Yasal Dayanağı

SANKO Üniversitesi Tıp Fakültesi, bir sosyal sorumluluk projesi olarak Sani Konukoğlu Vakfı tarafından hayata geçirilen ve 18.06.2013 tarih, 28681 Sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 6492 Sayılı Kanun ile kurulan SANKO Üniversitesinin ilk üç fakültesinden biridir.

  1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
    1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan  Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına  İlişkin Yönetmelik
  2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

                  2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030034243

Qualification Title
Undergraduate Medical Education
Awarding BodySANKO University
Awarding Body Contactİncilipınar mah. Gazi Muhtar Paşa bulv. No: 36 Şehitkamil/ Gaziantep
Awarding Body Urlhttps://www.sanko.edu.tr/
OrientationAcademic
EQF Level7
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 7
Thematic AreasMedicine
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value360
Program Duration6 Yıl
Program Profile
Education and training is provided for a fee.

Mission:

• To train physicians who have sufficient professional knowledge, are competent in medical practices, prioritize preventive medicine, have good communication skills, respect ethical rules, and are advocates of health.

• To conduct research to protect and develop public health and contribute to knowledge accumulation by adopting the universal philosophy of science.

• To provide high-quality health services to all segments of society, especially for priority health problems, without discrimination.

Vision:

• To have a say in the international arena in medical education and health service delivery, to conduct research that prioritizes social needs and produces solutions to health problems.

Purpose:

To train physicians who can contribute to science with evidence-based medical practices, who embrace free thought and universal science philosophy, who question, who have a motivation for lifelong learning, who respect the autonomy, dignity and life of the individual, who are committed to professional values ​​and ethics, who understand the priority health problems of the society, who protect and improve health, who have the basic field knowledge, professional skills, attitudes and behaviors to provide adequate health services in primary health care institutions, who have sufficient knowledge of patient rights and medical law, who exhibit exemplary behaviors within the health team, who are leaders, and who are open to innovations and changes.

Learning Environments

Education and training is provided through formal, open or, in extraordinary cases distance education. In addition, internships or practical training are provided in classrooms, multidisciplinary laboratories, clinical skills laboratories, university hospital, cooperating health institutions and workplaces.

Description

Knowledge

1. To be able to explain the basic structure, development and normal functioning of the human body at the atom, molecule, cell, tissue, organ and system level

2. To be able to question abnormal structures and functioning in the human body and explain them with information based on qualified scientific research

3. To be able to evaluate the determinants of health and diseases at individual, social and global dimensions

4. To be able to evaluate diseases, clinical decision-making and management processes under the guidance of evidence-based medical practices

5. To be able to define practices aimed at protecting and improving health in individual and social dimensions

6. To be able to explain practices aimed at protecting and improving the health of sensitive/vulnerable/disadvantaged/stigmatized groups

7. To be able to define effective communication methods and tools

8. To be able to explain the processes of scientific research

9. To have foreign language knowledge at a level that will enable to follow scientific developments in the field of medicine

10. To be able to define the concepts of health and disease in individual and social contexts, to be able to explain health seeking and health protection behaviors, national health service provision and administrative processes

11. To be able to define the concepts of health and disease from a behavioral, social and human sciences perspective

12. To be able to explain the importance of professional organizations and to define their place in professional life

13. To be able to explain the concepts of medical law, health law and general law at a level that will enable to advocate one's own rights and the rights of patients

Skill

1. To be able to plan and implement applications in the provision of primary health care services to be able to protect and improve health in individual and social dimensions

2. To be able to take medical history from patients and their relatives

3. To be able to perform physical examinations, including the mental and cognitive status of individuals, to make preliminary diagnoses, and to plan diagnostic tests

4. To be able to manage diagnosis and treatment processes by using the steps of the procedure rationally

5. To be able to apply medical interventions to individuals for diagnosis, treatment or protection

6. To be able to organize and record health and disease-related data obtained from individuals and society in a medical and administrative context

7. To be able to use information management systems

8. To be able to inform patients and their relatives and obtain consent before any procedure planned for the patient, and to be able to give bad news when necessary

