Yeterlilik Kodu | TR0030026846 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterlilik Adı | Mimarlık (%30İngilizce) Lisans Diploması | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum | Yıldız Teknik Üniversitesi | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Adres: Yıldız, 34349 Beşiktaş/İstanbul | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum URL | http://www.yildiz.edu.tr | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yönelim | Akademik | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
TYÇ Seviyesi | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Mimarlık ve şehir planlama | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO:08 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kategori | Ana | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredi Değeri | 240 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profili (Amaç) | Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı, sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Ortamları | Öğrenme örgün veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Başarı değerlendirmesia) Bir öğrencinin bir dersten sağlayacağı başarının değerlendirilmesinde, o derse ait yarıyıl içi çalışmalarında sağladığı yüz tam not üzerinden verilen yarıyıl içi notu ile yarıyıl sonu sınavında sağladığı yüz tam not üzerinden verilen yarıyıl sonu notu dikkate alınır. Başarı notu(1) Başarı notu aşağıda belirtildiği şekilde tespit edilir.
G: Geçer Mazeret, Bütünleme ve Mezuniyet sınavları(1) Mazeret sınavı, yarıyıl içi sınavı için yapılır. Yarıyıl içinde iki sınav yapılması durumunda öğrenci sadece bunlardan biri için mazeret sınavına girebilir. Öğrencinin bir dersten mazeret sınavına alınıp alınmayacağı ve mazeret sınavlarının nasıl yapılacağı, Senato tarafından belirlenen esaslara göre yürütülür. Yarıyıl sonu sınavı için mazeret sınav hakkı verilmez.
a) Bütünleme sınavına girebilmek için; ilgili derslere sınavın yapılacağı eğitim-öğretim yılında kayıt yaptırmış olmak ve bu derslerin yarıyıl sonu sınavına girebilme şartlarını yerine getirmiş olmak zorunludur. Bütünleme sınavlarına giremeyen öğrencilere bu sınav için mazeret sınav hakkı verilmez. (3) Mezuniyet sınavına ilişkin esaslar şunlardır: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Giriş Şartı | YTÜ Lisans programlarında öğrenim görebilmek için,
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Başarma Şartları | Öğrencilerin, mezun olabilmek için 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları ve öğretim programlarında öngörülen tüm derslerden en az DC notu alarak başarılı olmaları gerekmektedir. Mezuniyet için kazanılması gereken minimum AKTS, 240’dır. Öğrencilerin aynı zamanda zorunlu stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları gerekmektedir. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
İlerleme Yolları (İlişki Türü) |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yasal Dayanağı |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030026846
ISCO:08
ISCO:08
Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı, sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.
Öğrenme örgün veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır.
- Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: bilgilere ulaşma, değerlendirme, kayıt, uygulama, soyut düşünceleri ifade için kullanma, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme gibi ölçüt ve standartlarla test edebilme becerisi
- Grafik Anlatım Becerisi: Uygun sunumlar yapmak için iki ve üç boyutlu el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin de kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilme becerisi
- Yasal Sorumluluklar, Etik ve Mesleki Hükümler: Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskan yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlamak
- Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon Konularında Bilgi Sahibi Olmak: Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgelemek ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlamak
- Dünya Mimarlık Tarihi Konusunda Bilgi Sahibi Olmak: Mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda dünya ve yöresel mimarlığın kuralları ile bunları şekillendiren ve sürdüren iklimsel, teknolojik, sosyo-ekonomik, kültürel faktörleri ve tarihi mirasın etkilerini anlamak
- Biçimsel Kompozisyon ve Tasarım Becerileri: mimari ve kentsel tasarımda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin oluşum, gelişim ve uygulamalarını anlamak ve Temel mimari ilkeleri bina, iç mekân ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygulayabilme becerisi.
- Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlerin tasarımında temel ilkeleri anlamak ve sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturabilmek.
- Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamalarını anlamak
- Bina ve Servis Sistemlerinin Entegrasyonu Becerisi: Bina tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini (tesisat, elektrik, düşey sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma) değerlendirme, seçme ve entegre edebilme becerisi
- Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama
- Yapım Yönetimi ve Uygulama Becerisi: ofis organizasyon, iş planlama, pazarlama, finansal yönetim, proje yönetimi, risk azaltma ve liderlik konularının temel ilkelerini ve mesleği etkileyen küreselleşme, genişleyen uygulama alanı, çeşitlilik konularını anlamak.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Evrensel düzeyde mesleki yetkinlik,
- Araştırma yoluyla bilim üretme yetkinliği,
- Dinamik, çağdaş, demokratik, etik değerlere karşı duyarlı olma yetkinliği,
- Politik baskılara kamu yararı bilinciyle karşı koyma yetkinliği,
- Ütopya üretebilme ve yaşama geçirebilme yetkinliği
Başarı değerlendirmesi
a) Bir öğrencinin bir dersten sağlayacağı başarının değerlendirilmesinde, o derse ait yarıyıl içi çalışmalarında sağladığı yüz tam not üzerinden verilen yarıyıl içi notu ile yarıyıl sonu sınavında sağladığı yüz tam not üzerinden verilen yarıyıl sonu notu dikkate alınır.
