Yeterlilik Kodu | TR0030017544 | |
Yeterlilik Adı | Sosyoloji Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | İstanbul Ticaret Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | İstanbul Ticaret Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.ticaret.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Sosyoloji ve kültürel çalışmalar | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO-08: 2632 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) |
| |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim, örgün veya uzaktan öğretim yöntemleriyle yürütülmektedir. Öğrencilerin teknik ve pratik becerilerini geliştirmelerini desteklemek amacıyla bilgisayar laboratuvarları aktif olarak kullanılmaktadır. Ayrıca, zorunlu staj programları kapsamında öğrenciler, iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi alarak mesleki deneyim kazanmaktadır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) | 1: Türkiye'nin toplumsal yapısını gözlemlemek, analiz etmek ve kavramak. 2: Toplumsal olguları interdisipliner bir yaklaşımla çözümlemek. 3: Toplumsal olguları yerel ve global ilişkisini kurarak değerlendirmek. 4: Sosyolojik olguları kuramsal ve tarihsel bir bağlamda değerlendirebilmek. 5: Toplumsal olguları çözümlemede ampirik yöntemleri kullanmak. 6: Var olan kuramları eleştirel bir bakış açısıyla ele almak. 7: Sosyolojik bir araştırma planlamak ve uygulamak. 8: Toplumsal sorumluluk ve profesyonel ahlak bilinci geliştirmek. 9: Türkiye'nin toplumsal yapısını ve ürettiği tikellikleri global sosyolojik gelişmeler çerçevesinde yorumlayabilmek. 10: Sosyal hizmetler uzmanlığı, aile danışmanlığı ve ilgili iş kollarına yönelik bilgi ve becerilerin kazandırmak. 11: Sosyolojik analizde, mikro ve makro perspektifleri sentezleyebilmek. 12: Yazılı ve sözlü iletişim becerilerini geliştirmek. | |
Anahtar Yetkinlikler |
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Sosyoloji Bölümü'nde ölçme ve değerlendirme süreçleri, İstanbul Ticaret Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği çerçevesinde yürütülmektedir. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=15066&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5 Öğrenci başarısı, akademik standartlara uygun olarak çeşitli değerlendirme yöntemleri aracılığıyla belirlenmektedir. Dersin niteliğine bağlı olarak ara sınavlar, yarıyıl sonu sınavları, bütünleme sınavları, proje çalışmaları, ödevler, sözlü sunumlar ve araştırma raporları gibi yöntemler uygulanmaktadır. Sınav tarihleri, ilgili yönetim kurulu tarafından belirlenerek akademik takvimde ilan edilmektedir. Öğrencilerin akademik gelişimlerini desteklemek amacıyla, ara sınavlara haklı ve geçerli nedenlerle katılamayanlar için mazeret sınavı düzenlenmekte; başarısız dersler için bütünleme sınavı hakkı tanınmaktadır. Mezuniyet aşamasında ise tek ders sınavı gibi fırsatlar sunularak öğrencilerin başarılarını artırmaları hedeflenmektedir. Öğrencilerin başarı değerlendirmesi, yarıyıl içi çalışmaların %40 ve yarıyıl sonu değerlendirmelerinin %60 ağırlıkta olduğu bir sistem çerçevesinde hesaplanmaktadır. Sınav sonuçları akademik takvimde ilan edilen ve Öğrenci Bilgi Sisteminin (ÖBS) öğretim üyelerinin erişimine açık olduğu tarihlerde dersin öğretim elemanı tarafından ilan edilir. Bir dersin başarı notu, Senato tarafından belirlenen esaslara göre aşağıdaki harf notlarından biriyle ifade edilmektedir: AA A Mükemmel 4 91-100 BA B Çok İyi 3,75 81-90 BB C İyi 3,5. 71-80 CB 3 61-70 CC D Orta 2,5 51-60 CD E Geçer 2 41-50 DD FX Şartlı Başarılı 1,5 36-40 DF FX Şartlı Başarılı 1 31-35 F F Başarısız 0 0-30 IA Devamsız
