Yeterlilik Kodu

TR0030033731

Yeterlilik Adı
Jeofizik Mühendisliği Doktora Diploması
Sorumlu Kurumİstanbul Üniversitesi - Cerrahpaşa
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiÜniversite, İstanbul Ünv. Cerrahpaşa Avcılar Kampüsü, 34320 Avcılar/İstanbul
Sorumlu Kurum URLhttps://iuc.edu.tr
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 8
Sınıflandırma (Tematik Alan)Yer bilimleri
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)
  • Lisans yeterliliklerine dayalı on yarıyıl, tezli yüksek lisans yeterliklerine dayalı sekiz yarıyıllık programı kapsayan, öğrenciye bağımsız araştırma yapma, bilimsel problemleri, verileri geniş ve derin bir bakış açısıyla irdeleyerek yorum yapma, analiz etme ve yeni sentezlere ulaşmak için gerekli becerileri kazandırmayı amaçlayan bir yükseköğretim programıdır. Sanatta Yeterlik: Özgün bir sanat eserinin ortaya konulmasını, müzik ve sahne sanatlarında ise üstün bir uygulama ve yaratıcılığı amaçlayan doktora eşdeğeri bir yükseköğretim programıdır. Diş Hekimliğinde Uzmanlık: Sağlık Bakanlığı tarafından düzenlenen esaslara göre yürütülen ve diş hekimlerine belirli alanlarda özel yetenek ve yetki sağlamayı amaçlayan doktoraya eşdeğer düzeyde bir eğitimdir.
Öğrenme Ortamları
  • Eğitim ve öğretim örgün bir şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki araştırma merkezleri ve laboratuvarlarda uygulamalı eğitimleryapılır.
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Bir öğrenme veya iş alanına ve bunların etkileşim içinde olduğu diğer alanlara ilişkin konularda en ileri düzeyde bilgiye ve yeni bilgiler üretme yeterliliğine sahiptir.
  • Araştırma ve inovasyonu gerçekleştirme sürecinde kritik problemleri çözmek için gerekli sentez ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahiptir.
  • Yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı kendi alanına taşır.
  • Duruma özgü, karmaşık ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.
  • Alanında sahip olduğu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, öğrenme gereksinimlerini belirler ve bunları karşılamaya yönelik hayat boyu öğrenme anlayışına sahiptir.
  • Alanındaki mesleki, bilimsel, teknolojik ilerlemelerle sosyal ve kültürel gelişmeleri takip ederek içinde bulunduğu ekibin hayat boyu öğrenme ihtiyaçlarını belirler; bunların karşılanmasına yönelik politikalar geliştirir ve içinde yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur.
  • Mesleki ve akademik alanlarda yeni fikirlerin ya da süreçlerin geliştirilmesinde özerk, özverili ve yenilikçi davranır.
  • Anadilinde yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar ve bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanır.
  • Alanına özgü bilişim teknolojilerini en ileri düzeyde kullanır.
  • Alanıyla ilgili konuları, alanında uzman veya uzman olmayan kişilerle tartışır ve onlarla etkili bir iletişim kurar.
  • Alanıyla ilgili verilerin toplanması, analiz edilmesi, sonuçlarının duyurulması aşamalarında karşılaşılan sorunların çözümünde akademik ve mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranır ve bu ilke ve değerlerin gelişimini destekler.
  • Toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket ederek sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler; bunlara yönelik politikaların tasarlanmasında liderlik yapar.
  • Temel insan hakları, kültürel ve evrensel değerler, sosyal adalet ve çevre konularında toplumun bilinçlenmesi için politikalar geliştirir.
  • Sağlıklı yaşam için gerekli tutum ve davranışlara sahiptir.
  • Ülkesinin sahip olduğu ve içinde yaşadığı toplumun itibar ettiği değerleri benimseyerek sosyal ilişkilerini düzenler.
  • Ülkesinin stratejik önceliklerini göz önünde tutarak sosyal ve ekonomik sorunlara çözüm getirecek en ileri düzeyde bilgi, beceri, tutum ve davranışlara sahiptir.
  • Tutum ve davranışlarında toplumun örf ve adetlerini, kendine özgü özelliklerini ve milli kültürünü önceler.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere en ileri düzeyde sahiptir.