b) Başarının ölçülmesinde yarıyıl içi notunun ağırlığı % 60 ve yarıyıl sonu sınavının ağırlığı % 40’dır.
Başarı notu
(1) Başarı notu aşağıda belirtildiği şekilde tespit edilir.
Bunun tespitinde bağıl değerlendirme yöntemi kullanılır.
a) Başarı notlarının anlamları aşağıdaki şekilde tanımlanır.
Başarı Notu | Katsayı | Açıklama |
AA | 4.00 | Mükemmel |
BA | 3.50 | Pekiyi |
BB | 3.00 | İyi |
CB | 2.50 | Orta |
CC | 2.00 | Yeterli |
DC | 1.50 | Koşullu Başarılı |
DD | 1.00 | Başarısız |
FD | 0.50 | Başarısız |
FF | 0.00 | Başarısız |
F0 | 0.00 | Devamsız |
G: Geçer
K: Kalır
İ: İzinli
M: Muaf
E: Eksik
2) Bir dersten (DC) harf notunu alan öğrenci, bu dersi koşullu başarmış (koşullu başarılı) kabul edilir. Bu nedenle bir dersten (DC) harf notunu alan öğrencinin bu dersten başarılı sayılabilmesi için AGNO’sunun en az 2.00 olması gerekir. Sorumlu olduğu öğretim planında koşullu başarılı dersi/dersleri bulunan öğrencinin mezun olabilmesi için tüm derslere ait AGNO’sunun en az 2.00 olması gerekir ve AGNO hesabına katılır.
3) G (Geçer) notu, alınan dersten veya eğitim-öğretim faaliyetlerinden başarılı/yeterli olma durumu gösterir ve AGNO hesabına katılmaz.
4) K (Kalır) notu, alınan dersten veya eğitim-öğretim faaliyetlerinden başarısız/yetersiz olma durumu gösterir ve AGNO hesabına katılmaz.
5) İ (İzinli) notu, bu Yönetmeliğin ilgili maddesi uyarınca öğrenimine ara verme izni alan ve bu nedenle derse ait koşulları yerine getirmeme durumunu gösterir ve bir nota dönünceye kadar AGNO hesabına katılmaz. Dersin alındığı yarıyılı takip eden dersin bulunduğu yarıyıl sonuna kadar tamamlanmayan dersler için İ notu otomatik olarak FF’ye dönüşür.
6) M (Muaf) notu, öğrencinin daha önce almış olduğu ve/veya denklikleri kabul edilerek ilgili yönetim kurulu kararları ile muaf olunan dersler için verilen nottur ve AGNO hesabına katılmaz.
Mazeret, Bütünleme ve Mezuniyet sınavları
(1) Mazeret sınavı, yarıyıl içi sınavı için yapılır. Yarıyıl içinde iki sınav yapılması durumunda öğrenci sadece bunlardan biri için mazeret sınavına girebilir. Öğrencinin bir dersten mazeret sınavına alınıp alınmayacağı ve mazeret sınavlarının nasıl yapılacağı, Senato tarafından belirlenen esaslara göre yürütülür. Yarıyıl sonu sınavı için mazeret sınav hakkı verilmez.
(2) Bütünleme sınavına ilişkin esaslar şunlardır
a) Bütünleme sınavına girebilmek için; ilgili derslere sınavın yapılacağı eğitim-öğretim yılında kayıt yaptırmış olmak ve bu derslerin yarıyıl sonu sınavına girebilme şartlarını yerine getirmiş olmak zorunludur. Bütünleme sınavlarına giremeyen öğrencilere bu sınav için mazeret sınav hakkı verilmez.
b) Öğrenciler koşullu başarılı ve başarısız olduğu (F0 hariç) derslerden bütünleme sınavına girebilir. Bütünleme sınavında alınan not, o dersin yarıyıl sonu sınav notu yerine geçer. Bütünleme sınavı sonunda ara sınav, yarıyıl içi çalışmaları ve bütünleme sınav notunun ağırlıkları dikkate alınarak harfli başarı notu belirlenir.
c) Bir dersin bütünleme sınavına girmeyen öğrencilere E (Eksik) notu verilir ve bu dersin harf notu, yarıyıl sonu harf notu olarak kalır. Bütünleme harf notları yarıyıl not ortalamasına katılır.
