Yeterlilik Kodu

TR0030010679

Yeterlilik Adı
Kimya Eğitimi Doktora Diploması
Sorumlu KurumAtatürk Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiAtatürk Üniversitesi Rektörlüğü Üniversite Mahallesi Prof. Dr. Hikmet Koçak Sokak No : 8 P.K : 25050 Yakutiye / Erzurum
Sorumlu Kurum URLhttp://www.atauni.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 8
Sınıflandırma (Tematik Alan)Kimya
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Kimya konu alanı kavramlarını, pedagojik formasyon alanı, bilimsel araştırma yöntemleri ve genel kültür alanı bilgilerini ilişkisel bir biçimde bilir.
  • Kimya eğitiminde kullanılan öğrenme/öğretme kuram ve yaklaşımlarını bilir ve bunlarla ilgili uygulamalar tasarlayarak gerçekleştirir.
  • Akademik hayatın gerektirdiği etik duyarlılıkları gösterir.
  • Problemlerin çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünür.
  • Kimya eğitimi ile ilgili formal ve informal ortamlara katılarak belirlenecek politikalara katkı sağlar.
  • Aktif öğrenme yaklaşımlarını kullanarak bilgi edinir.
  • Kimya eğitimi ve diğer alanlardaki bilim insanları ile iletişim ve işbirliğine önem verir.
  • Bir yabancı dili, alanındaki literatürü takip edebilecek ve bu dili yazılı ve sözlü iletişimlerinde kullanabilecek düzeyde bilir.
  • Eğitim, öğretim ve araştırma faaliyetlerinde modern bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili bir biçimde kullanır.
  • Araştırmalarında öğrencilerin kimya kavramlarını irdeler ve kimya kavramlarının etkili öğretimi için yenilikler yapar.
  • Etkili kimya öğretimi için bilgi sağlayacak özgün ulusal ve uluslar arası bilimsel araştırmalar tasarlayıp yapar.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri -
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Doktora programına başvurabilmek için adayların; bir lisans veya yüksek lisans diplomasına sahip olmaları gerekir. Yüksek lisans diplomasıyla başvuranlardan, ilgili ALES puanının en az 55 olması şartı aranır. Lisansla birleştirilmiş tezsiz yüksek lisans diploması ile doktora programına başvurabilmek için, ilgili ALES puanının en az 85 puan olması şartı aranır.

Başarma ŞartlarıAdayın, en az 21 Kredi saatlik dersi (7 adet) minimum CB 75 notu ile başarması, toplamda en az 180-240 AKTS biriminde akademik faaliyeti başarmış olması, yeterlik sınavında başarılı olması, doktora tez önerisinin tez izleme komitesince kabul edilmiş olması ve alanında Doktora tezi hazırlaması ve tez savunmasında başarılı olması gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezun olan öğrencilerimiz üniversitelerde akademisyen olarak görev alabilmektedir.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030010679


Yeterlilik Adı
Kimya Eğitimi Doktora Diploması

Sorumlu Kurum
Atatürk Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Atatürk Üniversitesi Rektörlüğü Üniversite Mahallesi Prof. Dr. Hikmet Koçak Sokak No : 8 P.K : 25050 Yakutiye / Erzurum

