Yeterlilik Kodu

TR0030018488

Yeterlilik Adı
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Lisans Diploması
Sorumlu KurumDicle Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiDicle Üniversitesi Rektörlüğü Kıtılbıl Mah. Kampüs 21280 Sur/ DİYARBAKIR
Sorumlu Kurum URLhttp://www.dicle.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle ve meslektaşları ile sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
  • Sosyal Bilgiler Öğretmenliği alanıyla ilgili öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alan bilgisine sahip olur.
  • Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili pedagojik bilgiye sahip olur.
  • Çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini ve ölçme-değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular.
  • Alanı ile ilgili yabancı kaynakları takip edebilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olur.
  • Bilgi ve iletişim teknolojilerini Sosyal Bilgiler öğretiminde etkin şekilde kullanabilme becerisine sahip olur.
  • İlköğretim ikinci kademedeki öğrencilerin gelişim özelliklerini ve öğrenme biçimlerini bilir, bu özelliklere uygun etkili planlama, materyal geliştirme ve uygulama yapabilir.
  • Türk Eğitim Sisteminin yapısı ve tarihsel gelişimi hakkında yeterli bilgiye sahip olur.
  • Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı, demokrasiye inanan, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlerinin bilincinde olan ve bunlara mesleğinde duyarlılık gösteren bir öğretmen olur.
  • Bilimsel ve analitik düşünme becerilerine sahip olur, bilgiyi üretme ve bilgiye ulaşma yollarını, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini bilir ve sınıf içi uygulamalarında kullanır.
  • Sosyal Bilgiler-Toplum-Çevre ilişkisini bilir, toplum ve çevre sorunlarına çözüm arar, mesleki ve günlük yaşamında kullanır.
  • Disiplinler arası çalışmalar yürütebilecek, dersini farklı disiplinlerle ve alanlarla ilişkilendirebilecek düzeyde Türkçe, biyoloji, tıp, matematik, medya, güzel sanatlar vb. gibi alanlarda genel kültüre sahip olur.
  • Kendi öz değerlendirmesini yapabilir.
  • Öğrenmeyi öğrenir.
  • Sosyal ve kültürel etkinliklere katılır.
  • Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır.yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri -
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı-
Başarma Şartları240 AKTSyi tamamlamış olmak.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

İstihdam Olanakları Mezun olan öğrenciler, kamu ve özel sektöre bağlı ilköğretim okullarında ve dershanelerde sosyal bilgiler öğretmeni olarak çalışabilmektedirler.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030018488


Yeterlilik Adı
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Dicle Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Dicle Üniversitesi Rektörlüğü Kıtılbıl Mah. Kampüs 21280 Sur/ DİYARBAKIR

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle ve meslektaşları ile sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
  • Sosyal Bilgiler Öğretmenliği alanıyla ilgili öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alan bilgisine sahip olur.
  • Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili pedagojik bilgiye sahip olur.
  • Çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini ve ölçme-değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular.
  • Alanı ile ilgili yabancı kaynakları takip edebilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olur.
  • Bilgi ve iletişim teknolojilerini Sosyal Bilgiler öğretiminde etkin şekilde kullanabilme becerisine sahip olur.
  • İlköğretim ikinci kademedeki öğrencilerin gelişim özelliklerini ve öğrenme biçimlerini bilir, bu özelliklere uygun etkili planlama, materyal geliştirme ve uygulama yapabilir.
  • Türk Eğitim Sisteminin yapısı ve tarihsel gelişimi hakkında yeterli bilgiye sahip olur.
  • Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı, demokrasiye inanan, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlerinin bilincinde olan ve bunlara mesleğinde duyarlılık gösteren bir öğretmen olur.
  • Bilimsel ve analitik düşünme becerilerine sahip olur, bilgiyi üretme ve bilgiye ulaşma yollarını, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini bilir ve sınıf içi uygulamalarında kullanır.
  • Sosyal Bilgiler-Toplum-Çevre ilişkisini bilir, toplum ve çevre sorunlarına çözüm arar, mesleki ve günlük yaşamında kullanır.
  • Disiplinler arası çalışmalar yürütebilecek, dersini farklı disiplinlerle ve alanlarla ilişkilendirebilecek düzeyde Türkçe, biyoloji, tıp, matematik, medya, güzel sanatlar vb. gibi alanlarda genel kültüre sahip olur.
  • Kendi öz değerlendirmesini yapabilir.
  • Öğrenmeyi öğrenir.
  • Sosyal ve kültürel etkinliklere katılır.
  • Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır.yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
-

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı
-

Başarma Şartları
240 AKTSyi tamamlamış olmak.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

İstihdam Olanakları Mezun olan öğrenciler, kamu ve özel sektöre bağlı ilköğretim okullarında ve dershanelerde sosyal bilgiler öğretmeni olarak çalışabilmektedirler.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030018488

