Yeterlilik Kodu

TR0030222777

Yeterlilik Adı
Psikoloji (İngilizce) Lisans Diploması
Sorumlu KurumAnkara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiAnkara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Esenboğa Külliyesi, Esenboğa/ANKARA
Sorumlu Kurum URLhttp://www.aybu.edu.tr
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Psikoloji
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Amaçlar

Tam zamanlı, 1. Öğretim.
AYBÜ Psikoloji Bölümü bünyesinde yürütülmekte olan Psikoloji (İngilizce) Lisans Programının eğitim amacı psikoloji biliminin temel yaklaşımları, kuramları ve farklı alanları hakkında gerek teorik gerek pratik düzeyde bilgi sahibi psikologlar yetiştirmektir. Dolayısıyla psikolojik değerlendirme ilkelerine hakim, psikolojinin farklı alt alanlarında bilimsel araştırma tasarlama, yürütme ve bu araştırmalardan edinilen verileri ve sonuçları raporlama, yorumlama yetkinliğinde olan psikologlar yetiştirmek eğitim amaçları arasındadır. Bunun yanında AYBÜ Psikoloji bölümünün amacı psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanılan ölçme-değerlendirme araçlarına ilişkin bilgi ve beceri sahibi, eleştirel düşünme becerisine sahip, kendisine, çevresine ve içinde yaşadığı topluma karşı sorumluluklarının farkında, mesleki ve bilimsel etik ilkelere bağlı, psikoloji alanındaki güncel gelişmeleri takip eden uygulamacı ve/veya akademisyen psikologlar yetiştirmek için gereken bilimsel ve akademik ortamı sağlamaktır. Bunun yanında psikoloji alanındaki kaynaklara kolay erişim, zengin öğrenme deneyimi, dijital döküman yönetimi, veri analizi, etkin iletişim, işbirliği ve yaşam boyu öğrenme yeteneklerini geliştirebilmeleri için gereken dijital teknolojileri etkili bir şekilde kullanan psikologlar yetiştirmek eğitim amaçları arasındadır.
Ülkemizde psikoloji lisans programı mezunlarının hem devlet kurumlarında hem özel sektörde hem de bağımsız olarak çalışma olanakları vardır. AYBÜ Psikoloji (İngilizce) Lisans Programı mezunlarının kamuda; sağlık sektöründe (hastaneler, toplum ve ruh sağlığı merkezleri, vb.), Adalet Bakanlığı bünyesinde mahkemeler, tutukevleri ve ıslahevlerinde, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı bünyesinde bedensel ve zihinsel engellilere yönelik oluşturulmuş kurumlarda, huzurevlerinde ve sosyal politika geliştirmeyi ve uygulamayı amaçlayan proje ve birimlerde, Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde rehberlik araştırma merkezleri ve gerekli formasyon eğitiminin tamamlanmasının ardından öğretmen olarak, Emniyet Genel Müdürlüğü bünyesinde ve çeşitli askeri kurumlarda gözlem ve görüşme becerilerini, ölçme-değerlendirme bilgilerini kullanarak psikolojik değerlendirme ve müdahalelerde görev alabilecek, donanımlı ve öğrenmeye açık psikologlar olarak yetişmelerini hedeflemektedir. Program, mezunlarına, özel sektörde; gerekli ek eğitimleri ve koşulları tamamlayarak psikoteknik değerlendirme merkezlerinde, özel psikoterapi ve ruh sağlığı merkezlerinde, kreşlerde, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde, özel okullarda, insan kaynakları ve halkla ilişkiler bölümlerinde, reklamcılık, pazarlamacılık ve araştırma merkezlerinde çalışabilecek alt yapıyı kazandıracak temel psikoloji eğitimini vermeyi amaçlar. Buna ek olarak, AYBÜ Psikoloji (İngilizce) Lisans Programı mezunlarını ulusal ve uluslararası düzeyde hizmet veren sivil toplum kuruluşları bünyesinde ve sivil toplum alanında geliştirilen projelerde görev alabilecek araştırmacı, yenilikçi ve kamu yararını gözeten psikologlar olarak yetiştirmeyi amaçlamaktadır.

Hedefler

Bölümün hedefi; psikoloji biliminin temel yaklaşımlarına hakim, teorik ve pratik düzeyde bilgi sahibi, bilimsel araştırma tasarlama ve yürütme yetkinliğinde olan, eleştirel düşünme becerisine sahip, kendisine, çevresine ve içinde yaşadığı topluma karşı sorumluluklarının farkında, mesleki ve bilimsel etik ilkelere bağlı psikologlar yetiştirmektir.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, üniversite bünyesindeki laboratuvarlarda, sınıflarda ve diğer kamu kurumları, özel kurumlar ile çeşitli iş yerlerinde staj eğitimi olarak uygulamalı eğitimler de yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)