Okuma yazma yetkinliği

Çoklu dil yetkinliği

Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

Dijital yetkinlik

Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

Vatandaşlık yetkinliği

Girişimcilik yetkinliği

Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

1. Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

2. Doktora derecesine sahip olmak için Doktora Yeterlilik Sınavında başarılı olunması ve tez çalışmasının ilgili enstitünün belirleyeceği tez jürisi tarafından başarılı kabul edilmesi gerekir.

3. Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.

4. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve/veya rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır.

5. Sanatta yeterlikte tez hazırlayan öğrenci, elde ettiği sonuçları, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmasını açıklayan ve belgeleyen metni, ilgili senato tarafından kabul edilen yazım kurallarına uygun biçimde yazarak tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmalarını jüri önünde sözlü olarak savunur.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı

1. Lisans veya tezli yüksek lisans diplomasına sahip olmak.

2. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, başvurulan programın puan türünde YÖK tarafından belirlenen minimum puandan az olmamak koşuluyla Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan ve ilgili yükseköğretim kurumunun senato kararı ile belirlenecek olan merkezi sınav puanına sahip olmak.

3. Güzel sanatlar fakültelerinin ve konservatuvarların sadece özel yetenek sınavı ile öğrenci kabul eden programlarının enstitülerdeki anabilim ve anasanat dallarına öğrenci kabulünde ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav puanı aranmaz.

4. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen ve ÖSYM tarafından yapılan Yabancı Dil sınavlarından ilgili yükseköğretim kurumunun senato kararı ile belirlenecek minimum puanı ya da ÖSYM tarafından eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil sınavlarından bu puan muadili bir puan almış olmak.

5. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, lisansüstü eğitim ve öğretimde öğrenci kabulüne ilişkin olarak yükseköğretim kurumunun senatosu/enstitüsü tarafından belirlenen şartları sağlamış olmak.

6. Tıp, diş hekimliği, veteriner ve eczacılık fakülteleri ile hazırlık sınıfı hariç en az on yarıyıl süreli lisans diplomasına veya Sağlık Bakanlığınca düzenlenen esaslara göre bir laboratuvar dalında kazanılan uzmanlık yetkisine sahip olmak.

Başarma Şartları1. Tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için 240 AKTS ders kredisinden az olmamak üzere asgari yedi ders, seminer, yeterlilik sınavı ve tez çalışmasını başarmak; varsa ilgili yükseköğretim kurumunun senatosunun/enstitüsünün belirlemiş olduğu diğer yükümlülükleri yerine getirmek. 2. Lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için 300 AKTS ders kredisinden az olmamak üzere asgari on dört ders, seminer, yeterlik sınavı ve tez çalışmasını başarmak; varsa ilgili yükseköğretim kurumunun belirlemiş olduğu diğer yükümlülükleri yerine getirmek. 3. Doktora programlarına kabul edilen öğrencilerden lisans veya yüksek lisans derecesini kabul edildikleri doktora programından farklı alanlarda almış olanlar ile lisans veya yüksek lisans derecesini kabul edildikleri yükseköğretim kurumu dışındaki yükseköğretim kurumlarından almış olan doktora programı adayları için eksikliklerini gidermek amacıyla en çok iki yarıyıllık bilimsel hazırlık programı uygulanabilir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)-
Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030033731


Yeterlilik Adı
Jeofizik Mühendisliği Doktora Diploması

Sorumlu Kurum
İstanbul Üniversitesi - Cerrahpaşa

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Üniversite, İstanbul Ünv. Cerrahpaşa Avcılar Kampüsü, 34320 Avcılar/İstanbul

