Yeterlilik Kodu | TR0030222999 | ||||||||||||||||||||||
Yeterlilik Adı | Tıp (İngilizce) | ||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum | Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi | ||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Esenboğa Külliyesi, Esenboğa/ANKARA | ||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum URL | http://www.aybu.edu.tr | ||||||||||||||||||||||
Yönelim | Genel | ||||||||||||||||||||||
AYÇ Seviyesi | 7 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. | |||||||||||||||||||||
TYÇ Seviyesi | 7 | ||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Temel programlar ve yeterlilikler | ||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO-08 | ||||||||||||||||||||||
Kategori | Ana | ||||||||||||||||||||||
Kredi Değeri | - | ||||||||||||||||||||||
Programın Normal Süresi | - | ||||||||||||||||||||||
Program Profili (Amaç) | Amacımız bilginin inanılmaz bir süratle arttığı çağımızda tıptaki güncel gelişmeleri takip edebilecek , bilgi ve becerilerini kendi iradesi ile yenileyebilecek kuvvetli bir alt yapı, donanım ve özgüven sahibi tıp doktorları yetiştirmek, yetiştirdiğimiz doktorlara sadece bilimsel olarak değil etik olarak da doğru davranışlara yöneltecek değerleri ve insan sevgisini aşılayabilmektir. Bu nedenle her Tıp Fakültesi öğrencisini birey olarak ele almamızı sağlayacak mekanizmaları etkin bir şekilde kullanmayı hedeflemekteyiz. | ||||||||||||||||||||||
Öğrenme Ortamları | Öğrenim; örgün, açık veya uzaktan öğretim yöntemleriyle yürütülmektedir. Uygulamalı eğitimler ise tıp fakültesi bünyesindeki laboratuvarlar, klinik beceri eğitim merkezleri ve simülasyon laboratuvarlarında; ayrıca sağlık kurumlarında (hastaneler, birinci basamak sağlık kuruluşları vb.) yürütülen staj ve işyeri uygulamaları aracılığıyla gerçekleştirilmektedir. | ||||||||||||||||||||||
Öğrenme Kazanımları (Tanım) | 1) Bilimsel Yetkinlik
2) Klinik Beceri
3) Araştırma Yetkinliği
4) Etkin İletişim ve İşbirliği
5) Liderlik, Profesyonel Tutum ve Etik
| ||||||||||||||||||||||
Anahtar Yetkinlikler | 1. Hekim 2. İletişimci 3. Ekip Üyesi 4. Lider 5. Sağlık Savunucusu 6. Bilimsel 7. Profesyonel Bu yetkinlikler de CanMEDS sistemine göre belirlenmiştir. | ||||||||||||||||||||||
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Sınav ve Değerlendirme EsaslarıAnkara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde ölçme ve değerlendirme süreçleri, Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği ile Fakülteye özgü ilgili düzenlemeler çerçevesinde yürütülmektedir. Tüm sınavlar 100 (yüz) tam puan üzerinden değerlendirilir ve öğrenci notları en yakın tam sayıya yuvarlanır. 1. Klinik Öncesi Dönem (Dönem I–III)Bu dönemlerde entegre eğitim modeli uygulanmaktadır. Öğrenciler her ders kurulu (komite) sonunda teorik ve/veya uygulamalı (klasik, çoktan seçmeli, karışık yazılı, yapılandırılmış sözlü ve uygulamalı) sınavlara tabi tutulur. Ders kurulu sınavına katılmayan öğrenci, ilgili sınavdan “0” (sıfır) puan almış sayılır. Her ders kurulu sınavında, kurulda yer alan tüm anabilim ve bilim dallarının katkısıyla oluşturulan sorular, ders pay oranlarına uygun ağırlıkla değerlendirilir. Kurul sınavları sonunda elde edilen not, “ders kurulu notu” olarak adlandırılır. Ders kurulu, yılsonu genel ve yılsonu bütünleme sınavlarında %50 baraj uygulaması esas alınır; öğrencinin herhangi bir dersten %50’nin altında puan alması durumunda, bu fark toplam sınav puanından düşülür. Dönem sonunda yapılan “yılsonu genel sınavı”, test usulü teorik sınavdır. “Yılsonu başarı notu”, ders kurulları ağırlıklı ortalamasının %60’ı ile yılsonu genel sınav notunun %40’ının toplamı ile hesaplanır. Öğrencinin dönemden başarılı sayılması için yılsonu başarı notunun en az 60/100 (CC) olması gerekmektedir. Bu sınava katılamayan ve Fakülte Kurulu tarafından mazereti kabul edilen öğrenciler, yılsonu bütünleme sınavına girer. Bütünleme sınavına katılamayan veya burada da başarısız olan öğrenciler ilgili dönemi tekrar eder. 2. Klinik Dönem (Dönem IV–V)Bu dönemlerde eğitim staj esasına dayanmaktadır. Her stajın sonunda teorik (yazılı) ve pratik (sözlü veya uygulamalı) sınavlar yapılır. Dönem IV’te sınavlar stajın son haftasında; Dönem V’te ise stajın son gününde gerçekleştirilir. Klinik staj başarı notunun en az 60/100 (CC) olması gerekmektedir. Başarısız olan öğrenciler için ilgili stajın sonunda bütünleme sınavı düzenlenir. Bütünleme sınavında da başarısız olan öğrenciler, söz konusu stajı bir sonraki eğitim-öğretim yılında tekrar eder. 3. İnternlik Dönemi (Dönem VI)Dönem VI öğrencileri (intern doktorlar), her staj sonunda genel tıp bilgi birikimi, görev sorumluluğu, iletişim becerileri, hasta yönetimi, saha çalışmaları, tıbbi girişim becerileri ve Ön Hekim Uygulama Karnesi üzerinden “başarılı” veya “başarısız” olarak değerlendirilir. 