Yeterlilik Kodu | TR0030034903 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterlilik Adı | Tıbbi Görüntüleme Teknikleri (Avrupa MYO) Ön Lisans Diploması | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum | Kocaeli Sağlık ve Teknoloji Üniversitesi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Yeniköy Mahallesi Ilıca Caddesi No:29, Başiskele/Kocaeli Başiskele Merkez Kampüs Telefon: 0262 999 80 85 Whatsapp: 0549 787 09 94 E-posta : info@kocaelisaglik.edu.tr Telefon2: 0850 450 28 28 E-posta2 : kostu@hs03.kep.tr | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum URL | https://kocaelisaglik.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yönelim | Mesleki | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TYÇ Seviyesi | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Tıbbi teşhis ve tedavi teknolojisi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO:08 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kategori | Ana | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredi Değeri | 120 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profili (Amaç) | Tıbbi Görüntüleme Teknikleri programının temel amacı, sağlık sektöründe görev alacak nitelikli ve yetkin sağlık teknikerleri yetiştirmektir. Program, öğrencilere teorik bilgi ile birlikte pratik beceriler kazandırmayı ve mezunlarını, tıbbi görüntüleme cihazlarını etkin bir şekilde kullanabilen, etik kurallara uygun çalışan ve hasta güvenliğini önceliklendiren profesyoneller olarak hazırlamayı hedefler. Aynı zamanda, sağlık hizmetleri içinde kritik bir rol oynayan tıbbi görüntüleme süreçlerinde, kalite ve güvenlik standartlarına uygun şekilde çalışan profesyoneller yetiştirmektir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Ortamları | Teorik Eğitim:
Uygulamalı Eğitim: Radyoloji cihazlarının kullanımı ve radyasyon güvenliği uygulamalarının simüle edildiği laboratuvar çalışmaları yapılır. Görüntüleme cihazlarının (X-ray, CT, MR, ultrason) temel işleyişini öğrenmek ve uygulama yapılır. Teorik bilgi pratik becerilere dönüştürülür. Staj:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda belirtilen yetkinliklere ileri seviyede sahip olabilir:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Başarının Değerlendirilmesi:
Başarı notu: Notlar ve katsayılar aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir.
Not Ortalaması: Bir yarıyıl içerisinde alınan derslerin başarı notunun katsayısı ile o derslerin AKTS değerlerinin ayrı ayrı çarpımları toplamının, bu derslerin AKTS değerleri toplamına bölünmesiyle belirlenen nota Yarıyıl Ağırlıklı Not Ortalaması (YANO) denir. Bölme işlemi virgülden sonra iki basamak yürütülüp üst değere yuvarlatılarak bulunur. Alınan tüm derslere uygulanması ile hesaplanan nota Genel Ağırlıklı Ortalama (GANO) denir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Giriş Şartı | Tıbbi görüntüleme teknikleri programı önce Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından TYT puan türü sonuçlarına göre ÖSYM tarafından merkezi yerleştirme sonucuna göre öğrenci alınmaktadır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Başarma Şartları | Öğrenci; kayıtlı olduğu diploma programının teorik ve pratik çalışmalarını tamamlamış olmak kaydıyla; ön lisans programları için minimum 120 AKTS tamamlamak zorundadır. Ön lisans programından mezun olabilmek için, genel not ortalaması en az 2.00 olması gerekir. Bir öğrenci kayıtlı olduğu Bölüm/Program’ın müfredatta belirtilen tüm derslerini başardığı halde genel not ortalaması 2.00’ın altında ise, (DD) ve (DC) notlarına sahip derslerinin en az birini yükselterek genel not ortalamasını 2.00 ve üzerine çıkarması gerekir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Tıbbi Görüntüleme ve Teknikleri programı öğrencileri Dikey Geçiş Sınavı (DGS) ile “Hemşirelik” ve “Hemşirelik ve Sağlık Hizmetleri” lisans programlarına geçiş yapabilirler. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030034903
ISCO:08
ISCO:08
Tıbbi Görüntüleme Teknikleri programının temel amacı, sağlık sektöründe görev alacak nitelikli ve yetkin sağlık teknikerleri yetiştirmektir. Program, öğrencilere teorik bilgi ile birlikte pratik beceriler kazandırmayı ve mezunlarını, tıbbi görüntüleme cihazlarını etkin bir şekilde kullanabilen, etik kurallara uygun çalışan ve hasta güvenliğini önceliklendiren profesyoneller olarak hazırlamayı hedefler. Aynı zamanda, sağlık hizmetleri içinde kritik bir rol oynayan tıbbi görüntüleme süreçlerinde, kalite ve güvenlik standartlarına uygun şekilde çalışan profesyoneller yetiştirmektir.
