Yeterlilik Kodu | TR0030219006 | |
Yeterlilik Adı | Kimya Doktora Diploması | |
Sorumlu Kurum | Muş Alparslan Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Muş Alparslan Üniversitesi Külliyesi, Diyarbakır Yolu 7. km, 49250 Merkez/Muş | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.alparslan.edu.tr | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 8 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 8 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Kimya | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | Lisans yeterliliklerine dayalı on yarıyıl, tezli yüksek lisans yeterliklerine dayalı sekiz yarıyıllık programı kapsayan, öğrenciye bağımsız araştırma yapma, bilimsel problemleri, verileri geniş ve derin bir bakış açısı ile irdeleyerek yorum yapma, analiz etme ve yeni sentezlere ulaşmak için gerekli becerileri kazandırmayı amaçlayan bir yükseköğretim programıdır. | |
Öğrenme Ortamları | Öğrenme örgün öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki araştırma merkezleri ve laboratuvarda yapılmaktadır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere en ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Her ders için 1 arasınav, 1 yarıyıl sınavı olmak üzere iki sınav yapılır. Sınavların % ağırlık ortalaması %40-%60dir. Ders dönemini başarıyla tamamlayıp seminer vermiş olmak. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir doktora programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Doktora programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; doktora diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. | |
Giriş Şartı | Kimya alanında tezli yüksek lisans yapmış olmak. ALESten en az 55 puan almış olmak. YÖKün kabul ettiği yabancı dil sınavlarının en az birinden 55 puan almış olmak. | |
Başarma Şartları | Ders dönemini başarıyla tamamlayıp seminer vermiş olmak. Ders, seminer ve tez savunmasını başarı ile tamamlamış olmak. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Doktora derecesine sahip kimyagerler, sanayileşmiş bir ülkenin en çok gereksinim duyduğu kişilerdir. Çalışma alanları oldukça geniştir. Petrol ürünleri, kimyasal madde, ilaç, boya, gıda, metal, kağıt, plastik, temizlik maddeleri, kozmetik, tekstil gibi alanların doğrudan; makine, maden gibi dalların da dolaylı olarak kimyayla ilgisi olduğundan, bütün bu iş alanlarında iş bulabilirler. Sanayide kalite kontrol, üretim ve arge (araştırma geliştirme) olmak üzere üç temel bölümde görev alabilirler. Araştırma laboratuarlarında üst düzeyde görev alabilecekleri gibi,üniversitelerde akademik kariyer de yapabilirler. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği 3. Eczacılıkta Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği 4. Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği 5. Veteriner Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030219006
Lisans yeterliliklerine dayalı on yarıyıl, tezli yüksek lisans yeterliklerine dayalı sekiz yarıyıllık programı kapsayan, öğrenciye bağımsız araştırma yapma, bilimsel problemleri, verileri geniş ve derin bir bakış açısı ile irdeleyerek yorum yapma, analiz etme ve yeni sentezlere ulaşmak için gerekli becerileri kazandırmayı amaçlayan bir yükseköğretim programıdır.
Öğrenme örgün öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki araştırma merkezleri ve laboratuvarda yapılmaktadır.
- Yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak,alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
- Kimya alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır ve aktarır.
- Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerisini geliştirir. Kimya alanına yenilik getiren yeni bir düşünce, yöntem ve/veya uygulama geliştirir, ya da bilinen bir düşünce, yöntem ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular.
- Kimya ile ilgili özgün bir konuyu bağımsız olarak araştırır, kavrar, araştırma sürecini tasarlar, uygular ve sonuçlandırır.
- Kimya ve ilgili alanlarda sonuçlandırdığı özgün araştırmanın en az bir bölümünü ulusal ve/veya uluslar arası alanlarda yayınlayıp alanındaki bilginin sınırlarını genişleterek bilime katkıda bulunur.
- Kimya ve ilgili alanlardaki çalışmalarda araştırma yöntemlerini, kazandığı en üst düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak uygulayabilir.
- Kimya ve diğer ilgili alanlardaki yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
- Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.
- Ulusal ve uluslar arası bilimsel araştırma gruplarında bilimsel araştırma yapar.
- Uzman kişiler ile kimya alanında konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.
- Kimya ve ilgili alanlardaki güncel gelişmeleri, bilimsel, teknolojik ilerlemeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara aktararak yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere en ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Her ders için 1 arasınav, 1 yarıyıl sınavı olmak üzere iki sınav yapılır. Sınavların % ağırlık ortalaması %40-%60dir. Ders dönemini başarıyla tamamlayıp seminer vermiş olmak.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesini yapar.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde doktora programlarının kalite güvencesi şu şekilde sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir doktora programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Doktora programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; doktora diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Kimya alanında tezli yüksek lisans yapmış olmak. ALESten en az 55 puan almış olmak. YÖKün kabul ettiği yabancı dil sınavlarının en az birinden 55 puan almış olmak.
