Yeterlilik Kodu

TR0030012235

Yeterlilik Adı
Mimarlık Lisans Diploması
Sorumlu Kurumİstanbul Arel Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisiİstanbul Arel Üniversitesi Türkoba, Erguvan Sk. No:26, 34537 Tepekent/İstanbul
Sorumlu Kurum URLhttp://www.arel.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Mimarlık ve şehir planlama
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Mimarlık Programının amacı, geleneksel ve yeni yaklaşımlar arasında anlamlı ve sürdürülebilir bir bağ kurarak tasarım, kuram ve uygulama boyutunda yetkin; çevresel etkenleri ve öz değerlerini gözeten, yaratıcı, araştırıcı, yenilikçi düşünce sistemine sahip mimarlar yetiştirmektir.

Öğrenme Ortamları

Öğretim örgün ve uzaktan yapılır. Uygulamalı dersler için laboratuvarlar ve atölyeler kullanılır ayrıca staj ve iş yerinde uygulama faaliyetleri sahada gerçekleştirilir.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde çözüm geliştirmek üzere yaptığı araştırmalardan elde ettiği bilgileri irdeleyebilme, karşılaştırmalı olarak değerlendirebilme, etik ilkeler çerçevesinde sorgulayabilme ve soyut düşünceleri etkili bir şekilde ifade edebilme becerilerine sahip olur.
  • Temel mimari ilkeleri kullanıcı gereksinimlerini dikkate alarak sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında etik yaklaşımlarla ele alarak farklı mekânsal ölçeklerde yerleşim, bina ve iç mekân tasarımına uygulayabilecek bilgi ve beceriye sahip olur.
  • Mimarlık alanına ilişkin fikirlerini farklı temsil ortamlarına aktarabilme, tasarım sürecinin her aşamasını geleneksel yöntemler ve/veya bilişim teknolojilerini kullanarak ifade edebilme ve ulusal/uluslararası düzeyde iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
  • Dünya mimarlığını ve içinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık örneklerini tarihi ve kültürel ilişkiler bağlamında anlar.
  • Tarihi çevrede yer alan kültür mirasını tek yapı ve doku ölçeğinde koruma bilinci kazanır, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularının farkında olur, ilgili yasal düzenlemeler çerçevesinde güncel koruma kuram ve yöntemlerini anlar.
  • Kültürel mirasın belgelenmesi, rölöve/restitüsyon ve restorasyon sürecindeki temel teknikleri anlar ve uygulama becerisine sahip olur.
  • Yerleşmelerin doğal (topoğrafya, bitki örtüsü, iklim, vb.), yapılı ve sosyal çevre (toplumsal, kültürel, ekonomik) veri ve özelliklerini ve doğal afet risk dirençlerini dikkate alarak, yer seçimi kararlarını, kentsel tasarım ilkelerini, ulaşım bağlantılarını ve bina plan tiplerini kurgulamayı anlar.
  • Çevresel sistemler ile ilgili temel ilkeleri bilir ve gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek için çeşitli araçlardan yararlanarak sürdürülebilir tasarım yapma becerisine sahip olur.
  • Doğal/yapılı çevre tasarımı ve kültürel miras ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimin önemini anlar, mekân kimliği, kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma, yaşam kalitesini yükseltme, kamu yararını gözetme, konularındaki sorumlulukların farkında olur.
  • Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkelerini, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamalarını anlar.
  • Bina tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve entegre edebilme becerisi kazanır.
  • Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini anlar ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımı konusunda beceri kazanır.
  • Yapı malzemelerinin teknolojik gelişmeler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlar.
  • Çağdaş teknolojik araçları etkin bir şekilde kullanarak mimari çalışma süreçlerini planlama, yönetme, analiz etme ve bu süreçlerin çıktısını profesyonel bir şekilde sunma becerisi kazanır; aynı zamanda bu araçları yaratıcı ve yenilikçi çözümler geliştirmek için kullanmayı öğrenir.
  • Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek, işveren/kullanıcı gereksinimlerine, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre, bina teknolojilerini de dikkate alarak farklı ölçeklerde geliştirme ve bütünleştirme becerisi kazanır.
  • Mesleki gelişimde toplumsal, politik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları ve mimarın topluma karşı sorumluluklarında belirleyici rolü olan yasal çerçeveyi anlar.
  • Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri, vb. konuları bağımsız olarak yürütür ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisine sahip olur.
  • Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini ve toplumun çevresel, sosyal ve estetik duyarlılıklarını gözeterek, yapı tasarımı ve uygulama süreçlerini örgütleme ve geliştirme yöntemlerini anlar.
Anahtar Yetkinlikler

Okuma yazma yetkinliği

Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

Dijital yetkinlik

Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

Girişimcilik yetkinliği

Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Sınav yönetmeliği ile ölçme ve değerlendirme süreçlerine ilişkin genel bilgiler için Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği'ne başvurulabilir. İstanbul Arel Üniversitesi tarafından kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri de aşağıda belirtilmiştir ki bu yöntemlerin çoğu programın amaç ve hedefleri doğrultusunda belirlenmiştir.
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri:
Ara Sınav
Akran Değerlendirmesi
Bilgisayar Destekli Sunum
Belge Sunma
Final Sınavı
Gözlem Raporu
Kısa SınavÖdev Değerlendirme
Rapor Sunma
Sözlü Değerlendirme
Tez SunmaUzman / Jüri Değerlendirmesi
Vaka Sunma
Yarışma
Staj Değerlendirme
Yerinde Uygulama Değerlendirmesi
Laboratuvar

