Yeterlilik Kodu

TR0030008756

Yeterlilik Adı
Sosyal Güvenlik Ön Lisans Diploması
Sorumlu KurumTokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiGaziosmanpaşa Üniversitesi, Taşlıçiftlik Yerleşkesi
Sorumlu Kurum URLhttp://www.gop.edu.tr
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 5
Sınıflandırma (Tematik Alan)Finans, bankacılık ve sigorta
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Sosyal güvenlik alanının temel kavramlarını ve gelişim süreçlerini bilir.
  • Sosyal Güvenlik Kurumu ve Türkiye İş Kurumu hizmet birimlerindeki memurların yaptığı hizmet ve işlemler hakkında bilgi ve beceri sahibi olur.
  • Dünya, Türkiye ve işletme bazında temel ekonomi bilgisine sahip olarak; hem ekonomi alanında hem de mesleki konularda yorum, analiz, eleştiri ve sentez yapabilir.
  • Çalıştığı işyerinde muhasebe ve vergi işlem ve uygulamalarını destekleyecek bilgi ve beceriye sahip olur.
  • Özel İşletmeler, kamu kurum ve kuruluşları, belediyeler ve kamu hizmeti veren diğer kuruluşlarda personel özlük işlemleri başta olmak üzere sosyal güvenlikle ilgili iş ve işlemleri yapar.
  • Sosyal güvenlikle yakından ilgili işçi sağlığı-iş güvenliği, işçi hak ve sorumlulukları, sosyal hizmetler, maddi ve manevi bakım ile çevre koruma bilgisi ve bilincine sahip olur.
  • Sosyal güvenlik mevzuatını takip eder ve hukuki sorumluluklarını bilir.Hizmet sektöründe çalışmanın bilincine sahip bir birey olarak, hizmet verdiği kişilerle etkili iletişim kurar.
  • Sosyal güvenlik işlemlerini bilgisayar ortamında yapabilme bilgi ve becerisi yanında, internet teknolojileri, ofis, sosyal güvenlik işlemleri ile ilgili hazırlanan bilgisayar yazılımlarını kullanabilir.
  • Sosyal güvenlik alanında yeterli olacak düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
  • Sosyal güvenlik meslek elemanı olarak; sosyal sorumluluk, mesleki etik ve sosyal güvenlik hakları ve sosyal hizmet bilgisi ve bilincine sahip olur.
  • Sigortacılık işlemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olarak, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun çalışır.
  • Dünyadaki ve ülkemizdeki sosyal güvenlik sistemleri hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olur ve sistemler hakkında fikir geliştirebilir.
  • İş sağlığı ve güvenliği alanında temel mesleki bilgileri edinir ve iş güvenliğinin önemini kavrar.
  • Sorumluluğu altında çalışan bireylerin performanslarını objektif olarak denetler ve değerlendirir.
  • Çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olma ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine varır.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri -
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı-
Başarma ŞartlarıProgramda mevcut olan (toplam 120 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlayan ve 100 üzerinden en az 60 ağırlıklı not ortalaması elde eden, zorunlu meslek stajını da tamamlayan öğrencilere Sosyal Güvenlik alanında ön lisans diploması verilir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlar, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’na bağlı Sosyal Güvenlik Kurumu merkez teşkilatı, il ve ilçe müdürlükleri, belediyeler, diğer kamu kurum ve kuruluşları, özel sektör işletmeleri çalışabilecekleri gibi bankalarda da iş bulabilme imkânına sahiptirler.Ayrıca Sosyal Güvenlik Programından mezun olacak meslek elemanlarının, denetim ve muhasebe hizmetleri veren firmalarda, serbest muhasebeci malı müşavirler (SMMM) ile yeminli mali müşavirlerin (YMM) bürolarında, sosyal güvenlik alanında eğitim almış ve danışmanlık hizmeti veren sosyal güvenlik müşavirlerinin iş yerlerinde görev almaları da mümkündür.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030008756


Yeterlilik Adı
Sosyal Güvenlik Ön Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Taşlıçiftlik Yerleşkesi

