Yeterlilik Kodu

TR0030223547

Yeterlilik Adı
Sosyoloji Lisans Diploması
Sorumlu Kurumİstanbul Aydın Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiFlorya Yerleşkesi (Halit Aydın Yerleşkesi) Beşyol Mah.İnönü Cad.No: 38 Sefaköy–Küçükçekmece / İSTANBUL
Sorumlu Kurum URLhttps://www.aydin.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Sosyoloji ve kültürel çalışmalar
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

 
KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)
Amaç
1 Toplum Biliminin alt alan ve dalları hakkında bilgi sahibi öğrenciler yetiştirmek,
2 Mesleğin gerektirdiği bilgi donanımına ve staj tecrübesine sahip, topluma önderlik edebilecek Sosyoloji Bilim Uzmanlarının yetiştirilmesi,
3 Temel kuramsal yaklaşımlarını tanıyan,sürekli değişen insan ve toplum ihtiyaçlarını karşılayabilecek nitelikte sosyologlar yetiştirmektir.
Hedef
1 Sosyoloji Bölümünün hedefi, tarihsel ve güncel toplumsal yapıları yorumlayabilen,
2 Toplumsal süreçlere hakim birey yaratmak,
3 Sosyal bilimler alanında uluslararası literatürü izleyen araştırmacı bireyler yetiştirmek.
Öğrenme Ortamları

Örgün eğitimle kurumda yüz yüze eğitim verilir. Yerinde uygulama kapsamında staj yapılmaktadır. 

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
 1 Sosyal Bilimler ve toplumsal düşüncenin, tarihini, kavram ve terminolojisini bilir.
   2 Tarafsız, bilimsel, eleştirel ve objektif bakış açısına sahiptir
   3 Araştırma yöntem ve tekniklerini bilir.
   4 Halkla ilişkiler, insan kaynakları ve danışmanlık gibi alanlarda bilgi sahibidir.
   5 Sosyoloji biliminin kavramlarını insan ve grup ilişkilerinde kullanır.
   6 Toplumsal olayları neden sonuç ilişkisine bağlar, makro ve mikro yaklaşımı bilir.
   7 Sınıf, tabaka ve statü ilişkilerini analiz edebilir.
   8 Ekonomik yapı ve kültürel yapı etkileşimlerini bilir.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6. Vatandaşlık yetkinliği

7. Girişimcilik yetkinliği

8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Ara Sınav
  • Final Sınavı
  • Ödev Değerlendirme
  • Sözlü Değerlendirme
  • Rapor Sunma
  • Belge Sunma
  • Kısa Sınav
  • Staj Sınavı

İAÜ Sosyoloji Bölümü linkteki not değerlendirme yönergesine bağlıdır: https://www.aydin.edu.tr/tr-tr/ogrenciler/yasa-yonetmelikler/Documents/13_not_degerlendirme_yonergesi.pdf

a) Yarıyıl içi sınavlar, yarıyıl içinde yapılan ara sınav, proje, ödev v.b. akademik faaliyetlerdir. Bu faaliyet 100 üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl içi akademik faaliyetlerin değerlendirilmesi sonucu alınan notların başarı notuna katkısı %60’dır.

b) Final sınavları veya final sınavları yerine yaptırılan proje, ödev ve benzeri akademik faaliyatlerdir. Bu faaliyet sonucu alınan notların başarı notuna katkısı %40’dır.

Ham Başarı Notu = Yarıyıl İçi Notu x 0,60 + Final Notu x 0,40

a. Sınıf Ortalaması 70 ve üstü olan derslerde öğrencilerin Ham Başarı Notuna karşı gelen harf notu; İstanbul Aydın Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin 25/a maddesine göre Tablo-1’deki karşılıkları esas alınarak belirlenir.

b. Sınıf Ortalaması 70’in altında olan derslerde Öğrencilerin HBN’na karşı gelen harf notu; her bir öğrenci için aşağıdaki formül ile hesaplanan yeni başarı notu (YBN) kullanılarak, İstanbul Aydın Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin 22/(2) maddesine göre Tablo-1’deki karşılıkları esas alınarak belirlenir. YBN = 0.5 (70/S +1) HBN

