Yeterlilik Kodu | TR0030020655 | |
Yeterlilik Adı | Seyahat İşletmeciliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Aydın Adnan Menderes Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Adnan Menderes Üniversitesi Merkez Kampüsü, Kepez Mevkii Efeler / AYDIN | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.adu.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Seyahat, turizm ve boş zaman | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Seyahat İşletmeciliği Bölümü, küresel seyahat ve turizm piyasalarının değişen taleplerine cevap verebilecek, nitelikli yöneticiler ve uzmanlar yetiştirmeyi amaçlar. Program; öğrencilerin mesleki hedeflerine ulaşmalarını sağlayacak bilgi, beceri ve değerleri kazandırmak üzere düzenlenmiştir. Bu kapsamda; | |
Öğrenme Ortamları | Öğrencilerin teorik bilgi ile pratik becerilerini pekiştirmeleri için modern ve işlevsel öğrenme ortamları sunulmaktadır. Fakülte bünyesinde: | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler |
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Her ders için uygulanacak ölçme ve değerlendirme yöntemleri, “Ders Öğretim Planı”nda detaylı biçimde açıklanmıştır. Değerlendirme; ara sınavlar, final sınavları, projeler, sunumlar, saha çalışmaları ve staj raporları ile yapılır. Notlandırma, üniversitenin genel Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği çerçevesinde uygulanır. Mezuniyet için;
| |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Yükseköğretim programlarının kalitesinin sürekliliği için;
| |
Giriş Şartı | Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları, programa girişte geçerlidir. Fakülteye kabul ve kayıt işlemleri, Yükseköğretim Kanunu ve ilgili düzenlemeler çerçevesinde gerçekleştirilir. Öğrenciler, ÖSYM tarafından yapılan Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı (LYS) sonuçlarına göre alınır. Yabancı öğrencilere yönelik şartlar ise üniversitenin belirlediği kriterlere uygun uygulanır. | |
Başarma Şartları | Mezuniyete hak kazanabilmek için öğrencinin programdaki tüm dersleri başarıyla tamamlaması, FF, DZ ya da YZ notu almaması gerekmektedir. Programı başarıyla bitirmek için: • Asgari 240 AKTS karşılığı derslerin alınması, • Genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.0 olması, • Bitirme tezinin eksiksiz tamamlanması, • Seyahat işletmelerinde 60 işgünü süren staj yapılarak saha deneyiminin kazanılması gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlar, seyahat sektöründe çeşitli kariyer alanlarına yönelebilirler: | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu, | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Seyahat İşletmeciliği Bölümü tarafından verilen yeterlilik sürekli geçerli olup, herhangi bir süre kısıtlaması bulunmamaktadır. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030020655
ISCO 08
ISCO 08
Seyahat İşletmeciliği Bölümü, küresel seyahat ve turizm piyasalarının değişen taleplerine cevap verebilecek, nitelikli yöneticiler ve uzmanlar yetiştirmeyi amaçlar. Program; öğrencilerin mesleki hedeflerine ulaşmalarını sağlayacak bilgi, beceri ve değerleri kazandırmak üzere düzenlenmiştir. Bu kapsamda;
• Teknolojik, sosyal ve etik yaklaşımları benimseyen, seyahat sektöründe liderlik ve uzmanlık gerektiren pozisyonlarda çalışabilecek donanımlı bireyler yetiştirmek,
• Seyahat işletmeciliğinin yönetim, pazarlama, operasyon ve hizmet kalitesi alanlarında yenilikçi çözümler üretebilecek profesyoneller geliştirmek,
• Sürekli öğrenme ve akademik araştırma prensipleri ile kendini geliştiren, eğitim ve araştırma kurumlarında öğretim üyesi ya da araştırmacı olarak katkıda bulunabilecek bireyler ortaya koymak,
• Sektördeki güncel trendleri yakından takip edip, yenilikçi yaklaşımlar geliştirerek seyahat endüstrisine değer katacak bireyler yetiştirmektir.
Bu amaçlar, üniversitenin genel misyonu doğrultusunda seyahat sektörüne kalifiye insan gücü sağlama hedefine hizmet eder.