Teorik Eğitim:
- Sınıf içi derslerde temel ve ileri düzey teorik konular işlenir.
- Dersler, TYYÇ'de belirtilen disiplinlerarası öğrenmeyi destekleyen bir yaklaşım ile tasarlanır.
- Öğrencilere mesleki bilgi birikimini kazandırılır.
- Geleneksel sınıf ortamı, bilgisayar destekli sunumlar ve interaktif ders materyalleri kullanılır.
Uygulamalı Eğitim:
Radyoloji cihazlarının kullanımı ve radyasyon güvenliği uygulamalarının simüle edildiği laboratuvar çalışmaları yapılır.
Görüntüleme cihazlarının (X-ray, CT, MR, ultrason) temel işleyişini öğrenmek ve uygulama yapılır.
Teorik bilgi pratik becerilere dönüştürülür.
Staj:
- Devlet hastaneleri, üniversite hastaneleri ve özel sağlık kurumlarının radyoloji birimlerinde deneyim kazanır.
- Gerçek hasta ortamında, radyoloji cihazlarının kullanımı, hasta hazırlığı ve veri analizine yönelik deneyim kazanılır.
- Mesleki bilgi ve becerilerin pratiğe aktarılması, profesyonel iletişim becerileri geliştirilir.
- Toplumsal, bilimsel, kültürel değerleri göz önünde bulundurarak çalışma yapabilir.
- Ara eleman olarak görev yapacağı sağlık bilimleri alanındaki tıbbi terminolojiyi tanımlar.
- Hekim ve diğer sağlık çalışanları ile birlikte bir ekip olarak çalışmaya uyum gösterir.
- Alanı ile ilgili olarak cihazları tanır, bunlarla ilgili teknolojik gelişmeleri araştırır ve yeni aplikasyonları uygulayabilir.
- Alanı ile ilgili olarak anamnez alır, dosya hazırlar ve hasta bilgilerini alabilir.
- Bilgisayar ve medikal programlarını kullanabilir.
- Alanı ile ilgili fizik, biyoloji ve tıp kavramlarını açıklayabilir ve uygulayabilir.
- Etik ilkeleri ve mesleksel değerleri benimser ve uygulayabilir.
- Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularını benimser ve uygulayabilir.
- Alanıyla ilgili temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanır, verileri yorumlayıp değerlendirir ve olası sorunları tanımlayıp çözümleyebilir.
- Sağlık kurumları bünyesindeki radyoloji ve nükleer tıp ünitelerinde ilgili araç, cihaz ve teknikleri kullanarak hekimin gerekli gördüğü çekimleri yapar ve elde edilen verileri değerlendirebilir.
- Toplumsal, bilimsel, kültürel değerleri göz önünde bulundurarak çalışma yapabilir.
Aşağıda belirtilen yetkinliklere ileri seviyede sahip olabilir:
- Tıbbi Görüntüleme Teknikleri programında öğrencilere kazandırılması hedeflenen anahtar yetkinlikler, mesleki başarı ve etkili hasta bakımına yönelik bilgi, beceri ve davranışları içerir.
