Yeterlilik Kodu | TR0030029978 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterlilik Adı | Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Lisans Diploması | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum | Karadeniz Teknik Üniversitesi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Telefon: + 90 462 377 33 37, + 90 462 377 33 38 Fax: + 90 462 325 32 32 Email: bilgili@ktu.edu.tr Posta Adresi: Karadeniz Teknik Üniversitesi, Dış İlişkiler/Erasmus+ Ofisi, Rektörlük, 61080, Trabzon | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum URL | https://www.ktu.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yönelim | Genel | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 25/03/2025 tarihinde yerleştirildi | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TYÇ Seviyesi | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Malzemeler (cam, kağıt, plastik ve ahşap) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO:08 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kategori | Ana | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredi Değeri | 240 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profili (Amaç) | Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Ortamları | Eğitim, örgün, açık ya da uzaktan öğretim formatlarında sunulmaktadır. Ayrıca, yükseköğretim kurumlarının laboratuvarları ve atölyeleri ile birlikte sanayi, sağlık kuruluşları ve işletmelerde staj veya işyeri eğitimi gibi uygulamalı eğitimler de gerçekleştirilmektedir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir. 1. Okuma yazma yetkinliği 2. Çoklu dil yetkinliği 3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik 4. Dijital yetkinlik 5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği 6. Vatandaşlık yetkinliği 7. Girişimcilik yetkinliği 8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | 1. Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 2. Ölçme ve değerlendirmede yazılı sınav, sözlü sınav, ev ödevi, laboratuvar çalışması/sınavı, seminer/sunum, dönem ödevi /proje gibi farklı yöntemler kullanılır. 3. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harfe dayalı not verme sistemleri kullanılır. 4. Sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. 100 puan üzerinden verilen notun harfli nota dönüştürülmesinde, ara sınav, yarıyıl içi çalışmalar ve yarıyıl sonu sınavının ağırlıkları dikkate alınır. Öğretim elemanı tarafından aşağıdaki not aralıklarına göre harf notu verilir.
Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB) ve (CC) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. Ayrıca, bir yarıyıla ait not ortalaması en az 2.00 olan öğrenciler, o yarıyılda yarıyıl sonu sınavında (DC) harf notu aldıkları derslerden de başarılı sayılırlar. Bir dersten (DD), (FD) ve (FF) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersten başarısız sayılırlar. Bir yarıyıla ait not ortalaması en az 2.00 olmayan öğrenciler de o yarıyılda (DC) harf notu aldıkları derslerden başarısız sayılırlar. Ayrıca, bütünleme ve mezuniyet sınavında DC harf notu alınan dersler, yarıyıl ortalamalarına bakılmaksızın başarısız sayılırlar. (G) harf notu, kredisiz derslerden başarılı öğrencilere verilir. (G) notu ortalama hesaplarına katılmaz. (K) harf notu, kredisiz derslerinden başarısız olan öğrencilere verilir. (K) notu ortalama hesaplarına katılmaz. (S) harf notu bir yarıyıldan daha uzun süren ve başarılı olarak sürdürülen bitirme çalışması ve proje dersi için verilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için: YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur. YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Bölümümüz Mühendislik Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği tarafından verilen akreditasyon belgesine sahiptir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Giriş Şartı |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Başarma Şartları | Programda yer alan toplam 240 AKTS kredisine denk gelen tüm dersleri başarıyla tamamlayan, 4.00 üzerinden en az 2.0 genel not ortalamasını elde eden ve zorunlu stajı ile staj raporunu başarıyla geçen öğrencilere METALURJİ VE MALZEME MÜHENDİSLİĞİ alanında lisans diploması verilir. Öğrenciler, her ders için ara sınav ve dönem sonu sınavlarına tabi tutulurlar. Başarı notu, ara sınavın %50 ve dönem sonu sınavının %50 katkısıyla hesaplanır. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir ve dönem sonu sınavında en az 45 puan almak gereklidir. Öğrenciler, her dönem sonunda başarısız oldukları dersler için bütünleme sınavına girebilirler. Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB) ve (CC) harf notlarından birini alan öğrenciler, o dersi başarmış sayılır. Lisans eğitimini başarıyla tamamlayan mezunlar, ALES sınavında yeterli puanı almaları ve İngilizce dil bilgisi seviyelerinin yeterli olması durumunda, üniversitemizde veya diğer üniversitelerde metalurji ve malzeme mühendisliği alanında ya da bu alana öğrenci kabul eden lisansüstü (yüksek lisans ve doktora) programlarında eğitimlerine devam edebilirler. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | 1. Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora ve sanatta yeterlik programlarına devam edebilirler. 2. Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
QrCode | ![]() |
TR0030029978
ISCO:08
ISCO:08
Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.
