Yeterlilik Kodu

TR0030015694

Yeterlilik Adı
Matematik Lisans Diploması
Sorumlu KurumOrdu Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi Cumhuriyet Yerleşkesi Cumhuriyet Mahallesi, 52200 Altınordu/Ordu
Sorumlu Kurum URLhttp://www.odu.edu.tr/
Yönelim-
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Matematik
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
Kategori-
Kredi Değeri-
Programın Normal Süresi -
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Doğru düşünme ve yorum yapma yeteneğini geliştirir ve matematikle ilgili temel bilgiler kazanır.
  • Matematiksel düşünme becerisiyle, gerek özel hayatında gerekse iş hayatında doğru, tarafsız ve en hızlı bir şekilde karar verme ve uygulamayı kazanır.
  • Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilir Matematiksel modelleme yaparak bilgiyi en kolay ve en kısa sürede yapabilir.
  • Matematiğin dili evrensel olduğu için hangi dil, hangi ırk olursa olsun anlaşma sağlanabilir.
  • Bölümün seviyeli, insancıl ve genç öğretim üyeleri sayesinde matematiğin her branşında gerekli bilgiye sahip olunur.
  • Matematiksel düşünme ve becerisini almış her öğrenci (kişisel yapısı hariç) girişimci ruha sahip olur.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Öğrenciler tüm derslerden en az bir ara sınav ve bir de yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna ara sınavın katkısı %40, yarıyıl sonu sınavının katkısı ise %60’dır. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu sınavından en az 50 puan alma zorunluluğu vardır. Notlar 4’ lü sistemle ifade edilir. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. DC notu alıp ilgili dönemde 2’ nin üzerinde not ortalaması sağlayan adaylar ilgili dersi başarmış sayılırlar.

Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

1. Lise veya dengi okul diploması,

2. Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS)’den yeterli puanın alınmış olması.

Başarma ŞartlarıMatematik alanında lisans derecesi elde edebilmek için (Matematikçi unvanı kazanmak için) öğrencilerin sağlaması gereken şartlar; 1. Müfredattaki tüm derslerden en az DC derecesiyle geçmiş olmak, 2. 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı ortalamayı elde etmiş olmak,
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Matematik Bölümünden mezun olan Eğitim Fakültelerinde Pedagojik Formasyon Eğitim programını tamamlayanlar resmi veya özel ortaöğretim kurumlarında matematik öğretmeni; ayrıca çeşitli kamu ve özel kuruluşlarda, bankalarda bilgisayarcı, araştırmacı, planlamacı olarak çalışabilmektedir. Başarılı mezunlarımız üniversitede araştırma görevlisi olma, yurt dışında lisansüstü öğrenim görme olanağı da bulabilmektedir.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Belge sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030015694


Yeterlilik Adı
Matematik Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Ordu Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Cumhuriyet Yerleşkesi Cumhuriyet Mahallesi, 52200 Altınordu/Ordu

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
-

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
-

Kredi Değeri
-

Programın Normal Süresi
-

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Doğru düşünme ve yorum yapma yeteneğini geliştirir ve matematikle ilgili temel bilgiler kazanır.
  • Matematiksel düşünme becerisiyle, gerek özel hayatında gerekse iş hayatında doğru, tarafsız ve en hızlı bir şekilde karar verme ve uygulamayı kazanır.
  • Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilir Matematiksel modelleme yaparak bilgiyi en kolay ve en kısa sürede yapabilir.
  • Matematiğin dili evrensel olduğu için hangi dil, hangi ırk olursa olsun anlaşma sağlanabilir.
  • Bölümün seviyeli, insancıl ve genç öğretim üyeleri sayesinde matematiğin her branşında gerekli bilgiye sahip olunur.
  • Matematiksel düşünme ve becerisini almış her öğrenci (kişisel yapısı hariç) girişimci ruha sahip olur.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Öğrenciler tüm derslerden en az bir ara sınav ve bir de yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna ara sınavın katkısı %40, yarıyıl sonu sınavının katkısı ise %60’dır. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu sınavından en az 50 puan alma zorunluluğu vardır. Notlar 4’ lü sistemle ifade edilir. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. DC notu alıp ilgili dönemde 2’ nin üzerinde not ortalaması sağlayan adaylar ilgili dersi başarmış sayılırlar.


Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

1. Lise veya dengi okul diploması,

2. Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS)’den yeterli puanın alınmış olması.