| |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Akreditasyon Derneği (FEDEK) Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 11.04.2025-30.09.2030 | |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | Öğretim planında yer alan tüm dersleri başarıyla tamamlamış, mezuniyet için gerekli 240 AKTS kredisini tamamlamış, Genel Akademik Not Ortalaması (AGNO) en az 2.00 olan ve program tarafından belirlenen tüm akademik ve uygulamalı çalışmaları eksiksiz yerine getirmiş öğrenciler mezuniyete hak kazanmış sayılır. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Bu program mezunları, kamu ve özel sektörde sosyolog olarak görev alabilmektedir. Ayrıca Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı’ndan (ALES) (ALES) geçerli not almaları koşuluyla kendi alanlarında veya ilgili diğer alanlarda lisansüstü programlarda öğrenim görebilirler. Bunun yanı sıra, belediyeler, sivil toplum kuruluşları ve kamu kurumlarında sosyolog veya uzman olarak istihdam edilebilirler. Mezunlar ayrıca, toplumsal ve siyasal araştırmalar yapan kuruluşlarda, özel şirketlerin insan kaynakları departmanlarında ve medya sektöründe araştırmacı gibi çeşitli pozisyonlarda görev alabilirler. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030017544
ISCO-08: 2632
ISCO-08: 2632
- Sosyoloji çağımızın önemli bilimleri arasında yer almakta, toplum ve toplum olayları konusunda ortaya çıkan değişme ve dönüşümleri anlama yönünde önemli bilimsel çabalar harcamaktadır.
- İstanbul Ticaret Üniversitesi bünyesinde de yerini alan Sosyoloji Bölümü teorik konuları çerçevesinde Sosyolojinin temel meseleleri yanında Türk toplumunun tarihten getirdiği özelliklere ve uygulamaya yönelik çalışmalarıyla da İstanbul Ticaret Odasının desteğinde alana yönelik faaliyetlere de bünyesinde yer vermektedir.
- Sosyoloji Bölümü bünyesinde yer alan Psikoloji, Uluslararası İlişkiler ve Eğitim Bilimleri bölümlerinin katkıları Sosyoloji öğrencilerinin çok yönlü yetişmesine yardımcı olacaktır.
Eğitim ve öğretim, örgün veya uzaktan öğretim yöntemleriyle yürütülmektedir. Öğrencilerin teknik ve pratik becerilerini geliştirmelerini desteklemek amacıyla bilgisayar laboratuvarları aktif olarak kullanılmaktadır.
Ayrıca, zorunlu staj programları kapsamında öğrenciler, iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi alarak mesleki deneyim kazanmaktadır.
1: Türkiye'nin toplumsal yapısını gözlemlemek, analiz etmek ve kavramak.
2: Toplumsal olguları interdisipliner bir yaklaşımla çözümlemek.
3: Toplumsal olguları yerel ve global ilişkisini kurarak değerlendirmek.
4: Sosyolojik olguları kuramsal ve tarihsel bir bağlamda değerlendirebilmek.
5: Toplumsal olguları çözümlemede ampirik yöntemleri kullanmak.
6: Var olan kuramları eleştirel bir bakış açısıyla ele almak.
7: Sosyolojik bir araştırma planlamak ve uygulamak.
8: Toplumsal sorumluluk ve profesyonel ahlak bilinci geliştirmek.
9: Türkiye'nin toplumsal yapısını ve ürettiği tikellikleri global sosyolojik gelişmeler çerçevesinde yorumlayabilmek.
10: Sosyal hizmetler uzmanlığı, aile danışmanlığı ve ilgili iş kollarına yönelik bilgi ve becerilerin kazandırmak.
11: Sosyolojik analizde, mikro ve makro perspektifleri sentezleyebilmek.
