Yeterlilik Kodu | TR0030044063 | |
Yeterlilik Adı | Tıbbi Laboratuvar Teknikleri (Sağlık Hizmetleri MYO) Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Trakya Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Trakya Üniversitesi Rektörlüğü 22030 Balkan Yerleşkesi / EDİRNE Telefonlar +90 (284) 223 42 10-11-12-13 +90 (284) 236 49 81-82-84 | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.trakya.edu.tr/ | |
Yönelim | Mesleki | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Temel programlar ve yeterlilikler | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO_08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Sağlık kurumları bünyesindeki tanı ve tedavi laboratuvarlarında hastanın durumu ile ilgili olarak gerekli görülen tıbbi analizleri yapan sağlık teknikeri yetiştirmektir. Klinik ve diğer araştırma laboratuvarlarında kullanılan yöntem ve cihazların işleyişi, tahlillerin yapılması konularında teknik eleman yetiştirilir. Mezunların, mezuniyetlerinden en az iki yıl sonra birinci, ikinci ve üçüncü basamak merkezlerde (aile sağlığı merkezleri, hastaneler, huzurevleri vb.) yüksek oranda istihdam edilmesi. Bilimsel yöntem ve tekniklere iyi derecede hakim Tıbbi Laboratuvar Teknikerleri yetiştirmektir. | |
Öğrenme Ortamları | Derslik / Amfi ortamları Mesleki uygulama (sağlık kurumları) Laboratuvarlar Çevrimiçi yöntemler | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) | Tıbbi laboratuvarlarda istenilen testleri hızlı ve doğru yapabilmek için gerekli temel bilgilere sahiptir. - Biyokimya laboratuvarlarında istenilen testleri yapabilmek, sonuçlarını doğru rapor eder. - Mikrobiyoloji laboratuvarlarında istenilen testleri yapabilmek, sonuçlarını doğru rapor eder. - Acil laboratuvarda çalışılan testleri bilmek, sonuçlarını doğru rapor eder. - Hematoloji laboratuvarı ve kan bankasında çalışılan testleri yapabilmek ve sonuçlarını doğru rapor eder. - Patoloji laboratuvarında yapılan temel işlemleri bilmek, doğru şekilde uygular. - Tıbbi laboratuvarcılık kapsamındaki moleküler biyoloji gibi ilgili diğer laboratuvarlarda biyolojik örneklerle istenilen tahlilleri yapabilmek ve sonuçlarını rapor eder. - Laboratuvarda kullanılacak numune ve örnekleri gereğine uygun hazırlar. - Deney, analiz ve test ortamına gerekli kimyasal ve fiziksel şartları oluşturmak için yeterli bilgiye sahiptir. - İncelediği ve raporladığı sonuçlara meslek onuru ve yetkileri ölçüsünde koruyucu davranışlar gösterir. - Bilgi ve teknolojiye erişim yolları ve araçlarını yeterli düzeyde kullanır. Meslektaşları, diğer ekip üyeleri ve hastalarla düzgün iletişim kurabilir, düşüncelerini ve sorunları doğru aktarabilir. - Çalışma alanı ve çalışılan materyal ile ilgili tehlike ve riskleri bilir, bunlara karşı gerekli önlemleri alır. - Türk dilini ve yabancı dili doğru olarak kullanmak ve Türkçe ve İngilizce yazılmış resmi ve teknik belgeleri okumak. - Türkiye Cumhuriyeti tarihi ve Atatürkçü düşünce hakkında doğru bilgiler kazanmak; Atatürk ilke ve inkılapları doğrultusunda çağdaş ve bilimsel tabanlı düşünmek. - İşletim sistemi, temel ofis yazılımları ve bilgisayar genel donanımı hakkında bilgi sahibi olmak. Bilgisayar ve internet teknolojilerini kullanarak mesleki gelişime faydalı dokümanlara ulaşmak | |
Anahtar Yetkinlikler |
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | 1-Ara sınav (yılsonu notunun % 30'u) 2-Final (yılsonu notunun % 70'i) 3-Ödev 4-Proje 5-Uygulama 6- Çevrimiçi yöntemler | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur. • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. • YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Program, MEDEK tarafından 01/01/2025 – 31/12/2028 tarihleri için akredite edilmiştir | |
Giriş Şartı | Tıbbi Laboratuvar Teknikleri programını tercih etmek için Yükseköğretim programları ve kontenjanları kılavuzunda herhangi bir özel şart belirtilmemektedir. Trakya Üniversitesi Balkan Yerleşkesinde örgün olarak eğitim verilen programın eğitim süresi 2 yıldır. Programa öğrenci alımı TYT sınavı ile olmaktadır. | |