Sınavlar
Öğrenciler, daha önce aldıkları sınavların ya da yaptıkları çalışmaların dışında bir final sınavına tabi tutulurlar. Her dönem, öğrencilere en az bir ara sınav yapılır. Ara sınavların dışında, tarih belirtilmeden küçük sınavlar (quiz) yapılabilir. Derslere ait başarı değerlendirmesinde dikkate alınacak olan kriterler (ara sınav, ödev, final sınavı vb.) ve bunlara ait oranlar, dönem başında öğrencilere dağıtılan ya da web sitesinde yayınlanan müfredat programlarında belirtilir. Final sınavları, Üniversite tarafından ilan edilen tarihlerde, belirtilen yer ve zamanda yapılır. Öğrencilerin dönem sonu başarı notları; ara sınav, final sınavı notları ile dönem içerisinde yürüttükleri çalışmalar ve derse devam kurallarına göre dersten sorumlu olan öğretim üyesi/görevlisi tarafından verilir. Ara sınav ve/veya final sınavı yapılmayacak olan dersler, ilgili bölüm başkanlıkları ve yüksekokul müdürlükleri tarafından belirlenerek Öğrenci İşleri Müdürlüğü’ne iletilir. Bu derslere ait dönem sonu başarı notları, öğrencilerin dönem boyunca yürüttükleri çalışmalara göre belirlenir. Dönem sonu başarı notları, başarı değerlendirme kriterleri ile birlikte ilgili öğretim üyesi/görevlisi tarafından Öğrenci İşleri Müdürlüğü’ne teslim edilir.
Notlar
Öğrencilere aldıkları her ders için, öğretim elemanı tarafından dönem sonunda takdir edilen ham not, bağıl değerlendirme, öğretim üyesi takdiri ve doğrudan not dönüşümü değerlendirme sisteminden biri esas alınarak aşağıdaki eşdeğer harf notuna dönüştürülür.
AKTS ve harf notlarının katsayıları ve 100 puan üzerinden karşılıkları aşağıda gösterilmiştir:
Puan Harf Notu Not Katsayısı
90 – 100 AA 4.0
85 – 89 BA 3.5
80 – 84 BB 3.0
75 – 79 CB 2.5
70 – 74 CC 2.0
60 – 69 DC 1.5
50 – 59 DD 1.0
0 – 49 FF 0.0
İstanbul Arel Üniversitesi notlarını AKTS notlarına dönüştürülürken aşağıdaki tablo kullanılır:
Istanbul Arel University
Grade ECTS
Grade
AA A
BA
BB B
CB
CC C
DC D
DD E
FF F
AKTS notlarını İstanbul Arel Üniversitesi notlarına dönüştürülürken aşağıdaki tablo kullanılır::
ECTS Grade İstanbul Arel University Grade
A AA
B BA
C CB
D DC
E DD
F FF

Başarı Notları
Bir dersten başarı notu AA, BA, BB, CB ve CC olan öğrenciler o dersten doğrudan geçmiş olur. Herhangi bir dersten DC ve DD notu alan öğrencilerin o dersi koşullu başarmış sayılır.
Ders Tekrarı
Öğrenciler, yarıyıl başında öncelikle, bir önceki akademik yılın yarıyıl sonu sınavlarında FF alarak başarısız oldukları dersleri almak zorundadır. Devamsızlıktan kalınmayan dersler için devam zorunluluğu yoktur. Ancak, bu durumdaki öğrenciler, dersin uygulama, laboratuvar, atölye ve benzeri çalışmalarına devam etmek zorundadır.
Başarılı Öğrenciler
Bulundukları akademik yılın sonu itibarıyla bütün derslerini almış ve başarmış olan öğrencilerden, Senatonun belirlediği ölçütlere göre üstün başarılı olanlar, onur ve yüksek onur öğrencisi sayılır. Bu öğrencilerin listesi akademik yıl sonunda ilgili dekanlık/müdürlük tarafından ilan edilir.
I Eksik notu (Incomplete); yarıyıl içinde başarılı olduğu halde ders için devam hariç gerekli koşulları tamamlayamayan öğrencilere verilir. Öğrenci, herhangi bir dersten I notu aldığı takdirde notların ilan tarihinden itibaren iki hafta içinde eksikliklerini tamamlayarak bir not almak zorundadır. Bu süre ilgili yönetim kurulu kararı ile uzatılabilir. Aksi halde, I notu FF notu haline dönüştürülür.
E Muaf notu (Exempted); muafiyet sınavında başarılı olanlar ile yatay ve dikey geçiş ile gelenler ve daha önce başka bir yükseköğretim kurumunda okurken alınıp başarılan derslere verilir. E notları ortalama hesaplarına katılmaz.
NA Devamsız notu (Not Attended); devam koşullarını yerine getiremeyen öğrencilere verilir. Değerlendirmelerde FF notu gibi işlem görür.
S Başarılı notu (Succesful); tez çalışmalarında başarılı olan öğrencilere verilir. S notu ayrıca; dönem projesi gibi kredisiz olarak alınan dersler, alan, klinik ve laboratuvar çalışmaları ile seminerler için başarılı olma durumunda da kullanılır. S notu genel not ortalamasına katılmaz.
U Başarısız notu (Unsuccesful); tez çalışmalarında başarısız olan öğrencilere verilir. U notu ayrıca; dönem projesi gibi kredisiz olarak alınan dersler, alan, klinik ve laboratuvar çalışmaları ile seminerler için başarısız olma durumunda da kullanılır. U notu genel not ortalamasına katılmaz.
Sınav Sonuçlarına İtiraz
İstanbul Arel Üniversitesi’nde sınav sonuçlarına itiraz etmek isteyen öğrenciler sınav sonuçlarının açıklanmasından itibaren en geç üç iş günü içerisinde ilgili fakültenin dekanlığına bu konu ile ilgili bir itiraz dilekçesi yazmalıdır. Dilekçenin iletilmesinden sonra itiraz edilen kâğıdı okuyan dersin hocası cevabını beş iş günü içerisinde ilgili dekanlığa yazılı olarak ibraz edilmelidir. Mevcut olan yeni sonuç dekanlıkça öğrenci işleri ofisine düzeltilmesi için gönderilmektedir.
Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Akran Değerlendirmesi
Bilgisayar Destekli Sunum
Belge Sunma
Final Sınavı
Gözlem Raporu
Kısa SınavÖdev Değerlendirme
Rapor Sunma
Sözlü Değerlendirme
Tez SunmaUzman / Jüri Değerlendirmesi
Vaka Sunma
Yarışma
Staj Değerlendirme
Yerinde Uygulama Değerlendirmesi
Laboratuvar

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

· YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

· YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

· YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Mimarlık Eğitimi Akreditasyon Derneği (MİAK)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 16.10.2024 - 16.10.2026

Giriş Şartı

Yükseköğretim Kurumu (YÖK) tarafından belirlenen yönetmelikler çerçevesinde, bu programa öğrenci kabulü, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme (ÖSYS) Merkezi tarafından yapılan sistem ile gerçekleştirilmektedir. Öğrenciler, öğrenim görmek istedikleri program tercihlerini bildirdikten sonra, bu sınavdan aldıkları puana göre, bu merkez tarafından ilgili programlara yerleştirilmektedirler. Mimarlık bölümü sayısal MF4 puan türüne göre öğrenci almaktadır. Adayların mimarlık bölümünü tercih edebilmesi için başarı sıralamasında 250.000 içerisinde yer alması gerekmektedir.

Yabancı uyruklu öğrenciler, bu programa uluslararası geçerliliği olan SAT, ACT gibi sınav sonuçlarıyla ya da ortaöğretim mezuniyet notlarına göre kabul edilmektedir.

Değişim öğrencilerinin kabulü, AREL ile partner üniversite arasında imzalanan ikili anlaşmalar (Erasmus ya da Genel Akademik Protokol) çerçevesinde yapılmaktadır. Konuk öğrenciler, bu programda verilen derslere, ilgili akademik birimin onay vermesi durumunda kayıt olabilirler. Programı izleyecek yeterlikte dil bilme koşulu aranır.

