Yeterlilik Kodu | TR0030012059 | |
Yeterlilik Adı | Mimarlık Doktora Diploması | |
Sorumlu Kurum | Çankaya Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Yukarıyurtçu Mahallesi Eskişehir Yolu 29. Km, Mimar Sinan Caddesi No:4, 06790 Etimesgut/Ankara | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.cankaya.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 8 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 8 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Mimarlık ve şehir planlama | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Sınavlar, değerlendirme ve notlandırma işlemleri Çankaya Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğine göre yürütülmektedir. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | Mezuniyet koşulları, Çankaya Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğine göre değerlendirilmektedir. Öğrencinin programdaki tüm dersleri başarmış olması (en az CB notuyla geçmiş olmak), en az 240 AKTS kredisini toplamış olması, tez savunmasında başarılı olması ve tezini teslim etmiş olması gerekmektedir. Programı başarı ile bitirmek için 4.00 üzerinden 3.00 ortalama gerekmektedir. Öğrencinin başarması gereken 1 zorunlu ders (kredili), 7 seçmeli ders (kredili), 1 seminer dersi (kredisiz), bir yeterlilik sınavı, bir de doktora tezi savunması vardır. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) |
| |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | - | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030012059
ISCO 08
ISCO 08
- Lisans düzeyinde kazanılan kuramsal düzeydeki yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayış edinilmesi.
- Mimarlık ve genel olarak tasarım alanı ile diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalık edinilmesi.
- Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerilerin kazanılması.
- Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulanması.
- İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olunması.
- Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütebilmek.
- Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetebilme becerisine sahip olmak.
- Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranabilmek ve sorumluluk alabilmek ve bir proje tanımlayabilmek ve yönetebilmek.
- Alanında akademik veya uygulama alanlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunmak.
- Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşabilmek.
- Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanabilmek.
- Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütebilmek, ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunabilmek ve yayın yapabilmek.
- Uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak ve gerekli yetkinliklere sahip olabilmek.
- Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirebilmek.
- Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek.
- Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretebilmek: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyabilmek, kapsamlı bir proje üretebilmek.
Sınavlar, değerlendirme ve notlandırma işlemleri Çankaya Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğine göre yürütülmektedir.
Sınavlarda uygulanan kurallar Çankaya Üniversitesi Sınav Yönergesine göre yürütülmektedir.
- Programa öğrenci başvurusu ve kabulü, Senato tarafından tespit edilen esaslara göre yapılır.
- Doktora programa başvuracakların bir tezli yüksek lisans diplomasına sahip olmaları ve ÖSYM tarafından merkezi olarak yapılan ALES'ten başvurduğu programın puan türünde 60 standart puandan az olmamak koşuluyla ALES standart puanına sahip olmaları gerekir.
- Lisans derecesiyle doktora programına başvuranların lisans mezuniyet not ortalamalarının 4 üzerinden en az 3 veya muadili bir puan olması ve adayın ALES'ten başvurduğu programın puan türünde 80 puandan az olmamak koşuluyla ALES puanına sahip olmaları gerekir.
- Doktora programlarına başvuracak adayların programa kabulünde, ALES puanı yanı sıra yazılı olarak yapılacak bilimsel değerlendirme sınavı ve sözlü sonucu ile yüksek lisans derecesi ile başvuranlar da yüksek lisans not ortalaması da değerlendirilir.
- Hazırlık sınıfları hariç, on yarıyıl süreli lisans eğitimi alanlar, yüksek lisans derecesine sahip sayılır.
- Başvuru koşulları, son başvuru tarihi, istenilen belgeler ve diğer hususlar, akademik takvimde belirlenerek başvuru tarihinden önce Rektörlükçe yapılacak ilanla duyurulur.
- Başvurular, akademik takvimde belirtilen süre içinde Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına yapılır.
- Herhangi bir doktora programından ayrıldıktan sonra en fazla bir yarıyıl ara vererek yeniden bir doktora programına başvuru yapanlardan başvuru yaptıkları EABDB'nin ilân ettiği ALES puanını sağlamış olmak koşulu ile yeni tarihli ALES belgesi istenmez.