(3) Mezuniyet sınavına ilişkin esaslar şunlardır:
a) Mezuniyet sınavına girebilmek için ilgili dersin yarıyıl sonu sınavına girebilme şartlarını yerine getirmiş olmak zorunludur. Mezuniyet sınavlarına giremeyen öğrencilere bu sınav için mazeret sınav hakkı verilmez.
b) Mezuniyetlerine en fazla iki dersi kalan öğrencilere; bütünleme sınavından sonra ve akademik takvimde belirtilen sürede yapılmak üzere, başarısız dersleri için mezuniyet sınavı yapılır. Genel not ortalamaları 2.00 olmadığı için mezun olamayan öğrenciler, seçecekleri koşullu başarılı en fazla iki dersten mezuniyet sınavına girebilir.
c) Mezuniyet sınavında başarılı olabilmek için en az CC notu almak zorunludur. Sınavda alınan not, o dersin başarı notu yerine geçer. Ara sınav ve yarıyıl içi çalışmalar değerlendirmeye katılmaz
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.
- Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
YTÜ Lisans programlarında öğrenim görebilmek için,
- Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak gerekir.
- Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM)’nin yaptığı sınavı kazanmış olmak ve başka bir örgün yükseköğretim programına kayıtlı olmamak gerekir.
- Yurtdışından kabul edilecek öğrenciler için YTÜ Yurt Dışından Kabul Edilecek Öğrenci Başvuru ve Kayıt Yönergesinde yer alan hükümler uygulanır.
- Usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda önlisans mezunları için yükseköğretim kurumlarında bitirdikleri alanların devamı niteliğinde olması gerekir.
- %100 İngilizce öğretim yapılan lisans programlarına hak kazanan öğrenciler, İngilizce Yeterlilik Sınavına (İYS) girerler. İYS ve hazırlık öğretimi, Eğitim Fakültesi Yabancı Diller Eğitimi Bölümü İngilizce Öğretmenliği Programı hariç, YTÜ Yabancı Diller Yüksekokulu (YDYO) Öğretim ve Sınav Yönergesine ve diğer mevzuat hükümlerine göre yürütülür.
- Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora ve sanatta yeterlik programlarına devam edebilirler.
- Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler.
-
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030026846 | |
Qualification Title | Bachelor of Architecture (30% English) | |
Awarding Body | Yildiz Technical University | |
Awarding Body Contact | Yildiz Technical University | |
Awarding Body Url | http://www.yildiz.edu.tr/en | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Architecture and town planning | |
National Occupation Classification |
ISCO-08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | It is a higher education program based on secondary education qualifications, covering an eight-semester program and providing education for a specific learning area or profession. | |
Learning Environments | Learning takes place in the form of formal or online education. In addition, practical training is carried out in laboratories and workshops within higher education institutions or as internships or workplace training in industry, health institutions and workplaces. | |
Description |
| |
Key Competencies | Advanced level of the key competencies listed below.
| |
Further Info | Success evaluation a) In the evaluation of a student's success in a course, the semester grade given out of one hundred full grades in the semester studies of that course and the final grade given out of one hundred full grades in the final exam are taken into consideration. b) In the measurement of success, the weight of the semester grade is 60% and the weight of the final exam is 40%. Success grade (1) Success grade is determined as stated below. Relative evaluation method is used to determine this. Success Grade Coefficient Explanation 2) A student who receives a letter grade of (DC) in a course is considered to be conditionally successful (conditionally successful) in this course. For this reason, in order for a student who receives the letter grade (DC) from a course to be considered successful in this course, his/her GPA must be at least 2.00. In order for a student who has conditionally successful course(s) in the curriculum for which he/she is responsible to graduate, his/her GPA for all courses must be at least 2.00 and is included in the GPA calculation. 3) A grade of G (Pass) indicates successful/satisfactory performance in the course or educational activities and is not included in the GPA calculation. 4) The grade K (Fail) indicates failure/inadequacy in the course or educational activities and is not included in the GPA calculation. 5) The grade of I (On Leave) indicates that the student has taken permission to interrupt his/her education in accordance with the relevant article of this Regulation and therefore does not fulfill the requirements of the course and is not included in the AGNO calculation until it returns to a grade. For courses that are not completed by the end of the semester following the semester in which the course is taken, the grade of I automatically turns into FF. 6) The grade of M (Exempt) is the grade given for the courses that the student has taken before and / or whose equivalence is accepted and exempted by the decisions of the relevant board of directors and is not included in the AGNO calculation. Make-up, Make-up and Graduation exams (1) The make-up exam is made for the semester exam. If there are two exams during the semester, the student can take an excuse exam only for one of them. Whether a student can take an excuse exam for a course and how the excuse exams will be conducted are carried out according to the principles determined by the Senate. No make-up exam is allowed for the final exam.