Başarma ŞartlarıMimarlık Bölümü, bölümünden mezun olacak öğrenci aşağıdaki şartları yerine getirmek durumundadır. Dönemi içerisindeki amaçlanan program öğrenme çıktılarını öğrenmek, Müfredattaki tüm dersleri başarı ile tamamlamak, 240 AKTS değerini tutturmak, Geçme notu olarak 4.00 üzerinden en az 2.00 alıp alttan ders bırakmamak.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bu bölümünün lisans programını başarı ile tamamlayanlar aynı bölümde yüksek lisans ve/veya doktora yapabilecekleri gibi, bazı başka alanlarda da lisansüstü programlara başvurabilirler. Lisans eğitimini tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları, yeterli düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olmaları ve bilim sınavını başarmaları koşuluyla lisansüstü programlarında öğrenim görebilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Belge sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030012235


Yeterlilik Adı
Mimarlık Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
İstanbul Arel Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
İstanbul Arel Üniversitesi Türkoba, Erguvan Sk. No:26, 34537 Tepekent/İstanbul

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Mimarlık Programının amacı, geleneksel ve yeni yaklaşımlar arasında anlamlı ve sürdürülebilir bir bağ kurarak tasarım, kuram ve uygulama boyutunda yetkin; çevresel etkenleri ve öz değerlerini gözeten, yaratıcı, araştırıcı, yenilikçi düşünce sistemine sahip mimarlar yetiştirmektir.


Öğrenme Ortamları

Öğretim örgün ve uzaktan yapılır. Uygulamalı dersler için laboratuvarlar ve atölyeler kullanılır ayrıca staj ve iş yerinde uygulama faaliyetleri sahada gerçekleştirilir.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde çözüm geliştirmek üzere yaptığı araştırmalardan elde ettiği bilgileri irdeleyebilme, karşılaştırmalı olarak değerlendirebilme, etik ilkeler çerçevesinde sorgulayabilme ve soyut düşünceleri etkili bir şekilde ifade edebilme becerilerine sahip olur.
  • Temel mimari ilkeleri kullanıcı gereksinimlerini dikkate alarak sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında etik yaklaşımlarla ele alarak farklı mekânsal ölçeklerde yerleşim, bina ve iç mekân tasarımına uygulayabilecek bilgi ve beceriye sahip olur.
  • Mimarlık alanına ilişkin fikirlerini farklı temsil ortamlarına aktarabilme, tasarım sürecinin her aşamasını geleneksel yöntemler ve/veya bilişim teknolojilerini kullanarak ifade edebilme ve ulusal/uluslararası düzeyde iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
  • Dünya mimarlığını ve içinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık örneklerini tarihi ve kültürel ilişkiler bağlamında anlar.
  • Tarihi çevrede yer alan kültür mirasını tek yapı ve doku ölçeğinde koruma bilinci kazanır, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularının farkında olur, ilgili yasal düzenlemeler çerçevesinde güncel koruma kuram ve yöntemlerini anlar.
  • Kültürel mirasın belgelenmesi, rölöve/restitüsyon ve restorasyon sürecindeki temel teknikleri anlar ve uygulama becerisine sahip olur.
  • Yerleşmelerin doğal (topoğrafya, bitki örtüsü, iklim, vb.), yapılı ve sosyal çevre (toplumsal, kültürel, ekonomik) veri ve özelliklerini ve doğal afet risk dirençlerini dikkate alarak, yer seçimi kararlarını, kentsel tasarım ilkelerini, ulaşım bağlantılarını ve bina plan tiplerini kurgulamayı anlar.
  • Çevresel sistemler ile ilgili temel ilkeleri bilir ve gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek için çeşitli araçlardan yararlanarak sürdürülebilir tasarım yapma becerisine sahip olur.
  • Doğal/yapılı çevre tasarımı ve kültürel miras ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimin önemini anlar, mekân kimliği, kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma, yaşam kalitesini yükseltme, kamu yararını gözetme, konularındaki sorumlulukların farkında olur.
  • Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkelerini, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamalarını anlar.
  • Bina tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve entegre edebilme becerisi kazanır.
  • Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini anlar ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımı konusunda beceri kazanır.
  • Yapı malzemelerinin teknolojik gelişmeler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlar.
  • Çağdaş teknolojik araçları etkin bir şekilde kullanarak mimari çalışma süreçlerini planlama, yönetme, analiz etme ve bu süreçlerin çıktısını profesyonel bir şekilde sunma becerisi kazanır; aynı zamanda bu araçları yaratıcı ve yenilikçi çözümler geliştirmek için kullanmayı öğrenir.
  • Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek, işveren/kullanıcı gereksinimlerine, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre, bina teknolojilerini de dikkate alarak farklı ölçeklerde geliştirme ve bütünleştirme becerisi kazanır.
  • Mesleki gelişimde toplumsal, politik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları ve mimarın topluma karşı sorumluluklarında belirleyici rolü olan yasal çerçeveyi anlar.
  • Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri, vb. konuları bağımsız olarak yürütür ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisine sahip olur.
  • Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini ve toplumun çevresel, sosyal ve estetik duyarlılıklarını gözeterek, yapı tasarımı ve uygulama süreçlerini örgütleme ve geliştirme yöntemlerini anlar.

Anahtar Yetkinlikler

Okuma yazma yetkinliği

Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

Dijital yetkinlik

Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

Girişimcilik yetkinliği

Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Sınav yönetmeliği ile ölçme ve değerlendirme süreçlerine ilişkin genel bilgiler için Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği'ne başvurulabilir. İstanbul Arel Üniversitesi tarafından kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri de aşağıda belirtilmiştir ki bu yöntemlerin çoğu programın amaç ve hedefleri doğrultusunda belirlenmiştir.
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri:
Ara Sınav
Akran Değerlendirmesi
Bilgisayar Destekli Sunum
Belge Sunma
Final Sınavı
Gözlem Raporu
Kısa SınavÖdev Değerlendirme
Rapor Sunma
Sözlü Değerlendirme
Tez SunmaUzman / Jüri Değerlendirmesi
Vaka Sunma
Yarışma
Staj Değerlendirme
Yerinde Uygulama Değerlendirmesi
Laboratuvar