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
8

TYÇ Seviyesi
8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)
  • Lisans yeterliliklerine dayalı on yarıyıl, tezli yüksek lisans yeterliklerine dayalı sekiz yarıyıllık programı kapsayan, öğrenciye bağımsız araştırma yapma, bilimsel problemleri, verileri geniş ve derin bir bakış açısıyla irdeleyerek yorum yapma, analiz etme ve yeni sentezlere ulaşmak için gerekli becerileri kazandırmayı amaçlayan bir yükseköğretim programıdır. Sanatta Yeterlik: Özgün bir sanat eserinin ortaya konulmasını, müzik ve sahne sanatlarında ise üstün bir uygulama ve yaratıcılığı amaçlayan doktora eşdeğeri bir yükseköğretim programıdır. Diş Hekimliğinde Uzmanlık: Sağlık Bakanlığı tarafından düzenlenen esaslara göre yürütülen ve diş hekimlerine belirli alanlarda özel yetenek ve yetki sağlamayı amaçlayan doktoraya eşdeğer düzeyde bir eğitimdir.

Öğrenme Ortamları
  • Eğitim ve öğretim örgün bir şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki araştırma merkezleri ve laboratuvarlarda uygulamalı eğitimleryapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Bir öğrenme veya iş alanına ve bunların etkileşim içinde olduğu diğer alanlara ilişkin konularda en ileri düzeyde bilgiye ve yeni bilgiler üretme yeterliliğine sahiptir.
  • Araştırma ve inovasyonu gerçekleştirme sürecinde kritik problemleri çözmek için gerekli sentez ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahiptir.
  • Yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı kendi alanına taşır.
  • Duruma özgü, karmaşık ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.
  • Alanında sahip olduğu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, öğrenme gereksinimlerini belirler ve bunları karşılamaya yönelik hayat boyu öğrenme anlayışına sahiptir.
  • Alanındaki mesleki, bilimsel, teknolojik ilerlemelerle sosyal ve kültürel gelişmeleri takip ederek içinde bulunduğu ekibin hayat boyu öğrenme ihtiyaçlarını belirler; bunların karşılanmasına yönelik politikalar geliştirir ve içinde yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur.
  • Mesleki ve akademik alanlarda yeni fikirlerin ya da süreçlerin geliştirilmesinde özerk, özverili ve yenilikçi davranır.
  • Anadilinde yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar ve bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanır.
  • Alanına özgü bilişim teknolojilerini en ileri düzeyde kullanır.
  • Alanıyla ilgili konuları, alanında uzman veya uzman olmayan kişilerle tartışır ve onlarla etkili bir iletişim kurar.
  • Alanıyla ilgili verilerin toplanması, analiz edilmesi, sonuçlarının duyurulması aşamalarında karşılaşılan sorunların çözümünde akademik ve mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranır ve bu ilke ve değerlerin gelişimini destekler.
  • Toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket ederek sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler; bunlara yönelik politikaların tasarlanmasında liderlik yapar.
  • Temel insan hakları, kültürel ve evrensel değerler, sosyal adalet ve çevre konularında toplumun bilinçlenmesi için politikalar geliştirir.
  • Sağlıklı yaşam için gerekli tutum ve davranışlara sahiptir.
  • Ülkesinin sahip olduğu ve içinde yaşadığı toplumun itibar ettiği değerleri benimseyerek sosyal ilişkilerini düzenler.
  • Ülkesinin stratejik önceliklerini göz önünde tutarak sosyal ve ekonomik sorunlara çözüm getirecek en ileri düzeyde bilgi, beceri, tutum ve davranışlara sahiptir.
  • Tutum ve davranışlarında toplumun örf ve adetlerini, kendine özgü özelliklerini ve milli kültürünü önceler.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere en ileri düzeyde sahiptir.

