Yeterlilik Kodu

TR0030219078

Yeterlilik Adı
Kimya Tezli Yüksek Lisans Diploması
Sorumlu KurumGazi Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiEmniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara
Sorumlu Kurum URLhttp://www.gazi.edu.tr
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 7
Sınıflandırma (Tematik Alan)Kimya
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2
Program Profili (Amaç)

Lisans yeterliliklerine dayalı, öğrencinin bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bilgilere erişme, bilgiyi derleme, yorumlama ve değerlendirme becerisi kazanmasını sağlayan bir yükseköğretim programıdır.

Öğrenme Ortamları

Öğrenme örgün öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki araştırma merkezleri ve laboratuvarda yapılmaktadır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Lisans düzeyi yeterliliklerine bağlı olarak alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir .
  • Alanı ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
  • Alanında edinmiş olduğu bilgileri ilgili disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur .
  • Alanındaki sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler .
  • Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
  • Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlere yeni yaklaşımlar geliştirir.
  • Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlerde sorumluluk alır ve çözüm üretir .
  • Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda insiyatif alır .
  • Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir .
  • Alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir.
  • Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla geliştirebilir ve gerektiğinde dönüştürebilir .
  • Bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar (Avrupa Dil Pörtföyü B2 düzeyi) .
  • Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımlarını kullanır .
  • Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
  • Alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, sonuçlandırır, etik değerleri gözeterek uygular ve paylaşır .
  • Alanı ile ilgili konularda farklı bakış açıları geliştirir, politikalar belirler, planlamalar yapar ve ulaştığı sonuçları kalite çerçevesinde değerlendirir.
  • Alanında kazandığı bilgileri içselleştirir, beceriye dönüştürür ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri üstü düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir.
  • Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir.
  • Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir.
  • Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır.
  • Ham başarı puanı 25,00`ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür.

Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:

  • Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF

(a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır:

  • 1) D: Devamsız,
  • 2) G: Girmedi,
  • 3) E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.)
  • AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir.
  • Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO`nun hesaplanmasında, (AA)`dan (FF)`ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür.
  • Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir.
  • Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar.
  • Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır.

Program Öğrenme Çıktıları:

Bu programın başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

  • Lisans düzeyi yeterliliklerine bağlı olarak alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
  • Alanı ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar.
  • Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
  • Alanında edinmiş olduğu bilgileri ilgili disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur.
  • Alanındaki sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
  • Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
  • Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlere yeni yaklaşımlar geliştirir.
  • Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlerde sorumluluk alır ve çözüm üretir.
  • Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda insiyatif alır.
  • Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir.
  • Alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir.
  • Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla geliştirebilir ve gerektiğinde dönüştürebilir.
  • Bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar (Avrupa Dil Pörtföyü B2 düzeyi).
  • Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımlarını kullanır.
  • Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
  • Alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, sonuçlandırır, etik değerleri gözeterek uygular ve paylaşır.
  • Alanı ile ilgili konularda farklı bakış açıları geliştirir, politikalar belirler, planlamalar yapar ve ulaştığı sonuçları kalite çerçevesinde değerlendirir.
  • Alanında kazandığı bilgileri içselleştirir, beceriye dönüştürür ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir tezli yüksek lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Tezli yüksek lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; tezli yüksek lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı

Fen Bilimleri Enstitüsü web sayfasında geçen Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.

Başarma Şartları Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirmek, derinleştirmek ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşmak Kimya alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi kavramak; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşmak Alanındaki yeni bilimsel bilgilere ulaşabilmek ve alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanabilmek Alanında yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilmek ya da bilinen bir yöntemi farklı bir probleme uygulayabilmek Özgün bir konuyu araştırabilmek, kavrayabilmek, tasarlayabilmek, uyarlayabilmek ve uygulayabilmek Yeni ve karmaşık fikirlerin sorgulamak, sentezlemek ve değerlendirmesini yapabilmek Özgün çalışmaları hakemli dergilerde yayınlamak Yaratıcı ve sorgulayıcı düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, alanı ile ilgili ve disiplinler arası özgün fikir ve yöntemler geliştirebilmek Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini etkili bir şekilde sunabilmek En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilmek ve tartışabilmek Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunmak 
İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Kimyada Yüksek Lisans derecesi alan mezunlarımız ilaç, gıda, tarım, sağlık, askeri, petrol, çevre, otomotiv, plastik, boya, maden vs. gibi birçok farklı endüstriyel alanda ve laboratuvar esaslı işlerde çalışabilirler.
  • Ayrıca üniversitelerin kimya ve kimya ile ilgili birimlerinde eğitim ve öğretim faaliyetlerinde akademisyen olarak da yer alabilirler ya da araştırma gruplarına araştırmacı olarak katılabilirler.
  • Programı başarılı bir şekilde tamamlayan öğrenciler Kimya alanında ya da bu alanda öğrenci kabul eden diğer bilim dallarında doktora derecesi programlarına başvuruda bulunabilirler.
Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030219078


