Yeterlilik Kodu | TR0030010689 | |
Yeterlilik Adı | Kamu Yönetimi Tezli Yüksek Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Atatürk Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Atatürk Üniversitesi Rektörlüğü Üniversite Mahallesi Prof. Dr. Hikmet Koçak Sokak No : 8 P.K : 25050 Yakutiye / Erzurum | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.atauni.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 7 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 7 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Yönetim ve idare | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Öğrencinin herhangi bir anabilim dalında tezli yüksek lisans programına başvurabilmesi için; enstitü kurulunun belirlediği alanda lisans diplomasına ve programın ilgili olduğu puan türünde en az 55 ALES puanına sahip olması gerekir. | |
Başarma Şartları | Tezli yüksek lisans programını tamamlama süresi dört yarıyıldır. Derslerini başarıyla tamamlayan öğrenci tezini en erken üçüncü yarıyıl final sınavlarının başlangıcında teslim edebilir. Tezli yüksek lisans programındaki bir öğrenci, elde ettiği sonuçları ilgili enstitü yönetim kurulu tarafından belirlenen yazım kurallarına uygun biçimde yazmak ve tezini jüri önünde sözlü olarak savunmak zorundadır. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlarımız kamu ve özel sektörde görev alabilirler. Çok geniş çalışma alanları vardır. Hem kamu hem de özel sektörde memur,teknik eleman,uzman, yönetici yardımcısı ve yönetici olarak çalışabilirler. Genellikle istihtam edildikleri alanlar kaymakam olarak içişleri bakanlığı, idari hakimlik, maliye bakanlığı, kamu ve özel bankalar, sayıştay vb. istihdam edebilirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030010689
- Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme.
- Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilmAlanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
- Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme,
- Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme.
- Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme.
- Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.
- Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
- Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.
- Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme.
- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi’nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme.
- Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme.
- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme.
- Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme.
- Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.
Öğrencinin herhangi bir anabilim dalında tezli yüksek lisans programına başvurabilmesi için; enstitü kurulunun belirlediği alanda lisans diplomasına ve programın ilgili olduğu puan türünde en az 55 ALES puanına sahip olması gerekir.
Mezunlarımız kamu ve özel sektörde görev alabilirler. Çok geniş çalışma alanları vardır. Hem kamu hem de özel sektörde memur,teknik eleman,uzman, yönetici yardımcısı ve yönetici olarak çalışabilirler. Genellikle istihtam edildikleri alanlar kaymakam olarak içişleri bakanlığı, idari hakimlik, maliye bakanlığı, kamu ve özel bankalar, sayıştay vb. istihdam edebilirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030010689 | |
Qualification Title | Public Administration Master Degree | |
Awarding Body | Atatürk University | |
Awarding Body Contact | Atatürk University | |
Awarding Body Url | http://www.atauni.edu.tr/ | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 7 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 7 | |
Thematic Areas | Management and administration | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | - | |
Key Competencies | - | |
Further Info | 70 % attendance is a must for graduate courses. Examinations may be written, oral or both and may include take-home as well as lab and computer work. At least one 1hr mid-term and one 2hr final plus a completion (in case final grades are insufficient) examination is administerd by the instructor. Course grades are based on term work (30 %) and final (or completion) exam (70 %) results. A student in MS (PhD) program is considered successful if course grade is at least 65 (75), out of 100. Course grades are then converted to equivalent letter grades according to the following scheme: Letter Coefficient Grade (100 based) AA 4,00 90 – 100 BA 3,50 85 – 89 BB 3,00 80 – 84 CB 2,50 75 – 79 CC 2,00 65 – 74 FF 0,00 0 – 64 G (Pass) M (Exempt) D (No attention) K (Fail) E (Incomplete) Letter grades (G), (M), (K) are not considered in GPA calculations. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Those who have a BS or equivalent degree in the fields accepted by the Grad School of Social Sciences and a grade of at least 55 in physical sciences tests of ALES qualify to apply for graduate programs for a Master’s degree in the respective field. All applications are evaluated by the Institute of Social sciences, thus must be submitted to the Institute directly. Placement is processed, starting with the most competitive candidate, according to a rating based on BA GPA (40 %) and ALES grade (60 %), within the quota allowed by the respective department by the Institute. Application Requirements for Foreign Nationals and Turks Abroad Foreign citizens who meet the requirements of YOK can apply graduate programs; such applicants and Turks living abroad must a) Have an equivalent BA or MA diploma from institutions accepted equivalent by YOK b) Prove proficiency in Turkish and in a second internationally spoken language. Admitted candidates may be required to enroll a scientific preparatory program, tailored by the respective department. | |
Conditions for Success | Master’s program with thesis must be completed in 4 semesters, including thesis work. The student who completed coursework can submit thesis no earlier than the end of 3rd semester. Thesis must be prepared in Turkish and in accordance with the spelling rules of the Graduate School. Thesis defense can in no case be shorter than 1hr and longer than 2 hr. If defense is successful, graduation and award of diploma follows submission of final bound copies of the thesis to the Institute of Social Sciences. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates can work in the public and private sectors. There is a very wide range of fields of study. Both public and private sector officials, technical staff, specialists, and administrators work as administrative assistant. Generally, areas in which district istihtam the interior ministry, the administrative judge, ministry of finance, both public and private banks, comptroller and so on. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | - | |
Url | Open Address |
TR0030010689
70 % attendance is a must for graduate courses. Examinations may be written, oral or both and may include take-home as well as lab and computer work. At least one 1hr mid-term and one 2hr final plus a completion (in case final grades are insufficient) examination is administerd by the instructor. Course grades are based on term work (30 %) and final (or completion) exam (70 %) results. A student in MS (PhD) program is considered successful if course grade is at least 65 (75), out of 100. Course grades are then converted to equivalent letter grades according to the following scheme: Letter Coefficient Grade (100 based) AA 4,00 90 – 100 BA 3,50 85 – 89 BB 3,00 80 – 84 CB 2,50 75 – 79 CC 2,00 65 – 74 FF 0,00 0 – 64 G (Pass) M (Exempt) D (No attention) K (Fail) E (Incomplete) Letter grades (G), (M), (K) are not considered in GPA calculations.
Those who have a BS or equivalent degree in the fields accepted by the Grad School of Social Sciences and a grade of at least 55 in physical sciences tests of ALES qualify to apply for graduate programs for a Master’s degree in the respective field. All applications are evaluated by the Institute of Social sciences, thus must be submitted to the Institute directly. Placement is processed, starting with the most competitive candidate, according to a rating based on BA GPA (40 %) and ALES grade (60 %), within the quota allowed by the respective department by the Institute. Application Requirements for Foreign Nationals and Turks Abroad Foreign citizens who meet the requirements of YOK can apply graduate programs; such applicants and Turks living abroad must a) Have an equivalent BA or MA diploma from institutions accepted equivalent by YOK b) Prove proficiency in Turkish and in a second internationally spoken language. Admitted candidates may be required to enroll a scientific preparatory program, tailored by the respective department.
Graduates can work in the public and private sectors. There is a very wide range of fields of study. Both public and private sector officials, technical staff, specialists, and administrators work as administrative assistant. Generally, areas in which district istihtam the interior ministry, the administrative judge, ministry of finance, both public and private banks, comptroller and so on.