Yeterlilik Kodu | TR0030005258 | |
Yeterlilik Adı | Matematik Doktora Diploması | |
Sorumlu Kurum | Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, 48000 Kötekli/Muğla | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.mu.edu.tr/ | |
Yönelim | - | |
AYÇ Seviyesi | 8 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 8 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Matematik | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | - | |
Kredi Değeri | - | |
Programın Normal Süresi | - | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Öğrenciler eğitim-öğretim programlarında yer alan tüm teori ve uygulama derslerine, laboratuar çalışmalarına ve sınavlara devam etmekle yükümlüdür. Devam durumları dersi veren öğretim elemanı tarafından izlenir ve kaydı tutulur. Her dönem en az bir arasınav ve final sınavı verilmektedir. Geçerli bir nedenle sınava giremeyen öğrencilerin Enstitü Yönetim Kurulu tarafından kabul edilirse mazeret sınavına girme hakkı vardır. Yıl sonu sınavları bölüm tarafından ilan edilen yer ve tarihlerde yapılırlar. Öğrenci değerlendirme yöntemleri her ders için farklı şekillerde olabilir. Değerlendirme genelde kitap açık veya kapalı sınavlar, raporlar, ev ödevi, küçük yazılı sınavlar, seminer sunumları veya sözlü sınavlar, laboratuar veya atölye performansına göre yapılır. Öğretim elemanı not verirken öğrencinin ders performansı ve sınavları dışında devam durumunu da dikkate alabilir. Ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı gerektirmeyen dersler bölüm tarafından tespit edilir. Bu gibi durumlarda yarıyıl notu öğrencinin dönem içi performansına göre verilir.Sınavlar; ara sınav, yarıyıl sonu ve bütünleme sınavlarından oluşur. Öğrencinin yarıyıl sonu sınavına girebilmesi için; teorik derslerin en az %70’ine, laboratuvar ve uygulamaların ise en az %80’ine katılmış olması gerekir. Sınavlar; yazılı, sözlü, yazılı-uygulamalı ve sözlü-uygulamalı yapılabilir. Her ders için ilgili yarıyılda en az bir ara sınav yapılır. Ara sınav ve yarıyıl sonu başarı notu katkı oranları, ilgili öğretim üyesi veya nitelikleri Senatoca belirlenen doktora derecesine sahip öğretim görevlilerinin önerisi ile her yarıyılın başında EYK tarafından karara bağlanır. Öğrenciler, güz ve bahar yarıyılında birer defa olmak üzere yılda iki kez yeterlik sınavına girebilirler. Yüksek lisans derecesi ile kabul edilen öğrenci beşinci yarıyılın, lisans derecesi ile kabul edilen öğrenci yedinci yarıyılın sonuna kadar yeterlik sınavına girmek zorundadır.Yeterlik sınavları EABDB teklifi ile EYK tarafından atanan ve atama süresi boyunca sürekli görev yapan beş kişilik doktora yeterlik komitesi tarafından düzenlenir ve yürütülür. Doktora yeterlik sınavı, yazılı ve sözlü olarak iki bölüm halinde yapılır. Sözlü ve yazılı sınavlarda sorulan sorular ve değerlendirme tutanak altına alınır. Yazılı sınav başarısı notla değerlendirilebilir.Doktora programı, tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için toplam 21 krediden ve bir eğitim-öğretim yılı 60 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az yedi ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışması olmak üzere en az 240 AKTS kredisinden oluşur. Lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için de 42 kredilik 14 ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışması olmak üzere toplam en az 300 AKTS kredisinden oluşur. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Doktora programlarına lisans diploması ile başvuran adaylarınEABDB tarafından uygun görülen ve EYK tarafından onaylanan bir bilim dalında 4 tam not üzerinden en az 3.00, 100 tam not üzerinden en az 80 puan veya eşdeğer mezuniyet notuna sahip olmaları gerekmektedir. Başvurduğu programın puan türünde ALES’ten en az 80 standart puana sahip olmaları veya Üniversitelerarası Kurul tarafından kabul edilen sınavların birinden en az buna eşdeğer bir puan almış olmaları, YDS’den veya YÖKDİL’den en az 55 puan, Üniversitelerarası Kurulca geçerliği kabul edilen ulusal ve uluslararası yabancı dil sınavlarından en az eşdeğer puan almış olmaları gerekir. Doktora Programlarına, yüksek lisans diploması ile başvuran adayların, EABDK tarafından uygun görülen ve EYK tarafından onaylanan bir bilim dalında yüksek lisans derecesine sahip olmaları, başvurduğu programın puan türünde ALES’ten en az 55 standart puan veya Üniversitelerarası Kurul tarafından kabul edilen sınavların birinden en az buna eşdeğer bir puan almış olmaları,YDS’den veya YÖKDİL’den en az 55 puan, Üniversitelerarası Kurulca geçerliği kabul edilen ulusal ve uluslararası yabancı dil sınavlarından en az eşdeğer puan almış olmaları gerekir. Başarı puanı; ALES puanının %50’si, lisans/yüksek lisans not ortalamasının %20’si ve yazılı sınav notunun %30’u toplanarak hesaplanır. GNO’ların 100’lük sistemdeki karşılıklarının bulunmasında YÖK’ün dönüşüm tablosu kullanılır. Başarı puanı doktora adayları için 65’ten az olmamak üzere Senato tarafından belirlenir. | |
Başarma Şartları | Doktora programı, tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için toplam 21 krediden ve bir eğitim-öğretim yılı 60 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az yedi ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışması olmak üzere en az 240 AKTS kredisinden oluşur. Lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için de 42 kredilik 14 ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışması olmak üzere toplam en az 300 AKTS kredisinden oluşur.Programın tamamlanabilmesi için matematik doktora ders listesinden en az 7 dersin başarıyla (en az CB) vermiş, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışmasını tamamlamış olması gerekir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Matematik bölümü doktora mezunları kamu ve özel sektörde meslekleri ile ilgili pek çok alanda istihdam edilmektedir. Bunun yanı sıra pek çok mezun alanlarında gerekli şartları sağladığında Dr. Öğretim Üyesi olarak görev yapmaktadır. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030005258
- Lisans düzeyinde edinilen yeterliliklere bağlı olarak matematiğin teori ve pratiğine ilişkin bilgilerini uzmanlık seviyesinde geliştirebilme.
- Matematikte karşılaşılan değişik problemleri tanıyıp, çözümüne yönelik çalışmalar yapabilme.
- Temelde analiz ve senteze dayalı olarak bilimsel yöntemlerle yeni çözümler üretebilme.
- Alanında edindiği bilgiyi eleştirel yaklaşımlarla değerlendirerek çalışmalarını bağımsız olarak ya da projeler kapsamında grup olarak yürütebilme.
- Çalışmalarını toplumsal, bilimsel ve etik değerleri göz önünde bulundurarak sürdürebilmek.
- Alanı ile ilgili bilimsel ve toplumsal gelişmeleri takip edebilme.
- Çalışmalarını; kalite yönetimi, iş güvenliği ve çevre duyarlılığı çerçevesinde yürüterek yazılı, sözlü ve görsel gibi çeşitli yöntemler kullanarak sistematik biçimde aktarabilme.
- Bilgiye ulaşma yöntemlerini etkin ve etik değerlere uygun olarak kullanabilme.
- Farklı disiplinlerdeki bilgiyi matematiksel bilgilerle birleştirerek çalışmalarında kullanabilme.
- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin farkına varıp buna yönelik etkinlikler yapabilme.
- Matematiksel kavramlar ile toplumsal kavramları ilişkilendirebilme ve bilimsel yöntemlerle çözüm üretebilme.
- Matematiksel bilgi birikimini teknolojide kullanabilme.
- Matematik alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulayabilmek, çözüm yöntemi geliştirebilmek, çözebilmek, sonuçları değerlendirebilmek ve gerektiğinde uygulayabilmek.
