Yeterlilik Kodu

TR0030035372

Yeterlilik Adı
Laboratuvar Teknolojisi (Pamukova MYO) Ön Lisans Diploması
Sorumlu KurumSakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiSakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi 54050 Serdivan/SAKARYA
Sorumlu Kurum URLhttps://www.subu.edu.tr/tr
YönelimMesleki
AYÇ Seviyesi5
5 Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 5
Sınıflandırma (Tematik Alan)Kimya
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCED (2013): 005.0711.004

ISCO (08): 3212.04

KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2 Yıl
Program Profili (Amaç)

Programdan mezun olan öğrencilerin yakın gelecekte, Laboratuvar, teknikeri, Kalite kontrol teknikeri, Analiz ve test teknikeri alanında pozisyonlarda görev alabilecek bilgi ve uygulama becerilerine sahip olacaklardır.

  • Laboratuvar Teknolojisi Programının amacı, dünyadaki ihtiyaçlara ve teknolojik gelişmelere uygun olarak, laboratuvarları bulunan kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli pozisyonlarda görev alabilecek nitelikli laboratuvar teknikerleri yetiştirmektir.
Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün eğitim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yüksekokulumuz bünyesindeki çeşitli laboratuvarlarda ve iş yerlerinde staj veya işletmede mesleki eğitim olarak uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)

1. Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur.

2. İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.

3. Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.

4. Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır.

5. Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir.

6. Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder.

7. Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.

8. Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir.

9. Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.

10. Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.

11. Enstrümantal cihazları kullanır ve kalibrasyonlarını yapar.

12. Biyolojik ve kimyasal numuneleri hazırlama, işleme ve depolama tekniklerini kullanır.

13.  Laboratuvar ortamında kalite kontrol prosedürlerini uygular.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Bilim ve teknolojik yetkinlik
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  1. Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
  2. Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.
  3. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve/veya rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır.
  4. Her dersin ölçme ve değerlendirme sistemi, üniversitemiz Bilgi Yönetim Sistemi (BYS)’de bulunan ilgili dersin ders tanıtım sayfasında açıklanmıştır
Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

· YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

· YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

· YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.

Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi:

01.01.2025/31.12.2028

Giriş Şartı

1. Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının önlisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.

2. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili önlisans programına yerleştirilmiş olmak.

3. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, yükseköğretim kurumlarında özel yetenek sınavıyla öğrenci kabul eden programlar için ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yeterli puanı almış ve özel yetenek sınavını başarmış olmak.

Başarma ŞartlarıBu programdan mezun olabilmek için öğrencilerin; öğretim programlarında belirlenen tüm derslerden 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları ve 120 AKTS kredisi almaları zorunludur. Öğrencilerin stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Ön lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı önlisans diploması alabilirler.
  • Ön lisans diplomasına sahip olanlar, DGS sınavı ile lisans derecesi programlarına devam edebilirler.
Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030035372


Yeterlilik Adı
Laboratuvar Teknolojisi (Pamukova MYO) Ön Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi 54050 Serdivan/SAKARYA

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Mesleki

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCED (2013): 005.0711.004

ISCO (08): 3212.04


AYÇ Seviyesi
5

TYÇ Seviyesi
5
Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCED (2013): 005.0711.004

ISCO (08): 3212.04


Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2 Yıl

Program Profili (Amaç)

Programdan mezun olan öğrencilerin yakın gelecekte, Laboratuvar, teknikeri, Kalite kontrol teknikeri, Analiz ve test teknikeri alanında pozisyonlarda görev alabilecek bilgi ve uygulama becerilerine sahip olacaklardır.

  • Laboratuvar Teknolojisi Programının amacı, dünyadaki ihtiyaçlara ve teknolojik gelişmelere uygun olarak, laboratuvarları bulunan kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli pozisyonlarda görev alabilecek nitelikli laboratuvar teknikerleri yetiştirmektir.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün eğitim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yüksekokulumuz bünyesindeki çeşitli laboratuvarlarda ve iş yerlerinde staj veya işletmede mesleki eğitim olarak uygulamalı eğitimler yapılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)

1. Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur.

2. İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.

3. Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.

4. Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır.

5. Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir.

6. Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder.

7. Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.

8. Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir.

9. Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.

10. Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.

11. Enstrümantal cihazları kullanır ve kalibrasyonlarını yapar.

12. Biyolojik ve kimyasal numuneleri hazırlama, işleme ve depolama tekniklerini kullanır.

13.  Laboratuvar ortamında kalite kontrol prosedürlerini uygular.


Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Bilim ve teknolojik yetkinlik

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  1. Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
  2. Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.
  3. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve/veya rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır.
  4. Her dersin ölçme ve değerlendirme sistemi, üniversitemiz Bilgi Yönetim Sistemi (BYS)’de bulunan ilgili dersin ders tanıtım sayfasında açıklanmıştır

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

· YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

· YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

· YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.

Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi:

01.01.2025/31.12.2028


Giriş Şartı

1. Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının önlisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.

2. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili önlisans programına yerleştirilmiş olmak.

3. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, yükseköğretim kurumlarında özel yetenek sınavıyla öğrenci kabul eden programlar için ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yeterli puanı almış ve özel yetenek sınavını başarmış olmak.


Başarma Şartları
Bu programdan mezun olabilmek için öğrencilerin; öğretim programlarında belirlenen tüm derslerden 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları ve 120 AKTS kredisi almaları zorunludur. Öğrencilerin stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Ön lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı önlisans diploması alabilirler.
  • Ön lisans diplomasına sahip olanlar, DGS sınavı ile lisans derecesi programlarına devam edebilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030035372

Qualification Title
Associate Degree in Laboratory Technology
Awarding BodySakarya University of Applied Sciences
Awarding Body ContactSakarya University of Applied Sciences, 54050 Serdivan /Sakarya
Awarding Body Urlhttps://www.subu.edu.tr/en
OrientationOccupational
EQF Level5
5 The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025
TQF Level 5
Thematic AreasChemistry
National Occupation Classification

ISCED (2013): 005.0711.004

ISCO (08): 3212.04

CategoryMain
Credit Value120
Program Duration2 Yıl
Program Profile

The program's graduates will have the knowledge and practical skills to take on positions as laboratory technicians, quality control technicians, and analysis and testing technicians in the near future.

  • The Laboratory Technology Program aims to train qualified laboratory technicians who can work in various positions in public and private sector organizations with laboratories in line with global needs and technological developments.
Learning Environments

Education and training are provided in the form of formal education. In addition, practical training is provided as internships or vocational training in the enterprise in various laboratories and workplaces within our college.

Description

1. Has basic, up-to-date, and applied knowledge about his/her profession.

2. Knows occupational health and safety, environmental awareness, and quality processes.

3. Follows current developments and applications for his/her profession and uses them effectively.

4. Effectively uses information technologies (software, programs, animation, etc.) related to his/her profession.

5. Evaluate professional problems and issues independently with an analytical and critical approach and propose solutions.

6. Can effectively present his/her thoughts at the level of knowledge and skills through written and verbal communication and understandably express them.

7. Takes responsibility as a team member to solve unforeseen complex problems encountered in applications related to his/her field.

8. Has awareness about career management and lifelong learning.

9. Has social, scientific, cultural, and ethical values in collecting, applying, and announcing data related to his/her field.