Başarma Şartları | Eğitim-öğretim süreci sonunda en az 120 AKTS ders kredisi ve yıl sonu stajlarını başarıyla tamamlayan öğrenciler mezun olmaya hak kazanırlar. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Bu programda okuyan öğrencilerden mezun olanlar ile son sınıfta olup da staj dışındaki mezuniyet şartlarını yerine getirmiş olanlar ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı(DGS)ile yine ÖSYM tarafından belirlenen bölümler doğrultusunda 4 yıllık fakültelere geçiş yapabilmektedir. | |
Yasal Dayanağı | 04/11/1981 tarih, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | 4 yıl | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030044063
ISCO_08
ISCO_08
Sağlık kurumları bünyesindeki tanı ve tedavi laboratuvarlarında hastanın durumu ile ilgili olarak gerekli görülen tıbbi analizleri yapan sağlık teknikeri yetiştirmektir. Klinik ve diğer araştırma laboratuvarlarında kullanılan yöntem ve cihazların işleyişi, tahlillerin yapılması konularında teknik eleman yetiştirilir. Mezunların, mezuniyetlerinden en az iki yıl sonra birinci, ikinci ve üçüncü basamak merkezlerde (aile sağlığı merkezleri, hastaneler, huzurevleri vb.) yüksek oranda istihdam edilmesi. Bilimsel yöntem ve tekniklere iyi derecede hakim Tıbbi Laboratuvar Teknikerleri yetiştirmektir.
Derslik / Amfi ortamları
Mesleki uygulama (sağlık kurumları)
Laboratuvarlar
Çevrimiçi yöntemler
Tıbbi laboratuvarlarda istenilen testleri hızlı ve doğru yapabilmek için gerekli temel bilgilere sahiptir.
- Biyokimya laboratuvarlarında istenilen testleri yapabilmek, sonuçlarını doğru rapor eder.
- Mikrobiyoloji laboratuvarlarında istenilen testleri yapabilmek, sonuçlarını doğru rapor eder.
- Acil laboratuvarda çalışılan testleri bilmek, sonuçlarını doğru rapor eder.
- Hematoloji laboratuvarı ve kan bankasında çalışılan testleri yapabilmek ve sonuçlarını doğru rapor eder.
- Patoloji laboratuvarında yapılan temel işlemleri bilmek, doğru şekilde uygular.
- Tıbbi laboratuvarcılık kapsamındaki moleküler biyoloji gibi ilgili diğer laboratuvarlarda biyolojik örneklerle istenilen tahlilleri yapabilmek ve sonuçlarını rapor eder.
- Laboratuvarda kullanılacak numune ve örnekleri gereğine uygun hazırlar.
- Deney, analiz ve test ortamına gerekli kimyasal ve fiziksel şartları oluşturmak için yeterli bilgiye sahiptir.
- İncelediği ve raporladığı sonuçlara meslek onuru ve yetkileri ölçüsünde koruyucu davranışlar gösterir.
- Bilgi ve teknolojiye erişim yolları ve araçlarını yeterli düzeyde kullanır. Meslektaşları, diğer ekip üyeleri ve hastalarla düzgün iletişim kurabilir, düşüncelerini ve sorunları doğru aktarabilir.
- Çalışma alanı ve çalışılan materyal ile ilgili tehlike ve riskleri bilir, bunlara karşı gerekli önlemleri alır.
- Türk dilini ve yabancı dili doğru olarak kullanmak ve Türkçe ve İngilizce yazılmış resmi ve teknik belgeleri okumak.
- Türkiye Cumhuriyeti tarihi ve Atatürkçü düşünce hakkında doğru bilgiler kazanmak; Atatürk ilke ve inkılapları doğrultusunda çağdaş ve bilimsel tabanlı düşünmek.
- İşletim sistemi, temel ofis yazılımları ve bilgisayar genel donanımı hakkında bilgi sahibi olmak. Bilgisayar ve internet teknolojilerini kullanarak mesleki gelişime faydalı dokümanlara ulaşmak
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
1-Ara sınav (yılsonu notunun % 30'u)
2-Final (yılsonu notunun % 70'i)
3-Ödev
4-Proje
5-Uygulama
6- Çevrimiçi yöntemler
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Program, MEDEK tarafından 01/01/2025 – 31/12/2028 tarihleri için akredite edilmiştir
Tıbbi Laboratuvar Teknikleri programını tercih etmek için Yükseköğretim programları ve kontenjanları kılavuzunda herhangi bir özel şart belirtilmemektedir. Trakya Üniversitesi Balkan Yerleşkesinde örgün olarak eğitim verilen programın eğitim süresi 2 yıldır. Programa öğrenci alımı TYT sınavı ile olmaktadır.