Yeterlilik Adı
Kimya Tezli Yüksek Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Gazi Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Emniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
7

TYÇ Seviyesi
7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2

Program Profili (Amaç)

Lisans yeterliliklerine dayalı, öğrencinin bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bilgilere erişme, bilgiyi derleme, yorumlama ve değerlendirme becerisi kazanmasını sağlayan bir yükseköğretim programıdır.


Öğrenme Ortamları

Öğrenme örgün öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki araştırma merkezleri ve laboratuvarda yapılmaktadır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Lisans düzeyi yeterliliklerine bağlı olarak alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir .
  • Alanı ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
  • Alanında edinmiş olduğu bilgileri ilgili disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur .
  • Alanındaki sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler .
  • Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
  • Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlere yeni yaklaşımlar geliştirir.
  • Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlerde sorumluluk alır ve çözüm üretir .
  • Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda insiyatif alır .
  • Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir .
  • Alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir.
  • Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla geliştirebilir ve gerektiğinde dönüştürebilir .
  • Bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar (Avrupa Dil Pörtföyü B2 düzeyi) .
  • Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımlarını kullanır .
  • Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
  • Alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, sonuçlandırır, etik değerleri gözeterek uygular ve paylaşır .
  • Alanı ile ilgili konularda farklı bakış açıları geliştirir, politikalar belirler, planlamalar yapar ve ulaştığı sonuçları kalite çerçevesinde değerlendirir.
  • Alanında kazandığı bilgileri içselleştirir, beceriye dönüştürür ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri üstü düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir.
  • Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir.
  • Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir.
  • Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır.
  • Ham başarı puanı 25,00`ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür.

Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:

  • Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF

(a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır:

  • 1) D: Devamsız,
  • 2) G: Girmedi,
  • 3) E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.)
  • AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir.
  • Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO`nun hesaplanmasında, (AA)`dan (FF)`ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür.
  • Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir.
  • Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar.
  • Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır.

Program Öğrenme Çıktıları:

Bu programın başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

  • Lisans düzeyi yeterliliklerine bağlı olarak alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
  • Alanı ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar.
  • Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
  • Alanında edinmiş olduğu bilgileri ilgili disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur.
  • Alanındaki sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
  • Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
  • Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlere yeni yaklaşımlar geliştirir.
  • Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlerde sorumluluk alır ve çözüm üretir.
  • Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda insiyatif alır.
  • Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir.
  • Alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir.
  • Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla geliştirebilir ve gerektiğinde dönüştürebilir.
  • Bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar (Avrupa Dil Pörtföyü B2 düzeyi).
  • Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımlarını kullanır.
  • Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
  • Alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, sonuçlandırır, etik değerleri gözeterek uygular ve paylaşır.
  • Alanı ile ilgili konularda farklı bakış açıları geliştirir, politikalar belirler, planlamalar yapar ve ulaştığı sonuçları kalite çerçevesinde değerlendirir.
  • Alanında kazandığı bilgileri içselleştirir, beceriye dönüştürür ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir tezli yüksek lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Tezli yüksek lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; tezli yüksek lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.


Giriş Şartı

Fen Bilimleri Enstitüsü web sayfasında geçen Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.