10. Follows information in his/her field using a foreign language and communicates with his/her colleagues.

11. Operates instrumental devices and calibrates them.

12. Uses techniques for preparing, processing, and storing biological and chemical samples.

13.  Applies quality control procedures in the laboratory environment.

Key Competencies

Has the following key competencies at a pre-advanced level:

  • Literacy competence
  • Digital competence
  • Personal, social, and learning to learn competence
  • Entrepreneurial competence
  • Has scientific competence.
Further Info
  1. Measurement and evaluation methods; types of exams and their contribution to course success grades are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles defined by the Council of Higher Education (CHE) on these issues.
  2. Different methods such as homework, project, application, midterm, and final exams are used in measurement and evaluation.
  3. Letter and/or number-based grading systems are used in the evaluation of student success.
  4. The measurement and evaluation system for each course is explained on the course introduction page of the relevant course in our university's Information Management System (BYS).
Quality Assurance

To monitor the quality of higher education programs;

• CHE is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education, training, and other activities in higher education institutions.

• “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within CHE's criteria are published annually. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are also shared with the public by CHE.

• CHE publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report” containing annual academic, administrative, and financial data of foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by CHE.

The quality assurance of associate degree programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curriculum:

1.1. CHE determines the minimum standards and criteria for opening associate degree departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each diploma program will provide students are determined by the Senate of higher education institutions in accordance with the basic principles defined by CHE on these issues.

1.3. Higher education institutions implement the National Core Education Programs curriculum with CHE's approval.

2. Measurement-Evaluation:

The measurement and evaluation of the learning outcomes that each associate degree program will provide to students are carried out in accordance with the education and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by CHE on these issues.

3. Certification:

Students enrolled in associate degree programs receive an associate degree diploma if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Evaluation:

In continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Turkish Higher Education Quality Board (THEQC) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by THEQC also show that the quality assurance of the programs' qualifications is provided. THEQC conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.

The accreditation conditions of the MEDEK association, which can accredit different programs of vocational schools in Türkiye, have been met and the program's quality has been guaranteed.

Vocational Education Evaluation and Accreditation Association (MEDEK)

Accreditation Start/End Date:

01.01.2025/31.12.2028

Access Requirements

1.  Students are accepted to the Laboratory Technology Program through the university entrance exam conducted by ÖSYM. Students can choose our program with Basic Proficiency Test (BPT) scores. Foreign students are accepted through the Foreign Student Exam (FSE).

2. In addition to the General Admission Conditions, students can be accepted into our program with the Horizontal Transfer and Double Major Program (DMP).

3. To graduate from a secondary education institution or a foreign country secondary education institution whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and to have met the conditions for admission to higher-education associate degree programs.

Conditions for SuccessIn order to graduate from the program, students must have a GPA of at least 2.00 out of 4.00 from all courses specified in the curriculum and receive 120 ECTS credits. Students must complete their internships within the specified period and characteristics.
Progression Paths (Relationship Type)

• Associate degree holders have the right to participate in double major programs opened by the higher education rules they are studying in. Students registered for double major programs can take courses simultaneously in two diploma programs and receive two separate associate degree diplomas if they are successful.

• Those who have an associate degree can continue their undergraduate degree programs with the DGS exam.

Legal Basis

1.Law No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030035372


Qualification Title
Associate Degree in Laboratory Technology

Awarding Body
Sakarya University of Applied Sciences

Awarding Body Contact
Sakarya University of Applied Sciences, 54050 Serdivan /Sakarya

Awarding Body Url

Orientation
Occupational

National Occupation Classification

ISCED (2013): 005.0711.004

ISCO (08): 3212.04


EQF Level
5

TQF Level
5
The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025

National Occupation Classification

ISCED (2013): 005.0711.004

ISCO (08): 3212.04


Category
Main

Credit Value
120

Program Duration
2 Yıl

Program Profile

The program's graduates will have the knowledge and practical skills to take on positions as laboratory technicians, quality control technicians, and analysis and testing technicians in the near future.

  • The Laboratory Technology Program aims to train qualified laboratory technicians who can work in various positions in public and private sector organizations with laboratories in line with global needs and technological developments.

Learning Environments

Education and training are provided in the form of formal education. In addition, practical training is provided as internships or vocational training in the enterprise in various laboratories and workplaces within our college.