Bu programda okuyan öğrencilerden mezun olanlar ile son sınıfta olup da staj dışındaki mezuniyet şartlarını yerine getirmiş olanlar ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı(DGS)ile yine ÖSYM tarafından belirlenen bölümler doğrultusunda 4 yıllık fakültelere geçiş yapabilmektedir.
04/11/1981 tarih, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu
4 yıl
Qualification Code | TR0030044063 | |
Qualification Title | Associate Degree Diploma in Medical Laboratory Techniques | |
Awarding Body | Trakya University | |
Awarding Body Contact | Trakya Üniversitesi Rektörlüğü 22030 Balkan Yerleşkesi / EDİRNE Phone +90 (284) 223 42 10-11-12-13 +90 (284) 236 49 81-82-84 | |
Awarding Body Url | http://www.trakya.edu.tr/ | |
Orientation | Occupational | |
EQF Level | 1 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 1 | |
Thematic Areas | Basic programmes and qualifications | |
National Occupation Classification |
ISCO_08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 Yıl | |
Program Profile | -To train health technicians who perform necessary medical analyses regarding the patient's condition in the diagnosis and treatment laboratories within health institutions -Technical personnel are trained in the operation of methods and devices used in clinics and other research laboratories and in performing analyses -High employment rates of graduates in primary, secondary and tertiary care centers (family health centers, hospitals, nursing homes, etc.) at least two years after graduation. -To train Medical Laboratory Technicians who have a good command of scientific methods and techniques. | |
Learning Environments | Classroom / Lecture hall environments Professional practice (healthcare institutions) Laboratories Online methods | |
Description | - Has the basic knowledge required to perform the required tests in medical laboratories quickly and accurately. - Be able to perform the required tests in biochemistry laboratories and report their results accurately. - Be able to perform the required tests in microbiology laboratories and report their results accurately. - Know the tests performed in emergency laboratories and report their results accurately. - Be able to perform the tests performed in hematology laboratories and blood banks and report their results accurately. - Know the basic procedures performed in pathology laboratories and apply them correctly. - Be able to perform the required analyses with biological samples in other relevant laboratories such as molecular biology within the scope of medical laboratory and report their results. - Prepares the samples and specimens to be used in the laboratory as required. - Has sufficient knowledge to create the necessary chemical and physical conditions for the experiment, analysis and test environment. - Shows protective behaviors in the results he/she examines and reports within the scope of his/her professional honor and authority. - Uses the means and tools of access to information and technology sufficiently. Can communicate properly with colleagues, other team members and patients and convey his/her thoughts and problems correctly. - Knows the dangers and risks related to the field of work and the material being worked on, and takes the necessary precautions against them. - Uses Turkish and foreign languages correctly and reads official and technical documents written in Turkish and English. - Gains accurate information about the history of the Republic of Turkey and Atatürkist thought; thinks in a contemporary and scientific manner in line with Atatürk's principles and reforms. - Have knowledge of operating systems, basic office software and general computer hardware. Accesses documents useful for professional development using computer and internet technologies | |
Key Competencies | Literacy competence • Multilingual competence • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering • Digital competence • Personal, social and learning to learn competence • Citizenship competence • Entrepreneurial competence • Cultural awareness and expression competence | |
Further Info | 1-Midterm exam (30% of the final grade) 2-Final (70% of the final grade) 3-Homework 4-Project 5-Application 6-Online methods | |
Quality Assurance | To monitor the quality of higher education programmes; - YÖK is responsible for planning, organising, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions. - ‘University Monitoring and Evaluation Reports’ of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. - ‘Foundation Higher Education Institutions Report’ containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programmes in higher education is ensured according to the ‘Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programmes’: 1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programmes in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programmes in higher education institutions and the learning outcomes to be achieved by each programme are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK. 1.2. The curriculum of the National Core Education Programmes is adopted by the relevant Council of Deans and then implemented by higher education institutions with the approval of YÖK. 2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate programme is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programmes, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma. 4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the ‘Institutional Internal Evaluation Reports’ of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the ‘Institutional Feedback Report’ prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation bodies authorised or recognised by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programmes is ensured. YÖKAK carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. Higher Education Law No. 2547 dated 04/11/1981 | |
Access Requirements | There are no special conditions specified in the Higher Education Programs and Quotas Guide for choosing the Medical Laboratory Techniques program. The duration of the program, which is given formally at the Balkan Campus of Trakya University, is 2 years. Students are accepted to the program through the TYT exam. | |
Conditions for Success | At the end of the education-training process, students who successfully complete at least 120 ECTS course credits and end-of-year internships are eligible to graduate | |
Progression Paths (Relationship Type) | Among the students studying in this program, those who have graduated and are in their final year and have fulfilled the graduation requirements except for the internship can transfer to 4-year faculties in line with the departments determined by ÖSYM, with the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by ÖSYM. | |
Legal Basis | Higher Education Law No. 2547 dated 04/11/1981 | |
Validity Period (If Any) | 4 years | |
Url | Open Address |
TR0030044063
ISCO_08
ISCO_08
-To train health technicians who perform necessary medical analyses regarding the patient's condition in the diagnosis and treatment laboratories within health institutions
-Technical personnel are trained in the operation of methods and devices used in clinics and other research laboratories and in performing analyses
-High employment rates of graduates in primary, secondary and tertiary care centers (family health centers, hospitals, nursing homes, etc.) at least two years after graduation.