Tablo-1: Puan Yarıyıl Ders Notu Katsayısı;

90-100 AA 4.0

85-89 BA 3.5

80-84 BB 3.0

75-79 CB 2.5

70-74 CC 2.0

60-69 DC 1.5

50-59 DD 1.0

40-49 FD 0.5

00-39 FF 0

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Akreditasyon Kuruluşu Adı ; Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK)

Akreditasyon Süresi: 11.04.2025-30.09.2027

Giriş Şartı

Türk öğrenciler, Sosyoloji bölümüne Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezinin (ÖSYM) yaptığı Yükseköğretim Kurumları Sınav (YKS) sonucuna göre kabul edilirler. Daha fazla bilgi için https://www.osym.gov.tr/ adresinden yararlanabilirsiniz.

Yabancı uyruklu öğrenciler, programa üniversiteye yaptıkları direkt başvuruların değerlendirilmesi sonucunda kabul edilir. 

Başarma ŞartlarıBir öğrencinin SOSYOLOJİ programından mezun olabilmesi için: Genel not ortalaması 4,00 üzerinden en az 2,00 olması, Eğitim-öğretim programında yer alan tüm zorunlu  dersleri başarması, Programda öngörülen diğer tüm çalışmaları başarması, Toplam 240 AKTS kredilik iş yükünü tamamlaması, İlgili yönetim kurulunca mezuniyetine karar verilmiş olması gerekir. Mezuniyet kararı verilen öğrencilere ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak diploma ile birlikte ingilizce düzenlenmiş bir diploma eki verilir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Yandal
  • Çift anadal
  • Uluslararası değişim programları ile yurt dışında eğitim (1 veya 2 yarıyıl)
  • Mezuniyet sonrası yüksek lisans programlarına devam imkanı
Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Süresiz 

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030223547


Yeterlilik Adı
Sosyoloji Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
İstanbul Aydın Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Florya Yerleşkesi (Halit Aydın Yerleşkesi) Beşyol Mah.İnönü Cad.No: 38 Sefaköy–Küçükçekmece / İSTANBUL

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

 

AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

 

Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)
Amaç
1 Toplum Biliminin alt alan ve dalları hakkında bilgi sahibi öğrenciler yetiştirmek,
2 Mesleğin gerektirdiği bilgi donanımına ve staj tecrübesine sahip, topluma önderlik edebilecek Sosyoloji Bilim Uzmanlarının yetiştirilmesi,
3 Temel kuramsal yaklaşımlarını tanıyan,sürekli değişen insan ve toplum ihtiyaçlarını karşılayabilecek nitelikte sosyologlar yetiştirmektir.
Hedef
1 Sosyoloji Bölümünün hedefi, tarihsel ve güncel toplumsal yapıları yorumlayabilen,
2 Toplumsal süreçlere hakim birey yaratmak,
3 Sosyal bilimler alanında uluslararası literatürü izleyen araştırmacı bireyler yetiştirmek.

Öğrenme Ortamları

Örgün eğitimle kurumda yüz yüze eğitim verilir. Yerinde uygulama kapsamında staj yapılmaktadır. 


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
 1 Sosyal Bilimler ve toplumsal düşüncenin, tarihini, kavram ve terminolojisini bilir.
   2 Tarafsız, bilimsel, eleştirel ve objektif bakış açısına sahiptir
   3 Araştırma yöntem ve tekniklerini bilir.
   4 Halkla ilişkiler, insan kaynakları ve danışmanlık gibi alanlarda bilgi sahibidir.
   5 Sosyoloji biliminin kavramlarını insan ve grup ilişkilerinde kullanır.
   6 Toplumsal olayları neden sonuç ilişkisine bağlar, makro ve mikro yaklaşımı bilir.
   7 Sınıf, tabaka ve statü ilişkilerini analiz edebilir.
   8 Ekonomik yapı ve kültürel yapı etkileşimlerini bilir.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6. Vatandaşlık yetkinliği

7. Girişimcilik yetkinliği

8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Ara Sınav
  • Final Sınavı
  • Ödev Değerlendirme
  • Sözlü Değerlendirme
  • Rapor Sunma
  • Belge Sunma
  • Kısa Sınav
  • Staj Sınavı