- Bu yetkinlikler, mezunların sağlık sektöründe profesyonel olarak etkin şekilde çalışmasını sağlamayı amaçlar.
- Bu yetkinlikler, mezunların mesleklerini etkin, güvenilir ve profesyonel bir şekilde icra edebilmeleri için kritik öneme sahiptir.
- Ayrıca, sağlık sektöründe rekabet avantajı elde etmelerine de olanak tanır.
Başarının Değerlendirilmesi:
-
- Öğrencilerin öğrenimlerine ilişkin durumlar Üniversite Öğrenci Bilgi Sistemi (OBS) ile takip edilir.
- Bir dersteki başarı durumu, ders başarı notu ile belirlenir. Ders başarı notu, o derse ait yarıyıl içinde yapılan sınavlar, uygulama, ödev, proje, devam, laboratuvar ve benzeri yarıyıl içi çalışmalarında gösterdiği başarı ve yarıyıl sonu sınavının birlikte değerlendirilmesiyle elde edilir.
- Bir dersin başarı notu; Yarıyıl içi sınav ve ölçme sistemleri sonucu elde edilen notun %40 dan az %60 dan çok olmamak kaydıyla, yarıyıl sonu sınav notunun yüzdesi alınarak elde edilir.
- Dersin öğretim elemanı, yarıyıl başında; dersin içeriği, başarı notunun hesaplanmasında esas olacak her türlü ölçme türünü öğrencilere ilan etmekle yükümlüdür.
- Öğrencinin başarısız olduğu zorunlu veya seçmeli derslerini tekrar alması gerekir. Ancak bu derslerin programdan çıkarılan dersler olması durumunda, hangi dersin alınacağı ilgili bölüm/program tarafından belirlenir.
- Öğrencinin başarısız olduğu dersi öncelikli almak zorundadır.
- Öğrencinin başarısız olduğu dersi tekrar ettiği dönemde o dersten devam şartı aranmaz.
Başarı notu:
Notlar ve katsayılar aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir.
- Notlar 100 üzerinden verilir.
- AA, BA, BB, CB, CC harf notu alınan dersler başarılı kabul edilir.
- DD ve DC harf notu alınan dersler, Ön Lisans programlarında GANO’nun 2,00 ve üzeri olması halinde (şartlı geçer) başarılı kabul edilir.
- FF harf notu alınan dersler tüm programlarda başarısız sayılır.
- B ve K notları, not ortalama hesaplarına dahil edilmez.
Başarı Notu |
Katsayı |
Harfli Başarı Notu |
|
90-100 |
4 |
AA |
Başarılı |
85-89 |
3,5 |
BA |
Başarılı |
75-84 |
3 |
BB |
Başarılı |
65-74 |
2,5 |
CB |
Başarılı |
60-64 |
2 |
CC |
Başarılı |
50-59 |
1,5 |
DC |
Koşullu geçer(Ön Lisans) |
45-49 |
1 |
DD |
Koşullu geçer(Lisans) |
0-44 |
FF |
Başarısız |
|
DZ |
Devamsız |
||
YZ |
Yetersiz |
||
B |
Kredisiz dersler için başarılı |
||
K |
Kredisiz dersler için başarısız |
||
DE |
Devam eden çalışma |
||
DÇ |
Dersten çekilme |
Not Ortalaması:
Bir yarıyıl içerisinde alınan derslerin başarı notunun katsayısı ile o derslerin AKTS değerlerinin ayrı ayrı çarpımları toplamının, bu derslerin AKTS değerleri toplamına bölünmesiyle belirlenen nota Yarıyıl Ağırlıklı Not Ortalaması (YANO) denir. Bölme işlemi virgülden sonra iki basamak yürütülüp üst değere yuvarlatılarak bulunur. Alınan tüm derslere uygulanması ile hesaplanan nota Genel Ağırlıklı Ortalama (GANO) denir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Tıbbi görüntüleme teknikleri programı önce Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından TYT puan türü sonuçlarına göre ÖSYM tarafından merkezi yerleştirme sonucuna göre öğrenci alınmaktadır.
