Yeterlilik Kodu | TR0030036424 | |
Yeterlilik Adı | Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Akdeniz Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Pınarbaşı Mah. Dumlupınar Bulvarı 07070 Kampüs Konyaaltı/Antalya/TÜRKİYE | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.akdeniz.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) |
| |
Öğrenme Ortamları |
| |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akredistasyon Derneği (EPDAD) Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 1.05.2023 / 1.05.2026 | |
Giriş Şartı | 1. Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak. 2. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak. 3. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, yükseköğretim kurumlarının özel yetenek sınavıyla öğrenci kabul eden programları için ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yeterli puanı almış ve özel yetenek sınavını başarmış olmak. 4. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda önlisans mezunları için yükseköğretim kurumlarında bitirdikleri alanların devamı niteliğindeki lisans programlarına yerleştirilmiş olmak. Lise Diploması olan, Türkiye’deki herhangi bir yükseköğretim kurumunda ön lisans ve lisans programlarında öğrenim görebilmek için, öğrencilerin, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi(ÖSYM) tarafından yapılan ulusal öğrenci seçme sınavına girmeleri zorunludur. Öğrenciler, bu sınavdan aldıkları puana göre, ÖSYM tarafından tercihleri doğrultusunda bu programlara yerleştirilirler. | |
Başarma Şartları | Sosyal Bilgiler Öğretmenliği alanında lisans derecesi alabilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçmeli derslerin (toplam 240 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlamak ve genel ağırlıklı not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.0 olması gerekir. Dersin içeriğine göre "ara sınav" değerlendirmesi yerine "ödev, proje, uygulama" gibi farklı değerlendirme yöntemleri kullanılabilmektedir. Öğrencilerin bir ders veya uygulama faaliyetlerinden başarıyla geçebilmeleri için, teorik derslere en az %70, uygulama derslerine ise en az %80 katılım sağlamaları şarttır. Her eğitim döneminde, öğrenciler bir ara sınav ve bir final sınavına tabi tutulurlar. Dersin başarı notu, ara sınavın %40'lık kısmı ile final sınavının %60'lık kısmının toplamıyla oluşturulur. Öğrencinin dersi başarıyla geçebilmesi için Akdeniz Üniversitesi Ön Lisans Ve Lisans Eğitim-Öğretim Ve Sınav Yönetmeliği’ne göre 100 tam puan üzerinden en az 60 puan, CC harf notu şartını sağlaması gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Akademik İlerleme: Öğrenciler, mezun olduktan sonra yüksek lisans veya doktora programlarına başvurabilirler. Sosyal Bilgiler eğitimi alanında veya ilgili diğer disiplinlerde akademik kariyer yapma fırsatları bulunabilir. Mesleki İlerleme: Öğrenciler, Sosyal Bilgiler öğretmeni olarak MEB'e bağlı devlet okullarında ya da özel okullarda öğretmenlik yapabilirler. Ayrıca, eğitim danışmanı, müfredat geliştirme uzmanı veya eğitim yöneticisi gibi pozisyonlarda çalışabilirler. Kamu Sektörü: Sosyal Bilgiler öğretmenliği mezunları, kamu sektörü içinde çeşitli sınavlarla (KPSS gibi) farklı görevler alabilirler. Yaşam Boyu Öğrenme: Mezunlar, mesleki gelişimlerine katkı sağlamak amacıyla çeşitli seminer, sertifika programları ve hizmet içi eğitimlerle kendilerini geliştirebilirler. Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030036424
ISCO 08
ISCO 08
- Ortaokullarda görev alacak Sosyal Bilgiler aday öğrencilerine öğretmenlik formasyonuyla ilgili temel bilgi, beceri, davranış ve alışkanlıkları kazandırmaktır. , Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mesleği alanında hizmet verebilecek düzeyde bilgi ve beceri ve tutumlarla donatılmış, etik değerleri özümsemiş, dünya gerçeklerinin farkında olan ve hayat boyu öğrenmenin önemini benimsemiş, alanında eğitim, öğretim ve araştırma yapabilecek düzeyde bilgi, beceri, tutum ve deneyime sahip, eleştirel düşünebilen, özgüveni yüksek ve alanıyla ilgili yenilikleri takip edebilecek öğretmenler yetiştirmektir.
