Yeterlilik Kodu

TR0030012460

Yeterlilik Adı
Sosyoloji Lisans Diploması
Sorumlu KurumErzincan Binali Yıldırım Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiErzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Rektörlüğü, Yalnızbağ Yerleşkesi, 24002 / ERZİNCAN
Sorumlu Kurum URLhttp://www.ebyu.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Sosyoloji ve kültürel çalışmalar
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Sosyoloji Lisans Programının amacı, yerel ve küresel düzeydeki toplumsal değişmeleri anlayabilmeleri ve temel sosyal problemleri çözümlemeleridir.

Öğrenme Ortamları

Bölüme ait derslerin yürütülmesi adına 3 derslik bulunmaktadır. Merkezi Kütüphane'de bölümle ilgili yeterince ilmî ve edebî eser yer almaktadır. Öğrenci kulüplerinin etkinliklerinin düzenlendiği konferans salonları da mevcuttur.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Farklı sosyal bilim alanlarındaki temel kavram ve ilkeleri bilmek ve toplumsal analizlerde kullanır.
  • Klasik ve güncel sosyolojik teorileri, aralarındaki farklılıkları ve ilişkileri bilir ve değerlendirir.
  • Sosyolojide teorinin rolünü ve teorik yaklaşımların sosyal analizlerde, araştırma ve uygulamalarda nasıl kullanıldığını kavrar.
  • Temel toplumsal kurumların/sektörlerin yapı ve işleyişlerini kavrar ve bu alanda ortaya çıkan sorunları tanımlar.
  • Sosyal yapılar, sosyal aktörler ve kültür arasındaki ilişkileri kapsayan teorik tartışmalar hakkında bilgi ve anlayış kazanır.
  • Bireyler ve toplum arasındaki karşılıklı ilişkileri değerlendirebilmek ve somut bir konu için kendi başına orijinal bir analize veya bir araştırma tasarımına dönüştürür.
  • Kendisi ve kendi yeterlilikleri hakkında farkındalık, eleştirel düşünebilme yeteneği kazanır.
  • “Sosyolojik Hayal Etme Gücü” geliştirebilmek ve sosyolojik verileri yeni durumların çözümlenmesi için kullanır.
  • Araştırma sonucunda elde edilen bulguları politikalara dönüştürmek amacıyla tavsiye ve öneriler geliştirir.
  • Sosyolojik bir araştırma yürütebilmek için gerekli olan bilgisayar becerilerini kazanır, niceliksel ve niteliksel yöntem ve teknikleri kullanır.
  • Felsefe grubu öğretmenliği için gerekli formasyonu kazanır.
  • Kendi sosyal alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak etkin ve sistemli bir şekilde aktarır.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda belirtilen yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir:

  • Farklı sosyal bilim alanlarındaki temel kavram ve ilkeleri bilme ve toplumsal analizlerde kullanabilme yetkinliği.
  • Klasik ve güncel sosyolojik teorileri, aralarındaki farklılıkları ve ilişkileri bilme ve değerlendirebilme becerisi.
  • Sosyolojide teorinin rolünü ve teorik yaklaşımların sosyal analizlerde, araştırma ve uygulamalarda nasıl kullanıldığını kavrama yetkinliği.
  • Sosyal yapılar, sosyal aktörler ve kültür arasındaki ilişkileri kapsayan teorik tartışmalar hakkında bilgi ve anlayış kazanma becerisi.
  • “Sosyolojik Hayal Etme Gücü” geliştirebilmek ve sosyolojik verileri yeni durumların çözümlenmesi için kullanabilme becerisi. 
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Her dönem için bir ara sınav ve bir yarıyıl sınavı yapılır. Ara sınavın % 40ı, yarıyıl sınavının % 60ı esas alınarak başarı durumu belirlenir. Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili öğretim üyesi/leri tarafından hazırlanan ve Bilgi paketinde yer alan “Ders Öğretim Planı”nda tanımlanmıştır. Sınavlar ve ders başarı notları ile ilgili olarak EBYÜ Ön lisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav yönetmeliğinin ilgili maddeleri uygulanır. Sınıf başarı düzeyine göre harf notları ve referans aralıkları tabloda verilmiştir. Sınıf başarı düzeyine göre harf notları ve referans aralıkları tabloda verilmiştir.