Öğrenciler eğitim-öğretim programlarında yer alan tüm teori ve uygulama derslerine, laboratuar çalışmalarına ve sınavlara devam etmekle yükümlüdür. Devam durumları dersi veren öğretim elemanı tarafından izlenir ve kaydı tutulur. Her dönem en az bir arasınav ve final sınavı verilmektedir. Geçerli bir nedenle sınava giremeyen öğrencilerin Enstitü Yönetim Kurulu tarafından kabul edilirse mazeret sınavına girme hakkı vardır. Yıl sonu sınavları bölüm tarafından ilan edilen yer ve tarihlerde yapılırlar. Öğrenci değerlendirme yöntemleri her ders için farklı şekillerde olabilir. Değerlendirme genelde kitap açık veya kapalı sınavlar, raporlar, ev ödevi, küçük yazılı sınavlar, seminer sunumları veya sözlü sınavlar, laboratuar veya atölye performansına göre yapılır. Öğretim elemanı not verirken öğrencinin ders performansı ve sınavları dışında devam durumunu da dikkate alabilir. Ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı gerektirmeyen dersler bölüm tarafından tespit edilir. Bu gibi durumlarda yarıyıl notu öğrencinin dönem içi performansına göre verilir.Sınavlar; ara sınav, yarıyıl sonu ve bütünleme sınavlarından oluşur. Öğrencinin yarıyıl sonu sınavına girebilmesi için; teorik derslerin en az %70’ine, laboratuvar ve uygulamaların ise en az %80’ine katılmış olması gerekir. Sınavlar; yazılı, sözlü, yazılı-uygulamalı ve sözlü-uygulamalı yapılabilir. Her ders için ilgili yarıyılda en az bir ara sınav yapılır. Ara sınav ve yarıyıl sonu başarı notu katkı oranları, ilgili öğretim üyesi veya nitelikleri Senatoca belirlenen doktora derecesine sahip öğretim görevlilerinin önerisi ile her yarıyılın başında EYK tarafından karara bağlanır. Öğrenciler, güz ve bahar yarıyılında birer defa olmak üzere yılda iki kez yeterlik sınavına girebilirler. Yüksek lisans derecesi ile kabul edilen öğrenci beşinci yarıyılın, lisans derecesi ile kabul edilen öğrenci yedinci yarıyılın sonuna kadar yeterlik sınavına girmek zorundadır.Yeterlik sınavları EABDB teklifi ile EYK tarafından atanan ve atama süresi boyunca sürekli görev yapan beş kişilik doktora yeterlik komitesi tarafından düzenlenir ve yürütülür. Doktora yeterlik sınavı, yazılı ve sözlü olarak iki bölüm halinde yapılır. Sözlü ve yazılı sınavlarda sorulan sorular ve değerlendirme tutanak altına alınır. Yazılı sınav başarısı notla değerlendirilebilir.Doktora programı, tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için toplam 21 krediden ve bir eğitim-öğretim yılı 60 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az yedi ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışması olmak üzere en az 240 AKTS kredisinden oluşur. Lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için de 42 kredilik 14 ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışması olmak üzere toplam en az 300 AKTS kredisinden oluşur.
Doktora programlarına lisans diploması ile başvuran adaylarınEABDB tarafından uygun görülen ve EYK tarafından onaylanan bir bilim dalında 4 tam not üzerinden en az 3.00, 100 tam not üzerinden en az 80 puan veya eşdeğer mezuniyet notuna sahip olmaları gerekmektedir. Başvurduğu programın puan türünde ALES’ten en az 80 standart puana sahip olmaları veya Üniversitelerarası Kurul tarafından kabul edilen sınavların birinden en az buna eşdeğer bir puan almış olmaları, YDS’den veya YÖKDİL’den en az 55 puan, Üniversitelerarası Kurulca geçerliği kabul edilen ulusal ve uluslararası yabancı dil sınavlarından en az eşdeğer puan almış olmaları gerekir. Doktora Programlarına, yüksek lisans diploması ile başvuran adayların, EABDK tarafından uygun görülen ve EYK tarafından onaylanan bir bilim dalında yüksek lisans derecesine sahip olmaları, başvurduğu programın puan türünde ALES’ten en az 55 standart puan veya Üniversitelerarası Kurul tarafından kabul edilen sınavların birinden en az buna eşdeğer bir puan almış olmaları,YDS’den veya YÖKDİL’den en az 55 puan, Üniversitelerarası Kurulca geçerliği kabul edilen ulusal ve uluslararası yabancı dil sınavlarından en az eşdeğer puan almış olmaları gerekir. Başarı puanı; ALES puanının %50’si, lisans/yüksek lisans not ortalamasının %20’si ve yazılı sınav notunun %30’u toplanarak hesaplanır. GNO’ların 100’lük sistemdeki karşılıklarının bulunmasında YÖK’ün dönüşüm tablosu kullanılır. Başarı puanı doktora adayları için 65’ten az olmamak üzere Senato tarafından belirlenir.