a) In order to take the make-up exam; it is compulsory to be enrolled in the relevant courses in the academic year in which the exam will be held and to fulfill the conditions for taking the final exam of these courses. Students who cannot take the make-up exams are not given an excuse exam right for this exam. (3) The principles regarding the graduation exam are as follows: c) In order to be successful in the graduation exam, it is compulsory to get at least CC grade. The grade obtained in the exam replaces the success grade of that course. Midterm and semester studies are not included in the evaluation | |
Quality Assurance | To oversee the quality of higher education programs;
Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”: 1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's degree. 4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the “Institutional Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. | |
Access Requirements | To be able to study in YTU Undergraduate programs,
| |
Conditions for Success | In order to graduate, students must have a GPA of at least 2.00 out of 4.00 and must be successful in all courses in the curriculum with a minimum grade of DC. The minimum ECTS required for graduation is 240. Students are also required to complete their compulsory internships within the specified period and specifications. | |
Progression Paths (Relationship Type) |
| |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |
Validity Period (If Any) | The qualification is permanently valid. | |
Url | Open Address |
TR0030026846
ISCO-08
ISCO-08
It is a higher education program based on secondary education qualifications, covering an eight-semester program and providing education for a specific learning area or profession.
Learning takes place in the form of formal or online education. In addition, practical training is carried out in laboratories and workshops within higher education institutions or as internships or workplace training in industry, health institutions and workplaces.
- Research and Critical Thinking Skills: the ability to test information with criteria and standards such as accessing, evaluating, recording, applying, using to express abstract ideas, evaluating opposing views, reaching well-questioned conclusions
- Graphic Expression Skills: The ability to formally express each stage of the programming and design process through a variety of techniques, including two- and three-dimensional hand drawings and computer technologies, in order to make appropriate presentations.
- Legal Responsibilities, Ethics and Professional Provisions: Understand the architect's legal responsibilities for public health, safety and welfare, property rights, zoning and housing regulations, user rights, and other issues affecting design.
- To have knowledge about historical environment conservation and restoration: Recognizing the historical environment and gaining conservation awareness; understanding the basic techniques necessary to document historical monuments and structures and to prepare restoration projects
- To have knowledge about the history of world architecture: To understand the rules of world and regional architecture in architecture, landscape and urban design, and the climatic, technological, socio-economic, cultural factors that shape and sustain them, and the effects of historical heritage
- Formal Composition and Design Skills: understanding the formation, development and application of visual perception and organizational systems in architectural and urban design and the ability to apply basic architectural principles at the building, interior and site design level.
- Environmental Systems and Sustainable Design: Understanding the basic principles of design of environmental systems and the application of sustainability in architectural and urban design decisions to conserve artificial resources and create healthy buildings and settlements.
- Structural Systems: To understand the principles of behavior of structures sustained by vertical and lateral forces and the development and application of contemporary structural systems.
- Ability to Integrate Building and Service Systems: Ability to evaluate, select and integrate structural, environmental, security, building envelope and building service systems (plumbing, electrical, vertical circulation, communications, security and fire protection) in building design.
- Building Materials and Applications: Understanding the principles and standards related to the production, use and application of building materials and components
- Construction Management and Practice Skills: Understand the basic principles of office organization, business planning, marketing, financial management, project management, risk mitigation and leadership, and the issues of globalization, expanding scope of practice, and diversity affecting the profession.
Advanced level of the key competencies listed below.
- Universal professional competence,
- Competence to produce science through research,
- Competence to be dynamic, contemporary, democratic and sensitive to ethical values,
- The ability to resist political pressures in the public interest,
- Ability to produce and realize utopia
Success evaluation
a) In the evaluation of a student's success in a course, the semester grade given out of one hundred full grades in the semester studies of that course and the final grade given out of one hundred full grades in the final exam are taken into consideration.
b) In the measurement of success, the weight of the semester grade is 60% and the weight of the final exam is 40%.
Success grade
(1) Success grade is determined as stated below.
Relative evaluation method is used to determine this.
a) The meanings of the achievement grades are defined as follows.