12: Yazılı ve sözlü iletişim becerilerini geliştirmek.
- Eleştirel ve sorgulayıcı bir bakış açısı,
- Teorik ve metodolojik bilgi,
- Multi-disipliner perspektif,
- Bireysel, sosyal ve öğrenme becerileri,
- Vatandaşlık bilinci,
- Kültürel farkındalık ve ifade yeteneği.
Sosyoloji Bölümü'nde ölçme ve değerlendirme süreçleri, İstanbul Ticaret Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği çerçevesinde yürütülmektedir.
https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=15066&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5
Öğrenci başarısı, akademik standartlara uygun olarak çeşitli değerlendirme yöntemleri aracılığıyla belirlenmektedir. Dersin niteliğine bağlı olarak ara sınavlar, yarıyıl sonu sınavları, bütünleme sınavları, proje çalışmaları, ödevler, sözlü sunumlar ve araştırma raporları gibi yöntemler uygulanmaktadır.
Sınav tarihleri, ilgili yönetim kurulu tarafından belirlenerek akademik takvimde ilan edilmektedir. Öğrencilerin akademik gelişimlerini desteklemek amacıyla, ara sınavlara haklı ve geçerli nedenlerle katılamayanlar için mazeret sınavı düzenlenmekte; başarısız dersler için bütünleme sınavı hakkı tanınmaktadır. Mezuniyet aşamasında ise tek ders sınavı gibi fırsatlar sunularak öğrencilerin başarılarını artırmaları hedeflenmektedir.
Öğrencilerin başarı değerlendirmesi, yarıyıl içi çalışmaların %40 ve yarıyıl sonu değerlendirmelerinin %60 ağırlıkta olduğu bir sistem çerçevesinde hesaplanmaktadır. Sınav sonuçları akademik takvimde ilan edilen ve Öğrenci Bilgi Sisteminin (ÖBS) öğretim üyelerinin erişimine açık olduğu tarihlerde dersin öğretim elemanı tarafından ilan edilir. Bir dersin başarı notu, Senato tarafından belirlenen esaslara göre aşağıdaki harf notlarından biriyle ifade edilmektedir:
AA A Mükemmel 4 91-100
BA B Çok İyi 3,75 81-90
BB C İyi 3,5. 71-80
CB 3 61-70
CC D Orta 2,5 51-60
CD E Geçer 2 41-50
DD FX Şartlı Başarılı 1,5 36-40
DF FX Şartlı Başarılı 1 31-35
F F Başarısız 0 0-30
IA Devamsız
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Akreditasyon Derneği (FEDEK)
Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 11.04.2025-30.09.2030
- Türkiye’deki ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.
- Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından belirlenen usul ve esaslara uygun olarak, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda ilgili yükseköğretim kurumunun lisans programına yerleştirilmiş olmak gerekmektedir.
Bu program mezunları, kamu ve özel sektörde sosyolog olarak görev alabilmektedir. Ayrıca Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı’ndan (ALES) (ALES) geçerli not almaları koşuluyla kendi alanlarında veya ilgili diğer alanlarda lisansüstü programlarda öğrenim görebilirler.
