Yeterlilik Kodu | TR0030018919 | |
Yeterlilik Adı | Kimya Teknolojisi (Gedik MYO) Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | İstanbul Gedik Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Cumhuriyet Mahallesi İlkbahar Sokak No: 1-3-5 Yakacık 34876 Kartal İstanbul | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.gedik.edu.tr | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 5 | 5 Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Kimya mühendisliği ve prosesleri | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | Kimya Teknolojisi alanı altında yer alan dallarda çalışarak geniş bir sektör yelpazesinde iş yaşamını sürdüren, yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrayarak, mesleki gelişimlerini lisans eğitimine devam ederek ya da mesleki yeterlilik belgeleri ve sertifikalarla geliştirerek sürdüren, mesleki ve sosyal sorumluluklarının farkında, yaratıcı, girişimci ve toplumsal değerlere saygılı mezunlar yetiştirmektir. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere orta düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Eğitim öğretimin değerlendirilmesi için ödev, kısa sınav, sunum, uygulama, proje, rapor, ara sınav ve final gibi çeşitli ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanılmaktadır. Aşağıdaki tabloda gösterildiği şekilde puanlanmakta ve harflendirilmektedir. Ders Notu Puan Aralığı Katsayı AA 88-100 4.0 BA 81-87 3.5 BB 76-80 3.5 CB 65-75 2.5 CC 55-64 2.0 DC 45-54 1.5 DD 40-44 1.0 FD 30-39 0.5 FF 0-29 0 GM- Girmedi, TK- Tekrar, DZ-Devamsız, TR-Transfer Dersler, G-geçti, K-Kaldı, ERA –Erasmus Sırasında Alınan Dersler, ÖD- Öğrenci Değişimi Programı Sırasında Dersler | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur. YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında ön lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında ön lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir ön lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. 5-Kimya Teknolojisi Ön Lisans Programı Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK) tarafından 2025 yılında akredite edilmiştir. Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihleri: 01.01.2025 / 31.12.2028 | |
Giriş Şartı | Kimya Teknolojisi Ön Lisans Programı Yüksek Öğretim Kurumu’nun belirlemiş olduğu yönetmelikler çerçevesinde programa öğrenci kabulü; Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Yükseköğretime Geçiş Sınavı sonucu elde edilen TYT puan türüne göre yapılmaktadır. | |
Başarma Şartları | Programdan mezun olunabilmesi için müfredatta yer alan toplam 120 AKTS'lik dersin başarı ile tamamlanmış olması, genel not ortalamasının (GNO) 2.00 olması, zorunlu stajın başarı ile tamamlanmış olması ve İstanbul Gedik Üniversitesi tarafından yapılan en az 4 adet ders dışı etkinliğe katılım sağlanmış olması gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Programın başarı ile tamamlanması sonrasında mezunlar, ÖSYM tarafından yapılan dikey geçiş sınavına (DGS) girerek, ilgili fakültelerin Kimya, Biyokimya, Kimya Mühendisliği, Kimya Mühendisliği ve Uygulamalı Kimya, Kimya ve Süreç Mühendisliği, Çevre Mühendisliği, Lif ve Polimer Mühendisliği, Malzeme Mühendisliği, Malzeme Bilimi ve Mühendisliği, Nanobilim ve Nanoteknoloji ve Polimer Mühendisliği bölümlerine geçiş yapabilirler. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030018919
Kimya Teknolojisi alanı altında yer alan dallarda çalışarak geniş bir sektör yelpazesinde iş yaşamını sürdüren, yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrayarak, mesleki gelişimlerini lisans eğitimine devam ederek ya da mesleki yeterlilik belgeleri ve sertifikalarla geliştirerek sürdüren, mesleki ve sosyal sorumluluklarının farkında, yaratıcı, girişimci ve toplumsal değerlere saygılı mezunlar yetiştirmektir.
Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Kimya biliminin temel bilgilerini kavrayabilir ve diğer disiplinlerle ilişki kurar.
- Kimya biliminin temel prensiplerini laboratuvar çalışmalarında uygulama, yorumlama ve raporlama becerisi kazanır.
- Kimya alanında gereken bilgisayar bilgisini uygulamalı olarak kullanır.
- Düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder.
- Tüm proses ve laboratuvar çalışmalarında kişisel ve grup çalışmasının önemini kavrar, grup çalışmalarında sorumluluk alır, araştırma ve raporlama yapar.
- Sektörde iş güvenlik kurallarını uygulayabilme, çevreye karşı duyarlı, kalite güvence standartlarına uygun çalışabilme becerisi ve çalışma güvenliği bilgisine sahip olur.
- Kimyasal formülleri ve denklemleri kullanabilme, kimyasal prosesleri laboratuvarda kurabilme ve proses sırasında oluşabilecek sorunlara çözüm bulabilme becerisine sahip olur.
- Kimya sektöründeki temel alet, ekipman ve makinaları kullanabilme, basit enstrümantal analizleri yapabilme becerisine sahip olur.