9. To be able to plan, conduct and evaluate the results of a scientific study

10. To be able to establish effective communication with colleagues, other health workers and other professional groups in the processes of protecting and improving health and managing diseases at individual and social levels and to work as a team

11. To be able to carry out social responsibility projects

12. To demonstrate exemplary behaviors within the health team during service provision, to be a leader

13. To be able to plan and provide health education to healthy/sick individuals and their relatives and other healthcare professionals by recognizing the characteristics, needs and expectations of the target population

14. To be able to plan practices aimed at protecting and improving the health of sensitive/vulnerable/disadvantaged/stigmatized groups

 

Attitude

1. To be able to exhibit an attitude towards protecting, improving and advocating health at an individual and social dimension

2. To be able to adapt to professional and social changes by benefiting from scientific and technological developments and to demonstrate lifelong learning behavior

3. To be able to fulfill responsibilities within the framework of professional values, ethical principles and legal regulations without making any language, religion, race, gender, social and cultural discrimination among individuals in the society in which he provides service

4. To be able to advocate protecting and improving the health of the individual and the society and to enable health provision to benefit individuals constituting the society

5. To be able to prioritize national and international laws and ethical values ​​while fulfilling duties and responsibilities during medical practices by taking into consideration the concepts of social accountability and social responsibility

6. To be able to protect oneself and other healthcare professionals’ health in the provision of healthcare services, to be aware of the importance of oneself and others’ rights and safety and to be able to protect

7. To be able to take into account environmental characteristics, differences and changes in the provision of health services

8. To be able to make self-assessment regarding professional practices

9. To be able to demonstrate a patient-centered approach in diagnosis, treatment, follow-up and rehabilitation processes

10. To be able to exhibit the attitude and behavior of a responsible physician who adopts facilitating approaches and social justice principles while providing health services to sensitive/vulnerable/disadvantaged/stigmatized groups

Key Competencies

Has the key competencies listed below at a level above advanced.

- Literacy competence

- Multilingual competence

- Mathematical competence and competence in science, technology and engineering

- Digital competence

- Personal, social and learning to learn competence

- Citizenship competence

- Entrepreneurship competence

- Cultural awareness and expressive competence

Further Info

In the assessment and evaluation of students; methods such as multiple choice exam, written exam, classical oral exam, structured oral exam, practical exam, preparedness assessment, interactive participation in class/clinical practices, logbook, evaluation guide/leaf are applied.

Education and training consist of three consecutive main periods.

Clinically Integrated Basic Period: In the first three years, education and training mainly consist of course boards formed according to theoretical and/or practical, horizontal and vertical integrated subject headings including system-based, professional and clinical skills courses and the course board passing credit system is applied in the exams. At least one midterm and final exam is given in each semester for each course board and for the course outside the course board.

Clinical Medical Sciences Period: It covers the fourth and fifth years including training where there are practical areas such as clinic, polyclinic, operating room and laboratory studies. The theoretical and practical exams held at the end of each training period are called training exams. Each part of the exam can be written and/or oral. In order for students to continue to the fifth grade, they must pass the exams of all trainings they must take in the fourth grade and, if any, a course board left from the Clinical Integrated Basic Period. Students who continue their trainings in the Clinical Medical Sciences Period but fail the exams are required to reschedule the training they failed and take the exams.

Internship Period: This is the sixth grade that allows students to practice the medical profession for a continuous period of twelve months. The condition for students to start this period is to have passed the exams of all compulsory and elective courses they have been responsible for up to this stage and all trainings that must be taken in the fifth grade. During the internship period, students' success is evaluated by the education supervisor of the relevant course, taking into account clinical, polyclinic, laboratory and field studies; shifts held; prepared patient files; relationships with patients, patient owners, physicians and colleagues in other professional groups and educational meetings they attend, and the result is defined as sufficient (S) or unsufficient (U). During the internship period; intern physician evaluation file and student evaluation form are used.