4. Seçmeli ve Ortak Zorunlu DerslerSeçmeli ve ortak zorunlu derslerde ölçme ve değerlendirme bir ara sınav ve bir yarıyıl sonu sınavından oluşur. Bu dersler ön koşul niteliği taşımaz; dolayısıyla öğrenciler başarısız olsalar dahi bir üst sınıfa geçebilirler, ancak mezuniyet için ilgili dersi başarıyla tamamlamaları zorunludur. Sınav Türleri ve Uygulama UsulleriUygulanan sınav türleri şunlardır:
Sınavlar, en az bir yazılı sınav içermek üzere birden fazla türün birlikte uygulanmasıyla yapılabilir. Klinik öncesi sınıflarda (I–III) tüm sınav tarihleri Senato tarafından onaylanan akademik takvim çerçevesinde ilan edilir. Klinik dönemlerde (IV–V) staj sınav tarihleri ilgili anabilim dalının önerisiyle belirlenir ve Fakülte Yönetim Kurulu onayı olmaksızın değiştirilemez. Sınavlar, dini ve millî bayram günleri hariç olmak üzere hafta sonları da yapılabilir. Sınav Kuralları ve İtiraz SüreciÖğrenciler, ilan edilen sınav programında belirtilen gün, saat ve yerde, geçerli öğrenci kimlik belgeleri ile sınava katılmak zorundadır. Sınav hakkı olduğu hâlde katılmayan öğrenci, sınav hakkını kullanmış ve “0” puan almış sayılır. Sınava katılmaması gereken bir öğrencinin girdiği sınav geçersiz sayılır. Kopya çektiği veya teşebbüs ettiği tespit edilen öğrenciler ilgili sınavdan sıfır (0) puan almış kabul edilir ve hakkında disiplin işlemi uygulanır. Sınav sonuçlarına itirazlar, sonuçların ilanını izleyen üç iş günü içerisinde yazılı olarak Dekanlığa yapılır. İtirazlar, sınav evrakları üzerinden öğretim üyeleri tarafından maddi hata yönünden incelenir ve gerektiğinde not düzeltmesi yapılır.
Açıklamalar:
| ||||||||||||||||||||||
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Akreditasyon Kuruluşu Adı; Tıp Eğitimi Programlarını Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği Başlangıç/Bitiş Tarihi; 1.01.2025/ 1.01.2031 | ||||||||||||||||||||||
Giriş Şartı |
| ||||||||||||||||||||||
Başarma Şartları | Tıp Fakültesinde eğitim süresi altı yıldır. Toplam 360 AKTS kredisiyle eğitim programında yer alan tüm dersleri başarıyla tamamlamak mezuniyet için yeterlidir. Toplam 360 AKTS kredisiyle altı yıllık eğitimi başarıyla tamamlayan öğrenciler mezun olmaya hak kazanır. | ||||||||||||||||||||||
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlarımız, tıp doktoru unvanı ile pratisyen hekim olarak çalışırlar. Tıpta Uzmanlık Sınavı (TUS) ile uzmanlık eğitimine başlayabilirler ve Sağlık Bilimleri Enstitüsü doktora programlarına gerekli koşulları sağladıkları durumda girebilirler. | ||||||||||||||||||||||
Yasal Dayanağı |
| ||||||||||||||||||||||
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | ||||||||||||||||||||||
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030222999
ISCO-08
ISCO-08
Amacımız bilginin inanılmaz bir süratle arttığı çağımızda tıptaki güncel gelişmeleri takip edebilecek , bilgi ve becerilerini kendi iradesi ile yenileyebilecek kuvvetli bir alt yapı, donanım ve özgüven sahibi tıp doktorları yetiştirmek, yetiştirdiğimiz doktorlara sadece bilimsel olarak değil etik olarak da doğru davranışlara yöneltecek değerleri ve insan sevgisini aşılayabilmektir. Bu nedenle her Tıp Fakültesi öğrencisini birey olarak ele almamızı sağlayacak mekanizmaları etkin bir şekilde kullanmayı hedeflemekteyiz.
Öğrenim; örgün, açık veya uzaktan öğretim yöntemleriyle yürütülmektedir. Uygulamalı eğitimler ise tıp fakültesi bünyesindeki laboratuvarlar, klinik beceri eğitim merkezleri ve simülasyon laboratuvarlarında; ayrıca sağlık kurumlarında (hastaneler, birinci basamak sağlık kuruluşları vb.) yürütülen staj ve işyeri uygulamaları aracılığıyla gerçekleştirilmektedir.
1) Bilimsel Yetkinlik
- PY1: İnsan vücudunun yapısını, fonksiyonlarını ve biyolojik süreçlerini teorik ve pratik bilgiler ışığında kavrayabilir.
- PY2: Organ sistemlerinin normal ve anormal gelişimini tanımlar.
- PY3: Patolojik durumların nedenlerini ve bunları oluşturan moleküler, hücresel anormallikleri ayırt eder.
- PY4: Toplumun sosyal ve epidemiyolojik yapısını bilir.
- PY5: Yaygın hastalıkları tanır ve koruyucu hekimlik uygular.
- PY6: Yaşam boyu öğrenme becerileri ile kendini sürekli geliştirir.
- PY7: Kanıta dayalı tıp algoritmalarına göre tanı ve tedavi planları oluşturur.