Doktora derecesine sahip kimyagerler, sanayileşmiş bir ülkenin en çok gereksinim duyduğu kişilerdir. Çalışma alanları oldukça geniştir. Petrol ürünleri, kimyasal madde, ilaç, boya, gıda, metal, kağıt, plastik, temizlik maddeleri, kozmetik, tekstil gibi alanların doğrudan; makine, maden gibi dalların da dolaylı olarak kimyayla ilgisi olduğundan, bütün bu iş alanlarında iş bulabilirler. Sanayide kalite kontrol, üretim ve arge (araştırma geliştirme) olmak üzere üç temel bölümde görev alabilirler. Araştırma laboratuarlarında üst düzeyde görev alabilecekleri gibi,üniversitelerde akademik kariyer de yapabilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
3. Eczacılıkta Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği
4. Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği
5. Veteriner Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030219006 | |
Qualification Title | Kimya Doktora DOCTORATE | |
Awarding Body | MUŞ ALPARSLAN UNIVERSITY | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://www.alparslan.edu.tr | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 8 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 8 | |
Thematic Areas | Chemistry | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Based on masters level qualifications, it develops and deepens the current and advanced knowledge in the field with original thought and research at the level of expertise, and reaches original definitions that will bring innovation to the field. Evaluates, uses and transfers new knowledge in the field of chemistry with a systematic approach. It develops creative and critical thinking, problem solving and decision making skills. Develops a new idea, method and/or application that brings innovation to the field of chemistry, or applies a known idea, method and/or application to a different field. Independently researches, comprehends, designs, implements and concludes the research process on a unique subject related to chemistry. It contributes to science by expanding the boundaries of knowledge in the field by publishing at least a part of the original research it has concluded in chemistry and related fields in national and/or international fields. Can apply research methods in studies in chemistry and related fields, using the highest level of knowledge and skills. Performs critical analysis, synthesis and evaluation of new and complex ideas in chemistry and other related fields. Leads in environments that require the resolution of unique and interdisciplinary problems. Conducts scientific research in national and international scientific research groups. She/He defends her original views in the discussion of issues in the field of chemistry with experts and establishes an effective communication showing her competence in the field. It contributes to the process of becoming an information society of the society in which it lives and maintaining it by transferring current developments, scientific and technological advances in chemistry and related fields, and its own studies to groups in and outside its field. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | For each course, there are two exams, 1 midterm and 1 semester exam. The weighted average of the exams is 40%-60%. To successfully complete the course period and give a seminar. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Having a masters degree in chemistry. To have at least 55 points in ALES. To have received 55 points from at least one of the foreign language exams accepted by YÖK. | |
Conditions for Success | To successfully complete the course period and give a seminar. To have successfully completed the course, seminar and thesis defense. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Chemists with doctoral degrees are the people an industrialized country needs most. Working areas are very wide. Directly in fields such as petroleum products, chemicals, pharmaceuticals, paints, food, metal, paper, plastic, cleaning agents, cosmetics, textiles; Since branches such as machinery and mining are indirectly related to chemistry, they can find jobs in all these business areas. They can take part in three basic departments: quality control, production and R&D (research and development) in the industry. They can take high-level positions in research laboratories as well as pursue academic careers in universities. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030219006
Based on masters level qualifications, it develops and deepens the current and advanced knowledge in the field with original thought and research at the level of expertise, and reaches original definitions that will bring innovation to the field. Evaluates, uses and transfers new knowledge in the field of chemistry with a systematic approach. It develops creative and critical thinking, problem solving and decision making skills. Develops a new idea, method and/or application that brings innovation to the field of chemistry, or applies a known idea, method and/or application to a different field. Independently researches, comprehends, designs, implements and concludes the research process on a unique subject related to chemistry. It contributes to science by expanding the boundaries of knowledge in the field by publishing at least a part of the original research it has concluded in chemistry and related fields in national and/or international fields. Can apply research methods in studies in chemistry and related fields, using the highest level of knowledge and skills. Performs critical analysis, synthesis and evaluation of new and complex ideas in chemistry and other related fields. Leads in environments that require the resolution of unique and interdisciplinary problems. Conducts scientific research in national and international scientific research groups. She/He defends her original views in the discussion of issues in the field of chemistry with experts and establishes an effective communication showing her competence in the field. It contributes to the process of becoming an information society of the society in which it lives and maintaining it by transferring current developments, scientific and technological advances in chemistry and related fields, and its own studies to groups in and outside its field.
For each course, there are two exams, 1 midterm and 1 semester exam. The weighted average of the exams is 40%-60%. To successfully complete the course period and give a seminar.
Having a masters degree in chemistry. To have at least 55 points in ALES. To have received 55 points from at least one of the foreign language exams accepted by YÖK.
Chemists with doctoral degrees are the people an industrialized country needs most. Working areas are very wide. Directly in fields such as petroleum products, chemicals, pharmaceuticals, paints, food, metal, paper, plastic, cleaning agents, cosmetics, textiles; Since branches such as machinery and mining are indirectly related to chemistry, they can find jobs in all these business areas. They can take part in three basic departments: quality control, production and R&D (research and development) in the industry. They can take high-level positions in research laboratories as well as pursue academic careers in universities.
Qualification is continuous