Bunun yanı sıra, belediyeler, sivil toplum kuruluşları ve kamu kurumlarında sosyolog veya uzman olarak istihdam edilebilirler. Mezunlar ayrıca, toplumsal ve siyasal araştırmalar yapan kuruluşlarda, özel şirketlerin insan kaynakları departmanlarında ve medya sektöründe araştırmacı gibi çeşitli pozisyonlarda görev alabilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030017544 | |
Qualification Title | Sociology Bachelors Degree | |
Awarding Body | istanbul commerce university | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://www.ticaret.edu.tr/ | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Sociology and cultural studies | |
National Occupation Classification |
ISCO-08: 2632 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 | |
Program Profile |
| |
Learning Environments | Education and training are conducted through formal or distance learning methods. Computer laboratories are actively utilized to enhance students' technical and practical skills. Additionally, within the scope of compulsory internship programs, students gain professional experience through internships or workplace training in various institutions | |
Description | 1: To observe, analyze and comprehend the social structure of Turkey. 2: To analyze social phenomena with an interdisciplinary approach. 3: To evaluate social phenomena by establishing the relationship between local and global. 4: To evaluate sociological phenomena in a theoretical and historical context. 5: To use empirical methods in analyzing social phenomena. 6: To critically analyze existing theories. 7: To plan and implement a sociological research. 8: To develop a sense of social responsibility and professional ethics. 9: To be able to interpret Turkey's social structure and the particularities it produces within the framework of global sociological developments. 10: To gain knowledge and skills for social services expertise, family counseling and related business lines. 11: To be able to synthesize micro and macro perspectives in sociological analysis. 12: To develop written and oral communication skills. | |
Key Competencies |
| |
Further Info | The assessment and evaluation processes in the Sociology Department are carried out in accordance with the Istanbul Ticaret University Associate and Undergraduate Education, Teaching, and Examination Regulations. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=15066&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5 Student performance is assessed through various evaluation methods that comply with academic standards. Depending on the nature of the course, different assessment techniques such as midterm exams, final exams, resit exams, project work, assignments, oral presentations, and research reports are employed. Exam dates are determined by the relevant administrative board and announced in the academic calendar, while exam results are published within five days after the conclusion of the exam period. To support students' academic progress, make-up exams are provided for those who have valid and justified reasons for missing midterm exams, and resit exams are available for failed courses. At the graduation stage, opportunities such as a single-course exam are offered to help students improve their academic performance. Student performance is assessed based on a grading system where 40% of the final grade is derived from coursework during the semester, and 60% is based on final assessments. Course grades are assigned according to the principles established by the Senate, using the following grading scale:
AA 4 91-100 BA 3,75 81-90 BB 3,5. 71-80 CB 3 61-70 CC 2,5 51-60 CD 2 41-50 DD 1,5 36-40 DF 1 31-35 F 0 0-30 | |
Quality Assurance | To oversee the quality of higher education programs; - YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions. - "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. - "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education. 2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma. 4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. Accreditation Association of Faculties of Science, Literature, Science-Literature, Language and History-Geography (FEDEK) Accreditation Start/End Date: 11.04.2025-30.09.2030 | |
Access Requirements |
| |
Conditions for Success | A Students who have successfully completed all courses in the curriculum, fulfilled the 240 ECTS credit requirement, achieved a Cumulative Grade Point Average (CGPA) of at least 2.00, and met all academic and practical requirements set by the program are considered eligible for graduation. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of this program can work as sociologists in the public and private sectors. In addition, candidates who successfully complete their undergraduate education can study in graduate programs in their own fields or other related fields, provided that they get a valid grade from the Academic Personnel and Graduate Education Entrance Examination (ALES). Furthermore, graduates can be employed as sociologists or specialists in municipalities, non-governmental organizations (NGOs), and public institutions. They may also work in organizations conducting social and political research, human resources departments of private companies, or the media sector as researchers or analysts in various roles. | |
Legal Basis | 1 Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on Transfers Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor, and Interinstitutional Credit Transfers 1.2. Regulation on the Continuation of Vocational School and Open Education Associate Degree Graduates to Undergraduate Programs 2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article 35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Council | |
Validity Period (If Any) | The qualification remains valid indefinitely. | |
Url | Open Address |
TR0030017544
ISCO-08: 2632
ISCO-08: 2632
- Sociology is one of the most important sciences of our time and makes important scientific efforts to understand the changes and transformations in society and social events.
- The Department of Sociology, which has also taken its place within Istanbul Ticaret University, includes the basic issues of Sociology within the framework of theoretical issues, as well as the characteristics of Turkish society from history and practical studies with the support of the Istanbul Chamber Commerce.