 

SINIF BAŞARI DÜZEYİ

DÜZEY 1

DÜZEY 2

DÜZEY 3

DÜZEY 4

DÜZEY 5

HBN Ortalama Aralıkları

0-49,99

50-61,99

62-72,99

73-84,99

85-100

Harf Notu

Katsayı

HAM BAŞARI NOTU ARALIKLARI

AA

4

71-100

77-100

82-100

90-100

96-100

BA

3.5

65-70

71-76

77-81

82-89

90-95

BB

3.0

59-64

65-70

71-76

77-81

82-89

CB

2.5

54-58

59-64

65-70

71-76

77-81

CC

2.0

46-53

54-58

59-64

65-70

71-76

DC

1.5

40-45

46-53

54-58

59-64

65-70

DD

1.0

35-39

40-45

46-53

54-58

59-64

FF

0.0

0-34

0-39

0-45

0-53

0-58

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Programımız FEDEK tarafından 09.01.2025 tarihinden itibaren 30.09.2030 tarihine kadar akredite edilmiştir.

Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir. Öğrencilerin kayıt kabul, sınav ve değerlendirme işlemleri Yüksek Öğrenim Kanuna ve bu kanuna dayalı olarak çıkarılan Yüksek Öğretim Kurulu kararlarına ve yönetmeliklerine göre yapılmaktadır. Orta öğretimden yükseköğretime geçişte iki aşamalı bir sınav sistemi uygulanmaktadır. Sınavlar Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından gerçekleştirilmektedir. Sınavlara ilişkin ayrıntılı bilgiye http://www.osym.gov.tr internet adresinden ulaşılabilir.

Başarma Şartları240 AKTS'yi başarıyla tamamlayan öğrenciler  bölümünden mezun olabilir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Sosyoloji Bölümünden mezun olan bir öğrenci hem kamu hem de özel sektörde geniş bir yelpazede iş bulabilmektedir. Sosyoloji bölümü mezunları öncelikle öğretmenlik formasyonu almak kaydıyla okullarda ve eğitim merkezlerinde felsefe grubu öğretmenliği yapabilirler. Bununla birlikte diğer çalışma alanlarından bazıları şunlardır: Devlet planlama Teşkilatı (DPT), Aile Araştırma Kurumu, Devlet İstatistik Enstitüsü (DİE), Adalet Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Turizm Bakanlığı, Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, Gençlik ve Spor Bakanlığı, belediyeler, bankalar, reklam ve pazarlama şirketleri, büyük holdingler, sivil toplum örgütleri, medya kuruluşları, şirketlerin halkla ilişkiler bölümleri. Sosyoloji bölümü mezunları ayrıca yeterli ve gerekli bir araştırmacılık niteliği kazandıklarında araştırma şirketlerinde sosyal bilim araştırmalarında görev alabilecekleri gibi kendileri de araştırma yürütebilecek niteliğe sahip olabilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Belge sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030012460


Yeterlilik Adı
Sosyoloji Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Rektörlüğü, Yalnızbağ Yerleşkesi, 24002 / ERZİNCAN

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Sosyoloji Lisans Programının amacı, yerel ve küresel düzeydeki toplumsal değişmeleri anlayabilmeleri ve temel sosyal problemleri çözümlemeleridir.


