Yeterlilik Kodu | TR0030032332 | |
Yeterlilik Adı | Mekatronik (Soma MYO) Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Manisa Celâl Bayar Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Şehit Prof. Dr. İlhan Varank Yerleşkesi 45140 - Yunusemre - MANİSA | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.mcbu.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Mekanik ve metal ticareti | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCED-F (2013) 005.0714.007.001 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Programdan mezun olan öğrencilerin yakın gelecekte,
bireyler olmasıdır. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün eğitim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, iş yerlerinde staj veya işletmede mesleki eğitim olarak uygulamalı eğitimler yapılır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; · YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur. · YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. · YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK) Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 01.01.2025 / 31.12.2028 | |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | Öğrencilerin mezun olabilmesi için her dönem 30 AKTS olmak üzere toplam 120 AKTS karşılığı bütün derslerden başarılı olmaları ve İşletmede Meslek Eğitim dersini tamamlamaları gerekmektedir. Bu koşullara ek olarak genel akademik not ortalamasının (GANO) 4.00 üzerinden en az 2.00 olması gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) |
| |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030032332
ISCED-F (2013) 005.0714.007.001
ISCED-F (2013) 005.0714.007.001
Programdan mezun olan öğrencilerin yakın gelecekte,
- Otomasyon, elektronik, robotik, makine tasarımı ve imalatı başta olmak üzere mekatronik dalına dahil çeşitli sektörlerde üretim ve Ar-Ge süreçlerinde görev alabilen,
- Elektronik, mekanik, elektromekanik sistemlerin bakım, onarım ve montaj operasyonlarında etkin pozisyonlarda görev alabilen,
- Mekatronik alanında faaliyet gösteren sektörlerde, ürünün kalite kontrolünü ve testlerini gerçekleştirebilen,
bireyler olmasıdır.
Eğitim ve öğretim örgün eğitim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, iş yerlerinde staj veya işletmede mesleki eğitim olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
-
Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
-
İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
-
Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.
-
Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır.
-
Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir.
-
Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder.
-
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
-
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.
-
Mekatronik ile ilgili temel kavramları tanımlar ve uygular.
-
Otomasyon sistem elemanlarını tanımlar ve programlar.
-
Makine elemanlarını tanır, matematiksel hesaplamaları yapar ve mekanik sistemleri tasarlar.
-
Hidrolik ve Pnömatik sistem elemanlarını açıklar ve sistemi tasarlar
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
- Öğrencilerin aldıkları derslerden başarılı olup olmadıkları en az bir Vize (Ara Sınav), bir Final (Dönem Sonu Sınav) olmak üzere iki aşamada değerlendirilmektedir. Final notu sonucunda başarısız olan veya notunu yükseltmek isteyen öğrenciler bütünleme sınavına girebilir.
- Bunların dışında quiz, projeler, ödevler, araştırma ve öğretim elemanının uygun gördüğü diğer faaliyetler yapılabilir. Bu faaliyetlerin sayısı ve başarı notuna katkısı öğretim elemanı tarafından Öğrenci Bilgi Sistemi (OBS) ve ders planında belirtilir.
- Öğrencinin başarı notu hesaplanırken aldığı not bağıl sistemde harf notuna dönüştürülmektedir. Ders başarı notları ile ilgili olarak Manisa Celal Bayar Üniversitesi Bağıl Değerlendirme Sistemi Yönergesi uygulanır.
- Öğrencilerin mezun olabilmesi için her dönem 30 AKTS olmak üzere toplam 120 AKTS karşılığı bütün derslerden başarılı olmaları ve İşletmede Meslek Eğitim dersini tamamlamaları gerekmektedir. Bu koşullara ek olarak genel akademik not ortalamasının (GANO) 4.00 üzerinden en az 2.00 olması gerekmektedir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
· YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
· YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
· YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.
Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK)
Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi:
01.01.2025 / 31.12.2028
- Adayların Lise ve dengi okul diplomasına sahip olması gerekmektedir.
- Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan Temel Yeterlilik Testinden (TYT) yeterli puanı alarak ilgili bölüme yerleştirme işlemleri ÖSYM tarafından merkezi olarak yapılmaktadır.
- Programa ilgili başvuru şartları doğrultusunda başka okullardan programa yatay geçiş ile öğrenci kabulü yapılmaktadır.
- Çift Anadal Programı (ÇAP) kriterlerini sağlayan öğrenciler eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler.
- Çift Anadal Programı (ÇAP) kriterlerini sağlayan öğrenciler eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı önlisans diploması alabilirler.
- Ön lisans diplomasına sahip olanlar, DGS sınavı ile ilgili lisans derecesi programlarına devam edebilirler.