Quality Assurance

SANKO University quality assurance policy, in line with the mission and vision of our university, is based on a system that is based on universal values, academic autonomy, interaction with the society; increasing the quality of academic, education-training and research activities, ensuring process-oriented management and necessary standards, participation and satisfaction of all stakeholders, continuous improvement and sustainability. The quality and performance processes in our faculty are monitored by the Strategic Planning Commission and the Academic Application and Performance Review Board (ABPİK) in coordination with the work of our University's Quality Commission.

Our faculty carries out an accreditation process with its external stakeholders at national and international levels. Our University's Quality Commission carries out internal and external evaluation studies in line with its strategic plan and goals and plans the necessary improvement activities within the scope of the evaluation results. Our university has been included in the "Institutional Accreditation Program" conducted by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) and made mandatory by legislation. Our university has received a 2-year institutional accreditation from YÖKAK as of 2025. SANKO Hospital, of which we are affiliated, has received the Standards of Accreditation in Health (SAS) certificate.

Our faculty has been accredited by the Association for Evaluation and Accreditation of Medical Education Programs (TEPDAD) (Start: 01.01.2025 / End: 01.01.2031).

Access Requirements

In order to be admitted to the Faculty of Medicine, students who have completed high school in Turkey must have been placed through a centralized exam conducted by the Student Selection and Placement Center; for international students, in addition to the requirements determined by the Higher Education Institution, the requirements specified in the "Directive on SANKO University Associate and Undergraduate Degree International Student Application and Registration Acceptance" of our university must be met.

Conditions for SuccessFor graduation, all courses in the six-year medical curriculum must be successfully completed and 360 ECTS credits must be earned.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of the Faculty of Medicine work in the units of the Ministry, primarily family health centers and community health centers in primary health care, through a lottery organized by the Ministry of Health for two years of compulsory service.

Those who are successful in the Medical Specialty Examination, which is organized twice a year, start their specialty education in the hospitals of universities or in the training and research hospitals of the Ministry of Health.

In addition, our graduates can participate in international Medical Specialization Exams such as USML, PLAB etc. and if they are successful, they can receive specialty education abroad.

Legal Basis

SANKO University Faculty of Medicine is one of the first three faculties of SANKO University, which was established by Law No. 6492, which was implemented by the Sani Konukoğlu Foundation as a social responsibility project and published in the Official Journal No. 28681 dated 18.06.2013.

  1. Higher Education Law No. 2547
    1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Level Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer
  2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)
    2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation
Validity Period (If Any)

The qualification is valid permanently.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030034243


Qualification Title
Undergraduate Medical Education

Awarding Body
SANKO University

Awarding Body Contact
İncilipınar mah. Gazi Muhtar Paşa bulv. No: 36 Şehitkamil/ Gaziantep

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
7

TQF Level
7
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
360

Program Duration
6 Yıl

Program Profile
Education and training is provided for a fee.

Mission:

• To train physicians who have sufficient professional knowledge, are competent in medical practices, prioritize preventive medicine, have good communication skills, respect ethical rules, and are advocates of health.

• To conduct research to protect and develop public health and contribute to knowledge accumulation by adopting the universal philosophy of science.

• To provide high-quality health services to all segments of society, especially for priority health problems, without discrimination.

Vision:

• To have a say in the international arena in medical education and health service delivery, to conduct research that prioritizes social needs and produces solutions to health problems.

Purpose:

To train physicians who can contribute to science with evidence-based medical practices, who embrace free thought and universal science philosophy, who question, who have a motivation for lifelong learning, who respect the autonomy, dignity and life of the individual, who are committed to professional values ​​and ethics, who understand the priority health problems of the society, who protect and improve health, who have the basic field knowledge, professional skills, attitudes and behaviors to provide adequate health services in primary health care institutions, who have sufficient knowledge of patient rights and medical law, who exhibit exemplary behaviors within the health team, who are leaders, and who are open to innovations and changes.


Learning Environments

Education and training is provided through formal, open or, in extraordinary cases distance education. In addition, internships or practical training are provided in classrooms, multidisciplinary laboratories, clinical skills laboratories, university hospital, cooperating health institutions and workplaces.