Success Grade Coefficient Explanation
AA 4.00 Excellent
BA 3.50 Very good
BB 3.00 Good
CB 2.50 Medium
CC 2.00 Adequate
DC 1.50 Conditional Pass
DD 1.00 Failed
FD 0.50 Fail
FF 0.00 Failed
F0 0.00 Absentee
G: Passes
K: Stays
İ: Leave of Absence.
M: Exempt
E: Missing
2) A student who receives a letter grade of (DC) in a course is considered to be conditionally successful (conditionally successful) in this course. For this reason, in order for a student who receives the letter grade (DC) from a course to be considered successful in this course, his/her GPA must be at least 2.00. In order for a student who has conditionally successful course(s) in the curriculum for which he/she is responsible to graduate, his/her GPA for all courses must be at least 2.00 and is included in the GPA calculation.
3) A grade of G (Pass) indicates successful/satisfactory performance in the course or educational activities and is not included in the GPA calculation.
4) The grade K (Fail) indicates failure/inadequacy in the course or educational activities and is not included in the GPA calculation.
5) The grade of I (On Leave) indicates that the student has taken permission to interrupt his/her education in accordance with the relevant article of this Regulation and therefore does not fulfill the requirements of the course and is not included in the AGNO calculation until it returns to a grade. For courses that are not completed by the end of the semester following the semester in which the course is taken, the grade of I automatically turns into FF.
6) The grade of M (Exempt) is the grade given for the courses that the student has taken before and / or whose equivalence is accepted and exempted by the decisions of the relevant board of directors and is not included in the AGNO calculation.
Make-up, Make-up and Graduation exams
(1) The make-up exam is made for the semester exam. If there are two exams during the semester, the student can take an excuse exam only for one of them. Whether a student can take an excuse exam for a course and how the excuse exams will be conducted are carried out according to the principles determined by the Senate. No make-up exam is allowed for the final exam.
(2) The principles regarding the make-up exam are as follows
a) In order to take the make-up exam; it is compulsory to be enrolled in the relevant courses in the academic year in which the exam will be held and to fulfill the conditions for taking the final exam of these courses. Students who cannot take the make-up exams are not given an excuse exam right for this exam.
b) Students can take the make-up exam from the courses in which they are conditionally successful and unsuccessful (except F0). The grade obtained in the make-up exam replaces the final exam grade of that course. At the end of the make-up exam, a letter grade is determined by taking into account the weights of the midterm exam, semester studies and make-up exam grade.
c) Students who do not take the make-up exam of a course are given a grade of E (Incomplete) and the letter grade of this course remains as the end-of-semester letter grade. Make-up letter grades are included in the semester grade point average.
(3) The principles regarding the graduation exam are as follows:
a) In order to take the graduation exam, it is compulsory to fulfill the conditions to take the final exam of the relevant course. Students who cannot take the graduation exams are not given an excuse exam right for this exam.
b) For students who have at most two courses left for graduation; a graduation exam is held for failed courses after the make-up exam and within the period specified in the academic calendar. Students who cannot graduate because their GPA is not 2.00 can take the graduation exam from a maximum of two conditionally successful courses.
c) In order to be successful in the graduation exam, it is compulsory to get at least CC grade. The grade obtained in the exam replaces the success grade of that course. Midterm and semester studies are not included in the evaluation
To oversee the quality of higher education programs;
- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.
- “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- “Foundation Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:
1. Creation and Approval of Curricula:
YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.
2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's degree.
4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the “Institutional Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public.
In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
To be able to study in YTU Undergraduate programs,
- It is necessary to graduate from secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and to meet the admission requirements for undergraduate programs of higher education institutions.
- Students must have passed the exam conducted by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM) and must not be enrolled in another formal higher education program.
- For students to be admitted from abroad, the provisions of the YTU Application and Registration Directive for Students to be Admitted from Abroad are applied.
- For associate degree graduates as a result of the Vertical Transfer Examination (DGS) conducted by ÖSYM, the procedures and principles of which are determined by YÖK, it must be a continuation of the fields they have completed in higher education institutions.
- Students who are eligible for undergraduate programs taught 100% in English take the English Proficiency Examination (IYS). Except for the English Language Teaching Program of the Department of Foreign Languages Education of the Faculty of Education, IYS and preparatory education are carried out in accordance with the YTU School of Foreign Languages (SFL) Teaching and Examination Directive and other legislation provisions.
- Those with a bachelor's degree can continue their studies in master's degree programs and, if they meet the relevant requirements, in doctoral and proficiency in art programs accepted with a bachelor's degree.
- Undergraduate students have the right to participate in double major programs offered by the higher education institutions where they are studying. Students enrolled in double major programs can take courses from two diploma programs simultaneously and if they are successful, they can receive two separate undergraduate diplomas.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
The qualification is permanently valid.