Öğrenme Ortamları

Bölüme ait derslerin yürütülmesi adına 3 derslik bulunmaktadır. Merkezi Kütüphane'de bölümle ilgili yeterince ilmî ve edebî eser yer almaktadır. Öğrenci kulüplerinin etkinliklerinin düzenlendiği konferans salonları da mevcuttur.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Farklı sosyal bilim alanlarındaki temel kavram ve ilkeleri bilmek ve toplumsal analizlerde kullanır.
  • Klasik ve güncel sosyolojik teorileri, aralarındaki farklılıkları ve ilişkileri bilir ve değerlendirir.
  • Sosyolojide teorinin rolünü ve teorik yaklaşımların sosyal analizlerde, araştırma ve uygulamalarda nasıl kullanıldığını kavrar.
  • Temel toplumsal kurumların/sektörlerin yapı ve işleyişlerini kavrar ve bu alanda ortaya çıkan sorunları tanımlar.
  • Sosyal yapılar, sosyal aktörler ve kültür arasındaki ilişkileri kapsayan teorik tartışmalar hakkında bilgi ve anlayış kazanır.
  • Bireyler ve toplum arasındaki karşılıklı ilişkileri değerlendirebilmek ve somut bir konu için kendi başına orijinal bir analize veya bir araştırma tasarımına dönüştürür.
  • Kendisi ve kendi yeterlilikleri hakkında farkındalık, eleştirel düşünebilme yeteneği kazanır.
  • “Sosyolojik Hayal Etme Gücü” geliştirebilmek ve sosyolojik verileri yeni durumların çözümlenmesi için kullanır.
  • Araştırma sonucunda elde edilen bulguları politikalara dönüştürmek amacıyla tavsiye ve öneriler geliştirir.
  • Sosyolojik bir araştırma yürütebilmek için gerekli olan bilgisayar becerilerini kazanır, niceliksel ve niteliksel yöntem ve teknikleri kullanır.
  • Felsefe grubu öğretmenliği için gerekli formasyonu kazanır.
  • Kendi sosyal alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak etkin ve sistemli bir şekilde aktarır.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda belirtilen yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir:

  • Farklı sosyal bilim alanlarındaki temel kavram ve ilkeleri bilme ve toplumsal analizlerde kullanabilme yetkinliği.
  • Klasik ve güncel sosyolojik teorileri, aralarındaki farklılıkları ve ilişkileri bilme ve değerlendirebilme becerisi.
  • Sosyolojide teorinin rolünü ve teorik yaklaşımların sosyal analizlerde, araştırma ve uygulamalarda nasıl kullanıldığını kavrama yetkinliği.
  • Sosyal yapılar, sosyal aktörler ve kültür arasındaki ilişkileri kapsayan teorik tartışmalar hakkında bilgi ve anlayış kazanma becerisi.
  • “Sosyolojik Hayal Etme Gücü” geliştirebilmek ve sosyolojik verileri yeni durumların çözümlenmesi için kullanabilme becerisi. 

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Her dönem için bir ara sınav ve bir yarıyıl sınavı yapılır. Ara sınavın % 40ı, yarıyıl sınavının % 60ı esas alınarak başarı durumu belirlenir. Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili öğretim üyesi/leri tarafından hazırlanan ve Bilgi paketinde yer alan “Ders Öğretim Planı”nda tanımlanmıştır. Sınavlar ve ders başarı notları ile ilgili olarak EBYÜ Ön lisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav yönetmeliğinin ilgili maddeleri uygulanır. Sınıf başarı düzeyine göre harf notları ve referans aralıkları tabloda verilmiştir. Sınıf başarı düzeyine göre harf notları ve referans aralıkları tabloda verilmiştir.

 

SINIF BAŞARI DÜZEYİ

DÜZEY 1

DÜZEY 2

DÜZEY 3

DÜZEY 4

DÜZEY 5

HBN Ortalama Aralıkları

0-49,99

50-61,99

62-72,99

73-84,99

85-100

Harf Notu

Katsayı

HAM BAŞARI NOTU ARALIKLARI

AA

4

71-100

77-100

82-100

90-100

96-100

BA

3.5

65-70

71-76

77-81

82-89

90-95

BB

3.0

59-64

65-70

71-76

77-81

82-89

CB

2.5

54-58

59-64

65-70

71-76

77-81

CC

2.0

46-53

54-58

59-64

65-70

71-76

DC

1.5

40-45

46-53

54-58

59-64

65-70

DD

1.0

35-39

40-45

46-53

54-58

59-64

FF

0.0

0-34

0-39

0-45

0-53

0-58


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Programımız FEDEK tarafından 09.01.2025 tarihinden itibaren 30.09.2030 tarihine kadar akredite edilmiştir.


Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir. Öğrencilerin kayıt kabul, sınav ve değerlendirme işlemleri Yüksek Öğrenim Kanuna ve bu kanuna dayalı olarak çıkarılan Yüksek Öğretim Kurulu kararlarına ve yönetmeliklerine göre yapılmaktadır. Orta öğretimden yükseköğretime geçişte iki aşamalı bir sınav sistemi uygulanmaktadır. Sınavlar Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından gerçekleştirilmektedir. Sınavlara ilişkin ayrıntılı bilgiye http://www.osym.gov.tr internet adresinden ulaşılabilir.


Başarma Şartları
240 AKTS'yi başarıyla tamamlayan öğrenciler  bölümünden mezun olabilir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Sosyoloji Bölümünden mezun olan bir öğrenci hem kamu hem de özel sektörde geniş bir yelpazede iş bulabilmektedir. Sosyoloji bölümü mezunları öncelikle öğretmenlik formasyonu almak kaydıyla okullarda ve eğitim merkezlerinde felsefe grubu öğretmenliği yapabilirler. Bununla birlikte diğer çalışma alanlarından bazıları şunlardır: Devlet planlama Teşkilatı (DPT), Aile Araştırma Kurumu, Devlet İstatistik Enstitüsü (DİE), Adalet Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Turizm Bakanlığı, Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, Gençlik ve Spor Bakanlığı, belediyeler, bankalar, reklam ve pazarlama şirketleri, büyük holdingler, sivil toplum örgütleri, medya kuruluşları, şirketlerin halkla ilişkiler bölümleri. Sosyoloji bölümü mezunları ayrıca yeterli ve gerekli bir araştırmacılık niteliği kazandıklarında araştırma şirketlerinde sosyal bilim araştırmalarında görev alabilecekleri gibi kendileri de araştırma yürütebilecek niteliğe sahip olabilirler.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Belge sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030012460

Qualification Title
Bachelor's Degree in Sociology
Awarding BodyErzincan Binali Yildirim University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttp://www.ebyu.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasSociology and cultural studies
National Occupation Classification

ISCO:08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

The aim of the Sociology Undergraduate Program is to understand social changes at local and global levels and to analyze basic social problems.

Learning Environments

There are 3 classrooms for the department's courses. The Central Library contains sufficient scientific and literary works related to the department. There are also conference halls where student clubs' activities are held.

Description

Knowing the basic concepts and principles in different social science fields and using them in social analyses.
Knowing and evaluating classical and current sociological theories, their differences and relationships.
Understanding the role of theory in sociology and how theoretical approaches are used in social analyses, research and applications.
Understanding the structure and functioning of basic social institutions/sectors and defining the problems that arise in this field.
Gaining knowledge and understanding about theoretical discussions covering the relationships between social structures, social actors and culture.
Being able to evaluate the mutual relationships between individuals and society and transforming them into an original analysis or a research design for a concrete subject.
Gaining awareness about oneself and one's own competencies and the ability to think critically.
Being able to develop "Sociological Imagination Power" and using sociological data to analyze new situations.
Developing recommendations and suggestions in order to transform the findings obtained as a result of the research into policies.
Gaining the computer skills necessary to conduct a sociological research, using quantitative and qualitative methods and techniques.
Gaining the necessary formation for teaching philosophy groups.
He/she effectively and systematically conveys current developments in his/her social field and his/her own work to groups in his/her field and outside it, in written, verbal and visual form.

Key Competencies

Has the following competencies at an advanced level:

  • Knowledge of basic concepts and principles in different social science fields and the ability to use them in social analysis.
  • Ability to know and evaluate classical and contemporary sociological theories, their differences and relationships.
  • Ability to understand the role of theory in sociology and how theoretical approaches are used in social analysis, research and practice.
  • Ability to gain knowledge and understanding of theoretical discussions covering the relationships between social structures, social actors and culture.
  • Ability to develop “Sociological Imagination” and to use sociological data to analyze new situations.
Further Info

One midterm and one midterm exam are held for each semester. The success status is determined based on 40% of midterm exam and 60% of final exam. The measurement and evaluation methods applied for each course are defined in the "Course Teaching Plan" prepared by the relevant faculty member / s and included in the information package. Related articles of EBYU Associate Degree, Undergraduate Education and Examination regulations are applied regarding exams and course grades. Letter grades and reference ranges according to class success level are given in the table.