- The contributions of the departments of Psychology, International Relations and Educational Sciences within the Department of Sociology will help Sociology students to become well-rounded
Education and training are conducted through formal or distance learning methods. Computer laboratories are actively utilized to enhance students' technical and practical skills. Additionally, within the scope of compulsory internship programs, students gain professional experience through internships or workplace training in various institutions
1: To observe, analyze and comprehend the social structure of Turkey.
2: To analyze social phenomena with an interdisciplinary approach.
3: To evaluate social phenomena by establishing the relationship between local and global.
4: To evaluate sociological phenomena in a theoretical and historical context.
5: To use empirical methods in analyzing social phenomena.
6: To critically analyze existing theories.
7: To plan and implement a sociological research.
8: To develop a sense of social responsibility and professional ethics.
9: To be able to interpret Turkey's social structure and the particularities it produces within the framework of global sociological developments.
10: To gain knowledge and skills for social services expertise, family counseling and related business lines.
11: To be able to synthesize micro and macro perspectives in sociological analysis.
12: To develop written and oral communication skills.
- A critical and questioning perspective,
- Theoretical and methodological knowledge,
- Multi-disciplinary perspective,
- Individual, social and learning skills,
- Citizenship awareness,
- Cultural awareness and expression.
The assessment and evaluation processes in the Sociology Department are carried out in accordance with the Istanbul Ticaret University Associate and Undergraduate Education, Teaching, and Examination Regulations.
https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=15066&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5
Student performance is assessed through various evaluation methods that comply with academic standards. Depending on the nature of the course, different assessment techniques such as midterm exams, final exams, resit exams, project work, assignments, oral presentations, and research reports are employed. Exam dates are determined by the relevant administrative board and announced in the academic calendar, while exam results are published within five days after the conclusion of the exam period. To support students' academic progress, make-up exams are provided for those who have valid and justified reasons for missing midterm exams, and resit exams are available for failed courses. At the graduation stage, opportunities such as a single-course exam are offered to help students improve their academic performance.
Student performance is assessed based on a grading system where 40% of the final grade is derived from coursework during the semester, and 60% is based on final assessments. Course grades are assigned according to the principles established by the Senate, using the following grading scale:
AA 4 91-100
BA 3,75 81-90
BB 3,5. 71-80
CB 3 61-70
CC 2,5 51-60
CD 2 41-50
DD 1,5 36-40
DF 1 31-35
F 0 0-30
To oversee the quality of higher education programs;
- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.
- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.
2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.
4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
Accreditation Association of Faculties of Science, Literature, Science-Literature, Language and History-Geography (FEDEK)
Accreditation Start/End Date: 11.04.2025-30.09.2030
- Applicants must have graduated from a secondary education institution in Turkey or from a foreign secondary education institution recognized as equivalent by the Ministry of National Education (MEB) and must meet the admission requirements of undergraduate programs at higher education institutions.
- Candidates must have been admitted to the relevant undergraduate program of a higher education institution based on the results of the central examination administered by the Measurement, Selection, and Placement Center (ÖSYM), in accordance with the procedures and regulations established by the Council of Higher Education (YÖK).
Graduates of this program can work as sociologists in the public and private sectors. In addition, candidates who successfully complete their undergraduate education can study in graduate programs in their own fields or other related fields, provided that they get a valid grade from the Academic Personnel and Graduate Education Entrance Examination (ALES).
Furthermore, graduates can be employed as sociologists or specialists in municipalities, non-governmental organizations (NGOs), and public institutions. They may also work in organizations conducting social and political research, human resources departments of private companies, or the media sector as researchers or analysts in various roles.
1 Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on Transfers Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor, and Interinstitutional Credit Transfers
1.2. Regulation on the Continuation of Vocational School and Open Education Associate Degree Graduates to Undergraduate Programs
2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article 35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Council
The qualification remains valid indefinitely.