Tıbbi Görüntüleme ve Teknikleri programı öğrencileri Dikey Geçiş Sınavı (DGS) ile “Hemşirelik” ve “Hemşirelik ve Sağlık Hizmetleri” lisans programlarına geçiş yapabilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030034903 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Qualification Title | Medıcal Imagıng Technıques Program Assocıate Degree Dıploma | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body | KOCAELI HEALTH AND TECHNOLOGY UNIVERSITY | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Contact | Basiskele Central Campus Telephone: 0262 999 80 85 Whatsapp: 0549 787 09 94 E-mail : info@kocaelisaglik.edu.tr Phone2: 0850 450 28 28 E-mail2 : kostu@hs03.kep.tr | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Url | https://kocaelisaglik.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientation | Occupational | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TQF Level | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Thematic Areas | Medical diagnostic and treatment technology | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
National Occupation Classification |
ISCO:08 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Category | Main | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Credit Value | 120 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Duration | 2 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profile | The main objective of the Medical Imaging Techniques program is to train qualified and competent health technicians who will work in the health sector. The program aims to provide students with theoretical knowledge and practical skills and to prepare graduates as professionals who can use medical imaging devices effectively, work in accordance with ethical rules and prioritize patient safety. At the same time, the program aims to train professionals who work in accordance with quality and safety standards in medical imaging processes, which play a critical role in health services. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Learning Environments | Theoretical Education:
Applied Education:
Internship:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Description |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Key Competencies | May have the following competencies at an advanced level:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Further Info | Evaluation of Success: a) The status of students' education is monitored through the University Student Information System (OBS). b) Success in a course is determined by the course grade. The course success grade is obtained by evaluating the success in the exams, practice, homework, project, project, attendance, laboratory and similar in-semester studies and the final exam together. c) The success grade of a course is obtained by taking the percentage of the final exam grade, provided that the grade obtained as a result of in-semester exams and measurement systems is not less than 40% and not more than 60%. d) The instructor of the course is obliged to announce to the students at the beginning of the semester; the content of the course, all kinds of measurement types that will be the basis for calculating the success grade. e) Students are required to retake the failed compulsory or elective courses. However, if these courses are removed from the program, the relevant department/program determines which course to take. f) The student must take the failed course with priority. g) In the semester in which the student repeats the failed course, the attendance requirement for that course is not required.
Success grade: Grades and coefficients are evaluated as indicated below. a) Grades are given out of 100. b) Courses with letter grades of AA, BA, BB, CB, CC are considered successful. c) Courses with DD and DC letter grades are considered successful if the GPA is 2.00 and above (conditional pass) in Associate Degree programs. d) Courses with a letter grade of FF are considered unsuccessful in all programs. e) B and K grades are not included in grade point average calculations.