Öğrencilerin teorik bilgi ile pratik becerilerini pekiştirmeleri için modern ve işlevsel öğrenme ortamları sunulmaktadır. Fakülte bünyesinde:
• Güncel teknolojiyle donatılmış derslikler, bilgisayar laboratuvarları ve grup çalışma alanları, seyahat işletmeciliği derslerine uygun altyapı sağlar,
• Sektörle iş birliği içerisinde düzenlenen uygulamalı eğitimler ve staj imkanları, öğrencilerin saha deneyimi kazanmasına olanak tanır. Özellikle, bölgedeki uygulama merkezlerinde verilen eğitim, sektöre doğrudan hazırlık yapar,
• Sosyal, kültürel ve sportif faaliyetlerin yer aldığı üniversite kampüsü, öğrencilerin kişisel ve sosyal gelişimine katkıda bulunur.
- Turizm ve seyahat işletmeciliği ile ilgili temel kavramlar, kuramlar ve alana özgü araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.
- Turizm sektörü ve alt işletme kolları (konaklama, yiyecek-içecek, ulaştırma, rekreasyon, seyahat işletmeleri) ile Dünyada ve Türkiye’de seyahat işletmeciliğine ilişkin uygulamaların evrensel ve toplumsal etkileri hakkında bilgi sahibidir.
- Turizm ile ilgili yerel, ulusal ve uluslararası örgütlenmeler, politika ve stratejiler, yasal düzenlemeler, meslek standartları ve uygulamalar hakkında bilgi sahibidir.
- Seyahat işletmeciliği alanında edindiği bilgileri kullanarak organizasyon yapabilir, proje yönetebilir, iş yeri uygulamalarını yürütebilir ve denetleyebilir; gerektiğinde hizmet süreçlerini geliştirebilir.
- Seyahat işletmeciliği ile ilgili güncel gelişmeleri takip eder, bunları analiz ederek yorumlar ve kişisel gelişimine yönelik çıkarımlar yapar.
- Seyahat işletmelerinde kullanılan bilgisayar yazılımları ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
- Seyahat işletmeciliği alanındaki sorunların çözümüne yönelik araştırmalar yapar, elde ettiği sonuçları açık ve anlaşılır bir şekilde sunabilir.
- Hem bağımsız hem de takım üyesi olarak sorumluluk alır, takımı yönetir ve diğer uzmanlarla iletişim kurabilir.
- Bireysel ve ekip değerlendirmesi yapar, çalışanların mesleki gelişimine katkı sağlar; kriz durumunda inisiyatif alarak çözüm bulur.
- Mesleki ve kişisel gelişimini sürekli destekler, beceri ve yetkinliklerini artırır.
- Misafirlerle yazılı, sözlü, sözsüz ve görsel iletişim kurabilir, etkili sunum becerileri gösterir.
- Ana dili dışında, alanıyla ilgili bir yabancı dili B2 seviyesinde ("European Language Portfolio Global Scale", Level B2) kullanabilir.
- Ana dili dışında, alanıyla ilgili ikinci bir yabancı dili B1 seviyesinde ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1) kullanabilir.
- Seyahat işletmeciliği ile ilgili yasal düzenlemeleri ve mesleki standartları uygular; toplumsal, bilimsel ve kültürel değerlere bağlı kalır.
- Misafirlerin sağlık ve güvenliğinin sağlanması için gerekli uyarıları yapar, teçhizat ve donanımı tedarik eder.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
- Disiplinler arası olma yetkinliği
Her ders için uygulanacak ölçme ve değerlendirme yöntemleri, “Ders Öğretim Planı”nda detaylı biçimde açıklanmıştır. Değerlendirme; ara sınavlar, final sınavları, projeler, sunumlar, saha çalışmaları ve staj raporları ile yapılır. Notlandırma, üniversitenin genel Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği çerçevesinde uygulanır. Mezuniyet için;
• Tüm derslerin başarıyla tamamlanması,
• FF, DZ ya da YZ notlarının bulunmaması,
• En az 240 ECTS kredisinin alınması,
• Genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması,
• Stajın eksiksiz gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
Bu yapı, öğrencilerin teorik ve pratik yeterliliklerini ölçmeyi amaçlamakta olup, ara sınav, yarıyıl/yıl sonu sınavı, staj değerlendirmesi, bütünleme ve tek ders sınavı gibi uygulamaları kapsamaktadır.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Yükseköğretim programlarının kalitesinin sürekliliği için;
• YÖK, eğitim ve öğretim faaliyetlerinin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumlu tutulur,
• YÖK’ün belirlediği kriterlere uygun olarak hazırlanan “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır,
• Yükseköğretim kurumlarına ilişkin akademik, idari ve mali veriler düzenli olarak kamuoyu ile paylaşılır,
• Lisans programlarının kalite güvencesi; “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” doğrultusunda temin edilir.