2) Klinik Beceri
- PY8: Hasta ve yakınlarından kapsamlı tıbbi öykü alır ve gerekli muayeneleri yapar.
- PY9: Tanısal testleri uygular ve sonuçlara göre tedavi yönlendirir.
- PY10: Test sonuçlarını değerlendirerek doğru tanı koyar.
- PY11: Tıbbi ve adli kayıtları doğru şekilde tutar ve gerektiğinde ikinci basamağa yönlendirir.
- PY12: Hastaların bakım ihtiyaçlarını sınıflar ve güvenliği ön planda tutarak izler.
- PY13: Tıbbi acil durumları yönetir ve uygun konsültasyonları kullanır.
- PY14: Mesleki kararları kanıta dayalı tıp çerçevesinde verir.
3) Araştırma Yetkinliği
- PY15: Bilgiye ulaşır ve bilimsel metodolojiyi etkin kullanır.
- PY16: Yeni sorular sorar ve bilimsel bakış açısına sahiptir.
- PY17: Tıp araştırmalarını planlama sürecini bilir.
- PY18: Yabancı dilde tıp gelişmelerini takip eder ve paylaşır.
- PY19: Bilimsel çözümleme ve sorgulama yöntemlerini uygular.
- PY20: Yaşam boyu öğrenme becerilerini kullanarak kendini geliştirir.
- PY21: Araştırma sonuçlarını toplum ve sağlık çalışanlarına aktarır.
4) Etkin İletişim ve İşbirliği
- PY22: Hasta merkezli, empatik bir iletişim yaklaşımı benimser.
- PY23: Etkin dinleme ve beden dili gibi iletişim becerilerini kullanır.
- PY24: Hastanın güvenliği ve mahremiyetine dikkat eder.
- PY25: Bilgiyi açık ve anlaşılır şekilde sunar.
- PY26: Tıbbi verilerin gizliliğine uygun şekilde iletişim araçlarını kullanır.
- PY27: Profesyonel sınırları korur ve aşılmasını yönetir.
- PY28: Hasta kayıtlarını usulüne uygun şekilde arşivler.
- PY29: Sağlık hizmeti sunumunda etkili işbirliği gösterir.
- PY30: Sorun çözme ve çatışma durumlarında liderlik gösterir.
- PY31: Hasta devri ve sevki sırasında etkin iletişim kurar.
5) Liderlik, Profesyonel Tutum ve Etik
- PY32: Ayrım yapmadan biyolojik, sosyal, kültürel ve davranışsal tüm yönleriyle hastaya yaklaşır.
- PY33: Sağlık hizmetinin güvenli ve etkili sunulması için liderlik gösterir.
- PY34: Sağlık hizmetinin geliştirilmesine katkı sağlar.
- PY35: Kişisel gelişimini sürdürür.
- PY36: Etik ilkeleri gözeterek profesyonel çalışma ortamında davranır.
- PY37: Güncel mevzuata uygun şekilde hareket eder.
- PY38: Hasta haklarına saygılı ve insan haklarına duyarlı bir tutum sergiler.
- PY39: Bilimsel çalışmaları etik kurallar çerçevesinde yürütür.
- PY40: Bilgi ve vaka verilerini paylaşırken etik kurallara ve mahremiyete dikkat eder.
1. Hekim
2. İletişimci
3. Ekip Üyesi
4. Lider
5. Sağlık Savunucusu
6. Bilimsel
7. Profesyonel
Bu yetkinlikler de CanMEDS sistemine göre belirlenmiştir.
Sınav ve Değerlendirme Esasları
Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde ölçme ve değerlendirme süreçleri, Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği ile Fakülteye özgü ilgili düzenlemeler çerçevesinde yürütülmektedir. Tüm sınavlar 100 (yüz) tam puan üzerinden değerlendirilir ve öğrenci notları en yakın tam sayıya yuvarlanır.
1. Klinik Öncesi Dönem (Dönem I–III)
Bu dönemlerde entegre eğitim modeli uygulanmaktadır. Öğrenciler her ders kurulu (komite) sonunda teorik ve/veya uygulamalı (klasik, çoktan seçmeli, karışık yazılı, yapılandırılmış sözlü ve uygulamalı) sınavlara tabi tutulur. Ders kurulu sınavına katılmayan öğrenci, ilgili sınavdan “0” (sıfır) puan almış sayılır.
Her ders kurulu sınavında, kurulda yer alan tüm anabilim ve bilim dallarının katkısıyla oluşturulan sorular, ders pay oranlarına uygun ağırlıkla değerlendirilir. Kurul sınavları sonunda elde edilen not, “ders kurulu notu” olarak adlandırılır. Ders kurulu, yılsonu genel ve yılsonu bütünleme sınavlarında %50 baraj uygulaması esas alınır; öğrencinin herhangi bir dersten %50’nin altında puan alması durumunda, bu fark toplam sınav puanından düşülür.
Dönem sonunda yapılan “yılsonu genel sınavı”, test usulü teorik sınavdır. “Yılsonu başarı notu”, ders kurulları ağırlıklı ortalamasının %60’ı ile yılsonu genel sınav notunun %40’ının toplamı ile hesaplanır. Öğrencinin dönemden başarılı sayılması için yılsonu başarı notunun en az 60/100 (CC) olması gerekmektedir. Bu sınava katılamayan ve Fakülte Kurulu tarafından mazereti kabul edilen öğrenciler, yılsonu bütünleme sınavına girer. Bütünleme sınavına katılamayan veya burada da başarısız olan öğrenciler ilgili dönemi tekrar eder.