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
8

TYÇ Seviyesi
8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Kimya konu alanı kavramlarını, pedagojik formasyon alanı, bilimsel araştırma yöntemleri ve genel kültür alanı bilgilerini ilişkisel bir biçimde bilir.
  • Kimya eğitiminde kullanılan öğrenme/öğretme kuram ve yaklaşımlarını bilir ve bunlarla ilgili uygulamalar tasarlayarak gerçekleştirir.
  • Akademik hayatın gerektirdiği etik duyarlılıkları gösterir.
  • Problemlerin çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünür.
  • Kimya eğitimi ile ilgili formal ve informal ortamlara katılarak belirlenecek politikalara katkı sağlar.
  • Aktif öğrenme yaklaşımlarını kullanarak bilgi edinir.
  • Kimya eğitimi ve diğer alanlardaki bilim insanları ile iletişim ve işbirliğine önem verir.
  • Bir yabancı dili, alanındaki literatürü takip edebilecek ve bu dili yazılı ve sözlü iletişimlerinde kullanabilecek düzeyde bilir.
  • Eğitim, öğretim ve araştırma faaliyetlerinde modern bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili bir biçimde kullanır.
  • Araştırmalarında öğrencilerin kimya kavramlarını irdeler ve kimya kavramlarının etkili öğretimi için yenilikler yapar.
  • Etkili kimya öğretimi için bilgi sağlayacak özgün ulusal ve uluslar arası bilimsel araştırmalar tasarlayıp yapar.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
-

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Doktora programına başvurabilmek için adayların; bir lisans veya yüksek lisans diplomasına sahip olmaları gerekir. Yüksek lisans diplomasıyla başvuranlardan, ilgili ALES puanının en az 55 olması şartı aranır. Lisansla birleştirilmiş tezsiz yüksek lisans diploması ile doktora programına başvurabilmek için, ilgili ALES puanının en az 85 puan olması şartı aranır.


Başarma Şartları
Adayın, en az 21 Kredi saatlik dersi (7 adet) minimum CB 75 notu ile başarması, toplamda en az 180-240 AKTS biriminde akademik faaliyeti başarmış olması, yeterlik sınavında başarılı olması, doktora tez önerisinin tez izleme komitesince kabul edilmiş olması ve alanında Doktora tezi hazırlaması ve tez savunmasında başarılı olması gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezun olan öğrencilerimiz üniversitelerde akademisyen olarak görev alabilmektedir.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030010679

Qualification Title
Chemistry Education Master Degree
Awarding BodyAtatürk University
Awarding Body ContactAtatürk University
Awarding Body Urlhttp://www.atauni.edu.tr/
OrientationAcademic
EQF Level8
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 8
Thematic AreasChemistry
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description
  • Know the essential chemistry content and concepts, pedagogical content knowledge, scientific research methods, general knowledge of the area, be able to relate them.
  • Know the contemporary learning theories and teaching approaches used in chemistry education, and design teaching practices and apply them into practice.
  • Follow the ethical considerations.
  • Have critical thinking and creative problem solving skills.
  • Joins formal and informal platforms which develops policies in chemistry education and make contributions.
  • Acquires knowledge using active learning approaches.
  • Values the communication and collaboration with other scientist both in chemistry education and related areas.
  • Know at least a foreign language at the level of understanding the research done in this language and contributes to this literature both orally and literally.
  • Uses the contemporary information and communication technologies effectively in teaching and research practices.
  • Investigates students’ understandings of chemistry concepts and provides innovative approaches to tech those concepts.
  • Design and apply innovative research studies in chemistry education at national and international level.
Key Competencies-
Further Info

The examination, assessment and evaluation requirements are defined by each course. For more information please refer to Course Information Package.

Quality Assurance-
Access Requirements

Doctoral candidates have to hold at least a Master degree at the related area and have to have a minimum score of 55 from the National Academic Staff & Graduate Education Exam (ALES). Doctoral candidates holding a Bachelor degree combined with Master Degree have to have a minimum score of 85 from the National Academic Staff & Graduate Education Exam (ALES). In addition, the total of 60% of ALES score, 30% of undergraduate graduation score and 10% of written exam score must be at least 90 points. In addition each doctoral candidate has to have a minimum score of 55 from the Foreign Language Exam for Inter-universities Board (ÜDS) or equivalent of these scores from a foreign language exam which is approved by the Inter-university Board. Candidates, with a master degree, appliliyng to PhD program must have at least 65 points, consisting of 60% of the relevant ALES score, 30% of the undergraduate graduation grade and 10% of the written exam score. The placement is made according to the highest average scores. Foreign students have to obtain an equivalence document of their graduate diploma from Higher Education Council of Turkey (YÖK) and have to have a Turkish score of B2 (according to the European Language Portfolio) or 70 (out of 100). The application announcement is made a month before the fall and spring semesters start at the Atatürk University Graduate school of Education Sciences web site at http://www.atauni.edu.tr/#birim=egitim-bilimleri-enstitusu.