Eğitim, örgün, açık ya da uzaktan öğretim formatlarında sunulmaktadır. Ayrıca, yükseköğretim kurumlarının laboratuvarları ve atölyeleri ile birlikte sanayi, sağlık kuruluşları ve işletmelerde staj veya işyeri eğitimi gibi uygulamalı eğitimler de gerçekleştirilmektedir.
- Bir iş veya öğrenme alanına ilişkin teori ve ilkeleri eleştirel bir yaklaşımla sorgulayabilecek ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
- Bir iş veya öğrenme alanında karmaşık, öngörülmeyen sorunları çözmede ileri düzeyde yenilikçi uzmanlık becerilerine sahiptir.
- Bir iş veya öğrenme alanındaki sorunlara ilişkin verileri analiz eder ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirir.
- Alanıyla ilgili karmaşık mesleki ve teknik çalışmaları yönetir, uygulamada ortaya çıkabilecek sorunları çözmede ekip üyesi olarak sorumluluk alır, ekip üyelerinin mesleki gelişim ihtiyaçlarını belirler.
- Alanında sahip olduğu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, öğrenme gereksinimlerini belirler ve bunları karşılamaya yönelik hayat boyu öğrenme anlayışına sahiptir.
- Anadilinde yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar ve bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır.
- Alanına özgü bilişim teknolojilerini en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde kullanır.
- Alanıyla ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek yazılı ya da sözlü olarak alanda uzman veya uzman olmayan gruplarla paylaşır.
- Alanıyla ilgili verilerin toplanması, analiz edilmesi ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında bilimsel, toplumsal ve etik ilke ve değerlere uygun davranır. 10. Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular.
- Temel insan hakları, kültürel ve evrensel değerler, sosyal adalet ve çevre konularında toplumun bilinçlenmesi için sorumluluk alır.
- Sağlıklı yaşam için gerekli tutum ve davranışlarına sahiptir.
- Ülkesinin sahip olduğu ve içinde yaşadığı toplumun itibar ettiği değerleri benimseyerek sosyal ilişkilerini düzenler.
- Ülkesinin stratejik önceliklerini göz önünde tutarak sosyal ve ekonomik sorunlara çözüm getirecek ileri düzeyde bilgi, beceri, tutum ve davranışlara sahiptir.
- Tutum ve davranışlarında toplumun örf ve adetlerini, kendine özgü özelliklerini ve milli kültürünü önceler.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
1. Okuma yazma yetkinliği
2. Çoklu dil yetkinliği
3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
4. Dijital yetkinlik
5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
6. Vatandaşlık yetkinliği
7. Girişimcilik yetkinliği
8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
1. Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
2. Ölçme ve değerlendirmede yazılı sınav, sözlü sınav, ev ödevi, laboratuvar çalışması/sınavı, seminer/sunum, dönem ödevi /proje gibi farklı yöntemler kullanılır.
3. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harfe dayalı not verme sistemleri kullanılır.
4. Sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. 100 puan üzerinden verilen notun harfli nota dönüştürülmesinde, ara sınav, yarıyıl içi çalışmalar ve yarıyıl sonu sınavının ağırlıkları dikkate alınır. Öğretim elemanı tarafından aşağıdaki not aralıklarına göre harf notu verilir.