Qualification Title
SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ License
Awarding BodyDicle University
Awarding Body ContactDicle University Rectorate Kıtılbıl Mah. Campus 21280 Sur/ DIYARBAKIR
Awarding Body Urlhttp://www.dicle.edu.tr/
OrientationAcademic
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasTeacher training with subject specialization
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description

have the skills of establishing healthy communication with students and colleagues and can use Turkish fluently and correctly according to its rules.have the sufficient level of knowledge about Social Studies Education in order to meet the needs of student.have the pedagogical knowledge about teaching profession and know and apply contemporary teaching methods and techniques and measurement-assessment methods.have the sufficient level of foreign language knowledge in order to monitor foreign resources about his/her field.have the skill of using information and communication technology effectively for Social Studies teaching.know the developmental properties and learning patterns of students who are at the second stage of elementary education and will plan, develop material and make executions according to these properties.have enough knowledge about structure and the historical development of Turkish Education System.be a teacher who is faithful to Atatürks principles and revolutions, trusting in democracy, conscious about Turkish national, moral, ethical and cultural values and being sensitive to these aspects in his/her profession.bilimsel ve analitik düşünme becerilerine sahip olur, bilgiyi üretme ve bilgiye ulaşma yollarını, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini bilir ve sınıf içi uygulamalarında kullanır.know the relation between social studies-society-environment seek for society and environmental problems and use it in professional and daily life.can execute interdisciplinary studies, have enough level of knowledge of Turkish, biology, medicine, mathematics, media, art and fields like these to be able to relate his/her course with other different disciplines.self-critique.learn how to learn.actively participate in social and cultural events.assume responsibility in individual and group tasks.develop a positive attitude towards life-long learning.

Key Competencies-
Further Info

Each course is assessed via a midterm exam(%40), and a final end-of-term exam(%60). The marking is made out of 100.Department of Social Studies teacher training course has been designed for. Thus, the program applications in service to the community, the school experience and teaching practice as well as practical courses such as social studies, foundations, educational psychology, classroom management, such as lectures are available. Involved in the program to at least 70% of theoretical courses, practical courses to continue and at least 80% of the successful completion of the program students are considered to have fulfilled the eligibility criteria.

Quality Assurance-
Access Requirements

Specific Admission Requirements General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this program

Conditions for SuccessDepartment of Social Studies teacher training course has been designed for. Thus, the program applications in service to the community, the school experience and teaching practice as well as practical courses such as social studies, foundations, educational psychology, classroom management, such as lectures are available. Involved in the program to at least 70% of theoretical courses, practical courses to continue and at least 80% of the successful completion of the program students are considered to have fulfilled the eligibility criteria.Students who are enrolled in the program, must fulfill several requirements in order to graduate. Some of these are: 1. Located in the theoretical and practical courses to attend classes 2 Being a GPA of at least 60 3. Lessons, practice and teaching practice in accordance with the provisions of the regulation to successfully complete 4. 240 of ECTS to be completed.
Progression Paths (Relationship Type)

Occupational Profiles of Graduates Graduates of the program can be employed in public and private primary schools as well as in private teaching institutions as a social studies teacher.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030018488


Qualification Title
SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ License

Awarding Body
Dicle University

Awarding Body Contact
Dicle University Rectorate Kıtılbıl Mah. Campus 21280 Sur/ DIYARBAKIR

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description

have the skills of establishing healthy communication with students and colleagues and can use Turkish fluently and correctly according to its rules.have the sufficient level of knowledge about Social Studies Education in order to meet the needs of student.have the pedagogical knowledge about teaching profession and know and apply contemporary teaching methods and techniques and measurement-assessment methods.have the sufficient level of foreign language knowledge in order to monitor foreign resources about his/her field.have the skill of using information and communication technology effectively for Social Studies teaching.know the developmental properties and learning patterns of students who are at the second stage of elementary education and will plan, develop material and make executions according to these properties.have enough knowledge about structure and the historical development of Turkish Education System.be a teacher who is faithful to Atatürks principles and revolutions, trusting in democracy, conscious about Turkish national, moral, ethical and cultural values and being sensitive to these aspects in his/her profession.bilimsel ve analitik düşünme becerilerine sahip olur, bilgiyi üretme ve bilgiye ulaşma yollarını, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini bilir ve sınıf içi uygulamalarında kullanır.know the relation between social studies-society-environment seek for society and environmental problems and use it in professional and daily life.can execute interdisciplinary studies, have enough level of knowledge of Turkish, biology, medicine, mathematics, media, art and fields like these to be able to relate his/her course with other different disciplines.self-critique.learn how to learn.actively participate in social and cultural events.assume responsibility in individual and group tasks.develop a positive attitude towards life-long learning.


Key Competencies
-

Further Info

Each course is assessed via a midterm exam(%40), and a final end-of-term exam(%60). The marking is made out of 100.Department of Social Studies teacher training course has been designed for. Thus, the program applications in service to the community, the school experience and teaching practice as well as practical courses such as social studies, foundations, educational psychology, classroom management, such as lectures are available. Involved in the program to at least 70% of theoretical courses, practical courses to continue and at least 80% of the successful completion of the program students are considered to have fulfilled the eligibility criteria.


Quality Assurance
-

Access Requirements

Specific Admission Requirements General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this program


Conditions for Success
Department of Social Studies teacher training course has been designed for. Thus, the program applications in service to the community, the school experience and teaching practice as well as practical courses such as social studies, foundations, educational psychology, classroom management, such as lectures are available. Involved in the program to at least 70% of theoretical courses, practical courses to continue and at least 80% of the successful completion of the program students are considered to have fulfilled the eligibility criteria.Students who are enrolled in the program, must fulfill several requirements in order to graduate. Some of these are: 1. Located in the theoretical and practical courses to attend classes 2 Being a GPA of at least 60 3. Lessons, practice and teaching practice in accordance with the provisions of the regulation to successfully complete 4. 240 of ECTS to be completed.

Progression Paths (Relationship Type)

Occupational Profiles of Graduates Graduates of the program can be employed in public and private primary schools as well as in private teaching institutions as a social studies teacher.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address