Sınavlar
Öğrenciler, daha önce aldıkları sınavların ya da yaptıkları çalışmaların dışında bir final sınavına tabi tutulurlar. Her dönem, öğrencilere en az bir ara sınav yapılır. Ara sınavların dışında, tarih belirtilmeden küçük sınavlar (quiz) yapılabilir. Derslere ait başarı değerlendirmesinde dikkate alınacak olan kriterler (ara sınav, ödev, final sınavı vb.) ve bunlara ait oranlar, dönem başında öğrencilere dağıtılan ya da web sitesinde yayınlanan müfredat programlarında belirtilir. Final sınavları, Üniversite tarafından ilan edilen tarihlerde, belirtilen yer ve zamanda yapılır. Öğrencilerin dönem sonu başarı notları; ara sınav, final sınavı notları ile dönem içerisinde yürüttükleri çalışmalar ve derse devam kurallarına göre dersten sorumlu olan öğretim üyesi/görevlisi tarafından verilir. Ara sınav ve/veya final sınavı yapılmayacak olan dersler, ilgili bölüm başkanlıkları ve yüksekokul müdürlükleri tarafından belirlenerek Öğrenci İşleri Müdürlüğü’ne iletilir. Bu derslere ait dönem sonu başarı notları, öğrencilerin dönem boyunca yürüttükleri çalışmalara göre belirlenir. Dönem sonu başarı notları, başarı değerlendirme kriterleri ile birlikte ilgili öğretim üyesi/görevlisi tarafından Öğrenci İşleri Müdürlüğü’ne teslim edilir.
Notlar
Öğrencilere aldıkları her ders için, öğretim elemanı tarafından dönem sonunda takdir edilen ham not, bağıl değerlendirme, öğretim üyesi takdiri ve doğrudan not dönüşümü değerlendirme sisteminden biri esas alınarak aşağıdaki eşdeğer harf notuna dönüştürülür.
AKTS ve harf notlarının katsayıları ve 100 puan üzerinden karşılıkları aşağıda gösterilmiştir:
Puan Harf Notu Not Katsayısı
90 – 100 AA 4.0
85 – 89 BA 3.5
80 – 84 BB 3.0
75 – 79 CB 2.5
70 – 74 CC 2.0
60 – 69 DC 1.5
50 – 59 DD 1.0
0 – 49 FF 0.0
İstanbul Arel Üniversitesi notlarını AKTS notlarına dönüştürülürken aşağıdaki tablo kullanılır:
Istanbul Arel University
Grade ECTS
Grade
AA A
BA
BB B
CB
CC C
DC D
DD E
FF F
AKTS notlarını İstanbul Arel Üniversitesi notlarına dönüştürülürken aşağıdaki tablo kullanılır::
ECTS Grade İstanbul Arel University Grade
A AA
B BA
C CB
D DC
E DD
F FF

Başarı Notları
Bir dersten başarı notu AA, BA, BB, CB ve CC olan öğrenciler o dersten doğrudan geçmiş olur. Herhangi bir dersten DC ve DD notu alan öğrencilerin o dersi koşullu başarmış sayılır.
Ders Tekrarı
Öğrenciler, yarıyıl başında öncelikle, bir önceki akademik yılın yarıyıl sonu sınavlarında FF alarak başarısız oldukları dersleri almak zorundadır. Devamsızlıktan kalınmayan dersler için devam zorunluluğu yoktur. Ancak, bu durumdaki öğrenciler, dersin uygulama, laboratuvar, atölye ve benzeri çalışmalarına devam etmek zorundadır.
Başarılı Öğrenciler
Bulundukları akademik yılın sonu itibarıyla bütün derslerini almış ve başarmış olan öğrencilerden, Senatonun belirlediği ölçütlere göre üstün başarılı olanlar, onur ve yüksek onur öğrencisi sayılır. Bu öğrencilerin listesi akademik yıl sonunda ilgili dekanlık/müdürlük tarafından ilan edilir.
I Eksik notu (Incomplete); yarıyıl içinde başarılı olduğu halde ders için devam hariç gerekli koşulları tamamlayamayan öğrencilere verilir. Öğrenci, herhangi bir dersten I notu aldığı takdirde notların ilan tarihinden itibaren iki hafta içinde eksikliklerini tamamlayarak bir not almak zorundadır. Bu süre ilgili yönetim kurulu kararı ile uzatılabilir. Aksi halde, I notu FF notu haline dönüştürülür.
E Muaf notu (Exempted); muafiyet sınavında başarılı olanlar ile yatay ve dikey geçiş ile gelenler ve daha önce başka bir yükseköğretim kurumunda okurken alınıp başarılan derslere verilir. E notları ortalama hesaplarına katılmaz.
NA Devamsız notu (Not Attended); devam koşullarını yerine getiremeyen öğrencilere verilir. Değerlendirmelerde FF notu gibi işlem görür.
S Başarılı notu (Succesful); tez çalışmalarında başarılı olan öğrencilere verilir. S notu ayrıca; dönem projesi gibi kredisiz olarak alınan dersler, alan, klinik ve laboratuvar çalışmaları ile seminerler için başarılı olma durumunda da kullanılır. S notu genel not ortalamasına katılmaz.
U Başarısız notu (Unsuccesful); tez çalışmalarında başarısız olan öğrencilere verilir. U notu ayrıca; dönem projesi gibi kredisiz olarak alınan dersler, alan, klinik ve laboratuvar çalışmaları ile seminerler için başarısız olma durumunda da kullanılır. U notu genel not ortalamasına katılmaz.
Sınav Sonuçlarına İtiraz
İstanbul Arel Üniversitesi’nde sınav sonuçlarına itiraz etmek isteyen öğrenciler sınav sonuçlarının açıklanmasından itibaren en geç üç iş günü içerisinde ilgili fakültenin dekanlığına bu konu ile ilgili bir itiraz dilekçesi yazmalıdır. Dilekçenin iletilmesinden sonra itiraz edilen kâğıdı okuyan dersin hocası cevabını beş iş günü içerisinde ilgili dekanlığa yazılı olarak ibraz edilmelidir. Mevcut olan yeni sonuç dekanlıkça öğrenci işleri ofisine düzeltilmesi için gönderilmektedir.
Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Akran Değerlendirmesi
Bilgisayar Destekli Sunum
Belge Sunma
Final Sınavı
Gözlem Raporu
Kısa SınavÖdev Değerlendirme
Rapor Sunma
Sözlü Değerlendirme
Tez SunmaUzman / Jüri Değerlendirmesi
Vaka Sunma
Yarışma
Staj Değerlendirme
Yerinde Uygulama Değerlendirmesi
Laboratuvar


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

· YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

· YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

· YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Mimarlık Eğitimi Akreditasyon Derneği (MİAK)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 16.10.2024 - 16.10.2026


Giriş Şartı

Yükseköğretim Kurumu (YÖK) tarafından belirlenen yönetmelikler çerçevesinde, bu programa öğrenci kabulü, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme (ÖSYS) Merkezi tarafından yapılan sistem ile gerçekleştirilmektedir. Öğrenciler, öğrenim görmek istedikleri program tercihlerini bildirdikten sonra, bu sınavdan aldıkları puana göre, bu merkez tarafından ilgili programlara yerleştirilmektedirler. Mimarlık bölümü sayısal MF4 puan türüne göre öğrenci almaktadır. Adayların mimarlık bölümünü tercih edebilmesi için başarı sıralamasında 250.000 içerisinde yer alması gerekmektedir.

Yabancı uyruklu öğrenciler, bu programa uluslararası geçerliliği olan SAT, ACT gibi sınav sonuçlarıyla ya da ortaöğretim mezuniyet notlarına göre kabul edilmektedir.