2. Klinik Dönem (Dönem IV–V)
Bu dönemlerde eğitim staj esasına dayanmaktadır. Her stajın sonunda teorik (yazılı) ve pratik (sözlü veya uygulamalı) sınavlar yapılır. Dönem IV’te sınavlar stajın son haftasında; Dönem V’te ise stajın son gününde gerçekleştirilir. Klinik staj başarı notunun en az 60/100 (CC) olması gerekmektedir. Başarısız olan öğrenciler için ilgili stajın sonunda bütünleme sınavı düzenlenir. Bütünleme sınavında da başarısız olan öğrenciler, söz konusu stajı bir sonraki eğitim-öğretim yılında tekrar eder.
3. İnternlik Dönemi (Dönem VI)
Dönem VI öğrencileri (intern doktorlar), her staj sonunda genel tıp bilgi birikimi, görev sorumluluğu, iletişim becerileri, hasta yönetimi, saha çalışmaları, tıbbi girişim becerileri ve Ön Hekim Uygulama Karnesi üzerinden “başarılı” veya “başarısız” olarak değerlendirilir.
4. Seçmeli ve Ortak Zorunlu Dersler
Seçmeli ve ortak zorunlu derslerde ölçme ve değerlendirme bir ara sınav ve bir yarıyıl sonu sınavından oluşur. Bu dersler ön koşul niteliği taşımaz; dolayısıyla öğrenciler başarısız olsalar dahi bir üst sınıfa geçebilirler, ancak mezuniyet için ilgili dersi başarıyla tamamlamaları zorunludur.
Sınav Türleri ve Uygulama Usulleri
Uygulanan sınav türleri şunlardır:
- Yazılı sınavlar: klasik, çoktan seçmeli, karışık yazılı (test ağırlıklı)
- Yapılandırılmış sözlü sınav
- Yapılandırılmış uygulamalı sınav
Sınavlar, en az bir yazılı sınav içermek üzere birden fazla türün birlikte uygulanmasıyla yapılabilir. Klinik öncesi sınıflarda (I–III) tüm sınav tarihleri Senato tarafından onaylanan akademik takvim çerçevesinde ilan edilir. Klinik dönemlerde (IV–V) staj sınav tarihleri ilgili anabilim dalının önerisiyle belirlenir ve Fakülte Yönetim Kurulu onayı olmaksızın değiştirilemez.
Sınavlar, dini ve millî bayram günleri hariç olmak üzere hafta sonları da yapılabilir.
Sınav Kuralları ve İtiraz Süreci
Öğrenciler, ilan edilen sınav programında belirtilen gün, saat ve yerde, geçerli öğrenci kimlik belgeleri ile sınava katılmak zorundadır. Sınav hakkı olduğu hâlde katılmayan öğrenci, sınav hakkını kullanmış ve “0” puan almış sayılır. Sınava katılmaması gereken bir öğrencinin girdiği sınav geçersiz sayılır. Kopya çektiği veya teşebbüs ettiği tespit edilen öğrenciler ilgili sınavdan sıfır (0) puan almış kabul edilir ve hakkında disiplin işlemi uygulanır.
Sınav sonuçlarına itirazlar, sonuçların ilanını izleyen üç iş günü içerisinde yazılı olarak Dekanlığa yapılır. İtirazlar, sınav evrakları üzerinden öğretim üyeleri tarafından maddi hata yönünden incelenir ve gerektiğinde not düzeltmesi yapılır.
Puan Aralığı |
Harf Notu |
Katsayı |
90–100 |
AA |
4.00 |
80–89 |
BA |
3.50 |
70–79 |
BB |
3.00 |
65–69 |
CB |
2.50 |
60–64 |
CC |
2.00 |
0–59 |
FF |
0.00 |
Açıklamalar:
- FF: Başarısızlık notudur; ilgili ders veya stajın tekrar edilmesi gerekir.
- DZ (Devamsız): Ders devam koşulunu yerine getirmeyen öğrencinin notudur; sınav hakkı yoktur.
- GR (Girmedi): Sınav hakkı olduğu hâlde sınava katılmayan öğrenciye verilir.
- MU (Muaf): Dersi başarıyla tamamladığı belge ile muaf tutulan öğrencilere verilir.
- YT/ YZ: Yeterli/Yetersiz olarak değerlendirilen derslerde kullanılır.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Akreditasyon Kuruluşu Adı; Tıp Eğitimi Programlarını Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği
Başlangıç/Bitiş Tarihi; 1.01.2025/ 1.01.2031
- Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.
- YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak.