Grade Point Average: The grade determined by dividing the sum of the coefficient of the success grade of the courses taken in a semester by the sum of the separate products of the ECTS values of those courses by the sum of the ECTS values of those courses is called Semester Weighted Grade Point Average (WGPA). The division is calculated by taking two digits after the comma and rounding to the upper value. The grade calculated by applying it to all courses taken is called the General Weighted Average (GANO). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Quality Assurance | To ensure the quality of higher education programs:
1. Establishment and Approval of Educational Programs: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes of each program are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK in these matters. 1.2. After the approval of the National Core Education Programs by the relevant Council of Deans, they are implemented by higher education institutions with the approval of YÖK. 2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each vocational program will provide to students are conducted according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK in these matters. 3. Certification: Students enrolled in vocational programs receive a bachelor's degree upon successful completion of the course credits and other obligations determined by higher education institutions. 4. Self-Assessment - External Assessment: Higher education institutions enter the "Institutional Self-Assessment Reports" prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) for the previous year into the Information System at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of programs has been ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined by legislation. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Access Requirements | Before the medical imaging techniques program, students are admitted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM) according to the results of the TYT score type according to the results of the central placement by ÖSYM. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conditions for Success | Students must complete a minimum of 120 ECTS for associate degree programs, provided that they have completed the theoretical and practical studies of the diploma program they are enrolled in. In order to graduate from the associate degree program, the grade point average must be at least 2.00. If a student has passed all the courses specified in the curriculum of the Department / Program in which he / she is enrolled, but his / her GPA is below 2.00, he / she must raise his / her GPA to 2.00 and above by raising at least one of the courses with (DD) and (DC) grades. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Progression Paths (Relationship Type) | Medical Imaging and Techniques program students can transfer to “Nursing” and “Nursing and Health Services” undergraduate programs with the Vertical Transfer Exam (DGS). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Legal Basis | 1. Law No. 2547 on Higher Education 1.1. Regulation on the Principles of Transition between Associate and Bachelor's Degree Programs, Double Major, Minor Programs, and Inter-Institutional Credit Transfer at Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Vocational School and Distance Education Associate Degree Program Graduates to Bachelor's Education 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Url | Open Address |
TR0030034903
ISCO:08
ISCO:08
The main objective of the Medical Imaging Techniques program is to train qualified and competent health technicians who will work in the health sector. The program aims to provide students with theoretical knowledge and practical skills and to prepare graduates as professionals who can use medical imaging devices effectively, work in accordance with ethical rules and prioritize patient safety. At the same time, the program aims to train professionals who work in accordance with quality and safety standards in medical imaging processes, which play a critical role in health services.
Theoretical Education:
- Basic and advanced theoretical topics are covered in in-class lectures.
- Courses are designed with an approach that supports interdisciplinary learning as specified in the TQF.
- Students are provided with professional knowledge.
- Traditional classroom environment, computer-aided presentations and interactive course materials are used.
Applied Education:
- Laboratory studies are conducted to simulate the use of radiology devices and radiation safety practices.
- Learning and practicing the basic functioning of imaging devices (X-ray, CT, MR, ultrasound).
- Theoretical knowledge is transformed into practical skills.
Internship:
- Gains experience in radiology units of state hospitals, university hospitals and private health institutions.
- Experience is gained in the use of radiology devices, patient preparation and data analysis in real patient environment.
- Professional knowledge and skills are transferred to practice, professional communication skills are developed.
- Can work by considering social, scientific and cultural values.
- Defines the medical terminology in the field of health sciences that will serve as an intermediate member.
- Adapts to working as a team with physicians and other healthcare professionals.
- Recognizes devices related to the field, researches technological developments related to them and can apply new applications.
- She can take anamnesis, prepare a file and get patient information about her field.
- Can use computer and medical programs.
- Explain and apply the concepts of physics, biology and medicine related to the field.
- Adopts and applies ethical principles and professional values.
- Adopts and applies the subjects of individual and public health, occupational safety and environmental protection.
- Uses basic knowledge and skills related to the field, interprets and evaluates data, and can identify and resolve potential problems.
- In the radiology and nuclear medicine units within the health institutions, he/she can make the necessary shots by using the relevant tools, devices and techniques and evaluate the data obtained
- Can work by considering social, scientific and cultural values.
May have the following competencies at an advanced level:
- The key competencies aimed to be gained by students in the Medical Imaging Techniques program include knowledge, skills and behaviors for professional success and effective patient care.
- These competencies aim to enable graduates to work effectively as professionals in the health sector.
- These competencies are critical for graduates to perform their profession in an effective, reliable and professional manner.