Değişim öğrencilerinin kabulü, AREL ile partner üniversite arasında imzalanan ikili anlaşmalar (Erasmus ya da Genel Akademik Protokol) çerçevesinde yapılmaktadır. Konuk öğrenciler, bu programda verilen derslere, ilgili akademik birimin onay vermesi durumunda kayıt olabilirler. Programı izleyecek yeterlikte dil bilme koşulu aranır.


Başarma Şartları
Mimarlık Bölümü, bölümünden mezun olacak öğrenci aşağıdaki şartları yerine getirmek durumundadır. Dönemi içerisindeki amaçlanan program öğrenme çıktılarını öğrenmek, Müfredattaki tüm dersleri başarı ile tamamlamak, 240 AKTS değerini tutturmak, Geçme notu olarak 4.00 üzerinden en az 2.00 alıp alttan ders bırakmamak.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bu bölümünün lisans programını başarı ile tamamlayanlar aynı bölümde yüksek lisans ve/veya doktora yapabilecekleri gibi, bazı başka alanlarda da lisansüstü programlara başvurabilirler. Lisans eğitimini tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları, yeterli düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olmaları ve bilim sınavını başarmaları koşuluyla lisansüstü programlarında öğrenim görebilirler.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Belge sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030012235

Qualification Title
Bachelor's Degree in Architecture
Awarding Bodyİstanbul Arel University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttp://www.arel.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasArchitecture and town planning
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

The aim of the Architecture Program is to train architects who are competent in design, theory and practice by establishing a meaningful and sustainable connection between traditional and new approaches; who are creative, inquisitive and have an innovative thinking system that takes environmental factors and core values into consideration.

Learning Environments

Teaching is done formally and remotely. Laboratories and workshops are used for practical courses, and internships and workplace practice activities are carried out in the field.

Description
  • Have the ability to examine the information obtained from the research that conducted to develop solutions in architectural design and planning processes, to evaluate it comparatively, to question it within the framework of ethical principles and to express abstract thoughts effectively.
  • Have the knowledge and skills to apply basic architectural principles to settlement, building and interior design at different spatial scales by considering user needs and addressing ethical approaches in the context of universal design principles such as sustainability and accessibility.
  • Gain the ability to transfer ideas related to the field of architecture to different representation environments, to express each stage of the design process using traditional methods and/or information technologies, and to communicate at national/international levels.
  • Understand world architecture and architectural examples of the geography in question in the context of historical and cultural relations.
  • Gain awareness of protecting the cultural heritage in the historical environment at the scale of a single structure and texture, become aware of environmental sensitivity and ethical responsibility, and understand current conservation theories and methods within the framework of relevant legal regulations.
  • Understand and have the ability to apply the basic techniques in the documentation, survey/restitution and restoration processes of cultural heritage.
  • Understand how to construct site selection decisions, urban design principles, transportation connections and building plan types, taking into account the natural (topography, vegetation, climate, etc.), built and social environment (social, cultural, economic) data and characteristics of settlements and their natural disaster risk resistance.
  • Know the basic principles of environmental systems and have the ability to make sustainable designs by using various tools to minimize undesirable environmental impacts on future generations.
  • Understand the importance of the interaction between natural/built environment design and cultural heritage and humans, and is aware of responsibilities regarding spatial identity, respect for cultural and natural resources, improving the quality of life, and protecting the public interest.
  • Understand the behavior principles of static and dynamic load-bearing systems supported by vertical and lateral forces, and the development and applications of contemporary load-bearing systems.
  • Gain the ability to evaluate, select and integrate structural, environmental, security, building envelope and building service systems in building design.
  • Understand the basic principles of building physics and energy use in the design of physical environmental systems such as lighting, acoustics, air conditioning, etc., and gain skills in the use of appropriate performance evaluation tools.
  • Understand the principles and standards regarding the production, use and application of building materials, their environmental impacts and reusability in the context of technological developments.
  • Gain the ability to plan, manage, analyze architectural work processes and present the output of these processes in a professional manner by effectively using modern technological tools; at the same time, learn to use these tools to develop creative and innovative solutions.
  • Gain the ability to develop and integrate the architectural project program at different scales, considering the public interest, according to the employer/user needs, spatial and equipment requirements, financial limitations, land conditions, relevant laws, regulations and design criteria, and taking into account building technologies.
  • Understand the ethical approaches required for the formation of professional judgments regarding social, political and cultural elements in professional development and the legal framework that have a determining role in the architect's responsibilities to society.
  • In order to successfully complete design and implementation projects, independently handle issues such as project acquisition methods, selection of consultants, formation of project teams, project delivery methods, service contracts, etc. and have the ability to work in collaboration with multi-disciplinary teams.
  • Understand the basic principles of the architectural application process such as financial management, business planning, quality management, risk management, discussion, compromise, etc. and the methods of organizing and developing building design and application processes, taking into account the environmental, social and aesthetic sensitivities of society.
Key Competencies

Literacy competence

Mathematical competence and competence in science, technology and engineering

Digital competence

Personal, social and learning to learn competence

Entrepreneurial competence

Cultural awareness and expression competence

Further Info

For general information on the examination regulations and measurement and evaluation processes, the Associate and Undergraduate Education-Teaching and Examination Regulation can be consulted. The Measurement and Evaluation Methods used by Istanbul Arel University are also stated below, most of which are determined in line with the program's goals and objectives.
Measurement and Evaluation Methods:
Midterm Exam
Peer Assessment
Computer-Assisted Presentation
Document Presentation
Final Exam
Observation Report
QuizHomework Evaluation
Report Presentation
Oral Assessment
Thesis PresentationExpert/Jury Evaluation
Case Presentation
Competition
Internship Evaluation
On-Site Application Evaluation
Laboratory

Exams
Students are subjected to a final exam in addition to the exams they have taken before or the work they have done. At least one midterm exam is given to students each semester. In addition to midterm exams, quizzes may be given without a specified date. The criteria to be taken into consideration in the evaluation of course success (midterm exam, homework, final exam, etc.) and their rates are specified in the curriculum programs distributed to students at the beginning of the semester or published on the website. Final exams are held on the dates, places and times announced by the University. Students' end-of-term success grades are given by the faculty member/staff responsible for the course according to their midterm and final exam grades, their studies during the semester, and course attendance rules. Courses for which no midterm and/or final exams will be held are determined by the relevant department heads and college directorates and submitted to the Student Affairs Directorate. End-of-term success grades for these courses are determined according to the studies students have conducted throughout the semester. End-of-term success grades are submitted to the Student Affairs Directorate by the relevant faculty member/staff, together with the success evaluation criteria.
Grades
For each course taken by students, the raw grade given by the faculty member at the end of the semester is converted into the equivalent letter grade below based on one of the evaluation systems of relative evaluation, faculty member's discretion, and direct grade conversion.
The coefficients of ECTS and letter grades and their equivalents out of 100 points are shown below:
Point Letter Grade Grade Coefficient
90 – 100 AA 4.0
85 – 89 BA 3.5
80 – 84 BB 3.0
75 – 79 CB 2.5
70 – 74 CC 2.0
60 – 69 DC 1.5
50 – 59 DD 1.0
0 – 49 FF 0.0
The following table is used when converting Istanbul Arel University grades to ECTS grades:
Istanbul Arel University
Grade ECTS
Grade
AA A
BA
BB B
CB
CC C
DC D
DD E
FF F
The following table is used when converting ECTS grades to Istanbul Arel University grades:
ECTS Grade Istanbul Arel University Grade
A AA
B BA
C CB
D DC
E DD
F FF