İAÜ Sosyoloji Bölümü linkteki not değerlendirme yönergesine bağlıdır: https://www.aydin.edu.tr/tr-tr/ogrenciler/yasa-yonetmelikler/Documents/13_not_degerlendirme_yonergesi.pdf

a) Yarıyıl içi sınavlar, yarıyıl içinde yapılan ara sınav, proje, ödev v.b. akademik faaliyetlerdir. Bu faaliyet 100 üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl içi akademik faaliyetlerin değerlendirilmesi sonucu alınan notların başarı notuna katkısı %60’dır.

b) Final sınavları veya final sınavları yerine yaptırılan proje, ödev ve benzeri akademik faaliyatlerdir. Bu faaliyet sonucu alınan notların başarı notuna katkısı %40’dır.

Ham Başarı Notu = Yarıyıl İçi Notu x 0,60 + Final Notu x 0,40

a. Sınıf Ortalaması 70 ve üstü olan derslerde öğrencilerin Ham Başarı Notuna karşı gelen harf notu; İstanbul Aydın Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin 25/a maddesine göre Tablo-1’deki karşılıkları esas alınarak belirlenir.

b. Sınıf Ortalaması 70’in altında olan derslerde Öğrencilerin HBN’na karşı gelen harf notu; her bir öğrenci için aşağıdaki formül ile hesaplanan yeni başarı notu (YBN) kullanılarak, İstanbul Aydın Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin 22/(2) maddesine göre Tablo-1’deki karşılıkları esas alınarak belirlenir. YBN = 0.5 (70/S +1) HBN

Tablo-1: Puan Yarıyıl Ders Notu Katsayısı;

90-100 AA 4.0

85-89 BA 3.5

80-84 BB 3.0

75-79 CB 2.5

70-74 CC 2.0

60-69 DC 1.5

50-59 DD 1.0

40-49 FD 0.5

00-39 FF 0


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Akreditasyon Kuruluşu Adı ; Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK)

Akreditasyon Süresi: 11.04.2025-30.09.2027


Giriş Şartı

Türk öğrenciler, Sosyoloji bölümüne Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezinin (ÖSYM) yaptığı Yükseköğretim Kurumları Sınav (YKS) sonucuna göre kabul edilirler. Daha fazla bilgi için https://www.osym.gov.tr/ adresinden yararlanabilirsiniz.

Yabancı uyruklu öğrenciler, programa üniversiteye yaptıkları direkt başvuruların değerlendirilmesi sonucunda kabul edilir. 


Başarma Şartları
Bir öğrencinin SOSYOLOJİ programından mezun olabilmesi için: Genel not ortalaması 4,00 üzerinden en az 2,00 olması, Eğitim-öğretim programında yer alan tüm zorunlu  dersleri başarması, Programda öngörülen diğer tüm çalışmaları başarması, Toplam 240 AKTS kredilik iş yükünü tamamlaması, İlgili yönetim kurulunca mezuniyetine karar verilmiş olması gerekir. Mezuniyet kararı verilen öğrencilere ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak diploma ile birlikte ingilizce düzenlenmiş bir diploma eki verilir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Yandal
  • Çift anadal
  • Uluslararası değişim programları ile yurt dışında eğitim (1 veya 2 yarıyıl)
  • Mezuniyet sonrası yüksek lisans programlarına devam imkanı

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Süresiz 


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030223547

Qualification Title
Diploma of Bachelor’s Degree in Sociology
Awarding BodyIstanbul Aydın University
Awarding Body ContactFlorya Yerleşkesi (Halit Aydın Yerleşkesi) Beşyol Mah.Inönü Cad.No: 38 Sefaköy–Küçükçekmece / İSTANBUL
Awarding Body Urlhttps://www.aydin.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasSociology and cultural studies
National Occupation Classification

ISCO 08

 
CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile
Objectives
1. To train students knowledgeable about the subfields and branches of Social Sciences.
2. To train Sociology Specialists who possess the knowledge and internship experience required for the profession and who can lead society.
3. To train sociologists who are familiar with fundamental theoretical approaches and capable of meeting the ever-changing needs of people and society.
Objectives
1. The goal of the Sociology Department is to create individuals who can interpret historical and contemporary social structures.
2. To develop individuals who are knowledgeable about social processes.
3. To train researchers who follow international literature in the social sciences.
   