Bu programın başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

  • Psikoloji alanında, güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki farklı kuramsal yaklaşımlara yönelik bilgiye sahiptir.
  • Psikoloji uygulamalarına yönelik temel uygulama becerilerine sahiptir.
  • Psikolojinin farklı alt alanlarında kullanılan ölçme-değerlendirme araçlarına ilişkin temel bilgilere ve/ya beceriler ile psikolojik değerlendirme ilkelerine sahiptir.
  • Psikolojinin temel yaklaşım ve bakış açısının diğer disiplinlere ve disiplinler arası bakış açılarına olan katkılarının farkındadır.
  • Türkiye’de psikoloji alanındaki gelişmeler, araştırmalar, sorunlar ve uygulamalar ile ilgili bilgi birikimine sahiptir.
  • Psikoloji alanında elde ettiği bilgi birikimini ve uygun araştırma yöntemlerini (nitel/nicel) kullanarak bağımsız araştırma yapma becerisine sahiptir (Psikoloji alanı ile ilgili bilgilerini kullanarak araştırma sorusu üretir; bilimsel problem çözme, eleştirel düşünme yaklaşımını kullanır ve elde ettiği sonuçları yorumlar.
  • Veri toplama, uygun istatistik yöntemlerini kullanarak analiz etme, yorumlama ve rapor etme becerilerine sahiptir.
  • Araştırma sonuçlarını bilimsel yazım formatına uygun bir biçimde raporlama becerisine sahiptir.
  • Bilgiye erişim ve bilgiyi yayma için gerekli olan bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme yetkinliğine sahiptir.
  • Psikolojinin etkinlik alanlarındaki ilgili mevzuata ve/veya mesleki ve etik değerlere ilişkin bilgilere sahiptir.
  • Temel düzeyde gözlem ve görüşme teknikleri bilgisine/becerisine sahiptir.
  • Yaş, cinsiyet, ırk, etnik grup, ulusal kimlik, din, cinsel eğilim, engellilik ve sosyoekonomik statü gibi özellik ve farklılıkların bir önyargı nedeni olmaması gerektiği anlayışına sahiptir.
  • Psikoloji alanı ile ilgili bilgilerini kullanarak araştırma sorusu üretir; bilimsel problem çözme yaklaşımını kullanır ve elde ettiği sonuçları yorumlar.
  • Psikoloji alanının gelişimine katkı sağlayacak bilimsel çalışmalarda ve toplum yararına olan etkinliklerde sorumluluk alır.
  • Psikoloji ile ilgili konularda kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahiptir.
  • Psikoloji ile ilgili konularda yapılan çalışmalara yönelik görüşlerini ve/ya sorunlara ilişkin çözüm önerilerini veri temelli olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliğine sahiptir.
  • Psikoloji alan yazınında baskın dil olan İngilizceyi B1 Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir:

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6. Vatandaşlık yetkinliği

7. Girişimcilik yetkinliği

8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  1. Ölçme ve değerlendirme; Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi senatosu tarafından belirlendiği şekilde yapılır.
  2. Ölçme ve değerlendirmede sınav, ödev, kısa sınav, proje, sunum, uygulama ara sınav, yarı yıl sonu sınavı ve bütünleme sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır ve bunların başarı notuna katkısı hesaplanır.
  3. Ara sınavlar dönemin 8. ve 9. haftasında ilgili akademik birimin belirlediği tarihlerde yapılır.
  4. Ara sınavlar ve yarı yıl sonu sınavları ilgili akademik birim tarafından internet sayfasında sınavlardan en az 10 gün önce ilan edilir.
  5. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır. Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliğine göre harfle ilan edilen başarı notları aşağıdaki şekilde tanımlanır:

Başarı notu Katsayı Puanı

AA 4.00 90-100

BA 3.50 80-89

BB 3.00 70-79

CB 2.50 65-69

CC 2.00 60-64

DC 1.50 55-59

DD 1.00 50-54

FD 0.50 40-49

FF 0.00 0-39

DZ 0.00 0

GR 0.00 0

Harfle ilan edilen başarı notlarından;

a) Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC notlarından birisini alan öğrenci, o dersi başarmış sayılır.

b) İlgili yarıyıl/yıl sonu itibarıyla AGNO 2.00 ve üzeri olduğunda, öğrencinin bitirdiği yarıyıl ve bir önceki yarıyıla ait DC ve DD başarı notu, aldığı derslerin şartlı olarak başarıldığını belirtir.

c) Yarıyıl/yıl içinde derslere devam etmeyen öğrencilere DZ notu verilir ve öğretim elemanınca yarıyıl/yıl sonu sınavından önce ilan edilir. Bu öğrenciler, yarıyıl/yıl sonu sınavına alınmazlar.

ç) Yarıyıl/yıl sonu sınavına girmeyen öğrenciye, yarıyıl içi çalışmalarına bakılmadan GR notu verilir.

d) DZ ve GR notları, FF gibi işlem görür ve ağırlıklı genel not ortalamasına katılır.

e) FD, FF ve DZ notu alan öğrenciler ilgili ders(ler)i verildiği ilk yarıyılda/yılda tekrarlar.

f) Diğer yükseköğretim kurumlarında alınan geçer notlara ait derslerin muafiyeti yapılabilir. Bu dersler AGNO hesabına katılır. Daha önce öğrenim görülen yükseköğretim kurumlarında alınan derslere ait notlar, harf notuna çevrilir.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu’nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

AYBÜ Psikoloji Lisans (İngilizce) Programı, Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından yetkilendirilen Türk Psikologlar Derneği (TPD) tarafından akredite edilmiştir.

