Yeterlilik Kodu

TR0030035400

Yeterlilik Adı
Kaynak Teknolojisi (Arifiye MYO) Ön Lisans Diploması
Sorumlu KurumSakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiSakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi 54050 Serdivan/SAKARYA
Sorumlu Kurum URLhttps://www.subu.edu.tr/tr
YönelimMesleki
AYÇ Seviyesi5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 5
Sınıflandırma (Tematik Alan)Malzemeler (cam, kağıt, plastik ve ahşap)
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO (08): 3119.08

ISCED (2013): 005.0715.004

KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2 Yıl
Program Profili (Amaç)

Programdan mezun olan öğrencilerin yakın gelecekte, Kaynak Teknolojisi alanında;

  • İşletmelerde üretim, Ar-ge, tasarım, proje, kalite kontrol veya bakım teknikeri olarak görev alan
  • Mesleki akademik kariyer gelişimlerine DGS ile YÖK’ ün belirlediği lisans programlarına geçiş yapıp devam edebilen
  • Kendi işletmelerini kurarak girişimci olan bireyler olmasıdır.
Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda atölyelerde ya da alanına uygun iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  1. Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
  2. İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
  3. Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.
  4. Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır.
  5. Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir.
  6. Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder.
  7. Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
  8. Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir.
  9. Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.
  10. Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.
  11. Kaynaklanabilir malzemeleri tanımlar.
  12. Talebe uygun kaynak yöntemlerini gerçekleştirir.
  13. Kaynaklı birleştirmelerin muayene yöntemlerini açıklar ve analiz eder.
  14. Kaynaklı konstrüksiyon projelerini okuyabilir ve hazırlayabilir.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.

  1. Okuma yazma yetkinliği
  2. Çoklu dil yetkinliği
  3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  4. Dijital yetkinlik
  5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  6. Vatandaşlık yetkinliği
  7. Girişimcilik yetkinliği
  8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  1. Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
  2. Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.
  3. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve/veya rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır.
  4. Her ders için ölçme ve değerlendirme sistemi, üniversitemiz Bilgi Yönetim Sistemi (BYS)’de bulunan ilgili dersin ders tanıtım sayfasında açıklanmıştır.
Kalite Güvencesi
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu” nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Türkiye'deki meslek yüksekokullarının farklı programlarını akredite edebilen MEDEK derneğinin akreditasyon şartları sağlanarak programın kalitesi güvence altına alışmıştır.

Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 01.01.2025/31.12.2028

Giriş Şartı

1. Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının ön lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.

2. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili ön lisans programına yerleştirilmiş olmak.

3. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, yükseköğretim kurumlarında özel yetenek sınavıyla öğrenci kabul eden programlar için ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yeterli puanı almış ve özel yetenek sınavını başarmış olmak.

Başarma ŞartlarıBu programdan mezun olabilmek için öğrencilerin; öğretim programlarında belirlenen tüm derslerden 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları ve 120 AKTS kredisi almaları zorunludur. Öğrencilerin stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Mesleki önlisans programlarından mezun olan öğrenciler, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler. Dikey geçiş kontenjanları ilişkili lisans programlarında belirlenmiş kontenjanın yüzde onunu geçmeyecek şekilde YÖK kararı ile belirlenir.
  • Mesleki önlisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından da eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı önlisans diploması alabilirler.
Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030035400


Yeterlilik Adı
Kaynak Teknolojisi (Arifiye MYO) Ön Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi 54050 Serdivan/SAKARYA

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Mesleki

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO (08): 3119.08

ISCED (2013): 005.0715.004


AYÇ Seviyesi
5

TYÇ Seviyesi
5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO (08): 3119.08

ISCED (2013): 005.0715.004


Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2 Yıl

Program Profili (Amaç)

Programdan mezun olan öğrencilerin yakın gelecekte, Kaynak Teknolojisi alanında;

  • İşletmelerde üretim, Ar-ge, tasarım, proje, kalite kontrol veya bakım teknikeri olarak görev alan
  • Mesleki akademik kariyer gelişimlerine DGS ile YÖK’ ün belirlediği lisans programlarına geçiş yapıp devam edebilen
  • Kendi işletmelerini kurarak girişimci olan bireyler olmasıdır.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda atölyelerde ya da alanına uygun iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  1. Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
  2. İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
  3. Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.
  4. Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır.
  5. Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir.
  6. Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder.
  7. Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
  8. Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir.
  9. Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.
  10. Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.
  11. Kaynaklanabilir malzemeleri tanımlar.
  12. Talebe uygun kaynak yöntemlerini gerçekleştirir.
  13. Kaynaklı birleştirmelerin muayene yöntemlerini açıklar ve analiz eder.
  14. Kaynaklı konstrüksiyon projelerini okuyabilir ve hazırlayabilir.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.

  1. Okuma yazma yetkinliği
  2. Çoklu dil yetkinliği
  3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  4. Dijital yetkinlik
  5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  6. Vatandaşlık yetkinliği
  7. Girişimcilik yetkinliği
  8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  1. Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
  2. Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.
  3. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve/veya rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır.
  4. Her ders için ölçme ve değerlendirme sistemi, üniversitemiz Bilgi Yönetim Sistemi (BYS)’de bulunan ilgili dersin ders tanıtım sayfasında açıklanmıştır.