   
   
 
   
   
   
Learning Environments

Formal education is provided face-to-face at the institution. Internships are also provided as part of the on-site practice.

Description
1. Knows the history, concepts, and terminology of social sciences and social thought. 
2. Has an unbiased, scientific, critical, and objective perspective.
3. Knows research methods and techniques. 
4. Has knowledge in fields such as public relations, human resources, and consulting. 
5. Uses sociological concepts in human and group relations. 
6. Relates social events to cause-and-effect relationships and knows the macro and micro approaches. 
7. Can analyze class, stratum, and status relations. 
8. Knows the interactions between economic and cultural structures.
 
   
   
   
   
   
   
   
Key Competencies

Possesses the following key competencies at an advanced level:

1. Literacy competence

2. Multilingual competence

3. Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering

4. Digital competence

5. Personal, social, and learning-to-learn competence

6. Citizenship competence

7. Entrepreneurial competence

8. Cultural awareness and expression competence

Further Info
  • Midterm Exam
    Final Exam
    Homework Evaluation
    Oral Evaluation
    Report Submission
    Document Submission
    Quiz
    Internship Exam

The Department of Sociology at Istanbul Aydın University is subject to the grading directive provided in the following link: https://www.aydin.edu.tr/tr-tr/ogrenciler/yasa-yonetmelikler/Documents/13_not_degerlendirme_yonergesi.pdf

a) Midterm exams are academic activities such as midterm exams, projects, and assignments conducted during the semester. These activities are graded out of 100. The grades obtained as a result of the evaluation of midterm academic activities contribute 60% to the success grade.

b) Final exams are projects, assignments, and similar academic activities completed in place of final exams. The grades obtained as a result of these activities contribute 40% to the success grade.

Raw Success Grade = Midterm Grade x 0.60 + Final Grade x 0.40

a. In courses where the Class Average is 70 or above, the letter grade corresponding to students' Raw Success Grade is determined based on the equivalents in Table 1, in accordance with Article 25/a of the Istanbul Aydın University Associate and Undergraduate Education, Training, and Examination Regulations.

b. In courses where the Class Average is below 70, the letter grade corresponding to students' HBN is determined based on the equivalents in Table 1, in accordance with Article 22/(2) of the Istanbul Aydın University Associate and Undergraduate Education, Training, and Examination Regulations, using the new success grade (YBN) calculated for each student using the formula below: 
YBN = 0.5 (70/S +1) HBN
Table-1: Point Semester Course Grade Coefficient;

90-100 AA 4.0

85-89 BA 3.5

80-84 BB 3.0

75-79 CB 2.5

70-74 CC 2.0

60-69 DC 1.5

50-59 DD 1.0

40-49 FD 0.5

00-39 FF 0

 

Quality Assurance

For ensuring the quality of higher education programs:

  • The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising education and training as well as other activities within higher education institutions.

  • Within the framework of the criteria determined by YÖK, “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions are prepared and published annually. Based on these reports, quantitative and qualitative evaluations regarding higher education institutions are also shared with the public by YÖK.

  • The “Foundation Higher Education Institutions Report,” which includes academic, administrative, and financial data of foundation universities, is published annually by YÖK. These reports, containing quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured in accordance with the “Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Establishment and Approval of Academic Programs:
YÖK determines the minimum standards and criteria required for the establishment of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs and the learning outcomes to be acquired by students in each program are determined by the senates of higher education institutions in line with the basic principles set forth by YÖK.

1.2. The curricula of National Core Education Programs, after being adopted by the relevant Deans’ Council, are implemented by higher education institutions upon the approval of YÖK.

2. Assessment and Evaluation:
The methods of assessment and evaluation of the learning outcomes to be acquired by students in each undergraduate program are carried out according to the education and examination regulations prepared by higher education institutions in line with the basic principles determined by YÖK.

3. Certification:
Students enrolled in undergraduate programs, upon successful completion of the required course credits and other obligations determined by higher education institutions, are awarded a bachelor’s degree diploma.