Başarma Şartları
Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirmek, derinleştirmek ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşmak Kimya alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi kavramak; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşmak Alanındaki yeni bilimsel bilgilere ulaşabilmek ve alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanabilmek Alanında yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilmek ya da bilinen bir yöntemi farklı bir probleme uygulayabilmek Özgün bir konuyu araştırabilmek, kavrayabilmek, tasarlayabilmek, uyarlayabilmek ve uygulayabilmek Yeni ve karmaşık fikirlerin sorgulamak, sentezlemek ve değerlendirmesini yapabilmek Özgün çalışmaları hakemli dergilerde yayınlamak Yaratıcı ve sorgulayıcı düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, alanı ile ilgili ve disiplinler arası özgün fikir ve yöntemler geliştirebilmek Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini etkili bir şekilde sunabilmek En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilmek ve tartışabilmek Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunmak 

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Kimyada Yüksek Lisans derecesi alan mezunlarımız ilaç, gıda, tarım, sağlık, askeri, petrol, çevre, otomotiv, plastik, boya, maden vs. gibi birçok farklı endüstriyel alanda ve laboratuvar esaslı işlerde çalışabilirler.
  • Ayrıca üniversitelerin kimya ve kimya ile ilgili birimlerinde eğitim ve öğretim faaliyetlerinde akademisyen olarak da yer alabilirler ya da araştırma gruplarına araştırmacı olarak katılabilirler.
  • Programı başarılı bir şekilde tamamlayan öğrenciler Kimya alanında ya da bu alanda öğrenci kabul eden diğer bilim dallarında doktora derecesi programlarına başvuruda bulunabilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030219078

Qualification Title
KİMYA (YL) (İNGİLİZCE) Masters Degree
Awarding BodyGazi University
Awarding Body ContactGazi University
Awarding Body Urlhttp://www.gazi.edu.tr
OrientationAcademic
EQF Level7
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 7
Thematic AreasChemistry
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value120
Program Duration2
Program Profile-
Learning Environments-
Description

On the basis of undergraduate competencies, he improves and deepens high level of knowledge with original thinking and research Grasping the inter-disciplinary interaction related to his field The ability to use the expert-level theoretical and practical knowledge acquired in his field Interpreting and forming new types of knowledge by combining the knowledge from the area and the knowledge from various other disciplines Solves the issues of his field by using scientific methods The ability to carry out a specialist study related to his area independently Developing new strategic approaches to solve the unforeseen and complex problems arising in the practical processes Coming up with solutions while taking responsibility Fulfilling the leader role in the environments where solutions are sought for the problems related to his field Evaluates issues with a critical eye and encourages learning Transferring the current developments in the area and his/her own work within the national and international environments orally, visually and in written forms Ability to see and develop social relationships and the norms directing these relationships with a critical look and the ability to take action to change these when necessary Having proficiency in a foreign language and establishing written and oral communication with that language Uses computer programs competent enough for his department Using communication technologies efficiently and according to the needs of the department Collects data related to the field, reviews and makes conclusions; implements and shares them by considering ethical values Develops different perspectives related to the field, plans them and assesses them within the quality framework Internalizes the knowledge gained in the field, transforms it into a skill and uses it with interdisciplinary studies