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 13.02.2024/13.02.2029

Giriş Şartı

Türk Vatandaşları için:
(1) Lise Diploması,

(2) Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından düzenlenen merkezi, ülke çapında bir öğrenci seçme ve yerleştirme sınavı ile yerleştirme. Adaylar, merkezi sınav puanları ve lise not ortalamalarından oluşan bileşik puanlarına göre programlara erişim kazanırlar.


Uluslararası Öğrenciler için:
(1) Lise Diploması ve TC Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından verilen "Denklik Belgesi".

(2) Uluslararası Öğrenci Sınavı (YÖS) veya SAT I, ACT vb. uluslararası üniversite giriş sınavları, Yükseköğretimde ulusal otorite olan Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından tanınan adaylar, YÖS veya eşdeğer sınavlardan aldıkları puanlara göre programlara giriş hakkı kazanırlar.

Başarma ŞartlarıAYBÜ Psikoloji Lisans programının mezuniyet koşulları aşağıda belirtildiği gibidir: Programdaki zorunlu derslerin tümünü başarıyla tamamlamak, Toplamda 240 AKTS'lik ders almış olmak, PSY 401 Bitirme Çalışması (Graduation Work) dersini başarıyla tamamlamış olmak, 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı genel not ortalaması (AGNO) sağlamak
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler, yüksek lisans derecesine veya doğrudan entegre üçüncü aşama (doktora) programlarına başvurabilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030222777


Yeterlilik Adı
Psikoloji (İngilizce) Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Esenboğa Külliyesi, Esenboğa/ANKARA

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Amaçlar

Tam zamanlı, 1. Öğretim.
AYBÜ Psikoloji Bölümü bünyesinde yürütülmekte olan Psikoloji (İngilizce) Lisans Programının eğitim amacı psikoloji biliminin temel yaklaşımları, kuramları ve farklı alanları hakkında gerek teorik gerek pratik düzeyde bilgi sahibi psikologlar yetiştirmektir. Dolayısıyla psikolojik değerlendirme ilkelerine hakim, psikolojinin farklı alt alanlarında bilimsel araştırma tasarlama, yürütme ve bu araştırmalardan edinilen verileri ve sonuçları raporlama, yorumlama yetkinliğinde olan psikologlar yetiştirmek eğitim amaçları arasındadır. Bunun yanında AYBÜ Psikoloji bölümünün amacı psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanılan ölçme-değerlendirme araçlarına ilişkin bilgi ve beceri sahibi, eleştirel düşünme becerisine sahip, kendisine, çevresine ve içinde yaşadığı topluma karşı sorumluluklarının farkında, mesleki ve bilimsel etik ilkelere bağlı, psikoloji alanındaki güncel gelişmeleri takip eden uygulamacı ve/veya akademisyen psikologlar yetiştirmek için gereken bilimsel ve akademik ortamı sağlamaktır. Bunun yanında psikoloji alanındaki kaynaklara kolay erişim, zengin öğrenme deneyimi, dijital döküman yönetimi, veri analizi, etkin iletişim, işbirliği ve yaşam boyu öğrenme yeteneklerini geliştirebilmeleri için gereken dijital teknolojileri etkili bir şekilde kullanan psikologlar yetiştirmek eğitim amaçları arasındadır.
Ülkemizde psikoloji lisans programı mezunlarının hem devlet kurumlarında hem özel sektörde hem de bağımsız olarak çalışma olanakları vardır. AYBÜ Psikoloji (İngilizce) Lisans Programı mezunlarının kamuda; sağlık sektöründe (hastaneler, toplum ve ruh sağlığı merkezleri, vb.), Adalet Bakanlığı bünyesinde mahkemeler, tutukevleri ve ıslahevlerinde, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı bünyesinde bedensel ve zihinsel engellilere yönelik oluşturulmuş kurumlarda, huzurevlerinde ve sosyal politika geliştirmeyi ve uygulamayı amaçlayan proje ve birimlerde, Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde rehberlik araştırma merkezleri ve gerekli formasyon eğitiminin tamamlanmasının ardından öğretmen olarak, Emniyet Genel Müdürlüğü bünyesinde ve çeşitli askeri kurumlarda gözlem ve görüşme becerilerini, ölçme-değerlendirme bilgilerini kullanarak psikolojik değerlendirme ve müdahalelerde görev alabilecek, donanımlı ve öğrenmeye açık psikologlar olarak yetişmelerini hedeflemektedir. Program, mezunlarına, özel sektörde; gerekli ek eğitimleri ve koşulları tamamlayarak psikoteknik değerlendirme merkezlerinde, özel psikoterapi ve ruh sağlığı merkezlerinde, kreşlerde, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde, özel okullarda, insan kaynakları ve halkla ilişkiler bölümlerinde, reklamcılık, pazarlamacılık ve araştırma merkezlerinde çalışabilecek alt yapıyı kazandıracak temel psikoloji eğitimini vermeyi amaçlar. Buna ek olarak, AYBÜ Psikoloji (İngilizce) Lisans Programı mezunlarını ulusal ve uluslararası düzeyde hizmet veren sivil toplum kuruluşları bünyesinde ve sivil toplum alanında geliştirilen projelerde görev alabilecek araştırmacı, yenilikçi ve kamu yararını gözeten psikologlar olarak yetiştirmeyi amaçlamaktadır.