Description

Knowledge

1. To be able to explain the basic structure, development and normal functioning of the human body at the atom, molecule, cell, tissue, organ and system level

2. To be able to question abnormal structures and functioning in the human body and explain them with information based on qualified scientific research

3. To be able to evaluate the determinants of health and diseases at individual, social and global dimensions

4. To be able to evaluate diseases, clinical decision-making and management processes under the guidance of evidence-based medical practices

5. To be able to define practices aimed at protecting and improving health in individual and social dimensions

6. To be able to explain practices aimed at protecting and improving the health of sensitive/vulnerable/disadvantaged/stigmatized groups

7. To be able to define effective communication methods and tools

8. To be able to explain the processes of scientific research

9. To have foreign language knowledge at a level that will enable to follow scientific developments in the field of medicine

10. To be able to define the concepts of health and disease in individual and social contexts, to be able to explain health seeking and health protection behaviors, national health service provision and administrative processes

11. To be able to define the concepts of health and disease from a behavioral, social and human sciences perspective

12. To be able to explain the importance of professional organizations and to define their place in professional life

13. To be able to explain the concepts of medical law, health law and general law at a level that will enable to advocate one's own rights and the rights of patients

Skill

1. To be able to plan and implement applications in the provision of primary health care services to be able to protect and improve health in individual and social dimensions

2. To be able to take medical history from patients and their relatives

3. To be able to perform physical examinations, including the mental and cognitive status of individuals, to make preliminary diagnoses, and to plan diagnostic tests

4. To be able to manage diagnosis and treatment processes by using the steps of the procedure rationally

5. To be able to apply medical interventions to individuals for diagnosis, treatment or protection

6. To be able to organize and record health and disease-related data obtained from individuals and society in a medical and administrative context

7. To be able to use information management systems

8. To be able to inform patients and their relatives and obtain consent before any procedure planned for the patient, and to be able to give bad news when necessary

9. To be able to plan, conduct and evaluate the results of a scientific study

10. To be able to establish effective communication with colleagues, other health workers and other professional groups in the processes of protecting and improving health and managing diseases at individual and social levels and to work as a team

11. To be able to carry out social responsibility projects

12. To demonstrate exemplary behaviors within the health team during service provision, to be a leader

13. To be able to plan and provide health education to healthy/sick individuals and their relatives and other healthcare professionals by recognizing the characteristics, needs and expectations of the target population

14. To be able to plan practices aimed at protecting and improving the health of sensitive/vulnerable/disadvantaged/stigmatized groups

 

Attitude

1. To be able to exhibit an attitude towards protecting, improving and advocating health at an individual and social dimension

2. To be able to adapt to professional and social changes by benefiting from scientific and technological developments and to demonstrate lifelong learning behavior

3. To be able to fulfill responsibilities within the framework of professional values, ethical principles and legal regulations without making any language, religion, race, gender, social and cultural discrimination among individuals in the society in which he provides service

4. To be able to advocate protecting and improving the health of the individual and the society and to enable health provision to benefit individuals constituting the society

5. To be able to prioritize national and international laws and ethical values ​​while fulfilling duties and responsibilities during medical practices by taking into consideration the concepts of social accountability and social responsibility

6. To be able to protect oneself and other healthcare professionals’ health in the provision of healthcare services, to be aware of the importance of oneself and others’ rights and safety and to be able to protect

7. To be able to take into account environmental characteristics, differences and changes in the provision of health services

8. To be able to make self-assessment regarding professional practices

9. To be able to demonstrate a patient-centered approach in diagnosis, treatment, follow-up and rehabilitation processes

10. To be able to exhibit the attitude and behavior of a responsible physician who adopts facilitating approaches and social justice principles while providing health services to sensitive/vulnerable/disadvantaged/stigmatized groups


Key Competencies

Has the key competencies listed below at a level above advanced.

- Literacy competence

- Multilingual competence

- Mathematical competence and competence in science, technology and engineering

- Digital competence

- Personal, social and learning to learn competence

- Citizenship competence

- Entrepreneurship competence

- Cultural awareness and expressive competence


Further Info

In the assessment and evaluation of students; methods such as multiple choice exam, written exam, classical oral exam, structured oral exam, practical exam, preparedness assessment, interactive participation in class/clinical practices, logbook, evaluation guide/leaf are applied.