- Bölüm dersleri, modern teknolojilerle donatılmış dersliklerde işlenmektedir. İhtiyaca göre, farklı disiplinlerdeki laboratuvar olanakları öğrencilere pratik beceriler kazandırmaktadır. Üniversitenin zengin kütüphane kaynakları, hem fiziksel kitaplar hem de dijital veri tabanlarına erişim imkanı sunar.
- Alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar.
- Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
- Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri tartışır.
- Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
- Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
- Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
- Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
- Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
- Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
- Alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını kullanır.
- Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve değerlendirir.
- Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
- Sosyal Bilgiler eğitimi alanında gerekli kuramsal, pedagojik bilgiye sahiptir.
- Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri tartışır.
- Sosyal Bilgiler öğretimi yöntem ve teknikleri bilgisine sahiptir.
- Sosyal Bilgiler eğitimi problemlerini analiz eder, problemlere çözüm getirme becerisine sahiptir.
- Sosyal Bilgiler eğitimi için gerekli olan öğretim, yöntem ve teknikleri uygulama becerisine sahiptir.
- Alana ilişkin materyal geliştirir Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
- Mesleğine yönelik yaratıcı ve güçlü yönleri kullanır.
- Mesleğinde karşılaştığı, öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
- Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirme becerisine sahiptir.
- Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
- Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrar, benimser ve yerine getirir.
- Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
- Sosyal Bilgiler eğitimi alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
- Mesleki ve etik sorumluluklarını yerine getirir.
- Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir.
- Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa ve yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
- Öğrencilerin bir ders veya uygulama faaliyetlerinden başarıyla geçebilmeleri için, teorik derslere en az %70, uygulama derslerine ise en az %80 katılım sağlamaları şarttır. Her eğitim döneminde, öğrenciler bir ara sınav ve bir final sınavına tabi tutulurlar. Dersin başarı notu, ara sınavın %40'lık kısmı ile final sınavının %60'lık kısmının toplamıyla oluşturulur. Bunun yanı sıra, bazı derslerde öğrencilerin performansı yalnızca sınavlar aracılığıyla değil, aynı zamanda ödev ve projelerle de değerlendirilmektedir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akredistasyon Derneği (EPDAD)
Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 1.05.2023 / 1.05.2026
1. Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.
2. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak.
3. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, yükseköğretim kurumlarının özel yetenek sınavıyla öğrenci kabul eden programları için ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yeterli puanı almış ve özel yetenek sınavını başarmış olmak.
4. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda önlisans mezunları için yükseköğretim kurumlarında bitirdikleri alanların devamı niteliğindeki lisans programlarına yerleştirilmiş olmak.
Lise Diploması olan, Türkiye’deki herhangi bir yükseköğretim kurumunda ön lisans ve lisans programlarında öğrenim görebilmek için, öğrencilerin, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi(ÖSYM) tarafından yapılan ulusal öğrenci seçme sınavına girmeleri zorunludur. Öğrenciler, bu sınavdan aldıkları puana göre, ÖSYM tarafından tercihleri doğrultusunda bu programlara yerleştirilirler.
Akademik İlerleme: Öğrenciler, mezun olduktan sonra yüksek lisans veya doktora programlarına başvurabilirler. Sosyal Bilgiler eğitimi alanında veya ilgili diğer disiplinlerde akademik kariyer yapma fırsatları bulunabilir.
Mesleki İlerleme: Öğrenciler, Sosyal Bilgiler öğretmeni olarak MEB'e bağlı devlet okullarında ya da özel okullarda öğretmenlik yapabilirler. Ayrıca, eğitim danışmanı, müfredat geliştirme uzmanı veya eğitim yöneticisi gibi pozisyonlarda çalışabilirler.
Kamu Sektörü: Sosyal Bilgiler öğretmenliği mezunları, kamu sektörü içinde çeşitli sınavlarla (KPSS gibi) farklı görevler alabilirler.
Yaşam Boyu Öğrenme: Mezunlar, mesleki gelişimlerine katkı sağlamak amacıyla çeşitli seminer, sertifika programları ve hizmet içi eğitimlerle kendilerini geliştirebilirler.
Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030036424 | |
Qualification Title | Social Studies teacher | |
Awarding Body | Akdeniz University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://www.akdeniz.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Teacher training with subject specialization | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile |
| |
Learning Environments |
| |
Description |
| |
Key Competencies | Knowledge Skills Competencies:
| |
Further Info | Students must attend at least 70% of theoretical courses and 80% of practical courses to pass. In each academic period, students are subjected to a midterm and a final exam. The course grade is calculated by taking 40% of the midterm exam score and 60% of the final exam score. Additionally, in some courses, student performance is assessed not only through exams but also through assignments and projects. | |
Quality Assurance | To oversee the quality of higher education programs; - YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions. - "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. - "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education. 2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma. 4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. | |
Access Requirements | To have graduated from secondary education institutions or equivalent foreign secondary education institutions approved by the Ministry of National Education, and to meet the admission requirements for undergraduate programs in higher education institutions. To have been placed in the relevant undergraduate program of the higher education institution based on the results of the central examination conducted by the Student Selection and Placement Centre (ÖSYM), in accordance with the procedures and principles determined by the Council of Higher Education (YÖK). To have obtained a sufficient score in the central examination conducted by ÖSYM for programs that admit students through special talent exams at higher education institutions, and to have successfully passed the special talent exam, as determined by YÖK's procedures and principles. To have been placed in undergraduate programs that are a continuation of their associate degree field in higher education institutions, based on the results of the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by ÖSYM, in accordance with the procedures and principles determined by YÖK. Students are required to have a diploma certifying the completion of high school. To enrol in associate or undergraduate programmes at any higher education institution in Turkey, students are required to take the national university entrance exam administered by the Student Selection and Placement Centre (ÖSYM). Based on their exam scores, students are placed in programmes according to their preferences by ÖSYM. | |
Conditions for Success | To obtain a bachelor's degree in Social Studies Teaching, students must successfully complete all compulsory and elective courses (equivalent to 240 ECTS credits) in the programme and achieve a cumulative grade point average of at least 2.0 out of 4.0. Depending on the course content, assessments may vary between "midterm exams" and alternative methods such as "assignments, projects, or practical activities." Students must attend at least 70% of theoretical courses and 80% of practical courses to pass. Each academic period involves a midterm and a final exam, and the course grade is calculated by taking 40% of the midterm exam score and 60% of the final exam score. To pass the course, students must achieve at least 60 points out of 100, corresponding to a letter grade of CC, according to Akdeniz University's Associate and Undergraduate Education-Training and Examination Regulations. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Academic Progression: After graduation, students can apply for master's or doctoral programs. There are opportunities for pursuing an academic career in the field of Social Studies education or other related disciplines. Professional Development: Graduates can work as Social Studies teachers in state schools affiliated with the Ministry of National Education (MEB) or in private schools. Additionally, they can pursue roles such as educational consultants, curriculum development specialists, or education administrators. Public Sector: Graduates of Social Studies Teaching can take on various positions in the public sector through examinations (e.g., KPSS). Lifelong Learning: Graduates can enhance their professional development by participating in various seminars, certification programs, and in-service training to continue improving their skills and knowledge. Undergraduate students have the right to participate in double major programs offered by the higher education institutions they are enrolled in. Students registered in double major programs can take courses from both diploma programs simultaneously, and if successful, they can obtain two separate undergraduate diplomas. | |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid continuously. | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030036424
ISCO 08
ISCO 08
- The programme aims to equip Social Studies teacher candidates with the fundamental knowledge, skills, behaviours, and habits related to the teaching profession. It prepares teachers capable of serving in the Social Studies teaching profession, equipped with knowledge, skills, and attitudes at a level suitable for professional practice, internalising ethical values, being aware of global realities, and embracing lifelong learning. The programme seeks to foster teachers who can conduct teaching, research, and learning activities in their field, possess critical thinking skills, have high self-confidence, and stay updated with innovations in their field.
- The courses in the department are taught in classrooms equipped with modern technologies. Depending on the needs, laboratory facilities from different disciplines are available to students to gain practical skills. The university's extensive library resources offer access to both physical books and digital databases.
- Understands concepts related to the field and the relationships between these concepts.
- Is knowledgeable about evaluating the nature, source, limits, accuracy, reliability, and validity of knowledge.
- Discusses the methods related to the production of scientific knowledge.