Mezunlarımız, tıp doktoru unvanı ile pratisyen hekim olarak çalışırlar. Tıpta Uzmanlık Sınavı (TUS) ile uzmanlık eğitimine başlayabilirler ve Sağlık Bilimleri Enstitüsü doktora programlarına gerekli koşulları sağladıkları durumda girebilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği |
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030222999 | |
Qualification Title | Bachelor's Degree in Medicine (English) | |
Awarding Body | ANKARA YILDIRIM BEYAZIT UNIVERSITY | |
Awarding Body Contact | Ankara Yıldırım Beyazıt University Esenboğa Campus Esenboğa /ANKARA | |
Awarding Body Url | www.aybu.edu.tr | |
Orientation | General | |
EQF Level | 7 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 7 | |
Thematic Areas | Basic programmes and qualifications | |
National Occupation Classification |
ISCO-08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 360 | |
Program Duration | 6 Yıl | |
Program Profile | Our goal is to train medical doctors who are equipped with a strong infrastructure, skills, and self-confidence to follow the latest developments in medicine in this era where knowledge is increasing at an incredible speed, and who can renew their knowledge and skills with their own will. We aim to instill in the doctors we train not only scientific knowledge but also the values and love for humanity that will guide them towards ethical behavior. For this reason, we aim to effectively utilize mechanisms that will allow us to treat every medical student as an individual. | |
Learning Environments | Learning is delivered through formal, open, or distance education methods. In addition, practical training is carried out in university laboratories, clinical skills centers, and simulation laboratories, as well as through internships and workplace-based education in healthcare institutions such as hospitals, primary care facilities, and other relevant medical settings. | |
Description | 1) Scientific Competence
2) Clinical Skills
3) Research Competence
4) Effective Communication and Collaboration
5) Leadership, Professional Attitude, and Ethics
| |
Key Competencies |
These competencies are based on the CanMEDS Framework. | |
Further Info | 1. Pre-Clinical Period (Years I–III)In these years, an integrated education model is applied. Students take theoretical and/or practical (written, oral, multiple-choice, applied) exams at the end of each course block (committee). Students who do not attend the course block exam will receive a grade of “0” (zero) for the exam. Each course block exam is based on questions provided by the contributing departments, weighted according to their respective share of the curriculum. The total score from all departments in the block determines the final grade for the course block exam. For course block exams, the general exam at the end of the year, and the resit exam, a 50% minimum score rule applies: if a student scores less than 50% in any course, the difference between the actual score and the 50% threshold will be subtracted from the total exam score. At the end of the year, a “year-end general exam” is conducted, which is a multiple-choice test. The "year-end success grade" is calculated by taking 60% of the weighted average grade of the course blocks and 40% of the score obtained in the year-end general exam. A student must have a year-end success grade of at least 60/100 (CC) to pass the year. Students who cannot attend the year-end exam due to a valid excuse, as accepted by the Faculty Board, may take the resit exam. Students who do not attend the resit exam will not be allowed to take the year-end resit exam and must repeat the relevant courses in the next academic year. 2. Clinical Period (Years IV–V)During these years, the training is based on internships. Written (theoretical) and practical (oral or applied) exams are conducted at the end of each internship. In Year IV, exams are held in the last week of the internship, while in Year V, they are conducted on the final day of the internship. A clinical internship success grade of at least 60/100 (CC) is required. Students who fail the internship will take a resit exam at the end of the internship. If a student fails the resit exam, they must repeat the internship in the following academic year. 3. Internship Period (Year VI)Students in Year VI (intern doctors) are assessed based on their overall medical knowledge, responsibilities, patient management, communication skills, fieldwork, clinical skills, and their performance in the Pre-Doctoral Practice Record. Students are graded as "successful" or "unsuccessful" based on these evaluations. 4. Elective and Common Compulsory CoursesThe assessment for elective and common compulsory courses consists of one mid-term exam and one final exam. These courses are not prerequisites for other courses. Therefore, students who fail an elective course may still continue to the next year. However, they cannot graduate without successfully completing all required elective courses. Examination Types and ImplementationThe following types of exams are applied:
Exams may include one or more of these types, with at least one written exam being required. In the pre-clinical years (I–III), all exam dates are announced according to the academic calendar approved by the Senate. In clinical years (IV–V), internship exam dates are determined by the relevant departments, and changes to these dates may only be made with Faculty Board approval. Exams may be held on weekends, except for national and religious holidays. Students are required to attend exams on the specified date, time, and location, presenting valid student ID documentation. Any student who does not attend an exam, despite being eligible to do so, is considered to have used their exam right and will receive a grade of "0". A student who takes an exam for which they are not eligible will have their grade for that exam invalidated. Students caught cheating, attempting to cheat, or assisting others in cheating will receive a grade of “0” for that exam, and disciplinary actions will be taken. Examination Results and Appeals ProcessStudents may appeal their exam results within three working days of the results being announced. Appeals must be submitted in writing to the Dean’s Office. The exam papers will be reviewed by the instructors to identify any material errors, and necessary grade adjustments will be made if such errors are found. Examination and Assessment PrinciplesThe examination and assessment processes at Ankara Yıldırım Beyazıt University Faculty of Medicine are carried out in accordance with the University's Education and Examination Regulations and the relevant faculty-specific arrangements. All exams are evaluated on a scale of 100 points, and student grades are rounded to the nearest whole number. 1. Pre-Clinical Period (Years I–III)In these years, an integrated education model is applied. Students take theoretical and/or practical (written, oral, multiple-choice, applied) exams at the end of each course block (committee). Students who do not attend the course block exam will receive a grade of “0” (zero) for the exam. Each course block exam is based on questions provided by the contributing departments, weighted according to their respective share of the curriculum. The total score from all departments in the block determines the final grade for the course block exam. For course block exams, the general exam at the end of the year, and the resit exam, a 50% minimum score rule applies: if a student scores less than 50% in any course, the difference between the actual score and the 50% threshold will be subtracted from the total exam score. At the end of the year, a “year-end general exam” is conducted, which is a multiple-choice test. The "year-end success grade" is calculated by taking 60% of the weighted average grade of the course blocks and 40% of the score obtained in the year-end general exam. A student must have a year-end success grade of at least 60/100 (CC) to pass the year. Students who cannot attend the year-end exam due to a valid excuse, as accepted by the Faculty Board, may take the resit exam. Students who do not attend the resit exam will not be allowed to take the year-end resit exam and must repeat the relevant courses in the next academic year. 2. Clinical Period (Years IV–V)During these years, the training is based on internships. Written (theoretical) and practical (oral or applied) exams are conducted at the end of each internship. In Year IV, exams are held in the last week of the internship, while in Year V, they are conducted on the final day of the internship. A clinical internship success grade of at least 60/100 (CC) is required. Students who fail the internship will take a resit exam at the end of the internship. If a student fails the resit exam, they must repeat the internship in the following academic year. 3. Internship Period (Year VI)Students in Year VI (intern doctors) are assessed based on their overall medical knowledge, responsibilities, patient management, communication skills, fieldwork, clinical skills, and their performance in the Pre-Doctoral Practice Record. Students are graded as "successful" or "unsuccessful" based on these evaluations. 