Matematik bölümü doktora mezunları kamu ve özel sektörde meslekleri ile ilgili pek çok alanda istihdam edilmektedir. Bunun yanı sıra pek çok mezun alanlarında gerekli şartları sağladığında Dr. Öğretim Üyesi olarak görev yapmaktadır.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030005258 | |
Qualification Title | Mathematics Doktoral Degree | |
Awarding Body | Mugla Sıtkı Koçman University | |
Awarding Body Contact | Muğla Sıtkı Koçman University 48000 Kötekli/Muğla | |
Awarding Body Url | http://www.mu.edu.tr/ | |
Orientation | - | |
EQF Level | 8 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 8 | |
Thematic Areas | Mathematics | |
National Occupation Classification | - | |
Category | - | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description |
| |
Key Competencies | - | |
Further Info | Students are obliged to attend all theory and practice courses, laboratory studies and exams in education programs.Attendance status is monitored and recorded by the instructor. Each semester, at least one midterm and final exam are given. Students who do not take the exam for a valid reason have the right to take the make-up exam if they are accepted by the Graduate School Administrative Board.Year-end exams are held at the places and dates announced by the department. Student assessment methods can take different forms for each course. Evaluation is generally based on open or closed exams, reports, homework, small written exams, seminar presentations or oral examinations, laboratory or workshop performance. The instructor may also take into account the attendance status of the student in addition to his / her performance and exams.Courses which do not require mid-term and final exams are determined by the department. In such cases, the semester grade is given according to the students semester performance. Exams; mid-term, final exam and make-up exams. In order for the student to take the final exam; at least 70% of theoretical courses and 80% of laboratories and applications.In order for the student to take the final exam; at least 70% of theoretical courses and at least 80% of laboratory and applications.Exams; written, oral, written-applied and oral-applied. For each course, at least one midterm exam is held in the related semester. The mid-term and final grade grades are decided by EYK at the beginning of each semester with the recommendation of the instructors who have the doctoral degree determined by the Senate. Students can take the proficiency exam twice a year in the fall and spring semesters. The student who is accepted with a masters degree is required to take the proficiency exam until the end of the seventh semester. The proficiency exams are organized and conducted by the doctoral qualification committee of the EABDB proposal and assigned by the Board of Higher Education (EYK) for the duration of the assignment. Doctorate proficiency exam is conducted in two sections, written and oral. Questions and questions asked in oral and written exams are taken into account. Written exam success can be evaluated with grade.Ph.D. program, not less than 21 credits for students admitted with a masters degree with thesis and not less than 60 ECTS for one academic year, minimum seven courses, seminar, proficiency exam, thesis proposal and thesis work ECTS credits | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Applicants applying to undergraduate programs with a bachelors degree must have a grade of at least 3.00 out of 4 full grades and a minimum grade of 80 on a full marks or an equivalent graduation grade in a department of science approved by EABDB and EYK. At least 80 standard points from ALES, or at least equivalent from one of the exams accepted by the Interuniversity, at least 55 points from YDS or from YÖKDİL, and they must have at least an equivalent score in international foreign language exams. Candidates applying with a masters degree to PhD programs have a masters degree in a science approved by EABDK and approved by the EYK; and at least 55 standard points from ALES, or one of the exams accepted by the Interuniversary Board. They must have at least 55 points from YDS or YÖKDİL, and have obtained at least equivalent scores from national and international foreign language examinations which are accepted as validity by the Interuniversity Board. Success score; 50% of the ALES score is calculated by adding 20% ??of the undergraduate / graduate grade point average and 30% of the written exam grade.The conversion table of YÖK is used to determine the equivalents of GNOs in the system. The achievement score is determined by the Senate not to be less than 65 for doctoral candidates. | |
Conditions for Success | Ph.D. program, not less than 21 credits for students admitted with a masters degree with thesis and not less than 60 ECTS for one academic year, minimum seven courses, seminar, proficiency exam, thesis proposal and thesis work ECTS creditsIn order to complete the program, at least 7 courses must be successfully completed (seminar, proficiency exam, thesis proposal and thesis work). | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of the Department of Mathematics are employed in many areas related to their profession in the public and private sectors. In addition, when many graduates meet the necessary requirements in the fields of as a lecturer. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030005258
- To be able to develop their knowledge of theory and applications at master degree depending on the competencies acquired in undergraduate level.