Description

1. Has basic, up-to-date, and applied knowledge about his/her profession.

2. Knows occupational health and safety, environmental awareness, and quality processes.

3. Follows current developments and applications for his/her profession and uses them effectively.

4. Effectively uses information technologies (software, programs, animation, etc.) related to his/her profession.

5. Evaluate professional problems and issues independently with an analytical and critical approach and propose solutions.

6. Can effectively present his/her thoughts at the level of knowledge and skills through written and verbal communication and understandably express them.

7. Takes responsibility as a team member to solve unforeseen complex problems encountered in applications related to his/her field.

8. Has awareness about career management and lifelong learning.

9. Has social, scientific, cultural, and ethical values in collecting, applying, and announcing data related to his/her field.

10. Follows information in his/her field using a foreign language and communicates with his/her colleagues.

11. Operates instrumental devices and calibrates them.

12. Uses techniques for preparing, processing, and storing biological and chemical samples.

13.  Applies quality control procedures in the laboratory environment.


Key Competencies

Has the following key competencies at a pre-advanced level:

  • Literacy competence
  • Digital competence
  • Personal, social, and learning to learn competence
  • Entrepreneurial competence
  • Has scientific competence.

Further Info
  1. Measurement and evaluation methods; types of exams and their contribution to course success grades are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles defined by the Council of Higher Education (CHE) on these issues.
  2. Different methods such as homework, project, application, midterm, and final exams are used in measurement and evaluation.
  3. Letter and/or number-based grading systems are used in the evaluation of student success.
  4. The measurement and evaluation system for each course is explained on the course introduction page of the relevant course in our university's Information Management System (BYS).

Quality Assurance

To monitor the quality of higher education programs;

• CHE is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education, training, and other activities in higher education institutions.

• “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within CHE's criteria are published annually. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are also shared with the public by CHE.

• CHE publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report” containing annual academic, administrative, and financial data of foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by CHE.

The quality assurance of associate degree programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curriculum:

1.1. CHE determines the minimum standards and criteria for opening associate degree departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each diploma program will provide students are determined by the Senate of higher education institutions in accordance with the basic principles defined by CHE on these issues.

1.3. Higher education institutions implement the National Core Education Programs curriculum with CHE's approval.

2. Measurement-Evaluation:

The measurement and evaluation of the learning outcomes that each associate degree program will provide to students are carried out in accordance with the education and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by CHE on these issues.

3. Certification:

Students enrolled in associate degree programs receive an associate degree diploma if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Evaluation:

In continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Turkish Higher Education Quality Board (THEQC) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by THEQC also show that the quality assurance of the programs' qualifications is provided. THEQC conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.

The accreditation conditions of the MEDEK association, which can accredit different programs of vocational schools in Türkiye, have been met and the program's quality has been guaranteed.

Vocational Education Evaluation and Accreditation Association (MEDEK)

Accreditation Start/End Date:

01.01.2025/31.12.2028


Access Requirements

1.  Students are accepted to the Laboratory Technology Program through the university entrance exam conducted by ÖSYM. Students can choose our program with Basic Proficiency Test (BPT) scores. Foreign students are accepted through the Foreign Student Exam (FSE).

2. In addition to the General Admission Conditions, students can be accepted into our program with the Horizontal Transfer and Double Major Program (DMP).

3. To graduate from a secondary education institution or a foreign country secondary education institution whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and to have met the conditions for admission to higher-education associate degree programs.


Conditions for Success
In order to graduate from the program, students must have a GPA of at least 2.00 out of 4.00 from all courses specified in the curriculum and receive 120 ECTS credits. Students must complete their internships within the specified period and characteristics.

Progression Paths (Relationship Type)

• Associate degree holders have the right to participate in double major programs opened by the higher education rules they are studying in. Students registered for double major programs can take courses simultaneously in two diploma programs and receive two separate associate degree diplomas if they are successful.

• Those who have an associate degree can continue their undergraduate degree programs with the DGS exam.


Legal Basis

1.Law No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode