Yeterlilik Kodu | TR0030010680 | |
Yeterlilik Adı | Kimya Eğitimi Tezli Yüksek Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Atatürk Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Atatürk Üniversitesi Rektörlüğü Üniversite Mahallesi Prof. Dr. Hikmet Koçak Sokak No : 8 P.K : 25050 Yakutiye / Erzurum | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.atauni.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 7 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 7 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Eğitim bilimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Eğitim Bilimleri Enstitüsünün belirlediği alanlarda lisans diplomasına ve programın ilgili olduğu puan türünde en az 55 ALES puanına sahip olmak. Başvuran adaylar ALES puanının %60 ı ile lisans AGNO’sunun % 40 ının toplamı en az 55 olmak şartı ile ve en yüksek puan alan adaydan başlamak üzere sıralanır. Yabancı adayların, ilgili anabilim dalında YÖK tarafından denkliği tanınan bir lisans diplomasına sahip olmaları ve Türk dili sınavından 100 üzerinden en az 70 puan almaları gerekmektedir. | |
Başarma Şartları | Adayın, en az 21 kredilik dersi başarı ile tamamlaması ve hazırlayacağı Yüksek Lisans Tezini jüri önünde başarı ile savunması gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Yüksek lisans eğitimini tamamlayan adaylar, resmi veya özel eğitim kurumlarında uzman öğretmen ve üniversitelerde akademisyen olarak görev alabilmektedirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030010680
- Kimya konu alanı kavramlarını, pedagojik formasyon alanı, bilimsel araştırma yöntemleri ve genel kültür alanı bilgilerini ilişkisel bir biçimde bilir.
- Kimya eğitiminde kullanılan öğrenme/öğretme kuram ve yaklaşımlarını bilir ve bunlarla ilgili uygulamalar tasarlayarak gerçekleştirir.
- Akademik hayatın gerektirdiği etik duyarlılıkları gösterir.
- Problemlerin çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünür.
- Kimya eğitimi ile ilgili formal ve informal ortamlara katılarak belirlenecek politikalara katkı sağlar.
- Aktif öğrenme yaklaşımlarını kullanarak bilgi edinir.
- Kimya eğitimi ve diğer alanlardaki bilim insanları ile iletişim ve işbirliğine önem verir.
- Bir yabancı dili, alanındaki literatürü takip edebilecek ve bu dili yazılı ve sözlü iletişimlerinde kullanabilecek düzeyde bilir.
- Eğitim, öğretim ve araştırma faaliyetlerinde modern bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili bir biçimde kullanır.
- Araştırmalarında öğrencilerin kimya kavramlarını irdeler ve kimya kavramlarının etkili öğretimi için yenilikler yapar.
- Etkili kimya öğretimi için bilgi sağlayacak özgün ulusal ve uluslar arası bilimsel araştırmalar tasarlayıp yapar.
Eğitim Bilimleri Enstitüsünün belirlediği alanlarda lisans diplomasına ve programın ilgili olduğu puan türünde en az 55 ALES puanına sahip olmak. Başvuran adaylar ALES puanının %60 ı ile lisans AGNO’sunun % 40 ının toplamı en az 55 olmak şartı ile ve en yüksek puan alan adaydan başlamak üzere sıralanır. Yabancı adayların, ilgili anabilim dalında YÖK tarafından denkliği tanınan bir lisans diplomasına sahip olmaları ve Türk dili sınavından 100 üzerinden en az 70 puan almaları gerekmektedir.
Yüksek lisans eğitimini tamamlayan adaylar, resmi veya özel eğitim kurumlarında uzman öğretmen ve üniversitelerde akademisyen olarak görev alabilmektedirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030010680 | |
Qualification Title | Chemistry Education Master Degree | |
Awarding Body | Atatürk University | |
Awarding Body Contact | Atatürk University | |
Awarding Body Url | http://www.atauni.edu.tr/ | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 7 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 7 | |
Thematic Areas | Education science | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description |
| |
Key Competencies | - | |
Further Info | The examination, assessment and evaluation requirements are defined by each course. For more information please refer to Course Information Package. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Admission and registration requirements for the master program in chemistry education are holding an undergraduate diploma in the related areas identify by the graduate school, and having a score of at least 55 from the National Academic Staff & Graduate Education Exam (ALES). To be eligible for admission 60% of the ALES score and 40% of the GPA has to be at least 55 (out of 100). The placement is made according to the highest average scores. Foreign students have to obtain an equivalence document of their graduate diploma from Higher Education Council of Turkey (YÖK) and have to have a Turkish score of B2 (according to the European Language Portfolio) or 70 (out of 100). The application announcement is made a month before the fall and spring semesters start at the Atatürk University Graduate school of Education Sciences web site at http://www.atauni.edu.tr/#birim=egitim-bilimleri-enstitusu. | |
Conditions for Success | The students have to successfully complete 90-120 ECTS from thought courses and prepare and successfully defend a Master thesis. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Candidates who have completed a master's degree can work as specialist teachers and academics in universities at public or private educational institutions. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | - | |
Url | Open Address |
TR0030010680
- Know the essential chemistry content and concepts, pedagogical content knowledge, scientific research methods, general knowledge of the area, be able to relate and apply them into practice.
- Know the contemporary learning theories and teaching approaches used in chemistry education, and design teaching practices and apply them into practice.
- Follow the ethical considerations.
- Have critical thinking and creative problem solving skills.
- Joins formal and informal platforms which develops policies in chemistry education and make contributions.
- Acquires knowledge using active learning approaches.
- Values the communication and collaboration with other scientist both in chemistry education and related areas.
- Know at least a foreign language at the level of understanding the research done in this language and contributes to this literature both orally and literally.
- Uses the contemporary information and communication technologies effectively in teaching and research practices.
- Investigates students’ understandings of chemistry concepts and provides innovative approaches to tech those concepts.
- Design and apply innovative research studies in chemistry education at national and international level.
The examination, assessment and evaluation requirements are defined by each course. For more information please refer to Course Information Package.
Admission and registration requirements for the master program in chemistry education are holding an undergraduate diploma in the related areas identify by the graduate school, and having a score of at least 55 from the National Academic Staff & Graduate Education Exam (ALES). To be eligible for admission 60% of the ALES score and 40% of the GPA has to be at least 55 (out of 100). The placement is made according to the highest average scores. Foreign students have to obtain an equivalence document of their graduate diploma from Higher Education Council of Turkey (YÖK) and have to have a Turkish score of B2 (according to the European Language Portfolio) or 70 (out of 100). The application announcement is made a month before the fall and spring semesters start at the Atatürk University Graduate school of Education Sciences web site at http://www.atauni.edu.tr/#birim=egitim-bilimleri-enstitusu.
Candidates who have completed a master's degree can work as specialist teachers and academics in universities at public or private educational institutions.