Hedefler

Bölümün hedefi; psikoloji biliminin temel yaklaşımlarına hakim, teorik ve pratik düzeyde bilgi sahibi, bilimsel araştırma tasarlama ve yürütme yetkinliğinde olan, eleştirel düşünme becerisine sahip, kendisine, çevresine ve içinde yaşadığı topluma karşı sorumluluklarının farkında, mesleki ve bilimsel etik ilkelere bağlı psikologlar yetiştirmektir.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, üniversite bünyesindeki laboratuvarlarda, sınıflarda ve diğer kamu kurumları, özel kurumlar ile çeşitli iş yerlerinde staj eğitimi olarak uygulamalı eğitimler de yapılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)

Bu programın başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

  • Psikoloji alanında, güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki farklı kuramsal yaklaşımlara yönelik bilgiye sahiptir.
  • Psikoloji uygulamalarına yönelik temel uygulama becerilerine sahiptir.
  • Psikolojinin farklı alt alanlarında kullanılan ölçme-değerlendirme araçlarına ilişkin temel bilgilere ve/ya beceriler ile psikolojik değerlendirme ilkelerine sahiptir.
  • Psikolojinin temel yaklaşım ve bakış açısının diğer disiplinlere ve disiplinler arası bakış açılarına olan katkılarının farkındadır.
  • Türkiye’de psikoloji alanındaki gelişmeler, araştırmalar, sorunlar ve uygulamalar ile ilgili bilgi birikimine sahiptir.
  • Psikoloji alanında elde ettiği bilgi birikimini ve uygun araştırma yöntemlerini (nitel/nicel) kullanarak bağımsız araştırma yapma becerisine sahiptir (Psikoloji alanı ile ilgili bilgilerini kullanarak araştırma sorusu üretir; bilimsel problem çözme, eleştirel düşünme yaklaşımını kullanır ve elde ettiği sonuçları yorumlar.
  • Veri toplama, uygun istatistik yöntemlerini kullanarak analiz etme, yorumlama ve rapor etme becerilerine sahiptir.
  • Araştırma sonuçlarını bilimsel yazım formatına uygun bir biçimde raporlama becerisine sahiptir.
  • Bilgiye erişim ve bilgiyi yayma için gerekli olan bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme yetkinliğine sahiptir.
  • Psikolojinin etkinlik alanlarındaki ilgili mevzuata ve/veya mesleki ve etik değerlere ilişkin bilgilere sahiptir.
  • Temel düzeyde gözlem ve görüşme teknikleri bilgisine/becerisine sahiptir.
  • Yaş, cinsiyet, ırk, etnik grup, ulusal kimlik, din, cinsel eğilim, engellilik ve sosyoekonomik statü gibi özellik ve farklılıkların bir önyargı nedeni olmaması gerektiği anlayışına sahiptir.
  • Psikoloji alanı ile ilgili bilgilerini kullanarak araştırma sorusu üretir; bilimsel problem çözme yaklaşımını kullanır ve elde ettiği sonuçları yorumlar.
  • Psikoloji alanının gelişimine katkı sağlayacak bilimsel çalışmalarda ve toplum yararına olan etkinliklerde sorumluluk alır.
  • Psikoloji ile ilgili konularda kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahiptir.
  • Psikoloji ile ilgili konularda yapılan çalışmalara yönelik görüşlerini ve/ya sorunlara ilişkin çözüm önerilerini veri temelli olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliğine sahiptir.
  • Psikoloji alan yazınında baskın dil olan İngilizceyi B1 Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir:

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6. Vatandaşlık yetkinliği

7. Girişimcilik yetkinliği

8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  1. Ölçme ve değerlendirme; Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi senatosu tarafından belirlendiği şekilde yapılır.
  2. Ölçme ve değerlendirmede sınav, ödev, kısa sınav, proje, sunum, uygulama ara sınav, yarı yıl sonu sınavı ve bütünleme sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır ve bunların başarı notuna katkısı hesaplanır.
  3. Ara sınavlar dönemin 8. ve 9. haftasında ilgili akademik birimin belirlediği tarihlerde yapılır.
  4. Ara sınavlar ve yarı yıl sonu sınavları ilgili akademik birim tarafından internet sayfasında sınavlardan en az 10 gün önce ilan edilir.
  5. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır. Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliğine göre harfle ilan edilen başarı notları aşağıdaki şekilde tanımlanır:

Başarı notu Katsayı Puanı

AA 4.00 90-100

BA 3.50 80-89

BB 3.00 70-79

CB 2.50 65-69

CC 2.00 60-64

DC 1.50 55-59

DD 1.00 50-54

FD 0.50 40-49

FF 0.00 0-39

DZ 0.00 0

GR 0.00 0

Harfle ilan edilen başarı notlarından;

a) Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC notlarından birisini alan öğrenci, o dersi başarmış sayılır.

b) İlgili yarıyıl/yıl sonu itibarıyla AGNO 2.00 ve üzeri olduğunda, öğrencinin bitirdiği yarıyıl ve bir önceki yarıyıla ait DC ve DD başarı notu, aldığı derslerin şartlı olarak başarıldığını belirtir.

c) Yarıyıl/yıl içinde derslere devam etmeyen öğrencilere DZ notu verilir ve öğretim elemanınca yarıyıl/yıl sonu sınavından önce ilan edilir. Bu öğrenciler, yarıyıl/yıl sonu sınavına alınmazlar.