Bu kapsamda;
- Öğretim programlarının hazırlanması ve onaylanması aşamasında YÖK standartlarına uyum,
- Ölçme-değerlendirme yöntemlerinin YÖK ilke ve yönetmeliklerine uygun uygulanması,
- Öğrenci kredileri ve diğer yükümlülüklerin başarıyla tamamlanması sonrasında diploma verilmesi,
- Öz değerlendirme ve dış değerlendirme raporları ile sürekli kalite izlemesi,
- Seyahat ve turizm alanındaki eğitim kalitesini artırmayı hedefleyen akreditasyon şartlarının yerine getirilmesi sağlanmaktadır.
Kalite güvencesi, sürekli izleme ve dış denetimlerle güvence altına alınır.
Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları, programa girişte geçerlidir. Fakülteye kabul ve kayıt işlemleri, Yükseköğretim Kanunu ve ilgili düzenlemeler çerçevesinde gerçekleştirilir. Öğrenciler, ÖSYM tarafından yapılan Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı (LYS) sonuçlarına göre alınır. Yabancı öğrencilere yönelik şartlar ise üniversitenin belirlediği kriterlere uygun uygulanır.
Mezunlar, seyahat sektöründe çeşitli kariyer alanlarına yönelebilirler:
• Seyahat acenteliği,
• Ulaşım ve rezervasyon yönetimi,
• Müşteri hizmetleri ve seyahat danışmanlığı,
• Dijital pazarlama ve iletişim,
• Akademik kariyer.
Ayrıca, meslek liselerinin seyahat bölümlerinde uygulamalı derslerde usta öğretici olarak görev alabilme imkânının yanı sıra, bölüm mezunları ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla lisansüstü programlarda eğitim görüp, üniversitelerin akademik kadrolarında kariyer yapma fırsatına da sahiptir.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu,
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik,
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik.
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35),
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği.
Seyahat İşletmeciliği Bölümü tarafından verilen yeterlilik sürekli geçerli olup, herhangi bir süre kısıtlaması bulunmamaktadır.

Qualification Code | TR0030020655 | |
Qualification Title | Travel Management Bachelor's Degree Diploma | |
Awarding Body | Aydın Adnan Menderes University | |
Awarding Body Contact | Aydın Adnan Menderes University was established in 1992 on acceptance of the amendment of Law No. 41 of Decision No: 3837 dated 03.07.1992 concerning the Governance of Higher Education Institutions along with the amendment of Decisions 78 and 190 of Law No. 2809. Our University was founded with 5 faculties (the Faculty of Arts and Science, Nazilli Faculty of Economics and Administrative Sciences, Faculty of Medicine, Faculty of Veterinary Medicine and the Faculty of Agriculture), 3 Graduate Schools; the School of Tourism and Hotel Management and Söke Vocational School. Our University has become a Higher Education Institute which gives education in a total of 71 different academic units: in 18 Faculties, 3 Graduate Schools, 1 State Conservatory, 5 Schools, 18 Vocational Schools and 26 Research and Application Centres. | |
Awarding Body Url | http://www.adu.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Travel, tourism and leisure | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | The Department of Travel Management aims to train qualified managers and specialists who can respond to the changing demands of the global travel and tourism markets. The program is designed to provide students with the knowledge, skills and values that will enable them to achieve their professional goals. In this context - To train well-equipped individuals who adopt technological, social and ethical approaches and who can work in positions requiring leadership and expertise in the travel industry, - To develop professionals who can produce innovative solutions in the areas of management, marketing, operations and service quality in the travel business, - To develop individuals who develop themselves with the principles of continuous learning and academic research and who can contribute as faculty members or researchers in educational and research institutions, - To educate individuals who will add value to the travel industry by closely following the current trends in the sector and developing innovative approaches. These objectives serve the goal of providing qualified manpower to the travel industry in line with the overall mission of the university. | |
Learning Environments | Modern and functional learning environments are provided for students to reinforce their theoretical knowledge and practical skills. Within the Faculty: - Classrooms equipped with the latest technology, computer laboratories and group study areas provide a suitable infrastructure for travel management courses, - Practical trainings and internship opportunities organized in cooperation with the industry allow students to gain field experience. In particular, the education provided at the application centers in the region prepares directly for the sector, - The university campus, where social, cultural and sporting activities take place, contributes to students' personal and social development. | |
Description |
| |
Key Competencies | • Literacy skills • Multilingual proficiency • Digital literacy • Personal, social, and learning-to-learn competence • Citizenship competence • Entrepreneurship competence • Cultural awareness and expression competence • Interdisciplinary competence | |
Further Info | The assessment and evaluation methods to be applied for each course are explained in detail in the “Course Teaching Plan”. Evaluation; midterm exams, final exams, projects, presentations, field studies and internship reports. Grading is applied within the framework of the general Education and Examination Regulations of the university. For Graduation; - Successful completion of all courses, - No FF, DZ or YZ grades, - Obtaining at least 240 ECTS credits, - GPA of at least 2.00 out of 4.00, - The internship must be completed in full. This structure aims to measure the theoretical and practical competencies of students and includes applications such as midterm exams, semester / year-end exams, internship evaluation, make-up and single course exams. | |
Quality Assurance | To ensure the quality of higher education programs:
1. Establishment and Approval of Educational Programs: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes of each program are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK in these matters. 1.2. After the approval of the National Core Education Programs by the relevant Council of Deans, they are implemented by higher education institutions with the approval of YÖK. 2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each vocational program will provide to students are conducted according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK in these matters. 3. Certification: Students enrolled in vocational programs receive a bachelor's degree upon successful completion of the course credits and other obligations determined by higher education institutions. 4. Self-Assessment - External Assessment: Higher education institutions enter the "Institutional Self-Assessment Reports" prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) for the previous year into the Information System at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of programs has been ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined by legislation. For the continuity of the quality of higher education programs; - YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training activities, - “University Monitoring and Evaluation Reports” prepared in accordance with the criteria set by YÖK are published every year, - Academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions are regularly shared with the public, - Quality assurance of undergraduate programs; It is provided in accordance with the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”. In this context
| |
Access Requirements | General admission requirements for Turkish and foreign students are valid for admission to the program. Admission and registration procedures to the faculty are carried out within the framework of the Higher Education Law and related regulations. Students are admitted according to the results of the Higher Education Transition Examination (YGS) and Undergraduate Placement Examination (LYS) conducted by ÖSYM. Conditions for foreign students are applied in accordance with the criteria determined by the university. | |
Conditions for Success | In order to be eligible for graduation, the student must successfully complete all courses in the program and not receive a grade of FF, DZ or YZ. To successfully complete the program: - Taking courses equivalent to a minimum of 240 ECTS, - GPA of at least 2.0 out of 4.00, - Complete completion of the graduation thesis, - Field experience must be gained through a 60-workday internship in travel companies. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates can pursue a variety of careers in the travel industry: - Travel agency, - Transportation and reservation management, - Customer service and travel advice, - Digital marketing and communication, - Academic career. In addition to the opportunity to work as a master instructor in applied courses in the travel departments of vocational high schools, graduates of the department have the opportunity to study in graduate programs and have a career in the academic staff of universities, provided that they get a valid grade in the ALES exam and have sufficient foreign language skills. | |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547, 1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer, 1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35), 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board. | |
Validity Period (If Any) | The qualification issued by the Department of Travel Management is continuously valid and has no time limit. | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030020655
ISCO 08
ISCO 08
The Department of Travel Management aims to train qualified managers and specialists who can respond to the changing demands of the global travel and tourism markets. The program is designed to provide students with the knowledge, skills and values that will enable them to achieve their professional goals. In this context
- To train well-equipped individuals who adopt technological, social and ethical approaches and who can work in positions requiring leadership and expertise in the travel industry,
- To develop professionals who can produce innovative solutions in the areas of management, marketing, operations and service quality in the travel business,
- To develop individuals who develop themselves with the principles of continuous learning and academic research and who can contribute as faculty members or researchers in educational and research institutions,
- To educate individuals who will add value to the travel industry by closely following the current trends in the sector and developing innovative approaches.
These objectives serve the goal of providing qualified manpower to the travel industry in line with the overall mission of the university.
Modern and functional learning environments are provided for students to reinforce their theoretical knowledge and practical skills. Within the Faculty:
- Classrooms equipped with the latest technology, computer laboratories and group study areas provide a suitable infrastructure for travel management courses,
- Practical trainings and internship opportunities organized in cooperation with the industry allow students to gain field experience. In particular, the education provided at the application centers in the region prepares directly for the sector,
- The university campus, where social, cultural and sporting activities take place, contributes to students' personal and social development.
- To have knowledge about the basic concepts, theories and field-specific research methods related to tourism and travel management.
- To have knowledge about the tourism sector and its sub-business branches (accommodation, food and beverage, transportation, recreation, travel businesses) and the universal and social effects of travel management practices in the world and in Turkey.
- To have knowledge about local, national and international organizations, policies and strategies, legal regulations, occupational standards and practices related to tourism.