- Adaylar ALES puanı yerine EABDB tarafından ilân edilen GRE, GMAT ve benzeri eşdeğer uluslararası sınav puanı, EABDB tarafından puan koşulunun ilân edilmemesi durumunda ise YÖK tarafından ilân edilen ALES taban puanına karşılık gösterilen eşdeğer uluslararası sınav puanı ile başvuru yapabilirler. Bu eşdeğer sınav puanları YÖK tarafından söz konusu program için belirlenen ALES puanı veya eşdeğerinden düşük olamaz.
- Adayın doktora programına kabul edilebilmesi için genel başvuru koşullarının yanı sıra EABDB tarafından yapılan bilimsel değerlendirmede yeterli bulunması gerekir. Bilimsel değerlendirme yazılı olarak yapılır. Buna ilaveten sözlü sınav da uygulanır.
- Doktora programlarına giriş başarı puanı, ALES veya eşdeğer puanı yüksek lisans mezuniyet not ortalaması, sözlü sınavı ve yazılı sınav notları dikkate alınarak hesaplanır. Başarılı olma koşulları Senato tarafından belirlenir.
- Programdan mezun olan öğrenciler, araştırma çalışmalarına devam edebilecekleri ve akademik kariyer yapabilecekleri gibi; kamu ve özel sektörde çalışabilirler.
- Programın başarıyla tamamlanmasının ardından verilen doktora derecesi, ilgili alanda akademik kadrolarda akademik araştırma ve eğitim yapma hakkı kazandırmaktadır.
Qualification Code | TR0030012059 | |
Qualification Title | Architecture (Doctorate) | |
Awarding Body | Çankaya University | |
Awarding Body Contact | Yukarıyurtçu Mahallesi Eskişehir Yolu 29. Km, Mimar Sinan Caddesi No:4, 06790 Etimesgut/Ankara | |
Awarding Body Url | http://www.cankaya.edu.tr/index_en.php | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 8 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 8 | |
Thematic Areas | Architecture and town planning | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | 1. Gaining an advanced level of knowledge and comprehension providing the essential basis for distinctive studies in the field of architecture, urban planning, design based on the theoretical level of competencies obtained at the level of the bachelor degree. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Profile of the Programme: Students are expected to become specialized in one of the fields of building sciences, construction technologies, history of architecture and architectural restoration/conservation through PhD Program in Architecture. In the curriculum of the PhD Program, information is not only conveyed through theoretical and applied for courses but also produced. It is aimed to train researchers and professionals who are able to collate theoretically and applied information. In this context, national and international collaborations and projects are encouraged. Students follow an advanced self-conducted study schedule with the consultancy of a faculty member. Research interests of PhD Program are:
Examinations, grading, and grading procedures are carried out according to the Çankaya University Postgraduate Education and Training Regulation. Applicable rules for exams are carried out according to the Çankaya University Test Rubric.
Formal Education
According to the Cankaya University Post Graduate Teaching and Education Regulation document Article 14, program transitions and course equivalencies are regulated by the relevant institute board followed by the suggestions of the institute head of the department.
Following the successful completion of the program, the doctorate degree awarded the right to conduct academic research and education in the relevant field.
| |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | -Student application and admission to the program are done according to the principles determined by the University Senate. | |
Conditions for Success | A student is required to have a minimum CPGA of 3,00/4,00, and no falling grades (CB grade at the lowest). The course load is minimum 8 courses (at least 24 credits), plus a Seminar course (without credit), plus proficiency exam (without credits), plus Doctoral Thesis (without credit). The total ECTS is required to be 240. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of the program have an option to continue their research studies and choose an academic path, or work as a professional in the private or public sectors. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | - | |
Url | Open Address |
TR0030012059
ISCO 08
ISCO 08
1. Gaining an advanced level of knowledge and comprehension providing the essential basis for distinctive studies in the field of architecture, urban planning, design based on the theoretical level of competencies obtained at the level of the bachelor degree.
2. Having a critical awareness of problems regarding nature, resources, production and testing of information at the interfaces between the fields of architecture and design, generally and other fields.
3. Obtaining cognitive and practical skills essential to professional competence in postgraduate studies.
4. Practicing gained knowledge, comprehension and problem-solving skills in new and nonconventional environments related to the field within the broader context of interdisciplinary, multi-disciplinary and supra-disciplinary.
5. Developing new information and methods in related research field and being expert on problem-solving skills essential to merge information deriving from different fields.