Conditions for SuccessThe students have to successfully complete a minimum of 7 graduate courses or 21 local credits (equivalent to 180-240 ECTS) from taught courses delivered within the graduate program of the department and in related fields, achieve a CGPA of at least 75 out of 100 (equivalent to BC), pass the doctoral upgrade exam, the thesis proposal has to be approved by the thesis advisory board and prepare and successfully defend a doctoral thesis.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduated students can work as academicians in universities and also teachers in the schools.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)-
Url Open Address
Qualification Code

TR0030010679


Qualification Title
Chemistry Education Master Degree

Awarding Body
Atatürk University

Awarding Body Contact
Atatürk University

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
8

TQF Level
8
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
  • Know the essential chemistry content and concepts, pedagogical content knowledge, scientific research methods, general knowledge of the area, be able to relate them.
  • Know the contemporary learning theories and teaching approaches used in chemistry education, and design teaching practices and apply them into practice.
  • Follow the ethical considerations.
  • Have critical thinking and creative problem solving skills.
  • Joins formal and informal platforms which develops policies in chemistry education and make contributions.
  • Acquires knowledge using active learning approaches.
  • Values the communication and collaboration with other scientist both in chemistry education and related areas.
  • Know at least a foreign language at the level of understanding the research done in this language and contributes to this literature both orally and literally.
  • Uses the contemporary information and communication technologies effectively in teaching and research practices.
  • Investigates students’ understandings of chemistry concepts and provides innovative approaches to tech those concepts.
  • Design and apply innovative research studies in chemistry education at national and international level.

Key Competencies
-

Further Info

The examination, assessment and evaluation requirements are defined by each course. For more information please refer to Course Information Package.


Quality Assurance
-

Access Requirements

Doctoral candidates have to hold at least a Master degree at the related area and have to have a minimum score of 55 from the National Academic Staff & Graduate Education Exam (ALES). Doctoral candidates holding a Bachelor degree combined with Master Degree have to have a minimum score of 85 from the National Academic Staff & Graduate Education Exam (ALES). In addition, the total of 60% of ALES score, 30% of undergraduate graduation score and 10% of written exam score must be at least 90 points. In addition each doctoral candidate has to have a minimum score of 55 from the Foreign Language Exam for Inter-universities Board (ÜDS) or equivalent of these scores from a foreign language exam which is approved by the Inter-university Board. Candidates, with a master degree, appliliyng to PhD program must have at least 65 points, consisting of 60% of the relevant ALES score, 30% of the undergraduate graduation grade and 10% of the written exam score. The placement is made according to the highest average scores. Foreign students have to obtain an equivalence document of their graduate diploma from Higher Education Council of Turkey (YÖK) and have to have a Turkish score of B2 (according to the European Language Portfolio) or 70 (out of 100). The application announcement is made a month before the fall and spring semesters start at the Atatürk University Graduate school of Education Sciences web site at http://www.atauni.edu.tr/#birim=egitim-bilimleri-enstitusu.


Conditions for Success
The students have to successfully complete a minimum of 7 graduate courses or 21 local credits (equivalent to 180-240 ECTS) from taught courses delivered within the graduate program of the department and in related fields, achieve a CGPA of at least 75 out of 100 (equivalent to BC), pass the doctoral upgrade exam, the thesis proposal has to be approved by the thesis advisory board and prepare and successfully defend a doctoral thesis.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduated students can work as academicians in universities and also teachers in the schools.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)
-

Url
Open Address