- To be able to organize, manage projects, conduct and supervise workplace practices, and improve service processes when necessary by using the knowledge acquired in the field of travel management.
- To be able to follow current developments in travel management, analyze and interpret them and make inferences for personal development.
- Has the ability to use computer software and information technologies used in travel businesses effectively.
- To be able to conduct research to solve problems in the field of travel management and present the results obtained in a clear and understandable way.
- To be able to take responsibility both independently and as a team member, manage the team and communicate with other experts.
- Make individual and team evaluations, contribute to the professional development of employees; find solutions by taking initiative in case of crisis.
- Continuously supports professional and personal development and increases skills and competencies.
- Communicate with guests in written, verbal, non-verbal and visual ways and demonstrate effective presentation skills.
- To be able to use a foreign language related to the field at level B2 (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2).
- To be able to use a second foreign language related to the field at level B1 (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1).
- Applies legal regulations and professional standards related to travel management; adheres to social, scientific and cultural values.
- Makes the necessary warnings, provides the necessary equipment and equipment to ensure the health and safety of the guests.
• Literacy skills
• Multilingual proficiency
• Digital literacy
• Personal, social, and learning-to-learn competence
• Citizenship competence
• Entrepreneurship competence
• Cultural awareness and expression competence
• Interdisciplinary competence
The assessment and evaluation methods to be applied for each course are explained in detail in the “Course Teaching Plan”. Evaluation; midterm exams, final exams, projects, presentations, field studies and internship reports. Grading is applied within the framework of the general Education and Examination Regulations of the university. For Graduation;
- Successful completion of all courses,
- No FF, DZ or YZ grades,
- Obtaining at least 240 ECTS credits,
- GPA of at least 2.00 out of 4.00,
- The internship must be completed in full.
This structure aims to measure the theoretical and practical competencies of students and includes applications such as midterm exams, semester / year-end exams, internship evaluation, make-up and single course exams.
To ensure the quality of higher education programs:
- The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising education, teaching, and other activities in higher education institutions.
- "University Monitoring and Evaluation Reports" prepared within the framework of criteria determined by YÖK for higher education institutions are published annually. These reports, containing quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- The "Foundation Higher Education Institutions Report," containing academic, administrative, and financial data for foundation higher education institutions, is published annually by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance for undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Principles and Procedures for Ensuring the Quality of Higher Education Diploma Programs":
1. Establishment and Approval of Educational Programs: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes of each program are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK in these matters.
1.2. After the approval of the National Core Education Programs by the relevant Council of Deans, they are implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.
2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each vocational program will provide to students are conducted according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK in these matters.
3. Certification: Students enrolled in vocational programs receive a bachelor's degree upon successful completion of the course credits and other obligations determined by higher education institutions.
4. Self-Assessment - External Assessment: Higher education institutions enter the "Institutional Self-Assessment Reports" prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) for the previous year into the Information System at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of programs has been ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined by legislation.
For the continuity of the quality of higher education programs;
- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training activities,
- “University Monitoring and Evaluation Reports” prepared in accordance with the criteria set by YÖK are published every year,
- Academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions are regularly shared with the public,
- Quality assurance of undergraduate programs; It is provided in accordance with the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”.
In this context
- Compliance with YÖK standards in the preparation and approval of curricula,
- Application of assessment-evaluation methods in accordance with the principles and regulations of YÖK,
- The award of a diploma upon successful completion of student credits and other obligations,
- Continuous quality monitoring through self-assessment and external evaluation reports,
- Accreditation requirements aimed at improving the quality of education in travel and tourism are met.
- Quality assurance is secured through continuous monitoring and external audits.
General admission requirements for Turkish and foreign students are valid for admission to the program. Admission and registration procedures to the faculty are carried out within the framework of the Higher Education Law and related regulations. Students are admitted according to the results of the Higher Education Transition Examination (YGS) and Undergraduate Placement Examination (LYS) conducted by ÖSYM. Conditions for foreign students are applied in accordance with the criteria determined by the university.
Graduates can pursue a variety of careers in the travel industry:
- Travel agency,
- Transportation and reservation management,
- Customer service and travel advice,
- Digital marketing and communication,
- Academic career.
In addition to the opportunity to work as a master instructor in applied courses in the travel departments of vocational high schools, graduates of the department have the opportunity to study in graduate programs and have a career in the academic staff of universities, provided that they get a valid grade in the ALES exam and have sufficient foreign language skills.
1. Higher Education Law No. 2547,
1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer,
1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education.
Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35),
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board.
The qualification issued by the Department of Travel Management is continuously valid and has no time limit.