6. Carrying out a scientific research critically.
7. Having skills to conduct a specialization-required study independently in related field.
8. To be able to behave independently and take responsibility in working and learning environments and to be able to identify and conduct a project.
9. To be able to contribute to professional knowledge and practices of teams working in related academic or application fields.
10. To be able to share the findings and results obtained from a study and their underlying information and rational with specialized and nonspecialized groups in an open and systematic way.
11. To be able to use computer software at the required level and informatics and communication technologies at advanced level interactively.
12. To be able to conduct a scientific research systematically and critically; to be able to present proceedings and publish articles in national and international academic environments.
13. Gaining valid certification for professional proficiency and having required competences.
14. To be able to merge information by taking into account of social and ethical responsibilities originated from the application of knowledge and its decisions.
15. To be able to develop strategy, policy and implementation plans on related fields and evaluate obtained results within the frame of quality processes.
16. To be able to devise extensive projects related to the field: by using gained knowledge, comprehension and skills in an interdisciplinary, multi-disciplinary and supra-disciplinary way for decisions of designing and planning in different scales.
Profile of the Programme:
Students are expected to become specialized in one of the fields of building sciences, construction technologies, history of architecture and architectural restoration/conservation through PhD Program in Architecture. In the curriculum of the PhD Program, information is not only conveyed through theoretical and applied for courses but also produced. It is aimed to train researchers and professionals who are able to collate theoretically and applied information. In this context, national and international collaborations and projects are encouraged. Students follow an advanced self-conducted study schedule with the consultancy of a faculty member. Research interests of PhD Program are:
• Cognition in design
• Kinetic architecture
• Semiotic and architecture
• Sustainability in architecture
• Building physics
• Project/construction management
• Principles related to the architecture profession
• History, theory and critics of architecture
• Definition, conservation and rehabilitation of cultural heritage
Assessment and Grading:
Examinations, grading, and grading procedures are carried out according to the Çankaya University Postgraduate Education and Training Regulation. Applicable rules for exams are carried out according to the Çankaya University Test Rubric.
Mode of Study:
Formal Education
Recognition of Prior Learning:
According to the Cankaya University Post Graduate Teaching and Education Regulation document Article 14, program transitions and course equivalencies are regulated by the relevant institute board followed by the suggestions of the institute head of the department.
Access to Further Studies:
Following the successful completion of the program, the doctorate degree awarded the right to conduct academic research and education in the relevant field.
-Student application and admission to the program are done according to the principles determined by the University Senate.
-Candidates, who are going to apply for PhD program, must have a graduate degree of architecture (MSc degree with thesis) and must have standard ALES (Academic Personnel and Postgraduate Education Entrance Exam) score with minimum 60 points.
-Candidates, applying for PhD degree with a bachelor's degree, must have a bachelor'sgpa at least 3 out of 4 and must have ALES score with minimum 80 points in the field of the program.
-Candidates, who are going to apply for PhD program will be assessed according to the written and oral exam made by department, their graduate grade average, in addition to their ALES score.
-Graduates, trained ten semesters except English preparation class for getting bachelor degree are considered as having master degree.
-The application conditions, deadline, required documents and other particulars are announced by the Rectorate before the application date determined in the academic calendar.
-Applications are fulfilled to the registrar's office within the period specified in the academic calendar.
-For candidates, who make a pause for maximum one semester after leaving any PhD program, new dated ALES certificate will not be required if their present ALES score ensure required score declared by the institute's departments.
-Instead of ALES score, candidates can apply with GRE, GMAT or similar equivalent international exam scores announced by the Institute's departments. Unless it is declared by the Institute's departments, similar international exam scores equivalent to standard ALES score will be determined by Higher Education Council. These equivalent exam scores can not be lower than the ALES score or the equivalent one determined by the Higher Education Council.
-Candidate must success proficiency evaluation conducted by Institute's departments in order to be admitted to the PhD program. Scientific evaluation is conducted in writing. In addition to this, oral examination is also hold.
-The entrance achievement score of the applicants who apply for the PhD programs are calculated by taking into consideration the ALES or equivalent exam score,gpa of graduate degree and oral and written examination grades. The success of the applicants is determined by the University Senate.
Graduates of the program have an option to continue their research studies and choose an academic path, or work as a professional in the private or public sectors.