- Mekatronik programından mezun olan öğrenciler; makine sanayi, elektromekanik sanayi ve elektronik ve otomasyon sanayiinde istihdam edilebilmekte, kamu kuruluşlarında makine, elektrik ve elektronik birimlerinde görev alabilmektedirler. Kuruluşların endüstriyel otomasyon, makine ve elektronik sistemler tasarım ve üretim, bakım-onarım, bilgisayarda yazılım ve donanım alanlarında çalışabilmektedirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030032332 | |
Qualification Title | Associate Degree in Mechatronics | |
Awarding Body | Manisa Celal Bayar University | |
Awarding Body Contact | Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı, Üniversiteler Mah. 1600. Cad. No:10, 06800 Bilkent, Çankaya/Ankara Phone: 0850 470 0 965 | |
Awarding Body Url | https://en.mcbu.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Mechanics and metal trades | |
National Occupation Classification |
ISCED-F (2013) 005.0714.007.001 | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 Yıl | |
Program Profile | Students graduating from the program will in the near future be individuals who:
• Can work in production and R&D processes in various sectors of mechatronics, primarily automation, electronics, robotics, machine design and manufacturing, • Can work in active positions in maintenance, repair and assembly operations of electronic, mechanical, electromechanical systems, • Can perform quality control and tests of products in sectors operating in the field of mechatronics. | |
Learning Environments | Education and training are provided in the form of formal education. In addition, practical training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions or in industry, in workplaces as internships or vocational training in enterprises. | |
Description | Has basic, current and applied information about his/her profession. • Has knowledge about occupational health and safety, environmental awareness and quality processes. • Follows current developments and applications for his/her profession and uses them effectively. • Effectively uses information technologies (software, program, animation etc.) related to his/her profession. • Has the ability to evaluate professional problems and issues independently with an analytical and critical approach and present solution proposals. • Can effectively present his/her thoughts in written and verbal communication at the level of knowledge and skills and express them in an understandable manner. • Takes responsibility as a team member to solve unforeseen complex problems encountered in applications related to his/her field. • Has social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, applying and announcing the results of data related to his/her field. • Defines and applies basic concepts related to mechatronics. • Defines and programs automation system elements. • Recognizes machine elements, performs mathematical calculations and designs mechanical systems. • Explains the elements of the hydraulic and pneumatic system and designs the system. | |
Key Competencies | Key Competencies Possesses the following key competencies at a pre-advanced level: • Literacy competence • Multilingual competence • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering • Digital competence • Personal, social and learning to learn competence • Citizenship competence • Entrepreneurial competence • Cultural awareness and expression competence | |
Further Info | Whether students are successful in the courses they take is evaluated in two stages: at least one Midterm (Midterm Exam) and one Final (End of Term Exam). Students who fail as a result of the final grade or want to increase their grade can take a make-up exam. • In addition to these, quizzes, projects, homework, research and other activities deemed appropriate by the instructor can be done. The number of these activities and their contribution to the success grade are specified by the instructor in the Student Information System (OBS) and the course plan. • When calculating the student's success grade, the grade they receive is converted to a letter grade in the relative system. Manisa Celal Bayar University Relative Evaluation System Directive is applied regarding course success grades. • In order for students to graduate, they must pass all courses, 30 ECTS in each term, for a total of 120 ECTS, and complete the Business Administration Vocational Training course. In addition to these conditions, the general academic grade point average (GANO) must be at least 2.00 out of 4.00. | |
Quality Assurance | In order to monitor the quality of higher education programs; • YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education and training and other activities carried out in higher education institutions. • “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are also shared with the public by YÖK. • YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions every year. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of associate degree programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”: 1. Creation and Approval of Curriculum: 1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening associate degree departments and programs in higher education institutions. 1.2. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each diploma program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK. 2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each associate degree program will provide to students is carried out in accordance with the education and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. Self-Assessment-External Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Assessment Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external assessment of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation. Vocational Education Assessment and Accreditation Association (MEDEK) Accreditation Start/End Date: 01.01.2025 / 31.12.2028 | |
Access Requirements | 1. Candidates must have a high school diploma or equivalent. 2. Placement procedures for the relevant department are carried out centrally by ÖSYM by obtaining a sufficient score from the Basic Proficiency Test (TYT) conducted by the Measurement, Selection and Placement Center. 3. Students are accepted to the program by horizontal transfer from other schools in accordance with the relevant application conditions. 4. Students who meet the Double Major Program (ÇAP) criteria have the right to participate in double major programs opened by the higher education institutions they are studying. Students registered in double major programs can take courses from two diploma programs simultaneously and receive two separate undergraduate diplomas if they are successful. | |
Conditions for Success | In order to graduate, students must pass all courses, 30 ECTS each semester, for a total of 120 ECTS, and complete the Vocational Training in Business course. In addition to these conditions, the general academic grade point average (GANO) must be at least 2.00 out of 4.00. | |
Progression Paths (Relationship Type) | • Students who meet the Double Major Program (DMP) criteria have the right to participate in double major programs opened by the higher education institutions they are studying. Students enrolled in double major programs can take courses from two diploma programs simultaneously and receive two separate associate degree diplomas if they are successful. Those who have an associate degree can continue their undergraduate degree programs with the DGS exam. Students who graduate from the mechatronics program can be employed in the machinery industry, electromechanical industry, and electronics and automation industry, and can work in machinery, electrical and electronics units in public institutions. They can work in the industrial automation, machinery and electronic systems design and production, maintenance and repair, and computer software and hardware areas of institutions. | |
Legal Basis | 1. Law No. 2547 on Higher Education 1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times. | |
Url | Open Address |
TR0030032332
ISCED-F (2013) 005.0714.007.001
ISCED-F (2013) 005.0714.007.001
Students graduating from the program will in the near future be individuals who:
• Can work in production and R&D processes in various sectors of mechatronics, primarily automation, electronics, robotics, machine design and manufacturing,
• Can work in active positions in maintenance, repair and assembly operations of electronic, mechanical, electromechanical systems,
• Can perform quality control and tests of products in sectors operating in the field of mechatronics.