Kalite Güvencesi
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu” nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Türkiye'deki meslek yüksekokullarının farklı programlarını akredite edebilen MEDEK derneğinin akreditasyon şartları sağlanarak programın kalitesi güvence altına alışmıştır.

Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 01.01.2025/31.12.2028


Giriş Şartı

1. Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının ön lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.

2. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili ön lisans programına yerleştirilmiş olmak.

3. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, yükseköğretim kurumlarında özel yetenek sınavıyla öğrenci kabul eden programlar için ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yeterli puanı almış ve özel yetenek sınavını başarmış olmak.


Başarma Şartları
Bu programdan mezun olabilmek için öğrencilerin; öğretim programlarında belirlenen tüm derslerden 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları ve 120 AKTS kredisi almaları zorunludur. Öğrencilerin stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Mesleki önlisans programlarından mezun olan öğrenciler, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler. Dikey geçiş kontenjanları ilişkili lisans programlarında belirlenmiş kontenjanın yüzde onunu geçmeyecek şekilde YÖK kararı ile belirlenir.
  • Mesleki önlisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından da eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı önlisans diploması alabilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030035400

Qualification Title
Welding Technology Associate Degree
Awarding BodySakarya University of Applied Sciences
Awarding Body ContactSakarya University of Applied Sciences, 54050 Serdivan /Sakarya
Awarding Body Urlhttps://www.subu.edu.tr/en
OrientationOccupational
EQF Level5
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 5
Thematic AreasMaterials (glass, paper, plastic and wood)
National Occupation Classification

ISCO (08): 3119.08

ISCED (2013): 005.0715.004

CategoryMain
Credit Value120
Program Duration2 Yıl
Program Profile

Students who graduate from the program in the near future, in the field of Welding Technology;

  • Working as production, R&D, design, project, quality control or maintenance technicians in enterprises
  • Can continue their professional academic career development by transferring to undergraduate programs determined by YÖK with DGS
  • Individuals who become entrepreneurs by establishing their own businesses.
Learning Environments

Education and training is carried out in the form of formal or distance education. In addition, practical training is carried out in laboratories and workshops within higher education institutions or in industry and workplaces compatible with the field as internships or workplace training.

Description

. Have basic, up-to-date and practical knowledge about the profession.

2. Have knowledge about occupational health and safety, environmental awareness and quality processes.

3. Follows current developments and applications for the profession and uses them effectively.

4. Uses information technologies (software, program, animation, etc.) related to the profession effectively.

5. Has the ability to independently evaluate professional problems and issues with an analytical and critical approach and to propose solutions.

6. To be able to present his/her thoughts at the level of knowledge and skills effectively through written and oral communication and express them clearly.

7. Takes responsibility as a team member to solve complex and unforeseen problems encountered in applications related to the field.

8. Has awareness of career management and lifelong learning.

9. Has social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, applying and announcing the results of the data related to the field.

10. Follows the information in the field and communicates with colleagues using a foreign language.

11. Defines weldable materials.

12. Realizes welding methods suitable for demand.

13. Explains and analyzes the inspection methods of welded joints.

14. Read and prepare welded construction projects.

Key Competencies

Has the key competencies listed below at pre-advanced level.

  • Literacy competence
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurship competence
  • Cultural awareness and expression
Further Info
  • Measurement and evaluation methods, types of exams and their contribution to the course grade are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Higher Education Council (YÖK).
  • Different methods such as homework, project, application, midterm and final exam are used in measurement and evaluation.
  • Letter and/or numeric grading systems are used to evaluate student achievement.
  • The measurement and evaluation system for each course is explained on the course description page of the relevant course in our university's Information Management System (BYS).
Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

  •  
  • YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.
  • “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared annually within the framework of the criteria determined by YÖK are published. Reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are also shared with the public by YÖK.
  • Every year, YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Quality assurance of associate degree programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curricula:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of associate degree departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each diploma program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

2. Assessment and Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each associate degree program will provide to the student is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in associate degree programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an associate degree diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the “Institutional Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

The quality of the program has been assured by meeting the accreditation requirements of the MEDEK association, which can accredit different programs of vocational colleges in Turkey. 

Association for Evaluation and Accreditation of Vocational Education (MEDEK)

Accreditation Start/End Date: 01.01.2025/31.12.2028

Access Requirements

1. To graduate from secondary education institutions or secondary education institutions of foreign countries whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and to meet the admission requirements for associate degree programs of higher education institutions.

2. To be placed in the relevant associate degree program of the higher education institution as a result of the central exam conducted by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM), whose procedures and principles are determined by YÖK.

3. To have obtained sufficient points as a result of the central exam conducted by ÖSYM for the programs that accept students with special talent exam in higher education institutions, whose procedures and principles are determined by YÖK, and to have succeeded in the special talent exam.