4. Elective and Common Compulsory CoursesThe assessment for elective and common compulsory courses consists of one mid-term exam and one final exam. These courses are not prerequisites for other courses. Therefore, students who fail an elective course may still continue to the next year. However, they cannot graduate without successfully completing all required elective courses. Examination Types and ImplementationThe following types of exams are applied:
Exams may include one or more of these types, with at least one written exam being required. In the pre-clinical years (I–III), all exam dates are announced according to the academic calendar approved by the Senate. In clinical years (IV–V), internship exam dates are determined by the relevant departments, and changes to these dates may only be made with Faculty Board approval. Exams may be held on weekends, except for national and religious holidays. Students are required to attend exams on the specified date, time, and location, presenting valid student ID documentation. Any student who does not attend an exam, despite being eligible to do so, is considered to have used their exam right and will receive a grade of "0". A student who takes an exam for which they are not eligible will have their grade for that exam invalidated. Students caught cheating, attempting to cheat, or assisting others in cheating will receive a grade of “0” for that exam, and disciplinary actions will be taken. Examination Results and Appeals ProcessStudents may appeal their exam results within three working days of the results being announced. Appeals must be submitted in writing to the Dean’s Office. The exam papers will be reviewed by the instructors to identify any material errors, and necessary grade adjustments will be made if such errors are found. Explanations:
| |
Quality Assurance | To monitor the quality of higher education programs; YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions. "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared annually within the framework of the criteria determined by YÖK are published. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curricula: 1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.3. After the curriculum of the National Core Curriculum is accepted by the relevant Council of Deans, it is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK. 2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the education and training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an undergraduate diploma. 4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Accreditation Body Name; Association for Evaluation and Accreditation of Medical Education Programs Start/End Date; 1.01.2025/ 1.01.2031 | |
Access Requirements |
| |
Conditions for Success | It is a one tier programme. The education period is six years in the Faculty of Medicine. The achievement of a total of 360 ECTS credits is required for qualification as a medical doctor. Successful completion of 360 ECTS credits for a six-year educational period is required for graduation. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of the Faculty of Medicine work in various health units such as community health units and emergency services of public hospitals in primary health care services through a draw organized by the Ministry of Health of the Republic of Turkey for their two-year compulsory service. A Medical Residency Examination (TUS) is held twice a year and the graduates who are successful to get a post announced by OSYM (Higher Education Council Student Selection and Placement Center) are recruited in the research and education hospitals of the universities or the Turkish Ministry of Health.. Graduates can also continue their doctoral programs. | |
Legal Basis | 1. Law No. 2547 on Higher Education 1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030222999
ISCO-08
ISCO-08
Our goal is to train medical doctors who are equipped with a strong infrastructure, skills, and self-confidence to follow the latest developments in medicine in this era where knowledge is increasing at an incredible speed, and who can renew their knowledge and skills with their own will. We aim to instill in the doctors we train not only scientific knowledge but also the values and love for humanity that will guide them towards ethical behavior. For this reason, we aim to effectively utilize mechanisms that will allow us to treat every medical student as an individual.
Learning is delivered through formal, open, or distance education methods. In addition, practical training is carried out in university laboratories, clinical skills centers, and simulation laboratories, as well as through internships and workplace-based education in healthcare institutions such as hospitals, primary care facilities, and other relevant medical settings.
1) Scientific Competence
- PY1: Understands the structure, function, and biological processes of the human body in light of theoretical and practical knowledge.
- PY2: Defines the normal and abnormal development of organ systems.
- PY3: Distinguishes the causes of pathological conditions and the basic molecular, cellular, biochemical, or physiological abnormalities leading to the final pathology.
- PY4: Knows the social and epidemiological structure of society.
- PY5: Knows common diseases and applies preventive medicine practices, treating them appropriately.
- PY6: Continuously improves oneself using lifelong learning skills in response to scientific, technological developments, changes in professional practices, and societal needs.
- PY7: Knows evidence-based medicine practice algorithms and creates diagnosis, treatment, and monitoring plans under their guidance.
2) Clinical Skills
- PY8: Obtains a comprehensive medical history from patients and their families, including their social environment, and performs general and systematic physical and psychological examinations.
- PY9: Applies basic diagnostic tests and medical interventions with proper indications, after obtaining informed consent from the patient, and directs treatment based on the results.
- PY10: Evaluates test results in any clinical situation and makes a diagnosis using a holistic approach.
- PY11: Keeps medical and legal records, prepares patient summaries and reports in accordance with existing regulations, and refers patients to secondary care institutions when necessary.
- PY12: Classifies patients' medical and personal care needs as acute, chronic, or emergency, and plans follow-up with patient safety in mind.
- PY13: Manages life-threatening and medical emergencies while prioritizing patient safety and uses the consultation system effectively.
- PY14: Makes professional decisions within the framework of evidence-based medicine.
3) Research Competence
- PY15: Accesses information from different sources and databases, effectively uses scientific methodology in medical research.
- PY16: Asks new questions with an analytical approach to basic and clinical issues, having a scientific perspective.