Key Competencies-
Further Info

(1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause (a) are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2.50/4.00 minimum for Masters degree with or without thesis. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). 1. Develop, enhance and deepen and obtain creative original definitions by combining current knowledge of the field and critical thinking and research based upon M.Sc. program skill and outcomes 2. Comprehend interdisciplinary interactions and relations relevant to chemistry; analyze, compose, synthesize and evaluate new and complex ideas and to obtain original results by using expertise knowledge of the field, 3. Obtain new scientific knowledge and gain higher level of skills in field of search 4. Develop a new scientific method in the field or apply a known method to a different problem 5. Research, understand, design, adopt and apply an original subject 6. Question, compose, synthesize and evaluate new and complex ideas 7. Publish their original works in refereed journals 8. Develop original ideas and methods in the field and also in interdisciplinary fields by using higher level skills such as creative and critical thinking, problem solving and judgments 9. Present their works and original ideas effectively in a scientific environment 10. Communicate and discuss in advance level of writing, oral and visual in at least one foreign language 11. Introduce technological developments in an academic and professional manner and contribute to the progress of it society KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Develop, enhance and deepen and obtain creative original definitions by combining current knowledge of the field and critical thinking and research based upon M.Sc. program skill and outcomes - Comprehend interdisciplinary interactions and relations relevant to chemistry; analyze, compose, synthesize and evaluate new and complex ideas and to obtain original results by using expertise knowledge of the field, - Develop a new scientific method in the field or apply a known method to a different problem - Research, understand, design, adopt and apply an original subject - Publish their original works in refereed journals - Present their works and original ideas effectively in a scientific environment - Communicate and discuss in advance level of writing, oral and visual in at least one foreign language - Introduce technological developments in an academic and professional manner and contribute to the progress of it society SKILLS Cognitive, Practical - Obtain new scientific knowledge and gain higher level of skills in field of search - Research, understand, design, adopt and apply an original subject - Publish their original works in refereed journals - Present their works and original ideas effectively in a scientific environment - Communicate and discuss in advance level of writing, oral and visual in at least one foreign language - Introduce technological developments in an academic and professional manner and contribute to the progress of it society COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Comprehend interdisciplinary interactions and relations relevant to chemistry; analyze, compose, synthesize and evaluate new and complex ideas and to obtain original results by using expertise knowledge of the field, - Obtain new scientific knowledge and gain higher level of skills in field of search - Develop a new scientific method in the field or apply a known method to a different problem - Research, understand, design, adopt and apply an original subject - Question, compose, synthesize and evaluate new and complex ideas - Publish their original works in refereed journals - Develop original ideas and methods in the field and also in interdisciplinary fields by using higher level skills such as creative and critical thinking, problem solving and judgments - Introduce technological developments in an academic and professional manner and contribute to the progress of it society Learning Competence - Develop, enhance and deepen and obtain creative original definitions by combining current knowledge of the field and critical thinking and research based upon M.Sc. program skill and outcomes - Obtain new scientific knowledge and gain higher level of skills in field of search - Question, compose, synthesize and evaluate new and complex ideas Communication and Social Competence - Comprehend interdisciplinary interactions and relations relevant to chemistry; analyze, compose, synthesize and evaluate new and complex ideas and to obtain original results by using expertise knowledge of the field, - Obtain new scientific knowledge and gain higher level of skills in field of search - Research, understand, design, adopt and apply an original subject - Publish their original works in refereed journals - Present their works and original ideas effectively in a scientific environment - Communicate and discuss in advance level of writing, oral and visual in at least one foreign language - Introduce technological developments in an academic and professional manner and contribute to the progress of it society Field-based Competence - Develop, enhance and deepen and obtain creative original definitions by combining current knowledge of the field and critical thinking and research based upon M.Sc. program skill and outcomes - Develop a new scientific method in the field or apply a known method to a different problem - Question, compose, synthesize and evaluate new and complex ideas - Publish their original works in refereed journals - Develop original ideas and methods in the field and also in interdisciplinary fields by using higher level skills such as creative and critical thinking, problem solving and judgments

Quality Assurance-
Access Requirements

General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme.