Passing Grades
Students who have a passing grade of AA, BA, BB, CB and CC in a course will directly pass that course. Students who receive a DC or DD grade in any course will be considered to have conditionally passed that course.
Repeating a Course
Students must first take the courses they failed by receiving an FF in the final exams of the previous academic year at the beginning of the semester. There is no attendance requirement for courses that were not failed due to absenteeism. However, students in this situation must continue with the course's practical, laboratory, workshop and similar studies.
Successful Students
Students who have taken and passed all their courses by the end of the academic year and who are highly successful according to the criteria determined by the Senate are considered honor and high honor students. The list of these students is announced by the relevant dean's office/directorate at the end of the academic year.
I Incomplete grade is given to students who were successful during the semester but could not complete the necessary conditions for the course except attendance. If a student receives an I grade in any course, he/she must complete the deficiencies and receive a grade within two weeks from the date the grades are announced. This period may be extended by the decision of the relevant board of directors. Otherwise, the I grade is converted to an FF grade.

E Exempt grade (Exempted) is given to those who are successful in the exemption exam, those who come with horizontal and vertical transfers, and courses previously taken and passed while studying at another higher education institution. E grades are not included in the average calculations.
NA Not Attended grade (Not Attended) is given to students who cannot meet the attendance requirements. It is treated like an FF grade in evaluations.
S Successful grade (Succesful) is given to students who are successful in their thesis studies. The S grade is also used in cases of success in non-credit courses such as term projects, field, clinical and laboratory studies, and seminars. The S grade is not included in the general grade point average.
U Unsuccesful grade (U Unsuccesful) is given to students who are unsuccessful in their thesis studies. The U grade is also used in cases of failure in non-credit courses such as term projects, field, clinical and laboratory studies, and seminars. The U grade is not included in the general grade point average.
Objection to Exam Results
Students who want to object to exam results at Istanbul Arel University must write an objection petition to the relevant faculty dean's office within three business days of the announcement of the exam results. After the petition is submitted, the instructor of the course who read the objected paper must submit his/her response to the relevant dean's office in writing within five business days. The current new result is sent to the student affairs office by the dean's office for correction.
Measurement and Evaluation Methods Used
Midterm Exam
Peer Assessment
Computer-Assisted Presentation
Document Submission
Final Exam
Observation Report
Quiz Homework Evaluation
Report Submission
Oral Evaluation
Thesis PresentationExpert/Jury Evaluation
Case Presentation
Competition
Internship Evaluation
On-Site Application Evaluation
Laboratory

Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

· YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and other activities at higher education institutions.

· “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions are prepared and published every year within the framework of the criteria determined by YÖK. Reports prepared on these documents, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are publicized by YÖK.

· The “Report on Foundation Higher Education Institutions” which includes academic, administrative and financial data regarding foundation higher education institutions is published annually by YÖK. These reports including quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions are publicized by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles on Quality Assurance regarding the Diploma Programs in Higher Education”:

 1. Creation and Authorization of Education Programs:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required to initiate undergraduate degree departments and programs at higher education institutions.

1.2. The curricula of undergraduate degree programs at higher education institutions, as well as the learning outcomes to be expected in relation to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the relevant basic principles determined by YÖK.

1.3. The curricula of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK, upon their acceptance by the relevant Council of Deans.

 2. Measurement and Evaluation: The  measurement and evaluation processes on the learning outcomes to be expected for each undergraduate degree program in relation to students are undertaken in accordance with the regulations on education and examination prepared by higher education institutions in accordance with the relevant basic principles determined by YÖK.

3. Documentation: Upon successful completion of their course credits, as well as other obligations determined by higher education institutions, students enrolled in undergraduate degree programs receive a bachelor’s degree.

4. Self-Evaluation - External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions upload their “Institution Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (THEQC) at the beginning of each year. The “Institutional Feedback Report” by THEQC regarding the external evaluation of higher education institutions is then publicized. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by THEQC also show that the quality assurance is ensured for the qualifications of these programs. THEQC undertakes regular reviews on the qualifications determined in accordance with their legislation.

The Association For Accreditation Of Architectural Education (MiAK)

Accreditation start/end dates: 16.10.2024 - 16.10.2026

Access Requirements

The admissions of students to this programme is made according to the Student Selection and Placement Centre (OSYM – University Entrance Exam) within the framework set by the regulations of Higher Education Council (YÖK). After students inform the Student Selection and Placement Centre about what programme they would like to study at, students are placed in the
related programme according to their scores they got from the exam. International (foreign) students are accepted to this undergraduate programme according to the score of one of internationally acceptable exams they take such as SAT, ACT etc. or according
to their high school diploma score. Exchange student admission is accepted according to the requirements determined by bilateral
agreements signed by İstanbul Arel University and the partner university. Guest students may enroll into the courses in this programme, if the related academic unit approves all requirements. Sufficient language knowledge is required to monitor the programme. For further information, please contact to İstanbul Arel University International Office:
Address:
Türkoba Mahallesi Erguvan Sokak No:26 / K 34537
Tepekent – Büyükçekmece
İstanbul-Türkiye
Phone: +90 (212) 867 25 00
E-Mail: contact@arel.edu.tr

Exchange student admission is accepted according to the requirements determined by bilateral agreements signed by Istanbul Arel University and the partner university. Guest students may enroll into the courses in this programme, if the related academic unit approves all requirements. Sufficient language knowledge is required to monitor the programme.