- Alanındaki yenilikleri takip edebilecek ve paydaşları ile iletişime geçebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
- Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyip, alanı ile ilgili konularda kendini geliştirebilir, kariyer planlaması yapabilir.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere orta düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim ve teknoloji yetkinliği
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Eğitim öğretimin değerlendirilmesi için ödev, kısa sınav, sunum, uygulama, proje, rapor, ara sınav ve final gibi çeşitli ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanılmaktadır.
Aşağıdaki tabloda gösterildiği şekilde puanlanmakta ve harflendirilmektedir.
Ders Notu Puan Aralığı Katsayı
AA 88-100 4.0
BA 81-87 3.5
BB 76-80 3.5
CB 65-75 2.5
CC 55-64 2.0
DC 45-54 1.5
DD 40-44 1.0
FD 30-39 0.5
FF 0-29 0
GM- Girmedi,
TK- Tekrar,
DZ-Devamsız,
TR-Transfer Dersler,
G-geçti,
K-Kaldı,
ERA –Erasmus Sırasında Alınan Dersler,
ÖD- Öğrenci Değişimi Programı Sırasında Dersler
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında ön lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında ön lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir ön lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
5-Kimya Teknolojisi Ön Lisans Programı Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK) tarafından 2025 yılında akredite edilmiştir.
Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihleri: 01.01.2025 / 31.12.2028
Kimya Teknolojisi Ön Lisans Programı Yüksek Öğretim Kurumu’nun belirlemiş olduğu yönetmelikler çerçevesinde programa öğrenci kabulü; Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Yükseköğretime Geçiş Sınavı sonucu elde edilen TYT puan türüne göre yapılmaktadır.
Programın başarı ile tamamlanması sonrasında mezunlar, ÖSYM tarafından yapılan dikey geçiş sınavına (DGS) girerek, ilgili fakültelerin Kimya, Biyokimya, Kimya Mühendisliği, Kimya Mühendisliği ve Uygulamalı Kimya, Kimya ve Süreç Mühendisliği, Çevre Mühendisliği, Lif ve Polimer Mühendisliği, Malzeme Mühendisliği, Malzeme Bilimi ve Mühendisliği, Nanobilim ve Nanoteknoloji ve Polimer Mühendisliği bölümlerine geçiş yapabilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir

Qualification Code | TR0030018919 | |
Qualification Title | Chemical Technology Associate Degree | |
Awarding Body | Gedik University | |
Awarding Body Contact | Cumhuriyet Neighborhood, İlkbahar Street, No: 1-3-5, Yakacık, 34876 Kartal, Istanbul, Türkiye | |
Awarding Body Url | http://www.gedik.edu.tr | |
Orientation | General | |
EQF Level | 5 | 5 The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025 |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Chemical engineering and processes | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 | |
Program Profile | The Chemical Technology Program aims to train graduates who can work in the subfields of chemistry technology across a wide range of industries. These graduates are expected to understand the importance of lifelong learning and continue their professional development by pursuing a bachelor's degree or obtaining professional qualification certificates and certifications. The program also seeks to develop individuals who are aware of their professional and social responsibilities, creative, entrepreneurial, and respectful of societal values. Graduates are trained to combine their knowledge with practical experience to contribute effectively to their chosen industries. | |
Learning Environments | Education and training are conducted as formal education. Additionally, practical training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions or as internships and workplace training in industries and businesses | |
Description |
| |
Key Competencies | - | |
Further Info | In order to evaluate education and training, various measurement and evaluation methods such as midterm and final exams, as well as homework, practice, project and report are used according to the course content. They are scored and lettered as shown in the table below. Course Grade Point Range Coefficient AA 88-100 4.0 BA 81-87 3.5 BB 76-80 3.0 CB 65-75 2.5 CC 55-64 2.0 DC 45-54 1.5 DD 40-44 1.0 FD 30-39 0.5 FF 0-29 0 Z (COMPULSORY COURSE) S (ELECTIVE COURSE) GM (DID NOT ENTER) TK (REPEAT) TR (TRANSFER) G (PASSED) K (FAILED) DZ (NOT ATTENDED) ERA (ERASMUS) ÖD (STUDENT EXCHANGE) | |
Quality Assurance | In order to monitor the quality of higher education programs; YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education and training and other activities carried out in higher education institutions. “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions every year. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”: 1. Creation and Approval of Curriculum: 1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.3. The curriculum of the National Core Curriculum is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being approved by the relevant Deans Council. 2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions. 4. Self-Assessment-External Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Assessment Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared by YÖKAK regarding the external assessment of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation. Chemical Technology Associate Degree Program was accredited by the Vocational Education Evaluation and Accreditation Association (MEDEK) in 2025. Accreditation Start/End Dates: 01.01.2025 / 31.12.2028 | |
Access Requirements | Student admission to the Electrical Associate Degree Program at Gedik Vocational School, Istanbul Gedik University is carried out centrally according to the Higher Education Transition Exam (YGS) and TYT score type organized by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM). In addition to students who come through central placement, student admissions are also made within the framework of horizontal transfer, foreign student exam (YÖS) and double major programs. Student admissions to our program are made according to the central placement score within the quotas of the Assessment, Selection and Placement Center, and the main criteria related to the mentioned systems are determined by the Council of Higher Education. For students who want to transfer to our program from another university, it is done within the scope of the Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions and in accordance with the Istanbul Gedik University Horizontal Transfer Directive for Associate and Undergraduate Programs. | |
Conditions for Success | In order to graduate from the program, students must successfully complete a total of 120 ECTS credits listed in the curriculum, achieve a minimum cumulative grade point average (CGPA) of 2.00, successfully complete the mandatory internship, and participate in at least four extracurricular activities organized by Istanbul Gedik University. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Upon successful completion of the program, graduates can take the Vertical Transfer Exam (DGS) administered by ÖSYM and transfer to related departments such as Chemistry, Biochemistry, Chemical Engineering, Chemical Engineering and Applied Chemistry, Chemistry and Process Engineering, Environmental Engineering, Fiber and Polymer Engineering, Materials Engineering, Materials Science and Engineering, Nanoscience and Nanotechnology, and Polymer Engineering. | |
Legal Basis | 1. Law No. 2547 on Higher Education 1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times. | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030018919
The Chemical Technology Program aims to train graduates who can work in the subfields of chemistry technology across a wide range of industries. These graduates are expected to understand the importance of lifelong learning and continue their professional development by pursuing a bachelor's degree or obtaining professional qualification certificates and certifications. The program also seeks to develop individuals who are aware of their professional and social responsibilities, creative, entrepreneurial, and respectful of societal values. Graduates are trained to combine their knowledge with practical experience to contribute effectively to their chosen industries.