- To be able to recognize different problems encountered in mathematics and to be able to make studies for their solutions.
- To be able to formulate new solutions with scientific methods mostly based on analysis and synthesis.
- To be able to carry out his/her works either independently or in groups within a project considering his/her knowledge on the field he/she works in a critical approach.
- To be able to continue his/her works considering social, scientific and ethical values.
- To be able to follow scientific and social developments related to his/her field.
- To be able to carry out his/her works within the framework of quality management, workplace safety and environmental awareness and to be able to present systematically his/her works using various methods like written, oral or visual.
- To be able to use methods of accessing knowledge effectively in accordance with ethical values.
- To be able to use knowledge in other disciplines by combining it with mathematical information.
- To be able to make activities in the awareness of need for lifelong learning.
- To be able to make connections between mathematical and social concepts and produce solutions with scientific methods.
- To be able to use his/her mathematical knowledge in technology.
- Be able to set up and develope a solution method for a problem in mathematics independently, be able to solve and evaluate the results and to apply them if necessary.
Students are obliged to attend all theory and practice courses, laboratory studies and exams in education programs.Attendance status is monitored and recorded by the instructor. Each semester, at least one midterm and final exam are given. Students who do not take the exam for a valid reason have the right to take the make-up exam if they are accepted by the Graduate School Administrative Board.Year-end exams are held at the places and dates announced by the department. Student assessment methods can take different forms for each course. Evaluation is generally based on open or closed exams, reports, homework, small written exams, seminar presentations or oral examinations, laboratory or workshop performance. The instructor may also take into account the attendance status of the student in addition to his / her performance and exams.Courses which do not require mid-term and final exams are determined by the department. In such cases, the semester grade is given according to the students semester performance. Exams; mid-term, final exam and make-up exams. In order for the student to take the final exam; at least 70% of theoretical courses and 80% of laboratories and applications.In order for the student to take the final exam; at least 70% of theoretical courses and at least 80% of laboratory and applications.Exams; written, oral, written-applied and oral-applied. For each course, at least one midterm exam is held in the related semester. The mid-term and final grade grades are decided by EYK at the beginning of each semester with the recommendation of the instructors who have the doctoral degree determined by the Senate. Students can take the proficiency exam twice a year in the fall and spring semesters. The student who is accepted with a masters degree is required to take the proficiency exam until the end of the seventh semester. The proficiency exams are organized and conducted by the doctoral qualification committee of the EABDB proposal and assigned by the Board of Higher Education (EYK) for the duration of the assignment. Doctorate proficiency exam is conducted in two sections, written and oral. Questions and questions asked in oral and written exams are taken into account. Written exam success can be evaluated with grade.Ph.D. program, not less than 21 credits for students admitted with a masters degree with thesis and not less than 60 ECTS for one academic year, minimum seven courses, seminar, proficiency exam, thesis proposal and thesis work ECTS credits
Applicants applying to undergraduate programs with a bachelors degree must have a grade of at least 3.00 out of 4 full grades and a minimum grade of 80 on a full marks or an equivalent graduation grade in a department of science approved by EABDB and EYK. At least 80 standard points from ALES, or at least equivalent from one of the exams accepted by the Interuniversity, at least 55 points from YDS or from YÖKDİL, and they must have at least an equivalent score in international foreign language exams. Candidates applying with a masters degree to PhD programs have a masters degree in a science approved by EABDK and approved by the EYK; and at least 55 standard points from ALES, or one of the exams accepted by the Interuniversary Board. They must have at least 55 points from YDS or YÖKDİL, and have obtained at least equivalent scores from national and international foreign language examinations which are accepted as validity by the Interuniversity Board. Success score; 50% of the ALES score is calculated by adding 20% ??of the undergraduate / graduate grade point average and 30% of the written exam grade.The conversion table of YÖK is used to determine the equivalents of GNOs in the system. The achievement score is determined by the Senate not to be less than 65 for doctoral candidates.
Graduates of the Department of Mathematics are employed in many areas related to their profession in the public and private sectors. In addition, when many graduates meet the necessary requirements in the fields of as a lecturer.
Qualification is continuous