Conditions for SuccessFor a student to graduate from the Architecture Program, the following requirements must be fulfilled: Achievement of the intended programme learning outcomes at the end of his/her study period, Completion of all the courses designated in the curriculum of the programme, Accumulation of a total of 240 ECTS Credits, Achievement of a minimum cumulative grade point average (CGPA) of at least 2.00 out of 4.00 with no failing grades.
Progression Paths (Relationship Type)

Upon successful completion of this programme, students may apply to second cycle (master's) and in some cases, to third cycle (doctorate) degree programmes in or related fields of. According to the National Regulations on Graduate Education, students are admitted to second cycle (master’s) degree programmes taking into account their first cycle degree CGPA achievement and/or the score obtained from the subject-specific "Academic and Graduate Education Entry Examination (ALES)" centrally administered nation-wide by the Student Selection and Placement Centre (ÖSYM). Within the framework of the national regulations, regulations endorsed by the senate of each university stipulate the weight of ALES Examination results in the overall evaluation of candidates. Depending on the institutions' regulations, for some programmes to be accessed, a certain level of foreign language proficiency is also required. In the overall evaluation of candidates, scores obtained from ALES Examination are allotted a minimum score of 55 and a weight of 50% for the second cycle (master's) programmes, which require a thesis work. ALES score is not compulsory and may not be taken into account for accessing to the second cycle (master's) programmes, which do not require a thesis work.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation

Validity Period (If Any)

The document is valid continuously.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030012235


Qualification Title
Bachelor's Degree in Architecture

Awarding Body
İstanbul Arel University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

The aim of the Architecture Program is to train architects who are competent in design, theory and practice by establishing a meaningful and sustainable connection between traditional and new approaches; who are creative, inquisitive and have an innovative thinking system that takes environmental factors and core values into consideration.


Learning Environments

Teaching is done formally and remotely. Laboratories and workshops are used for practical courses, and internships and workplace practice activities are carried out in the field.


Description
  • Have the ability to examine the information obtained from the research that conducted to develop solutions in architectural design and planning processes, to evaluate it comparatively, to question it within the framework of ethical principles and to express abstract thoughts effectively.
  • Have the knowledge and skills to apply basic architectural principles to settlement, building and interior design at different spatial scales by considering user needs and addressing ethical approaches in the context of universal design principles such as sustainability and accessibility.
  • Gain the ability to transfer ideas related to the field of architecture to different representation environments, to express each stage of the design process using traditional methods and/or information technologies, and to communicate at national/international levels.
  • Understand world architecture and architectural examples of the geography in question in the context of historical and cultural relations.
  • Gain awareness of protecting the cultural heritage in the historical environment at the scale of a single structure and texture, become aware of environmental sensitivity and ethical responsibility, and understand current conservation theories and methods within the framework of relevant legal regulations.
  • Understand and have the ability to apply the basic techniques in the documentation, survey/restitution and restoration processes of cultural heritage.
  • Understand how to construct site selection decisions, urban design principles, transportation connections and building plan types, taking into account the natural (topography, vegetation, climate, etc.), built and social environment (social, cultural, economic) data and characteristics of settlements and their natural disaster risk resistance.
  • Know the basic principles of environmental systems and have the ability to make sustainable designs by using various tools to minimize undesirable environmental impacts on future generations.
  • Understand the importance of the interaction between natural/built environment design and cultural heritage and humans, and is aware of responsibilities regarding spatial identity, respect for cultural and natural resources, improving the quality of life, and protecting the public interest.
  • Understand the behavior principles of static and dynamic load-bearing systems supported by vertical and lateral forces, and the development and applications of contemporary load-bearing systems.
  • Gain the ability to evaluate, select and integrate structural, environmental, security, building envelope and building service systems in building design.
  • Understand the basic principles of building physics and energy use in the design of physical environmental systems such as lighting, acoustics, air conditioning, etc., and gain skills in the use of appropriate performance evaluation tools.
  • Understand the principles and standards regarding the production, use and application of building materials, their environmental impacts and reusability in the context of technological developments.
  • Gain the ability to plan, manage, analyze architectural work processes and present the output of these processes in a professional manner by effectively using modern technological tools; at the same time, learn to use these tools to develop creative and innovative solutions.
  • Gain the ability to develop and integrate the architectural project program at different scales, considering the public interest, according to the employer/user needs, spatial and equipment requirements, financial limitations, land conditions, relevant laws, regulations and design criteria, and taking into account building technologies.
  • Understand the ethical approaches required for the formation of professional judgments regarding social, political and cultural elements in professional development and the legal framework that have a determining role in the architect's responsibilities to society.
  • In order to successfully complete design and implementation projects, independently handle issues such as project acquisition methods, selection of consultants, formation of project teams, project delivery methods, service contracts, etc. and have the ability to work in collaboration with multi-disciplinary teams.
  • Understand the basic principles of the architectural application process such as financial management, business planning, quality management, risk management, discussion, compromise, etc. and the methods of organizing and developing building design and application processes, taking into account the environmental, social and aesthetic sensitivities of society.

Key Competencies

Literacy competence

Mathematical competence and competence in science, technology and engineering

Digital competence

Personal, social and learning to learn competence

Entrepreneurial competence

Cultural awareness and expression competence


Further Info

For general information on the examination regulations and measurement and evaluation processes, the Associate and Undergraduate Education-Teaching and Examination Regulation can be consulted. The Measurement and Evaluation Methods used by Istanbul Arel University are also stated below, most of which are determined in line with the program's goals and objectives.
Measurement and Evaluation Methods:
Midterm Exam
Peer Assessment
Computer-Assisted Presentation
Document Presentation
Final Exam
Observation Report
QuizHomework Evaluation
Report Presentation
Oral Assessment
Thesis PresentationExpert/Jury Evaluation
Case Presentation
Competition
Internship Evaluation
On-Site Application Evaluation
Laboratory

Exams
Students are subjected to a final exam in addition to the exams they have taken before or the work they have done. At least one midterm exam is given to students each semester. In addition to midterm exams, quizzes may be given without a specified date. The criteria to be taken into consideration in the evaluation of course success (midterm exam, homework, final exam, etc.) and their rates are specified in the curriculum programs distributed to students at the beginning of the semester or published on the website. Final exams are held on the dates, places and times announced by the University. Students' end-of-term success grades are given by the faculty member/staff responsible for the course according to their midterm and final exam grades, their studies during the semester, and course attendance rules. Courses for which no midterm and/or final exams will be held are determined by the relevant department heads and college directorates and submitted to the Student Affairs Directorate. End-of-term success grades for these courses are determined according to the studies students have conducted throughout the semester. End-of-term success grades are submitted to the Student Affairs Directorate by the relevant faculty member/staff, together with the success evaluation criteria.
Grades
For each course taken by students, the raw grade given by the faculty member at the end of the semester is converted into the equivalent letter grade below based on one of the evaluation systems of relative evaluation, faculty member's discretion, and direct grade conversion.
The coefficients of ECTS and letter grades and their equivalents out of 100 points are shown below:
Point Letter Grade Grade Coefficient
90 – 100 AA 4.0
85 – 89 BA 3.5
80 – 84 BB 3.0
75 – 79 CB 2.5
70 – 74 CC 2.0
60 – 69 DC 1.5
50 – 59 DD 1.0
0 – 49 FF 0.0
The following table is used when converting Istanbul Arel University grades to ECTS grades:
Istanbul Arel University
Grade ECTS
Grade
AA A
BA
BB B
CB
CC C
DC D
DD E
FF F
The following table is used when converting ECTS grades to Istanbul Arel University grades:
ECTS Grade Istanbul Arel University Grade
A AA
B BA
C CB
D DC
E DD
F FF

Passing Grades
Students who have a passing grade of AA, BA, BB, CB and CC in a course will directly pass that course. Students who receive a DC or DD grade in any course will be considered to have conditionally passed that course.
Repeating a Course
Students must first take the courses they failed by receiving an FF in the final exams of the previous academic year at the beginning of the semester. There is no attendance requirement for courses that were not failed due to absenteeism. However, students in this situation must continue with the course's practical, laboratory, workshop and similar studies.
Successful Students
Students who have taken and passed all their courses by the end of the academic year and who are highly successful according to the criteria determined by the Senate are considered honor and high honor students. The list of these students is announced by the relevant dean's office/directorate at the end of the academic year.
I Incomplete grade is given to students who were successful during the semester but could not complete the necessary conditions for the course except attendance. If a student receives an I grade in any course, he/she must complete the deficiencies and receive a grade within two weeks from the date the grades are announced. This period may be extended by the decision of the relevant board of directors. Otherwise, the I grade is converted to an FF grade.

