Yeterlilik Kodu | TR0030011052 | |
Yeterlilik Adı | Tıbbi ve Aromatik Bitkiler (Hamidiye Sağlık Hizmetleri MYO) Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Sağlık Bilimleri Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Sağlık Bilimleri Üniversitesi Adres: Mekteb-i Tıbbiyye-i Şâhâne Külliyesi, Tıbbiye Cad. No:38 Selimiye, Üsküdar-İSTANBUL | |
Sorumlu Kurum URL | https://sbu.edu.tr/ | |
Yönelim | Mesleki | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Geleneksel ve tamamlayıcı tıp ve terapi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCED (2013) 005.0811.031 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Programdan mezun olan öğrencilerin yakın gelecekte, Tıbbi ve Aromatik Bitkiler alanında;
| |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün eğitim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda, botanik bahçelerde ve bitkisel üretim yapan iş yerlerinde ders ve staj olarak uygulamalı eğitimler yapılır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler |
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK) (Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 01.01.2025-31.12.2028) | |
Giriş Şartı | 1.YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili ön lisans programına yerleştirilmiş olmak. 2.Yurt dışından veya yabancı uyruklu öğrenciler için; ÖSYM tarafından yapılan TR-YÖS sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili ön lisans programına yerleştirilmiş olmak. | |
Başarma Şartları | Sağlık Bilimleri Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği’ne göre bu programdan mezun olabilmek için öğrencilerin; öğretim programlarında belirlenen tüm derslerden 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları ve 120 AKTS kredisi almaları zorunludur. Öğrencilerin yaz stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Ön lisans diplomasına sahip olanlar, DGS sınavı ile lisans derecesi programlarına (Bahçe Bitkileri, Bitki Koruma, Bitkisel Üretim ve Teknolojileri, Kimya, Tarla Bitkileri) devam edebilirler. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği 3. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği 4. ÖSYM TR-YÖS Kılavuzu | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030011052
ISCED (2013)
005.0811.031
ISCED (2013)
005.0811.031
Programdan mezun olan öğrencilerin yakın gelecekte, Tıbbi ve Aromatik Bitkiler alanında;
- Mesleğinin gerektirdiği temel bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip olan,
- Mesleki etik ilkeler doğrultusunda tıbbi ve aromatik bitkilerin üretim, işlenme ve kullanılması alanlarında rol alan ve çözüm önerileri geliştiren,
- Yaşam boyu kendini geliştirme becerisine sahip olan, çevreye duyarlı nitelikli olan bireyler olmasıdır.
Eğitim ve öğretim örgün eğitim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda, botanik bahçelerde ve bitkisel üretim yapan iş yerlerinde ders ve staj olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Tıbbi ve Aromatik Bitkiler alanında gerekli temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
- İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
- Mesleğiyle ilgili bilgiye ulaşma yollarını bilir, güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder ve etkin bir şekilde kullanır.
- Alanında karşılaştığı sorunları ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve çözüm önerisi sunar.
- Çalışma alanlarının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
- Mesleki açıdan kendini yaşam boyu geliştirme becerisine sahiptir.
- Birey, aile, toplum ve ekip üyeleri ile etkili biçimde yazılı ve sözlü iletişim kurma becerisine sahiptir.
- Mesleki uygulamalarda karşılaşılan sorunları etik ilkeler doğrultusunda hem bireysel hem ekip üyeleriyle uyumlu olarak çözme becerisine sahiptir.
- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.
- Mesleki bilgilere erişmek için en az bir yabancı dil kullanır.
- Kimya ve tarım gibi alanlarda edindiği bilgileri mesleki alan kapsamında yorumlar, değerlendirir ve uygulayabilir.
- Bitkilerde gerekli fiziksel, kimyasal ve duyusal analizleri yapar.
- Alanıyla ilgili bitkileri doğadan toplamayı, tarımsal yetiştiriciliği, üretim ve çoğaltım yöntemlerini açıklar ve uygular.