Puan |
Harf Notu |
Katsayısı |
Başarı Durumu |
Not Ortalamasına |
81-100 |
AA |
4.0 |
Başarılı |
Katılır |
76-80 |
BA |
3.5 |
Başarılı |
Katılır |
70-75 |
BB |
3.0 |
Başarılı |
Katılır |
60-69 |
CB |
2.5 |
Başarılı |
Katılır |
50-59 |
CC |
2.0 |
Başarılı |
Katılır |
45-49 |
DC |
1.5 |
Koşullu Başarılı |
Katılır |
40-44 |
DD |
1.0 |
Başarısız |
Katılır |
30-39 |
FD |
0.5 |
Başarısız |
Katılır |
0-29 |
FF |
0.0 |
Başarısız |
Katılır |
0 |
D |
0.0 |
Devamsız |
Katılmaz |
|
G |
Geçer |
Geçer |
Katılmaz |
|
K |
Kalır |
Kalır |
Katılmaz |
|
S |
Süren Çalışma |
Süren |
Katılmaz |
Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB) ve (CC) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. Ayrıca, bir yarıyıla ait not ortalaması en az 2.00 olan öğrenciler, o yarıyılda yarıyıl sonu sınavında (DC) harf notu aldıkları derslerden de başarılı sayılırlar. Bir dersten (DD), (FD) ve (FF) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersten başarısız sayılırlar. Bir yarıyıla ait not ortalaması en az 2.00 olmayan öğrenciler de o yarıyılda (DC) harf notu aldıkları derslerden başarısız sayılırlar. Ayrıca, bütünleme ve mezuniyet sınavında DC harf notu alınan dersler, yarıyıl ortalamalarına bakılmaksızın başarısız sayılırlar. (G) harf notu, kredisiz derslerden başarılı öğrencilere verilir. (G) notu ortalama hesaplarına katılmaz. (K) harf notu, kredisiz derslerinden başarısız olan öğrencilere verilir. (K) notu ortalama hesaplarına katılmaz. (S) harf notu bir yarıyıldan daha uzun süren ve başarılı olarak sürdürülen bitirme çalışması ve proje dersi için verilir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için:
YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Bölümümüz Mühendislik Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği tarafından verilen akreditasyon belgesine sahiptir.
- Ortaöğretim kurumlarından ya da Millî Eğitim Bakanlığı tarafından denkliği onaylanmış yabancı ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve üniversitelerin lisans programlarına kabul şartlarını sağlamak.
- Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından belirlenen esaslara göre, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından gerçekleştirilen merkezi sınavda başarılı olup, ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak.
- YÖK tarafından belirlenen usul ve esaslar doğrultusunda, özel yetenek sınavıyla öğrenci kabul eden yükseköğretim programlarına başvuruda, ÖSYM’nin merkezi sınavında yeterli puanı almak ve özel yetenek sınavında başarılı olmak.
- Önlisans mezunları için, YÖK tarafından belirlenen Dikey Geçiş Sınavı (DGS) ile ilgili lisans programlarına yerleştirilmiş olmak.
1. Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora ve sanatta yeterlik programlarına devam edebilirler.
2. Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030029978 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Qualification Title | Bachelor's Degree in Metallurgical and Materials Engineering | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body | Karadeniz Technical University | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Contact | Phone: + 90 462 377 33 37, + 90 462 377 33 38 Fax: + 90 462 325 32 32 Email: bilgili@ktu.edu.tr Mail Address: Karadeniz Technical University, Foreign Relations/Erasmus+ Office, Rectorate, 61080, Trabzon | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Url | https://www.ktu.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientation | General | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 25/03/2025 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TQF Level | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Thematic Areas | Materials (glass, paper, plastic and wood) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
National Occupation Classification |
ISCO:08 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Category | Main | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Credit Value | 240 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Duration | 4 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profile | It is a higher education programme based on secondary education qualifications, covering an eight-semester programme and providing education for a specific learning area or profession. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Learning Environments | Education is offered in formal, open, or distance learning formats. Additionally, practical training such as internships or workplace education is conducted in university laboratories and workshops, as well as in industries, healthcare institutions, and businesses. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Description |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Key Competencies | Possesses advanced proficiency in the key competencies listed below: 1. Literacy skills 2. Multilingual proficiency 3. Mathematical proficiency and competency in science, technology, and engineering 4. Digital competency 5. Personal, social, and learning-to-learn competency 6. Citizenship competency 7. Entrepreneurship competency 8. Cultural awareness and expression competency | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Further Info | 1. Assessment and evaluation methods; exam types and their contribution to the course success grade are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Higher Education Council (YÖK). 2. Different methods such as written exam, oral exam, homework, laboratory work/exam, seminar/presentation, and term project are used in assessment and evaluation. 3. Letter grade systems are used to evaluate student success. 4. Exams are evaluated out of 100 points. In converting the grade given out of 100 points into a letter grade, the weights of the midterm exam, mid-term studies and end-term exam are taken into account. Letter grades are given by the instructor according to the grade ranges below.
Students who get one of the letter grades (AA), (BA), (BB), (CB) and (CC) from a course are deemed to have succeeded that course. In addition, students whose grade point average for a semester is at least 2.00 are considered successful in the courses in which they got a letter grade in the end-term exam (DC) in that semester. Students who get one of the letter grades (DD), (FD) and (FF) from a course are considered unsuccessful in that course. Students whose grade point average for a semester is not at least 2.00 are also considered unsuccessful in the courses in which they got a (DC) letter grade in that semester. In addition, a DC letter grade in the make-up and graduation exams are considered unsuccessful, regardless of semester averages. (G) letter grade is given to successful students in non-credit courses. (G) grade is not included in average calculations. (K) letter grade is given to students who fail non-credit courses. (K) grade is not included in average calculations. The letter grade (S) is given for graduation studies and project courses that last longer than one semester and are completed successfully. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Quality Assurance | In order to supervise the quality of higher education programmes; • YÖK is responsible of planning, organising, managing and supervising higher education institution's educational and other activities. •YÖK prepares "University Monitoring and Evaluation Reports" within its own criteria and publishes these reports annually. YÖK prepares reports that include qualitative and quantitative evaluations of higher education institutions in accordance with these annual reports and shares them with general public. • The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published by YÖK annually. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations made for foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to "Procedures and Principles for Quality Assurance of Higher Education Diploma Programmes": 1. Establishment and Approval of Curricula YÖK determines the minimum standards and criteria required to open undergraduate programmes in higher education institutions. 1.1. In higher education institutions, the curriculum of undergraduate programmes and the learning outcomes each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.2. After the curriculum of National Core Education Programmes is accepted by the relevant Deans Council, it is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK. 2. Assessment and Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate programme will bring to the student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programmes who successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an undergraduate diploma. 4. Self Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions. In addition, the accreditation decisions made by the accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality of programmes' qualifications is assured. YÖKAK carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Access Requirements |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conditions for Success | Students who successfully complete all courses corresponding to a total of 240 ECTS credits in the program, achieve a minimum GPA of 2.0 out of 4.00, and pass the mandatory internship and internship report will be awarded a Bachelor's degree in Metallurgical and Materials Engineering. Students are required to take midterm and final exams for each course. The final grade is calculated with a contribution of 50% from the midterm exam and 50% from the final exam. All exams are graded on a scale of 100 points, and it is necessary to achieve at least 45 points in the final exam. Students may take a makeup exam at the end of each semester for any courses they have failed. Students who receive one of the letter grades (AA), (BA), (BB), (CB), or (CC) in a course are considered to have passed that course. Graduates who successfully complete their undergraduate education may continue their studies in Master's or Ph.D. programs in the field of metallurgical and materials engineering, either at our university or at other universities, provided they achieve a sufficient score on the ALES exam and demonstrate adequate proficiency in the English language. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Progression Paths (Relationship Type) | 1. Undergraduate degree holders can continue their graduate programmes and, if they meet the relevant requirements, the doctorate and proficiency in arts programmes that accept students with an undergraduate degree. 2. Undergraduate students have the right to participate in the double major programmes opened by the higher education institutions they are studying at. Students enrolled in double major programmes can take courses from two diploma programmes simultaneously and receive two separate undergraduate diplomas if they are successful. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Legal Basis | 1. Law no. 2547 on Higher Education 1.1. Regulation on the Principles of Transition between Associate and Undergraduate Degree Programs, Double Major, Minor and Credit Transfer Between Institutions in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programme Graduates to Undergraduate Education 2. Law no. 2547 on Higher Education (bylaw-35) 2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Directive | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Validity Period (If Any) | The qualification is always valid. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Url | Open Address | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
QrCode | ![]() |
TR0030029978
ISCO:08
ISCO:08
It is a higher education programme based on secondary education qualifications, covering an eight-semester programme and providing education for a specific learning area or profession.