Conditions for SuccessIn order to graduate from the program, students are required to have a GPA of at least 2.00 out of 4.00 in all courses determined in the curriculum and to take 120 ECTS credits. Students are required to complete their internships in the specified time and characteristics.
Progression Paths (Relationship Type)
  •  
  • Students who graduate from vocational associate degree programs can make vertical transfer to undergraduate programs as a result of the Vertical Transfer Examination (DGS) conducted by ÖSYM. Vertical transfer quotas are determined by the decision of YÖK not to exceed ten percent of the quota determined in the related undergraduate programs.
  • Vocational associate degree students have the right to participate in double major programs opened by the higher education institutions where they are studying. Students enrolled in double major programs can take courses from both diploma programs simultaneously and if they are successful, they can receive two separate associate degree diplomas.
Legal Basis

1.Law No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030035400


Qualification Title
Welding Technology Associate Degree

Awarding Body
Sakarya University of Applied Sciences

Awarding Body Contact
Sakarya University of Applied Sciences, 54050 Serdivan /Sakarya

Awarding Body Url

Orientation
Occupational

National Occupation Classification

ISCO (08): 3119.08

ISCED (2013): 005.0715.004


EQF Level
5

TQF Level
5
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO (08): 3119.08

ISCED (2013): 005.0715.004


Category
Main

Credit Value
120

Program Duration
2 Yıl

Program Profile

Students who graduate from the program in the near future, in the field of Welding Technology;

  • Working as production, R&D, design, project, quality control or maintenance technicians in enterprises
  • Can continue their professional academic career development by transferring to undergraduate programs determined by YÖK with DGS
  • Individuals who become entrepreneurs by establishing their own businesses.

Learning Environments

Education and training is carried out in the form of formal or distance education. In addition, practical training is carried out in laboratories and workshops within higher education institutions or in industry and workplaces compatible with the field as internships or workplace training.


Description

. Have basic, up-to-date and practical knowledge about the profession.

2. Have knowledge about occupational health and safety, environmental awareness and quality processes.

3. Follows current developments and applications for the profession and uses them effectively.

4. Uses information technologies (software, program, animation, etc.) related to the profession effectively.

5. Has the ability to independently evaluate professional problems and issues with an analytical and critical approach and to propose solutions.

6. To be able to present his/her thoughts at the level of knowledge and skills effectively through written and oral communication and express them clearly.

7. Takes responsibility as a team member to solve complex and unforeseen problems encountered in applications related to the field.

8. Has awareness of career management and lifelong learning.

9. Has social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, applying and announcing the results of the data related to the field.

10. Follows the information in the field and communicates with colleagues using a foreign language.

11. Defines weldable materials.

12. Realizes welding methods suitable for demand.

13. Explains and analyzes the inspection methods of welded joints.

14. Read and prepare welded construction projects.


Key Competencies

Has the key competencies listed below at pre-advanced level.

  • Literacy competence
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurship competence
  • Cultural awareness and expression

Further Info
  • Measurement and evaluation methods, types of exams and their contribution to the course grade are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Higher Education Council (YÖK).
  • Different methods such as homework, project, application, midterm and final exam are used in measurement and evaluation.
  • Letter and/or numeric grading systems are used to evaluate student achievement.
  • The measurement and evaluation system for each course is explained on the course description page of the relevant course in our university's Information Management System (BYS).

Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

  •  
  • YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.
  • “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared annually within the framework of the criteria determined by YÖK are published. Reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are also shared with the public by YÖK.
  • Every year, YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Quality assurance of associate degree programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curricula:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of associate degree departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each diploma program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

2. Assessment and Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each associate degree program will provide to the student is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in associate degree programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an associate degree diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the “Institutional Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

The quality of the program has been assured by meeting the accreditation requirements of the MEDEK association, which can accredit different programs of vocational colleges in Turkey. 

Association for Evaluation and Accreditation of Vocational Education (MEDEK)

Accreditation Start/End Date: 01.01.2025/31.12.2028


Access Requirements

1. To graduate from secondary education institutions or secondary education institutions of foreign countries whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and to meet the admission requirements for associate degree programs of higher education institutions.

2. To be placed in the relevant associate degree program of the higher education institution as a result of the central exam conducted by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM), whose procedures and principles are determined by YÖK.

3. To have obtained sufficient points as a result of the central exam conducted by ÖSYM for the programs that accept students with special talent exam in higher education institutions, whose procedures and principles are determined by YÖK, and to have succeeded in the special talent exam.


Conditions for Success
In order to graduate from the program, students are required to have a GPA of at least 2.00 out of 4.00 in all courses determined in the curriculum and to take 120 ECTS credits. Students are required to complete their internships in the specified time and characteristics.

Progression Paths (Relationship Type)
  •  
  • Students who graduate from vocational associate degree programs can make vertical transfer to undergraduate programs as a result of the Vertical Transfer Examination (DGS) conducted by ÖSYM. Vertical transfer quotas are determined by the decision of YÖK not to exceed ten percent of the quota determined in the related undergraduate programs.
  • Vocational associate degree students have the right to participate in double major programs opened by the higher education institutions where they are studying. Students enrolled in double major programs can take courses from both diploma programs simultaneously and if they are successful, they can receive two separate associate degree diplomas.

Legal Basis

1.Law No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.


Url
Open Address