Başarma Şartları
Matematik alanında lisans derecesi elde edebilmek için (Matematikçi unvanı kazanmak için) öğrencilerin sağlaması gereken şartlar; 1. Müfredattaki tüm derslerden en az DC derecesiyle geçmiş olmak, 2. 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı ortalamayı elde etmiş olmak,

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Matematik Bölümünden mezun olan Eğitim Fakültelerinde Pedagojik Formasyon Eğitim programını tamamlayanlar resmi veya özel ortaöğretim kurumlarında matematik öğretmeni; ayrıca çeşitli kamu ve özel kuruluşlarda, bankalarda bilgisayarcı, araştırmacı, planlamacı olarak çalışabilmektedir. Başarılı mezunlarımız üniversitede araştırma görevlisi olma, yurt dışında lisansüstü öğrenim görme olanağı da bulabilmektedir.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Belge sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030015694

Qualification Title
Mathematics Bachelor's Degree Diploma
Awarding BodyOrdu University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttp://www.odu.edu.tr/
Orientation-
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasMathematics
National Occupation Classification -
Category-
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description
  • Improves the ability of right thinking and to comment, and win the basics of math With the mathematical thinking skills, both in private life and business life, he/she gains decision-making and application in an unbiased and fastest manner.
  • Ability to work independently and take responsibility.
  • By mathematical modeling information, he/she can most easily gain the information and knowledge.
  • Since the language of mathematics is universal, people can be understand each other no matter what their races and languages.
  • Thanks to department's humanistic and young teaching members, students can have the necessary knowledge in every branch of mathematics.
  • Each student received the mathematical thinking and skills (except for personal structure) will have an entrepreneurial spirit.
Key Competencies-
Further Info

Students are subjected to take at least a midterm exam and a final exam for all courses. The contribution of the midterm exam and the final exam to Final grade is 40% and 60%, respectively. All exams are graded out of 100 points. Students are required to score at least 50 from final exam. Grades are expressed with 4 point grading system. Students who get any of the letter grades of AA, BA, BB, CB, and CC are deemed to be successful for that course. A student having the letter grade of DC will be considered as successful for related course if his/her average grade of the relevant term (corresponding GPA) is 2.00 or more.

Quality Assurance-
Access Requirements

1. Having a High school diploma, (or equivalent)

2. Getting sufficient points from the transition to higher education examination. (YGS)

Conditions for SuccessIn order to obtain a bachelor degree in Mathematics (or to assume the title of mathematician ), students must satisfy the following conditions; 1. All courses must be passed with at least a letter grade of DC. 2. Cumulative grade point average must be at least 2.00 on the scale of 4.00.
Progression Paths (Relationship Type)

Students who graduate from the Department of Mathematics and complete Pedagogical Formation Education in the Faculty of Educational Sciences find the opportunity to work as a teacher in public or private secondary education institutions and also they can work as a computer operator, a researcher and a planner in various public and private enterprises. Successful graduates may have a chance of working as a Research Assistant in Universities and have the opportunity to study graduate education in abroad.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

The document is valid continuously.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030015694


Qualification Title
Mathematics Bachelor's Degree Diploma

Awarding Body
Ordu University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
-

National Occupation Classification
-

EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
-

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
  • Improves the ability of right thinking and to comment, and win the basics of math With the mathematical thinking skills, both in private life and business life, he/she gains decision-making and application in an unbiased and fastest manner.
  • Ability to work independently and take responsibility.
  • By mathematical modeling information, he/she can most easily gain the information and knowledge.
  • Since the language of mathematics is universal, people can be understand each other no matter what their races and languages.
  • Thanks to department's humanistic and young teaching members, students can have the necessary knowledge in every branch of mathematics.
  • Each student received the mathematical thinking and skills (except for personal structure) will have an entrepreneurial spirit.

Key Competencies
-

Further Info

Students are subjected to take at least a midterm exam and a final exam for all courses. The contribution of the midterm exam and the final exam to Final grade is 40% and 60%, respectively. All exams are graded out of 100 points. Students are required to score at least 50 from final exam. Grades are expressed with 4 point grading system. Students who get any of the letter grades of AA, BA, BB, CB, and CC are deemed to be successful for that course. A student having the letter grade of DC will be considered as successful for related course if his/her average grade of the relevant term (corresponding GPA) is 2.00 or more.


Quality Assurance
-

Access Requirements

1. Having a High school diploma, (or equivalent)

2. Getting sufficient points from the transition to higher education examination. (YGS)


Conditions for Success
In order to obtain a bachelor degree in Mathematics (or to assume the title of mathematician ), students must satisfy the following conditions; 1. All courses must be passed with at least a letter grade of DC. 2. Cumulative grade point average must be at least 2.00 on the scale of 4.00.

Progression Paths (Relationship Type)

Students who graduate from the Department of Mathematics and complete Pedagogical Formation Education in the Faculty of Educational Sciences find the opportunity to work as a teacher in public or private secondary education institutions and also they can work as a computer operator, a researcher and a planner in various public and private enterprises. Successful graduates may have a chance of working as a Research Assistant in Universities and have the opportunity to study graduate education in abroad.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

The document is valid continuously.


Url
Open Address