Education is offered in formal, open, or distance learning formats. Additionally, practical training such as internships or workplace education is conducted in university laboratories and workshops, as well as in industries, healthcare institutions, and businesses.
- Possesses advanced theoretical and practical knowledge that allows for critically questioning the theories and principles related to a work or learning area.
- Has advanced innovative expertise in solving complex, unpredictable problems in a work or learning area.
- Analyzes data related to problems in a work or learning area and develops evidence-based solutions.
- Manages complex professional and technical work related to their field, takes responsibility as a team member in solving problems that may arise in practice, and identifies the professional development needs of team members.
- Critically evaluates the knowledge and skills they possess in their field, identifies learning needs, and embraces a lifelong learning approach to meet those needs.
- Communicates effectively in both written and spoken form in their native language and uses a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
- Utilizes field-specific information technologies at an advanced level, at least meeting the standards of the European Computer Driving Licence (ECDL).
- Shares ideas and solutions to problems related to their field, supporting them with quantitative and qualitative data, with both expert and non-expert groups in written or spoken form.
- Acts in accordance with scientific, social, and ethical principles and values during the collection, analysis, and dissemination of data related to their field.
- With a sense of social responsibility, organizes and implements projects and activities in collaboration with other professional groups for the benefit of their social environment.
- Takes responsibility for raising awareness in society regarding fundamental human rights, cultural and universal values, social justice, and environmental issues.
- Possesses attitudes and behaviors necessary for a healthy lifestyle.
- Regulates social relationships by embracing the values esteemed by their country and the society they live in.
- Possesses advanced knowledge, skills, attitudes, and behaviors to provide solutions to social and economic issues, considering their country’s strategic priorities.
- Prioritizes the customs, traditions, unique characteristics, and national culture of their society in their attitudes and behaviors.
Possesses advanced proficiency in the key competencies listed below:
1. Literacy skills
2. Multilingual proficiency
3. Mathematical proficiency and competency in science, technology, and engineering
4. Digital competency
5. Personal, social, and learning-to-learn competency
6. Citizenship competency
7. Entrepreneurship competency
8. Cultural awareness and expression competency
1. Assessment and evaluation methods; exam types and their contribution to the course success grade are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Higher Education Council (YÖK).
2. Different methods such as written exam, oral exam, homework, laboratory work/exam, seminar/presentation, and term project are used in assessment and evaluation.
3. Letter grade systems are used to evaluate student success.
4. Exams are evaluated out of 100 points. In converting the grade given out of 100 points into a letter grade, the weights of the midterm exam, mid-term studies and end-term exam are taken into account. Letter grades are given by the instructor according to the grade ranges below.