Okuma yazma yetkinliği

Çoklu dil yetkinliği

Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

Dijital yetkinlik

Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

Vatandaşlık yetkinliği

Girişimcilik yetkinliği

Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

1. Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

2. Doktora derecesine sahip olmak için Doktora Yeterlilik Sınavında başarılı olunması ve tez çalışmasının ilgili enstitünün belirleyeceği tez jürisi tarafından başarılı kabul edilmesi gerekir.

3. Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.

4. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve/veya rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır.

5. Sanatta yeterlikte tez hazırlayan öğrenci, elde ettiği sonuçları, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmasını açıklayan ve belgeleyen metni, ilgili senato tarafından kabul edilen yazım kurallarına uygun biçimde yazarak tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmalarını jüri önünde sözlü olarak savunur.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.


Giriş Şartı

1. Lisans veya tezli yüksek lisans diplomasına sahip olmak.

2. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, başvurulan programın puan türünde YÖK tarafından belirlenen minimum puandan az olmamak koşuluyla Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan ve ilgili yükseköğretim kurumunun senato kararı ile belirlenecek olan merkezi sınav puanına sahip olmak.

3. Güzel sanatlar fakültelerinin ve konservatuvarların sadece özel yetenek sınavı ile öğrenci kabul eden programlarının enstitülerdeki anabilim ve anasanat dallarına öğrenci kabulünde ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav puanı aranmaz.

4. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen ve ÖSYM tarafından yapılan Yabancı Dil sınavlarından ilgili yükseköğretim kurumunun senato kararı ile belirlenecek minimum puanı ya da ÖSYM tarafından eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil sınavlarından bu puan muadili bir puan almış olmak.

5. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, lisansüstü eğitim ve öğretimde öğrenci kabulüne ilişkin olarak yükseköğretim kurumunun senatosu/enstitüsü tarafından belirlenen şartları sağlamış olmak.

6. Tıp, diş hekimliği, veteriner ve eczacılık fakülteleri ile hazırlık sınıfı hariç en az on yarıyıl süreli lisans diplomasına veya Sağlık Bakanlığınca düzenlenen esaslara göre bir laboratuvar dalında kazanılan uzmanlık yetkisine sahip olmak.


Başarma Şartları
1. Tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için 240 AKTS ders kredisinden az olmamak üzere asgari yedi ders, seminer, yeterlilik sınavı ve tez çalışmasını başarmak; varsa ilgili yükseköğretim kurumunun senatosunun/enstitüsünün belirlemiş olduğu diğer yükümlülükleri yerine getirmek. 2. Lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için 300 AKTS ders kredisinden az olmamak üzere asgari on dört ders, seminer, yeterlik sınavı ve tez çalışmasını başarmak; varsa ilgili yükseköğretim kurumunun belirlemiş olduğu diğer yükümlülükleri yerine getirmek. 3. Doktora programlarına kabul edilen öğrencilerden lisans veya yüksek lisans derecesini kabul edildikleri doktora programından farklı alanlarda almış olanlar ile lisans veya yüksek lisans derecesini kabul edildikleri yükseköğretim kurumu dışındaki yükseköğretim kurumlarından almış olan doktora programı adayları için eksikliklerini gidermek amacıyla en çok iki yarıyıllık bilimsel hazırlık programı uygulanabilir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
-

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030033731

Qualification Title
GEOPHYSICS ENGINEERING, DOCTORAL PROGRAM (FORMAL EDUCATİON)
Awarding BodyIstanbul University - Cerrahpaşa
Awarding Body ContactIstanbul University-Cerrahpaşa Avcılar Campus, Bağlariçi Street. No:7, 34320 Avcılar/İstanbul
Awarding Body Urlhttps://iuc.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level8
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 8
Thematic AreasEarth sciences
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

This is a higher education program that comprises ten semesters based on undergraduate qualifications and eight semesters based on thesis-based master's qualifications. It aims to provide students with the skills necessary to conduct independent research, examine scientific problems, interpret data with a broad and deep perspective, analyze, and achieve new syntheses. Proficiency in Art: This is an advanced higher education program equivalent to a doctoral degree, which aims to create an original art piece, or in the fields of music and performing arts, to achieve outstanding performance and creativity. Specialization in Dentistry: This is a doctoral-level education conducted according to the principles established by the Ministry of Health, designed to provide dentists with specialized skills and authority in specific areas.