-To train Medical Laboratory Technicians who have a good command of scientific methods and techniques.
Classroom / Lecture hall environments
Professional practice (healthcare institutions)
Laboratories
Online methods
- Has the basic knowledge required to perform the required tests in medical laboratories quickly and accurately.
- Be able to perform the required tests in biochemistry laboratories and report their results accurately.
- Be able to perform the required tests in microbiology laboratories and report their results accurately.
- Know the tests performed in emergency laboratories and report their results accurately.
- Be able to perform the tests performed in hematology laboratories and blood banks and report their results accurately.
- Know the basic procedures performed in pathology laboratories and apply them correctly.
- Be able to perform the required analyses with biological samples in other relevant laboratories such as molecular biology within the scope of medical laboratory and report their results.
- Prepares the samples and specimens to be used in the laboratory as required.
- Has sufficient knowledge to create the necessary chemical and physical conditions for the experiment, analysis and test environment.
- Shows protective behaviors in the results he/she examines and reports within the scope of his/her professional honor and authority.
- Uses the means and tools of access to information and technology sufficiently. Can communicate properly with colleagues, other team members and patients and convey his/her thoughts and problems correctly.
- Knows the dangers and risks related to the field of work and the material being worked on, and takes the necessary precautions against them.
- Uses Turkish and foreign languages correctly and reads official and technical documents written in Turkish and English.
- Gains accurate information about the history of the Republic of Turkey and Atatürkist thought; thinks in a contemporary and scientific manner in line with Atatürk's principles and reforms.
- Have knowledge of operating systems, basic office software and general computer hardware. Accesses documents useful for professional development using computer and internet technologies
Literacy competence
• Multilingual competence
• Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
• Digital competence
• Personal, social and learning to learn competence
• Citizenship competence
• Entrepreneurial competence
• Cultural awareness and expression competence
1-Midterm exam (30% of the final grade) 2-Final (70% of the final grade) 3-Homework 4-Project 5-Application 6-Online methods
To monitor the quality of higher education programmes;
- YÖK is responsible for planning, organising, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.
- ‘University Monitoring and Evaluation Reports’ of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- ‘Foundation Higher Education Institutions Report’ containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
Quality assurance of undergraduate programmes in higher education is ensured according to the ‘Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programmes’:
1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programmes in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programmes in higher education institutions and the learning outcomes to be achieved by each programme are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK.
1.2. The curriculum of the National Core Education Programmes is adopted by the relevant Council of Deans and then implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.
2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate programme is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programmes, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.
4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the ‘Institutional Internal Evaluation Reports’ of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the ‘Institutional Feedback Report’ prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation bodies authorised or recognised by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programmes is ensured. YÖKAK carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
Higher Education Law No. 2547 dated 04/11/1981
There are no special conditions specified in the Higher Education Programs and Quotas Guide for choosing the Medical Laboratory Techniques program. The duration of the program, which is given formally at the Balkan Campus of Trakya University, is 2 years. Students are accepted to the program through the TYT exam.
Among the students studying in this program, those who have graduated and are in their final year and have fulfilled the graduation requirements except for the internship can transfer to 4-year faculties in line with the departments determined by ÖSYM, with the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by ÖSYM.
Higher Education Law No. 2547 dated 04/11/1981
4 years