 

SINIF BAŞARI DÜZEYİ

DÜZEY 1

DÜZEY 2

DÜZEY 3

DÜZEY 4

DÜZEY 5

HBN Ortalama Aralıkları

0-49,99

50-61,99

62-72,99

73-84,99

85-100

Harf Notu

Katsayı

HAM BAŞARI NOTU ARALIKLARI

AA

4

71-100

77-100

82-100

90-100

96-100

BA

3.5

65-70

71-76

77-81

82-89

90-95

BB

3.0

59-64

65-70

71-76

77-81

82-89

CB

2.5

54-58

59-64

65-70

71-76

77-81

CC

2.0

46-53

54-58

59-64

65-70

71-76

DC

1.5

40-45

46-53

54-58

59-64

65-70

DD

1.0

35-39

40-45

46-53

54-58

59-64

FF

0.0

0-34

0-39

0-45

0-53

0-58

Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

• “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of criteria determined by YÖK are published every year. Reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

• “Foundation Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curriculum: The minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions are determined by the Council of Higher Education.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues.

1.2. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education after being approved by the relevant Deans Council.

2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students is carried out in accordance with the education and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Internal Institutional Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared by the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Our program has been accredited by FEDEK from 09.01.2025 until 30.09.2030.

Access Requirements

General admission requirements for Turkish and foreign students apply to start the program. Registration, admission, exam and evaluation procedures of students are carried out in accordance with the Higher Education Law and the decisions and regulations of the Higher Education Council issued based on this law. A two-stage exam system is applied in the transition from secondary education to higher education. Exams are conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM). Detailed information about the exams can be found at http://www.osym.gov.tr.

Conditions for SuccessStudents who successfully complete 240 ECTS can graduate from the department.
Progression Paths (Relationship Type)

A student who graduates from the Department of Sociology can find a wide range of jobs in both the public and private sectors. Graduates of the Department of Sociology can work as philosophy group teachers in schools and educational centers, provided that they first receive teacher training. In addition, some of the other work areas are: State Planning Organization (SPO), Family Research Institution, State Institute of Statistics (DIE), Ministry of Justice, Ministry of Health, Ministry of Internal Affairs, Ministry of Tourism, Ministry of Food, Agriculture and Livestock, Ministry of Family and Social Policies, Ministry of Youth and Sports, municipalities, banks, advertising and marketing companies, large holdings, non-governmental organizations, media organizations, public relations departments of companies. In addition, when sociology graduates gain sufficient and necessary research skills, they can work in social science research in research companies and they can also have the qualification to conduct research themselves.

Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education
1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Program Graduates
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

The document is valid continuously.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030012460


Qualification Title
Bachelor's Degree in Sociology

Awarding Body
Erzincan Binali Yildirim University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO:08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO:08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

The aim of the Sociology Undergraduate Program is to understand social changes at local and global levels and to analyze basic social problems.


Learning Environments

There are 3 classrooms for the department's courses. The Central Library contains sufficient scientific and literary works related to the department. There are also conference halls where student clubs' activities are held.


Description

Knowing the basic concepts and principles in different social science fields and using them in social analyses.
Knowing and evaluating classical and current sociological theories, their differences and relationships.
Understanding the role of theory in sociology and how theoretical approaches are used in social analyses, research and applications.
Understanding the structure and functioning of basic social institutions/sectors and defining the problems that arise in this field.
Gaining knowledge and understanding about theoretical discussions covering the relationships between social structures, social actors and culture.
Being able to evaluate the mutual relationships between individuals and society and transforming them into an original analysis or a research design for a concrete subject.
Gaining awareness about oneself and one's own competencies and the ability to think critically.
Being able to develop "Sociological Imagination Power" and using sociological data to analyze new situations.
Developing recommendations and suggestions in order to transform the findings obtained as a result of the research into policies.
Gaining the computer skills necessary to conduct a sociological research, using quantitative and qualitative methods and techniques.
Gaining the necessary formation for teaching philosophy groups.
He/she effectively and systematically conveys current developments in his/her social field and his/her own work to groups in his/her field and outside it, in written, verbal and visual form.