Conditions for Success1. Develop, enhance and deepen and obtain creative original definitions by combining current knowledge of the field and critical thinking and research based upon M.Sc. program skill and outcomes 2. Comprehend interdisciplinary interactions and relations relevant to chemistry; analyze, compose, synthesize and evaluate new and complex ideas and to obtain original results by using expertise knowledge of the field, 3. Obtain new scientific knowledge and gain higher level of skills in field of search 4. Develop a new scientific method in the field or apply a known method to a different problem 5. Research, understand, design, adopt and apply an original subject 6. Question, compose, synthesize and evaluate new and complex ideas 7. Publish their original works in refereed journals 8. Develop original ideas and methods in the field and also in interdisciplinary fields by using higher level skills such as creative and critical thinking, problem solving and judgments 9. Present their works and original ideas effectively in a scientific environment 10. Communicate and discuss in advance level of writing, oral and visual in at least one foreign language 11. Introduce technological developments in an academic and professional manner and contribute to the progress of it society KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Develop, enhance and deepen and obtain creative original definitions by combining current knowledge of the field and critical thinking and research based upon M.Sc. program skill and outcomes - Comprehend interdisciplinary interactions and relations relevant to chemistry; analyze, compose, synthesize and evaluate new and complex ideas and to obtain original results by using expertise knowledge of the field, - Develop a new scientific method in the field or apply a known method to a different problem - Research, understand, design, adopt and apply an original subject - Publish their original works in refereed journals - Present their works and original ideas effectively in a scientific environment - Communicate and discuss in advance level of writing, oral and visual in at least one foreign language - Introduce technological developments in an academic and professional manner and contribute to the progress of it society SKILLS Cognitive, Practical - Obtain new scientific knowledge and gain higher level of skills in field of search - Research, understand, design, adopt and apply an original subject - Publish their original works in refereed journals - Present their works and original ideas effectively in a scientific environment - Communicate and discuss in advance level of writing, oral and visual in at least one foreign language - Introduce technological developments in an academic and professional manner and contribute to the progress of it society COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Comprehend interdisciplinary interactions and relations relevant to chemistry; analyze, compose, synthesize and evaluate new and complex ideas and to obtain original results by using expertise knowledge of the field, - Obtain new scientific knowledge and gain higher level of skills in field of search - Develop a new scientific method in the field or apply a known method to a different problem - Research, understand, design, adopt and apply an original subject - Question, compose, synthesize and evaluate new and complex ideas - Publish their original works in refereed journals - Develop original ideas and methods in the field and also in interdisciplinary fields by using higher level skills such as creative and critical thinking, problem solving and judgments - Introduce technological developments in an academic and professional manner and contribute to the progress of it society Learning Competence - Develop, enhance and deepen and obtain creative original definitions by combining current knowledge of the field and critical thinking and research based upon M.Sc. program skill and outcomes - Obtain new scientific knowledge and gain higher level of skills in field of search - Question, compose, synthesize and evaluate new and complex ideas Communication and Social Competence - Comprehend interdisciplinary interactions and relations relevant to chemistry; analyze, compose, synthesize and evaluate new and complex ideas and to obtain original results by using expertise knowledge of the field, - Obtain new scientific knowledge and gain higher level of skills in field of search - Research, understand, design, adopt and apply an original subject - Publish their original works in refereed journals - Present their works and original ideas effectively in a scientific environment - Communicate and discuss in advance level of writing, oral and visual in at least one foreign language - Introduce technological developments in an academic and professional manner and contribute to the progress of it society Field-based Competence - Develop, enhance and deepen and obtain creative original definitions by combining current knowledge of the field and critical thinking and research based upon M.Sc. program skill and outcomes - Develop a new scientific method in the field or apply a known method to a different problem - Question, compose, synthesize and evaluate new and complex ideas - Publish their original works in refereed journals - Develop original ideas and methods in the field and also in interdisciplinary fields by using higher level skills such as creative and critical thinking, problem solving and judgments In order to graduate from Masters Degree program, students should achieve 21 credits in total successfully, success in seminar course and defend his/her master thesis in front of jury successfully and complete master thesis.
Progression Paths (Relationship Type)

The graduates with Master?s Degree in Chemistry, can work in many different industrial areas such as pharmacy, food, agricultural, health, military, petroleum, environment, automotive, plastic, paint, mining and etc. and the laboratory-based jobs. Also, the graduates can work in educational activities as an academician in chemistry related departments in universities or participate in research groups as a researcher. The students that are successfully graduated from the program can apply for the doctoral degree in chemistry or chemistry related programs.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030219078


Qualification Title
KİMYA (YL) (İNGİLİZCE) Masters Degree

Awarding Body
Gazi University

Awarding Body Contact
Gazi University

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
7

TQF Level
7
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
120

Program Duration
2

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description

On the basis of undergraduate competencies, he improves and deepens high level of knowledge with original thinking and research Grasping the inter-disciplinary interaction related to his field The ability to use the expert-level theoretical and practical knowledge acquired in his field Interpreting and forming new types of knowledge by combining the knowledge from the area and the knowledge from various other disciplines Solves the issues of his field by using scientific methods The ability to carry out a specialist study related to his area independently Developing new strategic approaches to solve the unforeseen and complex problems arising in the practical processes Coming up with solutions while taking responsibility Fulfilling the leader role in the environments where solutions are sought for the problems related to his field Evaluates issues with a critical eye and encourages learning Transferring the current developments in the area and his/her own work within the national and international environments orally, visually and in written forms Ability to see and develop social relationships and the norms directing these relationships with a critical look and the ability to take action to change these when necessary Having proficiency in a foreign language and establishing written and oral communication with that language Uses computer programs competent enough for his department Using communication technologies efficiently and according to the needs of the department Collects data related to the field, reviews and makes conclusions; implements and shares them by considering ethical values Develops different perspectives related to the field, plans them and assesses them within the quality framework Internalizes the knowledge gained in the field, transforms it into a skill and uses it with interdisciplinary studies