Education and training are provided in the form of formal education. In addition, practical training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions or in industry, in workplaces as internships or vocational training in enterprises.
Has basic, current and applied information about his/her profession.
• Has knowledge about occupational health and safety, environmental awareness and quality processes.
• Follows current developments and applications for his/her profession and uses them effectively.
• Effectively uses information technologies (software, program, animation etc.) related to his/her profession.
• Has the ability to evaluate professional problems and issues independently with an analytical and critical approach and present solution proposals.
• Can effectively present his/her thoughts in written and verbal communication at the level of knowledge and skills and express them in an understandable manner.
• Takes responsibility as a team member to solve unforeseen complex problems encountered in applications related to his/her field.
• Has social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, applying and announcing the results of data related to his/her field.
• Defines and applies basic concepts related to mechatronics.
• Defines and programs automation system elements.
• Recognizes machine elements, performs mathematical calculations and designs mechanical systems.
• Explains the elements of the hydraulic and pneumatic system and designs the system.
Key Competencies Possesses the following key competencies at a pre-advanced level:
• Literacy competence
• Multilingual competence
• Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
• Digital competence
• Personal, social and learning to learn competence
• Citizenship competence
• Entrepreneurial competence
• Cultural awareness and expression competence
Whether students are successful in the courses they take is evaluated in two stages: at least one Midterm (Midterm Exam) and one Final (End of Term Exam). Students who fail as a result of the final grade or want to increase their grade can take a make-up exam.
• In addition to these, quizzes, projects, homework, research and other activities deemed appropriate by the instructor can be done. The number of these activities and their contribution to the success grade are specified by the instructor in the Student Information System (OBS) and the course plan.
• When calculating the student's success grade, the grade they receive is converted to a letter grade in the relative system. Manisa Celal Bayar University Relative Evaluation System Directive is applied regarding course success grades.
• In order for students to graduate, they must pass all courses, 30 ECTS in each term, for a total of 120 ECTS, and complete the Business Administration Vocational Training course. In addition to these conditions, the general academic grade point average (GANO) must be at least 2.00 out of 4.00.
In order to monitor the quality of higher education programs;
• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education and training and other activities carried out in higher education institutions.
• “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are also shared with the public by YÖK.
• YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions every year. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of associate degree programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:
1. Creation and Approval of Curriculum:
1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening associate degree departments and programs in higher education institutions.
1.2. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each diploma program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.
2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each associate degree program will provide to students is carried out in accordance with the education and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
Self-Assessment-External Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Assessment Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external assessment of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.
Vocational Education Assessment and Accreditation Association (MEDEK)
Accreditation Start/End Date:
01.01.2025 / 31.12.2028
1. Candidates must have a high school diploma or equivalent.
2. Placement procedures for the relevant department are carried out centrally by ÖSYM by obtaining a sufficient score from the Basic Proficiency Test (TYT) conducted by the Measurement, Selection and Placement Center.
3. Students are accepted to the program by horizontal transfer from other schools in accordance with the relevant application conditions.
4. Students who meet the Double Major Program (ÇAP) criteria have the right to participate in double major programs opened by the higher education institutions they are studying. Students registered in double major programs can take courses from two diploma programs simultaneously and receive two separate undergraduate diplomas if they are successful.
• Students who meet the Double Major Program (DMP) criteria have the right to participate in double major programs opened by the higher education institutions they are studying. Students enrolled in double major programs can take courses from two diploma programs simultaneously and receive two separate associate degree diplomas if they are successful.
Those who have an associate degree can continue their undergraduate degree programs with the DGS exam.
Students who graduate from the mechatronics program can be employed in the machinery industry, electromechanical industry, and electronics and automation industry, and can work in machinery, electrical and electronics units in public institutions. They can work in the industrial automation, machinery and electronic systems design and production, maintenance and repair, and computer software and hardware areas of institutions.
1. Law No. 2547 on Higher Education
1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
The qualification is valid at all times.