4. Self-Assessment and External Evaluation:
Within the scope of continuous monitoring, higher education institutions enter their “Internal Evaluation Reports” for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares with the public the “Institutional Feedback Report” prepared regarding the external evaluation of higher education institutions. In addition, accreditation decisions given by accreditation agencies authorized or recognized by YÖKAK demonstrate that the qualifications of programs are assured in terms of quality. Pursuant to YÖKAK regulations, regular review activities are conducted concerning the defined qualifications.

Name of Accreditation Agency: Association for Evaluation and Accreditation of University Programs in Faculties of Science, Letters, Science-Letters, Languages and History-Geography (FEDEK)

Accreditation Period: 11.04.2025 – 30.09.2027

Access Requirements

Turkish students are accepted to the Sociology Department based on their Higher Education Institutions Exam (YKS) scores administered by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM). For more information, please visit https://www.osym.gov.tr/.

International students are accepted to the program based on their direct applications to the university.

Conditions for SuccessFor a student to graduate from the SOCIOLOGY program, they must: Have a GPA of at least 2.00 out of 4.00, Pass all compulsory courses in the curriculum, Complete all other work required in the program, Complete a total workload of 240 ECTS credits, and Have been approved for graduation by the relevant board of directors. Students who are approved for graduation are given a diploma supplement in English along with their diploma in accordance with the relevant legislation.
Progression Paths (Relationship Type)
  • Minor Program

  • Double Major Program

  • Education abroad through international exchange programs (1 or 2 semesters)

  • Opportunity to pursue graduate (master’s) programs after graduation

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer between Associate and Bachelor’s Degree Programs, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools of Higher Education and Open Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Quality Assurance in Higher Education and the Higher Education Quality Council

Validity Period (If Any)

Unlimited Validity

Url Open Address
Qualification Code

TR0030223547


Qualification Title
Diploma of Bachelor’s Degree in Sociology

Awarding Body
Istanbul Aydın University

Awarding Body Contact
Florya Yerleşkesi (Halit Aydın Yerleşkesi) Beşyol Mah.Inönü Cad.No: 38 Sefaköy–Küçükçekmece / İSTANBUL

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08

 

EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO 08

 

Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile
Objectives
1. To train students knowledgeable about the subfields and branches of Social Sciences.
2. To train Sociology Specialists who possess the knowledge and internship experience required for the profession and who can lead society.
3. To train sociologists who are familiar with fundamental theoretical approaches and capable of meeting the ever-changing needs of people and society.
Objectives
1. The goal of the Sociology Department is to create individuals who can interpret historical and contemporary social structures.
2. To develop individuals who are knowledgeable about social processes.
3. To train researchers who follow international literature in the social sciences.
   
   
   
 
   
   
   

Learning Environments

Formal education is provided face-to-face at the institution. Internships are also provided as part of the on-site practice.


Description
1. Knows the history, concepts, and terminology of social sciences and social thought. 
2. Has an unbiased, scientific, critical, and objective perspective.
3. Knows research methods and techniques. 
4. Has knowledge in fields such as public relations, human resources, and consulting. 
5. Uses sociological concepts in human and group relations. 
6. Relates social events to cause-and-effect relationships and knows the macro and micro approaches. 
7. Can analyze class, stratum, and status relations. 
8. Knows the interactions between economic and cultural structures.
 
   
   
   
   
   
   
   

Key Competencies

Possesses the following key competencies at an advanced level:

1. Literacy competence

2. Multilingual competence

3. Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering

4. Digital competence

5. Personal, social, and learning-to-learn competence

6. Citizenship competence

7. Entrepreneurial competence

8. Cultural awareness and expression competence


Further Info
  • Midterm Exam
    Final Exam
    Homework Evaluation
    Oral Evaluation
    Report Submission
    Document Submission
    Quiz
    Internship Exam

The Department of Sociology at Istanbul Aydın University is subject to the grading directive provided in the following link: https://www.aydin.edu.tr/tr-tr/ogrenciler/yasa-yonetmelikler/Documents/13_not_degerlendirme_yonergesi.pdf

a) Midterm exams are academic activities such as midterm exams, projects, and assignments conducted during the semester. These activities are graded out of 100. The grades obtained as a result of the evaluation of midterm academic activities contribute 60% to the success grade.

b) Final exams are projects, assignments, and similar academic activities completed in place of final exams. The grades obtained as a result of these activities contribute 40% to the success grade.