- PY17: Knows how to plan and conduct medical research.
- PY18: Uses a foreign language to follow and share medical developments.
- PY19: Uses scientific problem-solving and inquiry methods in professional practices.
- PY20: Is aware of the dynamic development of medical science and uses lifelong learning skills to continuously improve.
- PY21: Communicates research results and universal scientific developments to the public and health professionals, and receives feedback effectively.
4) Effective Communication and Collaboration
- PY22: Adopts a patient-centered approach with a compassionate and empathetic communication style.
- PY23: Uses communication skills such as active listening and body language during communication with the patient.
- PY24: Prioritizes the patient’s safety, comfort, and privacy during all communications with the patient and their family.
- PY25: Presents information to patients, colleagues, and healthcare staff in a clear, comprehensive, and understandable manner.
- PY26: Uses communication technologies appropriately, in compliance with medical data confidentiality, patient privacy, and personal data protection regulations.
- PY27: Maintains professional boundaries during communication with patients and their families and manages situations where boundaries might be crossed.
- PY28: Archives patient records meticulously and in accordance with procedures, with the patient’s knowledge and consent.
- PY29: Engages in effective collaboration with colleagues, other healthcare professionals, and stakeholders in the process of health protection, patient management, and treatment.
- PY30: Takes initiative with a collaborative approach and leadership qualities in resolving problematic situations and conflicts in healthcare service delivery.
- PY31: When transferring or referring a patient, uses effective written and verbal communication, prioritizing patient safety.
5) Leadership, Professional Attitude, and Ethics
- PY32: Approaches patients as a whole, considering their biological, social, cultural, and behavioral aspects, without discrimination based on language, religion, race, gender, or socioeconomic status.
- PY33: Demonstrates leadership within the healthcare system and institutional structures to ensure safe and effective healthcare delivery.
- PY34: Contributes to the improvement of healthcare services and outcomes.
- PY35: Continues personal development within the framework of essential and current scientific requirements.
- PY36: Adheres to ethical principles in professional interactions with patients, colleagues, and other healthcare staff.
- PY37: Acts in accordance with current healthcare regulations, legislation, and provisions during medical practice.
- PY38: Exhibits a constructive attitude towards patient rights and human rights during the provision of healthcare services.
- PY39: Conducts and applies scientific studies in compliance with ethical principles at all stages of planning, execution, and publication.
- PY40: Behaves ethically and responsibly when using communication resources for sharing information, especially case data, ensuring privacy and accountability.
- Medical Expert
- Communicator
- Collaborator
- Leader
- Health Advocate
- Scholar
- Professional
These competencies are based on the CanMEDS Framework.
1. Pre-Clinical Period (Years I–III)
In these years, an integrated education model is applied. Students take theoretical and/or practical (written, oral, multiple-choice, applied) exams at the end of each course block (committee). Students who do not attend the course block exam will receive a grade of “0” (zero) for the exam.
Each course block exam is based on questions provided by the contributing departments, weighted according to their respective share of the curriculum. The total score from all departments in the block determines the final grade for the course block exam. For course block exams, the general exam at the end of the year, and the resit exam, a 50% minimum score rule applies: if a student scores less than 50% in any course, the difference between the actual score and the 50% threshold will be subtracted from the total exam score.
At the end of the year, a “year-end general exam” is conducted, which is a multiple-choice test. The "year-end success grade" is calculated by taking 60% of the weighted average grade of the course blocks and 40% of the score obtained in the year-end general exam. A student must have a year-end success grade of at least 60/100 (CC) to pass the year. Students who cannot attend the year-end exam due to a valid excuse, as accepted by the Faculty Board, may take the resit exam. Students who do not attend the resit exam will not be allowed to take the year-end resit exam and must repeat the relevant courses in the next academic year.
2. Clinical Period (Years IV–V)
During these years, the training is based on internships. Written (theoretical) and practical (oral or applied) exams are conducted at the end of each internship. In Year IV, exams are held in the last week of the internship, while in Year V, they are conducted on the final day of the internship. A clinical internship success grade of at least 60/100 (CC) is required. Students who fail the internship will take a resit exam at the end of the internship. If a student fails the resit exam, they must repeat the internship in the following academic year.
3. Internship Period (Year VI)
Students in Year VI (intern doctors) are assessed based on their overall medical knowledge, responsibilities, patient management, communication skills, fieldwork, clinical skills, and their performance in the Pre-Doctoral Practice Record. Students are graded as "successful" or "unsuccessful" based on these evaluations.
4. Elective and Common Compulsory Courses
The assessment for elective and common compulsory courses consists of one mid-term exam and one final exam. These courses are not prerequisites for other courses. Therefore, students who fail an elective course may still continue to the next year. However, they cannot graduate without successfully completing all required elective courses.
Examination Types and Implementation
The following types of exams are applied:
- Written exams: classical, multiple-choice, mixed written (test-oriented)
- Structured oral exams
- Structured practical exams
Exams may include one or more of these types, with at least one written exam being required. In the pre-clinical years (I–III), all exam dates are announced according to the academic calendar approved by the Senate. In clinical years (IV–V), internship exam dates are determined by the relevant departments, and changes to these dates may only be made with Faculty Board approval.
Exams may be held on weekends, except for national and religious holidays.
Students are required to attend exams on the specified date, time, and location, presenting valid student ID documentation. Any student who does not attend an exam, despite being eligible to do so, is considered to have used their exam right and will receive a grade of "0". A student who takes an exam for which they are not eligible will have their grade for that exam invalidated. Students caught cheating, attempting to cheat, or assisting others in cheating will receive a grade of “0” for that exam, and disciplinary actions will be taken.