E Exempt grade (Exempted) is given to those who are successful in the exemption exam, those who come with horizontal and vertical transfers, and courses previously taken and passed while studying at another higher education institution. E grades are not included in the average calculations.
NA Not Attended grade (Not Attended) is given to students who cannot meet the attendance requirements. It is treated like an FF grade in evaluations.
S Successful grade (Succesful) is given to students who are successful in their thesis studies. The S grade is also used in cases of success in non-credit courses such as term projects, field, clinical and laboratory studies, and seminars. The S grade is not included in the general grade point average.
U Unsuccesful grade (U Unsuccesful) is given to students who are unsuccessful in their thesis studies. The U grade is also used in cases of failure in non-credit courses such as term projects, field, clinical and laboratory studies, and seminars. The U grade is not included in the general grade point average.
Objection to Exam Results
Students who want to object to exam results at Istanbul Arel University must write an objection petition to the relevant faculty dean's office within three business days of the announcement of the exam results. After the petition is submitted, the instructor of the course who read the objected paper must submit his/her response to the relevant dean's office in writing within five business days. The current new result is sent to the student affairs office by the dean's office for correction.
Measurement and Evaluation Methods Used
Midterm Exam
Peer Assessment
Computer-Assisted Presentation
Document Submission
Final Exam
Observation Report
Quiz Homework Evaluation
Report Submission
Oral Evaluation
Thesis PresentationExpert/Jury Evaluation
Case Presentation
Competition
Internship Evaluation
On-Site Application Evaluation
Laboratory


Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

· YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and other activities at higher education institutions.

· “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions are prepared and published every year within the framework of the criteria determined by YÖK. Reports prepared on these documents, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are publicized by YÖK.

· The “Report on Foundation Higher Education Institutions” which includes academic, administrative and financial data regarding foundation higher education institutions is published annually by YÖK. These reports including quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions are publicized by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles on Quality Assurance regarding the Diploma Programs in Higher Education”:

 1. Creation and Authorization of Education Programs:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required to initiate undergraduate degree departments and programs at higher education institutions.

1.2. The curricula of undergraduate degree programs at higher education institutions, as well as the learning outcomes to be expected in relation to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the relevant basic principles determined by YÖK.

1.3. The curricula of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK, upon their acceptance by the relevant Council of Deans.

 2. Measurement and Evaluation: The  measurement and evaluation processes on the learning outcomes to be expected for each undergraduate degree program in relation to students are undertaken in accordance with the regulations on education and examination prepared by higher education institutions in accordance with the relevant basic principles determined by YÖK.

3. Documentation: Upon successful completion of their course credits, as well as other obligations determined by higher education institutions, students enrolled in undergraduate degree programs receive a bachelor’s degree.

4. Self-Evaluation - External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions upload their “Institution Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (THEQC) at the beginning of each year. The “Institutional Feedback Report” by THEQC regarding the external evaluation of higher education institutions is then publicized. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by THEQC also show that the quality assurance is ensured for the qualifications of these programs. THEQC undertakes regular reviews on the qualifications determined in accordance with their legislation.

The Association For Accreditation Of Architectural Education (MiAK)

Accreditation start/end dates: 16.10.2024 - 16.10.2026


Access Requirements

The admissions of students to this programme is made according to the Student Selection and Placement Centre (OSYM – University Entrance Exam) within the framework set by the regulations of Higher Education Council (YÖK). After students inform the Student Selection and Placement Centre about what programme they would like to study at, students are placed in the
related programme according to their scores they got from the exam. International (foreign) students are accepted to this undergraduate programme according to the score of one of internationally acceptable exams they take such as SAT, ACT etc. or according
to their high school diploma score. Exchange student admission is accepted according to the requirements determined by bilateral
agreements signed by İstanbul Arel University and the partner university. Guest students may enroll into the courses in this programme, if the related academic unit approves all requirements. Sufficient language knowledge is required to monitor the programme. For further information, please contact to İstanbul Arel University International Office:
Address:
Türkoba Mahallesi Erguvan Sokak No:26 / K 34537
Tepekent – Büyükçekmece
İstanbul-Türkiye
Phone: +90 (212) 867 25 00
E-Mail: contact@arel.edu.tr

Exchange student admission is accepted according to the requirements determined by bilateral agreements signed by Istanbul Arel University and the partner university. Guest students may enroll into the courses in this programme, if the related academic unit approves all requirements. Sufficient language knowledge is required to monitor the programme.


Conditions for Success
For a student to graduate from the Architecture Program, the following requirements must be fulfilled: Achievement of the intended programme learning outcomes at the end of his/her study period, Completion of all the courses designated in the curriculum of the programme, Accumulation of a total of 240 ECTS Credits, Achievement of a minimum cumulative grade point average (CGPA) of at least 2.00 out of 4.00 with no failing grades.

Progression Paths (Relationship Type)

Upon successful completion of this programme, students may apply to second cycle (master's) and in some cases, to third cycle (doctorate) degree programmes in or related fields of. According to the National Regulations on Graduate Education, students are admitted to second cycle (master’s) degree programmes taking into account their first cycle degree CGPA achievement and/or the score obtained from the subject-specific "Academic and Graduate Education Entry Examination (ALES)" centrally administered nation-wide by the Student Selection and Placement Centre (ÖSYM). Within the framework of the national regulations, regulations endorsed by the senate of each university stipulate the weight of ALES Examination results in the overall evaluation of candidates. Depending on the institutions' regulations, for some programmes to be accessed, a certain level of foreign language proficiency is also required. In the overall evaluation of candidates, scores obtained from ALES Examination are allotted a minimum score of 55 and a weight of 50% for the second cycle (master's) programmes, which require a thesis work. ALES score is not compulsory and may not be taken into account for accessing to the second cycle (master's) programmes, which do not require a thesis work.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation


Validity Period (If Any)

The document is valid continuously.


Url
Open Address