Raw Success Grade = Midterm Grade x 0.60 + Final Grade x 0.40

a. In courses where the Class Average is 70 or above, the letter grade corresponding to students' Raw Success Grade is determined based on the equivalents in Table 1, in accordance with Article 25/a of the Istanbul Aydın University Associate and Undergraduate Education, Training, and Examination Regulations.

b. In courses where the Class Average is below 70, the letter grade corresponding to students' HBN is determined based on the equivalents in Table 1, in accordance with Article 22/(2) of the Istanbul Aydın University Associate and Undergraduate Education, Training, and Examination Regulations, using the new success grade (YBN) calculated for each student using the formula below: 
YBN = 0.5 (70/S +1) HBN
Table-1: Point Semester Course Grade Coefficient;

90-100 AA 4.0

85-89 BA 3.5

80-84 BB 3.0

75-79 CB 2.5

70-74 CC 2.0

60-69 DC 1.5

50-59 DD 1.0

40-49 FD 0.5

00-39 FF 0

 


Quality Assurance

For ensuring the quality of higher education programs:

  • The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising education and training as well as other activities within higher education institutions.

  • Within the framework of the criteria determined by YÖK, “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions are prepared and published annually. Based on these reports, quantitative and qualitative evaluations regarding higher education institutions are also shared with the public by YÖK.

  • The “Foundation Higher Education Institutions Report,” which includes academic, administrative, and financial data of foundation universities, is published annually by YÖK. These reports, containing quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured in accordance with the “Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Establishment and Approval of Academic Programs:
YÖK determines the minimum standards and criteria required for the establishment of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs and the learning outcomes to be acquired by students in each program are determined by the senates of higher education institutions in line with the basic principles set forth by YÖK.

1.2. The curricula of National Core Education Programs, after being adopted by the relevant Deans’ Council, are implemented by higher education institutions upon the approval of YÖK.

2. Assessment and Evaluation:
The methods of assessment and evaluation of the learning outcomes to be acquired by students in each undergraduate program are carried out according to the education and examination regulations prepared by higher education institutions in line with the basic principles determined by YÖK.

3. Certification:
Students enrolled in undergraduate programs, upon successful completion of the required course credits and other obligations determined by higher education institutions, are awarded a bachelor’s degree diploma.

4. Self-Assessment and External Evaluation:
Within the scope of continuous monitoring, higher education institutions enter their “Internal Evaluation Reports” for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares with the public the “Institutional Feedback Report” prepared regarding the external evaluation of higher education institutions. In addition, accreditation decisions given by accreditation agencies authorized or recognized by YÖKAK demonstrate that the qualifications of programs are assured in terms of quality. Pursuant to YÖKAK regulations, regular review activities are conducted concerning the defined qualifications.

Name of Accreditation Agency: Association for Evaluation and Accreditation of University Programs in Faculties of Science, Letters, Science-Letters, Languages and History-Geography (FEDEK)

Accreditation Period: 11.04.2025 – 30.09.2027


Access Requirements

Turkish students are accepted to the Sociology Department based on their Higher Education Institutions Exam (YKS) scores administered by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM). For more information, please visit https://www.osym.gov.tr/.

International students are accepted to the program based on their direct applications to the university.


Conditions for Success
For a student to graduate from the SOCIOLOGY program, they must: Have a GPA of at least 2.00 out of 4.00, Pass all compulsory courses in the curriculum, Complete all other work required in the program, Complete a total workload of 240 ECTS credits, and Have been approved for graduation by the relevant board of directors. Students who are approved for graduation are given a diploma supplement in English along with their diploma in accordance with the relevant legislation.

Progression Paths (Relationship Type)
  • Minor Program

  • Double Major Program

  • Education abroad through international exchange programs (1 or 2 semesters)

  • Opportunity to pursue graduate (master’s) programs after graduation


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer between Associate and Bachelor’s Degree Programs, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools of Higher Education and Open Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Quality Assurance in Higher Education and the Higher Education Quality Council


Validity Period (If Any)

Unlimited Validity


Url
Open Address