Learning Environments

Education and training are conducted in a formal setting. Additionally, practical training takes place in research centers and laboratories within higher education institutions.

Description
  • Possesses the most advanced level of knowledge in a learning or professional field and related interdisciplinary areas, with the capability to generate new knowledge.
  • Has the competence to synthesize and evaluate critical problems in the research and innovation process.
  • Develops new ideas, methods, designs, or applications, or adapts existing ones to their field.
  • Leads in environments that require solutions for complex, context-specific, and interdisciplinary problems.
  • Critically assesses the knowledge and skills in their field, identifies learning needs, and embraces a lifelong learning approach to meet those needs.
  • Identifies the lifelong learning needs of the team by keeping up with professional, scientific, technological, social, and cultural advancements in their field; develops policies to meet these needs, contributing to the transformation of society into a knowledge-based community.
  • Demonstrates autonomy, dedication, and innovation in developing new ideas or processes in professional and academic fields.
  • Communicates effectively in writing and verbally in their native language, and uses at least one foreign language at the C1 General Level according to the European Language Portfolio.
  • Utilizes field-specific information technologies at an advanced level.
  • Discusses and communicates field-related topics with experts and non-experts alike.
  • Acts in accordance with academic and professional ethical principles when addressing problems in collecting, analyzing, and disseminating field-related data, supporting the development of these principles.
  • With a sense of social responsibility, critically examines social relationships and the norms guiding them, leading the design of related policies.
  • Develops policies to raise public awareness regarding fundamental human rights, cultural and universal values, social justice, and environmental issues.
  • Holds the necessary attitudes and behaviors for a healthy lifestyle.
  • Organizes social relationships by adopting the values esteemed by their country and society.
  • Possesses the most advanced knowledge, skills, attitudes, and behaviors to address social and economic problems, considering their country's strategic priorities.
  • Prioritizes societal customs, traditions, unique characteristics, and national culture in their attitudes and behaviors.
Key Competencies

Possesses the highest level of proficiency in the following key competencies:

1. Literacy competence

2. Multilingual competence

3. Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering

4. Digital competence

5. Personal, social, and learning-to-learn competence

6. Citizenship competence

7. Entrepreneurship competence

8. Cultural awareness and expression competence

Further Info

1. The methods of assessment and evaluation, including the types of exams and their contribution to the course success grade, are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles set by the Council of Higher Education (YÖK).

2. To obtain a doctoral degree, one must pass the Doctoral Qualification Exam and have their thesis work accepted as successful by the thesis jury as determined by the relevant institute.

3. Various methods are used in assessment and evaluation, such as assignments, projects, practical work, midterm exams, and final exams.

4. Systems based on letters and/or numbers are used to evaluate student success.

5. A student preparing a thesis in Proficiency in Art must document and explain their results through a text that adheres to the writing rules approved by the relevant senate. This may include exhibitions, projects, recitals, concerts, or performances. The student must also defend their work orally in front of a jury through a thesis, exhibition, project, recital, concert, or performance.

Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the

Access Requirements

1. Hold a bachelor's or thesis-based master's degree.

2. Have a central examination score conducted by the Assessment, Selection, and Placement Center (ÖSYM) in the appropriate score type for the applied program, meeting or exceeding the minimum score determined by the Council of Higher Education (YÖK) and as specified by the senate of the respective higher education institution.

3. Central examination scores conducted by ÖSYM are not required for admission to major branches and disciplines in institutes for programs in fine arts faculties and conservatories that admit students solely through special talent exams.