Examination Results and Appeals Process
Students may appeal their exam results within three working days of the results being announced. Appeals must be submitted in writing to the Dean’s Office. The exam papers will be reviewed by the instructors to identify any material errors, and necessary grade adjustments will be made if such errors are found.
Examination and Assessment Principles
The examination and assessment processes at Ankara Yıldırım Beyazıt University Faculty of Medicine are carried out in accordance with the University's Education and Examination Regulations and the relevant faculty-specific arrangements. All exams are evaluated on a scale of 100 points, and student grades are rounded to the nearest whole number.
1. Pre-Clinical Period (Years I–III)
In these years, an integrated education model is applied. Students take theoretical and/or practical (written, oral, multiple-choice, applied) exams at the end of each course block (committee). Students who do not attend the course block exam will receive a grade of “0” (zero) for the exam.
Each course block exam is based on questions provided by the contributing departments, weighted according to their respective share of the curriculum. The total score from all departments in the block determines the final grade for the course block exam. For course block exams, the general exam at the end of the year, and the resit exam, a 50% minimum score rule applies: if a student scores less than 50% in any course, the difference between the actual score and the 50% threshold will be subtracted from the total exam score.
At the end of the year, a “year-end general exam” is conducted, which is a multiple-choice test. The "year-end success grade" is calculated by taking 60% of the weighted average grade of the course blocks and 40% of the score obtained in the year-end general exam. A student must have a year-end success grade of at least 60/100 (CC) to pass the year. Students who cannot attend the year-end exam due to a valid excuse, as accepted by the Faculty Board, may take the resit exam. Students who do not attend the resit exam will not be allowed to take the year-end resit exam and must repeat the relevant courses in the next academic year.
2. Clinical Period (Years IV–V)
During these years, the training is based on internships. Written (theoretical) and practical (oral or applied) exams are conducted at the end of each internship. In Year IV, exams are held in the last week of the internship, while in Year V, they are conducted on the final day of the internship. A clinical internship success grade of at least 60/100 (CC) is required. Students who fail the internship will take a resit exam at the end of the internship. If a student fails the resit exam, they must repeat the internship in the following academic year.
3. Internship Period (Year VI)
Students in Year VI (intern doctors) are assessed based on their overall medical knowledge, responsibilities, patient management, communication skills, fieldwork, clinical skills, and their performance in the Pre-Doctoral Practice Record. Students are graded as "successful" or "unsuccessful" based on these evaluations.
4. Elective and Common Compulsory Courses
The assessment for elective and common compulsory courses consists of one mid-term exam and one final exam. These courses are not prerequisites for other courses. Therefore, students who fail an elective course may still continue to the next year. However, they cannot graduate without successfully completing all required elective courses.
Examination Types and Implementation
The following types of exams are applied:
- Written exams: classical, multiple-choice, mixed written (test-oriented)
- Structured oral exams
- Structured practical exams
Exams may include one or more of these types, with at least one written exam being required. In the pre-clinical years (I–III), all exam dates are announced according to the academic calendar approved by the Senate. In clinical years (IV–V), internship exam dates are determined by the relevant departments, and changes to these dates may only be made with Faculty Board approval.
Exams may be held on weekends, except for national and religious holidays.
Students are required to attend exams on the specified date, time, and location, presenting valid student ID documentation. Any student who does not attend an exam, despite being eligible to do so, is considered to have used their exam right and will receive a grade of "0". A student who takes an exam for which they are not eligible will have their grade for that exam invalidated. Students caught cheating, attempting to cheat, or assisting others in cheating will receive a grade of “0” for that exam, and disciplinary actions will be taken.
Examination Results and Appeals Process
Students may appeal their exam results within three working days of the results being announced. Appeals must be submitted in writing to the Dean’s Office. The exam papers will be reviewed by the instructors to identify any material errors, and necessary grade adjustments will be made if such errors are found.
Explanations:
- FF: Failure grade; the student is required to repeat the course or internship.
- DZ (Devamsız): Grade for students who fail to meet the attendance requirements; no exam right is granted.
- GR (Girmedi): Grade for students who do not attend an exam despite having the right to do so; the score is considered “0”.
- MU (Muaf): Given for courses that a student has been exempted from.
- YT/YZ: Used for courses evaluated as "Satisfactory/Unsatisfactory".
To monitor the quality of higher education programs;
YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.
"University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared annually within the framework of the criteria determined by YÖK are published. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curricula:
1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.3. After the curriculum of the National Core Curriculum is accepted by the relevant Council of Deans, it is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.
2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the education and training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an undergraduate diploma.
4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback
Accreditation Body Name; Association for Evaluation and Accreditation of Medical Education Programs
Start/End Date; 1.01.2025/ 1.01.2031
- To have graduated from secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and to have met the conditions for admission to undergraduate programs of higher education institutions.
- To have been placed in the relevant undergraduate program of the higher education institution as a result of the central exam conducted by the Evaluation, Selection and Placement Center (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by YÖK.
Graduates of the Faculty of Medicine work in various health units such as community health units and emergency services of public hospitals in primary health care services through a draw organized by the Ministry of Health of the Republic of Turkey for their two-year compulsory service. A Medical Residency Examination (TUS) is held twice a year and the graduates who are successful to get a post announced by OSYM (Higher Education Council Student Selection and Placement Center) are recruited in the research and education hospitals of the universities or the Turkish Ministry of Health.. Graduates can also continue their doctoral programs.
1. Law No. 2547 on Higher Education
1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
Qualification is continuous