- Has knowledge of curricula, teaching strategies, methods, techniques, and assessment and evaluation in their field.
- Acts in accordance with democratic, human rights, social, scientific, and professional ethical values.
- Informs relevant persons and institutions about topics related to their field.
- Evaluates acquired knowledge and skills with a critical approach.
- Applies the most appropriate teaching strategies, methods, and techniques by considering students' developmental characteristics, individual differences, the characteristics of the subject area, and learning outcomes.
- Evaluates students' learning outcomes using various methods.
- Utilises advanced-level knowledge resources related to the field.
- Conceptualises events and phenomena related to the field, examines data using scientific methods and techniques, and interprets and evaluates the results.
- Identifies learning needs and directs their own learning.
- Has the necessary theoretical and pedagogical knowledge in Social Studies education.
- Discusses methods related to the production of scientific knowledge.
- Possesses knowledge of methods and techniques of teaching Social Studies.
- Analyses problems in Social Studies education and has the ability to solve these problems.
- Has the ability to apply teaching methods and techniques necessary for Social Studies education.
- Develops materials related to the field and evaluates students' achievements using various methods.
- Utilises creativity and strengths related to the profession.
- Takes responsibility as an individual or team member to solve unforeseen, complex problems encountered in the profession.
- Identifies learning needs and has the ability to direct learning.
- Develops a positive attitude toward lifelong learning.
- Understands, adopts, and fulfils social, cultural, and societal responsibilities.
- Plans and implements professional projects and activities for the social environment in which they live, with a sense of social responsibility.
- Informs relevant individuals and institutions on topics related to Social Studies education.
- Fulfils professional and ethical responsibilities.
- Is aware of the national and universal sensitivities expressed in the Turkish National Education Basic Law.
- Acts in accordance with the laws, regulations, and legislations related to individual and field-specific duties, rights, and responsibilities.
Knowledge
Skills
Competencies:
- Ability to work independently and take responsibility
- Learning
- Communication and social skills
- Subject-specific skills
Students must attend at least 70% of theoretical courses and 80% of practical courses to pass. In each academic period, students are subjected to a midterm and a final exam. The course grade is calculated by taking 40% of the midterm exam score and 60% of the final exam score. Additionally, in some courses, student performance is assessed not only through exams but also through assignments and projects.
To oversee the quality of higher education programs;
- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.
- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.
2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.
4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
To have graduated from secondary education institutions or equivalent foreign secondary education institutions approved by the Ministry of National Education, and to meet the admission requirements for undergraduate programs in higher education institutions.
To have been placed in the relevant undergraduate program of the higher education institution based on the results of the central examination conducted by the Student Selection and Placement Centre (ÖSYM), in accordance with the procedures and principles determined by the Council of Higher Education (YÖK).
To have obtained a sufficient score in the central examination conducted by ÖSYM for programs that admit students through special talent exams at higher education institutions, and to have successfully passed the special talent exam, as determined by YÖK's procedures and principles.
To have been placed in undergraduate programs that are a continuation of their associate degree field in higher education institutions, based on the results of the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by ÖSYM, in accordance with the procedures and principles determined by YÖK.
Students are required to have a diploma certifying the completion of high school. To enrol in associate or undergraduate programmes at any higher education institution in Turkey, students are required to take the national university entrance exam administered by the Student Selection and Placement Centre (ÖSYM). Based on their exam scores, students are placed in programmes according to their preferences by ÖSYM.
Academic Progression: After graduation, students can apply for master's or doctoral programs. There are opportunities for pursuing an academic career in the field of Social Studies education or other related disciplines.
Professional Development: Graduates can work as Social Studies teachers in state schools affiliated with the Ministry of National Education (MEB) or in private schools. Additionally, they can pursue roles such as educational consultants, curriculum development specialists, or education administrators.
Public Sector: Graduates of Social Studies Teaching can take on various positions in the public sector through examinations (e.g., KPSS).
Lifelong Learning: Graduates can enhance their professional development by participating in various seminars, certification programs, and in-service training to continue improving their skills and knowledge.
Undergraduate students have the right to participate in double major programs offered by the higher education institutions they are enrolled in. Students registered in double major programs can take courses from both diploma programs simultaneously, and if successful, they can obtain two separate undergraduate diplomas.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
The qualification is valid continuously.