- Yaşam boyu öğrenme ve eleştirel düşünme yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Etkili iletişim yetkinliği
- Etik ile problem çözme yetkinliği
- Toplumsal, bilimsel ve kültürel değer bilinci
- Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
- Ölçme ve değerlendirmede ödev, sunum, rapor, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.
- Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve/veya rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
-
-
- Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.
- Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
- Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
- Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
- Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.
- Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
-
Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK) (Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 01.01.2025-31.12.2028)
1.YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili ön lisans programına yerleştirilmiş olmak.
2.Yurt dışından veya yabancı uyruklu öğrenciler için; ÖSYM tarafından yapılan TR-YÖS sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili ön lisans programına yerleştirilmiş olmak.
Ön lisans diplomasına sahip olanlar, DGS sınavı ile lisans derecesi programlarına (Bahçe Bitkileri, Bitki Koruma, Bitkisel Üretim ve Teknolojileri, Kimya, Tarla Bitkileri) devam edebilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
3. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği
4. ÖSYM TR-YÖS Kılavuzu
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030011052 | |
Qualification Title | Associate Degree in Medicinal and Aromatic Plants Program | |
Awarding Body | University of Health Sciences | |
Awarding Body Contact | University of Health Sciences Address: Mekteb-i Tıbbiyye-i Şâhâne Külliyesi, Tıbbiye Cad. No:38 Selimiye, Üsküdar-İSTANBUL | |
Awarding Body Url | https://ghf.sbu.edu.tr/ | |
Orientation | Occupational | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Traditional and complementary medicine and therapy | |
National Occupation Classification |
ISCED (2013) 005.0811.031.001 | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 Yıl | |
Program Profile | Students graduating from the program will become individuals in the field of Medicinal and Aromatic Plants who; • Have the basic knowledge, skills, and competence required by their profession, • Take part in the production, processing, and use of medicinal and aromatic plants in line with professional ethical principles and develop solution proposals, • They can improve themselves throughout their lives and are environmentally sensitive. | |
Learning Environments | Education and training are in the form of formal education. In addition, practical training is provided through courses and internships in laboratories, botanical gardens, and plant production workplaces within higher education institutions. | |
Description |
| |
Key Competencies | • Lifelong learning and critical thinking competence • Entrepreneurship competence • Effective communication competence • Ethics and problem-solving competence • Social, scientific, and cultural value awareness | |
Further Info |
| |
Quality Assurance | To ensure the quality of higher education programs:
The quality assurance of associate degree programs in higher education is regulated according to the “Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”, which includes the following components:
Vocational Education Evaluation and Accreditation Association (MEDEK) (Accreditation Period: 01.01.2025 – 31.12.2028) | |
Access Requirements | 1. To be placed in the relevant associate degree program of the higher education institution as a result of the central exam conducted by the Evaluation, Selection, and Placement Center (ÖSYM), the procedures and principles are determined by YÖK. 2. For students from abroad or foreign nationals to be placed in the relevant associate degree program of the higher education institution due to the TR-YÖS exam conducted by ÖSYM. | |
Conditions for Success | By Health Sciences University Associate and Undergraduate Education-Teaching Regulation graduate from this program, students must have a GPA of at least 2.00 out of 4.00 from all courses specified in the curriculum and must receive 120 ECTS credits. Students must complete their summer internships within the specified period and characteristics. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Students with an associate degree can continue their undergraduate degree programs (Horticulture, Plant Protection, Plant Production and Technologies, Chemistry, Field Crops) with the DGS exam. | |
Legal Basis | 1. Law No. 2547 on Higher Education 1.1. Regulation on Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer 1.2. Regulation on Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board 3. Regulation on Health Sciences University Associate and Undergraduate Education-Teaching 4. ÖSYM TR-YÖS Guide | |
Validity Period (If Any) | Qualification is valid at all times | |
Url | Open Address |
TR0030011052
ISCED (2013) 005.0811.031.001
ISCED (2013) 005.0811.031.001
Students graduating from the program will become individuals in the field of Medicinal and Aromatic Plants who;
• Have the basic knowledge, skills, and competence required by their profession,
• Take part in the production, processing, and use of medicinal and aromatic plants in line with professional ethical principles and develop solution proposals,
• They can improve themselves throughout their lives and are environmentally sensitive.