ç) Yarıyıl/yıl sonu sınavına girmeyen öğrenciye, yarıyıl içi çalışmalarına bakılmadan GR notu verilir.

d) DZ ve GR notları, FF gibi işlem görür ve ağırlıklı genel not ortalamasına katılır.

e) FD, FF ve DZ notu alan öğrenciler ilgili ders(ler)i verildiği ilk yarıyılda/yılda tekrarlar.

f) Diğer yükseköğretim kurumlarında alınan geçer notlara ait derslerin muafiyeti yapılabilir. Bu dersler AGNO hesabına katılır. Daha önce öğrenim görülen yükseköğretim kurumlarında alınan derslere ait notlar, harf notuna çevrilir.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu’nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

AYBÜ Psikoloji Lisans (İngilizce) Programı, Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından yetkilendirilen Türk Psikologlar Derneği (TPD) tarafından akredite edilmiştir.

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 13.02.2024/13.02.2029


Giriş Şartı

Türk Vatandaşları için:
(1) Lise Diploması,

(2) Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından düzenlenen merkezi, ülke çapında bir öğrenci seçme ve yerleştirme sınavı ile yerleştirme. Adaylar, merkezi sınav puanları ve lise not ortalamalarından oluşan bileşik puanlarına göre programlara erişim kazanırlar.


Uluslararası Öğrenciler için:
(1) Lise Diploması ve TC Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından verilen "Denklik Belgesi".

(2) Uluslararası Öğrenci Sınavı (YÖS) veya SAT I, ACT vb. uluslararası üniversite giriş sınavları, Yükseköğretimde ulusal otorite olan Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından tanınan adaylar, YÖS veya eşdeğer sınavlardan aldıkları puanlara göre programlara giriş hakkı kazanırlar.


Başarma Şartları
AYBÜ Psikoloji Lisans programının mezuniyet koşulları aşağıda belirtildiği gibidir: Programdaki zorunlu derslerin tümünü başarıyla tamamlamak, Toplamda 240 AKTS'lik ders almış olmak, PSY 401 Bitirme Çalışması (Graduation Work) dersini başarıyla tamamlamış olmak, 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı genel not ortalaması (AGNO) sağlamak

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler, yüksek lisans derecesine veya doğrudan entegre üçüncü aşama (doktora) programlarına başvurabilirler.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030222777

Qualification Title
The Psychology (English) Undergraduate
Awarding BodyANKARA YILDIRIM BEYAZIT UNIVERSITY
Awarding Body ContactAnkara Yıldırım Beyazıt University Esenboğa Campus Esenboğa /ANKARA
Awarding Body Urlwww.aybu.edu.tr
OrientationGeneral
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasPsychology
National Occupation Classification

ISCO:08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

Objectives

Full-time, First Teaching.

The Psychology (English) Undergraduate Program within the AYBU Department of Psychology aims to cultivate psychologists equipped with a comprehensive understanding of the fundamental approaches, theories, and diverse fields of psychological science, encompassing both theoretical and practical dimensions. Consequently, the program emphasizes the development of competencies in psychological assessment principles and the ability to design, conduct, and report scientific research across various subfields of psychology, along with the capacity to analyze and interpret research findings. Furthermore, the AYBU Psychology department strives to foster a scientific and academic environment that nurtures psychologists proficient in the utilization of measurement and evaluation tools employed in various applied fields of psychology; individuals who demonstrate critical thinking skills and possess a strong awareness of their responsibilities to themselves, their environment, and society as a whole; and practitioners and/or academicians committed to upholding professional and scientific ethical principles and dedicated to remaining current with the latest advancements in the field of psychology. In addition, the program seeks to cultivate psychologists who can effectively leverage digital technologies to enhance their access to resources in the field of psychology, enriching their learning experiences, and fostering skills in digital document management, data analysis, effective communication, collaboration, and lifelong learning.

In Türkiye, graduates of psychology undergraduate programs have diverse career opportunities in public institutions, the private sector, and independent practice. The AYBU Psychology (English) Undergraduate Program aims to prepare graduates for roles in the public sector, specifically within the health sector (hospitals, community mental health centers, etc.); the Ministry of Justice (courts, prisons, and correctional facilities); the Ministry of Family and Social Policies (institutions serving individuals with physical and mental disabilities, nursing homes, and programs focused on social policy development and implementation); the Ministry of National Education (guidance research centers and teaching positions upon completion of required pedagogical formation training); and the General Directorate of Security and various military institutions, where they can apply their skills in observation, interviewing, and psychological assessment to conduct evaluations and interventions. The program also aims to equip graduates with the foundational knowledge and skills necessary for careers in the private sector, including psychotechnical assessment centers (following completion of necessary additional training and fulfillment of requirements); private psychotherapy and mental health centers; nurseries; special education and rehabilitation centers; private schools; human resources and public relations departments; and advertising, marketing, and research centers. Furthermore, the AYBU Psychology (English) Undergraduate Program is committed to developing graduates who can contribute as researchers and innovators within non-governmental organizations at both national and international levels, actively participating in projects that promote social good and demonstrate a commitment to public welfare.