4. Achieve a minimum score in foreign language exams conducted by ÖSYM or an equivalent score from internationally recognized foreign language exams accepted by ÖSYM, as determined by the senate of the respective higher education institution, in accordance with the rules and principles established by YÖK.

5. Meet the requirements for admission to postgraduate education and training as determined by the senate/institute of the respective higher education institution, in accordance with the rules and principles established by YÖK.

6. Hold a bachelor's degree lasting at least ten semesters (excluding preparatory classes) in medicine, dentistry, veterinary medicine, or pharmacy, or have expertise in a laboratory field gained in accordance with the principles established by the Ministry of Health.

Conditions for Success1. For students admitted with a thesis-based master's degree, they must complete at least seven courses, a seminar, a qualifying exam, and a thesis, totaling a minimum of 240 ECTS credits. Additionally, they must meet any other requirements specified by the senate/institute of the respective higher education institution. 2. For students admitted with a bachelor's degree, they must complete at least fourteen courses, a seminar, a qualifying exam, and a thesis, totaling a minimum of 300 ECTS credits. Additionally, they must fulfill any other requirements established by the respective higher education institution's senate/institute. 3. For students admitted to doctoral programs who hold a bachelor's or master's degree in fields different from the doctoral program they are entering, or who earned their degrees from other higher education institutions, a scientific preparatory program of up to two semesters may be implemented to address any gaps.
Progression Paths (Relationship Type)-
Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education

   1.1. Regulation on Postgraduate Education and Training

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article 35)

   2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Council

Validity Period (If Any)

The qualificat The qualification is valid indefinitely.ion is valid indefinitely.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030033731


Qualification Title
GEOPHYSICS ENGINEERING, DOCTORAL PROGRAM (FORMAL EDUCATİON)

Awarding Body
Istanbul University - Cerrahpaşa

Awarding Body Contact
Istanbul University-Cerrahpaşa Avcılar Campus, Bağlariçi Street. No:7, 34320 Avcılar/İstanbul

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
8

TQF Level
8
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

This is a higher education program that comprises ten semesters based on undergraduate qualifications and eight semesters based on thesis-based master's qualifications. It aims to provide students with the skills necessary to conduct independent research, examine scientific problems, interpret data with a broad and deep perspective, analyze, and achieve new syntheses. Proficiency in Art: This is an advanced higher education program equivalent to a doctoral degree, which aims to create an original art piece, or in the fields of music and performing arts, to achieve outstanding performance and creativity. Specialization in Dentistry: This is a doctoral-level education conducted according to the principles established by the Ministry of Health, designed to provide dentists with specialized skills and authority in specific areas.


Learning Environments

Education and training are conducted in a formal setting. Additionally, practical training takes place in research centers and laboratories within higher education institutions.


Description
  • Possesses the most advanced level of knowledge in a learning or professional field and related interdisciplinary areas, with the capability to generate new knowledge.
  • Has the competence to synthesize and evaluate critical problems in the research and innovation process.
  • Develops new ideas, methods, designs, or applications, or adapts existing ones to their field.
  • Leads in environments that require solutions for complex, context-specific, and interdisciplinary problems.
  • Critically assesses the knowledge and skills in their field, identifies learning needs, and embraces a lifelong learning approach to meet those needs.
  • Identifies the lifelong learning needs of the team by keeping up with professional, scientific, technological, social, and cultural advancements in their field; develops policies to meet these needs, contributing to the transformation of society into a knowledge-based community.
  • Demonstrates autonomy, dedication, and innovation in developing new ideas or processes in professional and academic fields.
  • Communicates effectively in writing and verbally in their native language, and uses at least one foreign language at the C1 General Level according to the European Language Portfolio.
  • Utilizes field-specific information technologies at an advanced level.
  • Discusses and communicates field-related topics with experts and non-experts alike.
  • Acts in accordance with academic and professional ethical principles when addressing problems in collecting, analyzing, and disseminating field-related data, supporting the development of these principles.
  • With a sense of social responsibility, critically examines social relationships and the norms guiding them, leading the design of related policies.
  • Develops policies to raise public awareness regarding fundamental human rights, cultural and universal values, social justice, and environmental issues.
  • Holds the necessary attitudes and behaviors for a healthy lifestyle.
  • Organizes social relationships by adopting the values esteemed by their country and society.
  • Possesses the most advanced knowledge, skills, attitudes, and behaviors to address social and economic problems, considering their country's strategic priorities.
  • Prioritizes societal customs, traditions, unique characteristics, and national culture in their attitudes and behaviors.