Scores |
Letter Grades |
Grade Points |
Descriptions |
Included to GPA |
81-100 |
AA |
4.0 |
Successful |
Yes |
76-80 |
BA |
3.5 |
Successful |
Yes |
70-75 |
BB |
3.0 |
Successful |
Yes |
60-69 |
CB |
2.5 |
Successful |
Yes |
50-59 |
CC |
2.0 |
Successful |
Yes |
45-49 |
DC |
1.5 |
Conditional Successful |
Yes |
40-44 |
DD |
1.0 |
Failing |
Yes |
30-39 |
FD |
0.5 |
Failing |
Yes |
0-29 |
FF |
0.0 |
Failing |
Yes |
0 |
D |
0.0 |
Absent Failing |
No |
|
G |
Pass |
Pass |
No |
|
K |
Fail |
Failing |
No |
|
S |
Progress |
Progress |
No |
Students who get one of the letter grades (AA), (BA), (BB), (CB) and (CC) from a course are deemed to have succeeded that course. In addition, students whose grade point average for a semester is at least 2.00 are considered successful in the courses in which they got a letter grade in the end-term exam (DC) in that semester. Students who get one of the letter grades (DD), (FD) and (FF) from a course are considered unsuccessful in that course. Students whose grade point average for a semester is not at least 2.00 are also considered unsuccessful in the courses in which they got a (DC) letter grade in that semester. In addition, a DC letter grade in the make-up and graduation exams are considered unsuccessful, regardless of semester averages. (G) letter grade is given to successful students in non-credit courses. (G) grade is not included in average calculations. (K) letter grade is given to students who fail non-credit courses. (K) grade is not included in average calculations. The letter grade (S) is given for graduation studies and project courses that last longer than one semester and are completed successfully.
In order to supervise the quality of higher education programmes;
• YÖK is responsible of planning, organising, managing and supervising higher education institution's educational and other activities. •YÖK prepares "University Monitoring and Evaluation Reports" within its own criteria and publishes these reports annually. YÖK prepares reports that include qualitative and quantitative evaluations of higher education institutions in accordance with these annual reports and shares them with general public.
• The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published by YÖK annually. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations made for foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to "Procedures and Principles for Quality Assurance of Higher Education Diploma Programmes":
1. Establishment and Approval of Curricula
YÖK determines the minimum standards and criteria required to open undergraduate programmes in higher education institutions.
1.1. In higher education institutions, the curriculum of undergraduate programmes and the learning outcomes each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. After the curriculum of National Core Education Programmes is accepted by the relevant Deans Council, it is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.
2. Assessment and Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate programme will bring to the student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations
prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programmes who successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an undergraduate diploma.
4. Self Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions. In addition, the accreditation decisions made by the accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality of programmes' qualifications is assured. YÖKAK carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.
- Having graduated from secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and meeting the conditions of admission to the undergraduate programs of higher education institutions.
- Having been placed in the relevant undergraduate program of the higher education institution as a result of the central examination held by the Student Selection and Placement Centre (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by YÖK.
- Having obtained sufficient points as a result of the central examination held by ÖSYM for the programmes of higher education institutions that accept students through special talent exams, the procedures and principles of which are determined by YÖK, and having been successful in the special talent examination.
- Having been placed in undergraduate programs that are the continuation of the fields they have completed in higher education institutions for associate degree graduates as a result of the Vertical Transfer Exam (DGS), the procedures and principles of which are determined by YÖK and conducted by ÖSYM.
1. Undergraduate degree holders can continue their graduate programmes and, if they meet the relevant requirements, the doctorate and proficiency in arts programmes that accept students with an undergraduate degree.
2. Undergraduate students have the right to participate in the double major programmes opened by the higher education institutions they are studying at. Students enrolled in double major programmes can take courses from two diploma programmes simultaneously and receive two separate undergraduate diplomas if they are successful.
1. Law no. 2547 on Higher Education
1.1. Regulation on the Principles of Transition between Associate and Undergraduate Degree Programs, Double Major, Minor and Credit Transfer Between Institutions in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programme Graduates to Undergraduate Education
2. Law no. 2547 on Higher Education (bylaw-35)
2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Directive
The qualification is always valid.