Goals

The department's overarching goal is to educate psychologists who possess a comprehensive understanding of the fundamental approaches of psychological science, coupled with robust theoretical and practical knowledge; demonstrate competence in the design and execution of scientific research; exhibit strong critical thinking skills; possess a deep awareness of their responsibilities to themselves, their environment, and the broader society; and adhere to the highest standards of professional and scientific ethics.

Learning Environments

Education and training are provided in a formal manner. In addition, practical training is provided as internship training in laboratories, classrooms and other public institutions, private institutions and various workplaces within the university.

Description

With the successful completion of this program, students will be able to

  • Has knowledge of different advanced theoretical approaches in the field of psychology, supported by textbooks containing up-to-date information, application tools and other resources.
  • Has basic application skills for psychology applications.
  • Has basic application skills for psychology applications.
  • She/He is aware of the contributions of the basic approach and perspective of psychology to other disciplines and interdisciplinary perspectives.
  • She/He has knowledge about developments, researches, problems and practices in the field of psychology in Turkey.
  • Has the ability to conduct independent research using the knowledge gained in the field of psychology and appropriate research methods (qualitative / quantitative).
  • Has the skills to collect data, analyze, interpret and report using appropriate statistical methods.
  • Has the ability to report research results in accordance with scientific writing format.
  • Has the competence to use information and communication technologies necessary for accessing and disseminating information.
  • Has knowledge of the relevant legislation and/or professional and ethical values in the fields of activity of psychology.
  • Has basic knowledge/skills of observation and interview techniques.
  • Has the understanding that characteristics and differences such as age, gender, race, ethnic group, national identity, religion, sexual orientation, disability and socioeconomic status should not be a reason for prejudice.
  • Generates research questions using their knowledge of psychology; uses scientific problem-solving approach and interprets the results.
  • Takes responsibility in scientific studies that will contribute to the development of the field of psychology and in activities for the benefit of society.
  • Has the ability to inform individuals and institutions on issues related to psychology; to convey his/her thoughts and solution suggestions for problems in written and oral form.
  • Has the ability to share his/her opinions on studies on issues related to psychology and/or solution suggestions for problems with experts and non-experts based on data.
  • Has the ability to follow information in his/her field and communicate with colleagues by using English, which is the dominant language in psychology literature, at B1 level.
Key Competencies

Advanced level of the following key competencies:

1. Literacy competence

2. Multilingual competence

3. Mathematical competence and competence in science, technology and engineering

4. Digital competence

5. Personal, social and learning to learn competence

6. Citizenship competence

7. Entrepreneurial competence

8. Cultural awareness and expression competence

Further Info
  1. Measurement and  assessment are carried out in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education (YÖK) and as determined by the Ankara Yıldırım Beyazıt University Senate.
  2. Different methods such as exams, homework, quizzes, projects, presentations, midterm exams, final exams and make-up exams are used in measurement and evaluation and their contribution to the overall success grade is calculated.
  3. Midterm exams are held on the dates determined by the relevant academic unit in the 8th and 9th weeks of the semester.
  4. Midterm exams and final exams are announced on the website by the relevant academic unit at least 10 days before the exams.
  5. Letter and number-based grading systems are used in the evaluation of student success. According to Ankara Yıldırım Beyazıt University Associate and Undergraduate Education-Teaching Regulation, success grades announced in letters are defined as follows:

Success Grade Coefficient Score

AA 4.00 90-100

BA 3.50 80-89

BB 3.00 70-79

CB 2.50 65-69

CC 2.00 60-64

DC 1.50 55-59

DD 1.00 50-54

FD 0.50 40-49

FF 0.00 0-39

DZ 0.00 0

GR 0.00 0

From success grades announced in letters;

a) A student who receives one of the grades AA, BA, BB, CB and CC from a course is considered to have passed that course.

b) When the CGPA is 2.00 and above as of the end of the relevant semester/year, the DC and DD success grades of the student for the semester they completed and the previous semester indicate that the courses they took were conditionally passed.

c) Students who do not attend classes during the semester/year are given a DZ grade and this is announced by the instructor before the semester/year-end exam. These students are not allowed to take the semester/year-end exam.

ç) Students who do not take the semester/year-end exam are given a GR grade regardless of their work during the semester.

d) DZ and GR grades are treated as FF and are included in the weighted general grade point average.

e) Students who receive FD, FF and DZ grades repeat the relevant course(s) in the first semester/year they are given.

f) Courses with passing grades taken at other higher education institutions can be exempted. These courses are included in the CGPA calculation. Grades for courses taken at higher education institutions where they were previously educated are converted to letter grades.

Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education and training and other activities carried out in higher education institutions.