- It also allows them to gain a competitive advantage in the health sector
Evaluation of Success:
a) The status of students' education is monitored through the University Student Information System (OBS).
b) Success in a course is determined by the course grade. The course success grade is obtained by evaluating the success in the exams, practice, homework, project, project, attendance, laboratory and similar in-semester studies and the final exam together.
c) The success grade of a course is obtained by taking the percentage of the final exam grade, provided that the grade obtained as a result of in-semester exams and measurement systems is not less than 40% and not more than 60%.
d) The instructor of the course is obliged to announce to the students at the beginning of the semester; the content of the course, all kinds of measurement types that will be the basis for calculating the success grade.
e) Students are required to retake the failed compulsory or elective courses. However, if these courses are removed from the program, the relevant department/program determines which course to take.
f) The student must take the failed course with priority.
g) In the semester in which the student repeats the failed course, the attendance requirement for that course is not required.
Success grade:
Grades and coefficients are evaluated as indicated below.
a) Grades are given out of 100.
b) Courses with letter grades of AA, BA, BB, CB, CC are considered successful.
c) Courses with DD and DC letter grades are considered successful if the GPA is 2.00 and above (conditional pass) in Associate Degree programs.
d) Courses with a letter grade of FF are considered unsuccessful in all programs.
e) B and K grades are not included in grade point average calculations.
Başarı Notu |
Katsayı |
Harfli Başarı Notu |
|
90-100 |
4 |
AA |
Successful |
85-89 |
3,5 |
BA |
Successful |
75-84 |
3 |
BB |
Successful |
65-74 |
2,5 |
CB |
Successful |
60-64 |
2 |
CC |
Successful |
50-59 |
1,5 |
DC |
Conditional pass(Associate Degree) |
45-49 |
1 |
DD |
Conditional pass(Undergraduate) |
0-44 |
FF |
Failed |
|
DZ |
Absentee |
||
YZ |
Inadequate |
||
B |
Successful for non-credit courses |
||
K |
Failed for non-credit courses |
||
DE |
Work in progress |
||
DÇ |
Withdrawal from the course |
Grade Point Average:
The grade determined by dividing the sum of the coefficient of the success grade of the courses taken in a semester by the sum of the separate products of the ECTS values of those courses by the sum of the ECTS values of those courses is called Semester Weighted Grade Point Average (WGPA). The division is calculated by taking two digits after the comma and rounding to the upper value. The grade calculated by applying it to all courses taken is called the General Weighted Average (GANO).
To ensure the quality of higher education programs:
- The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising education, teaching, and other activities in higher education institutions.
- "University Monitoring and Evaluation Reports" prepared within the framework of criteria determined by YÖK for higher education institutions are published annually. These reports, containing quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- The "Foundation Higher Education Institutions Report," containing academic, administrative, and financial data for foundation higher education institutions, is published annually by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance for undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Principles and Procedures for Ensuring the Quality of Higher Education Diploma Programs":
1. Establishment and Approval of Educational Programs: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes of each program are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK in these matters.
1.2. After the approval of the National Core Education Programs by the relevant Council of Deans, they are implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.
2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each vocational program will provide to students are conducted according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK in these matters.
3. Certification: Students enrolled in vocational programs receive a bachelor's degree upon successful completion of the course credits and other obligations determined by higher education institutions.
4. Self-Assessment - External Assessment: Higher education institutions enter the "Institutional Self-Assessment Reports" prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) for the previous year into the Information System at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of programs has been ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined by legislation.
Before the medical imaging techniques program, students are admitted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM) according to the results of the TYT score type according to the results of the central placement by ÖSYM.
Medical Imaging and Techniques program students can transfer to “Nursing” and “Nursing and Health Services” undergraduate programs with the Vertical Transfer Exam (DGS).
1. Law No. 2547 on Higher Education
1.1. Regulation on the Principles of Transition between Associate and Bachelor's Degree Programs, Double Major, Minor Programs, and Inter-Institutional Credit Transfer at Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Vocational School and Distance Education Associate Degree Program Graduates to Bachelor's Education
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
The qualification is valid at all times.