Education and training are conducted as formal education. Additionally, practical training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions or as internships and workplace training in industries and businesses
- Understand the fundamental concepts of chemistry and establish connections with other disciplines.
- Acquire the ability to apply, interpret, and report the basic principles of chemistry in laboratory practices.
- Use the necessary computer knowledge for the chemistry field in practice.
- Effectively present ideas in both written and oral communication and express them clearly.
- Recognize the importance of individual and group work in processes and laboratory practices, take responsibility in group projects, conduct research, and prepare reports.
- Apply workplace safety rules in the industry, work with environmental sensitivity, adhere to quality assurance standards, and have knowledge of occupational safety.
- Develop the ability to use chemical formulas and equations, set up chemical processes in laboratories, and solve problems that may arise during processes.
- Operate essential tools, equipment, and machinery in the chemistry sector and perform basic instrumental analyses.
- Possess a level of foreign language knowledge sufficient to follow innovations in the field and communicate with stakeholders.
- Adopt the importance of lifelong learning, develop themselves in topics related to their field, and make career plans.
In order to evaluate education and training, various measurement and evaluation methods such as midterm and final exams, as well as homework, practice, project and report are used according to the course content. They are scored and lettered as shown in the table below.
Course Grade Point Range Coefficient
AA 88-100 4.0
BA 81-87 3.5
BB 76-80 3.0
CB 65-75 2.5
CC 55-64 2.0
DC 45-54 1.5
DD 40-44 1.0
FD 30-39 0.5
FF 0-29 0
Z (COMPULSORY COURSE)
S (ELECTIVE COURSE)
GM (DID NOT ENTER)
TK (REPEAT)
TR (TRANSFER)
G (PASSED)
K (FAILED)
DZ (NOT ATTENDED)
ERA (ERASMUS)
ÖD (STUDENT EXCHANGE)
In order to monitor the quality of higher education programs;
YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education and training and other activities carried out in higher education institutions.
“University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions every year. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:
1. Creation and Approval of Curriculum:
1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.3. The curriculum of the National Core Curriculum is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being approved by the relevant Deans Council.
2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.
4. Self-Assessment-External Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Assessment Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared by YÖKAK regarding the external assessment of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.
Chemical Technology Associate Degree Program was accredited by the Vocational Education Evaluation and Accreditation Association (MEDEK) in 2025.
Accreditation Start/End Dates: 01.01.2025 / 31.12.2028
Student admission to the Electrical Associate Degree Program at Gedik Vocational School, Istanbul Gedik University is carried out centrally according to the Higher Education Transition Exam (YGS) and TYT score type organized by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM). In addition to students who come through central placement, student admissions are also made within the framework of horizontal transfer, foreign student exam (YÖS) and double major programs. Student admissions to our program are made according to the central placement score within the quotas of the Assessment, Selection and Placement Center, and the main criteria related to the mentioned systems are determined by the Council of Higher Education. For students who want to transfer to our program from another university, it is done within the scope of the Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions and in accordance with the Istanbul Gedik University Horizontal Transfer Directive for Associate and Undergraduate Programs.
Upon successful completion of the program, graduates can take the Vertical Transfer Exam (DGS) administered by ÖSYM and transfer to related departments such as Chemistry, Biochemistry, Chemical Engineering, Chemical Engineering and Applied Chemistry, Chemistry and Process Engineering, Environmental Engineering, Fiber and Polymer Engineering, Materials Engineering, Materials Science and Engineering, Nanoscience and Nanotechnology, and Polymer Engineering.
1. Law No. 2547 on Higher Education
1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
The qualification is valid at all times.