Education and training consist of three consecutive main periods.

Clinically Integrated Basic Period: In the first three years, education and training mainly consist of course boards formed according to theoretical and/or practical, horizontal and vertical integrated subject headings including system-based, professional and clinical skills courses and the course board passing credit system is applied in the exams. At least one midterm and final exam is given in each semester for each course board and for the course outside the course board.

Clinical Medical Sciences Period: It covers the fourth and fifth years including training where there are practical areas such as clinic, polyclinic, operating room and laboratory studies. The theoretical and practical exams held at the end of each training period are called training exams. Each part of the exam can be written and/or oral. In order for students to continue to the fifth grade, they must pass the exams of all trainings they must take in the fourth grade and, if any, a course board left from the Clinical Integrated Basic Period. Students who continue their trainings in the Clinical Medical Sciences Period but fail the exams are required to reschedule the training they failed and take the exams.

Internship Period: This is the sixth grade that allows students to practice the medical profession for a continuous period of twelve months. The condition for students to start this period is to have passed the exams of all compulsory and elective courses they have been responsible for up to this stage and all trainings that must be taken in the fifth grade. During the internship period, students' success is evaluated by the education supervisor of the relevant course, taking into account clinical, polyclinic, laboratory and field studies; shifts held; prepared patient files; relationships with patients, patient owners, physicians and colleagues in other professional groups and educational meetings they attend, and the result is defined as sufficient (S) or unsufficient (U). During the internship period; intern physician evaluation file and student evaluation form are used.


Quality Assurance

SANKO University quality assurance policy, in line with the mission and vision of our university, is based on a system that is based on universal values, academic autonomy, interaction with the society; increasing the quality of academic, education-training and research activities, ensuring process-oriented management and necessary standards, participation and satisfaction of all stakeholders, continuous improvement and sustainability. The quality and performance processes in our faculty are monitored by the Strategic Planning Commission and the Academic Application and Performance Review Board (ABPİK) in coordination with the work of our University's Quality Commission.

Our faculty carries out an accreditation process with its external stakeholders at national and international levels. Our University's Quality Commission carries out internal and external evaluation studies in line with its strategic plan and goals and plans the necessary improvement activities within the scope of the evaluation results. Our university has been included in the "Institutional Accreditation Program" conducted by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) and made mandatory by legislation. Our university has received a 2-year institutional accreditation from YÖKAK as of 2025. SANKO Hospital, of which we are affiliated, has received the Standards of Accreditation in Health (SAS) certificate.

Our faculty has been accredited by the Association for Evaluation and Accreditation of Medical Education Programs (TEPDAD) (Start: 01.01.2025 / End: 01.01.2031).


Access Requirements

In order to be admitted to the Faculty of Medicine, students who have completed high school in Turkey must have been placed through a centralized exam conducted by the Student Selection and Placement Center; for international students, in addition to the requirements determined by the Higher Education Institution, the requirements specified in the "Directive on SANKO University Associate and Undergraduate Degree International Student Application and Registration Acceptance" of our university must be met.


Conditions for Success
For graduation, all courses in the six-year medical curriculum must be successfully completed and 360 ECTS credits must be earned.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of the Faculty of Medicine work in the units of the Ministry, primarily family health centers and community health centers in primary health care, through a lottery organized by the Ministry of Health for two years of compulsory service.

Those who are successful in the Medical Specialty Examination, which is organized twice a year, start their specialty education in the hospitals of universities or in the training and research hospitals of the Ministry of Health.

In addition, our graduates can participate in international Medical Specialization Exams such as USML, PLAB etc. and if they are successful, they can receive specialty education abroad.


Legal Basis

SANKO University Faculty of Medicine is one of the first three faculties of SANKO University, which was established by Law No. 6492, which was implemented by the Sani Konukoğlu Foundation as a social responsibility project and published in the Official Journal No. 28681 dated 18.06.2013.

  1. Higher Education Law No. 2547
    1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Level Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer
  2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)
    2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation

Validity Period (If Any)

The qualification is valid permanently.


Url
Open Address