Key Competencies

Has the following competencies at an advanced level:

  • Knowledge of basic concepts and principles in different social science fields and the ability to use them in social analysis.
  • Ability to know and evaluate classical and contemporary sociological theories, their differences and relationships.
  • Ability to understand the role of theory in sociology and how theoretical approaches are used in social analysis, research and practice.
  • Ability to gain knowledge and understanding of theoretical discussions covering the relationships between social structures, social actors and culture.
  • Ability to develop “Sociological Imagination” and to use sociological data to analyze new situations.

Further Info

One midterm and one midterm exam are held for each semester. The success status is determined based on 40% of midterm exam and 60% of final exam. The measurement and evaluation methods applied for each course are defined in the "Course Teaching Plan" prepared by the relevant faculty member / s and included in the information package. Related articles of EBYU Associate Degree, Undergraduate Education and Examination regulations are applied regarding exams and course grades. Letter grades and reference ranges according to class success level are given in the table.

 

SINIF BAŞARI DÜZEYİ

DÜZEY 1

DÜZEY 2

DÜZEY 3

DÜZEY 4

DÜZEY 5

HBN Ortalama Aralıkları

0-49,99

50-61,99

62-72,99

73-84,99

85-100

Harf Notu

Katsayı

HAM BAŞARI NOTU ARALIKLARI

AA

4

71-100

77-100

82-100

90-100

96-100

BA

3.5

65-70

71-76

77-81

82-89

90-95

BB

3.0

59-64

65-70

71-76

77-81

82-89

CB

2.5

54-58

59-64

65-70

71-76

77-81

CC

2.0

46-53

54-58

59-64

65-70

71-76

DC

1.5

40-45

46-53

54-58

59-64

65-70

DD

1.0

35-39

40-45

46-53

54-58

59-64

FF

0.0

0-34

0-39

0-45

0-53

0-58


Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

• “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of criteria determined by YÖK are published every year. Reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

• “Foundation Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curriculum: The minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions are determined by the Council of Higher Education.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues.

1.2. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education after being approved by the relevant Deans Council.

2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students is carried out in accordance with the education and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Internal Institutional Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared by the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Our program has been accredited by FEDEK from 09.01.2025 until 30.09.2030.


Access Requirements

General admission requirements for Turkish and foreign students apply to start the program. Registration, admission, exam and evaluation procedures of students are carried out in accordance with the Higher Education Law and the decisions and regulations of the Higher Education Council issued based on this law. A two-stage exam system is applied in the transition from secondary education to higher education. Exams are conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM). Detailed information about the exams can be found at http://www.osym.gov.tr.


Conditions for Success
Students who successfully complete 240 ECTS can graduate from the department.

Progression Paths (Relationship Type)

A student who graduates from the Department of Sociology can find a wide range of jobs in both the public and private sectors. Graduates of the Department of Sociology can work as philosophy group teachers in schools and educational centers, provided that they first receive teacher training. In addition, some of the other work areas are: State Planning Organization (SPO), Family Research Institution, State Institute of Statistics (DIE), Ministry of Justice, Ministry of Health, Ministry of Internal Affairs, Ministry of Tourism, Ministry of Food, Agriculture and Livestock, Ministry of Family and Social Policies, Ministry of Youth and Sports, municipalities, banks, advertising and marketing companies, large holdings, non-governmental organizations, media organizations, public relations departments of companies. In addition, when sociology graduates gain sufficient and necessary research skills, they can work in social science research in research companies and they can also have the qualification to conduct research themselves.


Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education
1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Program Graduates
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

The document is valid continuously.


Url
Open Address