Key Competencies
-

Further Info

(1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause (a) are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2.50/4.00 minimum for Masters degree with or without thesis. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). 1. Develop, enhance and deepen and obtain creative original definitions by combining current knowledge of the field and critical thinking and research based upon M.Sc. program skill and outcomes 2. Comprehend interdisciplinary interactions and relations relevant to chemistry; analyze, compose, synthesize and evaluate new and complex ideas and to obtain original results by using expertise knowledge of the field, 3. Obtain new scientific knowledge and gain higher level of skills in field of search 4. Develop a new scientific method in the field or apply a known method to a different problem 5. Research, understand, design, adopt and apply an original subject 6. Question, compose, synthesize and evaluate new and complex ideas 7. Publish their original works in refereed journals 8. Develop original ideas and methods in the field and also in interdisciplinary fields by using higher level skills such as creative and critical thinking, problem solving and judgments 9. Present their works and original ideas effectively in a scientific environment 10. Communicate and discuss in advance level of writing, oral and visual in at least one foreign language 11. Introduce technological developments in an academic and professional manner and contribute to the progress of it society KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Develop, enhance and deepen and obtain creative original definitions by combining current knowledge of the field and critical thinking and research based upon M.Sc. program skill and outcomes - Comprehend interdisciplinary interactions and relations relevant to chemistry; analyze, compose, synthesize and evaluate new and complex ideas and to obtain original results by using expertise knowledge of the field, - Develop a new scientific method in the field or apply a known method to a different problem - Research, understand, design, adopt and apply an original subject - Publish their original works in refereed journals - Present their works and original ideas effectively in a scientific environment - Communicate and discuss in advance level of writing, oral and visual in at least one foreign language - Introduce technological developments in an academic and professional manner and contribute to the progress of it society SKILLS Cognitive, Practical - Obtain new scientific knowledge and gain higher level of skills in field of search - Research, understand, design, adopt and apply an original subject - Publish their original works in refereed journals - Present their works and original ideas effectively in a scientific environment - Communicate and discuss in advance level of writing, oral and visual in at least one foreign language - Introduce technological developments in an academic and professional manner and contribute to the progress of it society COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Comprehend interdisciplinary interactions and relations relevant to chemistry; analyze, compose, synthesize and evaluate new and complex ideas and to obtain original results by using expertise knowledge of the field, - Obtain new scientific knowledge and gain higher level of skills in field of search - Develop a new scientific method in the field or apply a known method to a different problem - Research, understand, design, adopt and apply an original subject - Question, compose, synthesize and evaluate new and complex ideas - Publish their original works in refereed journals - Develop original ideas and methods in the field and also in interdisciplinary fields by using higher level skills such as creative and critical thinking, problem solving and judgments - Introduce technological developments in an academic and professional manner and contribute to the progress of it society Learning Competence - Develop, enhance and deepen and obtain creative original definitions by combining current knowledge of the field and critical thinking and research based upon M.Sc. program skill and outcomes - Obtain new scientific knowledge and gain higher level of skills in field of search - Question, compose, synthesize and evaluate new and complex ideas Communication and Social Competence - Comprehend interdisciplinary interactions and relations relevant to chemistry; analyze, compose, synthesize and evaluate new and complex ideas and to obtain original results by using expertise knowledge of the field, - Obtain new scientific knowledge and gain higher level of skills in field of search - Research, understand, design, adopt and apply an original subject - Publish their original works in refereed journals - Present their works and original ideas effectively in a scientific environment - Communicate and discuss in advance level of writing, oral and visual in at least one foreign language - Introduce technological developments in an academic and professional manner and contribute to the progress of it society Field-based Competence - Develop, enhance and deepen and obtain creative original definitions by combining current knowledge of the field and critical thinking and research based upon M.Sc. program skill and outcomes - Develop a new scientific method in the field or apply a known method to a different problem - Question, compose, synthesize and evaluate new and complex ideas - Publish their original works in refereed journals - Develop original ideas and methods in the field and also in interdisciplinary fields by using higher level skills such as creative and critical thinking, problem solving and judgments


Quality Assurance
-

Access Requirements

General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme.