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
5

TYÇ Seviyesi
5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Sosyal güvenlik alanının temel kavramlarını ve gelişim süreçlerini bilir.
  • Sosyal Güvenlik Kurumu ve Türkiye İş Kurumu hizmet birimlerindeki memurların yaptığı hizmet ve işlemler hakkında bilgi ve beceri sahibi olur.
  • Dünya, Türkiye ve işletme bazında temel ekonomi bilgisine sahip olarak; hem ekonomi alanında hem de mesleki konularda yorum, analiz, eleştiri ve sentez yapabilir.
  • Çalıştığı işyerinde muhasebe ve vergi işlem ve uygulamalarını destekleyecek bilgi ve beceriye sahip olur.
  • Özel İşletmeler, kamu kurum ve kuruluşları, belediyeler ve kamu hizmeti veren diğer kuruluşlarda personel özlük işlemleri başta olmak üzere sosyal güvenlikle ilgili iş ve işlemleri yapar.
  • Sosyal güvenlikle yakından ilgili işçi sağlığı-iş güvenliği, işçi hak ve sorumlulukları, sosyal hizmetler, maddi ve manevi bakım ile çevre koruma bilgisi ve bilincine sahip olur.
  • Sosyal güvenlik mevzuatını takip eder ve hukuki sorumluluklarını bilir.Hizmet sektöründe çalışmanın bilincine sahip bir birey olarak, hizmet verdiği kişilerle etkili iletişim kurar.
  • Sosyal güvenlik işlemlerini bilgisayar ortamında yapabilme bilgi ve becerisi yanında, internet teknolojileri, ofis, sosyal güvenlik işlemleri ile ilgili hazırlanan bilgisayar yazılımlarını kullanabilir.
  • Sosyal güvenlik alanında yeterli olacak düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
  • Sosyal güvenlik meslek elemanı olarak; sosyal sorumluluk, mesleki etik ve sosyal güvenlik hakları ve sosyal hizmet bilgisi ve bilincine sahip olur.
  • Sigortacılık işlemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olarak, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun çalışır.
  • Dünyadaki ve ülkemizdeki sosyal güvenlik sistemleri hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olur ve sistemler hakkında fikir geliştirebilir.
  • İş sağlığı ve güvenliği alanında temel mesleki bilgileri edinir ve iş güvenliğinin önemini kavrar.
  • Sorumluluğu altında çalışan bireylerin performanslarını objektif olarak denetler ve değerlendirir.
  • Çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olma ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine varır.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
-

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı
-

Başarma Şartları
Programda mevcut olan (toplam 120 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlayan ve 100 üzerinden en az 60 ağırlıklı not ortalaması elde eden, zorunlu meslek stajını da tamamlayan öğrencilere Sosyal Güvenlik alanında ön lisans diploması verilir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlar, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’na bağlı Sosyal Güvenlik Kurumu merkez teşkilatı, il ve ilçe müdürlükleri, belediyeler, diğer kamu kurum ve kuruluşları, özel sektör işletmeleri çalışabilecekleri gibi bankalarda da iş bulabilme imkânına sahiptirler.Ayrıca Sosyal Güvenlik Programından mezun olacak meslek elemanlarının, denetim ve muhasebe hizmetleri veren firmalarda, serbest muhasebeci malı müşavirler (SMMM) ile yeminli mali müşavirlerin (YMM) bürolarında, sosyal güvenlik alanında eğitim almış ve danışmanlık hizmeti veren sosyal güvenlik müşavirlerinin iş yerlerinde görev almaları da mümkündür.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030008756

Qualification Title
Awarding BodyTokat Gaziosmanpaşa University
Awarding Body ContactResponsible Institution Contact Information Tokat Gaziosmanpaşa University, Taşlıçiftlik Campus, 60250 Tokat
Awarding Body Urlhttp://www.gop.edu.tr
OrientationGeneral
EQF Level5
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 5
Thematic AreasFinance, banking and insurance
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description
  • Understand the development process and the basic concepts of the field of social security.
  • The Turkish employment agency and the social security institution to the officers in his service and the service units will have knowledge and skills about the processes.
  • The world, turkey and on the basis of having a basic knowledge of business economics; and economics in the fields of professional as well as comment on issues, analysis, critique and synthesis.Working in the workplace the knowledge and skills to support the accounting and tax processing and applications.
  • The world, turkey and on the basis of having a basic knowledge of business economics; and economics in the fields of professional as well as comment on issues, analysis, critique and synthesis.
  • Private businesses, public institutions, municipalities and other organizations that provide public services personnel, operations personnel, particularly in regard to social security and business operations.
  • Closely related to social security occupational health and safety issues, workers rights and responsibilities, social services, environmental protection with physical and spiritual care to be aware of.
  • Follow the social security legislation and the legal responsibilities knows.
  • Conscious of working in the service sector as an individual establishes effective communication with customers.
  • Social security, computer operations, in addition to the knowledge and skills to be able to do in the environment, internet technologies, office, social security procedures, computer software prepared to use.In the field of social security have sufficient knowledge of foreign language.
  • As members of the profession, social security, social responsibility, professional ethics, and knowledge and awareness of social services and social security benefits.
  • As the owner of knowledge and skill about the insurance operations, and operates in accordance with quality management process.
  • Detailed information about the social security systems in the world and in our country will have an idea about the systems and can develop.
  • Acquire basic professional knowledge in the area of occupational health and safety and understands the importance of job security.
  • Checks and evaluates the performances of individuals working under their responsibility objectively.
  • And become conscious of the necessity of lifelong learning knowledge of contemporary issues.
Key Competencies-
Further Info
  • As a general rule, assessment, lesson 1 short exam (40%) and 1 final exam (60%) is done through.
  • The average of these examinations is considered to be successful over 60 points in the memo field.
  • However, various courses exam and dec extra homework can be requested.
  • The program is available (total of 120 ects) and who have successfully completed all courses with a gpa of at least 60 over 100, must have upon the completion of the professional internship, students in the field of office services and executive assistant diploma.
Quality Assurance-
Access Requirements

Higher education students transition to higher education examination (HEE) are considered through an examination based on. The examination is held once a year and the student selection and placement center (SSPC) is administered by. Candidates, YGS-5 points the type of program you choose.

Conditions for SuccessThe program is available (total of 120 ects) and who have successfully completed all courses with a gpa of at least 60 over 100, must have upon the completion of the professional internship, students in the field of office services and executive assistant diploma.Duration of study: 2 years (4 semesters) optional foreign language (English) are not included in the preparatory period. In order to graduate from the program, Gaziosmanpasa university undergraduate and graduate education and examination regulations and other relevant legislation and criteria specified in terms of the provision of all courses requires the completion of 120 ECTS credits.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of public and private sector enterprises in the business world and the social security program in human resources, accounting and public relations departments of the professional staff, assistant specialist, researcher, and executive assistant has the opportunity to work as an assistant auditor. Also, they can rise to management institutions and administrative staff work in the enterprises.Graduates of the social security institution under the ministry of labour and social security of the central organization, provincial and district offices, municipalities, other public institutions and organizations, they can work in private sector businesses have the opportunity to be able to get a job in the bank as.Also who will be graduating from the social security program audit and accounting companies that provide services of professional staff, property chartered accountants (PCA) and certified public accountants (CPA) at the offices of social security, which provides training and consulting services in the field of social security, it is possible to take part in the work of counsel.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030008756


Qualification Title

Awarding Body
Tokat Gaziosmanpaşa University

Awarding Body Contact
Responsible Institution Contact Information Tokat Gaziosmanpaşa University, Taşlıçiftlik Campus, 60250 Tokat

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification
-

EQF Level
5

TQF Level
5
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
  • Understand the development process and the basic concepts of the field of social security.
  • The Turkish employment agency and the social security institution to the officers in his service and the service units will have knowledge and skills about the processes.
  • The world, turkey and on the basis of having a basic knowledge of business economics; and economics in the fields of professional as well as comment on issues, analysis, critique and synthesis.Working in the workplace the knowledge and skills to support the accounting and tax processing and applications.
  • The world, turkey and on the basis of having a basic knowledge of business economics; and economics in the fields of professional as well as comment on issues, analysis, critique and synthesis.
  • Private businesses, public institutions, municipalities and other organizations that provide public services personnel, operations personnel, particularly in regard to social security and business operations.
  • Closely related to social security occupational health and safety issues, workers rights and responsibilities, social services, environmental protection with physical and spiritual care to be aware of.
  • Follow the social security legislation and the legal responsibilities knows.
  • Conscious of working in the service sector as an individual establishes effective communication with customers.
  • Social security, computer operations, in addition to the knowledge and skills to be able to do in the environment, internet technologies, office, social security procedures, computer software prepared to use.In the field of social security have sufficient knowledge of foreign language.
  • As members of the profession, social security, social responsibility, professional ethics, and knowledge and awareness of social services and social security benefits.
  • As the owner of knowledge and skill about the insurance operations, and operates in accordance with quality management process.
  • Detailed information about the social security systems in the world and in our country will have an idea about the systems and can develop.
  • Acquire basic professional knowledge in the area of occupational health and safety and understands the importance of job security.
  • Checks and evaluates the performances of individuals working under their responsibility objectively.
  • And become conscious of the necessity of lifelong learning knowledge of contemporary issues.

Key Competencies
-

Further Info
  • As a general rule, assessment, lesson 1 short exam (40%) and 1 final exam (60%) is done through.
  • The average of these examinations is considered to be successful over 60 points in the memo field.
  • However, various courses exam and dec extra homework can be requested.
  • The program is available (total of 120 ects) and who have successfully completed all courses with a gpa of at least 60 over 100, must have upon the completion of the professional internship, students in the field of office services and executive assistant diploma.

Quality Assurance
-

Access Requirements

Higher education students transition to higher education examination (HEE) are considered through an examination based on. The examination is held once a year and the student selection and placement center (SSPC) is administered by. Candidates, YGS-5 points the type of program you choose.


Conditions for Success
The program is available (total of 120 ects) and who have successfully completed all courses with a gpa of at least 60 over 100, must have upon the completion of the professional internship, students in the field of office services and executive assistant diploma.Duration of study: 2 years (4 semesters) optional foreign language (English) are not included in the preparatory period. In order to graduate from the program, Gaziosmanpasa university undergraduate and graduate education and examination regulations and other relevant legislation and criteria specified in terms of the provision of all courses requires the completion of 120 ECTS credits.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of public and private sector enterprises in the business world and the social security program in human resources, accounting and public relations departments of the professional staff, assistant specialist, researcher, and executive assistant has the opportunity to work as an assistant auditor. Also, they can rise to management institutions and administrative staff work in the enterprises.Graduates of the social security institution under the ministry of labour and social security of the central organization, provincial and district offices, municipalities, other public institutions and organizations, they can work in private sector businesses have the opportunity to be able to get a job in the bank as.Also who will be graduating from the social security program audit and accounting companies that provide services of professional staff, property chartered accountants (PCA) and certified public accountants (CPA) at the offices of social security, which provides training and consulting services in the field of social security, it is possible to take part in the work of counsel.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address