Key Competencies

Possesses the highest level of proficiency in the following key competencies:

1. Literacy competence

2. Multilingual competence

3. Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering

4. Digital competence

5. Personal, social, and learning-to-learn competence

6. Citizenship competence

7. Entrepreneurship competence

8. Cultural awareness and expression competence


Further Info

1. The methods of assessment and evaluation, including the types of exams and their contribution to the course success grade, are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles set by the Council of Higher Education (YÖK).

2. To obtain a doctoral degree, one must pass the Doctoral Qualification Exam and have their thesis work accepted as successful by the thesis jury as determined by the relevant institute.

3. Various methods are used in assessment and evaluation, such as assignments, projects, practical work, midterm exams, and final exams.

4. Systems based on letters and/or numbers are used to evaluate student success.

5. A student preparing a thesis in Proficiency in Art must document and explain their results through a text that adheres to the writing rules approved by the relevant senate. This may include exhibitions, projects, recitals, concerts, or performances. The student must also defend their work orally in front of a jury through a thesis, exhibition, project, recital, concert, or performance.


Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the


Access Requirements

1. Hold a bachelor's or thesis-based master's degree.

2. Have a central examination score conducted by the Assessment, Selection, and Placement Center (ÖSYM) in the appropriate score type for the applied program, meeting or exceeding the minimum score determined by the Council of Higher Education (YÖK) and as specified by the senate of the respective higher education institution.

3. Central examination scores conducted by ÖSYM are not required for admission to major branches and disciplines in institutes for programs in fine arts faculties and conservatories that admit students solely through special talent exams.

4. Achieve a minimum score in foreign language exams conducted by ÖSYM or an equivalent score from internationally recognized foreign language exams accepted by ÖSYM, as determined by the senate of the respective higher education institution, in accordance with the rules and principles established by YÖK.

5. Meet the requirements for admission to postgraduate education and training as determined by the senate/institute of the respective higher education institution, in accordance with the rules and principles established by YÖK.

6. Hold a bachelor's degree lasting at least ten semesters (excluding preparatory classes) in medicine, dentistry, veterinary medicine, or pharmacy, or have expertise in a laboratory field gained in accordance with the principles established by the Ministry of Health.


Conditions for Success
1. For students admitted with a thesis-based master's degree, they must complete at least seven courses, a seminar, a qualifying exam, and a thesis, totaling a minimum of 240 ECTS credits. Additionally, they must meet any other requirements specified by the senate/institute of the respective higher education institution. 2. For students admitted with a bachelor's degree, they must complete at least fourteen courses, a seminar, a qualifying exam, and a thesis, totaling a minimum of 300 ECTS credits. Additionally, they must fulfill any other requirements established by the respective higher education institution's senate/institute. 3. For students admitted to doctoral programs who hold a bachelor's or master's degree in fields different from the doctoral program they are entering, or who earned their degrees from other higher education institutions, a scientific preparatory program of up to two semesters may be implemented to address any gaps.

Progression Paths (Relationship Type)
-

Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education

   1.1. Regulation on Postgraduate Education and Training

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article 35)

   2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Council


Validity Period (If Any)

The qualificat The qualification is valid indefinitely.ion is valid indefinitely.


Url
Open Address