Conditions for Success
1. Develop, enhance and deepen and obtain creative original definitions by combining current knowledge of the field and critical thinking and research based upon M.Sc. program skill and outcomes 2. Comprehend interdisciplinary interactions and relations relevant to chemistry; analyze, compose, synthesize and evaluate new and complex ideas and to obtain original results by using expertise knowledge of the field, 3. Obtain new scientific knowledge and gain higher level of skills in field of search 4. Develop a new scientific method in the field or apply a known method to a different problem 5. Research, understand, design, adopt and apply an original subject 6. Question, compose, synthesize and evaluate new and complex ideas 7. Publish their original works in refereed journals 8. Develop original ideas and methods in the field and also in interdisciplinary fields by using higher level skills such as creative and critical thinking, problem solving and judgments 9. Present their works and original ideas effectively in a scientific environment 10. Communicate and discuss in advance level of writing, oral and visual in at least one foreign language 11. Introduce technological developments in an academic and professional manner and contribute to the progress of it society KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Develop, enhance and deepen and obtain creative original definitions by combining current knowledge of the field and critical thinking and research based upon M.Sc. program skill and outcomes - Comprehend interdisciplinary interactions and relations relevant to chemistry; analyze, compose, synthesize and evaluate new and complex ideas and to obtain original results by using expertise knowledge of the field, - Develop a new scientific method in the field or apply a known method to a different problem - Research, understand, design, adopt and apply an original subject - Publish their original works in refereed journals - Present their works and original ideas effectively in a scientific environment - Communicate and discuss in advance level of writing, oral and visual in at least one foreign language - Introduce technological developments in an academic and professional manner and contribute to the progress of it society SKILLS Cognitive, Practical - Obtain new scientific knowledge and gain higher level of skills in field of search - Research, understand, design, adopt and apply an original subject - Publish their original works in refereed journals - Present their works and original ideas effectively in a scientific environment - Communicate and discuss in advance level of writing, oral and visual in at least one foreign language - Introduce technological developments in an academic and professional manner and contribute to the progress of it society COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Comprehend interdisciplinary interactions and relations relevant to chemistry; analyze, compose, synthesize and evaluate new and complex ideas and to obtain original results by using expertise knowledge of the field, - Obtain new scientific knowledge and gain higher level of skills in field of search - Develop a new scientific method in the field or apply a known method to a different problem - Research, understand, design, adopt and apply an original subject - Question, compose, synthesize and evaluate new and complex ideas - Publish their original works in refereed journals - Develop original ideas and methods in the field and also in interdisciplinary fields by using higher level skills such as creative and critical thinking, problem solving and judgments - Introduce technological developments in an academic and professional manner and contribute to the progress of it society Learning Competence - Develop, enhance and deepen and obtain creative original definitions by combining current knowledge of the field and critical thinking and research based upon M.Sc. program skill and outcomes - Obtain new scientific knowledge and gain higher level of skills in field of search - Question, compose, synthesize and evaluate new and complex ideas Communication and Social Competence - Comprehend interdisciplinary interactions and relations relevant to chemistry; analyze, compose, synthesize and evaluate new and complex ideas and to obtain original results by using expertise knowledge of the field, - Obtain new scientific knowledge and gain higher level of skills in field of search - Research, understand, design, adopt and apply an original subject - Publish their original works in refereed journals - Present their works and original ideas effectively in a scientific environment - Communicate and discuss in advance level of writing, oral and visual in at least one foreign language - Introduce technological developments in an academic and professional manner and contribute to the progress of it society Field-based Competence - Develop, enhance and deepen and obtain creative original definitions by combining current knowledge of the field and critical thinking and research based upon M.Sc. program skill and outcomes - Develop a new scientific method in the field or apply a known method to a different problem - Question, compose, synthesize and evaluate new and complex ideas - Publish their original works in refereed journals - Develop original ideas and methods in the field and also in interdisciplinary fields by using higher level skills such as creative and critical thinking, problem solving and judgments In order to graduate from Masters Degree program, students should achieve 21 credits in total successfully, success in seminar course and defend his/her master thesis in front of jury successfully and complete master thesis.

Progression Paths (Relationship Type)

The graduates with Master?s Degree in Chemistry, can work in many different industrial areas such as pharmacy, food, agricultural, health, military, petroleum, environment, automotive, plastic, paint, mining and etc. and the laboratory-based jobs. Also, the graduates can work in educational activities as an academician in chemistry related departments in universities or participate in research groups as a researcher. The students that are successfully graduated from the program can apply for the doctoral degree in chemistry or chemistry related programs.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address