• “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

• YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions every year. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curriculum:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being approved by the relevant Deans' Council.

2. Measurement-Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students will be carried out is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

AYBU Psychology Undergraduate (English) Program is accredited by the Turkish Psychological Association (TPD), which is authorized by Turkish Higher Education Quality Council (YÖKAK).

Accreditation Starting/Ending Date: 13.02.2024/13.02.2029

Access Requirements

For Turkish Citizens:

(1) High School Diploma,

(2) Placement through a centralised, nation-wide student selection and placement examination organized by Assessment, Selection and Placement Centre (ÖSYM). Candidates gain access to the programmes based on their composite scores consisting of the scores on the centralized exam and high school grade point averages.

For International Students :

(1) High School Diploma and its "Certificate of Equivalency” granted by the Turkish Ministry of National Education (MoNE).

(2) Exam for International Student (YÖS) or international university entrance examinations such as SAT I, ACT, etc., recognised by the national authority in higher education, the Council of Higher Education (YÖK). Candidates gain access to the programmes based on their scores obtained from YÖS or equivalent exams.

Conditions for SuccessGraduation requirements of AYBU Psychology Bachelor's Program are as listed below: Successfully completing all of the required courses, Completing 240 ECTS in total, Successfully passing PSY 401 Graduation Work course, Having a CGPA over 2.00 out of 4.00
Progression Paths (Relationship Type)

Upon successful completion of this program, students may apply to second cycle degree or directly to integrated third cycle (doctorate) program.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030222777


Qualification Title
The Psychology (English) Undergraduate

Awarding Body
ANKARA YILDIRIM BEYAZIT UNIVERSITY

Awarding Body Contact
Ankara Yıldırım Beyazıt University Esenboğa Campus Esenboğa /ANKARA

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO:08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO:08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

Objectives

Full-time, First Teaching.

The Psychology (English) Undergraduate Program within the AYBU Department of Psychology aims to cultivate psychologists equipped with a comprehensive understanding of the fundamental approaches, theories, and diverse fields of psychological science, encompassing both theoretical and practical dimensions. Consequently, the program emphasizes the development of competencies in psychological assessment principles and the ability to design, conduct, and report scientific research across various subfields of psychology, along with the capacity to analyze and interpret research findings. Furthermore, the AYBU Psychology department strives to foster a scientific and academic environment that nurtures psychologists proficient in the utilization of measurement and evaluation tools employed in various applied fields of psychology; individuals who demonstrate critical thinking skills and possess a strong awareness of their responsibilities to themselves, their environment, and society as a whole; and practitioners and/or academicians committed to upholding professional and scientific ethical principles and dedicated to remaining current with the latest advancements in the field of psychology. In addition, the program seeks to cultivate psychologists who can effectively leverage digital technologies to enhance their access to resources in the field of psychology, enriching their learning experiences, and fostering skills in digital document management, data analysis, effective communication, collaboration, and lifelong learning.

In Türkiye, graduates of psychology undergraduate programs have diverse career opportunities in public institutions, the private sector, and independent practice. The AYBU Psychology (English) Undergraduate Program aims to prepare graduates for roles in the public sector, specifically within the health sector (hospitals, community mental health centers, etc.); the Ministry of Justice (courts, prisons, and correctional facilities); the Ministry of Family and Social Policies (institutions serving individuals with physical and mental disabilities, nursing homes, and programs focused on social policy development and implementation); the Ministry of National Education (guidance research centers and teaching positions upon completion of required pedagogical formation training); and the General Directorate of Security and various military institutions, where they can apply their skills in observation, interviewing, and psychological assessment to conduct evaluations and interventions. The program also aims to equip graduates with the foundational knowledge and skills necessary for careers in the private sector, including psychotechnical assessment centers (following completion of necessary additional training and fulfillment of requirements); private psychotherapy and mental health centers; nurseries; special education and rehabilitation centers; private schools; human resources and public relations departments; and advertising, marketing, and research centers. Furthermore, the AYBU Psychology (English) Undergraduate Program is committed to developing graduates who can contribute as researchers and innovators within non-governmental organizations at both national and international levels, actively participating in projects that promote social good and demonstrate a commitment to public welfare.

Goals

The department's overarching goal is to educate psychologists who possess a comprehensive understanding of the fundamental approaches of psychological science, coupled with robust theoretical and practical knowledge; demonstrate competence in the design and execution of scientific research; exhibit strong critical thinking skills; possess a deep awareness of their responsibilities to themselves, their environment, and the broader society; and adhere to the highest standards of professional and scientific ethics.


Learning Environments

Education and training are provided in a formal manner. In addition, practical training is provided as internship training in laboratories, classrooms and other public institutions, private institutions and various workplaces within the university.


Description

With the successful completion of this program, students will be able to

  • Has knowledge of different advanced theoretical approaches in the field of psychology, supported by textbooks containing up-to-date information, application tools and other resources.
  • Has basic application skills for psychology applications.
  • Has basic application skills for psychology applications.
  • She/He is aware of the contributions of the basic approach and perspective of psychology to other disciplines and interdisciplinary perspectives.
  • She/He has knowledge about developments, researches, problems and practices in the field of psychology in Turkey.
  • Has the ability to conduct independent research using the knowledge gained in the field of psychology and appropriate research methods (qualitative / quantitative).
  • Has the skills to collect data, analyze, interpret and report using appropriate statistical methods.
  • Has the ability to report research results in accordance with scientific writing format.
  • Has the competence to use information and communication technologies necessary for accessing and disseminating information.
  • Has knowledge of the relevant legislation and/or professional and ethical values in the fields of activity of psychology.
  • Has basic knowledge/skills of observation and interview techniques.
  • Has the understanding that characteristics and differences such as age, gender, race, ethnic group, national identity, religion, sexual orientation, disability and socioeconomic status should not be a reason for prejudice.
  • Generates research questions using their knowledge of psychology; uses scientific problem-solving approach and interprets the results.
  • Takes responsibility in scientific studies that will contribute to the development of the field of psychology and in activities for the benefit of society.
  • Has the ability to inform individuals and institutions on issues related to psychology; to convey his/her thoughts and solution suggestions for problems in written and oral form.
  • Has the ability to share his/her opinions on studies on issues related to psychology and/or solution suggestions for problems with experts and non-experts based on data.
  • Has the ability to follow information in his/her field and communicate with colleagues by using English, which is the dominant language in psychology literature, at B1 level.

Key Competencies

Advanced level of the following key competencies:

1. Literacy competence

2. Multilingual competence

3. Mathematical competence and competence in science, technology and engineering

4. Digital competence

5. Personal, social and learning to learn competence

6. Citizenship competence

7. Entrepreneurial competence

8. Cultural awareness and expression competence


Further Info
  1. Measurement and  assessment are carried out in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education (YÖK) and as determined by the Ankara Yıldırım Beyazıt University Senate.
  2. Different methods such as exams, homework, quizzes, projects, presentations, midterm exams, final exams and make-up exams are used in measurement and evaluation and their contribution to the overall success grade is calculated.
  3. Midterm exams are held on the dates determined by the relevant academic unit in the 8th and 9th weeks of the semester.
  4. Midterm exams and final exams are announced on the website by the relevant academic unit at least 10 days before the exams.
  5. Letter and number-based grading systems are used in the evaluation of student success. According to Ankara Yıldırım Beyazıt University Associate and Undergraduate Education-Teaching Regulation, success grades announced in letters are defined as follows:

Success Grade Coefficient Score

AA 4.00 90-100

BA 3.50 80-89

BB 3.00 70-79

CB 2.50 65-69

CC 2.00 60-64

DC 1.50 55-59

DD 1.00 50-54

FD 0.50 40-49

FF 0.00 0-39

DZ 0.00 0

GR 0.00 0

From success grades announced in letters;

a) A student who receives one of the grades AA, BA, BB, CB and CC from a course is considered to have passed that course.

b) When the CGPA is 2.00 and above as of the end of the relevant semester/year, the DC and DD success grades of the student for the semester they completed and the previous semester indicate that the courses they took were conditionally passed.

c) Students who do not attend classes during the semester/year are given a DZ grade and this is announced by the instructor before the semester/year-end exam. These students are not allowed to take the semester/year-end exam.

ç) Students who do not take the semester/year-end exam are given a GR grade regardless of their work during the semester.

d) DZ and GR grades are treated as FF and are included in the weighted general grade point average.

e) Students who receive FD, FF and DZ grades repeat the relevant course(s) in the first semester/year they are given.

f) Courses with passing grades taken at other higher education institutions can be exempted. These courses are included in the CGPA calculation. Grades for courses taken at higher education institutions where they were previously educated are converted to letter grades.


Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education and training and other activities carried out in higher education institutions.

• “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

• YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions every year. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curriculum:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being approved by the relevant Deans' Council.

2. Measurement-Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students will be carried out is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

AYBU Psychology Undergraduate (English) Program is accredited by the Turkish Psychological Association (TPD), which is authorized by Turkish Higher Education Quality Council (YÖKAK).

Accreditation Starting/Ending Date: 13.02.2024/13.02.2029


Access Requirements

For Turkish Citizens:

(1) High School Diploma,

(2) Placement through a centralised, nation-wide student selection and placement examination organized by Assessment, Selection and Placement Centre (ÖSYM). Candidates gain access to the programmes based on their composite scores consisting of the scores on the centralized exam and high school grade point averages.

For International Students :

(1) High School Diploma and its "Certificate of Equivalency” granted by the Turkish Ministry of National Education (MoNE).

(2) Exam for International Student (YÖS) or international university entrance examinations such as SAT I, ACT, etc., recognised by the national authority in higher education, the Council of Higher Education (YÖK). Candidates gain access to the programmes based on their scores obtained from YÖS or equivalent exams.


Conditions for Success
Graduation requirements of AYBU Psychology Bachelor's Program are as listed below: Successfully completing all of the required courses, Completing 240 ECTS in total, Successfully passing PSY 401 Graduation Work course, Having a CGPA over 2.00 out of 4.00

Progression Paths (Relationship Type)

Upon successful completion of this program, students may apply to second cycle degree or directly to integrated third cycle (doctorate) program.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.


Url
Open Address