Education and training are in the form of formal education. In addition, practical training is provided through courses and internships in laboratories, botanical gardens, and plant production workplaces within higher education institutions.
- Has the necessary basic, current, and applied knowledge in the Medicinal and Aromatic Plants field.
- Knows occupational health and safety, environmental awareness, and quality processes.
- Knows how to access information related to his/her profession, follows current developments and applications, and uses them effectively.
- Evaluate the problems and issues encountered in his/her field independently with an analytical and critical approach and offer solution suggestions.
- Uses information and communication technologies at the level required by his/her fields of study.
- Can develop himself/herself professionally throughout his/her life.
- Can communicate effectively in written and verbal form with individuals, families, society, and team members.
- Can solve the problems encountered in professional practices by ethical principles, individually and in harmony with team members.
- Has social, scientific, cultural, and ethical values in collecting, applying, and announcing data related to his/her field.
- Uses at least one foreign language to access professional information.
- Can analyze, evaluate, and apply the information he/she has acquired in fields such as chemistry and agriculture within the scope of his/her professional field.
- Performs the necessary physical, chemical, and sensory analyses on plants.
- Explains and applies the collection of plants related to his field from nature, agricultural cultivation, production, and propagation methods.
• Lifelong learning and critical thinking competence
• Entrepreneurship competence
• Effective communication competence
• Ethics and problem-solving competence
• Social, scientific, and cultural value awareness
- Measurement and evaluation methods; types of exams and their contribution to course success grades are determined by the senates of higher education institutions by the fundamental principles determined by the Council of Higher Education (YÖK) on these issues.
- Different methods such as homework, presentation, report, application, midterm, and final exams are used in measurement and evaluation.
- Letter and/or numerical grading systems evaluate student success.
To ensure the quality of higher education programs:
- The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for the planning, organization, management, and supervision of education, training, and other activities carried out in higher education institutions in Türkiye.
- Within the framework of criteria set by YÖK, “University Monitoring and Evaluation Reports” are published annually. Based on these reports, both quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions are shared with the public by YÖK.
The quality assurance of associate degree programs in higher education is regulated according to the “Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”, which includes the following components:
- Curriculum Design and Approval:
- YÖK determines the minimum standards and criteria required for the establishment of associate degree departments and programs in higher education institutions.
- The curricula of associate degree programs, including the intended learning outcomes, are determined by the senates of higher education institutions in accordance with YÖK's guiding principles.
- National Core Education Programs are implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.
- Assessment and Evaluation: The methods for assessing and evaluating the learning outcomes of each associate degree program are governed by the institutional academic and examination regulations, developed in accordance with YÖK’s foundational principles.
- Certification: Students enrolled in associate degree programs are awarded an associate degree diploma upon successful completion of the required course credits and other academic obligations determined by the institution.
- Internal and External Evaluation: In the context of continuous monitoring, each higher education institution submits its Annual Institutional Self-Assessment Report to the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK). YÖKAK publishes the Institutional Feedback Reports based on external evaluations of institutions. Accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also demonstrate that the qualifications and standards of programs meet quality assurance criteria. In accordance with YÖKAK regulations, regular reviews of qualifications are conducted.
Vocational Education Evaluation and Accreditation Association (MEDEK) (Accreditation Period: 01.01.2025 – 31.12.2028)
1. To be placed in the relevant associate degree program of the higher education institution as a result of the central exam conducted by the Evaluation, Selection, and Placement Center (ÖSYM), the procedures and principles are determined by YÖK.
2. For students from abroad or foreign nationals to be placed in the relevant associate degree program of the higher education institution due to the TR-YÖS exam conducted by ÖSYM.
Students with an associate degree can continue their undergraduate degree programs (Horticulture, Plant Protection, Plant Production and Technologies, Chemistry, Field Crops) with the DGS exam.
1. Law No. 2547 on Higher Education
1.1. Regulation on Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer
1.2. Regulation on Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
3. Regulation on Health Sciences University Associate and Undergraduate Education-Teaching
4. ÖSYM TR-YÖS Guide
Qualification is valid at all times